Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

220 tkm pyörähti mittariin kuluneella viikolla. Öljyt ja suodatin vaihtui samassa yhteydessä kun sain taas talliin tilaa ja auton sisään. Vaihtelin myös talvitassut alle joku aika sitten.

Tiistai-iltana pesin auton liuotinpesulla ja kiikutin sen jälkeen auton maalaamolle uudelleen sävytykseen ja eiköhän nyt tule olemaan sävy kohdallaan. 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kävin hakemassa kärryn maalaamolta ja huomenna tutkailen sävyä päivänvalossa tarkemmin, mutta eiköhän nyt ole sävyt kohdallaan. Autoa oli hyvin todennäköisesti maalattu Saksassa osittain hieman tummemmalla sävyllä (mistä ikinä johtuukaan) ja siksi siinä tuli tätä sävyn heittoa. Nyt vaihtoehtoja sävyeroille ei itse asiassa enää ole hirveästi olemassa, sillä autosta on maalattu käytännössä kokonaan molemmat kyljet uudelleen etulokasuojiin asti. Kattoa, takaluukkua ja takapuskuria lukuunottamatta auto on nyt reilun vuoden sisään maalattu muilta osin kokonaan uusiksi... ;) Jälleen kerran loistavaa palvelua Harjunpäältä! :peukku

Kun homma ei ensimmäisellä kerralla sävyn suhteen osunut ihan nappiin, niin maalari arveli, että nyt loppuu harjoittelu ja vetäisi kyljet kerralla samaan sävyyn. Olisivatpa jopa tilanneet uudet kylkilistatkin, mutta kun ne olivat käytännössä virheettömät ja lähtivät ongelmitta irti, niin sain melkein toppuutella, etteivät tilaa silti uusia. Vanhat tietysti maalattiin uudelleen ja hyvältä näyttää. Vahat on laitettava heti pintaan ja sitten täytyy malttaa pari kuukautta ennen kuin uskaltaa ajatella myllytystä. No kyllä tuossa toisessa kärryssä riittää siksi aikaa puuhasteltavaa odotteluajaksi... ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

No perskuta... Riittääpä sitä tässäkin laittamista. Eipä jaksanut oikean puolen nivo pitää enää mehuja sisällä. Uusien etsintä vauhdittui nyt välittömästi. Timanttitiskillä hinta oli tinkauksen jälkeen 350 €/kpl ja tavaraa on kyllä maassa. Nyt jos jollain on vinkkiä edullisempien nivojen löytämiseen, niin avatkoon sanaisen arkkunsa! ;)

Molemmilla puolilla on ollut alkavia merkkejä kyseisestä viasta, joten molemmille puolille pitää vaihto tehdä. Yhdestä asiasta en tingi - Nivot sinne tulevat alle, vaikka sinne voisi vaihtaa kyllä normipamputkin, kunhan vaihtaa myös jouset.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Nivot on nyt tilattu molemmille puolille timanttitiskiltä ja maanantaina vaihdan ne alle. Se on mukavaa punnertamista risteilyreissun jälkeen... ;D Yritin kyllä löytää muilta markkinoilta näitä, mutta laihalla tuloksella, joten mitäpä tuota hankintaa venyttämään. Kerran se vain kirpaisee.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

226 tkm mittarissa ja nivot on vaihdettu alle. Öljyt ja suodatin tuli vaihdettua samalla sekä takajarrupalat. Tilauksessa on vielä takasatuloiden liu'ut. Liukupinnat sinällään on kunnossa, mutta edellinen asentaja oli nylpännyt yhden liu'un pultin kannan lähes pyöreäksi, joten kun yhden kerran tilaa, niin miksei samalla kaikkia. Hintakin kun on timanttitiskillä huimat alle kympin kappale. Muut 45 tkm huollon hommat on odottaa vielä tekoa, mutta eiköhän sitä tulevalla viikolla ehdi nekin tehdä alta pois.

Myllytykseen pitäisi tilata aika. Maalauksesta on nyt kulunut sen verran aikaa, että homman saa nyt hyvin jo tehtyä. Omassa tallissa olisi tuokin tullut tehtyä, mutta tuo toinen projekti on siellä niin levällään kun olla voi eikä sen takia viitsi pistää pakettia taas kasaan. Saapahan senkin tehtyä ennen kuin kelit lauhtuu ja suolan käyttö alkaa...
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

231 tkm mittarissa ja sen kunniaksi käytin auton kunnon hoidossa. Myllytys ja vahaus, sisätilojen perusteellinen pesu ja nahkojen hoitoaine sekä konetilan pesu tuli teetettyä. Ajattelin ensin tehdä nuo entiseen tapaan omassa tallissa, mutta toisen projektin siirtäminen tuntui ylitsepääsemättömältä urakalta ja laiskotti :p joten otin itselle helpomman vaihtoehdon käyttöön ja vein auton Pro Clean Centerille Keravalla. Tulihan tuolle työlle hintaa, mutta olen kyllä jälkeen tyytyväinen. Varsinkin sisätilojen osalta oli aiheellista käyttää ammattilaista vaaleiden kankaiden pesuun. Tehdään sitten taas paremmilla keleillä itse.

Kalenterissa on pari kuvatusta pinnasta:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=25981
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

232 tkm ja täytyypi taas vaihdella öljyt suodattimen kera. Laatikon öljytkin ja suodatin pitää vaihtaa pikapuoliin. Tulpat ja imusarjan tiiviste täytyy hommata, niin tulee nekin vaihdettua ja samalla laittelen Magnecorin 8,5 mm:n tulpanjohdot vanhojen tilalle. Muuten ei tulisi tätä tehtyä, mutta aikoinaan tilasin epähuomiossa kolme sarjaa näitä yhden sijaan Camskilliltä VR4:ään ja kun pari sarjaa on edelleen hyllyssä, niin laitetaan yhdet sitten tähän. Mittoja en kyllä ole tarkistanut, mutta vahva oletus on, että ovat käypäset. En tiedä onko ne sen paremmat, sillä ei noissa orggiksissakaan ole mitään vikaa ollut, mutta onhan noilla vanhoilla jo ajettu sen verran, ettei vaihdosta haittaakaan ole.

Tämän viikon ohjelmassa on myös kesätassujen vahausta ja vaihto. Siinä yhteydessä on tehtävä jarrujen läpikäynti talven jäljiltä. Tarkoitus on purkaa kaikki nurkat, putsata ja maalata. Vaihdan myös takajarrujen liukutapit samalla. Jarrupolkimen tuntuma on ollut aavistuksen heikko ja tiedossa on, että yksi liukutappi jumii välillä takana ja etujarrulevyt ovat hieman kierot, mutta jotenkin ne ei tunnu riittävältä syyltä tuohon polkimen pehmeyteen reippaasti jarrutettaessa. Jarrunesteetkin ovat mittarin mukaan kunnossa, mutta on kai ne nekin vaihdettava varmuuden vuoksi. En tiedä sitten, että onko pääsylinterissä alkavaa vikaa tai onko alipaineletkuissa jotain häikkää, mutta jos kokeilee jarrua vedossa, niin tuntuma on silloin oikeanlainen. Tehdään nyt ensin kunnon puhdistus, alipaineletkujen tarkistus sekä liukutappien vaihto ja katsotaan mitä tapahtuu. Jarrunesteiden vaihto on sitten joka tapauksessa edessä ja samoin teetän kyllä etulevyjen paikallaan sorvauksenkin. Jos poljintuntuma on vielä sen jälkeen heikko, niin viittaisiko se sitten pääsylinteriin vai mitä mieltä on raati?
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Jarrut on läpikäyty ja hyvät tuli. Olihan savotta ja homma meni taas tuttuun tapaan hipistelyksi, mutta parempi tehdä homma kerralla kunnolla, niin ei tartte heti tehdä uudestaan. Nyt ainakin jarrut tuntuvat jälleen normaalilta, joten ilmeisesti puhdistus kuitenkin oli avainsana. Ja kaupan päälle tuli hyvännäköinen lopputulos, joten vaikka jarrut ovatkin pienet, niin ei ne ainakaan näytä pahalta avonaisten kesävanteiden takaa. Joku kun niistä ehti jo irvistellä viime kesänä dynopäivillä... :p

