Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Ja nimenomaa pitäis olla tuo module 1, kun se suostuu lukemaan MH7202F prossua mikä tosta Minipajeron ECU:sta löytyy.

Ecuflash luki kans mutta minusta tuo koodin alku jo näyttää niin arveluttavalta että liekköhän luki oikein.. En oo nähny että lukis tossa alussa mitään prossun tyyppejä tai muitakaan selväkielisiä juttuja.

Toki muutkin hyvät vinkit otetaan vastaan, jos sellasia on.
 

Liitetiedostot

  • pajerohex.PNG
    pajerohex.PNG
    39.7 KB · Lukukerrat 443
Vs: Onko kellään MMC Flasheria?

Nimim. Riiviöllä on joku MMC flasher. Minkä ikänen se mini on?
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Kuten arvasin niin tästä on muodostumassa yksinpuhelu.. Muokkaan otsikkoa kun ilmeisesti tuo ecuflash luki ecun ihan oikein. Sain puhelimitse tästä tietoa että nuo ylimääräiset tekstit dumpin alussa on ecuflashin tekosia.

Editoin ne sitten dumpista pois ja muokkasin siitä yhtä pitkän kun evo5:sessa on.

Karttojakin vähän metsästelly, bensakartta varmaan jo löytynyt mutta sytkäkartta näyttää oikealta. Vieressä evo5 kartat.
 

Liitetiedostot

  • evo5vspajero.PNG
    evo5vspajero.PNG
    260.3 KB · Lukukerrat 392
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Kuten arvasin niin tästä on muodostumassa yksinpuhelu..

Sellaista se tahtoo olla näiden harvinaisuuksien kanssa. Jos haluat kommentteja, asiaa ehkä auttaisi binaarin julkaisu koska sitä ei ole yleisesti ladattavissa tietääkseni missään. Muuten saattaa olla aika hiljaista kommenttirintamalla :)
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Joo toki, pelkäsin että moinen idea saattas aiheuttaa pahennusta. Mutta vinkataan senverran että tossa tekstitiedostossa vois olla koodi kuvailtu kohtuu tarkalleen. ;P

Tuo on se mistä on napattu ne ecuflashin lisäykset alusta sotkemasta offsettiä.

Kolme ihan kartan näköstä on löytynyt 30B alkaen, 511 alkaen ja 8AD alkaen. ecuflashissa toki 10 eteen.
eli

10511 Fuel 16x17
108ad Ign 16x19?

tuo 30B aika mysteeri vielä. Se näyttää vähän bensakartalta..

edit: rikkinäinen filu pois sotkemasta
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Katson tässä joku päivä kunhan ehdin, voin varmistaa noita osoitteita samalla mitä löydät siihen mennessä.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Joo, kuten sanoit niin tässä on vähän yksinään näiden kanssa, apu ei ole pahitteeksi. Kaikenlisäksi kun tämä on eka kerta kun noin uuden rommin dumppia käsissäni pyörittelen, tai ylipäätään ecuflashia käytän.

Tossahan on käsittääkseni myös vaihteiston koodi samassa, voin olla väärässäkin.

Pitää muistaa päivittää tätä ketjua kun tulee löytöjä. Hirmu vähän tossa näyttäs olevan noita karttoja verrattuna vaikka toho vitoseen. Toihan on mappiohjattu, liekkö sillä jotain vaikutusta yksinkertaisuuden kanssa.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Jostain syystä en saa tiedostoa disassembloitua oikein. Joko olen unohtanut jotain olennaista prosessista, tiedosto on tavalla tai toisella pahasti rikki tai sitten tuo ROM on TODELLA erilainen kuin VR4 ja EVO 5 jotka ovat melkein samanlaisia rakenteeltaan.

Itse en ainakaan uskaltaisi tuon perusteella tehdä yhtään mitään ennen kuin tiedoston oikeellisuus on varmistettu tavalla tai toisella.

Jo pelkästään tuo Evoscanin "header" soittaa hälytyskelloja sillä en muista missään sitä ikinä nähneeni. Kerrotko mikä versio softasta on käytössä, miten luit rommin ja millaista infoa olet puhelimitse saanut.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Vähän kerrassaan tiedostosta löytyy tutunkin näköistä koodia, mutta näyttää siltä että täydellisellä muistiosoitteella varustetut osoitukset (=absolute addressing, esim hyppykäskyt toisiin fuktioihin) ovat metsässä. Ne komennot oikein mitkä referoivat vaan program countteria lisäämällä tai vähentämällä sitä hyppivät ihan oikein funktioiden sisällä.

