pajeron "viritys"

Vs: pajeron "viritys"

no ajatuksena voisi olla sitten enemmänkin työkone/kuorma-auto puolelta jokin vähän suurempi suodatin. esim. rameissa käytetään jontikan/valtran suodattimia... t-sarjalaisen valtran sisempi ilmansuodatin on yks aika hyvä vaihtoehto, mutta imuputki pitää olla sisähalk. n. 10cm...

mutta mites tosiaan jos silppoo sen -99 L200 ilmakotelon jollekkin vähän isommalle suodattimelle käypäseks ja asentaa semmoisen. eli jättää koneen puolelle peltiä jäljelle ja muutenkin vähän muokkaa... käykö edes se sinne paikalleen, eikös se ole kans 3 pultilla kiinni...?
 
Vs: pajeron "viritys"

mL200 sanoi
no ajatuksena voisi olla sitten enemmänkin työkone/kuorma-auto puolelta jokin vähän suurempi suodatin. esim. rameissa käytetään jontikan/valtran suodattimia... t-sarjalaisen valtran sisempi ilmansuodatin on yks aika hyvä vaihtoehto, mutta imuputki pitää olla sisähalk. n. 10cm...

mutta mites tosiaan jos silppoo sen -99 L200 ilmakotelon jollekkin vähän isommalle suodattimelle käypäseks ja asentaa semmoisen. eli jättää koneen puolelle peltiä jäljelle ja muutenkin vähän muokkaa... käykö edes se sinne paikalleen, eikös se ole kans 3 pultilla kiinni...?

ei missään tapauksessa valtran tai muun työkoneen sisäsuodatinta! sehän ei suodata mitään on vain karkea "turva" suodatin ettei
kissaa isomat pääse hajottamaan konetta....

ivecolla oli näppärän näköinen suodatin kotelo, en kuolemakseni muista miten iso se oli, sellainen löytyy mm vanhasta Logman metsäkoneesta....

mulla on pyöriny sellainen asennus idea tuohon L200 että vakio suodatin mutta suodatin kotelon muokkaisin vesi/ilma tiiviiksi ja ilman oton tekisin lämmityslaitteen/tuulilasinpyyhkimen koneiston kotelosta, siten että ei vedä vettä jos vesi satuisi nousemaan konepellin yli...

meinaakin toteuttaa sen ja voin laittaa kuvaa kuhan kerkeän tekemään ;)
 
Vs: pajeron "viritys"

niin no se sisempi suodatin on vain varmistussuodatin... mutta ikinä ei paskainen, vaikka suollakin... nähnyt olen sen. eli se päälimmäinen kerää paskan ja sisempi on aivan samanlainen ku päälimmäinenkin paitsi kooltaan pienempi.

niin onhan näitä ajatuksia kaikenlaisia... miettinyt itse, että haluaisiko imuääniä vai snorkkelin. molempia on vähän hankala toteuttaa samaan pakettiin toimivasti. tai en ole ainankaan itse keksinyt vielä...
 
Vs: pajeron "viritys"

noniin, tuli laitettua vastusventtiili ahtopaineletkuun. pysyy vähän miedompana maantiellä ahtopaineet ja tilanteen mukaan pääsevät nousemaan max pisteeseen asti.

mutta, pitäisikö laittaa kaveriksi sille rajapaine-, ohivirtausventtili tms.? meinaan sitä, että nostaa sillä pikkuisen ahtoja... eli sama asia kuin viiltäisi ahtopaineletkuun pienen halkeaman... vai menikö nyt ihan väärään suuntaan miettimiset...?
 
Vs: pajeron "viritys"

Vastusventtiilillä (jonkinlainen kuristin?) hidastetaan ahtopaineen nousua, kun taas rajapaineventtiilillä juuri pyritään kasvattamaan nousunopeutta? Kuulostaisi erikoiselta ratkaisulta laittaa vastakkaiseen suuntaan toimivat laitteet peräkkäin.

Ratkaisu: jonkinlainen elektroninen ahtopaineensäädin, tai sitten pumpun ruuvausta niin, että syötön profiili on sellainen, että maantieajossa syöttö pysyy pienellä (ja kaasun/ahtopaineen loppuosan syötön lisäys jyrkkä), ja ahtopaine rajataan normalisti maksimiarvoonsa (mutta nostetaan siihen tarvittaessa nopeasti).
 
Vs: pajeron "viritys"

Niko Päivinen sanoi
Vastusventtiilillä (jonkinlainen kuristin?) hidastetaan ahtopaineen nousua, kun taas rajapaineventtiilillä juuri pyritään kasvattamaan nousunopeutta? Kuulostaisi erikoiselta ratkaisulta laittaa vastakkaiseen suuntaan toimivat laitteet peräkkäin.

