Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Jaa tarkemmin surffaillessa tactrixin sivuja siellä oli kyllä ihan lohdullinen maininta:

"Here is an incomplete list of the known cars that EcuFlash can reflash currently:"
"... basically any Mitsubishi ECU based on a H8, SH-2, or M32r processor"

https://www.tactrix.com/index.php?option=com_content&view=article&id=69:what-cars-work-with-ecuflash&catid=40:ecuflash&Itemid=41

Nooh, toinen ECU lähtee ny varmuuden vuoks Japanista tulemaan, ompahan sit semmonen jos vaikka siinä lukemassani binäärissä on jotain mätää ja mulla ei ole sinne ehjää koodia laittaa. Enemmän toi ehkä kuumottaakin kun sen ecun täydellinen tiiliskiveytyminen.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Ecua odotellessa on hyvä ämpylöidä lisää, tuli mieleen että tietääkö kukaan muuta Mitsua joka on tehtaalta lähtiessään ollut mappiohjattu ja sattuu tolle "muoviecun" 96+ ikähaarukalle, vois saada jotain vinkkejä ehkäpä jos sellasen definition löytäisi. En toki pidättele henkeä asian kanssa.

Löydäks AST mitään viittauksia siitä disassemblystä tohon 10E36 -osoitteeseen? tietäs että mikä (ainut?) tynkäkartta se on.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

astilla oli esim. se Space Star joka oli map ohjattu.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Basbarduu sanoi
astilla oli esim. se Space Star joka oli map ohjattu.

Se oli jo SH ECU:lla (Evo 7-9 vastaava) ei H8.

FTO:sta on joku MAP ohjattu malli olemassa kuulemma H8 ECU:lla, en tiedä tarkemmin.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

ast sanoi
FTO:sta on joku MAP ohjattu malli olemassa kuulemma H8 ECU:lla, en tiedä tarkemmin.

Njoo, voi olla että ei kauheesti ole keksiä luvassa senkään definitioiden kanssa. :D

Ooks muuten varma tosta bensakartan koosta että se on 17x16 eikä 16x17? Se näyttää huomattavasti enemmän evon kartalta 16x17 muodossa nimittäin, eihän siitä tietysti mitään voi päätellä kun puhutaan hieman erityylisistä moottoreistakin.

Noiden kokojen välillä on kohtuu iso ero just siinä 80 km/h vauhdissa seoksissa.

Huono puoli toki se että sittenhän nuo on tehtaan jäljiltä jo vähän sinneppäin, ja mitään älyttömiä bensansäästöjä ei varmaan ole luvassa. :(
 

Liitetiedostot

  • pajero17x16.PNG
    pajero17x16.PNG
    24.6 KB · Lukukerrat 473
  • pajero16x17.PNG
    pajero16x17.PNG
    25.2 KB · Lukukerrat 453
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Katson niiden akselien pituudesta, 16-bit luku ennen Ecuflashille syötettävää akselin osoitetta. Ne pitävät 100% varmasti paikkaansa. 16x17 tai 17x16 riippuu siitä kumpaa akselia pitää X- ja kumpaa Y-akselina...
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Näin se toimii: http://www.evolutionm.net/forums/ecuflash/448378-dev-disassembly-beginners-guide-evo-ecu-table-lookups.html

Rekisterinumerot ja muistiosoitteet eivät tietystikään päde H8 ECU:lle, mutta taulukoiden ja akselien formaatti on sama.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

No joo totta tosiaan, luinkin ton mutta ei ihan konkretisoitunut noi hyvin kun sun selittämänä. Se ei mulle kyllä ihan vieläkään auennu että teenkö mitäään noilla rekistereillä ja muistiosotteilla ilman disassembleria, ehkä en.

Tottahan tuo että sytkäkartassa se on ainakin se kuormaa kuvaava akseli merkattu tohon ennen taulua, vois kyllä luulla että tossa bensakartassa ois toimittu täysin samoin. Se ois tosiaan ihan lohdullista jopa, kun tuosta vois uskaltaa vähän laihduttaa. Jossei nyt löydy sitä kaiken pelastavaa transitiota open ja closed loopin välillä.