Pistää epäilemään että jotain on shiftaantunut tiedostossa tms. Huvikseni latasin samalla tavalla myös uuden kopion Evo 5 rommista disassembleriin ja siinä ei ollut mitään ongelmia ja kaikki näyttää järkevältä.

Ihan koodin alussa olevat exception vectorit (mitälienee suomeksi) esimerkiksi näyttäisivät osoittavan järjettömiin paikkoihin, selkeästi keskelle funktioita eikä niiden alkuun jne. Ja reset vectoristahan se koko ohjelman suoritus lähtee käyntiin...

Tiedostossa (0x0) on reset vectoriksi asetettu 0x147E0. Kuitenkin reset-vector löytyy oikeasti tässä tiedostossa osoitteesta 0x14841 eli 61 tavua shiftausta näyttäisi olevan. Sama näyttäisi pätevän toiseenkin tsekkaamaani exception vectoriin. Enempää en jaksa tällä erää tutkia.

Toisaalta taas eräs funktio jonka pitäisi olla osoitteessa 0x2F000 on tiedostossa osoitteessa 0x2F245.

Jos tämä ei ole joku mystinen ongelma disassemblerin kanssa niin tuota tiedostoa muokkaamalla ja ohjelmoimalla autoon saat ECU:sta tiiliskiven.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Ja sittenpä tulikin mieleeni mahdollinen selitys. Tiedosto on .txt päätteellä ja foorumi rikkoo sen... Lataapa tiedosto takaisin ja aja compare siihen mitä omalla koneellasi on. Tiedoston koko on kuitenkin minullakin 131072 tavua eli tasan 128 kilotavua.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Joo näyttäs että on muuttunut foorumilla käydessään.

Laitanpa nuo zippiin ja mukaan myös suoraan ecuflashista tulleen, etten vaan itsekkin ole evottanut kun siivosin siitä alusta ne tauhkat pois. Paul siitä mainitsi että ecuflash on joskus ennenki tehny ton ku ollu sille tuntematon ecu.

edit: koodinpätkät pois, jos kiinnostaa niin voi lähestyä mua vaikka yksityisesti
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Joo näyttäs että on muuttunut foorumilla käydessään.

Hyvä että selvisi tämäkin eikä mennyt kuin kolme tuntia aikaa hukkaan ;D Siinä ajassa olisi kaivanut kaikki tarvittavat kartat pariin kertaan.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
siivosin siitä alusta ne tauhkat pois. Paul siitä mainitsi että ecuflash on joskus ennenki tehny ton ku ollu sille tuntematon ecu.

Tää on joku uuden Ecuflashin ominaisuus.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Sekin tässä vehkeessä vähän kuumottaa kun nuo evoscannin trimmit ei näytä toimivan, ainakaan järkevästi. Että ei vaan ole sama homma kun tossa JDM galantissa missä mitään trimmejä ei edes tallenneta mihinkää muistiin.

Tuo voi olla sellainen asia mikä selittää bensankulutusta, toki voi olla että niitä pitäs osata kysyä jostain ihan muualta mistä evoscan niitä kyselee suoraa laatikosta.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

On toi aika erilainen kuin Evo ja VR4 mitkä ovat melkeinpä kloonit toisistaan.

Erillisiä HI ja LO octane karttoja ei näytä tässä olevan, nakutuksen aiheuttama rikastus ja sytytyksen viivästys on hoidettu jollain toisella tavalla.

Fuel map 0x10511, 17x16
Axis X RPM 0x11398
Axis Y Load 0x1158C

Ignition map 0x108AD 16x19
Axis X RPM 0x113F0
Axis Y Load 0x1154E

Mitäs muuta haluat tietää? Tuota on todella hidasta tutkia koska koodi poikkeaa niin paljon noista edellä mainituista enkä ole jaksanut ikinä tehdä kunnollista scriptiä H8 ECU:lle.