Öljyt ja suodatin sekä kesätassut tuli myös vaihdettua, mutta imusarjan tiiviste ja tulpat täytyy vielä käydä hakemassa. Huomenna ajelen konttorille ja vuosikatsastuksen yhteydessä muutoskatsastan nuo 20" kiekot. Eiköhän leima tule taas papereihin ja muutoskatsastus on läpihuutojuttu noilla pyörillä, kun tilaa on reilusti. Katsotaan sitten huomenna, että tuliko tällä kommentilla kerättyä pahaa karmaa vai menikö homma toivotulla tavalla... ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kärry meni kyllä läpi heittämällä katsastuksesta kehujen kera - mitä nyt etukalvoista tuli noottia - mutta noiden 20" kiekkojen kanssa tulikin sitten ongelmia. Mahtumisen puolesta ei ollut mitään ongelmaa, mutta "rengasraamattu" ei tunnista yhdistelmää 7,5" vanne ja 225/30/20 kumi. Kirjan tarjoama ainoa vaihtoehto vanneleveydeksi tuolle kumille näytti olevan 8" vanne, joten muutos ei mennyt läpi... Katsuri katseli pitkään kirjaa ja pahoitteli, että vaikka hänestäkin renkaat ovat täysin passelit, niin kun kirja ei niitä hyväksy, niin paperia ei voi kirjoittaa. Aikoinaan samat renkaat kyllä sain muutoskatsastettua ex-sedaniin, mutta silloin ei kaiketi katsottua asiaa yhtä tarkasti. No ei tämä aiheuta isoa ongelmaa... 8)

Tuulilasi on myös vaihdettu pari viikkoa sitten. Alareunaan pamahti kivi ja siitä se idea, ei kun halkeama, sitten lähti. Tänään sain aikaiseksi tilata imusarjan tiivisteen, mutta tulpat ja ilmastoinnin kuivain on vielä löytämättä. Timanttitiskillä on hieman kovat hinnat noille tuotteille, joten katselen niitä muualta. Ei niillä tulppien merkeillä ole väliä, kunhan on Densot.

Viikonlopuksi täytyy heittää kesätassut ex-sedanin alle niin saadaan vähän bling blingiä klubin osastolle Hot Rod & Rock Showssa. Käykäähän tsekkaamassa klubin osasto... :peukku
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

235 tkm mittarissa. Sillä välin kun toisen projektin uretaanit kuivuivat, niin otin farkun pohjan työn alle. Katsastuksessa huomasin pari kohtaa, joissa massaus oli kulunut, joten rapsuttelin kuivat massat pois ja laittelin uutta tilalle. Samalla tuli laiteltua kotelosuojaa pohjan koteloihin.

Kunhan imusarjan tiiviste tulee, niin sitten teen tulppien ja tulpanjohtojen vaihdon. Jospa Vapuksi saisin palikat ja tämän tehtyä. Kuivaimien hinnat ovat huhun mukaan tulossa tänä vuonna merkittävästi alaspäin, joten sen vaihto saa odottaa sitä päivää. Ja kun ilmastoinnissa ei ole mitään vikaa ja se huollettiin vuosi sitten, niin kuivaimen vaihdolla ei sinällään ole mitään kiirettä.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tänään piti jo soitella imusarjan tiivisteen perään, kun puhelua ei kuulunut ja olihan se tuote saapunut, mutta yhteystiedot olivat hukkuneet. No nyt on tiiviste haettavissa ja täytyy joku päivä ehtiä se sieltä hakemaan.

Pari päivää sitten tiukemmassa jarrutuksessa etupää niiasi reilummin ja keula tuntui pakenevan alta. Ei kiva tunne ollenkaan, joten kotona piti asiaa tutkia tarkemmin. Vajaat 60 tkm tuli ajettua etuiskareilla ja nyt alkaa olla aika vaihdella uudet alle. Parin puhelun jälkeen päädyin tilaamaan tänään eteen GTS:n sport etuiskarit Tuningstudiolta:

http://www.tuningstudio.fi/portal/tuotteet?PID=10916

Huomautuksena lukee, ettei soveltuisi nivoilla oleviin, mutta sehän ei pidä paikkaansa. Kunhan lasku tulee ja maksan sen pois, niin sitten lähtee tilaus ja siitä 5-10 päivää on toimitusaika. Kerrotaan sitten kokemukset kyseisestä tuotteesta, kun saan laitettua ne alle.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Vaihtelin GTS:t alle etupäähän ja johan on hyvä kombo noiden H&R:n jousien kanssa. :peukku Ainoa miinus täytyy antaa mukana tulleiden muttereiden osalta, sillä toinen yläpään muttereista oli väärällä kierteellä. Hetki kyllä meni ensin ihmetellessä, että mikä tässä nyt mättää. No mutta nyt on lysti taas ajaa kun keula pysyy hallinnassa. Vielä täytyy käyttää auto nelipyöräsuuntauksessa asennuksen jälkeen, mutta ei siellä voi kovin pahoja heittoja olla, sillä käytös on jo nyt varsin kohdallaan.

Käväisin myös Harjunpään maalaamolla hommaamassa ajan heinäkuun 19. päivä alkavalle viikolle. Tästä alkaa kohta tulla tapa. ;D Silloin otetaan kiinni kuskin oven alareunan kukkaset, takaluukun alareunassa sisäpuolella oleva orastava kupla ja kattokaiteiden etureunojen alta löytyneet kuplat. Olen jo pitemmän aikaa miettinyt, että jossain vaiheessa heivaan nuo kattokaiteet mäkeen ja nyt on sopiva aika tehdä niin. Kaiteiden reiät siis pistetään umpeen ja samalla lähtee myös antenni katolta. Melkoinen purkuoperaatio siinä on edessä tuon kattoverhoilun kanssa, mutta jospa sitä sitten laittelisi samalla sinne alle vähän äänieristystä kun sen kerran irroittaa.

Jossain vaiheessa tuli sanottua, että tätä ei hirveästi rakennella, mutta katsotaan nyt, että miten tuon heikkona hetkenä tehdyn puolittaisen lupauksen kanssa käy. ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

240 tkm mittarissa kun öljyt, suodatin sekä laturin ja tehostimen hihnat vaihtui. Ja samalla sain myös lainassa olleet kromikiekot takaisin alle.

Tällä viikolla pitäisi alkaa purkamaan kattoverhoiluja, joten tekemistä riittää. Onneksi on loma... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

242 tkm ja rapiat jo mittarissa. Kattoverhoilun purku alkaa vasta ensi viikolla. Vibroa tai vastaavaa täytyisi käydä hakemassa kattoon laitettavaksi kun tuon katon kerran purkaa auki.

Viime viikolla tiputin keulaa vielä vähän alemmas ja käytin auton sen jälkeen nelipyöräsuuntauksessa. Kulkukulma oli aika lailla pielessä, mutta onneksi taka-aurauksen säätöpultit oli sentään sen verran vielä liikuteltavissa, että homman sai tehtyä. Etupään pultit sentään pyörivät nikottelematta.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Jotain pientä tekemistä täytyy aina keksiä ja tällä kertaa purin tuulilasin ja takalasin pyyhkijöiden varret irti. Tunnin hiomisen jälkeen puhdistin pinnat ja vedin päälle pohjavärin ja puolikiiltävää mustaa parit kerrokset. Eiköhän noilla taas pari talvea mennä hienosti.

