Pajero 3,2did -01 165hv map sensori, pumppu tai joku muu, mikä?

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Meillä alkoi Pajero sammumaan ihan kuin veitsellä leikaten ja korjaamolla vikakoodi osoitti map sensorin olemattomaan yhteyteen.
He tilasivat tarvikeosan ja sieltä tuli Meet&dorian anturi, mikä aiheutti vikakoodin (49?): liian suuri paine.
Heidän käsityksen mukaan tuo tarvikesensori oli viallinen tai muuten epäkelpo ja lähettivät sen takaisin.
Tilalle tuli Hofferin kuorilla ja sisuksiltaan sama MD anturi, mitä ei edes sitten testattu.

Onko tässä Map anturissa jotain spessua ettei tuon tarvike valmistajan anturi toimi vai mitä ihmettä mahtaa olla kyseessä?

Orkkiksen koodi: ME202119

Auto siis sammuu kuin veitsellä leikaten, mutta käynnistyy samoin tein, kun virrat käyttää pois päältä ja starttaa.
Ainut koodi kohdistuu tuohon anturiin, eikä asentajakaan löytänyt mitään vuotoja.

Pystyykö jotenkin tollokin yleismittarilla mittaamaan anturin eheyttä?
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Onkos toi nyt se johon tulee imusarjalta pikku letku ja on kiinni löpösuotimen jalassa?

Jos on, niin onko rassattu auki se letkun lähtö imusarjasta ja letku tsekattu ettei ole tukossa?

En ole kokeillut, mutta itse anturin voi kuulemma putsata esim ilmamassa-anturin putsausspraylla ja antaa joko valua kuivaksi tai vähän puhaltaa ilmaa sisään.
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Kiitti,
Kuvissa näyttää tosiaan tuo anturi olevan sellainen, johon liitetään letku ja kuulin anturin sijaitsevan rintapellin lähellä, eli lie juuri tuo.
Voisinpa siis huomenna tuon paikallistaa ja piippurassilla tonkia + brake cleaneria ja eletroniikka putsaus spreitä tarjoilla. Lie nuokin päteviä tököttejä.
Säästäisi kyllä pitkän pennin, jos tuolla tokenisi.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Tuon ikäsessä toi on ainakin foorumien mukaan tyyppivika kun egr-mönjä tukkii tuon sen imusarjan ohella. En tiedä mitä sen anturin sisällä on, ehkei jarrukliineriä kannata sinne törkätä jos on herkkä rajuille tököteille. Samoten paineilmaa sinne ei ehkä kannata puskea kovalla paineella. Ilmeisesti se imusarjan lähtö ja letku on siis ennemmin tukossa kuin itse anturi.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Juurikin tuo on se MAP anturi, sitä karstalöpömönjää voi
olla siellä ohkasessa kumiletkussaki asti, itse puhdistin aikoinaan tuon jarrukliinerillä siitä letkua myöten, siitä huomas että se itse lähtökin imusarjasta oli osittain tukossa, putsasin sen mekaanisesti ja jarrukliineriä perään puhdistukseksi..
Heti ei sitten kannata jysäyttää tulille konetta, senverran herkkää tavaraa se on ainakin lämmetessä..
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Putsasin, mutta eipä auttanut. Samat vaivat jatkuvat.
Mönjää oli letkussa ja pikkusen tuli tuon anturinkin sisältä.
Otin imusta tuon kuvan mötikän irti ja se oli aivan tukossa karstasta.
Liottelin sitä brake cleanrissa.
Tuon läpi ei virrannut alkuun yhtään ilmaa, mutta pitkällisen liotuksen päätteeksi sain puhallettua ilmaa läpi molempiin suuntiin.
Huomasin myös sen, että jos puhalsin kovempaa, tunsin vastusta enemmän ja välillä stoppasikin, kunnes paine laski ja taas virtasi läpi.
Kuuluuko toimia noin?
DSC_0063.JPG
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Aa.. Ok.
Kiitos tästä tiedosta!
Jos joku sattuu asumaan täällä Riihimäen kulmilla, niin olisiko mahista kuitata koodit?
Minä kun en ole vielä jäsen, vaan toistaiseksi "vaapamatkustaja", niin pieni korvaus tästä tottakai.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tuohon ei varmaan kunnosta laitetta tarvii. Joten Hyvinkäällä vois onnistua.
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Tuohon ei varmaan kunnosta laitetta tarvii. Joten Hyvinkäällä vois onnistua.
Moikka ja kiitti!
Sen mitä tässä googletellessa olen ymmärtänyt, niin laitteen tarttee ymmärtää JOBD:tä.
Kävin kysymyssä siinä Hyvinkään motomaatilla, niin he eivät pysty kuulemma lukemaan tämän ikäistä pajeroa, jos pajeroa ollenkaan.
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Hetki on nikotellessa vierähtänyt ja Pajero levännyt talven yli parkkisella, koska Riihimäen autohuolto Leinon asentaja löysi yllättäen talvella uuden koodin listaan: 43
Ei ole halpaa ei, jos heidän hintalapulla mennään: 9800 euroa + työt.