Olettaisin että minimissään boost limit noiden lisäksi tarvitaan että jotain järkevää voi tehdä.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Heh :D hitto vie miehän olin sit ihan jäljillä itsekkin, laitoit nuo samat osotteet, mitkä minäkin aikaisemmin tähä ketjuun. Tosin mulla on bensakartan koko vissii sit vääri.
Samoin olin itekki huomaavinani että mitään tuplakarttoja nakutuksia varten ei löydy.

Mikähä tuo 1030B mysteerikartta on?
Boost limit vissii sama kun Fuelcut? Se alkaa paukuttelee ahtomittarista katsottuna siinä 0,8-0,9 bar kohdalla. En tiedä onko se mappiohjatussa sitten absoluuttisempi paineen kanssa kun ilmamäärämittarilla varustetussa.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Speed limiter ON 0x10E1A, vakiona näyttäisi olevan huimat 136 km/h
Speed limiter OFF 0x10E1C, vakiona 130 km/h

Onko rajoitin oikeasti noin alhaalla? Oletko sinä tai kukaan muu Pajero Mini kuski uskaltanut kokeilla ;D

Vai kulkeeko se edes noin kovaa? :eek:
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

main.php


Ton kovempaa se ei jaksanu, vai olikse sit se rajotin. :/

Suutinten koko kiinnostas kans, ongelmallista on se että en tiiä mitkä suuttimet tos on, en oo mistää löytäny. En tiedä saako sen tiedon ecusta. Evo5 definitiolla injector scaling näyttäs 163cc/min, vaikee uskoo että se nyt osus kohalleen, kun mikään muu ei tunnu osuvan.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
main.php


Ton kovempaa se ei jaksanu, vai olikse sit se rajotin. :/

Jos mittari on tarkka niin eikö se 136 km/h olisi juuri tuossa? Tai sitten se ei vaan yksinkertaisesti jaksa kulkea rajoittimeen asti... :)

MUT taulussa on aika paljon eroja joten ei ihmekään jos ihan kaikki ei toimi. Kaikki kolme LTFT trimmiä kuitenkin näyttäisi olevan polttoainelaskelmassa käytösssä, eri asia sitten päivitetäänkö niitä vai onko ne kaikki pysyvästi nollassa.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Mikähä tuo 1030B mysteerikartta on?

Liittyy polttoainelaskentaan jotenkin, mutta en osaa sanoa tarkemmin. Voisiko olla VE kartta? En jaksanut katsoa millään softalla 3D:n muotoa.

??? 0x1030B 16x17
Axis X RPM 0x11370
Axis Y Load 0x11528
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Mittari on aika tarkka ja kyllä se tais olla niin että se vielä lähti tippumaan se nopeus, luulin että voima loppui ja tuli ylämäki mutta tuo koodi kyllä selittäs sen. Moottorissahan teho nousee 7000rpm asti ja vääntö ja teho risteää just ennen 5500rpm, että ehkä se tosiaan oli keinotekoinen rajoitus. (Toki aerodynamiikka vastaa jääkaappipakastinta)

Tuolloin oli tosin se auton oma ahtopainesäätökin käytössä, eli isommat paineet sai aina parinkymmenen sekunnin ajaksi kun nosti kaasun ja polkaisi takaisin pohjaan. Tollekkin löytys jostain tuolta koodista varmasti joku kartta. :/

Ne trimmit käyttäytyy tosi hassusti evoscannilla katsottuna, yks makaa -25, yks makaa nollassa ja High tais seurata kaasupolkimen asentoa jne. Se reaaliaikainen O2 tais olla suht looginen.

Vähänhän tuo jo houkuttelis tuohon bensakarttaan puuttua, vaikka ei ehkä ihan Smartin lukemiin taideta päästä :p Saattaa olla että hommaan sen toisen ecun kyllä jo etukäteen ja flashailen sitä, niitä tuntus saavan suht halvalla.

Tolta se näyttää TunerPro:lla, tosin koko tietysti puhdas arvaus mut tuo ny näytti äkkiseltää fiksulta
 

Liitetiedostot

  • mysterymap.PNG
    mysterymap.PNG
    65.3 KB · Lukukerrat 299
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Melkein suosittelisin ulkoista ahtopaineensäädintä jos löydetään se fuel cut niin pääsee helpommalla, ihan kympin parin kuulajousi toimii.

