Pajeron jakolaatikon öljyvaihto..

NonSenCe

New Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2007
HUH HUH kun eilen illalla tuli hyvä idea mieleen "jos vaihdetaankin öljyt jakovaihteistoon."

ja oli kyllä korkea aika!

ennenkuin uskallettiin tyhjentää niin piti katsoa mistä saisi lisättyä öljyä ja:

ei saanut sitä täyttöruuvia auki. oli jo joku aiemmin sitä selvästi yrittänyt (kaikki kulmat murjottu ja puuttuipa yksi kulma täysin, oli kai tehty lyöntimeisselille tilaa?) ja jumissa kuin mikä.

mikäs avuksi.. hmm yksi kuoren pulteista oikealla puolella autoa näyttäis olevan suurinpiirtein samalla korkeudella kuin täyttöaukkopultti ja se näyttäisi menevän läpi asti.. oliskohan se tosiaan mahdollista että siitä olisi yhteys öljytilaan.. noh eikun kokeilemaan 12mm avaimella vain auki ja huppista alkoi sylkeä harmaan mudan väristä öljyvesi seosta ulos..

ja paljon.

laatikko alle ja annetaan tulla tyhjäksi sitten.. millä helvetillä siellä nyt noin paljon tota mutavelliä oikein on jos tuo täyttöruuvi on samalla korkeudella.. sitä tuli ulos siitä reiästä kaksi litraa! mitattiin.

ok aika vaihtaa öjyt siis jos tuo on öljyn väri.. ehjä tyhjennys ruuvi lähti kevyesti irti ja noin 2l tuli siitäkin samaa moskaa ulos.

Miten sinne on laitettu yli 4l nestettä ja miksi??

harmaata nestettä sekin oli. siksipä vähän puulattiin .eli tippakannulla (jonka nokka sopi siihen 12mm pultin reiästä sisään että saatiin lisättyä öljyä) desi läpi että saatiin sitä harmaata mönjää vielä pois jakolaatikosta.

tyhjennys proppu paikoilleen ja tippakannulla pumpaten 2 litraa siitä kuoren ruuvireiästä sisään ja siinä vaiheessa alkoi pulputa ulos tuore öljy.. (ja juu kyllä se peukalo hieman kramppasi siinä hommassa)

ok ja nyt tänään sitten katsoin huoltokirjasta että täyttömäärä on joko 2.2l tai 2.6l eli se vähän alle kaksi litraa joka sinne laitettiin ei taida riittääkään.

mutta se kuoren pultti oli hyvin lähellä samalla korkeudella kuin täyttöproppu. ja öljy alkoi valumaan siitä pois kun se noin 1.9l oli sinne laitettu. olisiko pitänyt tehdä pieni lenkki autolla ja sitten tarkistaa nestemäärä jos koneisto imaisisi siitä pari desiä ja sitten lisätä siitä pikkupultin reiästä lisää.

tai täytyy kai se silti tehdä maanantaina varmuuden vuoksi jos tosiaan 2.2 on vähimmäis määrä mitä sinne pitäis laittaa (siis ilman ulos ottoa) ja nyt siellä on vain sen vähän alle 2l (tippakannuun jäi pikkasen)

ja vasta maanantaina koska öljy loppui.
 
Vs: Pajeron jakolaatikon öljyvaihto..

Tarkistahan vaihelaatikon öljyt ja en suosittele ajamaan metriäkään ennen ku tarkistat. Jos sieltä on hajonnu se stefa siittä vaihekepin siirtäjältä, vaihelaatikko pumppaa öljynsä jakolaatikkoon. Sitten ku vaihelaatikko on kuiva, niin ei tarvi pitkään ajaa ku alkaa hammaspyörät sulamaan.

Tai itten sillä on kahlattu syvällä vedessä ja on imassu vettä, mistä tuo harmaa värikin vähän juoruaisi.

Se täyttöroppu on ihan normiongelma. Hitsaten vain siihen M12 mutteri kiinni. Saa korkeamman kannan ja kyllä se sillä 19mm avaimellaki aukeaa.
 