Tämä on ollut kyllä kohtuullisen opettavainen projekti, aikaa näihin tuntuu palavan kyllä aika reilusti vaikkei juuri mitään saa aikaiseksi. :D mutta sehän oli vähän jo tiedossa. On tota galantinkin E952 koodia pähkäilty porukalla ihan jokunen tunti.

Näillä tiedoilla tossa 0x42F on joku kartta missä on keulilla 010 eli se ois sit vissii 10x6 kooltaan. Aika roisin näkönenhä tuo on, voi olla että on jotain muutakin.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
No joo totta tosiaan, luinkin ton mutta ei ihan konkretisoitunut noi hyvin kun sun selittämänä. Se ei mulle kyllä ihan vieläkään auennu että teenkö mitäään noilla rekistereillä ja muistiosotteilla ilman disassembleria, ehkä en.

Et tee, tieto on hyödyllistä ainoastaan disassemblyn selvittelyssä.

Slider sanoi
Tottahan tuo että sytkäkartassa se on ainakin se kuormaa kuvaava akseli merkattu tohon ennen taulua, vois kyllä luulla että tossa bensakartassa ois toimittu täysin samoin. Se ois tosiaan ihan lohdullista jopa, kun tuosta vois uskaltaa vähän laihduttaa. Jossei nyt löydy sitä kaiken pelastavaa transitiota open ja closed loopin välillä.

Akselit on Mitsun ecuissa missä sattuu muistissa eikä niiden sijaintia näe kartan headereista mitenkään. Headerissa on vain RAM osoitteet missä on tieto akseleiden perusteella kaivetusta kohdasta mistä taulukkoa luetaan sillä hetkellä. Ainoa varma keino löytää oikea akseli on disassembloida koodi, etsiä kohta missä karttaa käytetään ja lähteä siitä taaksepäin etsimään missä tätä RAM osoitetta on viimeksi päivitetty. Yleensä muutama käsky aikaisemmin ja homma on helppoa, mutta joissain tapauksissa akselin päivitys saattaa olla monta aliohjelmaa aikaisemmin.

RAM muistin säästämiseksi Mitsu käyttää tapaa missä X akselille on vain pari muuttujaa ja Y-akselille samoin pari muuttujaa, siksi akselin headereissa olevasta muuttujan osoitteesta ei voi tehdä päätelmiä koska se sopii kymmeniin eri taulukoihin... Koodin suoritusjärjestyksellä on siis olennainen merkitys.

Kaikki muut tavat yrittää löytää oikea akseli ovat arvailua (ehkä valistunutta sellaista). Erityisen suuri riski tulee silloin jos haluaakin muuttaa akselien skaalausta, mutta ei tiedä mihin kaikkialle kyseinen akseli vaikuttaa ja onko se ylipäänsäkään määritelty oikein XML:ssä kyseistä karttaa varten... Koodissa saattaa lisäksi olla useita arvoiltaan identtisiä akseleita.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Nojoo, kunhan se seuraava ecu tulee niin voihan sitä yrittää tuolla valistuneella arvailumetodilla sitten koittaa että kumpi kartta natsaa, pitää vaan löytää joku sellanen kierrosalue missä mennään kartoilla ja missä uskaltaa kapeakaistasta nähtäviä arvoja kokeilla.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Lisää ämpylöintiä kun ECU lähti vasta Osakasta kohti Suomea..

Mietin tuossa että oiskohan ihan eka kokeilu fiksuinta suorittaa niin että lisää ennakkoa tohon keskikuormalle niille rundeille missä ajellaan. Ei puuttus toho bensakarttaan vielä ollenkaan, varsinkaan kun siitä muodostakaan ei ole ihan varmuutta.
Järkeilin että näin ollen se motti vois jaksaa kestää siinä pienellä kuormalla paremmin ja kaasua ei tarvis välttis painaa niin paljoa ylämäessä ja näinollen siirtyä closed loopista pois.

Taustalla tässä on ihan se visio että kaipa tuo on kohtuu keinotekoinen tuo 63hp luokkaraja noissa keiautoissa, jos tota vertaa vaikka samankokoiseen moottoripyörään niin aika hintsusti tossa on edes enemmän vääntöä vaikka on ahdettu. Dynokappyrähän alkaa maksimiväännöstä :)
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=52617&g2_imageViewsIndex=3

Ennakkoa ois käsittääkseni aika turvallistakin kiristää kokeeksi, kun nakutustunnistus varmaan sitten puuttuu peliin jos evotan jotain.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Lisää ämpylöintiä kun ECU lähti vasta Osakasta kohti Suomea..

