Sähkön kulutus kWh per km

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Olisiko noin 0.20-0.25 kWh per kilometri?

Riippuu luonnollisesti lämpötilasta, ajomaastosta ja -olosuhteista mutta noin keskimäärin.

Onko joku mitannut oikein hifistelemällä Outlander PHEV:n sähkön kulutusta per km? Tuo vaatisi 100% sähköllä ajon ja tarkan latausmäärän (löytyy ainakin omasta laturista kolmella desimaalilla), sitten akku tyhjäksi ja toisto muutamaan kertaan. Konsolin grafiikka näyttää jotakin tilastoa, se on kyllä lähempänä 0.2 kWh/km tai allekin.

Outlanderissa on massaa liikuteltavana. Kun näkee noiden täyssähköisten kirppujen (Kona Electric, IONIQ) kulutuslukemia niin kohtalaisen kokoisella akulla mennään hirveitä mailimääriä (tuskin pelkästään mainospuhetta). Kulutus on niillä varmaan lähempänä 0.1 kWh per km. Neliveto tuskin asiaan vaikuttaa kovin paljon.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Kun laskee 20 kWh/100 km niin ei ole kaukana todellisuusta normaaliajosssa. Jos hissuttele pitkää matkaa hiljaa ajaen ns "valoitta" yms sähköä säästäen niin voi päästä pienemmällä arvolla.
Onko jollakin kokemusta mitä maksaa isoakku vaihdettuna ?
Toinen mikä mietityttää on se että saako tulevaisuussa 15 v vanhaa sähkäautoon akkua ollenkaan ?
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Onko jollakin kokemusta mitä maksaa isoakku vaihdettuna ?
Toinen mikä mietityttää on se että saako tulevaisuussa 15 v vanhaa sähkäautoon akkua ollenkaan ?

Uuden akuston hinnasta ei ole tietoa, ei liene näillä vuosilla vaihdettu. Käytettyjä saa hintaan 1000 - 2000 EUR.

Samoja kennoja, mitä Mitsu käyttää autoissa, käytetään esim. lentokoneissa. Tuskin siis ihan heti loppuvat. Hyvällä tuurilla noiden energiatiheys paranee vuosien mittaan, jolloin sähköisiä kilometrejä saa enemmän vähemmällä rahalla. Olihan joku outlanderisti saanut 70 km kapasiteetin kiinakennoilla, tosin tuosta projektista ei paljon sen jälkeen kuulunut.

Ainakaan itse en jaksa stressata ajoakusta, sen verran on hybrideistä hyviä kokemuksia.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Eikö tuo 70km kiinakennoilija ollut sama "vtech"-nimimerkki mikä on PHEVboxin ja Accelev-latauslaitteen takana?

Luulen että muutaman vuoden kuluessa alkaa tulla pajoja näihin hommiin, kunhan autot on sen ikäisiä että takuut eivät ole voimassa ja hinnat tippuvat harrastajien ulottuville.

Sinänsä on ihan yksinkertainen temppu tiputtaa se alkuperäinen akusto pois, ja rakennella samoihin kuoriin uudet kennot. Auton alkuperäiset balansointijohdot ja lämpöanturit kun kytkee oikein niin se toimii suoraan alkuperäisillä ohjainlaitteilla ja latureilla.

Edit: Jatkan vielä, itse ainakin kokisin että tuommoinen "akkuremontti" on paljon yksinkertaisempi homma kuin vaikka polttomoottorin koneremontti koneistuksineen. :) Ehkä toki vähän sähkö-orientoitunut olen.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom