Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 226855

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Tuli rovehdittua taas tätä tallissa ennakoivien huoltojen muodossa, vaihdoin bensansuodattimen, tulpat ja ilmansuodattimen.

Tosin tulppien tapauksessa saatto olla että tein myös korjaavia toimenpiteitä, millon lie vaihtanu viimeeks ne, kärkiväliäkin oli päässyt syntymään yli milli. NKG:n BPR7ES:t siellä oli ja samat laitoin tilalle. Liekkö tulppien vaihto auttas, kun välillä täysillä ahdoilla tuo paukauttaa isoilla kierroksilla sellasen kivan mustan savupilven. https://youtu.be/9MH0YMFae_4?t=24 tuossa näkyy juurikin tämä, meinas lähtee vähä liia kahvaan ja vastaohjasin ja polkasin lämän tiskiin niin 6krpm kohdalla paukautti putkessa ja mustan pilven.
Tulpanjohdot meinasin vaihtaa myös, mutta noi mun tarvikenarut vaikutti huonompilaatuselta kun nuo siniset NKG:t mitkä tuossa oli paikallaan. Tosin tulpanjohdoista ei kyllä silmällä katottuna paljoa voi sanoa..

Bensansuodattimen oon joskus tohon vaihtanu, luin kyllä tän päiväkirjan läpi eikä näyttäny olevan merkintää siitä, millon lie. Kai sitäkin on hyvä välillä vaihdella, kun autolla on ajettu kohta 100tkm minun aikana. Muistutukseks itelle että se on sitten 14mm kanta siinä alapään putken mutterissa, ei tarvii hakea ihan niin paljoa ehkä.. :)

Ilmanputsarin vaihto tohon VR4:seen on tullut harjoteltua kantapään kautta, eli suosiolla purkaa sen putken ahtimen ja putsarin väliltä pois ennen kun repii MAF:in kotelosta. Vaparissa tuon MAF:in saa voimalla taivuteltua kotelosta pois, vaikka imuputki olisikin paikallaan.

Tuli putsattua sit samalla takaiskuventtiili venttiilikopasta jarrukliinerillä, aika hyvässä mähmässä olikin, putsailun jälkeinen puhallustesti ainakin indikoi että se pelaa. Tää operaatio oli ehkä vähän sellasta valohoitotyylistä lisääntyneen öljynkulutuksen kitkemiseksi. :D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 227947
Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Joo-o, viime öljynvaihdosta 1800km ja ihan pikimustaa ja palaneelle haisevaa tavaraa koneessa. Tosin 80% jäärataa noi kilometrit. Vaihdoin nyt ne taas, ilman mitään putsauslitkuja. Mikä ihme tuon aiheuttaa että öljyt tummuu ja haisee kun dieselissä konsanaan?

Toinen eeppinen suoritus mikä tuli tänään tehtyä oli sitten nuo vaihdekepin puslat. Rojektista on vähän ristiriitaiset tunnelmat, toisaalta tuntuu että ois pitäny tehä toi 5v sitten, toisaalta taas että kyllä on jumalauta kun pitää keskikonsoli irroittaa että niihin pääsee käsiksi.

Tarkkoja jos ollaan niin en varsinaisesti vaihtanut mitään puslia tuonne, vaan nimenomaan laitoin puslat takaisin. 4 puslaa oli hävinnyt ihan kokonaan, ne oli muuttunu sellaseks jauheeks mikä makas kardaanitunnelin päällä. :) Yhdestä oli sentään pieni rinkula jäljellä. Ei sinäänsä yllätys että kepin tuntuma oli hieman holo, ja metallinen. Jännästi taas kaksi mustaa puslaa oli ihan ehjiä. Alkuperäiset oli jauheen väristä ja yheen jäänteen perusteella olleet valkoiset, minä laitoin noita mustia MB367320 puslia tilalle.

Jännä nähdä että kuluuko nuo uudetkin normaalia nopemmin kun toki kaikkiin metalleihin oli tullut kivat naarmut, mutta en alkanut niitä hiomaan, vaan laitoin reilusti vaseliinia. Veikkaan että tuon auton eliniän aikana ei tarvitse noihin puuttua naarmuista huolimatta.

Ei varmaan yllätys että kepin tuntuma muuttui normaaliksi tallissa kuivatestaamalla, vähän jopa kiinnostaa päästä koeajolle, mikä oli nyt luonnollisesti asennusjuomien takia mahdottomuus. :p
 

Liitetiedostot

  • vr4pusla.jpg
    vr4pusla.jpg
    77.8 KB · Lukukerrat 2,261

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 23????
Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Pakoputken DP:n jousto-osan pörinä lisääntynyt pikkuhiljaa lisää ja lisää. Sen käyttötunnit päätty eilen kun sipastiin se pois ja seuraava tilalle. Bilteman joustoja ei kannattane mihinkään 15v käyttöiälle suunniteltuihin putkistoihin laitella ainakaan tuon testin perustella. Eipä se kestänyt vuotamatta varmaan kun jonkun 4 vuotta, en tiedä kyllä että kestääkö mikään tarvike. Samalla mentiin tälläkin kertaa kun muita soveliaita ei löytynyt hyllystä. :p

Tais selvitä se juputuskin mikä on kuuluntut alusta asti kun jossain vähän pitävämmällä kiihdyttää. Takavetareita kun heilutteli niin toinen oli selkeästi väljempi, siis nimenomaan niin että kuppi heilui perässä. En tiiä kyllä että onko tollanen laakerienvaihtoprojekti perään normaali-ihmisen tehtävissä edes, ehkä on.

Tuo edellinen "viinaa pittää juua" -projekti on edennyt siltäosin että laatikkoon on uudet vetarien stefat tulossa, ja ehkäpä se pitää koittaa vaan vaihtaa se sisemmän nivelen suojakumi.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Noi sisemmät suojakumit osottautu hieman haasteellisemmaksi kun luulinkaan. Mutta yrittänyttä ei laiteta, MB526894 BOOT KIT vastaavuus löytyi saksasta ebaystä, olen osan oikeellisuudesta vähän toiveikkaampi kun tiedoissa luki että "Gelenkart: Tripodegelenk" eli tripodin muotoista kumia pitäs pukata.
Itse osa oli: JP GROUP 3943700159 Faltenbalgsatz, Antriebswelle QH

Taivas varjelee mitä sieltä tulee..

Vielähän tässä on se jokeri että se nivel on saanut jo siipeensä tai viimeistään saa irrotusvaiheessa, se on sitten taas aika jeesuksessa että mistä sen saa. Amayaman hintakin on reilu 400e ja suomihintaa ei varmaan viitsi edes kysyä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Kun tuo ylläoleva osa ei oo vieläkään tullut eli "viinaa pittää juua" -projekti menee johonkin kevväämmälle viikonloppuhommiks (viimeinen kesälomaviikonloppu nyt), niin löysin näköjään vähän vahingossa lisää laitettavaa.

Bensapumpun laipan nimittäin, vaikka auto on muuten aika hyvässä kunnossa ruosteiden osalta niin tuo oli kyllä kohtuu surkea (laitan kuvia myöhemmin) Eipä auttanu ku putsailut ja ruosteensyöjämyrkyt niskaan ja ne kun oli kuivunut niin Dinitrolin ML vielä päälle. En tiedä tuliko hyvä tai voisko ton tehä jotenkin paremmin, mutta toivottavasti ei ainakaan huonompaan suuntaan menny. Korjaus vaikutti hyvin samanoloiselta kun AST:n tekemä Dynamiciin, jonka projektipäiväkirjaa joskus jaettiin.

Tuohon luukkuun en jaksanut sivellä mitään ruosteensyöjiä, suihkuttelin siihen pelkkää ML:ää, jännä nähdä että pysäyttääkö ruostumisen niinku purkin kylessä lukee. :)

Ennen:
main.php

pumpunlaippa_before-me.JPG


Jälkeen:
main.php

pumpunlaippa_after-me.JPG


Takapuskurinkin sitten irrottelin samoilla lämmöillä kun se on hangannut auton puolelta maalit puhki yhdestä kohdasta ja lähtenyt ruostumaan.. Sit iski innostus sen Dinitrolin kanssa ja aloin suihkimaan sitä runkopalkkeihin, innostus alko kyllä myös tossa loppuvaiheessa laskea tossa tallin lattialla könytessä kun ML:ää tippu kokoajan lettiin ja korvaan. Kattoo että jaksasko huomenna viritellä jotku rampit vai lähtiskö käymään ajosillalla.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

En oikei tiiä ees että mihin tää päivä meni, vissiinki noiden aikaisemmin irrotettujen juttujen takaisin laittoon, eli mattojen reunat sisäpuolelta ja takapuskuri. ML:ää tuli suihkittua myös palkkeihin. Annitroliakin laitoin "ikäviin paikkoihin", en oikein tiedä että miten se tehos kun alko olemaan jo senverran viileää kun oli ovet auki tallissa. Vaikuttas toimivan hitaammin kun nuo "kiinteämmät" ruosteenmuunnin mömmöt. Jätin ne sinne kuitenkin yöksi.

Vieläkin harmittaa että tuo "viinaa pittää juua" projekti ei onnistunut kesälomalla, harmittaa myös nuo perän laakerit kun nuo sisemmät nivelet heiluu ihan tuntuvasti perän päästä. :( Jännä nähä että kestääkö mahdolliset enstalven jääratailut tuo. Oliko kellään kokemusta tollasen perän laakerien vaihdosta vai pitääkö asennoitua siihen että vie johonkin "pajalle"?