Mietin tuossa että oiskohan ihan eka kokeilu fiksuinta suorittaa niin että lisää ennakkoa tohon keskikuormalle niille rundeille missä ajellaan. Ei puuttus toho bensakarttaan vielä ollenkaan, varsinkaan kun siitä muodostakaan ei ole ihan varmuutta.
Järkeilin että näin ollen se motti vois jaksaa kestää siinä pienellä kuormalla paremmin ja kaasua ei tarvis välttis painaa niin paljoa ylämäessä ja näinollen siirtyä closed loopista pois.

Taustalla tässä on ihan se visio että kaipa tuo on kohtuu keinotekoinen tuo 63hp luokkaraja noissa keiautoissa, jos tota vertaa vaikka samankokoiseen moottoripyörään niin aika hintsusti tossa on edes enemmän vääntöä vaikka on ahdettu. Dynokappyrähän alkaa maksimiväännöstä :)
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=52617&g2_imageViewsIndex=3

Ennakkoa ois käsittääkseni aika turvallistakin kiristää kokeeksi, kun nakutustunnistus varmaan sitten puuttuu peliin jos evotan jotain.

Niinno, eikös tuo "maksimi" vääntö ole suunnilleen 100nm / moottori litroissa * paineella.
Eli barin paineilla "pitäisi" päästä sinne ~130nm
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

SpoonCivic sanoi
Montako plugeja sinulla on?
Minulla on vaan kaksi. Muistaakseni minun Minissä ei oo tota prossu. Mutta kun en muistaa ???
Täytyy taas katsoa mikä prossu purkissa on.
EEPROM minulla ei ole.
Fuelcut tule minun Minissä vastaan suurin piirtein 1.2 Bar. Painesäädin säädetty 1.0 Bar

Jepjoo, piti käydä kuva ihan ottamassa tuosta kun valmistaudun henkisesti ECU:n saapumiseen. Samanlainen 4 liittiminen se on kun vaikka evo5:sessa, toki tuossa on uskoakseni myös se vaihteiston ohjaus samassa.
main.php


Eli ei siis sulle kovin helposti keksiä että saisit flashattavan ecun käyttöön. :(
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Wlooffy sanoi
Niinno, eikös tuo "maksimi" vääntö ole suunnilleen 100nm / moottori litroissa * paineella.
Eli barin paineilla "pitäisi" päästä sinne ~130nm

Jaa tälläisestä en ole tiennytkään. Tuo latistaa vähän ajatusta siitä että sais taiottua tuota ekononomisemmaksi 0 paineilla. :/
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

En tajua kun asentelin tohon itsetekemäni lambdan jännitemittarin, pöllin siihen tulon ecun liittimestä, näytti olevan sama pinni "yllättäen" kun evo5. Toi ei tossa tallissa testaamalla kyllä menny vielä open looppiin edes puolen baarin paineella. Lambdajännite pomppi ihan kiltisti, tarkempi analysointi jäi kyllä taas suorittamatta siks että ajokunto ei mahdollista muuta kun kuivatestauksia tallissa paikallaan. :)

https://www.youtube.com/watch?v=qQTVpC_pVAY
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

No jopas nyt jotakin, töihin ajellessa teki taas ihan mittarista katsottuna samaa kun logistakin. Aina jos mentiin vähänkin kuorman puolelle niin mentiin kartalle. Jostain syystä paikallaan ollessa se kesti closed loopissa isollakin kuormalla..

Saisko tästä jotain vinkkiä siihen transition selvittämiseen, jos siihen vaikuttaa auton nopeus? (tai mahdollisesti vaihde)

ECU on jo suomessa, elämme jännittäviä aikoja.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Hmm, löyty näköjään joku colt/mirage 99vm missä on mappi ja H8 ECU, Ceddyn sivuilta löyty sekä binni että definitio, eipä tosta nyt kyllä nopeesti katottuna kauheasti hyötyä ollut kun näyttäs olevan karttoja huomattavasti enemmän kun tossa minipajeron ecussa. :( http://ceddy.us/h8-ecu-wiki/roms-ecuflash-defs/
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Miltäs tällänen hillitty parin/kolmen asteen ennakon lisäys tuossa 80km/h ajoalueelle näyttää?