Mukavaa väliohjelmaahan tämä on Bosch MEG1.1 selvittelylle, siellä sitä erilaista cross-checkiä jo piisaa omiksi tarpeiksi vaikka ikivanha ECU onkin.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Mihin asti siinä load nousee suunnilleen? Pystyt varmaan jotain päättelemään loggaamalla ECULOADia ja jos se ei näytä toimivan niin sytytysennakkoa ja kierroslukua ja vertaaamaan sitä karttaan?

Entä missä kierrosrajoitin tulee vastaan?

Tuolla on yksi statusword rammissa mihin näytettäisi tallentuvan erilaisten limitterien tarkistusten tulokset. Yhdessä bitissä on tieto siitä onko load ylittänyt 120 vai ei. Bitti laskee takaisin nollaan kun load tippuu alle 106. Tämä skaalattuna normaalilla 5/4 kertoimella olisi 150 ja 132. Voi olla ettei 2D fuel cut karttaa edes ole vaan ainoastaan tämä arvo. Jos kuulostaa järkevältä niin laitan osoitteet.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Joo mekaaninen ahtopaineen säädin toki löytyy ja säädetty just karvan alle fuelcutin. :p Solenoidin jätin puuhailemaan omiaan, ihan niinkun galantissakin.

ECULOAD en ole kokeillut, pitää testata. Samalla vedolla voin tarkistaa ton kierrostenrajottimen ja logata sitten vaikka ennakon. Muistelisin että kierrostenrajoitin on 8000 RPM, tai sitten se teki sillon pakkovaihdon isommalle vaihteelle.

Kumpikaan evoscannista löytyvä MAP ei ainakaan toimi.

Se fuelcut on hyvin lähellä sitä rajaa mihin se ecu itsekkin nosti ne ahdot "overboost" toiminnossaan, tän takia uskalsin aika surutta ne ahdot siihen nostaa.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Loggaa myös MUT 1A mielellään ilman mitään skaalausta, kulkee yleensä nimellä AIRFLOW HZ, mutta ei taida olla sitä tässä tapauksessa. Näyttäisi suht suoraan tulevan tästä se input arvo millä load akseleilta haetaan kohtaa. Load akselien skaalaus taas ei osu sinnepäinkään Evoon verrattuna...
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Njoo kävin logittelemassa. ECULoad on kyllä ihan kuollu, eli 1C, mutta 1A tuntu pelaavan hienosti. Tottakai tuo on taas sellanen logi mikä ei suostu tos 2.7 evoscannissa aukeemaan, huutelee että Saraketta 31 ei löydy. Liekkö suuttu tosta ylimääräisestä requestistä.

1A tuntuu menevän tonne 200-240 hujakoille kaasu pohjassa. Tyhjäkäynnillä alle 50.
Heti kun polkas kaasun pohjaan niin kierroksia oli 3125rpm ja tuo on 238. 220-210 sit 4000-6500rpm välin ja 7000 hujakoilla vähän reilu 200.

Se rundilimiitteri kyl unohtu testata. Voinhan mie ton login toki laittaa tänne zippinäkin.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Ja nimenomaa pitäis olla tuo module 1, kun se suostuu lukemaan MH7202F prossua mikä tosta Minipajeron ECU:sta löytyy

Montako plugeja sinulla on?
Minulla on vaan kaksi. Muistaakseni minun Minissä ei oo tota prossu. Mutta kun en muistaa ???
Täytyy taas katsoa mikä prossu purkissa on.
EEPROM minulla ei ole.
Fuelcut tule minun Minissä vastaan suurin piirtein 1.2 Bar. Painesäädin säädetty 1.0 Bar
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Njoo kävin logittelemassa. ECULoad on kyllä ihan kuollu, eli 1C, mutta 1A tuntu pelaavan hienosti. Tottakai tuo on taas sellanen logi mikä ei suostu tos 2.7 evoscannissa aukeemaan, huutelee että Saraketta 31 ei löydy. Liekkö suuttu tosta ylimääräisestä requestistä.

1A tuntuu menevän tonne 200-240 hujakoille kaasu pohjassa. Tyhjäkäynnillä alle 50.
Heti kun polkas kaasun pohjaan niin kierroksia oli 3125rpm ja tuo on 238. 220-210 sit 4000-6500rpm välin ja 7000 hujakoilla vähän reilu 200.