Keskustelu: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänään jatkoin meni muutoin samalla kaavalla kun eilinenkin, mutta oikein erityismaininta pitää sanoa niistä helkatin nemesiskoteloista. Vaikka noissa E3x galanteissa ei paljoa ole pahaa sanottavaa, mutta pari asiaa kyllä jaksaa kummastuttaa, yksi on nuo käsittämättömät poterot etuovien etupuolella, mihin mahtuu noin kilo savea, neulasia, hiekkaa ja lehtiä. Liekkö tuo pässi muoto ja liian pieni vedenpoistoreikä takaa sen että ne aina täyttyy soralla.

Taas vaihteeks huuhtelin niitä letkulla ja rassasin jollain metallitangolla sitä mäskiä pois sieltä, kunnes se vedenpoistoreikä aukes. Sitä ennenhän se skeida poistu yläkautta pääasiassa helmamuovin päälle (ja varmaan väliin).. Laskin niistä aika reilusti vettä läpi ja sitten paineilmaa pitkällä pillillä ja viimeisenä vielä imuriin duunatulla miniletkulla koitin niitä imeksiä mahdollisimman puhtaas.

Sanomattaki selvää että niissä oli jo ruostetta, eipä auttanu muuta ku putsausten jälkeen vaan Dinitrolin ML:ää sinne niin että loris. :p

Lisäksi kiinnitin jääradalla keventämäni helman takapalan juhlallisin menoin. (Ostin siihen ihan Deltalta uudet kiinnikket joista yks oli vielä vääräntyyppinen, muuttu juhlaks siin vaihees ku pakotin sen muoviklipsin väkisin paikkaan mihin ois pitäny tulla iha erimuotonen klipsi)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 235461

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Käkkäri halusi vähän huolenpitoa, ongelmana oli se että käkkäri jumitti pakkasilla, kahva tuntui löysältä kun päästi pois. Syynkin jo huomasin viimeeksi kun vaihdoin takajarrupalat, en vaan jaksanut sille mitään tehdä. Myös pientä oireilua oli viimetalvena jäärata-ajujen jäljiltä.

Vaijeri oli muuten ok, mutta satulan päässä olevat kumit oli rikki ja imi vettä sitä kautta, kumeja ei voi vaihtaa. Loris tallin lattialle varmaan desi vettä oikeanpuoleisesta vaijerista kun päästin irti sen etupäästä. :( Tarvikevaijerit tuli laitettua, ihan siitä syystä kun saatavuus oli nopeampi. Orggiksetkaan ei ois kauheita maksanut kyllä amayamassa. Tarvikevaijerit vaikutti ainakin ihan OK laatuselta. Orggisnumerot noille on MB520984 vasen MB520985 oikea. Muuta eroa noissa ei ole kun yksi kiinnike jonka voi kyllä helposti kääntää.

Mitään rasvauksia tai öljyämisiä en noille uusille tehnyt, jotain valkoista vaseliinia vaikutti olevan jo tehtaan jäljiltä. En tiiä oisko pitäny. Onneks ei yhtään pulttia katkennut rungon sisään. :)

Pakoputkessa on ollut kanssa viimeisessä laipassa jo pitkään vuoto, tiivistettä en oo koskaan vaihtanu, sama ollu siitä asti ku tuli auto suomeen. Fujitsubossa on näköjään tuo on rehellinen 3 tuumanen tiiviste, se Mitsun isoin MB687004 on vissii hintusti pienempi. Noita taitaa olla evoissa kaikissa laipoissa. Pitää tilata noita kolmetuumasia tarvikkeita mamasanilta. DP:n liitos vuotaa kans, syy on oma kun oli taas viimeeks "kiire" kun piti se käyttää irti niin laitoin jonku tarvikeliikkestä löytyneen tiivisteen, yllättäen se ei pitäny. Näitä VR-4:sen vakiotiivisteitä MB687002 tilasin OEM:nä briteistä, kunhan tulee niin vaihdan.

Vähänhän tuo nyt on hölmöä että auto seisoo jonkun pakoputken tiivisteen takia mutta sellasta se on. Ruostumaton Fujitsubon takapönttö näyttää edelleen olevan loistavassa kunnossa. <3
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Mamasanilta tuli Vibrantin 3 tuumasia tiivisteitä nippu, otin työkaverin Imprezaan samalla. Vaikutti ihan laatukamalta ja noita varmaan uskaltaa tulevaisuudessakin käyttää (myös pakko kun OEM:ää ei saa 3 tuumasena). Otin mielenkiinnon vuoksi myös 2,25 tuumasen, sen ulkomitat oli ainakin huomattavasti isommat kun mitsun OEM tiivisteessä.

Nytpä ei enää putkenlaipat pörise, oon vaihellu sinne jokaiseen laippaan nyt ruostumattomat pultitkin, jos se vähentäs vaikka vähä rälläköinnin tarvetta tulevaisuudessa, tai sit ei.

Tekemättömien töiden listalla ois ainakin tuo öljynhajun selvitys.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tässä se vaan vikalista kasvaa. Tänään huomasin että kytkimen työsylinterin suojakumi oli aikalailla täynnä jarrunestettä. Voinee olla fiksumpaa koko sylinteri kun maksaa OEM:nä 70e japanissa. Yhden kerran olen tiivisteet tollaseen vaihtanu ja vähän sellanen rojekti että meinaa usko loppua kun stefoja venyttelee männän päälle. :p

Edellisen huomasin kun lisäilin laatikkoon ainaki litran öljyä, pitäs ne stefat varmaan joskus vaihdella.. ja jos oikein riittää motivaatio niin se "päälaakeri" kun se on ottanu itteensä öljyn vähyydestä. Vaihteistoöljyn lisääminen on todella raivostuttavaa tasaisella tallin lattialla.. :(

Sitä samaa bilteman tööttiä "korjasin" myös, kuten oon tehny viis edellistä vuotta kun katsastuksessa tullu korjauskehotus. En oo taaskaan ihan varma että mitä tein mutta se alko soimaan.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

"Viinaa pittää juua" -projekti eteni, vaihdeltiin tänään se oikeanpuoleinen suojakumi (JP GROUP 3943700159) ja se laatikon stefa MD707184.
Suojakumi vaikutti muuten ihan hyvältä mutta se suuremman pään kiristin oli kyllä ihan reilusti liian pieni, 82 siinä luki ja nippusidehommiksi meni. Muistan tosin Samitsun maininneen joskus vastaavista tapauksista. Nivel oli ihan ehjän tuntuinen putsailujen jälkeen ja autistisella tavalla kyllä rasvasinkin sen ennen nippuun lyöntiä.

Laatikossa on nyt Redlinen MT85, en tiiä onko hyvät vai huonot kun asennuskaljat esti toteamisen. :)

Jännittävää että onko se vasemman puoleinenkin stefa huonona, oman tallin lattialla asiaa ei voinut todeta, selvinnee ajan kanssa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Nyt kun on hieman tullut ajua laatikkoöljyjen kanssa niin täytyy kyllä todeta että melkein ois ollu viisaampi tyrkätä vaikka jotkut Teboilin GL4:set laatikkoon. Jos nyt jotain pitää sanoa tosta redlinen laatikkoöljystä niin sanon samaa kun moni muukin. Kylmänä vaihteet menee vähän huonommin ja lämpimänä vähän paremmin, ei siinä sen kummallisempaa.. Stefan pitävyys ja toisen stefan vuotavuus pitäs päästä toteamaan joskus tässä auton alla, ei auta kun toivoa että ne 25e litra redlinet pysyy nyt siellä lodjussa :D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Laatikkoöljyt vissiin kestää ny sisällä, ainakin auton alla könytessä ja tarkastellessa laatikossa ja lähistöllä olevan öljyn väri näytti perinteiseltä, ei punaiselta, mitä se olisi ollut jos Redlinet ois tullu ulos sieltä. Öljythän on edelleen vuotavan stefan peruja kun ei niitä oikein tässä kotosalla talvella voi mitenkään hyvin sieltä putsailla.

Tuon aikaisemmin huomaamaani kytkinsylinterin vuodon korjasin tänään, ainakin melkein. Tai siis vaihdoin sen sylinterin, mutta ilmaus jäi. Vanha näytti muuten hyvältä mutta se männän tiiviste oli rapissut, jarruneste oli kanssa aika karmivan väristä ja oloista. Liekkö pilannut sen tiivisteen. Taidan säästää tuon alkuperäisen rungon ja ehjätä senkin pahan päivän varalle. Uusi sylinteri oli OEM osa tottakai, 65e hintaan japanista.

Sellanen havainto jäärata-ajoissa tuli tehtyä että tankkasin viimeviikonloppuna viinaa 15l tankkiin, ja nakutusmittarista (eli se ahtomittari alkujaan galantissa) hävis ledit aikalailla kokonaan, kaipa siinä jotain detonaatiota on sitten, kartat taitaa olla jotkut evo2 tai vastaavat.

Jotenki on kyllä sellanen tunne että tuo vielä kohta hajoaa, vähän liian pitkään saanut tuolla ajaa ihan helvetin täysillä tuota jäärataa, taitaa olla kuudes vuosi menossa. :D Lisäksi sitten toki normi käyttiksen ajot päälle.
 