Editoin samalla pois ton 4750-5000 rpm omituisen myöhästyskohdan, ei vaikuttane tähän bensankulutusprojektiin mutta minusta näytti vähän oudolta. Kaipa tollekkin joku hyvä syy on tehtaan poikien mielestä. Voihan sen sinne tietysti jättääkkin, jos se vaikka on laitettu estämään mäntäpistiäisen pesiytymistä. ;)

Osaako joku selittää mikä tuo mahdollinen VE kartta on, ilmeisesti liittyy mappiohjaukseen jotenkin kun en aikasemmin ole tollasia nähnyt..

AST mainitsi aikaisemmin että kierrostenrajotin ois kiva katsoa, katonko sen mittarista vai evoscannilla seuraavan kerran kun käyn testailemassa, onko väliä? Kyllä se ainakin sinne 8000rpm kiertää kuten tuli tossa aikasemmassa videossa kokeiltua ihan tallissa.

edit: bugi huomattu tossa editoidun kartan 0 / 0 akselilla :p

edit2: puristussuhde on vissiin 8.5 tossa ahdetussa jos ny oikein tuota japaninkielistä 4A30 moottorin manuaalia tulkitsin.
 

Liitetiedostot

  • pajerosytkaedit.PNG
    pajerosytkaedit.PNG
    103.6 KB · Lukukerrat 315
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Ja se pienentää bensankulutusta miten?

Mietin tota jännää 5000 "kylmää kohtaa" noissa sytkissä niin se on kyllä suurinpiirtein se kohta mihin automaatti osuu aina seuraavalla vaihteella vaihdon jälkeen. Sen suhteen sen vois vaikka jättääkkin vähentämään nykäsyä.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Mietin tuossa että oiskohan ihan eka kokeilu fiksuinta suorittaa niin että lisää ennakkoa tohon keskikuormalle niille rundeille missä ajellaan. Ei puuttus toho bensakarttaan vielä ollenkaan, varsinkaan kun siitä muodostakaan ei ole ihan varmuutta.

Kyllä siitä on täysi varmuus. Bensakartan RPM akseli on 17 arvoa ja load akseli on 16 arvoa pitkä.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Ecua odotellessa on hyvä ämpylöidä lisää, tuli mieleen että tietääkö kukaan muuta Mitsua joka on tehtaalta lähtiessään ollut mappiohjattu ja sattuu tolle "muoviecun" 96+ ikähaarukalle, vois saada jotain vinkkejä ehkäpä jos sellasen definition löytäisi. En toki pidättele henkeä asian kanssa.

Löydäks AST mitään viittauksia siitä disassemblystä tohon 10E36 -osoitteeseen? tietäs että mikä (ainut?) tynkäkartta se on.

0x10E36
Akseli 13 alkiota 0x115C6

Mikälie, akseli ei vaikuta RPM arvoilta minusta.

Vaikea muuten kuvitella että saisit autoa kovin paljon taloudellisemmaksi muulla kuin pitämällä sen closed loopissa kaikissa normaaleissa käyttötilanteissa.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Nojoo tuossa tapauksessa jos tuo bensakartta on noin päin.

Sillä minä tuota ennakkokarttaa pohdinkin että jos sais senverran kirrattua sitä että jaksais mennä sen normiajon pikkusen pienemmällä kuormalla, kun se on tosi pienestä kiinni että siirtyykö se closed loopista pois vai ei.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Noniin, seuraava ECU tuli, tässäpä onkin sitten eri tekstit prossussa. MH7203FA ja A02 A 9C1

Pitääpä tökätä vissiin autoon kiinni ja käydä tuokin lukaisemassa talteen. toivottavasti nuo definitiot edes käy ristiin. :D

edit: sama koodihan sieltä tulla tupsahti, eli vissiin tuo memorymodel sit vaikuttaa vaan tuohon luku/kirjoitustapahtumaan.
ja huomasin myös että kun sen dumpin tallentaa .bin -muodossa eikä srf:nä niin se ecuflashikään ei keppostele sinne alkuun mitään omiaan. :)

edit2: 7968.75 RPM sanoo että evoscan ois rajotin, silmämääräsesti mittarista katsottuna ehkä 8200rpm

ecu flashayty hienosti ja kävin vähä testailee ja loggailemassa, pitää suorittaa tarkemmat testit viikonloppuna kun on paremmin aikaa.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Nojoo nyt on ecua luukutettu vähän ja jotain kokemuksia tullut, eikai noihin flasheihin ihan heti pala reikä? :p ei tota oo viel flashatty ku 20 kertaa tosin..