Vs: Pajeron jakolaatikon öljyvaihto..

tuo hitsaaminen on paras konsti 3 heppiä mutteriin piisaa.just vaihroon omaan reipas 2l sitä oli ja ylä roppu helevetin lujas avain lensi muutaman kerran ku on tehty noloon matala siitä pultin kannasta.
 
Vs: Pajeron jakolaatikon öljyvaihto..

Mitä te noitten roppujen kans tappeletta, vaikka saahan sitä tehä mitä ite haluaa... Laittakaa uusi tiiviste aina ko kiinni laitatte ja kiristäkää roppu hampaat irvessä n. 32 Nm kireyteen niin aukeaa seukki kerralla nätisti.
 
Vs: Pajeron jakolaatikon öljyvaihto..

Niinpä. Jos sitä olis ite ne kiriny niin sais syyllistä osoittaa peiliin ;D, mutta edellinen huoltomies ollu asialla :p

Vois nuo roput olla silti vähän korkeampia. toki alla olevat roput ymmärrän, ettei vastaa mihinkään maastossa, mutta tuolla ylhäällä ja vielä muutenki hauskassa paikassa. Toinen millä ne vois aueta paremmin on 6 kantainen hylsy josta hioo ne reunat tasaseksi, että puree varmasti koko kannan alueelta.
 
Vs: Pajeron jakolaatikon öljyvaihto..

erellinen oli vetäny koneen ropunki nii kiinni jotta meinas usko loppua ja aukes vasta kun otti toisen kiintolenkin avuksi.noi jakolaatikon roput on panssarin takana suojas et vois olla normaalit tai noi 6 kolooset olis hyvä ratkasu.
 
Vs: Pajeron jakolaatikon öljyvaihto..

Siskonmiehen ällässä oli vähän samoja oireita. Joltaki pitäis kieltää yli 10cm pitkät avaimet. Kaikki roput oli kiskottu oikein tunteella kiinni, mutta pulttikone, pitkä väännin ja tuo hiottu hylsy pelasti pahalta. + tietty tuo jakiksen täyttöroppuun hitsattu mutteri. Muutenkin tuossa kyseisessä yksilössä tuntuis olevan kaikki paljon lujemmassa kiinni kuin mulla pajerossa. Jos mulle on helppo korjata jotain, niin tuohon menee tuplaten aikaa noitten pulttien kanssa tappelemiseen.
 
Vs: Pajeron jakolaatikon öljyvaihto..

Doddii.. nyt lisätty desi vielä jakolaatikkoon. (samasta kuorenpultista) joko koneisto imaissut vielä vähän nestettä itseensä käydessään tai sitten auto oli hieman eri kaltevuudessa tällä kertaa.

ja nyt on lisätty vaihdelaatikkoonkin öljyä.

oli täyttöproppu sentään ehjä ja eikä kovin tiukassakaan. mutta itte äijää väsytti jo niin paljon eilen illalla hallille lähtiessä ettei muistanut ottaa imupumppua mukaan ja oli taas vain tippakannu jolla nylkyttää öljyä.. ja koska väsytti niin päätin jättää nesteen vaihdon parin tuhannnen km päähän. (ns. kevväämmällä kevväämmällä)

kyllä pelkkä lisäys saa riittää "ei kai siellä desiä paria enempää puutu" pah.. 0.8 tais mennä. jos nyt alkaisi tuo peruutusvaihdekin menemään helpommin päälle kylmänä. -ja taas kramppasi sormet tippakannun kanssa täyttäessä, siihen muuten joutui lisäämään 5cm pätkä kumiletkua että sai taitettua täyttöreikään. on vähän ahdas paikka.

Eli summasummarum.. jakolaatikossa oli n. 2 litraa liikaa harmaan saven väristä vesi nestettä (kuulemma on käyty ojan pohjalla uimassa auton kanssa plus vanhat öljyt +kondesio)

ja vaihdelaatikossa noin litra liian vähän, mutta se sentään oli hyvältä näyttävää öljyä mitä siellä oli. (tihkuuhan sitä jostain juu pois pikkasen eli voi olla ihan ymmärrettävä vaje, viime vaihdosta kun on kirjan mukaan jo vuosia aikaa)

ja etu ja takaperään öljyt vaihdettu jo viime vuonna joten niistä ei tarvitse huolehtia :)
 
Takaisin
Ylös Bottom