Ratkaisu: jonkinlainen elektroninen ahtopaineensäädin, tai sitten pumpun ruuvausta niin, että syötön profiili on sellainen, että maantieajossa syöttö pysyy pienellä (ja kaasun/ahtopaineen loppuosan syötön lisäys jyrkkä), ja ahtopaine rajataan normalisti maksimiarvoonsa (mutta nostetaan siihen tarvittaessa nopeasti).

Tämän saa kun laittaa vain ahdonalaista syöttöä. Ei sitä syöttöä auta liikaa laittaa menee löpöä ihan prkleesti, eikä kulje mihinkään. Kyllähän sitä ahtopainetta on vakionakin maantienopeudessa 0.5-0.7bar. En kyllä ymmärrä mitä järkeä tuollaisia venttiileitä on alkaa laittaan ylipäätään?? Jos haluaa ahtopaineita säätää pikkuvaivalla niin eikös se kannata laittaa esim.turbosmart ahtopaineen säädin ja tuoda se kabiiniin.
 
Vs: pajeron "viritys"

Tämän saa kun laittaa vain ahdonalaista syöttöä. Ei sitä syöttöä auta liikaa laittaa menee löpöä ihan prkleesti, eikä kulje mihinkään. Kyllähän sitä ahtopainetta on vakionakin maantienopeudessa 0.5-0.7bar. En kyllä ymmärrä mitä järkeä tuollaisia venttiileitä on alkaa laittaan ylipäätään?? Jos haluaa ahtopaineita säätää pikkuvaivalla niin eikös se kannata laittaa esim.turbosmart ahtopaineen säädin ja tuoda se kabiiniin.

Juuri jotain tällaista arvelinkin: ahdonalaista syöttöä isommalle, mutta jättää "perussyötön" vakioarvoonsa (tai lähelle sitä.)

Minusta siinä rajapaineventtiilissä on kyllä järkeä, sehän vaikuttaa ahtopaineen nousunopeuteen. Kuristimessa taas ei.
 
Vs: pajeron "viritys"

Itsellä on Wankerissa vaan ahdonalasta syöttöä ja ahtopainetta lisätty: Kara on nyt kierretty maksimisyötölle ja rajotinrikka pois. Pikkasen väännetty kellon tankoa tiukemmalle. Sen verran, että kerran olen saanut imusarjan painerajan possahtamaan vedätyksessä, eli lisätä voisi kun tukkisi/vaihtaisi sen.
Tulos:
Auto vetää mukavasti(jos noin voi tuosta lahnasta edes sanoa... ::)) ja puskee savuakin hiukkasen.
Automaatti tuossa vie kyllä parhaan terän vedoista.
Ainoa mitä jään kaipaamaan on kaasuun vastaavuus. Ei todellakaan hyökkää kierrokset vedon aikana, mutta tasasta vetoa löytyy koko kierrosalueelle.
 
Vs: pajeron "viritys"

Niko Päivinen sanoi
Juuri jotain tällaista arvelinkin: ahdonalaista syöttöä isommalle, mutta jättää "perussyötön" vakioarvoonsa (tai lähelle sitä.)

Minusta siinä rajapaineventtiilissä on kyllä järkeä, sehän vaikuttaa ahtopaineen nousunopeuteen. Kuristimessa taas ei.
Eihän näistä voi säätää erikseen perus- ja ahdonalaistasyöttöä muuten kuin karaa muokkaamalla.
Siitä syöttöruuvista säätyy aina se ahtopaineella tuleva maksimi syöttö,melkeimpä pitäisi tehdä niin että vaihtaa kuvernööri jousen jäykempään jolloinka kakkua riittää pidemmälle ja vaihtaa nestepään isompaan niin päästään pienemmällä savulla isompiin tehoihin.
 
Vs: pajeron "viritys"

On siellä jonninverran varaa säätää ahdonalaista, kun se kara ei ole alunperin käännettynä maksimiasentoon. Samoten tuon nylonprikan poisto ja sen karan palautusjousen löysääminen vaikuttaa syötön lisääntymiseen paineiden noustessa. Mutta toki karan viilaaminen tai uuden tekeminen vaikuttaa myös asiaan.
 