Kokemukset on vähän ristiriitaiset, logitusten mukaan siinä 80 vauhdissa ei ole juurikaan eroa vaikka lisään ennakkoa kohtuu törkeästikkin pienelle kuormalle, parhaimmillaan / pahimmillaan oli 13 astetta enemmän. Toisaalta sit taas persdyno kertois että moottori vastaa selkeästi paremmin kaasuun ja auto kiihtyy pienemmällä kaasun painamisella. Tämä siis pienemmissä nopeuksissa. Järkeilin asiaa niin että pieni väännönlisäys tuntuu alemmilla vaihteilla selkeemmin, mutta ei isossa nopeudessa kun on ilmanvastusta ja muuta. Mitään suurempia nakutuksia ei ole näkynyt logissa, eikä kuulunut. Vois toki käydä ajamassa myös pienemmällä nopeuksella jotain ajoja, tänää tuli jotain reilu 100km mittariin, motivaatio alko vähä loppumaan.

Nyt siellä on sellanen sytkäkartta mihin on painettu +3 koko karttaan ja vielä lisäks +3 noille ajoalueille, poislukien käynnistyksessä käytetyt solut, ne tosin arvasin. :) Siistiny en vielä sitä ole mitenkään.

Bensakartan kanssa on vähä sama juttu, kun ei tunnu ees näkyvän lambdassa mitään suurempaa eroa vaikka kartassa on 15.3 esim. Sytkäkartan tapauksessa kuitenkin logittamalla näkee että muutokset vaikuttaa. Onko tässä nyt toi VE table muuttujana, en oikeasti ymmärrä siitä mitään. Miten se vaikuttaa tähän?

Positiivistä on se että ajoin viimeiset ajot tolla edellämainitulla kartalla niin että evoscan ei ollu kytkettynä ja ajotietokone toimi. Sain keskikulutukseksi 12.8km/l joka on todella hyvä tolle vehkeelle. Ajelin tahallaan hidasta ja 80km/h ajoa. Normaalisti se pyörii talvella jossain 9.5km/l ja kesällä 11km/l hujakoilla. Ihan täyttä totuutta en tiedä kun tuo on ajettu täysin lämpimällä autolla. Tuntus että toi kulutus on yleensä suurimmillaan kylmällä vaihteistolla ja moottorilla. Pitää raportoida lisää vaikka ensviikon röihinajojen jälkeen että mitä mittari näyttää.

Sellasenkin jännän huomasin että kun lähtee paikaltaan niin isollakin kuormalla tuntuu kestävän closed loopissa, myös lähemmäs 80km/h nopeudessa. Heti kun käyttää kaasun kiihdytyksen jälkeen pois niin alkaa toi että se menee samantien kartoille kun kuorma ylittää 100..
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Eli ei siis sulle kovin helposti keksiä että saisit flashattavan ecun käyttöön. :(

Aivan. Sinulla on jo GEN2 Mini. Minulla ei ole edes EEPROM piiriä :D ihan Basics!!
Kysyin huvikseni täällä Japanissa miten Minit voidaan vähän piristä. Kun niitä löytyy täällä todella paljon. PiggyBack, moottorin vaihto tai ostamalla Kei Jimnyn vastaus tuli ;D ;D

Missä muuten löyisit JPN kielisen 4A30T manuaalin? Minulla on vaan venäjänkielinen workshop manual.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Enpä muista kyllä missä tuli vastaan, voin lähettää sen vaikka sulle sähköpostiin jos haluat? 50Mt kooltaan.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Hmm.. Oon ehkä keskittyny liikaa tohon 80km/h nopeuteen, kattelin noita loggauksia ja tuntus olevan tuolla alempana ihan huomattava ero ihan logeissakin. (niinkun mun persdyno sanoikin)