Se rundilimiitteri kyl unohtu testata. Voinhan mie ton login toki laittaa tänne zippinäkin.

Megalogviewer HD on käyttökelpoinen työkalu monien erilaisten logien tutkimiseen. Ilmaisen testiversion saa ladattua joksikin aikaa.

Miten hyvin logattu sytytysennakko ja AFRMAP vastaa kartoissa olevaa kun katsot kierrosluvun ja tuon MUT 0x1A:n mukaan oikean solun kartasta? Ja tietysti käytäen noita karttojen akseleita mitkä kirjoittelin tonne aikaisempiin viesteihin.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

SpoonCivic sanoi
Montako plugeja sinulla on?
Minulla on vaan kaksi. Muistaakseni minun Minissä ei oo tota prossu. Mutta kun en muistaa ???
Täytyy taas katsoa mikä prossu purkissa on.
EEPROM minulla ei ole.
Fuelcut tule minun Minissä vastaan suurin piirtein 1.2 Bar. Painesäädin säädetty 1.0 Bar

Neljähän niitä taitaa olla, samannäköinen muovilaatikko kun uudemmissa galanteissa ja evoissakin. :) Myöskin flashaysliitin löytyy MUT/OBD pistokkeen vierestä.

Pitääpä tutustua tuohon Megalogvieweriin.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Vastaa joo ainakin suunnaltaan ja käyttäytymiseltään, mutta loggasin sen nyt "raakana" sitä varmaan pitäs jollain kertoimella käsitellä?

5500RPM logissa 14ast ennakko 1A 220 ja kartassa ennakko lähin 15ast load67% ja 13ast load69%
6000RPM logissa 17ast ennakko 1A 216 ja kartassa ennakko lähin 18ast load67% ja 16ast load69%
6500RPM logissa 17ast ennakko 1A 208 ja kartassa ennakko lähin 18ast load62% ja 16ast load67%
7000RPM logissa 18ast ennakko 1A 205 ja kartassa ennakko lähin 19ast load62% ja 17ast load67%

Vähän haastavahan tuo on logittaa mitään sellasta pidempää vetoa kun laatikko luistaa aika ylös, ja vielä vaihtelee 7000RPM kohdalla josta rundit putoaa 5000RPM kohdalle. :p

Tasaisessa ajossa:

3500RPM logissa 34ast ennakko 1A 98 ja kartassa ennakko lähin 35ast load28% ja 33ast load32%

Afrmapista en varmaan voi sanoa juuta enkä jaata?
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Neljähän niitä taitaa olla, samannäköinen muovilaatikko kun uudemmissa galanteissa ja evoissakin. :) Myöskin flashaysliitin löytyy MUT/OBD pistokkeen vierestä.

Aivan. Sinulla oli H58, eikö niin? Minulla on se vanhempi H56 ja pelti ECU.
Flash liitin minulla ei ole mutta Evoscsn tunnistaa ECUa. Tai oikeastaan en tiedä. Lukemat tulee mutta onko ne oikeat? En tiedä.
Oliko sinulla myöskin toinen Turbo? TD015?
Minulla taas twinscroll TD02
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Juu just noin. Twinscrolli se taitaa olla tuokin ahdin.

Kyllä se evoscan varmaan pelaa, ainakin mulla pelaa ihan suoraa "suurin osa" niistä evoscannissa vakiona olevista requesteista. Niitähän sit voi muokata jos ei löydy oikeita.

Tuntuu seuraavan näissäkin suht samaa kaavaa kun evoissa, että h58:ssa on sit muovikuorinen flashattava ecu, eli onko se nyt 97 eteenpäin.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Vastaa joo ainakin suunnaltaan ja käyttäytymiseltään, mutta loggasin sen nyt "raakana" sitä varmaan pitäs jollain kertoimella käsitellä?

Ota skaalaus pois niistä karttojen load akseleista, silloin raaka MUT 0x1A pitäisi näyttää oikeaa kohtaa kartassa. Ei meillä taida olla hajuakaan mikä tuon akselin oikea skaalaus tässä kikottimessa on, selvästikään ei lähelläkään samaa kuin muissa H8 ecuissa.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Täytyy sanoa että nyt menee jo ohi. vai tarkotatko että jos 256 esim? ois max mitä siitä 1A:sta tulee niin se sit vastais kartassa olevaa 80% loadia?
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Täytyy sanoa että nyt menee jo ohi. vai tarkotatko että jos 256 esim? ois max mitä siitä 1A:sta tulee niin se sit vastais kartassa olevaa 80% loadia?

