Pajero öljyt

TDIC-99

New Member
Liittynyt
25 Heinäkuu 2007
Ostin vm 99 GL Pajeron. Perälukko näyttää olevan mallia napista kytkettävä. Elikkäs tarviiko perään laittaa lukkoperäöljyt vai ei?
Vanha Pajero oli tarkka vaihdelaatikon öljyistä mitenkäs on tämä uudempi? Eikös se ole niin että super select loota on GLS mallin hienouksia??
 

ile-78

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2009
Vs: Pajeron peräöljyt (SuperSelecet)

Koitin hakuas ja en mieleistäni vastausta löytänyt.

Joten kysymys kuuluu pitääkö tässä SuperSelect mallin (-92 2.5TD IC) perässä (joissa siis se napista paineilmalla kytkettävä 100%lukko) käyttää jotain lukkoperäöljyä vai käykö ihan normaali peräöljy.

Edellinen omistaja oli vaihdattanut autoon vasta kaikki öljyt (Teboil) ja perään laitettu jotkin -LS merkityt lukkoperäöljyt.

Nyt kuitenkin navan stefan kautta hieman vuotaa, niin sitä pitäis tutkia. Ja jos vaihtais samalla kokonaan noi peräöljytkin taivähintään tarkistus ja lisäys. Vuodon syyhän voi olla myös se huohotin, mutta sen aika näyttää.


Eli mitä peräöljyä tähän SuperSelectin perään?
 

jrussel

New Member
Liittynyt
22 Elokuu 2006
Vs: Pajero öljyt

Itteä on eräs mitsuhuoltomies neuvonnut laittamaan sinne nappilukkoperäänkin sitä LS-öljyä.....
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajero öljyt

eiköhän LS ole juurikin noihin LIMITED SLIP periin, eli alle 100% luistonrajoittimiin. En ymmärrä, et miksi 0% / 100% perässä pitää käyttää jotain lisäainetta, kun ei sitä esim vaihteistoissa tai muissakaan käytetä, joissa tapahttu 100% kytkentä, ei luistonrajoitusta.
 

ile-78

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2009
Vs: Pajero öljyt

Näinhän sitä minäkin olen ajatellut...

Ja sit se toinen asia onko -LS öljy sit lisäaineistuksen myötä jotenkin "notkeempaa" vai samanlaista? Kun aattelin että olisko tuolla öljyn laadulla jotain yhteyttä navan stefan vuotoon?
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajero öljyt

Paras varmuushan öljyihin tulee kun lukee käyttöohjekirjasta..

Uskoisin vahvasti, että siellä on samat navat ja stefat ku kitkalukollisessakin versiossa.

Mulla yleensä puskee öljyt ulos, kun on päässy vettä perään ja on niin täynnä, tai sitte huohotin tukossa niin lämmetessä haluaa hengittää johonkin. Voihan se stefa tietty ajan saatossa hajotakki, eikä sekään nyt kauheen harvinaista ole.

Kannattaa kuites ensimmäisenä tarkistaa se huohotin, eli letku siittä perästä sinne runkopalkkiin. letku irti perästä ja paineilmaa sinne. Toki todennäköisesti on se runkoputki niin täynnä hiekkaa et ei huilaa ilma. Se putki on vanhemmissa päistä avoin ja uudemmissa mahtaa olla jonkinmoiset kumitulpat päissä, etä saat puhistettua sen.

Jos ja kun peset vedellä, niin ota se huohottimen letku irti jommasta kummasta päästä, ettei se vesi valu perän sisälle.
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: Pajero öljyt

ile-78 sanoi
Näinhän sitä minäkin olen ajatellut...

Ja sit se toinen asia onko -LS öljy sit lisäaineistuksen myötä jotenkin "notkeempaa" vai samanlaista? Kun aattelin että olisko tuolla öljyn laadulla jotain yhteyttä navan stefan vuotoon?