Liitetiedostot

  • MD718638.jpg
    MD718638.jpg
    70.8 KB · Lukukerrat 1,007

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

En tiiä pitäskö tolle mysteerille tehdä jotain että tuo lambdajännite alkaa putoamaan aina vähän reippaammassa ajossa, jäällä ja radalla. Äkkiseltäänhän tuo vaikuttas että bensapumppu hyytyy kun antaa enemmän happea, liekkö lambda-anturi osaa tolleen hajota että maksiminäyttämä putoaa? Toisaalta neljä vuotta sit vissiin huomasin tuon ja edelleen pelaa..

Kuvassa siis ajettu neljä kierrosta jäärataa.

Vähän aikaa jos käyttelee tyhjäkäyntiä niin nousee taas tonne "tappiin" ja lähtee siitä putoamaan.
 

Liitetiedostot

  • o2wat.PNG
    o2wat.PNG
    123.7 KB · Lukukerrat 954

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Kiitos vielä vastauksista aikaisempaan lambdajännite/lämpötila pähkäilyyn. Ei ollu kyllä tosiaan kuitenkaan realisoitunut mieleen että kapeakaista tekee noin, vaikka jotain tuollasta epäilinkin. OEM paikkakin on pirun kuuma kun pakosarjassa. Homman huomasin jo varmaan 4v sitten tai joskus, hyvin on kestänyt, jos oikeasti ois menny laihalle niin vois olla toinen ääni kellossa.

Oon nyt läträilly ton viinan kans tässä enemmänki (RE85, olutta tulee pääasiassa itse nautittua) ja vaikuttas siltä että tankki täyteen bensaa ja 10L viinaa perään, kun vaan tankkin mahtuu on aika voittoisa seos jääradalla. Auton omasta nakutustunnistuksesta ainakin katoaa paljon nakutuksia tuolla. 20L RE85 + jämät edellisestä tankillisesta oli jo liikaa, normiajossa nyki / oli hölmö. Kyllä se täydellä kaasulla vielä pelasi. Laihalle varmaan veti mutta en ole kauhean huolissani kun oli jo etanolia senverran tankissa.

Se flexifuel kyllä kiinnostas edelleenkin, mutta koodipeikko Puhakka taitaa olla senverran mennyttä rölliä ettei nappaa. Eikä muakaan kyllä oikein nappais alkaa sovittelemaan mitään kasin ecua, siinä on vissiin kuitenkin jonkun verran niitä johtotehtäviä luvassa.

Täällä on nykyään jo aika hyvä saatavuus re85 suhteen, että periaatteessa voisi tehdä ihan vaan kahdet rommit mitä vaihtelis, mutta siinäkin on se että bensapumppu ja suuttimet pitäis vaihtaa. Laajakaista lambdakin olisi varmaan ihan kiva säätöjä varten.

Öljyt on vaihtettu 1000km sitten ja ovat ihan pikimustat (taas) suurin osa ajosta on kyllä jäärataa ja tuo viinakin varmasti irroittelee skeidaa sieltä täältä. (öljyssä on toki luokitukset viinalle, vaikka en ihan pelkällä viunalla ajakkaan) Taidan vaihtaa ne taas.

Mieleen hiipii kyllä enemmän ja enemmän ajatus että varmaan pitäs joku isompi huolto tehdä, sen öljyjen tummumisen ja käryämisen takia. Turbo kai vois olla se ensimmäinen kohde. Joskus se vaan tulee kalliimmaks ajaa vika ulos...
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 238000

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Öljyt vaihdettu, ihan mustaa oli ja 1100 km tuli ajettua niillä. Jäärataa tosin ja etanoliakin oli tankissa.

Senverran käytin ahtokumeja irti että kokeilin turbon välyksen, ei siinä tuntunut kyllä mitään välystä, jännä kun mielestäni tunsin 100tkm sit siinä välyksen ku viimeeks kokeilin. Varmaan sit korjautunu itekseen :p

Öljyn seassa on ny parina kertana tullu pieni määrä metallipiskuja, ikävästi näyttäävät laakerin väriseltä. Jännä nähä mitä sieltä tulee vai pitäskö ihan "vapaaehtoisesti" käyttää öljypohja pois. Kiertokangen laakerit pitää vissiin ekaks mitata jollain mähmällä, laakereita ei voi sokkona tilata etukateen? Mitään ylimäärästä ei kyllä moottorista kuulu.
 

Liitetiedostot

  • trubobuuster.JPG
    trubobuuster.JPG
    50.3 KB · Lukukerrat 853

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 239156

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

MCF talvipäivien yhteydessä Jahvetin auraamalla jääradalla tuli käytyä pyörimässä, mitään erikoista ei autosta paljastunut sillä reissulla. :)

Auto on viime kesästä saakka vilkutellu välillä CE valoa ja totesin sen TPS anturksi evoscannilla. MAF vehkeessä ei juurikaan tunnu vaikuttavan mihinkään tuo niin en oo sille mitää tehny.

Mutta tänään huomasin että se ei välttis ehkä ollukkaan rikki tuo TPS anturi, keksin vilkasta että mitä Idle Switchille kuului, ja vähän huonoahan sille.
Liittimen kun irroitti niin vihreä väri kertoi vedelle altistumisesta. Yleismittari kerto sit vielä että eihän se mitään johda kun kaasuläppä on kiinni. Anturi irti ja CRC:n voitelevaa puhdistusta ja vaseliiniä perään. Nyt johtaa taas kun läppä on kii.

Evoscannin ryökälekkään ei tuntenut tota VR-4:sen Idle Switchiä, joutu aivan itse definoimaan sen sille. Tallissa testailtuna nyt pelaa sekä idleswitch että TPS, jos pääsis vielä jäälle niin siellähän sen näkee vilkkuuko CE enää.

TPS näytti kyllä 12% kiinniollessaan, mutta se on kyllä sellanen pirulainen kääntää tossa että en oo keksiny että miten se onnistuu purkamatta bensakiskoa. Toi idleswitchin temppuilu vois kyllä selittää korotetun tyhjäkäynnin ajoittain, ihme kapistuksia kun eivät kestä edes 30 vuotta rasvailematta. :(

Sinäänsä en ole pahoillani jos tolla korjautui CE valon ajoittainen vilkkuminen, se TPS maksaa kuitenkin jotain yli 200e OEM:nä ja teetättää vähän hommia.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

No eipä se korjautunut. Vilkkuu ajoittain edelleen. :( Tuota ei vissiin saa mitenkään edes vaihdettua purkamatta joko bensakiskoa edestä tai koko kaasuläppää pois? Vai onko joku onnistunut avaamaan sen alemman pultin?

Tyhjäkäyntikin oli jotenkin vähän korkeella, vissiin kun tuo idle switch oli katkassu työsuhteensa. Pyörittelin tyhjäkäyntiruuvista silleen että ICS steps näytti evoscannissa jotain 10-20 välillä ilman kuormaa. Ilmastointi ja pitkät päällä 30-40.

Lopputulema että se tyhjäkäynti noudattaa taas ecun karttaa. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Galanttipa ei halunnu lähtee näköjään savoon pääsiäisreissulle, laturi lopetti lataamisen suht kokonaan tankkauksen jälkeen, noh ei muuta ku akulla takas kotiin ja toisella reissuun.
Sattu ihan hyvä tuuri kun olin edellisenä iltana ottanu tupakansytyttimeen tulevan jännitemittarin pajerosta galanttiin, ei ois menny ihan noin kohtuudella kun ois kerenny kauemmas ajaa.

Tuo laturihan tuossa on temppuillut jo pitkään (vuosia), ilmeisesti siitä ny meni sit viimeinenkin diodi sillasta pimeeks. :D Oireet oli alussa että tyhjäkäynnillä kiilu hieman latausvalo ja latausjännite ei noussu, loppuvaiheessa ei meni käynnistyksen jälkeen vähän aikaa ennen kun ylipäätään rupes lataamaan ollenkaan. Onneks joskus Suhvan kanssa tilattiin OEM laturi varmuuden vuoks jemmaan jos jommalta kummalta hajoaa..

Tuoha on nyt sit toinen laturi mikä toho menee minun aikana, japanista tullessa oli samaa oiretta että tyhjäkäynnilllä kiilu valo. Syy on ilmeisesti tuo talvella vuotava ohjaustehostimen pumppu, se ei vuoda kauhean paljoa, kun en oo kertaakaan 7 vuoden aikana lisänny nestettäkään. Mutta riittävästi että sotkee laturin sellaseks mustaks öljymöykyks.

Ohjaustehostimen tiivistesarjakin on tullu tilattua jo ajat sitten, nyt se vissii pitää sit purkaa se tehostin ja vaihtaa ne kaikki o renkaat ja stefat, ei huvita kyllä enää kolmatta laturia toho hommata. :D Senverran kattelin korjauskirjaa että pitäs autoa ajella pyörät ilmassa kun takapäästä ilmailis, muuten se menee vähän samaan tyyliin ku evon AYC pumpun ilmaus. Ainut vaan että tossa ei millään sähköllä pyöritellä sitä pumppua vaan mekaanisesti ajamalla. Taitaa jäädä siis öljynvaihto tekemättä, pitää toivoa ettei sinne ny mee älyttömästi ilmaa kun jouduin irrottamaan ton tehostimen kokonaan pois.

Samainen korjauskirja väittää että laturi tulee siitä ahtoputken oikealta puolelta ylös, mutta ei se kyllä siitä mahdu mitenkään, puoli tuntia varmaan tappelin sen kans ja totesin että ei mahdu, muistelin (ja näin) että viimeeks kolhittii syyläriä sillä laturilla ja öljytikun irrotuksen jälkeen mahtu tulee ihan hyvin pois. Öljytikun putken o-rengaskin oli kohtuu kova, katkes kun rävelsin sitä koukun kans pois, tulipaha vaihettua siihenki ehjä.

Pitänee laitella kuvia ja kertomusta kun tää "projekti" tästä etenee, ei ois kyllä ihan hirveesti aikaa seisottaa sitä tuolla tallissa jos meinaa töissä paikanpäällä koko viikon käydä.

Sain laitettua pakosarjan lämpöpellin pulttien alle prikat, kun ne on tullu pellistä läpi, ja pelti oli käytännössä irti. Käytin tilaisuuden hyödyksi kun oli niin mukavasti tilaa. :) Ykskään pultti ei edes katkennu, asensin takas ne toki sikamaisella määrällä kuparitahnaa.

Huomenna sit vissiin pitäs avata se tehostimen pumppu miljoonaan osaan, ja hakee töiden jälkeen 100 litraa bräkkäriä että saa putsattua ne öljytuhot siitä tehostimen ympäriltä. :(
Voishan sen toki ajaa uloskin ja pestä liuottimella ja painepesurilla mut en tiiä haluanko tollasta määrää öljyä liuotella toho tallin eteen laatalle.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 240328
Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Noniin, nyt kerkee vähän tähänkin kirjotella kun remppa on valmis, ja jukurin kans on kolme iltaa vietetty tallissa. :)

Maanantain iltaohjelmassa oli siis tosiaan tuo purku ämpyilyn ohessa, purkaessa jo huomas että aikamoisen öljykylvyn tuo laturi on näköjään vuosien varrella saanu.

main.php

DSCN5843-me.JPG


Sen verran otti päähän toi paskasten osien kanssa turaus että putsasin toki kaikki, jokaista pulttia myöten. Pumppu oli tietysti muutenkin pakollinen putsailla kun meinasin sen avata enkä halunnu asennussoraa kovin paljoa pumpun sisälle. Pumpun teline oli todella ryöttäinen, irtos hirvee määrä skeidaa lodjun pohjalle missä pesin sen. Sellasta houkuttelevaa mustaa hiekkaahan se lähinnä oli kun bräkkärillä ja hammasharjalla sitä kävi läpi.

main.php

DSCN5846-me.JPG


Konehuoneen osalta bräkkäriputsaus oli nyt se mihin tässä parhaimmillaan kykeni, sontaa jäi jonnekkin jakohihnan tietämille ja vesipumpun taa, jospa ne lähtis joskus jollain intensiivisellä moottorinpesulla vaikka. Öljyä oli tosiaan aika monessa muussakin paikassa kun pelkässä laturissa.

main.php


Tiistaina piti alkaa sit tuon pumpun kanssa räkläämään, sen avaaminen oli sinäänsä helppo homma, kaikki pultit ja kaikki missä oli kanta vaan mäkeen, tässä oli apuna dmstunerssilta löytyny artikkeli ja workshop manual. http://www.dsmtuners.com/threads/how-to-rebuild-and-modify-a-power-steering-pump.345914/ Special thanks for "Calan" for helping me out on rebuild, if you happen to read this somehow.

main.php

DSCN5853-me.JPG


Kaikki O renkaat oli kyllä erittäin kovettuneet, osa oli jopa ihan sellasia tyhmän muotosia, ei enää pyöreitä ollenkaan. Vähänhän tuo jäi nyt epäselväks että mistä se vuoti, veikkaan että tosta akselin stefasta hihnapyörän takaa, kun öljyä oli roiskunu vähän jokapuolelle, toinen semisti epäilyttävä paikka oli paluulaippa, kun sen pultit oli kohtuu löysällä, tiedä häntä. Tossa Seal Kit MR244546 oli yks sellanen vähän erikokonen o rengas, tai sit tuo paikalla ollu oli venyny ja kovettunu tollaseks isommaks ja ohuemmaks.

main.php

DSCN5854-me.JPG


main.php

DSCN5855-me.JPG


Kasasin pumpun jopa ihan momenttiavainta käyttäen ja laitoin vielä lukitteen tohon paluupuolen laipan pultteihin, tuo artikkeli oli senverran hyvä että ihan mahottomasti tossa ei tarvinnu ämpyillä mitään. Ne roottorin irtolavatkin oli paremmin selvitetty kun WSM:ssä.

Tiistaina kerkes vielä senverran lyödä kasaan päin tuota että sain laturin suurin piirtein paikoilleen, siinäki meni sit vielä aikaa tuhratessa ku laitteli sen suojamuovin sunmuut mitkä ei ollu enää tiellä. Jospa tuo laturi kestäs tälläkertaa vähä pidempää ton näkösenä vaik. :D

main.php

DSCN5857-me.JPG


Tänään sit oli lähinnä kasausta, oli mukava laitella puhdistettuja osia paikoilleen. :) Öljysäiliön korkista karkas toinen piuha karkuteille, oon katellukki sitä pitkää jo että kohta katkeaa. Onneks se näköjään toimii noin päin että jos virtapiiri on auki niin 4WS valo ei pala, pitää tilata japanista joskus kuitenki uus korkki.

Sinäänsä ihan hyvä ettei mitään unohtunut, eikä tarvinnu purkaa uusiks mitää, se tehostimen remmi kuumotti ehkä kaikista eniten että muistan varmasti laittaa sen sinne väliin. Näköjään nuo menee paljon paremmin nuo rempat kun saa rauhassa tehdä omaan tahtiin eikä tarvii säheltää mitään.

Koekäynnistyksellä pumppu piti vähän ääntä, vaikka koitinki sitä vähä pyöritellä kun oli paluuletku jo paikallaan mutta hihna löysällä, ei varmaan sit riittäny keskipakovoima avaamaan niitä siipiä. Eipä se kyllä ääntäny ku muutaman sekunnin suurinpiirtein, vähän aikaa kun olin käytelly niin kääntelin ja mitään erikoisia ääniä ei kuulunu. Samalla totesin että laturikin taas lataa. :)

Hihnojen kiristys onnistu kerralla kunnolla, ainaki ehkä. Tehostimen hihna vähä "narskuttaa" jossei korjaudu itekseen niin pitää vähän löysätä sitä, tai sit kiristää. Veikkaan että narskuu siks kun oli käytetty ja osu ny erikohtaa. Ääni tuntus kyl nimenomaa tulevan remmistä eikä tehostimesta kun sen saa auto sammuksissaki aikaseks ku vääntelee hihnaa.
Fiksumpi kaveri ois varmaan laittanu uudet remmitkin, mutta en jaksanu ku ne oli ihan hyväkuntosen näköiset. Tehostimen remmin jouduin tossa pari vuotta sit vaihtamaan, sekin varmaan öljyn takia menny. :D Laturin remmikin on joskus suomessaoloaikana vaihdettu, varmaan jakopään yhteydessä. Sekin tässä on edessä niin vaihtaa / vaihdattaa ne sit.

Kaikenkaikkiaan tuo on kyllä aika hirvittävä homma vaihtaa laturi toho nelivetoon, verrattuna etuvetoon. Toi pumpun korjaus oli oikeestaa sellanen pieni lisä, mutta toisaalta sillä saattaa estää laturinvaihdot tulevaisuudessa. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Valitan aina että Galant mustaa öljyt kun mikäkin dieseli, sattu hauskasti että 60km tarkkuudella oli sama määrä pajerossa ja galantissa viime öljynvaihdosta, eli 2700km kummassakin. Kuvasta näkee aika hyvin eron. Punanen on toki pajeron atf:ää.

Tänään käytin ecun pois kun se pätkii aina välillä oudosti, päärele vetää ja koko ecu boottaa. Mitään muuta syytä ei oikei löytyny ku ehkä emulaattorin nauhakaapeli oli vähän saanu damagea. Lisää teippiä ja hioin ecun kopasta pikkusen pois että mahtuu tulemaan paremmin ulos.
 

Liitetiedostot

  • 2700km_r.jpg
    2700km_r.jpg
    99 KB · Lukukerrat 537

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 242659

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Piti tehä ihan vuosihuoltoja ennen 1200km kesälomareissua, eli vaihdoin ilmanputsarin ja öljyt. :) Ilmansuodattimen lähistöllä ja kotelossa oli aika paljon öljyä, että jostainhan tuo huohottaa.

Damageakin kyllä vähän tuli, jossain Naantali - Ähtäri välillä rekan aiheuttama ilmavirta nappas tuulilasista listan ylös. Senverran taittu, että pitää vissii tilata japanista uusi kun lasikin tuohon pitäs vaihtaa joka tapauksessa.
 

Liitetiedostot

  • lomaloma17.JPG
    lomaloma17.JPG
    137.7 KB · Lukukerrat 490

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 247595

Toi tuulilasin lista ja kiinnikkeitä tuli tilattua Japanista, ja eilen vaihtui sitten lasi. Ylihuomenna pitäs viiä leimalle. Öljyt vaihdoin ja yhden parkkipolttimon.

Jakopääkin pitäis jo tehdä, en vaan tiedä että pitäskö käyttää se kansi auki samalla niin näkis syyn (ehkä) miks tuo huohottaa ja haisee taunukselle enenevissä määrin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojoo, tuli mitattua nuo ohivuodot nyt vihdoin, kakkospytyssä kyllä kohisee siihe malliin ohi että mittari ei noussu ees keltaselle alueelle, muut meni vihreelle heittämällä. :( Varmaan se johonkin alakertaan puhaltaa kun öljyä kun laitto pyttyyn niin sai lukeman nousemaan, sepä se varmaan on noita öljyjäkin vuosikausia mustannut.