Vs: pajeron "viritys"

Komppaan mva:ta eli todellakin on vakioasennosta vara säätää tuota ahdonalaista syöttöä. Gen1:ssä sain paineet nousemaan 1,3:een baariin ottamalla karasta sen prikan pois ja kääntämällä suurimman loven siitä kartiosta n. klo. 3:een auton keulastapäin katsottuna ja n. varttikierros syöttöä isommalle. Gen2:ssa -97 ei syöttöruuviin ole hipaistukaan (sinetti paikallaan) ja karan suurin lovi samaan klo 3:een ja prikka pois. Imusarjassa oleva popoff venttiili vaihdettu 1,5baariseen ja kovassa vedätyksessä päästää joskus paineita vähemmäksi siltikin. En tiedä onko turboissa tai pumpuissa vuosimallikohtasia eroja vai miksi tossa kakkoskoppasessa nousi nuo paineet noin ylös ja vielä pääsyöttöön koskematta??? Kertokaa ihmeessä jos joku tietää. Kakkoskoppasessa ei ollut säätöä siihen hukkaportin kellon tankoon mutta laitoin neljä millin vahvuista prikkaa kellon pulttien ja imusarjan väliin niin ajoi saman asian ku tangon lyhentäminen. Niin ja karaa ei ole viilattu (täysin alkuperäinen). Käytin katsastuksessaki kokeeksi virisäädöillä että meneekö savutestistä läpi ja menihän se vaikkakin savuarvot huomattavasti korkeammat kuin vakioasetuksilla.
 
Vs: pajeron "viritys"

Omassa 2.8 pajerossa kans vain ahdonalaiset maksimissa eli kara käännetty ja jousta löysätty. ahdot 1.1bar ero vakioon huomattava. Savuaa ennen ahtojen nousua aika riskisti.
 
Vs: pajeron "viritys"

Tuon wankerinkin savutus alkaa heti kun polkasee, sitten kun ahdot alkaa kunnolla nousta, niin savukin hälvenee...
Pitäsiköhän kiristää sitä kalvon jousta, niin ei antaisi kakkua heti, vaan vasta paineen noustessa? Ens viikolla pitäisi leimata, niin jotain varmaan tehtävä ::)
 
Vs: pajeron "viritys"

Gary Grand sanoi
Tuon wankerinkin savutus alkaa heti kun polkasee, sitten kun ahdot alkaa kunnolla nousta, niin savukin hälvenee...
Pitäsiköhän kiristää sitä kalvon jousta, niin ei antaisi kakkua heti, vaan vasta paineen noustessa? Ens viikolla pitäisi leimata, niin jotain varmaan tehtävä ::)
Sen ku teet niin riittää varmasti. Saa kuitenki yllättävän paljo savuta että pompaa katastuksessa.
 
Vs: pajeron "viritys"

en tiiä onko muilla mutta mulla automaatti ja vähän parani kulku kun noi perus säädöt teki, mulla kickdown vaijeri esti kaasuvivun liikettä, joten kun otin kickdown vaijerin irti siitä hahlosta niin kulku muuttu aivan toisenlaiseksi. tällä hetkellä on syöttöä sopivasti 8) 3"putki, kara hiottu jyrkäksi, prikka pois, ahdonalaisen jousi löysimmillä paineet 1,3, savua riiittää mutta niin riittää kulkuakin. sen verran mitä voi vertaa niin tommonen uus nissani pick uppi manuaali 2,5turre tiisseli tuntuu aika mopolta tohon omaan tomaattiin verrattuna :driver
 
Vs: pajeron "viritys"

pajerotdic sanoi
en tiiä onko muilla mutta mulla automaatti ja vähän parani kulku kun noi perus säädöt teki, mulla kickdown vaijeri esti kaasuvivun liikettä, joten kun otin kickdown vaijerin irti siitä hahlosta niin kulku muuttu aivan toisenlaiseksi. tällä hetkellä on syöttöä sopivasti 8) 3"putki, kara hiottu jyrkäksi, prikka pois, ahdonalaisen jousi löysimmillä paineet 1,3, savua riiittää mutta niin riittää kulkuakin. sen verran mitä voi vertaa niin tommonen uus nissani pick uppi manuaali 2,5turre tiisseli tuntuu aika mopolta tohon omaan tomaattiin verrattuna :driver
Kannattaa muistaa se että automaatissa pakolämmöt ja sitä myötä paineet nousee melkoisen hurjiin lukemiin kun lähtee vedättämään kiihdytyksessä,kun ei tule sitä vaihdon tuomaa taukoa.
 