Oljyjen viskositeetti on ns. suhteellinen käsite. Tämä voidaan noin kuvainnollisesti esittää siten, että käyvässä moottorissa/vaihteistossa öljyn sisäinen kitka aiheuttaa sen, että öljy lämpenee siihen lämpötilaan, jolloin sen lämpötila on kyseisen moottorin/vaihteiston siinä ympäristön lämpötilassa vakio. Jos on vaikeahko selittää, on vielä vaikeampi ymmärtää ;D.

Tästä johtuu seikka, että eräät LS-öljyt saadaan käymään samassa vaihteistossa hieman viileämpinä kuin normalit, lähinnä samaan viskositeettiluokaan kuuluvat öljyt. Itse käytin LS-öljyä takavetoisen Volvon (740 GLT 16V) perässä hyvällä menestyksellä myös talvella, vaikka siinä ei lukkoja ollutkaan. Stefojen vuotamisesta ei tosin ollut havaintoja, koska vaihdoin sen heti kun otin auton käyttöön. Sinänsä normaalitapauksessa on kaiketi mielekästä käyttää synteettistä öljyä - tämä oli kaiketi erikoistapaus :-\. Pajerot ja vastaavat taas kuuluvat luokkaan omitustapaus ;D.

Takavetoisten navat sinänsä eivät ole herkkiä vuotamaan ja etuperän öljyn saaminen napoihin on Pajerossa ihmeeksi luokiteltava ilmiö. Panisin taka-akselin napoihin päässeen öljyn lähinnä tukkeutuneen huohotuksen tai ylitäytön piikkiin :-\.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Pajero öljyt

Näitä öljytopicceja kun on jo miljoona niin valkataan nyt yks ja jatketaan sita...

Oon vaihtamassa vaihteisto-, jakovaihteisto- ja peräöljyt joten kattelin Teboilin voiteluainesuosituksista mitä laittaa sinne. Näyttäis hypoidia periin, mutta luuleekohan se teboilin suositus että mulla olisi SS-laatikko?

Kun sellaista ei ole, niin eikö Teboilin EP olisi sopivampi kun ei siellä sitä LS-lisäaineistusta tarvita? Vai onko aivan sama kumpaa laittaa? Onko siitä lisäaineesta jotain haittaa jos on 100% lukko?

EDIT: EP on GL-4 ja hypoid GL-4/5, onko sen takia suositus hypoid?
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Vs: Pajero öljyt

Susihukka sanoi
Näitä öljytopicceja kun on jo miljoona niin valkataan nyt yks ja jatketaan sita...

Oon vaihtamassa vaihteisto-, jakovaihteisto- ja peräöljyt joten kattelin Teboilin voiteluainesuosituksista mitä laittaa sinne. Näyttäis hypoidia periin, mutta luuleekohan se teboilin suositus että mulla olisi SS-laatikko?

Kun sellaista ei ole, niin eikö Teboilin EP olisi sopivampi kun ei siellä sitä LS-lisäaineistusta tarvita? Vai onko aivan sama kumpaa laittaa? Onko siitä lisäaineesta jotain haittaa jos on 100% lukko?

EDIT: EP on GL-4 ja hypoid GL-4/5, onko sen takia suositus hypoid?

Jotenki on jääny se käsitys noista GL-luokista että 4 olis parempi ominaisuuksiltaan ku 5, hypoidi taas liittyy siihen kardaanilta tulenvan akselin (pinjoni?) sijaintia korkeus suuntaan vetarilinjaan.... mitä korkeemmalla sitä enemmän leikkuuvoimia/hiertymää, ja mitä paksumpi öljy sitä parempi. Pajeron linjahan on melkolailla alhaalla (keskellä), niin miks siellä pitäis olla hypodi? Ja toisaalta en oo kyl törmänny täyssynteettiseen hypoidiin.... Ja eikös täyssynteettiset oo näille seuduille parasta mitä autolle voi antaa?? :)

Ite oon pitäny Teboilin EP:tä 75w-90 tuossa vanhemmassa laatikoissa ja perissä, ja hyvin on toiminu.