Nettiä selatessa tuo koodi viittaisi ajoitus ongelmaan ja tarjoavat tällaista osaa syylliseksi:

Voisiko tämän vikaantuminen aiheuttaa oireita, joissa lämmetessään auto alkaa "hyrskähdellä" ja sammuu satunnaisin väliajoin kuin seinään, käynnistyen sitten samoin tein helposti uudestaan?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Kattele netistä servicemanuaali tuohon ja sieltä näkee arvot nuille antureille
 

Pajero 2001

New Member
Liittynyt
8 Elokuu 2021
Mulla on ihan sama ongelma. Vikakoodi kuulema väittää map sensori vikaan. Putsasin imuputkessa olevan anturin ja letkun egr cleanerilla. Myös itse egr ventiili. Ei auttanut. Mittasin map sensorin ja tyhjäkäynnillä 1.4V. Kun kaasuttaa n 2.25v. Eli elossa on. Kummallista että sammuu niin äkkiä mutta lähtee hienosti käyntiin heti sen jälkeen. Ilmoita jos olet löytännyt syyn.
 

Pajero 2001

New Member
Liittynyt
8 Elokuu 2021
Kyllä varmasti pitäisi. En saa päähäni miksi se sammuu niin äkkiä vaan. Ymmärtäisin jos kävisi huonosti ennen ja jälkeen mutta lähtee hienosti käyntiin heti. Ihan kuin pumppu saisi stop-signaalin jostain. Kuvittelen jos pcu antaisi vikakoodin ja sen peruustella haluaisi moottorin seis, menisi limp-modeen ja moottorivalo syttyisi?
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Mulla on ihan sama ongelma. Vikakoodi kuulema väittää map sensori vikaan. Putsasin imuputkessa olevan anturin ja letkun egr cleanerilla. Myös itse egr ventiili. Ei auttanut. Mittasin map sensorin ja tyhjäkäynnillä 1.4V. Kun kaasuttaa n 2.25v. Eli elossa on. Kummallista että sammuu niin äkkiä mutta lähtee hienosti käyntiin heti sen jälkeen. Ilmoita jos olet löytännyt syyn.
Laitan kyllä heti "meriselityksen", kun/jos syy selviää.
Laita myös!
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Nyt on tutkittu pumpun antureita sen mitä piuhoja seuraamalla on saanut selville ja yksi omituisuus pomppasi esille.
4m4 koneen oppaan mukaan pumpussa olevan engine speed sensorin vastus olisi oltava luokkaa 2.15kohmia ja mulla näytti lukemaa 12,46kohmia punaisen ja vihreän johdon väliltä. Vihreän ja mustan välillä arvo oli karvan yli 10kohmia.
Mittasin siis noiden kolmen johdon välillä sen mitä irti sai, kun liittimen eroavaisuuden vuoksi värijärjestys ei käy selväksi.

Voisko tässä olla syntipukki hyrskähtelyihin ja äkkinäisiin sammumisiin, vai onko tämä yksi vika muiden joukossa?
 

Liitetiedostot

  • DSC_0569.JPG
    DSC_0569.JPG
    362 KB · Lukukerrat 235
  • DSC_0573.JPG
    DSC_0573.JPG
    158.6 KB · Lukukerrat 264
  • DSC_0574.JPG
    DSC_0574.JPG
    134.6 KB · Lukukerrat 228

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Onko sulla kyseessä oikea liitin josta mittaat?
Kuvan perusteella tuo kolminapainen olisi eri kun ottamisassi kuvissa jos nyt oikein ymmärrän..
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Onko sulla kyseessä oikea liitin josta mittaat?
Kuvan perusteella tuo kolminapainen olisi eri kun ottamisassi kuvissa jos nyt oikein ymmärrän..
Seurasin tuon engine speed sensorin kolmea johtoa ja ne oli tosiaan niputettu tähän liittimeen.

Samoin tuon 12 napaisen liitoksissa on eroa ohjeissa olevaan..
Piuhoja seuraten timing control valven nastat olivat tyyliin 4 ja 7.

Olikohan sen nyt aussi-foorumilla jollain oli samoin.
 

Liitetiedostot

  • 4m41 timing control valve check.JPG
    4m41 timing control valve check.JPG
    47.3 KB · Lukukerrat 184
  • DSC_0435.JPG
    DSC_0435.JPG
    197.6 KB · Lukukerrat 125

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Onkos se engine speed sensor liitttimineen tuossa kuvassa nuolen kohdalla..
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Onkos se engine speed sensor liitttimineen tuossa kuvassa nuolen kohdalla..
Kyllä, siitä se löytyi.
Nyt mietin, että olisiko se pitänyt sittenkin mitata suoraan anturin päästä, eikä johdon päästä. Tosin ei liene kovinkaan suurta vastusta lyhkäsellä johdolla..
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Tänään posti vihdoin kiikutti tuon anturin ja lätkäisin sen paikoilleen.
Autossa on leima ummessa, niin ei kehannut lähteä "kylille", vaan annoin sen käydä lämpöiseksi paikallaan.
Toistaiseksi kaikki vaikuttaa olevan jälleen ok, mutta en vielä uskalla nuolaista.