Vs: pajeron "viritys"

Nuhapumppu sanoi
Kannattaa muistaa se että automaatissa pakolämmöt ja sitä myötä paineet nousee melkoisen hurjiin lukemiin kun lähtee vedättämään kiihdytyksessä,kun ei tule sitä vaihdon tuomaa taukoa.
Oon ajatellut juur samalla lailla. Tuntuu olevan melko kovalla kuormalla kone, kun painaa nilkka suorana risteyksestä ylämäkeen karkuun rekan edessä.. ;D
Sattuu työmatkalle just tuollainen typerä paikka, missä joutuu joka aamu lähteen jatkuvan liikennejonon sekaan. Eka kilometri jatkuvaa nousua ja satasen rajoitus(nyt 80 :p)
 
Vs: pajeron "viritys"

(welmu) sanoi
Sen ku teet niin riittää varmasti. Saa kuitenki yllättävän paljo savuta että pompaa katastuksessa.
Onkos kukaan osoittanu todeksi sitä, että isommalla putkella saa tulla paljo enempi savua, ennenkuin menee katsastuksessa rajat yli?
(Sitä savua kun mahtuu enempi isoon putkeen ja se pilli on aika pieni minkä ne työntää putkeen :) )
Näin ainakin tuolla rotke-piireissä ollu puhetta joskus... (Ramithan sitä lakua aika sopivasti puskee ;D )
 
Vs: pajeron "viritys"

Vensku_ sanoi
Onkos kukaan osoittanu todeksi sitä, että isommalla putkella saa tulla paljo enempi savua, ennenkuin menee katsastuksessa rajat yli?
(Sitä savua kun mahtuu enempi isoon putkeen ja se pilli on aika pieni minkä ne työntää putkeen :) )
Näin ainakin tuolla rotke-piireissä ollu puhetta joskus... (Ramithan sitä lakua aika sopivasti puskee ;D )
Aika hurjan kuuloinen teoria,eihän sitä tule sen enempää kuin mitä kone pukkaa ulos. Ainut on että paineet nousee(ehkä) ja sitä myötä lievästi ruuan määrä. Ja kyllä ne ramit pukkaa sitä savua ihan muista syistä kuin ison putken takia ;)
 
Vs: pajeron "viritys"

Nuhapumppu sanoi
Aika hurjan kuuloinen teoria,eihän sitä tule sen enempää kuin mitä kone pukkaa ulos. Ainut on että paineet nousee(ehkä) ja sitä myötä lievästi ruuan määrä. Ja kyllä ne ramit pukkaa sitä savua ihan muista syistä kuin ison putken takia ;)

näin on! :) tietysti se liian pieni ahdistaa... mutta tuo nykyinen jenkki (gmc pickup k2500, -93 ja manuaali 4x4) 8) työntää kans savua jonkin verran vaikka ei nyt suurempia ole tehty eikä putken koon muutoksella ollut vaikutusta savuun.
 
Vs: pajeron "viritys"

Sopiihan isompaan putkeen enemmän savua. Eikös se mittaus perustu johonkin valonläpäisyyn tms, eli periaatteessa sama savumäärä voi näyttää pienenmpiä arvoja isommassa putkessa. Se, että tuleeko sitä kokoeroa noilla normaaleilla pakoputkilla, ei olekkaan sitten niin sanottua.
 
Vs: pajeron "viritys"

MVa~1 sanoi
Sopiihan isompaan putkeen enemmän savua. Eikös se mittaus perustu johonkin valonläpäisyyn tms, eli periaatteessa sama savumäärä voi näyttää pienenmpiä arvoja isommassa putkessa. Se, että tuleeko sitä kokoeroa noilla normaaleilla pakoputkilla, ei olekkaan sitten niin sanottua.
Joo läpäisyähän siinä mitataan,siksi isoista putkista tulisikin oikeasti peittää osa että sondiin? menisi suurin osa pakokaasusta eikä vaan vähän haikua,tosin tämähän olisi auton omistajalle parempi ettei peitettäisi ;D Eli oikein mitattuna sama onko pienempi putki vai ei,mutta toki tuo isompi piippu sitä leiman saantia helpottaa.
 
Vs: pajeron "viritys"

Sitä tässä just hainkin, että mittaus perustuu johonkin tuollaiseen edellämainittuun, niin sitä pystyisi huijaamaan isolla putkella. Se, että Ramit pukkaa savua ihan paksuna, ja menee leimasta läpi, niin täytyy siinä jotain perää olla, tuolla putken koolla...

Ja todellakaan se putken koko ei juu vaikuta savun määrään, Ramit pukkaa savua kun ne saa riittävästi ruokaa. ;D
 
Vs: pajeron "viritys"

Vensku_ sanoi
Sitä tässä just hainkin, että mittaus perustuu johonkin tuollaiseen edellämainittuun, niin sitä pystyisi huijaamaan isolla putkella. Se, että Ramit pukkaa savua ihan paksuna, ja menee leimasta läpi, niin täytyy siinä jotain perää olla, tuolla putken koolla...

Ja todellakaan se putken koko ei juu vaikuta savun määrään, Ramit pukkaa savua kun ne saa riittävästi ruokaa. ;D
Niissä on myös se kun niitä ei pysty pahemmin polkaisemaan kunnolla pakokaasu testissä kun kone ei saa kiertää paljoa yli 2500rpm,tämä myös vaikuttaa niissä aika paljon. Kaverilla moinen niin on tullut itsellekkin vähän tutuksi nuo vehkeet.
 
Vs: pajeron "viritys"

Nuhapumppu sanoi
Niissä on myös se kun niitä ei pysty pahemmin polkaisemaan kunnolla pakokaasu testissä kun kone ei saa kiertää paljoa yli 2500rpm,tämä myös vaikuttaa niissä aika paljon. Kaverilla moinen niin on tullut itsellekkin vähän tutuksi nuo vehkeet.
Miksei niitä saa polkea?
 
Vs: pajeron "viritys"

(welmu) sanoi
Miksei niitä saa polkea?
Ei kestä se kone vakiona ottaa älyttömiä määriä kierroksia,olikohan niin että alkaa venttiilit kellumaan tai jotain vastaavaa,kyseessähän on oikea työkoneen moottori eikä mikään maamoottori.
Mutta eiköhän palata takas aiheeseen,jos ramit kiinnostaa niin OD foorumilta löytyy yli 1000sivua juttua moisista.
 
Vs: pajeron "viritys"

no palataas vielä vähäsen sivuten... :D

ne pukkaa alempana savun, putken muutoksella ei vaikutusta tosin savun määrään ainankaan. mullakin tuprautti mustaa ison kunnon pilven ja leima tuli että pätkähti :eek: ja kun ne ei kierräkkään kuin sen vähän alle 3t rpm vakiona, viritettynä ehkä yli 3t rpm... oma gemssi ei sais kiertää ku 3800 rpm, mutta jostain syystä kiertää yli 4t rpm. ja savua piisaa, putki muutoksella ei siinäkään savun määrään olluna vaikutusta...
 
Vs: pajeron "viritys"

jaa a, mahtaakohan tuolle enää muuta kuin isompi turbo paikalleen... ;D

peräkärrin kans motarilla n. 90km/h (painoa n. kaikkiaan joku reilu 300kg sis. kärrin), ahdot on maximissa eli turbo huutaa hoosiannaa ku viimistä päivää (0.9bar). putki avarrettu, 33" renkaat, syöttöä lisätty sen verran et tyhjäkäyntipuolelta loppui varat kesken. pitkässä poljennassa ei kuitenkaa älyttömiä savuta, alaväännöllä tulee reippaasti.
jopa pitkän vedätyksen jälkeen havaitsin sen, että ihan aavistuksen nous lämmöt. mutta ei mitään vakavaa, pari kolme viisarin paksuutta...
 
Vs: pajeron "viritys"

Vakiocooleri? On varmaan imulämmötkin kohdillaan. 33" pallot tuo jo vastusta sen verran, että ahdot on ylhäällä sen takia.
 
Vs: pajeron "viritys"

ei olla cooleria ensinkään, varmaan sellanen olis hankittava. mutta mitä kokoa coolerille arvon raati suosittelee? siellä keulassahan on tilaa laittaa cooleri...
 
Vs: pajeron "viritys"

mL200 sanoi
ei olla cooleria ensinkään, varmaan sellanen olis hankittava. mutta mitä kokoa coolerille arvon raati suosittelee? siellä keulassahan on tilaa laittaa cooleri...


huh :nykii oikein koneen tappo homma...

mut esim. evo lancerista saa ihan käypäsen cuulerin, tai vaikka sen 120e kiina cuulerin motonetistä
 
Vs: pajeron "viritys"

mL200 sanoi
ei olla cooleria ensinkään, varmaan sellanen olis hankittava. mutta mitä kokoa coolerille arvon raati suosittelee? siellä keulassahan on tilaa laittaa cooleri...
Nämä on juurikin niitä tapauksia joissa kansi hajotetaan täysin omaa tyhmyyttään. Itsellä on IC:n vakio vooleri nokalla,se on siinä mielessä hyvä kun lähdöt on samaan suuntaan ja riittää varmasti metsäkäytössä.
 