EDIT: asiavirheet poistettu
 

Machist

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2011
Sijainti
Juuka
Vs: Pajero öljyt

Tällaiset on tänään vaihdettu mun pajeroon:

Mobil mobilube 1 75w-90 shc (vaihteisto ja jakari) 5 purkkia (5l)
Valvoline gl-5 gear oil 80w-90 (taka- ja etuperä) 4 purkkia (4l)

ja perä on se kytkettävä 100%
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Pajero öljyt

mki sanoi
Jotenki on jääny se käsitys noista GL-luokista että 4 olis parempi ominaisuuksiltaan ku 5, hypoidi taas liittyy siihen kardaanilta tulenvan akselin (pinjoni?) sijaintia korkeus suuntaan vetarilinjaan.... mitä korkeemmalla sitä enemmän leikkuuvoimia/hiertymää, ja mitä paksumpi öljy sitä parempi. Pajeron linjahan on melkolailla alhaalla (keskellä), niin miks siellä pitäis olla hypodi? Ja toisaalta en oo kyl törmänny täyssynteettiseen hypoidiin.... Ja eikös täyssynteettiset oo näille seuduille parasta mitä autolle voi antaa?? :)

Ite oon pitäny Teboilin EP:tä 75w-90 tuossa vanhemmassa laatikoissa ja perissä, ja hyvin on toiminu.

EDIT: asiavirheet poistettu
Kyllä se Teboilin Hypoid 75W-90 on täyssynteettinen, mut en nyt ainakaan tällä hetkellä koe että sitä tarvittis laittaa mihinkään päin minun autoa. Kyllä taidan ittekin kallistua Teboilin EP:hen ellei joku saa minuu suostuteltuu vaihtamaan johki toiseen ;D
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Pajero öljyt

Eikös tuo hypoidi tarkoita myös sitä hammaspyörien kaarevuutta ja siitä aiheutuvaa liukumaa,minkä takia peräöljyn pitäis tavalla tai toisella täyttää se vaatimus,ja eikös melkein kaikki takaperät ole sentyyppisiä...? :) Noin muuten en ala öljyvalinnoissa neuvomaan... :)
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: Pajero öljyt

No täsmenetään hieman. Hypoidivetopyorästöihin kuuluu ns "EP"-lisätunnuksella varustettu öljy. Jos perä ns "liukulukittava", sinne kuuluu LS-tunnuksella varustettu öljy. Jos perä on 100 prosentisesti lukittuva sinne kelpaa tuo EP. Pääluokka noissa on GL-5. Vaihteistoissa tulisi käyttää pääluokkaa GL-4 koska sen lisäaineistus on "miedompaa" ja vaihteiston synkronointi toimii. Monessa laatikossa voi GL-5 luokan öljy tehdä vaihtamisen mahdottomaksi, ellei osaa käyttää kaksoiskytkentää ja välikaasua ;). Tekniikka kehityy ja esim Teboilin synteettinen vaihteistoöljy onkin kaksoisluokiteltua: GL-4 / 5 eli käy perään ja vaihteistoon mutta ei kuitenkaa LS-oljyä vaativiin periin. Monessa syntettisessä on myös tämä kaksoisluokitus, mutta esim VW käyttää omaa GL-4 luokan öljyä. Lisäksi on hyvä tietää, että LS-öljyä voi käyttää EP-öljyn tilallakin. Mitään haitaa siitä ei ole todettu olevan - tosin hinta on hieman korkeampi LS-öljyllä. Tämä suppea selostus ei tosin anna vielä ihan täyttä "öljyinsinöörin" pätevyyttä ;D.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Pajero öljyt

