Vs: Pajero gen2 painonpudotus
Ei gen 2 Pajeroon, mutta Ladoga-vehkeisiin (mm. 2011 vuoden luokkavoittaja LR) ja muutamiin muihin osia tehneenä arvioisin seuraavat:
Painonvähennys, kun tehdään kuidusta, oikeilla menetelmillä ja materiaaleilla
(jäykkyys, esim. konepelti: paljon jäykempi kuin peltinen josta tuet poistettu, mutta ei kuitenkaan ylikävelyjäykkä jonain 3-6kg painoisena):
Konepelti 10-15kg
Takaluukku vähintään 30-40kg, pitäisi punnitä vakioluukku ensin (varapyörälle paikka muualle)
Takaovet 15-20kg kipale (ja tämä on VÄHINTÄÄN, pitäisi punnita ne ovet ennen tarkempaa arviota, todellinen painonsäästö voi olla vielä paljon enemmänkin)
Lokasuojat 2-3kg kappale, enemmänkin, jos niissä on painavia levikkeitä kiinni
Kojelauta (ainakin gen 1 Pajerossa): 10-12 kg
Penkit kuituisiin, 10-20kg kipale
Yksittäisiä 1-4kg vähennyskohteita, jos tekee vastaavat kuidusta:
ilmanputsarinkotelo, jäähdyttimen peltiset "tunnelipuolikkaat", akkukotelot/telineet, lasinen kattoluukku, jos on.
Muita:
*Putkipuskurit, sellaiset, joissa ei kulje mitään ylimääräisiä lenkkejä ja joihin vinssipeti integroituna: muutamia kiloja/puskuri. Vaihtoehtoina myös alumiini- tai kuitupuskuri
*(Jos ei jo ole, niin) OIKEAN kokoinen vinssi: 12000lbs vinssin tilalle 9000lbs vinssi, helposti toistakymmentä kiloa, tapauksesta riippuen enemmänkin
*Vinssistä vaijeri pois ja naru tilalle, varmasti muutamia kiloja, ehkä jopa kymmenen
*Vannevalinnalla saa helposti 2-4 kg per vanne: tarvitseeko välttämättä esim. 10" leveän vanteen, vai pärjääkö 8" leveällä? -> jos pärjää, sen jälkeen valitsee kevyimmän 8" vanteen.
*Rengasvalinnalla (=ei pinnattuja) 2-4kg per pyörä lisää
*Tankki vaihtoon -jos diesel auto, niin jo 40 litran tankilla pärjää hienosti, jerryjä voi aina ottaa mukaan tarpeen mukaan ja kisoissa tankkailee huolloissa. Verrattuna täyteen 80 litran tankkiin, helposti 40-45 kiloa painonsäästöä. Pienempi tankki menee myös paremmin suojaan.
*onko vinssaukset yleensä pitkiä vai lyhyitä? Jos lyhyitä, pärjäisikö jopa yhdellä akulla? -> jos, niin säästöä 15kg
*onko kaikkien pohjapanssarien oltava terästä? Kestäisikö jossain kohtaa alumiini?
*alumiinisyylari, kunhan vesitilavuus ei kasva, säästö muutamia kiloja
*jarrusatulat alumiinisiin, arvioisin 2-3kg per satula säästöä.
*safaritelineet, valotelineet, yms. putket alumiinista, tai kokonaan pois ->lisävaloille esim. ralli-tyylinen kuitukotelo pellin päälle, valoista saa silloin pois peltiset suojakopat ja mahdollisen valoraudan voi heivata kokonaan mäkeen.
*jos autossa on 12V kompura esim. lukkoja varten, sen vaihtaminen pienimpään mahdolliseen + säiliön vaihto teräksisestä alumiiniseen, säästö useita kiloja.
*TD-koneesta (jos on) saa helposti ainakin 5 kiloa pois mm. vauhtipyörästä
*viskotuuletin mäkeen, sähköflektit tilalle
Tunkkien, työkalujen, työkalulaatikoiden ja muun sälän tarkka perkaaminen: esim. hi-liftiin komposiitti-, tai alumiinivarsi, kevyt aluslevy, rampeiksi komposiittiset tai järkevän painoiset alumiiniset, kaikki vaneriset tai peltiset työkalulaatikot komposiitti- tai alumiiniversioihin.
Läppäri- yms. telineistä huonekaluputki pois ja alumiinia tilalle.
Väitän, että 100kg (ja enemmänkin) saa kilpipelistäkin pois "helposti", (helposti=sen jälkeen kun osat ovat olemassa)
Takaluukku (potentiaalisin painonsäästökohde, mutta jonkin verran työläs tehdä kuidusta). Takaluukku on vakiona painava ainoastaan sen vuoksi, koska siinä normaalisti roikotetaan varapyörää: -30kg
Takaovet yhteensä -30kg
Konepelti -10kg (helpoin tehdä, mutta ei kaikkein suurin painonsäästöltään)
Kojelauta -10kg
Etupenkit -20kg
Tankki ja "ylimääräinen" polttoaine: -40kg
Noissa on jo 140kg, ja edelleen on mm. kaksi akkua. Jos ottaa pelkät "helpot"
(takaluukku, konepelti, etupenkit, pienempi tankki, kojelauta) -> ollaan silti jo yli sadan kilon säästössä, eikä mistään toiminnallisuuksista tarvitse silti vielä tinkiä.
Takaovien ja karbonaatti-ikkunoiden kohtalo riippuu käsittääkseni hyvin pitkälle siitä, onko takaistuimia vai ei. Jos on, niin silloin se on hankalampaa. Muuten se laittaisin ne kategoriaan "selvitettävä/mahdollisia". Takaovissa on vaan aika duuni tehdä kuidusta. Ja jos ei penkkejä ole, kannattaisi myös harkita ovien poistamista kokonaan käytöstä, ja pelkkien kuitukuorien laittamista aukkojen päälle (Dakar-kilpureiden tyyliin).
Off-road on aika pitkään ollut varsin vanhoillinen laji kevennyksien suhteen, enemmänkin autoja on rakennettu "rautaa rajalle"-mentaliteetilla. Onneksi tässäkin on pikku hiljaa tapahtumassa muutosta. Painoa on kuitenkin suhteellisen helppo tiputtaa -se on vaan tehtävä kokonaisvaltaisesti, ja koko auto on perattava läpi ajatuksen kanssa, eikä keskityttävä ainoastaan niihin "perinteisiin", kuten kuituinen konepelti. Painonsäästökohteita löytyy usein yllättävistäkin paikoista. Lisäksi ei kannata aina uskoa kaikkia juttuja kuituosista, joita niistä liikkuu: Esim. konepellistä on helppo tehdä alle kolmekiloinen, jos se saa vähän lepattaa rallicross-tyyliin, mutta jos sen haluaa istuvan ja olevan edes hieman jäykkä ja ryhdikäs, niin kolmekiloinen ei ihan kaikilta enää onnistukaan. Samoin se toinen ääripää on nähty: olen omin silmin nähnyt kuituosia, jotka ovat saman painoisia tai jopa painavampia kuin peltiset vastaavat. Kannattaa siis niissäkin olla tarkkana, että saa sellaisia mitä etsii.