Unohda prosentit, emme tiedä niiden paikkaansapitävyydestä mitään. Pajero Minissä karttojen load akselit on skaalattu aivan eri tavalla kuin Evossa, näet hyvin kun katsot heksaeditorilla raaka-arvoja kummastakin tiedostosta vaikkapa ennakkokartan load akselilta.

Laita Ecuflashissa kartan load akselin skaalaksi raaka-arvo ja vertaa sitten MUT 0x1A requestin antamaan arvoon, silloin sen pitäisi vastata kartan akselin raaka-arvoja.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Taidat olla ihan älyttömän oikeassa.

5500RPM logissa 14ast ennakko 1A 220 ja kartassa ennakko lähin 15ast 214 ja 13ast 222
6000RPM logissa 17ast ennakko 1A 216 ja kartassa ennakko lähin 18ast 214 ja 16ast 222
6500RPM logissa 17ast ennakko 1A 208 ja kartassa ennakko lähin 18ast 198 ja 16ast 214
7000RPM logissa 18ast ennakko 1A 205 ja kartassa ennakko lähin 19ast 198 ja 17ast 214

Tasaisessa ajossa:

3500RPM logissa 34ast ennakko 1A 98 ja kartassa ennakko lähin 35ast 88 ja 33ast 103

Eli kaikkihan nuo osuu kirkkaasti. Manuaalilla varmaan vois selvittää ton maksimikuormankin kun pääsis rympyttelemää isolla vaihteella, mutta kaipa tuo on aika selvää että tohon 255 se päättyy.

Bensakarttaa kun kattoo niin 80km/h ajossa mennään alueella missä on kartassa 11-12 :( eli 3300RPM ja 1A 130-140
Pienessä ylämäessä nousee kuormat sitten johonkin 180 hujakoille. Laitoin tän 80 ajoalueen sinisellä ny noihi karttoihi.
Kapeakaista on about kokoajan tapissa.

Sit kun puotan pakkokolmosen päälle niin kierrokset nousee 4700RPM ja kuorma tippuu reilusti, suunnilleen 100. Kaikenlisäks mennään kartalta Closed looppiin. Vaikkei mentäskään niin kartassa ois 14.7 tarjolla.
 

Liitetiedostot

  • pajero80.PNG
    pajero80.PNG
    85.9 KB · Lukukerrat 326
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Eli se on jo oikeasti open loopissa tossa tasakaasulla? Ei mitään järkeä eikä ihme että bensa maistuu pikkuiselle isompien malliin... Pitää yrittää kaivaa onko siellä samanlaiset open-loop kartat kuin muissa mitsuissa että voisi myöhästää sitä siirtymää.

Jos sulla on ahtopainemittari niin voit yrittää keksiä skaalan tolle 1A:lle ja "load" akselille niin että 0 bar olisi noin 100 niin silloinhan sen luulisi vastaavan aika kivasti ahtopainetta. Asialla ei sinänsä ole merkitystä, mutta helpompi ehkä ymmärtää.

Loggasin muuten 700 cc Smarttia ja se menee ekat vaihteet melkein closed loopissa kaasu pohjassakin ja vedättämällä useamman vaihteen läpi laskee AFR putken päästä mitattuna 13.3 tasolle. Ahtoja tässä 0.8 bar alempana ja 1 bar yläkierroksilla. Eli suht laihalla ajavat.

Se muuttuja mikä näkyy 0x1A requestissa on muistaakseni 16-bittinen ja akselien skaalat ovat 16-bittisiä. Voi siis olla että se menee yli 255, mutta Evoscanin MUT request on 1-byte eli pitäisi pyörähtää ympäri siinä vaiheessa kun toinen byte jää näkemättä.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Joo 80 ajossa mennään suurinpiirtein ahdoilla/alipaineella. Vähä siinä rajoilla oikeestaan. Vähän ylämäkeä niin menee sitten paineen puolelle, vähän alamäkeä niin menee alipaineella.

Voin koittaa vaikka käydä ajamassa jonku ajon että pidän sen siinä 0:ssa ja logitan 1A. Ahtopainemittarin tarkkuudesta en tosin osaa sanoa kun se näyttää se näyttää jonkinverran nollan alapuolelle kun auto on sammuksissa.

Tuo kyllä selittää aika monta asiaa, sen että miks tuo kuluttaa vähemmän kaupungissa kun 80 ajossa, ja senkin että miks talvikulutuksessa ja kesäkulutuksessa on niin suuri ero. Ei tarvii paljoa olla jäykkää lisää voimansiirrossa niin ajellaan open loopissa aika sujuvasti suurin osa työmatkasta. :D

Joo RAW16 tein tosta skaalasta nimeltään. Eli uint16, kauheasti en noista ymmärrä mutta se näytti järkevältä ja toimivalta.

Mihin se transitio muissa perustuu siinä open ja closed loopin välillä? Mietin kun tuo on MAP ohjattu niin luulis että siitä se ois suoraa otettu.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Juu kyllä tuon 1A requestin 100 tienoilla on se kohta millon vaihtuu closed loopista open looppiin. Se voi vastata sitä 0bar tai sitten ei. Kun yritin ajella silleen että painemittarissa oli suurinpiirtein nolla niin 1A oli suurinpiirtein 125, ja kokoajan mentiin kartalla. Vauhti oli 68-82km riippuen maastosta. Alle 120 1A niin kapeakaista alkoi vähän vaihtelemaan mutta ei 0-0,8 väliä vaan suurinpiirtein 0,4-0,8v väliä. Mut tuo painemittarin näyttämä voi tosiaan olla hieman arveluttava, ja saatto olla että mentiin ahdoilla kokoajan.

Sama testi taas niin että koitin pitää vauhdin tasan 80 niin suurin osa ajasta mentiin kartoilla.

Ajoin bonusajon vielä testauspaikalta kotiin pelkällä kolmosella niin mentiin melkein koko matka closed loopissa. Toki runditkin on karvan alle 5000rpm että tuskin sekään mitään ekoajoa on. :p
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Uskaltaakohan tota flashaystä edes yrittää tohon autossa olevaan ecuun? Vai kannattasko suosiolla tilata toinen varalle etukäteen? Japanista näyttäs satasella saavan. Tolla ois kuitenkin ihan kiva päästä töihin ja en tiedä voiko tuo Ecuflash tehdä tolle jotain hullua kun se ei ole tuettujen listalla.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Uskaltaakohan tota flashaystä edes yrittää tohon autossa olevaan ecuun? Vai kannattasko suosiolla tilata toinen varalle etukäteen? Japanista näyttäs satasella saavan. Tolla ois kuitenkin ihan kiva päästä töihin ja en tiedä voiko tuo Ecuflash tehdä tolle jotain hullua kun se ei ole tuettujen listalla.

Se on hyvä kysymys eikä siihen osaa antaa hyvää vastausta.

Asioita mitä voi mennä pieleen:
- ohjelmointi menee läpi, mutta checksum on väärin, ecu yleensä boottaa sellaiseen tilaan missä softaa saa edelleen ladattua eli käytännössä sen alkuperäisen missä checksum on oikein. Yleensä ecuflash vaikeudet ovat liittyneet tähän eli joissain malleissa muutettu binääri ei ole toiminut koska Ecuflash on laskenut checksumman väärin.
- kirjoitus epäonnistuu jostain syystä. Pahimmillaan voisi käydä niin että bootloader korruptoituu eli softaa ei enää saisi sisään.

Mitsun ecuissa ei ole itselle tullut koskaan vastaan yhtään eeprom korruptoitumista mitä joissain Boscheissa voi tapahtua. Sikäli kun noissa vanhemmissa edes on mitään konfigurointi-eeprommia flashin lisäksi. Ei taida olla koska sellaisesta ei ole mitään keskustelua tullut vastaan ja ecun voi ainakin Evoissa ja VR4:ssa vaihtaa autosta toiseen korjaamalla korkeintaan Flashissa olevan ajoneston koodin.

Eipä yhtään ole lopullisesti mennyt jumiin muutenkaan. Ei noita mitsun kirjoitusprotokollia kovin montaa ylipäänsä ole.