Pitänee ehkä sitten viettää ensiviikonloppuna vähän eri asenteella tota säätöa ja loggausta, eli ajaa vaikka pakkokolmosella niillä samoilla rundeilla millä nelosella 80-90 vauhdissa, ja hinkata se sytkäkartta siellä kohilleen. Ongelmaks voi tietysti muodostua liian pieni kuorma mutta onneks mulla on käsijarru tos autossa. :D Log#2 on vakiokoodilla ajettu ja toiset käppyrät on mun peukaloimalla, kuten suht tukevasta ennakon lisäyksestä huomaa. :driverjdm

Ois ollu kiva jos oisin osannu vaihtaa Ton IPW:n ja Speedin väriä, mutta vakiokartan IPW on tuo korkeammalla elelevä vihree (kuten loadistakin voi päätellä) ja nopeuskartassa taas toisin päin, mennään hintsusti kovempaa tolla mun koodilla.
 

Liitetiedostot

  • pajeroign.png
    pajeroign.png
    160 KB · Lukukerrat 486
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Juu-u, +10 sai painaa sytkäkarttaan koko alueelta ennen kun alkoi nakutuksia tulemaan logiin, voitte varmaan arvata että moottorin käytös on hieman erilainen. :D Vääntöä löytyy ihan eri tavalla mennä mäet ylös jne. En edes tiedä jaksanko alkaa hinkkaamaan erikseen mitään MBT spotteja pitkin karttaa. Se ehkä vois löytyä vielä isommilla ennakoilla tuolta alemmilta kuormilta, tuo nakutus luultavasti rajottaa sen löytymistä ylemmiltä kierroksilta ja kuormilta. Tankissa on semisti tarkoituksella 95:sta.

Omituinen pikku-auto..
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Juu-u, +10 sai painaa sytkäkarttaan koko alueelta ennen kun alkoi nakutuksia tulemaan logiin, voitte varmaan arvata että moottorin käytös on hieman erilainen. :D Vääntöä löytyy ihan eri tavalla mennä mäet ylös jne. En edes tiedä jaksanko alkaa hinkkaamaan erikseen mitään MBT spotteja pitkin karttaa. Se ehkä vois löytyä vielä isommilla ennakoilla tuolta alemmilta kuormilta, tuo nakutus luultavasti rajottaa sen löytymistä ylemmiltä kierroksilta ja kuormilta. Tankissa on semisti tarkoituksella 95:sta.

Omituinen pikku-auto..

Onnistunut viritys? :)
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

No toltaosin joo. En ole kyllä kauheen tyytyväinen että käytettävissä on pelkkä bensa ja sytkäkartta.

Moottorinlämpöön perustuvia juttuja pitäs kyllä kans päästä sorkkimaan, ja ainakin sitä open looppiin siirtymää. Tietysti liian helppoahan se ois ollukkin kun ois ollu valmiiks täydellinen XDF mistä klikkailla. :D
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Vielä pysynyt ehjänäkin. Pitäs jossakin välissä kävästä siellä suunnalla niin voi sen mun vanhemman mallin ihmetellä.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Sitä kun ei välttis voi, jos siinä on sen saman aikakauden ecu kun evo4 :(

Tosin omien kokemusten perusteella ennakkoo vois aikastaa 6 astetta noin niinkun mekaanisesti, jos vois. En vaan tiedä että voiko.

edit: voi sitä ainaki tuon huoltomanuaalin mukaan säätää mekaanisesti
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Kampiakselin asentoanturin anturilevy taitaa tuossakin olla irrallinen peltilätkä hihnapyörän takana? Sitä lienee helppo vähän muokata suuntaan jos toiseen? Voihan se olla vinksahtanut väärään asentoonkin jonkun aikaisemman hihnanvaihdon yhteydessä, ainakin monessa muussa vehkeessä tuollainen peltinen levy voi kulua reiästään väljäksikin jos jotain on ollut joskus löysällä? MD358378?
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Jep, huoltomanuaali sanoo että BTDC 10+-2 ois 20 valvessa oikea.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Jos se on se uudempi 99- niin siinähän ei ole enää säädettävää anturia nokka-akselin päässä vaan kiinteä kampiakselin etupäässä? Vai onko siinä etupäässä olevassa anturissakin jo soikeat reiät "hienosäätöä" varten?
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Jep, homma on vähän epäselvä siks kun tuo huoltomanuaali on tolle vanhemmalle korimallille, missä on kyllä sama moottori.
Itse epäilen myös että tossa mun korisessa muoviecusessa sitä ei nyrkkipajalla säädetä sitä ennakkoa.