Vs: pajeron "viritys"

Motonetin cooleri näytti varsin harvalta (eli halvalta ;D ), kun sisälle kurkkasin. Normi ebay-tasoa, sanoisin. Kannattaa lueskella noista coolereista tuolta coolerithreadista:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39170.0

Itselleni on tulossa kokeiluun ebay-cooleri, Toyosport. Lähdöt eri puolilla. Jos se on samaa kennoa kuin "keheetit" nickin kuvassa, pidän sen. Muussa tapauksessa joku muu saa siitä pienen virtausvastuksen kennon. ;D

Samalle puolelle tulevilla lähdöillä oleva cooleri on helpompi asentaa, mutta niissäkin on omat huonot puolensa (syphoning) ja ylipäätään sopivan löytäminen. Joku Evon cooleri voisi olla hyvä (läpivirtaavista), jos vaan mitoiltaan sopii.
 
Vs: pajeron "viritys"

Niko Päivinen sanoi
Motonetin cooleri näytti varsin harvalta, kun sisälle kurkkasin. Normi ebay-tasoa, sanoisin. Kannattaa lueskella noista coolereista tuolta coolerithreadista:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39170.0

Itselleni on tulossa kokeiluun ebay-cooleri, Toyosport. Lähdöt eri puolilla. Jos se on samaa kennoa kuin "keheetit" nickin kuvassa, pidän sen. Muussa tapauksessa joku muu saa siitä pienen virtausvastuksen kennon. ;D

Samalle puolelle tulevilla lähdöillä oleva cooleri on helpompi asentaa, mutta niissäkin on omat huonot puolensa (sifoning) ja ylipäätään sopivan löytäminen. Joku Evon cooleri voisi olla hyvä (läpivirtaavista), jos vaan mitoiltaan sopii.

ainakin evo3 cuuleri sopii L200 keulalle hyvin, mutta joutuu tekemään toisellepuolelle jyrkän yli 180 mutkan.
muutoin toimi erittäin hyvin :peukku
http://mmc.1g.fi/kuvat/L200/DSC_0026.JPG
 
Vs: pajeron "viritys"

Jos uskaltaa kokeilla ebay-coolereita, niin Toyosport-merkillä on nyt todistettavasti kaksi edes hieman halvimpia low-end-ebay-kennoja tiuhempaa kennoa. Liitekuva, sekä "Keheetit" nickin Legun kenno. Legussa 76 mm ja liitekuvassa 64 mm paksuinen kenno (450x227x64 mm). KUITENKIN, Toyosport selkeästi teettää noita coolereita eri valmistajilla. Ovatko KAIKKI Toyosport kennot liitekuvan kaltaisia, vai osa harvempia? Mene ja tiedä. Eikä tuonkaan tehosta tiedä vielä mitään, siitä on ainoastaan spekuloitu kuvien perusteella. Parempia kennoja vuorenvarmasti on, mutta toivon tuon kuitenkin päihittävän öljyisen, peltisen vakiocoolerin.

Toyosportilta löytyi esim. tuo liitekuvan läpivirtaava kenno (450x227x64 mm, 2,5" lähdöt, kokonaisleveys 600 mm, mennee ykköskoppaisen keulalle pienellä (korin) sahaamisella, eikä peitä koko jäähdytintä) SEKÄ 330x280x76 mm kenno, jonka mittailin mahtuvan Pajeron koneen päälle. Siinä oli lähdötkin samaan suuntaan. Se oli minullakin kakkosvaihtoehto. Onko se samannäköistä kennoa kuin kuvassa? Ehkä, ehkä ei, ei voi tietää näkemättä/kokeilematta. Lähdin kuitenkin keulacooleriin, osaksi koska korista puuttui TMIC:n kiinnikkeitä. FMIC:n miinuksena pitempi ahtoputkisto, mutta plussana ilmankierto sekä konehuoneessa, että coolerilla. Toyosportin hinta kotiin kannettuna samaa luokkaa tai halvempi kuin esmes moponetin coolereilla, jotka näyttivät silminnähden harvemmilta.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1979 (Medium).JPG
    IMG_1979 (Medium).JPG
    145.2 KB · Lukukerrat 1,185
  • IMG_1981 (Medium).JPG
    IMG_1981 (Medium).JPG
    115.2 KB · Lukukerrat 1,134
Vs: pajeron "viritys"

elikkäs pitäis aloittaa uudestaan tuo säätöjen tekeminen... :

1. Aukaise pumpun kansi (näet kumikalvon jossa vakioasetuksena piirretty kehälle "o"noin klo11
moottorin edestä katsottuna).
2. Nosta kalvon keskellä olevasta akselista kalvo akseleineen (=kara) ylös.
3. Ota karan varresta muovinen valkoinen holkki pois ja heitä se roskiin surutta.
4. Laita kara takaisin pumppuun alkuperäiselle paikalle, kuitenkin niin että nollakohta on noin
klo. 3:ssa.
5. Laita kansi kiinni ja pultit kiinni.
6. Ahdonalaiset syötöt jotakuinkin maksimissa eli VALMIS.

onko se aina klo 11 ja millekkä kohtaa kannattaa kääntää, jos ei ole säädettävää hukkaportin kelloa? riittäisikö joku klo 1-2? ja sen jälkeen savuruuvista sopivaksi...?
 
Vs: pajeron "viritys"

khn1 sen jo sanokin että karan syvin kohta suoraan eteenpäin. Ja käännä 20 naksausta sitä hammaspyörää sieltä pumpusta niin että jousi löystyy niin alkaa tapahtuun vähän alhaisemmilla kierroksilla. Itellä näin ja alkaaa ahtamaan 1800rpm huituvilla. Ahdot itellä noilla ja sillä varttikierroksella lisäsyöttöä max 1 bar. Liika lisäsyöttö ei nosta kun pakolämpöjä ja tienoo peittyy mustaan savuun. ahtoja saat nostettua laittamalla 3-4 prikkaa sen hukkaportin 2 kiinnityspultin alle siihen imusarjan päälle siis.
 
Vs: pajeron "viritys"

pena sanoi
khn1 sen jo sanokin että karan syvin kohta suoraan eteenpäin. Ja käännä 20 naksausta sitä hammaspyörää sieltä pumpusta niin että jousi löystyy niin alkaa tapahtuun vähän alhaisemmilla kierroksilla. Itellä näin ja alkaaa ahtamaan 1800rpm huituvilla. Ahdot itellä noilla ja sillä varttikierroksella lisäsyöttöä max 1 bar. Liika lisäsyöttö ei nosta kun pakolämpöjä ja tienoo peittyy mustaan savuun. ahtoja saat nostettua laittamalla 3-4 prikkaa sen hukkaportin 2 kiinnityspultin alle siihen imusarjan päälle siis.

eli sitä hammaspyörää kiinni vai aukipäin? ilmeisesti kiinnipäin. tai no, kohtahan se selviää kun lähden hallille tutkimaan sitä.
 
Vs: pajeron "viritys"

muistaakseni hammaspyörää kun käänsi vastapäivään jousi löystyy. Ja sen voi katsoa lampun kanssa sinne pumppuun niin sielä näkee semmonen pieni "piikki" mitä vasten laittaa sen karan syvimmän kohdan.
 
Vs: pajeron "viritys"

pena sanoi
muistaakseni hammaspyörää kun käänsi vastapäivään jousi löystyy. Ja sen voi katsoa lampun kanssa sinne pumppuun niin sielä näkee semmonen pieni "piikki" mitä vasten laittaa sen karan syvimmän kohdan.

no onkos se "tähtipyörän alla sitten toinen jousi...? koska jos sitä päällä olevaa jousta ajatellen kääntää aukipäin, niin silloinhan se kiristyy... myötäpäivään pyöräytin n. 15 kierrosta, syötöt käänsin savuruuvista reilu kierrokseen ahdot on n. 0.9bar. ei muuta vaikutusta kuin, että turbo herää aavistuksen myöhemmin ja ei savuta yhtään + vielä se, että tuo minun ongelmani ei kadonnut mihinkään. sitten käänsin kierroksen lisää savuruuvista, niin tuli taas savua niin että sen näki hankea vasten ja vastaa kaasuun paremmin. ja samalla lailla ahtaa vieläkin...
niin ja siin karan läpyskässä oleva nolla merkki oli klo 1 kohdalla (toisella puolella oleva 0 merkki ei ollut ihan samalla kohtaa, se oli likellä sitä klo 3 kohdalla). käänsin syvimmän kohdan karasta kuskin penkkiin päin. kun oli aikaisemmin luultavasti vänkärin penkkiä kohti.
 