Mutta sun on tehtävä päätös itse :)
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Jos vaan saat toisen ecun tilalle niin hanki. Tai varaudu ainakin ajamaan ajosi Galantilla.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Njoo. Ei se huono idea tietysti olisi sitä hankkia varalle.

Sehän tossa nyt on että se sieltä ladattu image on huono, kun ecuflash sen näppärästi pilasi. Niinkun AST mainitsi aikaisemmin että jos sen sellasenaan sinne työntää takas niin sit ei varmasti mikään toimi. Tiiä sit miten checksummit muuttunu tos matkan varrella kun sitä on rovehdittu heksaeditorillakin :p

Oliko siihen sun jdm ralliarttiin mitään tukea? olettasin että oot sen kuitenkin flashannyt heti alussa jo :D Nyt näytti kyllä näköjään jo olevankin, kun kävin ecuflashin sivuilta lueskelemassa. Mitään ajonestoja tossa ei onneksi ole.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

En muista mitä siellä oli silloin kun sen ekaa kertaa luin. Mitsucan M32176F6 768k kuitenkin näyttää infoksi kun rommin avaan.

Tuo ecuflashin lisäämä header on kai vaan "call home" toimintoa varten kun se törmää tuntemattomaan ecuun eli pistää samantien binäärin maailmalle... En usko että sen poistaminen rikkoisi rommia tai checksummia sen kummemmin.

Tsekkasitko muuten onko sulla MH7202F vai MH7203FA prossu? Evoissa joissain kuutosissa oli jälkimmäinen jolloin memory model piti olla erilailla asetettu.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Ihan silmällä tarkistin että MH7202F :)

Yks vaihtoehto tietysti ois että ajelis sinne ton kanssa joskus, sulla on noita työkaluja toho hommaa enemmän.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Kyselin yhdeltä "tuttavalta" japanista että oisko sillä nurkissa pyörimässä tollasta ecua, toisena vaihtoehtona on sit tuo ebaylöytö.

Paljonkohan tota bensakarttaa kärsis keventää ihan perstuntumalla, vai onko fiksumpaa vaan koittaa selvittää se kohta missä closed loopista poistutaan ja viivästää sitä.
Eikös se pyri menemään 14,7 AFR sillon, vaikka kartassa ois mitä?

edit: 10e36 on ainut kartta mikä vähän edes näyttää tolta evon open loop kartalta. Tuokin vaan aika lineaarinen ja kohtuu lyhyt. :(
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

En mä kyllä muuttais mitään ilman laajakaista lambdaa. Voit ottaa sen alkuhötön siitä Ecuflashin tekemästä tiedostosta pois tai käyttää vanhempaa versiota joka ei tee tollasta mut vanhempi Ecuflash saattaa laskea checksummin väärin. Toi ajonestottomuus helpottaa kyllä asiaa huomattavasti.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Basbarduu sanoi
En mä kyllä muuttais mitään ilman laajakaista lambdaa. Voit ottaa sen alkuhötön siitä Ecuflashin tekemästä tiedostosta pois tai käyttää vanhempaa versiota joka ei tee tollasta mut vanhempi Ecuflash saattaa laskea checksummin väärin. Toi ajonestottomuus helpottaa kyllä asiaa huomattavasti.

Kyllä noita cruise alueita voi huoletta muuttaa ilman laajakaistaa, jos tähtäimessä on 14.7 niin sen näkee kyllä kapeakaistastakin eikä se ole heti niin justiinsa jos sattuisikin olemaan hieman laihemmalla. Sitten kun on huomattavasti ahtoa (eli jotain >0.2 bar) päällä niin tilanne on tietysti ihan eri ja se on tulella leikkimistä kun ei tiedä missä mennään.

Se on tietysti että olisi hyvä löytää kartat mitkä määrittelevät milloin siirrytään open looppiin jos tuolla sellaisia ylipäänsä on. Jos ajetaan open loopissa ja kartassa on 14.7 niin se voi tietty heittää vaikkapa 0.5 AFR suuntaan tai toiseen ihan vakioautossakin.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Joo kyllä minä meinasin ihan surutta peukaloida noita pieniä loadeja ilman laajakaistaa. Voihan tota sit käyttää vaikka maatsin rullilla jos haluaa siihen suurempaan loadiin puuttua, mutta siihen ei oikeestaan edes ole tarvetta.
 
Takaisin
Ylös Bottom