Oliha mulla toki se jakopää auki mutta kuviin ei oo näköjää sattunu ku se piuha mikä menee kampiakseliin. :) Eikä sillon ollut mitään motivaatiota sitä edes tarkemmin katsoa.
Käsittääkseni nuo kampparin asentotunnistimeen perustuvat systeemit on sellasia että perusennakko menee just sillä kohilleen kun laittaa anturin paikalleen.

Huoltomanuskassa lukee että "If Adjustment is requred loosen crank sensor (Distributor) located at tha back of the engine attached to the camshaft"
Ilotalo tai SpoonCivic voi kertoa että onko vanhemmissa nokan takana jotain. Mulla ei.

Noh niin tai näin, kaikki rauta tottelee koodia. ;) Dynossahan toi puhals vakiona just luokan sallimat 63hp, persdynoni kertoo että ollaan jonkun verran eri lukemissa kun sytkää aikaisti..
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Tuo bensakartta on kyllä jotenkin outo, se ei niinku vaikuttas tekevän yhtään mitään.

En tietystikkään tossa ahdetussa ihan villeimpiä testejä suorittaa kartan toiminnan selvittämiseks.

Vaparissa uskaltas paremmin, tulee mieleen se mun GTi, mistä oli ilmeisesti bensapumppu rikki, lambdajännite putos 0.1v kun täyskaasulla ajeli. :p Ajoin sillä monta vuotta noin ennen kun keksin laittaa ecun joka lukee lambdaa..
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Vahva suositukseni on: osta laajakaista. Miten voit ilman sitä sanoa ettei polttoainekartta vaikuta mihinkään? Mitsuissa tämä on vielä tärkeämpää kuin monessa muussa onnettoman nakutustunnistuksen vuoksi eikä ecussa ole esim EGT mallia antamassa lisäturvaa.

Tee vaikka putken päähän snifferi niin voit käyttää kaikissa autoissasi tarvittaessa. Laajakaistainen maksaa ehkä 150 EUR.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Joo niin se on varmaan tehtävä jos meinaa tohon bensakarttaan hirveitä muutoksia tehdä kuormalle.
Toinen vaihtoehto ois toki viedä se vaikka maatsin rullille, mutta se tulee äkkiä kalliimmaksi kun oma mittari, ja se ei kauheasti auta esim. galantin kanssa. :)

Sullahan sellanen irtonainen malli tais olla, jatkoiks johtoja anturista vai yksikön ja mittarin välistä?
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Seokset on helppo säätää itsekin. Ennakoiden säätelyyn penkki on ihan omiaan, mutta aikaa siihenkin menee helposti useita tunteja jos ei pääse livesäätöä tekemään.

Mulla on (tai oli, irtosi eilen putken päästä, anturi hajosi ja clamppi sai vähän osumaa) Innovate LC-1 itse tehdyllä mittarilla. Hankala kun anturin johto on lyhyt ja joutuu teippaamaan monesti sen itse kontrollerin jonnekin ulkopuolelle.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Slider sanoi
Huoltomanuskassa lukee että "If Adjustment is requred loosen crank sensor (Distributor) located at the back of the engine attached to the camshaft"
Ilotalo tai SpoonCivic voi kertoa että onko vanhemmissa nokan takana jotain. Mulla ei.

Totta, Minun Minissä on toi "sensor engine crank angle"
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

ast sanoi
Mulla on (tai oli, irtosi eilen putken päästä, anturi hajosi ja clamppi sai vähän osumaa) Innovate LC-1 itse tehdyllä mittarilla. Hankala kun anturin johto on lyhyt ja joutuu teippaamaan monesti sen itse kontrollerin jonnekin ulkopuolelle.