Vibroa hain 4 neliömetrin tukkupakkauksen Autostudiolta kun se on tuossa työmatkan varrella. Viikonloppuna otan katon auki ja alan tutkailemaan, että minne kaikkialle sitä pitää laitella kun auton saan takaisin maalaamolta. Kattokaiteet ja antennin saakin sitten pistää varastoon jemmaan.

Samalla täytyy ottaa työn alle myös kattoluukun ilmanohjain, sillä siihen on ilmestynyt pientä ruosteenalkua. Maalin kuivumista odotellessa putsailen myös kattoluukun liikkuvat osat ja laitan niihin uudet rasvat.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Nyt alkaa olla sisusta purettu melkein kokonaan. Kattoverhoilu lähti varsin kivuttomasti irti ja muutenkin homma on sujunut varsin joutuisasti. Vielä pitää ottaa kuskin penkki ja keskikonsoli irti ja sen jälkeen pääsee laittamaan lattiaan äänieristykset paikalleen. Muiden paikkojen äänieristykset täytyy tehdä vasta sitten kun saan auton takaisin maalaamolta.

Kattokaiteet ja antenni on nyt irroitettu ja samalla otin irti tuuliohjaimenkin. Tuuliohjain tulee takaisin paikalleen pienen fiksauksen jälkeen, mutta muut palikat jää varastoon. Kyllä siitä vain tuli omaan silmään paremman näköinen ilman kattokaiteita... 8)

Tuolta löytyy pari kuvaa lisää:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=29011
 

Liitetiedostot

  • Ilman_kaiteita_pieni.JPG
    Ilman_kaiteita_pieni.JPG
    163.2 KB · Lukukerrat 1,049

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kuten arvata saattoi, niin kuskin oven alareunan happaneminen oli pahempi kuin miltä se päällepäin näytti. Toiveissa oli, että se olisi ollut vielä kohtuullisesti tehtävissä, mutta ei ollut. Tai ainahan sitä voisi vaihtaa peltiä ja voisihan se tuohonkin tehdä, mutta on tuo oven alareuna aika paskamainen vaihdettava. Apparin ovi ja takaluukun reuna olivat sentään sitä mitä pitikin ja ne on saatu tänään laitettua. Onneksi harmistus kuskin oven kunnosta ei ehtinyt kauaa vaivata mieltä, sillä nyt on jo ostettu ruosteeton ovi tilalle.

Kiitokset Jopelle nopeista kaupoista! :peukku
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

No nyt alkaa olla urakka valmis. Täytyy purkaa kamerasta kuvia paremmalla ajalla, mutta olen kyllä todella tyytyväinen lopputulokseen. Kaiteiden poisto oli hyvä ratkaisu ja äänieristys toimii niin kuin sen toivoinkin toimivan. Perjantaina hain auton maalaamolta pihaan ja vaikka eilinen menikin grillatessa, niin kärry on nyt helmojen vaihtoa vaille nipussa. Vibropaketti meni kokonaan ja vielä pitää saada Jopelta ostettuun oveen mattoa, joten sitä on haettava uusi neljän neliön paketti. Muutaman levyn laittelen uuteen oveen ja loput pistän toiseen projektiin.

Aikaa meni aika lailla myös ruostesuojauksiin ja sitä tuli harrastettua loppujen lopuksi oikein antaumuksella. Alkuun tarkoituksena oli vain laittaa suojausta korjattuihin oven ja takaluukun saumoihin, mutta kun sain injektioneulan käteen ja totesin sen oikein näppäräksi kapineeksi tuohon puuhaan, niin mopo karkasi taas lapasesta. Otin siis vanhan kansan metodit käyttöön ja uitin teräketjuöljyä oviin, luukkuihin ja sisäpuolen peltien saumoihin ja pistehitsipaikkoihin kattoa myöten. Neulalla sai laitettua siististi ainetta sinne minne halusi, jolloin sotkua ei juurikaan synny. Naapurin ukko kyllä kävi taas kerran ihmettelemässä pihassa, että mitä ihmettä minä teen lootusasennossa täysin puretussa autossa ja iso neula kädessä... Hullunahan nuo taatusti minua pitää, mutta ei anneta sen haitata. ;D

Huomenna haen maalaamolta vielä VR4:n helmat, jotka kiikutin sinne värjättäväksi samalla ja heitän ne sitten tuohon farkkuun kiinni. Orggishelmat alkoivat näyttämään vähän rimpuloilta matalamman olemuksen ja isojen pyörien kanssa, joten eiköhän niillä saa lisättyä vähän muhkeutta kylkilinjan alapuolelle. Sittenhän sen näkee... Laittelen kuvia albumiin sitten kun helmat on vaihtuneet.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tilasin pari viikkoa sitten uuden originaalin keskuslukituksen pulikan timanttitiskiltä ja tänään se koodattiin toimintaan samaisessa liikkeessä Järvenpäässä. Poikkesin työreissulla sinne ilman ajanvarausta kysymään, että ehtisivätkö sen jossain välissä tekemään ja sieltähän pomppasi samantien kaveri ystävällisesti testeri kainalossa autolle. Testeri pistettiin vain kiinni ja meniköhän siinä minuuttiakaan, niin pulikka oli toiminnassa. Samalla poistettiin SRS-valo (air bagien vikavalo) palamasta, joka syttyi penkkien irroituksen jälkeen. Apukuskin penkki oli irti maalaamolla käynnin ajan, jolloin vikavalo luonnollisesti syttyi. Koko hommaan meni parisen minuuttia ja kun kysyin hintaa, niin vastaus oli, että pistä joku lantti kahvikassaan ja se on siinä. Hommasta jäi erittäin mukava mieli ja iso plussa heille palveluhenkisestä toiminnasta.

Maanantaina sain helmatkin kiinni ja hyvinhän ne sopii kokonaisuuteen. Tänään räpsin pari kuvatusta pestystä autosta ja tältä se nyt näyttää:
 

Liitetiedostot

  • Farkku nipussa_pieni.JPG
    Farkku nipussa_pieni.JPG
    144.7 KB · Lukukerrat 979

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tänään hain Autostudiolta toisen neljän neliön paketin nykyiseltä nimeltään Silent Coatia ( entinen Vibroplast) odottamaan uutta ovea. Kaikkea en sentään kuitenkaan laita yhteen oveen... ;D Ensi viikonloppuna saan haettua oven kotiin ja vien sen samantien maalattavaksi. Autostudiolla käydessä nappasin matkaan myös sisäantennin mallia Blaupunkt:

http://www.autostudio.fi/product_info.php?cPath=42_59&products_id=271

Aiemmin kattoverhoilua kasatessa jätin antennin piuhat sivupaneelin taakse jemmaan valmiiksi, joten nyt ei tarvinnut ottaa kuin takaikkunaa kiertävä paneeli irti asennuksen ajaksi. Onneksi toinen orggisantennille tulevista piuhoista on plussa, jolloin virtapiuhan kytkeminen oli todella helppoa. Sijoitin antennin vahvistinmokkulan takasivuikkunan takaylänurkkaan ja vedin siitä ohutta lankaa olevat "karvat" asennusohjeen mukaisesti ikkunaan. Karvat ovat varsin huomaamattomat ja tulevat vain pari milliä leveällä läpinäkyvällä teippinauhalla ikkunaan kiinni. Ja mikä parasta, kuuluvuus parani huomattavasti alkuperäiseen verrattuna eli tämä sisäantenni todella toimii kunnolla. En tiedä, että oliko alkuperäisessä jo hapettumia tai muuta vastaavaa vikaa, mutta nyt ainakin on kuuluvuus hyvää luokkaa.

Jospa sitä nyt sitten kun tämän saa ovenkin osalta valmiiksi, niin ehtisi keskittyä kunnolla tuohon VR4:n laittoon. Siitä jää kyllä etupuskuri ylimääräiseksi ja sehän sopisi hienosti farkun keulalle... Samoin takapuskurin ja -spoilerin voisi hommata facelift Legnumista, jos joltain olisi jäänyt moisia varastoon. Mutta ei tälle muuten tehdä yhtään mitään. Tätähän ei aleta rakentelemaan. ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Perjantaina soiteltiin maalaamolta, että ovi on noutovalmis maanantaina ja sehän pisti mieheen liikettä. Irroitin oviverhoilut, kaiuttimen ja kylkilistan valmiiksi irti ja huomenna vaihdan sisuskalut toiseen oveen. Samalla laittelin lisää äänieristystä varapyöränkoteloon, takaoviin ja vänkärin oveen kun tuota ainetta on nyt tallissa helposti saatavilla. Silent coatia on ovissa ainakin riittävästi, sillä laitoin jo aiemmin pintapellin sisäpuolelle mattoa runsaasti ja samalla laittelin myös oven sisemmän pellin sisäpuolelle mattoa. Nyt vedin vielä aukot umpeen ja vähän muuallekin... Kuvat kertokoon:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=31736
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=31742
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Eihän sitä viikolla ehtinyt talliin, mutta nyt on uutta ovea tullut kasailtua ja eikohän tuon saa huomenna heitettyä vanhan tilalle paikalleen. Muuten olisi ovi ollut hyvinkin jo valmis ja paikallaan tänään, jos olisin vain heittänyt palikat paikalleen, mutta ajattelin samalla purkaa ja puhdistaa kaikki sisuskalut. Puhdistuksen jälkeen pistelin niihin uudet rasvat, jottei ihan heti tarvitse alkaa uudelleen purkamaan. Varsinkin kun samalla laittelen äänieristystä reilummalla kädellä ja niiden purkaminen ei varsinkaan ole kovin mieltä ylentävää. Eipähän ala vivustot talvella jumittelemaan.

Pari kuvaa albumissa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=31777
 

Liitetiedostot

  • P1020059.JPG
    P1020059.JPG
    158.1 KB · Lukukerrat 852

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Pientä kikkailua joutui harrastamaan, että sai itsekseen oven vaihdettua, mutta siellä se nyt on paikallaan. Tällä kertaa kaikki meni kuin Strömsössä eikä mikään vaihe tuottanut harmaita hiuksia. Sisuskalut tuli puhdistettua ja rasvailtua kunnolla ja äänieristystä on riittävästi. Lopuksi pistin teipit oven alareunassa oleviin reikiin ja uitin teräketjuöljyä oven pohjalle. Teipit saa olla nyt muutaman päivän paikallaan, jotta öljy imeytyy ja ryömii kunnolla alasaumaan.

Hommasin joku aika sitten vetarin ulommat suojakumit ja raidetangon päät ja niiden vaihto on seuraavana ohjelmassa. Samoin pitäisi hakea uudet takimmaiset etualatukivarret, sillä nykyiset kestivät näköjään vain n. 50 tkm, vaikka tein kiristyksen oikeaoppisesti auton ollessa alhaalla. Nämä nyt jo kulahtaneet olivat Motonetin valikoimasta eikä ne kyllä kovin pitkään kestäneet. Vulkanointi on irti molemmin puolin ja sen kyllä huomaa ajossa. En tiedä sitten, että miten paljon madallus ja isot pyörät lyhentävät näiden osien ikää, mutta näin lyhyt kesto ei tunnu normaalilta. No vaihdellaan taas... :p Ja kai se on samalla sitten vaihdeltava myös talvirenkaita pikkuhiljaa alle, niin pysyy sitten aamuliukkailla kaistojen välissä.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Juuri kun kuvittelin, että nyt vain nautiskellaan, niin mitä vielä... puolen päivän jälkeen ajelin kutostiellä parista rekasta ohi ja juuri kun olin päässyt ohitse, niin automaattiloota hävitti kaikki pykälät. Eihän siinä auttanut kuin vetää tien sivuun ja alkaa tutkimaan tilannetta. Kaikilla pykälillä kuuluu vain hiljainen sirinä, mutta mitään muuta ei tapahdu eikä vikavaloja syttynyt. Onneksi on vakuutuksessa mukana hinausturva ja hinurin kyydillä tultiin Järvenpäähän Mitsun liikkeen pihaan. 252 tkm mittarissa ja mitään oireilua ei ole ollut, mutta turbiinivikaa epäilen. Toivottavasti huomenna kertoilevat huollosta kuulumiset, mutta jonkinmoinen kasa euroja taitaa olla vaihtamassa omistajaa ennen kuin kärry on taas tien päällä.

Aina ei voi voittaa... ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Pitkään kesti, ennen kuin huolto sai tutkittua tilannetta. Lopputulema on, että siirrän auton Powermaticin pihaan ja he vaihtavat turbiinin. Hyvä puoli on se, että heillä on tavaraa valmiina hyllyssä, mutta huonona puolena jonot on noin kaksi viikkoa. Tosin jos peruutuksia tulee, niin ottavat auton kyllä sitten heti käsittelyyn.

Jos jotain positiivista tästä remontista hakee, niin samassa yhteydessä saa helposti uusittua kampiakselin stefan koneen päähän, joka on vähän aiemmin alkanut tihkuttamaan öljyä. Laatikon tiputtaminen ilman muuta syytä on aika iso savotta ja siksi en ole sitä vielä tehnyt kun vuoto on ollut todella pientä. Tietysti jos vuoto olisi pahentunut, niin sitten se olisi ollut pakko tehdä, mutta nyt se menee samoilla vauhdeilla.

Legnumin (facelift) takaspoikasta ja -puskurista on tullut myös laitettua kyselyjä ja saa nähdä syntyykö niistä kauppoja. Ajatuksena on, että siirrän tuosta omasta VR4:stä etupuskurin ja maskin tähän autoon ja samassa rytäkässä laittaisin myös takaspoikan ja -puskurin maalattavaksi. VR4:n putkistomuutoksen jäljiltä jätin jemmaan myös orggisputkenpään ja se menisi takapuskurin vaihdon jälkeen mukavasti paikalleen. Sitten saisi olla isot ulkoiset muutokset siinä tämän auton osalta.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kampiakselin stefa on tilattu ja timanttitiskin hinta oli 34 €. Eihän se ihan ilmainen ole, mutta ei suoraan sanoen tehnyt edes mieli etsiä korvaavia tuotteita. Alkuperäisen pitäisi nyt ainakin kestää pitkään paikallaan ja sen haluan varmistaa kaikin tavoin, jotta laatikkoa ei tarvitse ihan heti olla uudestaan tiputtamassa alas. Torstaina saadaan näillä näkymin auto siirrettyä Powermaticille ja siihen mennessä on stefakin tullut.

Takapuskuri tuli nyt varattua, mutta spoikka on vielä löytymättä. Toivottavasti löytyisi ennen vuoden vaihdetta, niin saisin kaikki palikat kerralla maalaamolle värjättäväksi. Edellisestä listasta jäi mainitsematta takakulmien lisäpalat, jotka tulevat Legnumissa takapuskurin ja kaarilevikkeiden väliin. Onneksi toisesta projektista on nämäkin jäämässä yli eikä niitä tarvitse metsästää mistään sen enempää. Kaarilevikkeitäkin aloin jo hetken miettiä, mutta taidanpa jättää ne nyt kuitenkin laittamatta, vaikka nekin olisivat tallissa. Niissä on kuitenkin vähän sovittelutarvetta ja en tiedä, että paranisiko ulkonäkö niin paljon, että jaksaisin niitä enää tuohon väkertää. Onhan sitä jo tuossakin touhuamista talvelle...
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Eilen illalla saatiin Nokon auttamana auto siirrettyä Powermaticille. Iso kiitos! :palvo Reilun viikon päästä pitäisi olla auto taas läjässä ja entistä ehompana. Olisipa vaan heti hoksannut viedä auton suoraan tuonne, niin kärry olisi jo todennäköisesti ajossa, mutta eiköhän tuota reilun tonnin laskua malta odottaa vielä hetken lisää. ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tänään tuli soitto Powermaticilta ja turbiini on vaihdettu. Spoorithan sieltä oli mennyt ja nyt on tilalla huollettu turbiini, jossa keskiön pitäisi olla kuulemma vahvempaa tekoa. Samalla vaihtui kampiakselin stefa, mutta se ei ollutkaan vuodon syynä. Venttiilikopan tiiviste vuotaa nurkasta sen verran, että sen takia laatikon ja lohkon väli on ollut märkänä. Aiemmin kyllä pestiin ja tutkittiin vuotoa ja juurikin noita venttiilikopan tiivisteitä, mutta silloin näytti kovasti siltä, että stefassa olisi vika. Nyt kuitenkin kun laatikko oli tiputettu alas, niin vuotokohta oli näkynyt selvästi ja seuraavaksi täytyy hommata venttiilikopan tiivisteet ja vaihtaa. Uusi stefa kuitenkin laitettiin tietysti nyt paikalleen kun laatikko oli irti.

Niin se hinta... :p Tasaraha 1500 € töineen. Halpaa kuin saippua. ;D Kerranhan se vain kirpaisee - taas kerran, mutta sama linja jatkuu eli hyvästä pitää pitää huolta.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Vanha akku oli auton huollossa seisoessa päättänyt, että nyt riittää. Pitkään se kyllä kestikin, sillä sama akku on ollut kiinni koko minun omistusajan ja varmasti jonkin verran sitä ennenkin. Nyt on uusi akku tilalla ja eiköhän tuolla taas vähän aikaa pärjää.

Eilen irroitin myös vanhat painot talvivanteista ja käytin pyörät tasapainotuksessa. Kahdessa vanteessa näyttää olevan heittoa jonkin verran, mutta ei niin paljon etteikö noilla tätä talvea ajaisi. Ensi talvelle on kuitenkin todennäköisesti hommattava uudet vanteet, ellei noita saa vielä pelastettua oikomalla. Iltasella vahasin vielä vanteet ja tänään vaihdan renkaat alle. Samalla täytyy varmuuden vuoksi herkistellä liukutapit ja täydentää massauksia, jos jotain puutteita löytyy.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Nyt on facelift Legnumin takapuskuri tallissa odottamassa. Puskurissa on pientä fiksattavaa ennen kuin saa vetää maalit niskaan, mutta ei mitään suurta. Kiitos Uldizille kaupoista ja Simonsaysille toimituksesta! :peukku
 

Liitetiedostot

  • P1020230.JPG
    P1020230.JPG
    114.4 KB · Lukukerrat 1,477

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

254 tkm mittarissa. Viikonloppuna saatiin vaihdettua vasemman puoleinen vetarin suojakumi ja etupäähän molemmin puolin takimmaiset alatukivarret. Sen jälkeen pistettiin pyöränkulmat kohdilleen ja kulku on taas todella kohdallaan. Samalla huomattiin alkavaa väljyyttä vasemman puolen vetonivelen maljassa ja oikean puolen raidetangon sisäpäässä, mutta vielä ne eivät aiheuta toimenpiteitä. Vetonivelen ravistus on aivan olematonta ajossa, mutta kun vetaria tutkittiin penkissä tarkemmin, niin sen huomasi selvemmin ja sitä pitää seurata.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

259 tkm mittarissa. Tänään vaihtui öljyt ja suodatin sekä tein muutenkin pientä perushuoltoa. Esim. etujarrusatuloiden liukutapit tuli herkisteltyä. Sovittelin myös tulevia VR4 palikoita ja alkuviikosta vien puskurit, etumaskin, kaarilevikkeet ja takakulmien lisäpalat maalaamolle. Parin viikon päästä saa todennäköisesti laitella sitten uutta osaa kiinni. Vielä kun löytäisi sen takaspoilerin jostain, niin paketti olisi valmis.

Auto on nyt pesun jäljiltä kuivumassa tallissa ja viikonlopun ohjelmassa on Colliniten tuoteperheen aineiden lisätestailua. Tänään käyn vielä iltapuhteeksi pyöräyttämässä pinnat clay barilla ja sitten käyn pinnat läpi Colliniten 126 puhdistavalla vahalla. Siihen kun heittää perään huomenna 915 carnauban, niin eiköhän ole pinnat valmiina ottamaan vastaan loskaa ja suolaa. Tuota 915 ainetta ei ole tullut aiemmin vielä testattua, mutta saman tuoteperheen 476S vahaa kokeilin viikko sitten toiseen autoon ja hiton hyvältä aineelta vaikuttaa.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Pintaa tuli hierottua ja samalla putsailin osia maalaamolle vientiä varten. Ei voi muuta sanoa, kuin että jo on hyviä ja helppoja aineita käyttää. Taka- ja etupuskurit sekä vanteet jätin käsittelemättä ja muutenkin tein homman pikakäsittelynä, mutta kyllä taas kelpaa... 8)
 

Liitetiedostot

  • P1020417.JPG
    P1020417.JPG
    200.7 KB · Lukukerrat 1,357

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Vetarin maljat koko pakettina tuli tilattua molemmille puolille ja samassa tilauksessa tulee myös venttiilikoppien tiivisteet. Ison huollon (270 tkm) osiakin täytyy alkaa haalimaan talliin pikkuhiljaa, sillä näillä ajamisilla kilometrit tulee kesään mennessä helpostikin vastaan.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Maanantaina kävin hakemassa vetarien maljat ja venttiilikopan tiivisteet timanttitiskiltä ja taas on kallista osaa paikalleen laittoa odottamassa. Ihanan kallista jälleen... koko setti 758 €. Laittelen numerot ja osahinnat myöhemmin.

No se homma etenee suunnitellusti, mutta tuo korinosien vaihto ei sitten mennytkään niin kuin Strömsössä... Kele! ;D Kaikista vinkeistä ja vihjailuista huolimatta en sovittanut facelift Legnumin takapuskuria ennen maalaamolle vientiä ja talvipäivillä sitten päästiin tekemään vierekkäin olleiden automallien vertailua ja osien eroja - pienen irvistelyn kera tietenkin - ja todettiin, että eihän se käy sitten mitenkään päin suoraan paikalleen. Takavalojen korkeus ja muoto ovat erilaiset, joten puskurit ei istu keskenään mitenkään. Ei edes niin, että vaihtaisi vielä takaluukun ja takavalotkin faceliftistä, sillä pumppujen kiinnityskohta ja pilarin peltien pokkaukset vaatisivat siinä tapauksessa myös muotoilua. On se kumma, että miehen pitää tehdä tällaisia tempauksia kohteliaista vihjeistä huolimatta... ::) No onneksi ehdin soittaa maalarille, että jätäpä vielä se takapuskuri maalaamatta. Täytyypi jatkaa visiointia nyt uusilla silmillä... ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Vaihteeksi taas potkii tuurit päin naamaa... Eilen koitettiin vaihtaa vetarien maljoja ja purettiin apukuskin puoleinen vetari irti. Vetari penkkiin kiinni ja otettiin tripoidi irti ja homma eteni tähän asti ihan kuten pitääkin. Mutta sitten kun otettiin uusi osa paketista ja sovitettiin uutta tripoidia paikalleen, niin sepä olikin keskireiältään noin millin verran liian iso. Laskin hampaiden määrän ja akselilla oli 24 hammasta, mutta uudessa tripoidissa oli 25 paikkaa hampaille. Mittailin myös maljan mitat ja se oli 8 mm pidempi kuin alkuperäinen. Harmittaa kyllä vietävästi kun osat tilattiin valmistenumerolla ja silti tuli väärät palikat. No maanantaina on käytävä liikkeessä palauttamassa nämä ja tekemässä tilaus uusista.
 

Liitetiedostot

  • P1020438.JPG
    P1020438.JPG
    39.3 KB · Lukukerrat 1,231
  • P1020434.JPG
    P1020434.JPG
    44.2 KB · Lukukerrat 1,262

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

"Mizushiman" muistelot pitävät edelleen paikkansa eli näihin vetareihin ei ole tarjolla pelkkiä maljaa/tripoidia. Niinpä vaihtoehtoja on vain yksi eli koko vetarin ostaminen täydellisenä pakettina - ovh 665 €/kpl. Koska apukuskin puolella ei ollut havaittavissa olevaa vikaa, niin pistän uuden vetarin vain kuskin puolelle ja se onkin jo tuossa hyllyssä odottamassa asennusta. Apukuskin puoleinen malja tuntui tosiaan napakalta, joten se vain puhdistettiin ja pistettiin uudet rasvat sisään. En nyt kuitenkaan viitsi ihan huviksi vielä vaihtaa tuolla hinnalla... ;D Hommasin myös etuylätukivarret molemmille puolille, sillä apukuskin puoleisessa pallonivelessä huomattiin pientä väljyyttä vetarin irroituksen yhteydessä. Alkuperäisten hinta olisi ollut 265 € per puoli, joten ostin ne Motonetistä a' 80 €. Kestotesti kertokoon, että kannattiko.

Huomenna täytyy käväistä konttorilla ja eiköhän sieltä leima tule. Tein pientä tarkistelua illan aikana ja kaksi polttimoa tuli vaihdettua. Viime vuonna tuli vähän sanomista etulasien kalvoista, joten otin ne nyt samalla pois. Pistetään sitten kesää vasten uudet paikalleen.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

263 tkm ajettu. Perhana kun piti olla leimareissulla huono tuuri. Kuski puolen etujarru alkoi laahaamaan konttorille mennessä ja hylky tuli. Olisin muussa tapauksessa ajanut takaisin kotiin ja käyttänyt auton leimalla jonain toisena päivänä, mutta tottakai tuo katsastus piti jättää viimeiselle päivälle, niin kävin kokeilemassa onneani. No tyhjä arpahan sieltä napsahti... ;D Alkavaa oiretta oli havaittavissa etuylätukivarressa apukuskin puolella ja takana koiranluussa, mutta nämä oli tiedossa eikä ne olleet sellaisia, että niiden takia olisi ollut syytä pompauttaa. Päästöt oli aivan kohdallaan eikä mistään muusta tullut sanomista.

No mutta nyt sain tämän päivän tallihommat tehtyä ja vaihtolistalla oli etujarrupalat, etuylätukivarret ja kuskin puolen vetari. Annoin samalla satuloiden liu'uille ja männille jumppaa oikein huolella ja hyvät tuli. Testilenkillä meinasi oikein alkaa hymyilyttämään kun vetarista johtunut nypytys hävisi ja meno on taas tasaista. Eiköhän se tällä viikolla sitten mene leimastakin läpi, kun vaan ehtii käyttämään jossain välissä. Kunhan nyt en taas jättäisi sitä viime tippaan... ::)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

267 tkm tuli täyteen ja edellisen kirjoituksen jälkeen on kyllä ehtinyt tapahtua kaikenlaista. Lähdetään liikkeelle positiivisista asioista ja todetaan, että leima tuli haettua aika pian edellisen epäonnisen yrityksen jälkeen. Kesärenkaat tuli myös vahailtua ja laitettua alle toissa päivänä.

Mutta sitten se ei-niin-mukavaa osasto... Eilen pamahti Mäntsälän kohdilla Lahden moottoritiellä takarengas ja vaikka vanne säilyikin ehjänä, niin sapettaa hieman. No uudet kumit on jo tilattu ja eiköhän ne aika pian saa allekin. Etupään camberien säätöön taidan etsiä kokeiltavaksi säätöpalikat, kun nyt on yhdet etuylätukivarretkin ylimääräisenä hyllyssä. Yhden ihan järkevän näköisen setin satuin näkemään joku aika sitten jossain netin syövereissä seikkaillessa, mutta enpä sitä löytänyt vielä tähän hätään. Täytyy etsiä se tai joku muu toimivan näköinen setti ja pistää testaukseen.

Toinen harmistus liittyy GTS:n etuiskareihin. Ne oli hyvät niin kauan kuin kestivät, mutta jos kestoikä on 25tkm, niin se ei ole hyvä homma. Takana on 40 tkm ajetut nivot eli varsin tuoreet pamput ja etupään jousetkin on kuosissaan, mutta mielessä on nyt kyllä alkanut muhimaan koko setin vaihtaminen BC:n alustaan. Siinä nyt jäisi sitten hyllyyn vähän ajetut nivot, mutta onhan tuolla hyllyllä vielä tilaa... ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

270 tkm tuli nyt täyteen ja nyt kun lomat alkaa, niin teetän ison huollon Mårbackan autohuollossa. Samalla täytyy vaihtaa venttiilikopan tiivisteet, jotka olen jo hommannut odottamaan huoltoa.

Faceliftin etupuskuri sekä muita VR4 osia on ollut maalaamolla hiljaisten hetkien työnä ja ensi viikolle saan ne asennettavaksi. Sain vihdoin myös ostettua facelift Legnumin takaspoilerin (Kiitos AH!) ja kiikutin senkin samantien värjättäväksi. Vielä kun keksisi tuolle takapuskurille jotain pientä, niin olisikohan siinä nyt sitten vähäksi aikaa korin kanssa kikkailut... Ehkä, mutta jotenkin se vaihtoehto ei tunnu todennäköiseltä. ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Ylihuomenna tehdään isosti remonttia Mårbackassa. Jakopään kilkkeet, vesipumppu, apulaitehihnat, ohjaustehostimen vapaarulla, tulpat, imusarjan tiiviste, venttiilikopan tiivisteet sekä koneen ja laatikon öljyt ja suodattimet ovat ainakin ohjelmassa. Jos aikaa sattuisi jäämään, niin sitten olisi vielä mahdollista laittaa raidetangon sisemmät päätkin paikalleen, mutta voi olla, että noissa muissa riittää tekemistä koko päiväksi.

Maalaamolla on ollut sellainen hulina ennen lomia, että siirrettiin suosiolla palikoiden maalausta parilla viikolla. Mieluusti joustan kun homma toimii sen verran hienosti heidän kanssaan, vaikka mieli tekisikin jo kovasti päästä asentamaan. No eiköhän ne sitten jo ole asennuskuntoisia ja saan ne vihdoin paikalleen.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Jakopääremppa, vesipumppu, venttiilikopan tiivisteet, apulaitehihnat, koneen öljyt sekä suodatin, imusarjan tiiviste ja tulpat vaihdettiin kilometrien osoittaessa rapian päälle 273 tkm. Hydraulikiristin sekä ilmastoinnin vapaarulla oli jäänyt tulematta, joten nyt mennään niiden osalta vanhoilla osilla. Molemmat olivat kuitenkin niin hyväkuntoisen oloisia, että näin päätettiin ja uskallettiin tehdä. Huomenna vaihdetaan laatikon öljyt ja suodatin ja ehkä myös raidetanko, jos aikaa ja intoa riittää.

Kunhan kaikki on kuosissaan korinkin osalta, niin Mystinen saa hieraista pintaan viimeisen päälle kiillon ja sitten käväisen kuvausreissun kaverin kanssa kesän kunniaksi.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tänään vaihtui 274 tkm:n kohdalla laatikon öljy ja suodatin. Iso kiitos jälleen Mårbackaan ja eiköhän sitä kohta puoliin taas tulla nosturille, sillä tilasin tänään BC:n BR sarjan alle. Siinä yhteydessä olisi ehkä sitten raidatenkojen vaihdon paikka, kun kulmat pitää muutenkin säätää uudelleen. Ajatuksena on samalla pienentää takapään camberia prikoilla, joka on vielä tekemättä tähän kulkupeliin.

Kuskin puolen etujarrusatula alkaa olla nykykunnossaan täydellisen purkamisen tarpeessa. Sitä on tullut elvytettyä useampaan otteeseen tässä kevään aikana ja hetken verran se pelaa moitteettomasti, mutta sama oireilu alkaa aina uudestaan. Siispä tilaan tiivistesarjan molemmille puolille ja otan satulat jossain sopivassa välissä kunnon puhdistukseen. Ei noita muuten saa pelittämään kunnolla. Toivottavasti kuitenkin ovat vielä elvytettävissä.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Maanantaina sattui kauniimmalle puoliskolle pieni lipsaus ja keula sai pientä osumaa. Eipä tuota voi paljon keskemmälle osua, mutta onneksi vauriot olivat alkusäikähdystä pienemmät ja tästä selvittiin lähes kosmeettisilla vaurioilla. Keskiviikkona kävin näyttämässä autoa vahinkotarkastajalla ja täytyy sanoa, että palvelu oli ensiluokkaista. Autosta otettiin kuvat ja paperihommat saatiin nopeasti kuntoon.

Jos kolhusta hakee jotain hyvää, niin onneksi en ollut vielä saanut maalaamolta uusia osia saati että olisin ehtinyt niitä laittamaan paikalleen, joten nyt kun palikat oli tänään haettavissa, niin pääsen laittamaan tämän viikonlopun aikana jo uutta osaa paikalleen. Hyväkuntoinen konepelti löytyi Siilinjärveltä (Kiitos Imperiolle :peukku ) ja sen kun maalauttaa, niin keula on jälleen kunnossa. Kävin tänään myös katsastuskonttorilla täyttelemässä lappusia ja rekisterikilpikin tulee parin viikon sisällä.

Harjunpään automaalaamolla oli taas tehty erinomaista jälkeä ja vaikka tutkailin osia kirkkaassa auringonpaisteessa tarkalla silmällä, niin eipä niistä löytynyt virheitä. Erityispropsit täytyy antaa maskin pohjista ja maalauksesta, sillä se on todella veemäinen hinkattava ja konetta on siihen turha edes tarjota. Mutta kyllä on ilo laitella tuollaisia osia autoon kiinni.

Ja vaikka jo noista yllämainituista oli riemu pinnassa (pois lukien tuo keulan kolhu... ;D ), niin tänään sai namia oikein kunnolla, kun pääsin hakemaan BC:n satsin talliin. Iso kiitos Mikolle ja Alelle Mamasanin suuntaan! :peukku Ostin satsiin mukaan Alen ehdotuksesta jatkot jäykkyydensäätönuppeihin, joilla saa nostettua säätönupikat näkösälle eikä säätämistä varten tarvitse joka kerta purkaa sisustan muoveja tieltä. Läpivienneille tarvitsee vain tehdä pienet reiät ja sen jälkeen säätö sujuu todella helposti myös takapäässä. Erinomainen tuotekehitysidea! En tiedä maltanko olla laittamatta alustaa jo viikonlopun aikana pihassa alle...

Pari kuvaa näihin juttuihin liittyen:
 

Liitetiedostot

  • BC namia auton alle.JPG
    BC namia auton alle.JPG
    191.4 KB · Lukukerrat 925
  • faceliftia.JPG
    faceliftia.JPG
    183.5 KB · Lukukerrat 924
  • pikku kolhu.JPG
    pikku kolhu.JPG
    188.3 KB · Lukukerrat 904

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tänään on tullut urakoitua pihalla ilman paitaa sen verran pitkään, että selkänahkaa kiristää... Mutta nyt on BC:t alla, takacamberit suoremmassa ja ruostesuojaukset kunnossa. Otin likaisemmat hommat ensin työn alle ja huomenna saa laitella puskurin ja muita kilkkeitä kiinni. Kuskin puolen etunurkassa meni mokoman koiranluun takia reippaasti aikaa ja vaikka se siellä nyt onkin paikallaan, niin pistän uudet tilalle kun joudan hankkimaan. Siitä alkoi pallon puolella oleva vastamutteri pyöriä tyhjää ja kun koiranluu piti saada ehjänä irti, niin ilman pulttipyssyä meinasi oikeasti päästä ärräpäitä pihalla olevien lasten kuultavaksi.

Korkeuden jätin tehdasasetuksiin, mutta jäykkyyttä säädin hieman pehmeämmäksi. Nyt on edessä pehmeimmästä 9 napsua jäykemmän suuntaan ja takana 8 napsua. Kokeillaan nyt noilla ja säädetään tarpeen mukaan. Takaylätukivarsien alle laittelin reilun 8 mm:n verran prikkoja ja 10 mm pidemmät pultit. Silmämääräisesti näyttää olevan aika lähellä kohdillaan, mutta todellisuus selviää sitten suuntauksessa.

Putsailin joutessani myös kaarilevikkeiden tiivisteistä ja muista palikoista vanhoja teippijäämiä pois. Ei ole herkkua ei, mutta pakko tehdä, jos meinaa saada hyvän istuvuuden ja pysyvyyden. Ostin kiinnitykseen Stirwelliltä 33 metrin rullan 9 mm leveää kaksipuolista teippiä, jolla pitäisi palikoiden pysyä kiinni kuin tauti. On tuolla rullalla hintaakin (50 €), mutta onpahan kunnon teippiä riittävästä valmiina kun tätä menee myös toiseen projektiin aika lailla.

Huomenna tulee sitten kuvatuksia kun saan koriin uusia osia kiinni.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

No nyt alkaa muodonmuutos olla enää spoileria ja uutta konepeltiä vaille valmis. Kun tarkkaan tekee ja putsailee paikkoja, niin siinä menee aikaa, mutta tuleepahan kerralla kunnon jälkeä myös näkymättömiin jääville osille. Hioin ja maalasin puskurin tukiraudan ja rekisterikilven kiinnitysraudan ja parantelin ruostesuojauksia.

Jotain pientä täytyy vielä tehdä, esimerkiksi sumareiden aukot peitän mustilla sumareiden lasien muotoisilla verkoilla, mutta hyvässä vauhdissa ollaan. Takapuskurin muotoilu tulee ainakin jollain aikataululla eteen, koska takarenkaan ja takapuskurin väliin tulevat palat on sedanista eikä ne istu samalla tavalla suoraan kuin Legun vastaavat palikat. Tämä tarve oli tiedossa ja tarkoituksena on ottaa sedanin puskurin alareunasta muotti ja istuttaa se farkun puskuriin kunhan vain joudan jossain välissä.

Parit kuvatukset työpäivästä ja viimeisenä on kuva BC:n takatolppien jäykkyyssäädön jatkovarsista. Noista "antenneista" on näppärä säätää takapään jäykkyyttä. Tsoin kuvaa katsoessa tuli heti mieleen, että fiksuna miehenä olisin lyhentänyt varsia, mutta ehtiihän ne lyhentämään vielä huomennakin... Nyt saunaan ja ansaittu olunen messiin! 8)
 

Liitetiedostot

  • tukirauta maalattuna.JPG
    tukirauta maalattuna.JPG
    151.9 KB · Lukukerrat 861
  • lahes valmista.JPG
    lahes valmista.JPG
    186.8 KB · Lukukerrat 883
  • jatkopala jaykkyyssaatoon.JPG
    jatkopala jaykkyyssaatoon.JPG
    150.9 KB · Lukukerrat 881

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

275 tkm ja rapiat mittarissa. Etujarrusatulat tuli otettua kunnolla auki, putsattua ja kasattua uusilla tiivisteillä. Vaikka männät olivatkin kohtuullisen hyväkuntoiset eikä niissä ollut pahoja syöpymiä, niin tiivisteet olivat aivan finaalissa ja ei ollut ihme, että jumitusta ilmeni. No nyt on uudenveroiset jarrut taas edessä ja hyvin pelittää.

Tein jarrurempan Mårbackassa Söör Markuksen suosiollisella avustuksella :palvo ja kun kerran sain auton nosturille ja apu oli lähellä, niin vaihdoin myös raidetangot molemmin puolin uusiin. Ei siis vain raidetangon päitä, vaan koko hela paketin suojakumeineen kaikkineen. Vielä kun viikonlopun aikana vaihdan kaikki koiranluut uusiin, niin sen jälkeen menen nelipyöräsuuntaukseen. Aika on varattu tulevalle keskiviikolle ja sitä ennen ei viitsi paljon ajella, sillä kulmat ei ole nyt siellä päinkään näiden kaikkien osien vaihtojen jäljiltä. Onpahan aikaa sovitella takaspoikkaa...
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Takapuskurin alareunan tekoa aloittelin ja otin VR4 sedanin takapuskurin alareunasta kuitumuotin. Sitä pitäisi sovitella farkun puskuriin illan kähmyssä ja eiköhän se siihen löydä paikkansa. Leikkaan farkun puskurista alareunan pois uran pohjaa pitkin ja liitän kuitupalan tilalle. Suoraan se ei missään nimessä mene, mutta sitä varten on lisää kuitua, että saa tämän palapelin koottua... :p

Takaspoikkaa tuli pikaisesti soviteltua ja saa nähdä, että saanko säästettyä takalasin pesurin suuttimen vai otanko sen pois. Toisaalta voisi kairata pesurille spoikkaan paikan, niin se säilyisi paikallaan, vaikka ei sitä tule kyllä itse käytettyä. Legun takaluukun yläreuna on lähes pystysuora ja tuon prefacelift Galantin luukun yläreuna on 45 asteen kulmassa, joten sekin täytyy ottaa huomioon sovittelussa. Isoin miettiminen on kuitenkin luukun rei'ittämisessä, sillä toisaalta ei tekisi mieli porata luukkuun reikiä, mutta ei siinä oikeasti ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin tehdä ainakin yksi reikä varmistukseksi. Ei ole tämäkään ihan "bolt on" suoritus tuohon malliin, mutta ei sitä aina helpolla tarvitse päästäkään.

Etupään koiranluut tuli jo vaihdettua, mutta takapäässä on pultit sen verran tiukassa, ettei ne lähde helpolla ilman lämpöä irti. Täytyy yrittää vielä illalla niitäkin lämmitellä ja jos ei muu auta, niin sitten laulaa rälläkkä naapureiden iloksi... ;D

Edit: pari kuvaa lisätty.
 

Liitetiedostot

  • P1020883.JPG
    P1020883.JPG
    205.9 KB · Lukukerrat 750
  • P1020882.JPG
    P1020882.JPG
    178.3 KB · Lukukerrat 755

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Takapään koiranluut saa vielä odottaa vaihtoa. Kävin toissapäivänä kulmien säädössä ja takapään säätöpultit oli niin tiukassa, ettei aurausta saanut säädettyä. Siispä uusia takatukivarsia hommaamaan ja siinä samassa vaihdan sitten koiranluutkin. Positiivista oli kuitenkin se, että camber oli nyt takana mallillaan. Tuolla prikkamäärällä arvo oli -1 ja vaikka ajattelinkin, että olisi saanut mennä nollaan, niin en ala enää lisäämään prikkoja sen takia. Etupään camber on tietysti aika paljon miinuksella, mutta se on mikä on kun ajetaan matalalla.

Ja ,enihän se spoikka paikalleen kun aikansa jaksoi väkertää. Tein pesurin suuttimelle tilaa poran ja viilan avulla ja hyvä tuli. Spoilerin kiinnityksen hoidin niin, että katkaisin puskurin jaloista reunimmaiset pultit pois ja jätin keskimmäisen paikalleen, jolle porasin reiän luukkuun. Sen jälkeen kaksipuoleista teippiä jalkoihin, spoikka paikoilleen ja mutteri kireälle. Siellä lepää ja huomenna testataan Lahden motarilla, että pysyykö paikallaan. ;D

Otin samoilla vauhdeilla myös kuskin oven kylkilistan irti, joka oli aavistuksen ollut irti takareunasta. Putsasin "toffeelaikalla" teippijämät pois ja pistin uudella teipillä kiinni. On kyllä hemmetin hyvää teippiä ja eiköhän nyt pysy lista kiinni.

Takapuskurin irroituksen jätin ensi viikolle viikonloppureissun takia, niin ei tarvitse ajella turhaan ilman puskuria. Kuitukappale on kuitenkin valmiina odottamassa modaamista ja irtosi muotista kohtuullisen kivuttomasti. Pinnassa on gelcoat ja sen alla kolme kerrosta kuitua. Pohjatöiden määrä jää onnistuneen pinnan ansiosta varsin pieneksi kunhan tuon kappaleen saa nätisti naitettua puskuriin.

Nyt pari iltaa "vikakoodien nollausta" ;D ja ensi viikolla homma jatkuu...

Edit: pari kuvaa...
 

Liitetiedostot

  • P1020896.JPG
    P1020896.JPG
    190.4 KB · Lukukerrat 721
  • P1020902.JPG
    P1020902.JPG
    210.2 KB · Lukukerrat 734

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

278 tkm mittarissa. Spoileri pysyi reissussa mukana. ;D Nyt vain lasiliimaa saumoihin, niin sitten on saumat siistit eikä teippien reunat pääse keräämään likaa itseensä. Hain eilen myös uuden kilven konttorilta ja kunhan saan kilven kiinnitysraudan maalattua, niin pistän kilven keulaan.

Takapuskurin otin tänään irti ja leikkasin alareunan siitä saman tien. Eipähän tarvitse enää miettiä, että tekisikö tuota hommaa vai ei... Pakkia ei voi enää ottaa. ;D Pientä muotoeroa noissa on, mutta ei mitään sellaista mitä ei saa kuidulla muotoiltua fiksusti. On mielenkiintoista, että miten paljon pieniä eroja löytyy takapäästä vuosimallien välillä kun kuitenkin etupään osat voi sovittaa käytännössä suoraan keskenään. Äkkiä katsottuna ne näyttävät omaan silmään huomattavasti paremmin keskenään sopivilta kuin mitä todellisuus on. Tekemistä piisaa, mutta kivahan se on kun on tekemistä. 8)

Kun kerran takapää oli purettuna, niin kävin samalla tarkistusluonteisesti kotelosuojalla paikkoja läpi ja suojasin myös takapuskurin takana olevat peltipinnat, joihin on muuten aika hankala saada kunnolla suoja-aineita leviämään.

EDIT: kuvat lisätty
 

Liitetiedostot

  • sovittelua 1.JPG
    sovittelua 1.JPG
    164.7 KB · Lukukerrat 618
  • suojattu puskurin alta.JPG
    suojattu puskurin alta.JPG
    178.4 KB · Lukukerrat 663
Ylös Bottom