Kytkinkin sutii, en tiiä oisko fiksuin nostaa kone kokonaa helvettiin vai alapuolelta pudotella männät pois. Nosturia kun ei ole niin sitä parasta vaihtoehtoo ei voi tehdä että nostaa auton koneen päältä pois.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nohjuu, äsken klikkasin tulemaan sen Mitsun OEM tiivistesatsin moottoriin, ja ne jako ja tasapainoremmit ja jakopään kiristysrullan jenkeistä. $479.56 USD oli tuo paukaus. :(

Kunhan saa purettua sitä niin selvinnee sitten varmaan että mitä muuta, laakerit vois ainaki ottaa varmaan tarvikkeena.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

km lukema 250000

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Noniin, nyt on purkuhommat alotettu, ja "tulppienvaihtoprojekti" saa luvan alkaa.

main.php

DSCN5888-me.JPG


Tunnissa sai tänverran aikaseks:

main.php

DSCN5889-me.JPG


Syyläristä tuli aika ruosteenväriset nesteet ulos vaikka tästä ei oo montakaa vuotta ku vaihoin ne, mikä lie syynä.

Laittelen kaikki kuvat toho albumii: http://www.mitsubishiclubfinland.com/kuvagalleria/index.php?/category/122

Seuraavaks pitäs sit lähtee äheltää auton alle et sais kulmavaihteen, putken ja kytkimen työsylinterin mäkee.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojuu, kävin vielä purkamassa auton alta noi kulman, putken ja sylinterin. Kulmavaihteen boorit oli aika ruosteessa, mutta vissii niistä vielä oli sentää jotain jälellä. Laitoin sillo vuosia sit kyllä niihi vassua kun kasasin uusilla akseleilla, ei näköjää oo riittäny. Pitää rasvata sit kasatessa ihan helvetin tunteella ne.

Lähteekö nuo vetarit muuten pelkästään laatikon päästä irti? Muistelin kyllä että pitäs käyttää pyörätkin pois mut korjauskirja oli vähän senolonen että sisäpuolet mahtus tulee pois napoja kampeematta, muistaako kukaan?

Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänää ei kyllä saanu mahottomia aikaseks. Vetarit pois ja jotain purkuhommia yläpuolelta. Vähä kyllä ihmetyttää että miten helkatissa sen ilmastoinnin kompuran saa tuolta irrotettua. :<

Jännää kun Redlinet tuli normiöljyn värisenä laatikosta ulos, eikä sellasena punasävyisenä..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojuu, tänään ähelsin sen kompuran irti, tosiaan se on vissiin fiksuin ottaa silleen pois että se teline jää lohkoon kii. Aika hanurista oli kyllä irrottaa sen kompuran alempi vasemman etupyörän puoleinen pultti, otin pyörän ja suojamuovin pois ku etupää on pukeilla niin sitten mahtu jotain kautta pyörittelee sen auki.

Öljynjäähdytinkin tuossa on hidastamassa hommia, yllättävän vähän tuli öljyä lattialle sen banjopulteista.

Aika huolella kyllä särky taas noita liittimiä suuttimista ja cps / tps osastolta. En joko osaa sitä metallilukitinta ottaa pois tai sitten ne on vaan niin pirun haperot jo ne liittimet että aina murtuu. Tosin CPS:n päältä mureni se ruskeanvärinen muovihärdelli ihan käsiin että alkaa olee aika kovaa muovia jo tarjolla. :D

Nyt ois kuitenkin tilanne se että minkään (ei pitäis) oolla moottorin nostoa enää estämässä, en kyllä oikei vieläkää usko että laatikko ja kone mahtuu tulee yhdessä yläkautta pois. :D

main.php


Onneks sentää nykyää saa nelossandelssia lähikaupasta niin vituttaa vähemmin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Eile oli vähä sellanen tupakanpolttopäivä oikeestaa, jos tupakois vielä.

Mut tänää sit nostettii naapurien avustuksella pata pois, kyllä se totta tosiaan tulee ihan suht nätistikki yläkautta pois laatikkoinee, enpä ois uskonu. Vaikeuttamaa jäi ainaki se takimmainen kannakesarvi ku en saanu millää sitä irti, niin piti puslan päästä ottaa.

main.php

DSCN5896-me.JPG


Kytkimessäkin on EDELLEEN pintaa jäljellä vähän. :D tavallaan siis oikea ratkaisu kun ei tullut sitä sillo 5v sitten vaihdettua, ainakin se on varmaa että en ole ihan pahimmasta päästä tossa kytkimen luistattamisessa. Liekkö se sitten sutii ajoittain asetelman väsymisen vuoksi tai että väännöt on vaan niin rajoilla.

main.php

DSCN5902-me.JPG


Tästä on hyvä jatkaa, helvetisti kivempihan ton kans on nyt puuhata kun auto on pois tallista ja tilaa on vaikka kuinka paljon touhuta. Laatikonkin pysty tyyliin potkasemaan irti lattialle kun ei tarvinnut jännittää että putoaa korkealta. :D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Noniin, kone on ny avattu. Tavallaan hyvä fiilis, tavallaan huono.

main.php

DSCN5908-me.JPG


Jakoremmi oli kyllä todella hyvässä kunnossa ja ei ois uskonu että ajoin sillä sen about 100tkm. Automaattikiristinkään ei ollu tullu yhtään ulos, pysty laittaa "sokan" siihen suoraan takas. Tasapainoakselin remmi oli kyllä jotenki ehkä vähä löysän olonen, ei siinäkään mitää vikaa ollu.

Pakosarjasta katkes yks pultti ja yks oli jo poikki. Ilmeisesti sen katkenneen pultin takia oli pakonokan stefa saanu vähä lämpöä ja oli aika kova ja vähä vuotanu. Joraaminen on toki kivaa.

main.php

DSCN5913-me.JPG


Nokissa ei ollu mitää erikoista, parissa kohdassa vähä eriväriä pukeissa.

Jotain pientä crankwalkin tynkääki saatto olla ehkä, joku 0,2mm tai enemmä, tosin todella tarkkana mittavälineenä toimi työntömitta ku ei muuta sattunu löytyy. :D

main.php

DSCN5917-me.JPG


Kakkospytyssä oli joku tosi vaisu pystysuuntanen naarmu, ei tuntunu kyllä ees kynnellä. Kaikissa pytyissä näky pääpiirteittäi hoonausjäljet, ja oli myös lasittunu vähän samasta kohasta joka sylinteri. Mitähä tuolle kannattas tehä vai kannattasko mitää? Mitään ohivuotoa selittävää ei kyl äkkiseltää sylinteristä löytyny.

Äkkiseltää sanosin et kakkospytyn kiertokangen laakeri oli huonoimmassa kunnossa, et voisha se olla että se ois jääny vähä alemmas ku muut männät. Tuntu olevan kohtuu tarkka löytää se yläkuolokohta ku mittas niit ohivuotoja. Mielipiteitä? Samoin tasapainoakselien laakerit on vaihtokunnossa.

main.php

DSCN5922-me.JPG


Männistäkään ei löytynyt kyllä mitään syytä miks se kakkonen ois ohivuotanu eniten. edit: kävin kattoo noi öljyrenkaat uusiks, kaikki oli jumissa ja mähmässä mutta ei ne poikki ollu. Ja vähähä nuo näyttäki siltä että on pukannu palotapahtumaa lohkon suuntaa. Et ne renkaat ny ainaki. Voisko olla mahollista että kakkospytyssä ois sattunu olee ne männänrenkaan katkot samalla kohdalla tai jotain.

Lohkossa oli stanssattu I I I I ja seuraavalla rivillä II II II II II eli vissiin männät std1 koossa ja onkstoi toka sit kampparin laakerit?

Kanteen kaadoin vielä kahtee keskimmäisee pyttyy testiks kakstahtiöljyt ja ei kyl ainakaan mitää suurempaa vuotoa näkyny venoissa, kattoo viel huomen. Tää iha siks että poissulkis jotain ryssimistä siinä ohivuotomittaukses..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojuu jos vähän päivittäs tänne, Legenaamio oli jeesaamassa torstai - eilisilta välin niin melkei mielummi touhus ku tsättäs foorumilla.

Edelleenkään mitään minun silmään huolestuttavaa ei oo tullu vastaan, öljypumppu on vielä avaamatta ja mittaamatta.

Tasurit lens löpöön likoomaan, aika mukavasti kyllä vaihtu väri ihan pikimustaks vaikken oo koskenukkaan niihin.

Tasapainoakselien laakerit on aika loppu, niinkun Tepi kesäkauden päättäjäisissä vähä veikkas ku sanoin et oon saattanu nähä öljynvaihdossa pientä määrää laakerinväriä.

Kiertokankien laakerit oli vähän enemmän kulunu kun kampiakselin laakerit, ne oli kyllä todella hyvät. Kampparissa näky olevan yks naarmu mikä ei tuntunu kyllä missään. Samoin yhdessä laakeriliuskassa näky joku täky mikä oli vaihtanu väriä, ja ykköspytyn kiertokangen laakerissa oli vissii joku vähä liikkunu.

main.php

DSCN5923-me.JPG

main.php

DSCN5925-me.JPG


Kuhan saan mitattua sen öljypumpun niin vois naksauttaa japanista tulee noi tp akselien laakerit, maksaa yhteensä 23e! Ilmeisesti jokapuolelle ny sit laitetaan STD kokosta laakeria, kai. Ei kyllä tule muuta mieleen mitä sieltä pitäs ottaa, no puolikuu! :D Se ei oo tossa täydellisessä yläpään tiivistesatsis mukana?!