Ei saa kontin välistä tulemaan kaapelia?
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Tuntuu olevan vähän liian vaikeaa hakea noita parhaimpia ennakoita pienellä kuormalla ainakin nopeusmittarin perusteella. Pitäs melkei keksiä joku konsti millä sais kaasuläpän aina just samanverran auki ja koittaa sit tehdä päätelmiä nopeudesta.

Joku puupalikka kaasupolkimen alla ei vaan välttis tuo sitä tarkinta lopputulosta.. :p Saattas tosin olla parempi kun tuo nopeusmittarin kyttääminen, yllättävän paljon näyttää olevan omassakin ajotyylissä heittoa.
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Rojekti ollu vähä jäissä pääsiäisen ajan, tuli toi bonushomma galantin kanssa vielä. Toisaalta sen takia tuli sit suoritettua vähän sellanen pidempi testilenkki noilla +6 ennakoilla. Männätkin taitaa olla vielä paikallaan.

Työkaveri kävi kyllä testiajoa heittämässä sokkona, ilman mitään suggestiota että mikä flashays on sisällä. Testit suoritettiin vakio sytkäkartalla, +6 sytkäkartalla ja +3 sytkäkartalla. Ja kaveri osas nimetä järjestyksen, eli ei ole pelkästään minun persdynosta kiinni tuo tehon tuntu.

Tää mun xml:n teko kun perustuu lähinnä arvailuihin, joskus hyviin ja joskus huonoihin, niin yks arvaus vois olla että Min Coolant temp for Closed loop vois ehkä löytyä. Koodin alkupäästä löyty 3:sta kohtaa 00 5A, mikä evossa vastaa 50 asteen lämpötilaa. JOS Pajerossa on sama tuo raja vakiona niin muutaman flashayksen jälkeen se varmaan sit löytyy. :)

Jos ei niin mennään taas vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta. :/
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Juu näinhä siinä kävi, kokeilin 107DC, 107E2 ja 1089A vaihtaa 20 astetta 50 asteen tilalle, definition muutoksen jälkeen. Ja ei kyllä ollut mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen. Jännä sinäänsä että koodiin voi tehdä muutoksia ja ne ei näy missään. Mitä lie muuttelin. :)

edit:

Ei näköjää voinu antaa viel periks ton kans, kävin loggerilla kattomassa että 65 astetta moottorin lämmössä on se raja missä siirrytään closed looppiin.

Laskeskelin että se tarkottas 69 hexana, ja kun findasin 00 69 hexaa tosta binnistä niin viis kertaa se esiinty, suht alkupäässä karttaa. Vaikken tosta disassemblystä mitään ymmärräkkään niin sen ymmärrän että DC.W käsky on joku muuttumaton arvo tai vastaava, ei kuitenkaan mikään käsky hypätä mihinkään tai siirrellä mitään mihinkään. Näissä kaikissa viidessä osumassa oli tuo sama DC.W.

DC.W H'0069 ;0706 0069 .i
Tuollanen rivi oli disassemblyssä tossa ekan osuman kohdalla, ja kun definoin sen evoscanniin closed loopin lämpötilaksi ja laitoin 99 astetta arvoksi niin autopa kesti kokoajan kartoilla. :p

Laitoin sinne nyt 40 astetta, kuulis senki olevan tarpeeksi. Jälkikäteen vois sanoa että tein vähän tyhmästi kun oletin että tuo raja on sama kun evossa, mutta toisaalta homma eteni vision mukaisesti. aika kallista ja aikaavievää tää touhu kyl on jos useampi tunti palaa yhden xml:n asetuksen selvitykseen. :D
 
Vs: Pajero Mini ECU:n peukalointia..

Pakko oli tuossa viikolla vielä koittaa tarjota sitä 10E36 karttaa Ecuflashiin Open loop kartaksi, mutta eipä ainakaan 5% muutos näkynyt missään. :(

Tuo aikaisempi 40 astetta on oikeestaan aika bueno lämpötila, jos moottori on lämmityksessä niin herken aikaa kerkeää näillä keleillä ajaa kartalla lambdan lämpeämisen jälkeen ennen kun menee closed loppiiin. Jonkun ajan seisotuksen jälkeen menee heti closed looppiin kun anturi lämpenee.

Talvella selvinnee että haittaako closed looppiin meno noin viileällä moottorilla mitään.
 
Takaisin
Ylös Bottom