No nämä vastauksethan selvensi mukavasti :) Taidanpa siis laittaa Teboilin EP:tä (GL-4) vaihteistoon ja jakolaatikkoon ja sitten Yeboilin Hypoidia (GL-4/5) periin eli just niin kuin Teboilin ohje sanoo ;D Nyt vaan tiedän miksi minne menee mitäkin ;)
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: Pajero öljyt

Nyt olet joko lukenut väärin tai Teboil "alentanut" EP-öljyn API-luokkaan 4 joka sopisi vaihteistoöljyksi. Kun viimeksi käytin tuota Teboilin EP-öljyä se oli kyllä tarkoitettu hypoidiperiin ja oli vielä mineraaliöljyä (EP tulee sanoista Extreme Pressure, eli soveltuu hypoidiperiin joille on ominaista tuo korkea paine liukupinnoissa) esim Volvo 740 GLT 16V. Tätä mainittua öljyä ei suositella vaihteistoöljyksi henkilöautoihin. Huomattavin haitta on, että vaihteita ei tahdo saada päälle millään :'(. Taas Teboilin 75W-90 on luokiteltu sekä API-luokkaan 4 sekä 5 eli käy sekä vaihteistoihin että hypoidiperiin kuin myös esim jakovaihteistoon ja muihin vastaaviin, ellei niissä ole tehtaan antamaa suositusta.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Pajero öljyt

Teboilin sivuilla juorutaan EP:stä näin:
Teboil EP SAE 75W-90 API GL-4; MIL-L-2105; ZF TE-ML 16A, 17A, 19A, 02B

Kun taas Hypoidista sanotaan näin:
Teboil Hypoid SAE 75W-90 API GL-4/5, MT-1; MAN 3343 SL; MIL-PRF-2105E; Scania STO 1:0; ZF TE-ML 05B, 12B, 16F, 17B, 19C, 21B

Jotta näin voisi olettaa olevan ;D
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: Pajero öljyt

Mainos on ihan oikeassa koska se käsittelee kaksoisluokitettua 75W-90 öljyä. Ja sehän täyttää tuon "EP" tavaramerkin vaatimuksen kuten sanoinkin. En selanut koko mainoskantaa ja voi olla että Teboil on lopettanyt mineraaliöljypohjaisen EP 80W-90 öljyn valmistuksen. Tosin sitä näkyy joisskin kaupoissa vielä olevan. Nyt kysyjä siis seviää yhdellä öljyllä, joten sen myynti kahdella erilaisella nimikkeellä on ilmeisesti johtanut hieman harhaan. Minulla on tuota öljyä omassa varastossani ja vastaa mm Fordin manuaalilaatikkoöljyn vaatimusta ja toimi esim Clio-ranskanpullasakin moitteitta. Ja sopii myös hypoidivahitestoihin, ettei sitä samaa tavaraa tarvitse hakea eri purkissa ;) Ne LS-öljyt ovat sitten eri tavaraa.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Pajero öljyt

Näyttäis sieltä mineraalipohjainen Teboilin EP 80W-90 löytyvän mutta siinäkin vain GL-4, ainakin nykyään. Muistelisin kyllä itsekkin katsoneeni aikoinaan että EP olisi ollut se sama GL-4/5 mutta ehkä muistan väärin. Mielummin kuitenkin laitan 75W-90 öljyä niin kestää pakkasta vähän paremmin!

Mut toisaalta, ainakin Kouvolan Prismassa EP ja Hypoid on lähes saman hintaisia joten lompakossa ei valinta tunnu. Vois kyllä olla näppärä ostaa 20L pönttö öljyä mut litrahinta ei järjettömästi halvempi ole joten saas nähdä. Niitä kun ei tahdo kauheesti löytyäkään.

Milläs sen öljyn helpoiten saa sisään? Joku Motonetin pumppupullo?
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: Pajero öljyt

Öljyn "sisäänsaamiseksi" on tietysti montakin konstia. Eräs helppo tapa on käyttää ns pumppusylinteriä, jota ainakin Biltema on myynyt. Imaistaan aine astiasta pumppuun, viedään auton luo, letku täyttöaukkoon ja painetaan tavara sisään. Yleensä siistiä hommaa, jos on varovainen. Lisäksi voi käyttää porakonepumppua, käyttää n10 mm:n muoviletkua ja suppiloa yläpäähän jonne kaadetaan (suppilo riittävän ylös) ja pienempiä määriä voi lisäillä letkullisella tippakannulla jossa käsipumppu. Joku näistä voi olla liian nopea tai kärsivällisyyttä kysyvän hidas ;D.
 

spark

New Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2007
Vs: Pajero öljyt

Susihukka sanoi
Milläs sen öljyn helpoiten saa sisään? Joku Motonetin pumppupullo?

Motonetistä ostin läpinäkyvän noin litran vetoisen Finbullet? merkkisen öljypumpun. Kerran sai öljyt sisään, mutta seuraavalla kerralla oli öljy pilannut tiivisteet, eikä enää toiminut kunnolla. Sitten hankin IKH merkkisen puolen litran metallisylinterisen pumpun, jolla pystyi myös imemään. Tämäkin toimi sen kerran ja taas meni tiivisteet seisoessa pilalle.

Jos laadukkaat pumput haluaa hankkia, niin tuommoisilla kylmätekniikan öljypumpuilla homma kyllä onnistuu, eikä mene tiivisteet pilalle. Hinta vain on parinsadan luokkaa kappale.

Painepumppu.
21702.jpg


Imupumppu.
21751.jpg
 

ktalvio

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2012
Vs: Pajero öljyt

Itse käytin Motonetistä (19,90€) ostettua 12v öljynvaihtopumppua imupää pulloon ja tyhjennyspää låådaan. Toimi ihan hyvin niinkin päin.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Pajero öljyt

Saiskohan sen pumpun sitten putsattua jollain jokaisen käyttökerran jälkeen, jottei öljy pääsis pilaamaan tiivisteitä? Vesi nyt tuskin riittää kun ei se öljy ole vesiliukoista...
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: Pajero öljyt

Taitaa öljy pilata jo ne tiivisteet ennenkuin niitä ehtii puhdistamaan. Vaatii liuotinpesua ja sekin pilaa tiivisteet. Minulla meni tuo Bilteman pumppu muutamassa vuodessa pilalle kun ilmailin sillä meridieseliä veneessä. Taitaa olla tuo muoviputki (paineilmalaatua)+ suppilo päähän ainoa "pitkäkestoinen" laite ;D omassa taloudessa. Pikkutarpeisiin tuo muutaman desin tippakannu voi olla vielä kunnossa. Aikaa nuo vaativat, mutta harvemmin niitä tarvitaan. Tippakannu on kätevä kun jakolaatikko hukkaa hiukan öljyä vaihteiston puolelle desin tai parin vuodessa ;). Vaihteisto taas osaa tyhjentää itsensä kun avaa täyttötulpan - astia alle ensin ;). Meridieselin tyhjensin porakonepumpulla, koska siellä oli öjyä enemmän.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Pajero öljyt

No, kävin sit hakemassa halpahallista noin kympin maksavan pumpun. Olkoon sitten kertakäyttöinen tai ei, niin rahallinen menetys ei ainakaan ole mittava ;D
 

saarikalle85

New Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2013
Vs: Pajero öljyt

tyhmältä vielä yhteenveto aiheesta. minulla on pajero 2g 2500 riisseli, superselect laatikolla. napista kytkettävällä perälukolla. voinko siis laittaa periin, vaihde laatikkoon ja jakolaatikkoon kaikkiin ton teboil hypoid 75w-90 öljyn? selviäis vaan yhdellä öljyllä ja vois ostaa ton 20litrasen tonkan niin ois sitte ens kerraksikin. :driver
 
Ylös Bottom