Venttiilien poisto vaati kahden erikoistyökalun tekemisen, näkyvät tuossa kuvassa:
main.php

DSCN5932-me.JPG


Pakoventtiilit oli vähä huonon väriset, ja karstaset. Vähänhän tuo on laihalla käyny jostai syystä. Ja oli sieltä yön aikana tullu öljyäkin pakopuolelle ulos, eli se läppääminen on sit pakko opetella.
main.php

DSCN5936-me.JPG


Keskustelu:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

Kaikki kuvat:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/kuvagalleria/index.php?/category/122
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojaa, mittasin sen öljypumpun välyksen. Raamattu sanoo että Drive gear 0.08 - 0.14mm ja driven gear 0.06-0.12mm 0.15mm rakotulkki ei menny ku yhestä kohasta kyllä lävitte, mutta se pienempi ratas ei oo missää kii ni saatto väistääkki vähä just siit kohasta.

Jotain naarmujahan ja kulumaa tuolla näkyy vähä jokapuolella.

Jotenki sellanen fiilis että takas läjää mutta toisaalta tuo on kyllä aikamoinen työmaa jos menee huonoks. :(

main.php

main.php

DSCN5940-me.JPG

DSCN5945-me.JPG
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Joo voi kyllä olla että tuo öljypumppu pitää uusia, siellä näyttää olevan senverran uria vähä jokapuolella ja välyksetkin oli ylärajassa. ACL:n tarvikepumppua sais jenkeistä reilulla satkulla että sillä mennään.

Männänrenkaiden kanssa hirveä ämpylöinti, ei mitää käryä mitkä tonne ny käy. Ja koittanu lähinnä ny hakee jotain puljua mistä sais sit vaikka ne laakerit tai sen öljypumpun samalla niin säästäs ees vähä postikuluis.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Mitähä täs o pari päivää tullu tehtyä, buunattua ainaki mäntiä ja venttiileitä.

Pakovenoista saa vielä venttiilinnäköiset ajelemalla (pyörivällä) teräsharjalla lautasen pohjasta ja messinkiharjalla sit seetien ja varren puolelta. Sais vissii olla vähä rikkaammalla tuo vehe ku noi hyvi kii toi vaalea karsta.

Mäntien kanssa kokeilin tänää että dippailin niitä vuorotellen asetoniin ja valopeteen, kyllä se vaan vaikuttaa tuo asetoni tähä mennessä tehokkaimmalta karstaa vastaan.

Voi olla että jää avaamatta tuo kanava mikä on öljyrengasurassa ja männäntapin yläpuolella, mihi lie menee, senverran on lietettä niissä. Joka männästä joutu avaamaan ainakin yhden normaalinki öljykanavan. :(

Jotain OCD:n hoitohommaaki piti tehdä, niin putsasin CPS:n kun se oli niin järkyttävän paskanen, jostain sentään tuli hyvä mieli välillä.
main.php

DSCN5951-me.JPG


Pakosarjaa vilkasin silleen ohimennen, niin ei sinäänsä mikään yllätys että aika mojova halkeama, turboa en ees uskaltanu kattoo, enkä katokkaa. :D
main.php

DSCN5954-me.JPG



Männänrenkaat on edelleen täysi mysteeri, että mistä ne saa. Välillä aina käy mielessä että pitäskö kuitenkin tilata ne uudet männät (renkaineen), mutta se vaatii vissii jotai muuta ku tuurnan ja lekan se mäntien vaihto veiveihin?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Juuh elikkäs venttiilien läppäys..

Mitäpä tuosta ny sanos, kokeilin koneella, ei tuntunu hyvältä eikä järkevältä, käsin pyörittelemällä paljon parempi tatsi toho hommaan.

Lähtökohta pakovenassa:
main.php

DSCN5960-me.JPG


Karheella pari kierrosta:
Tässä vielä rokkoja näkyvissä venan päässä, seeti alkaa olee jo minun mielestä aika jepa.
main.php

DSCN5962-me.JPG


Ja sit vielä hienolla pari kierrosta:
main.php

DSCN5964-me.JPG


Jos jollai on jotain huomautettavaa niin voi sanoa, aikalailla fiilispohjilta lääpin menemää.

Edelleen männänrenkaat / männät, kytkin, laakerit koneeseen ja öljypumppu tilaamatta. (muistutukseks itelle ettei vaa unohdu) :p
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojuu, männänrenkaiden kanssa saattaa olla vähä jotai toivoa, joko 2G Eclipse tai evo4-6 renkaat vois käydä, koska niissä on 2.8mm öljyrengas. Tai sit yhdistelemällä noista omista ja niistä uusista OEM renkaista mitkä löyty Samitsulta vois saada toimivan kokoonpanon.

Venttiilien läppäyskin taas edisty, en tiiä mikä on muuttunu mutta nyt alkaa saada rokot pois pienemmällä harmaalla alueella. :p joko taito lisääntyy tai sitten alkupään pytyt vaan tarvi enemmän työstöä.


main.php

WP_20180113_00_46_24_Pro-me.jpg

Pakko oli vähä tökkiä noita kanavia myös, imukanavissa on sellanen todella paskamainen pystyseinä virtausta nähden, oisko joku 1mm tai alle korkea ja onhan tuo kansi muutenkin vähän tommonen tehtaan poikien jäliltä. Pakokanaviin en kyllä meinannu puuttua kun siellä ei mitään inhoja valuvirheitä ole, varsinkaan tollasia pystysuuntaisia seiniä. Kuva on huono mutta silmällä katsottuna tossa vasemmanpuoleisessa kanavassa on ihan huomattava pykälä.

Vesikanavatkin on vähä tommoset, en tiiä onko mitään hyötyä ajaa niitä muotoon mutta samapa toi tässä vaiheessa.
Vasemmalla mun muotoilema ja loput oikealle tehtaan poikien tekosia, toi viimeisin on aika roisi jo.
main.php

WP_20180113_00_47_36_Pro-me.jpg
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Njooh, tarkimmat saatto noista läppäventtiilikuvista ehkä huomatakkin että tuolla imukanavissa on aika raju pykälä, ja just virtauksen suuntasesti. Oon koittanu olla ettei sitä oliskaa ja tehä kaikkee muuta, mutta ei auttanu autismi vei voiton. :( Tässä on jo vähän alotettu kanavien pyöristelyä.
main.php

DSCN5979-me.JPG

DSCN5973-me.JPG


Mitään sen suurempaa hifistelyporttausta ei todellakaan oo tarkoitus tehdä, kuten kaikki tietää niin 1g kansi virtaa ihan helvetisti, helposti tuplatehoille mitä tossa autossa nyt on, mutta tollaset pystysuorat seinämät oli pakko kyllä hävittää.

Tonnäköset niistä about tuli, jätin ne aika karkeeks, ei jaksanu hinkuttaa mitenkää erityisen paljon.
Suurensin myös yhtä öljykanavaa mistä nousee kanteen öljyt, sillee söpösti. jäi jälkeen kuva ottamatta, pitää koittaa muistaa ottaa.

main.php

DSCN5985-me.JPG


Pakoventtiilit läppäsin myös kaikki, seuraavaks ois sit imuvenojen vuoro. Lohkosta vois ajella noi öljykanavat, aika huonovaluset mulla.

Tänää oli kyl vaihteleva päivä, yllämainittujen lisäks sain männät "valmiiks" sain joka männästä myös sen ikävän öljykanavan auki mikä tulee tapilta öljyrenkaaseen. WD-40 oli näköjään paras aine siihen. Jostain syystä sen kans sai paremmin putsattua sen kanavan kun Asetonin tai lamppuöljyn, missä oon niitä vuoronperää dippaillu. Asetonin jäljiltä varsinkin karsta jää todella kovaks, toisaalta se saattaa sit lähtee pyyhkäsemällä rättiin. Mut kanavissa aika huono.

Sit joutu vähä putsailee osia, imusarjan putsasin (sisäpuolelta) niin hyvin kun sain, ainakin Cyclonen läppäventtiileihi jäi öljysontaa mut jospa ne ei haittais.
Toi mun osienpesuukaappi ei oo kovin kummonen mut tällästähä tää vähä on tää harrastaminen. :(

main.php

DSCN5989-me.JPG


Kaikki kuvat: http://www.mitsubishiclubfinland.com/kuvagalleria/index.php?/category/122
Keskustelu: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojuu, männänrenkaista tuli ny sit vähän sellaset askarrellut mallit. Eli ne vanhat öljyn välirenkaat ja muut on sitten uutta. Niissä välirenkaissa oli just se 0,2mm korkeusero, kaikki muut oli samoja. Ihan riittävän tiukka tuli kyllä siitä öljyrengaskolmikosta noillakin, vähän tietysti jäi karstaa joka puolelle. Meinas alkaa ahistaa kun yks sellanen ohjurilanka katkes puhdistaessa, mut se nyt oli suhtkoht otettavissa yhdestä liian isosta välirenkaasta.

Kaik renkaat on männissä paikoillaan ja yhtään en ees onnistunu katkasee (onneks, oisin huutanu kyllä kaikki epäjumalat tuolla tallissa jos näin ois käyny)

Pari imuvenaa putsasin ja läppäsin kokeeks, en oo ny iha varma että haluunko käyttää ees sitä karkeaa tahnaa noiden kans. Hauska ero kyllä pakopuoleen verrattuna että näissä oli ne rokot enemmänki seetin päässä ja venassa ei ollu mitää, siit ois tullu oikeestaa hyvä jo ekalla pyörittelyllä. Imukupit pitää huomattavasti paremmin imuvenois kii ja ei tarvii kiukutella lähellekkää nii paljoa.

Kytkin, laakerit ja öljypumppu ois siis hommattavien listalla tällähetkellä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänää joutu korjaa ton toisen kohteen mitä oon iha rojektin alusta asti vältelly, eli ne kaks pakopuolen katkennutta pinnapulttia kannesta jorailin mäkeen.

Hain sellasia vastakierreporia Puuilosta, on mulla vastakierretappejakin, mutta en kyllä rehellisesti sanottuna oikei uskalla käyttää niitä mihinkää. Nuo porat vaikutti heti turvallisemmalta vaihtoehdolta, etteivät ois heti katkeemassa sinne pulttiin sisälle vaan kairaisvat sitä sit vaan lisää jos ei meinaa lähtee.

Noh 4mm poralla porasin ensiks pinnapultin läpi:

DSCN5990-me.JPG


Ja sitten vaan lähin poraamaan pienimmällä tapilla pinnapulttia (akkukone pyöri siis vastapäivään), niin aika nopeasti se nappas siihen pinnapulttiin kiinni ja se tuli pois.

DSCN5992-me.JPG

DSCN5995-me.JPG


Toi kuvissa oleva oli katkennut joskus itsekseen. Toinen mikä katkes irrottaessa lähti kyllä ihan vastaavalla tavalla ja helposti pois. Vähän jopa yllätyin. :)

Otin muuten samalla puuilon reissulla jotain Bolt-Off merkkistä Jarrucleaneria, kun oli halpaa, 2.90e makso purkki. Ihan samalla tavalla tuntuu pelaavan kun CRC:n kama, tosin sitruunantuoksu puuttuu. ;)

Kannen suoruuden katoin, 0.010mm rakotulkki meni keskeltä läpi, mutta 0.015mm ei menny. Manuskan mukaan 0.020mm on service limit, oletan että tarkoittaa että mistä kohdasta vaan. Luotan kannenpultteihin ja OEM tiivisteeseen tässä!

Palkkapäivä niin klikkasin STM:ltä (taas) kamaa: metallinen puolikuu! ACL:n öljypumppu, ja ACL:n Race Tri-Metal laakerit (70 dollaria runkolaakerit, 37,50 dollaria veiveihin) ja ACL:n Tasapainoakselien laakerit 20,25 dollaria. Yhteensä 317 dollaria.

Verot on varmaan jotain vajaan 100e luokkaa.

Ainii, läppäsin muutamat imuvenat, nyt ois 14/16 suoritettu. :) :(

Nyt ei sit enää puuttus kun kytkin. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Kytkinämpylöintiä harrastanu tässä, vahvimpana ehdokkaana Exedy Evo1-3 Stage1 MK02H466 -kytkin jossa pitäs olla vähän enemmän väännönkestoa kun vakiossa.
Se on tosin sitten jotain 80e kalliimpi kun Exedyn "OEM" kytkin. Tota sais karvan alle 300e kotiintoimitettuna briteistä. Pari muutakin jokeria, jotain pitää kohta päättää.

Lääpin sen viimeisen pytyn imuvenat loppuun, ja naksauttelin pikkusen valuroiskeilta tuurnalla pois kanavista, huomasin ilokseni että tehtaan miehet tai joku muu seppä oli jättänyt vesikanavaan jotku porauksen sivutuotteet. Ihan jees etteivät olleet menneet leikkaamaan vesipumppua kiinni.
DSCN6002-me.JPG


Oishan tuolla ollu kyllä vaikka mitä hinkattavaa ja siivottavaa mut pitää koittaa ny edetä ton kannen kans.
Sit kun kansi oli mun mielestä siinä pisteessä että ois suotavaa varmaan ne kanavien käsittelyt ja venttiilin hiontatahnat putsata mäkeen perinteisen suomalaisen kannen riiputuksen. :)
DSCN6000-me.JPG


Tosta oli helpompi putsailla litkuilla ja paineilmalla sitä kun valuvat vähän astiaan. mitenkään 100% puhtautta en hakenut vielä kun ton kans pitää vielä touhuta pöydällä.
Vaihoin myös pöydälle puhtaan pahvin, ja laitoin vanhan kansipahvin parilla pultilla "kiinni" ja nykäsin nuo venttiilinvarren kumit mäkeen. Aika pirun kovathan ne oli, ihan yhtä kovaa oli se kumi kun se metallinen runkokin. :D

DSCN6006-me.JPG2


Pakopuolella oli ihan selkeää karstaa kumien ulkopuolellakin, liekkö normaalia. Irroituksessa parhaaks taktiikaks osoittautui suihkia vähän WD-40 tonne ohjurin ja kumin väliin ja pihdeillä nitkutella ensiks niitä vähän jokasuuntaan ja vetää pois.

Huomenna vois korjata pari venakopan kierrettä jollain helkatin konstilla, ehkä isommalla reijällä ja helicoileilla, tai jollain muulla. Putsata kantta lisää ja painaa uudet venttiilinvarren kumit ja venat paikalleen odottelemaan parempia aikoja. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojuu, nyt on uudet ohjurinkumit, helpommat oli kyllä laittaa paikallee ku ottaa pois. Kuvaa en ottanu mut ne oli vihreenväriset ja ihan ehjän näköset. :p

Venttiilipainimesta tuli tehtyä EVO II -versio, eli mustekala pitää sitä ylhäällä niin ei kokoajan kolise kantta vasten ku puuhaa. Samalla tuli laitettua sarana pidemmillä ruuveilla seinään. :D
DSCN6007-me.JPG


Kannessa on nyt venttiilit, taas. Työkaveri tuli jeesaamaan ja kahdestaan noi on suhtkoht kivuton painella paikallee.
Eipä taida jaksaa kyllä ees mitää vesitestejä tehä että pitääkö noi, kun luotan itteni ehkä sen verran vaikka ekaa kertaa duunasin noita seetipintoja.

DSCN6009-me.JPG
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Juuh elikkäs ranut ja kanakastike.. (eläville internet meemeille voi ehkä aueta)

Katoin ny noi pakovenat vielä uusiks kuten kommenttiosastolla saattaa huomata, löin niitä venoja ja ainakaan nopeella testauksella ei tullu mitää tippoja enää lävitte.

Kannessa ja venakopassa oli pari kierrettä kohtuu valmiita, joskus viimetalvena kiristelin venakopan pultit ihan momenttiavaimella ku p*ska tiiviste pukkas öljyä, ja muistelisin että yks vähä suti.
Nooh silmään perustuva mittalaite kyllä paljastikin että mikä. Duunasin siihen helicoil -tyyppisen jengan, brändi tais olla joku v-coil ehkä mutta idea sama. Eläessään en oo tollasia tehny, mutta vaikutti ihan helvetin hyviltä kapistuksilta varsinkin kun tehtaan pojat on tehny noi silleen että pultit menee jonku 5-6mm johonkin alumiiniin tehtyyn jengaan. Ihan varmasti toi irtokierre pelaa paremmin kun tehtaan tekemä. Mitä vittua?

Venakopassa oli vähä vastaava tilanne, joku (minä itse jopa mahdollisesti? s**t**a :( mut joku MUU oli ne jo AIKASEMMIN paskonu varpilla) oli vääntäny jengat ylös jakoremmin suojakopasta.

6mm kierteen tapauksessa eka vaihe on jorata jollain tyyliin 6,3mm poralla paskoontunu ja ehjäki kierre mäkeen. PS. Varasto olut on ihan helvetin jepa.
main.php


Seuraavaks irtokierrettä varten väännetään jenka reikään, tähänkään ei tietysti käy perus 6mm kierretappi.
main.php


Sit pyöritellää irtokierre paikoilleen ja tulee ihan helvetin hyvä, takuulla kestää paremmin tuo kun noi jengat mitkä on väännetty alkujaan alumiiniin.
main.php


Testiks pyörittelin noihin pultin ja todella asiallisen tuntunen sovitus oli, ei takerrellu yhtää, eikä samalla kuitenkaa pultti tuntunu yhtää löysältä. Katotaa joutuuko nielee kehut kasausvaihees sit. :p

Pakkohan se perkeleen turbo oli kuitenki ottaa irti pakosarjasta, ja näky oli just sen näköstä kun ajattelinkin, tän takia en ois ees oikeestaa halunnu kattoo tonne. Pielee meni siinä ku aattelin että irrotan turbon pakosarjan hitsausta varten. :(

Pakosarja oli halki vähä jokapuolelta, todella mulkusti myös siit kollektorilevyn vierestä, teoreettinen riski on että se irtautuu. Jonku kiinapaskatyylisen satsin vois saada jollai reilulla satkulla ebaystä kyl, mut kun turbon pakopesäkin oli tuhannen palasina, niin en tiiä kasaisko vaan noilla ja toivos että ei mee rojut pakopuolelta lävitte. Rahaa ei oo kyllä pistää uutta ahdinta ja pakosarjaa.

main.php

Viis halkeemaa laskin tosta pakopesästä, ja yks oli vähä sellanen ikävämpi että on mahis että irtoaa isohko palanen mikä menee turbosta lävitte. :(
 

Liitetiedostot

  • DSCN6013 (Large).JPG
    DSCN6013 (Large).JPG
    95.3 KB · Lukukerrat 136
  • DSCN6015 (Large).JPG
    DSCN6015 (Large).JPG
    100.9 KB · Lukukerrat 140
  • DSCN6019 (Large).JPG
    DSCN6019 (Large).JPG
    95.9 KB · Lukukerrat 132
  • DSCN6022 (Large).JPG
    DSCN6022 (Large).JPG
    153.2 KB · Lukukerrat 133

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Ilotalo tuli tänää käymään, ja toi tullessaan jonkun pakosarjan, ehjä se nyt ainakin on. Sit "mielenkiinnosta" otettiin turbosta happikotelo pois ja irroteltiin pakopesä, mitenkään älyttömän suurena yllätyksenä ei tullu että pakopesästä löytyi lisää halkeamia. :D

Hukkaportin läppä oli vielä suhtkoht paikoillaan, ei aivan tosin, ja tossa oli miehekäs halkeama. En tiedä kuinka paljon vaikuttaa käytännössä ahtojen nousuun. Käsittämätöntä kyllä että sitä boost creeppiä voi silti olla. :D
main.php


Helpolla kyllä pysty bongailee noita halkeemia. Muistakaahan se jälkikäyttö sit!
main.php


Pitänee tilata ny jenkeistä sit uus pakopesä tohon, selviää satasella. Happikotelossa en löytäny mitää halkeemia, vois melkei laittaa sen takas ja pikkusen portata sitä isommaks.

main.php
 

Liitetiedostot

  • DSCN6031 (Large).JPG
    DSCN6031 (Large).JPG
    130 KB · Lukukerrat 144
  • DSCN6030 (Large).JPG
    DSCN6030 (Large).JPG
    124 KB · Lukukerrat 140

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojuu, tänään tuli sit klikattua se pakopesä jenkeistä. STM kuhnii edelleen laakereiden ja öljynpumpun kanssa jotain. :( Eivät ilmeisesti oo ees lähettäny. Exedy Stage1 kytkin lähti tänään briteistä.

Noh osat kun ei tule niin pitää keksiä sijaistoimintaa, kokeilin sitä pakosarjan tiivistysrengasta siihen ilotalon pakosarjaan, ja aika tosi huonosti oli sattunut lotto siinä yksilössä, tarkoitus oli että surautan sen sopivan kokoiseksi.

Satuin kuitenki ensiks vilkasee happikoteloon, ja en löytäny siitä halkeamia, ja ilotalokin sano että siitähän kannattaa portata se pykälä pois mikä on vakiodownpipen laipassa tiivistämässä. Vakioputkee kun tuskin tulee laitettua. Huikee idis.

Noh käytännössä ois varmaan ollukkin ihan läpihuutojuttu jos ois ollu vaikka vinku, mutta jorakoneella kun vetelee karbiditerällä niin se tuntuu ranteissa eritavalla. Elbowkin piti pultata pöytään kiinni ku ei oo viilapenkkiä. :D

Aika paljonhan tossa on hinkattavaa, tässä on vähän aloiteltu:
main.php


Koitin portata tuota parhaan tietämykseni mukaan, pyöristelin lähinnä tehtaanmiesten patteja, luultavasti kaasu osaa vielä virrata pakoputkeen eikä esim hukkaporttiin päin tämänkin jälkeen. :p Kuvassa näyttää että helmaa jäi enemmän kun oikeesti, ei enää oikei jaksanu ees iha kaikkea ajaa pois.
main.php


Sit vielä nopea kiillotus perään, jos vaikka kestäiskin halkeilemattomana:
main.php


Niija pyöräytin sen pakosarjanki, mitä oli alkujaa tarkotuskin tehä. :D Tossakin oli vissiin huonoimmillaan jotain 3mm kamaa minkä sai nakertaa pois. Pyöreemmänkin ois saanu jos ois jaksanu hiulata, ei vaa jaksanu. Tuota en jaksanu ainakaa vielä kiillottaa, ehkä kannattas. Ja taitaa se tuokin olla kollektorin reunoilta vähän halki mut ei jaksa kyl kiinnostaa täs vaihees.
main.php


Kaikki kuvat: http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=58178
Keskustelu: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000
 

Liitetiedostot

  • DSCN6040 (Large).JPG
    DSCN6040 (Large).JPG
    119.9 KB · Lukukerrat 141
  • DSCN6046 (Large).JPG
    DSCN6046 (Large).JPG
    104.1 KB · Lukukerrat 142
  • DSCN6051 (Large).JPG
    DSCN6051 (Large).JPG
    134.7 KB · Lukukerrat 140

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Mittasin ton lohkonki tasopinnan, senverran vissii joutuu kyl ny antaa periks että käytän sen kannen oikastavana, kun kummatkin on kieroja samasta kohdasta. :D

Oli toki alle service limitin kummatin, mutta "Kiva olla nössön kaveri"

Osat alkaa olemaan jo aikalailla euroopassa, ehkä jopa suomessa. Rojekti lähtenee taas edistymään.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Paitsi että seurannat näyttää ihan samaa tilaa, ne on joko amsterdamissa tai helsingissä edelleen. Tai paikassa X.. Kytkin toki tuli!
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojuu nää osat tulee ny todella yllättävässä järjestyksessä, ekaks tuli kytkin. Eilen kilahti turbon pakopesä tulliin, ja laakereit ja öljypumppu jossain hukassa edelleen.. :(
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänään sit tuli pakopesä ja laakerit sunmuut romut.

Pakopesä oli kyllä yllättävän hyvä laadultaan, jonkun verran se on isompi kun vakio ja joutu tiivistettäkin jauhamaan isommaks, ois melkei pitäny itseasiassa olla toinen tiiviste kokonaa tuota varten. Laittelisin kuvia galleriaan mut puhakka vissii rikkonu sen tai jotain. Laitan tähä ny muutaman "rumasti"

Pikkusen piti kiillottaa tuota vielä, mutta nyt ei kyl pysty mihinkää 100% mätsäyksii repee ku pitää alkaa pikkuhiljaa saada toi vehe ajoon.

Turbo nyt ois sit aikalailla läjässä taas.
 

Liitetiedostot

  • DSCN6065l.JPG
    DSCN6065l.JPG
    153.2 KB · Lukukerrat 332
  • DSCN6063l.JPG
    DSCN6063l.JPG
    104.6 KB · Lukukerrat 336
  • DSCN6060l.JPG
    DSCN6060l.JPG
    127.4 KB · Lukukerrat 336
  • DSCN6056l.JPG
    DSCN6056l.JPG
    140.7 KB · Lukukerrat 339

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Jaa-a, mitäpä tänne ny kirjottelis. Kone alkas olee ny aikalailla läjässä, imusarja, pakosarja ja ahdin on paikallaan. Legenaamio ajeli Kuopiosta tänne kasaa sitä mun kanssa, ja huomattavasti nopeampaahan tuo on tuolleen kahdestaan tehdä.

Katoin ne kampuran runkolaakerien välykset nauhan kanssa, ja oli just standardin yläpäässä, 0.02 - 0.05mm on speksi ja 0.05mm ne oli kaikki. Limitti on 0.1mm eli siihen on vielä matkaa, ihan jepa 250tkm ajetulta koneelta. :) Veiveistä jaksoin katsoa kaks, toisen katoin niin että öljysin toisen liuskan ja toisen katsoin kuivana, yllättävän paljon se öljy muuttaa sitä lukemaa kyllä. Kuivanahan ne vissiin pitää katsoa.

Mäntien asennusnopeus nousi aika progressiivisesti, minuuteista mentiin sekunteihin kun alko osata sen homman, ilmeisesti jäi kaikki männänrenkaatkin ehjäksi. :D

ACL:n öljypumppuun vaihtelin tarvikestefojen tilalle alkuperäiset, kun sattu semmoset olemaan.

Ainut komplikaatio mikä tuli kasatessa vastaan oli yhden venakopan pultin jengat, ei sinäänsä mikään pahakaan homma mutta kyllähän se vähän ärsytti ottaa se paikoitellen liimattu venakoppa pois ja duunata helicoili siihen, kun sen ois voinu tehä sillonkin kun kansi oli pöydällä. Nooh eipä siitä vissiin mitään lastuja mihinkään lentänyt ja nyt pitää taas jenga. Kanteen tuli pikku tuninkina metallinen puolikuu! Mitsu ilmeisesti lopettanut sen mustan muovisen/kumisen teon.

Meinasin vielä olla niin noheva että kaadan teboilin moniasteet koneeseen ja pyörittelen öljypumpusta vähän painetta sinne, tätä hommaa varten tuli haettua jotku ranskattaren öljyproput mitkä käy just öljynjäähdyttimen lähtöjen tilalle. Pitänee varmaan selvittää miten tuo öljynpaineanturi toimii, voi koittaa siit arvata että nouseeko paine.

Moniasteilla meinasin käyttää lämpimäks tai ajaa ehkä jonku lyhyen lenkin ja vaihdan sit timanttiöljyt tilalle. Niillä vois ajaa vaikka tonnin. Voi olla turhaa hifistelyä, tai sit ei.
Voi olla että kaatas viel tonnin jälkee jonku kerosiinin sinne sekaan jos ne näyttää kirkkailta.

Pumpun testauksen jälkee pitäs sit alkaa kasamaan jakopäätä, ei oo ehkä mikään suosikkivaihe täs rojektis, mut toisaalta helvetisti kivempi se on siinä moottoripukissa tehdä kun niin että kiuas on autossa.
 

Liitetiedostot

  • DSCN6077.JPG
    DSCN6077.JPG
    116.8 KB · Lukukerrat 275
  • DSCN6068.JPG
    DSCN6068.JPG
    134.5 KB · Lukukerrat 281
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös Bottom