Vs: pajeron "viritys"

mL200 sanoi
no onkos se "tähtipyörän alla sitten toinen jousi...? koska jos sitä päällä olevaa jousta ajatellen kääntää aukipäin, niin silloinhan se kiristyy... myötäpäivään pyöräytin n. 15 kierrosta, syötöt käänsin savuruuvista reilu kierrokseen ahdot on n. 0.9bar. ei muuta vaikutusta kuin, että turbo herää aavistuksen myöhemmin ja ei savuta yhtään + vielä se, että tuo minun ongelmani ei kadonnut mihinkään. sitten käänsin kierroksen lisää savuruuvista, niin tuli taas savua niin että sen näki hankea vasten ja vastaa kaasuun paremmin. ja samalla lailla ahtaa vieläkin...
niin ja siin karan läpyskässä oleva nolla merkki oli klo 1 kohdalla (toisella puolella oleva 0 merkki ei ollut ihan samalla kohtaa, se oli likellä sitä klo 3 kohdalla). käänsin syvimmän kohdan karasta kuskin penkkiin päin. kun oli aikaisemmin luultavasti vänkärin penkkiä kohti.

netikka.net:istä lukasin uudelleen... eli karan kartio pitäisi jäädä oikealle puolelle moottoria edestä katsottuna ja eniten tyhjää vasemmalle puolelle. silloin on maks ahdonalainen syöttö. "Jousen jäykentäminen eli hammasruuvin ylöspäin ruuvaaminen siirtää paineen alaisen syötön alkua kovemmille paineille." eli löysemmälle siis myötäpäivään, kuten tuolla yhdellä topicilla oli mainittu...
 
Vs: pajeron "viritys"

kurkkaa lampun kanssa edelleen sinne pumppuun ja se karan syvin kohta sitä pientä piikkiä kohti niin on ahdonalaiset maksimilla. Ei tarvi sen jälkeen arpoa ja sitä tähtipyörää löysyttämällä jousi löysenee ja alkaa ahtamaan aalempaa. Taarkotin 20 naksausta löysätä sitä joustä en täysiä kierroksia.tarkastin asian niin on se myötäpäivään se jousen löysytys ja sitten vaan se jousi ja kalvohärpäkkä takasin.
 
Vs: pajeron "viritys"

joo, pitää purkaa vielä uudestaan. ::)

ja tuota noin, kyllähän mää sitä 15 naksausta käänsin... sori jos kirjotin ajatuksissain väärin.
 
Vs: pajeron "viritys"

Muistakaa ruuvaillessa, että dieselissä(kin) on se tilanne, että syöttöä voi olla liikaa (ilmamäärään nähden), mutta toisin kuin bensakoneessa, liian rikas seos rupeaa nostamaan pakolämpötilaa. Voi tulla koneelle lämpöähky, eikä ahdinkaan rajattomasti kestä.

Savu on yksi mittari, mutta EGT ja pakopaine olisi myös hyvä tsekata, jos meinaa ihan exteme-ruuvailua harrastaa...
 
Vs: pajeron "viritys"

no nyt käänsin sen karan toiseen suuntaan... eli se tappi mistä puhutte, niin on ilmeisesti se mikä sohottaa keulasta taaksepäin...? ja sinne eniten tilaa laitoin nyt. oli jo jättänyt aikasemmasta koeajosta jälkiä siihen karaan. eli nollakohta siirtyi klo 3 --> klo 10. ja oli aikaisemmin klo 1.

kokeillaanpas ny uudestaan. alkaa olee hanskas tuon purku/kasaus, sellanen vajaa tunti.
 
Vs: pajeron "viritys"

juurikin noin ja nyt kun omastani tarkastin niin kello 10 huituvilla on 0 kohta itselläkin. Nyt vaan sopivassa suteessa lisäsyöttöä niin pitäs olla kun uus peli. :peukku
 
Vs: pajeron "viritys"

meinasin vaan, että onkohan tota mulla joskus sorkittu, kun ei ne ole samalla kohdalla ne 0-kohdat. eli kun karan kääntää toisinpäin niin siellä alapuolellakin on se 0 merkintä ja ne eivät ole samalla kohdalla yläpuolisen kans.

vielä tämmöistä mietin tuos purkaessani tuota.
 
Vs: pajeron "viritys"

onhan se mahdollista että on sorkittu, mutta sitä pientä "piikkiä" vasten kunn laitat sen karan syvimmän kohdan niin se on siinä. Älä välitä niistä 0 kohdista siinä säädössä ne menee mihin menee.
 
Vs: pajeron "viritys"

säätöä säätöä ::) edelleenkään ei ole kaikki kohdallaan, kun tekee 80 vauhdissa painetta koko ajan vähintään sen 0.8bar.
virittämättömässä L200 -99 oli muistaakseni melkein jatkuvasti sen 0.5-0.7bar maantiellä... mutta kai nuo 33" ahdistaa enemmän kuin nuo 31" leikkurit.
 
Takaisin
Ylös Bottom