Päästöt

Legnumi

huolella möykkyä!
Liittynyt
15 Tammikuu 2008
Millaisia lukemia päästöissä olette saaneet? Itselläni:

Joutokäynti:
- CO: 0,06 (max. 0,50)
- HC: 87 (max. 100)
- CO2: 15,41
- O2: 0,12 (max. 5,00)

2000 1/min:
- CO: 0,19 (max. 0,50)
- HC: 37 (max. 100)
- Lambda: 1,00 (0,97-1,03)
- CO2: 15,31
- O2: 0,08 (max. 5,00)

Jotenkin tuntuu, että HC on liian kova ja arvo ehkä heitteleekin mitatessa. Kaasuläppäkotelo on putsattu, auto kulkee hyvin. Voisiko venttilikoneistosta johtua, tarkoituksena lähiaikoina vaihtaa uudet hydrauliset venttiilivälyksen tasaajat. Aivan lievää nykimistä hiljaisissa vauhdeissa (manuaali). Voisiko arvot/nykiminen liittyä noihin tasaajiin, kommentteja? Mites muilla VR4:ssa?

Edit: Tänään laitettu uusi keraaminen 3'' katti, ja motaria ajelin 100km ennen katsastusta. Lambda uusi ja sehän onkin kohdallaan.
 
Vs: Päästöt

Mulla HC oli koko ajan korkee tyhjäkäynnil..kunnol pitkään kenkää (vaikka olin motariiki ajanu aiemmi ja mitattii katti aivan kuumaan) nii sitte se laski tarpeeks. Ehkä katti on vain vainaa jo...selviää lähipäivinä kun tehdään uus putkisto...

Tasuritki kyl naputtaa..neki menos vaihtoon
 
Vs: Päästöt

Mulla oli kans kaikki arvot korkeat.
kun auto tuli ja sain ne kohdilleen uusilla tulpilla 155e
ja imusarjan tiiviste mitsubishiltä 13e
ja jonkun verran omaa aikaa ja hermoja :seina ;D
jouto käynti kierroksilla
CO% 0,14 0,71
CO2 15,3 14,6
HC ppm 91 52
O2 0,25 0,55

ja tulppien vaihdon jälkeen
jouto käynti kierroksilla
CO% 0,005 0,146
CO2 14,7 14,6
HC ppm 12 19
O2 0,1 0,1
 
Vs: Päästöt

Usein syynä juuri korkeaan HC-arvoon tyhjäkäynnillä löytyy huonoista tulpista, koska muut arvot näyttävät olevan kunnossa. Toivottavasti saat autosi päästöt kuntoon niin luultavasti loppuu se pieni nykiminenkin. :)
Myös joillain on ollut hieman ongelmia noiden isompien ns.racekattien kanssa eivät tahdo pysyä tarpeeksi lämpiminä tyhjäkäynnillä. Kaverilla Volvossa sellainen ongelma 3" katin (+muutenkin 3" täysi putkisto turbolta loppuun asti) kanssa että kun kengittää niin jos heti pääsee testeriin niin arvot ok mutta n.10 minuuttiakin tyhjäkäynnillä niin katti jäähtyy ja HC-arvot pomppaavat johonkin 80-110 väliin.
 
Vs: Päästöt

Mitkäs tulpat kannattaa hommata VR4:ään? Ei kans mennyt päästöt kierroksilla läpi..
 
Vs: Päästöt

ite sain joutokäynnillä hc 16 ja kierroksilla 14 hc muita arvoja näin äkkiseltään en muista mutta hyvät oli. ;) et vaikuttais koneen olevan timmissä kunnossa. vm. 97 ja ajettu 73450km
 
Vs: Päästöt

Onkos kellään ollut ongelmia liian hapen kanssa kierroksilla? Tyhjäkäynnillä ok mutta kierroksilla tulee liikaa happea ja sotkee näin ollen myös mittarin lambda-arvon. Putki ei ainakaan kuulosta vuotavan ja jos vuotaisi niin antaisi kyllä tyhjäkäynnilläkin happea sekaan.
 
Vs: Päästöt

tyhjäkäynti:
co=0,01
hc=2
o2=0
co2=14,4

2000 r/min
co=18
hc=21
o2=0
co2=14,5
lamda=0,997

Yllätyin noista arvoista aika positiivisesti. Käytin koneen kunnolla lämpöseksi ennen kuin otin printin.
 
Vs: Päästöt

Tälläset arvot irtos legusta.Edelleenkin vie soppaa aivan s**t*nasti ja kakku haisee.Kylmänä auto kutakuinkin kulkee mutta kun lämpenee kunnolla ni johan tehot tippuu reippaasti.

Tyhjäkäynti:
co 0,00
hc 31
o2 0,3
co2 14,71
lambda 1,013

Kierroksilla:
co 0,15
hc 18
o2 0,0
co2 15,16
lambda 0,997
 
Vs: Päästöt

mlm sanoi
Tälläset arvot irtos legusta.Edelleenkin vie soppaa aivan s**t*nasti ja kakku haisee.Kylmänä auto kutakuinkin kulkee mutta kun lämpenee kunnolla ni johan tehot tippuu reippaasti.

suuttimet pöydälle... mulla ainakin kusi niin sekoitti kaiken... soppaa meni ihan törkeesti ja raakana tuli läpi..

tai sitte koneeseen kiinni ja karttoja kattomaan mitä tapahtuu...
 
Vs: Päästöt

Joopajoo, OBD:llahan ei siis pääsee käsiksi VR4:seen. Sen takia täytyy ottaa lambda-arvo tyhjäkäynnillä, joka siis näyttää nyt 1,035 ja sallittu on 1,03.

Kuinkas ja miten ja mistä nyt saan todistuksen siitä että arvo on alle 1,03? Putkessa ei mielestäni vikoja ja jos olisi luulisi olevan enemmän vituillaan?

Johonkin pajalle ja väkisin niin kauan yrittää että on alle rajan? :nykii
 
Vs: Päästöt

TemeXi sanoi
Joopajoo, OBD:llahan ei siis pääsee käsiksi VR4:seen. Sen takia täytyy ottaa lambda-arvo tyhjäkäynnillä, joka siis näyttää nyt 1,035 ja sallittu on 1,03.

Kuinkas ja miten ja mistä nyt saan todistuksen siitä että arvo on alle 1,03? Putkessa ei mielestäni vikoja ja jos olisi luulisi olevan enemmän vituillaan?

Johonkin pajalle ja väkisin niin kauan yrittää että on alle rajan? :nykii

Saattaa olla lambda tiensä päässä kun päästää laihalle menemään. Kannattaa kattoo putkisto kokonaisuudessaan läpi, onko vuotoja jne.
 
Vs: Päästöt

Putkiston haitari vuotaa tai lambda vainaa (näissä kestää lambda 80-120tkm)
 
Vs: Päästöt

Pääsin tänään broidin duunis käymään testerissä ja kaikki arvot ihan sallituissa (ilman sen kummempaa huudatusta paitsi 15km ajo sinne ruuhkassa) otin kuitin ja ajoin konttorille jolloin suostuivat leiman laittaa. Olihan se auto tietysti reilu viikon vesisateessa koskemattomana, kai se sitte korjas auton...

Outoa.
 
Vs: Päästöt

Vissiin kannattaa pitää kattia lomalla:


Tyhjäkäynti:
CO2 14,78
HC 1
O2 0,26
CO 0,002
Lambda 1,012
Kierrokset 639 rpm

Kierroksilla:
CO2 14,57
HC 17
O2 0,32
CO 0,094
Lambda 1,012
Kierrokset 2169rpm

On kyllä IHAN eri juttu käydä hakemassa päästöt niin että ajat suoraan sen 50km firman pihaan ja vikat 5 km vielä nelosvaihteella. Suoraan laitteet kiinni ja arvot ja kiitos moimoi... En olisi ikinä uskonut että noin hyviä arvoja tulee tuosta laitteesta...Asentaja vähän epäili että inssi haluu tarkastaa kun tuli noin hyvät.... Luen mittarista paljonko siihen mahdollisesti menee bensaa ja vaadin että se maksetaan minulle :) Hah....

Edit: viime vuoteen muutoksia, pienempi suutinten skaalauskerroin, silti low fuel trim "tapissa" at 4,68....
 
Vs: Päästöt

Kyllä se lämpötila vaikuttaa hyvin paljon, sikäli tyhmää kun päästöt otetaan yleensä pihalla seisotuksen jälkeen. Itsellä ollut tapana ottaa muutamia täyskaasuvetoja motarivauhdissa ennen leimausta.
 
Vs: Päästöt

Viikon takasia lukemia:

Tyhjäkäynti: 640rmp
CO: 0.010
CO2: 14.87
O2: 0.44
HC: 24
Lambda: 1.019

Kierroksilla: 2280rmp
CO: 0.178
CO2: 14.87
O2: 0.32
HC: 10
Lambda: 1.009

Tuon CO arvon kanssa sai n.tunnin seisomisen jälkeen vähän autoa käyttää, et asettus rajoihin.

Mut tuntuu muuten olevan tikissä :peukku Mitä nyt noista ymmärrän.
 
Vs: Päästöt

Selkee kuvio noissa on et ku vähä saa olla laihan puolella niin huomattavasti paremmin puhdistaa katti. Mätsi sulla käy tyhjäkäyntiä 1rpm nopeemmin ku mulla! :D
 
Vs: Päästöt

mystinengalant sanoi
Selkee kuvio noissa on et ku vähä saa olla laihan puolella niin huomattavasti paremmin puhdistaa katti. Mätsi sulla käy tyhjäkäyntiä 1rpm nopeemmin ku mulla! :D

Kierrospeli :peukku ;D
 
Vs: Päästöt

mystinen oon kans kierrättäny motarilla 3.vaihteella sen 20km ennen päästöjen ottamista. Tulee helvetin hyvät :peukku Jos kylmiltää ajaa mittauttamaa niin ei kyllä tuu yhtään mitään... :-X
 
Vs: Päästöt

Wanha Topic, "Arise"! :palvo

Kävin jo melkein kuukauden sitten tekemään testin.

Tyhjäkäynti:
650 rpm
CO: 0,032
CO2: 14,02
HC: 11
O2: 0,02
λ: 0,995

Korotettu T.Käynti
2200 rpm
CO: 0,025
CO2: 13,97
HC: 32
O2: 0.03
λ: 0,993
 
Vs: Päästöt

Elikkäs, tuli käytettyä Legua leimalla ja hylsyä tuli päästöistä.

joutk kierroksilla
CO% 0,3 0,6
CO2 13,6 14,4
HC ppm 100 90
O2 2,2 0,6

Noh, tulpat vaihtoon niin sais tuon CO:n ja HC:n kohdalleen, muutenkin ollu jo suunnitelmissa vaihtaa joten miksi ei...

vaihdon jälkeen:

joutok. kierroksilla
CO% 0,01 0,02
CO2 14,8 14,0
HC ppm 25 35
O2 0,5 1,8

eli nyt lambda-arvo nousee kierroksilla liian korkella, koska liikaa happea seassa.
Mitään hyviä ehdotuksia, mistä hakea vikaa? Nopealla tutkailulla ei ainakaan vielä löytyny pahempia vuotoja...
 
Takaisin
Ylös Bottom