Olihan kettumainen vaihdettava!
Anturi on niin lähellä, ihan siinä kulman takana, jonne just sormella yltää tunnustelemaan.
Tartti 10mm lyhkäsen mini hylsyn, rutosti kaposia jatkopaloja ja yhden nivelen, niin pääsi koneen etupuolelta ujuttamalla irroittamaan.
 

Liitetiedostot

  • jatkopalat.jpeg
    jatkopalat.jpeg
    146.6 KB · Lukukerrat 207

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Nyt on viikko ajeltu Pajerolla, eikä vika ole tullut päälle.
Korjaus siis taisi onnistua ja onnekkaasti vika oli vain siinä anturissa, ei itse pumpussa.

Pajan korjausarvio 9800 euroa vs 30 euron osan vaihto, ...... täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen tästä ulkomaan foorumin vinkistä.
Toivottavasti tästä on apua täälläkin ja näin säästäisi mahdollisen turhan pumpun vaihdon.
 

Sergey

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2008
Nyt on viikko ajeltu Pajerolla, eikä vika ole tullut päälle.
Korjaus siis taisi onnistua ja onnekkaasti vika oli vain siinä anturissa, ei itse pumpussa.

Pajan korjausarvio 9800 euroa vs 30 euron osan vaihto, ...... täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen tästä ulkomaan foorumin vinkistä.
Toivottavasti tästä on apua täälläkin ja näin säästäisi mahdollisen turhan pumpun vaihdon.
Mulla saattaa olla sama ongelma. Ja tätä tulin tänne foorumille etsimään :D
 

Sergey

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2008
Eihän se ollut tuo anturi. Nyt kuumilla keleillä paha. Ei ole satunnaista. 1000 kierrosta minuutissa ja kaikki toimii täysin normaalisti. Jos kierrokset menee R tai D asennossa alle tonnin, niin meinaa sammua. Pakkovaihteilla eli ykkösellä jos ryömii niin aika hyvin pelaa. Olisiko tuolla vielä vaihteistossa joku anturi mikä on tiltis?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Se johtonippu on ollut eräässä tapauksessa syyllinen, hapertunut kuori rikki ja oikosessa.
 

Sergey

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2008
Nyt kun ollut 20 asteen kelit niin auto ei oikkuile ollenkaan... NE sensor ja egr position sensor viat on kokoajan päällä. Autocom DTC:s 21 ja 51. Noh nyt on lomaa eikä ehdi. Talvella vika ei esiinny.
 

Sergey

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2008
Nyt kun ollut 20 asteen kelit niin auto ei oikkuile ollenkaan...
Lomareissu 4000km meni ongelmitta. Kotia tullessa auto sammui 80 vauhdista ja ei mitään eloa. Paikallinen huolto sanoo että pumppu on rikki. Eli mistäs nyt edullisimmin ehjä pumppu?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Olisko menny kertalaakista pumppu, tuntuu erikoiselta.
Missäpäin tuo diagnoosi tehtiin ja millasilla laitteilla?
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Pari juttua tuli mieleem, voi olla kaukaa haettua mutta aika halpoja/ilmaisia tsekata:

Ekana tuli mieleen ajoitusongelmiin viitaten ketjun yläohjain, joka tyyppivikana kuluu nopeasti loppuun ja päästää ketjun löysälle. Tuon muistaakseni pääsee peilin avulla kurkkaamaan öljyntäyttöaukon kautta, on siinä heti "keulilla". Osa ei paljoa maksa, mutta vaihto vaatii venakopan irrotuksen ja ketjunkiristimen nollauksen:

Toinen mikä tuli moottorin rykimisestä mieleen, SCV venttiili löpöpumpussa on kuluva osa, jonka voi saada taas toimimaan putsauksella ja kääntämällä aparaatti asennettaessa takaisin 180 astetta akselinsa ympäri. Toki jos tuo on mennyt ihan mykäksi (solenoidi) niin pitää ostaa uusi, taisi maksaa pari satasta. Tuon voi ainakin mitata, yleensä kyllä aiheuttaa vaan tehojen laskemista ja nykimistä:

 

Sergey

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2008
Kokeilin käynnistää auton kosanin kaasupullolla eli polttimesta hana auki ilmansuodatinkoteloon ja sehän lähti käyntiin heti. Eli ei vain saa polttoainetta.
 

Sergey

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2008
Homma kunnossa. Latviasta korjattu pumppu 1400€ ja onhan tämä ihan eri auto nyt. Tietysti tällainen remontti aina vähä sylettää, mutta ostin auton tietoisena siitä että pumppu on huono/rikki. Nyt voi sitten keskittyä muuhun :) Vaimo sanoi että sitä ei myydä, tykkää ajella.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom