ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Kaikki muuttuu,kuvaa erittäin hyvin ensimmäistä lausetta.

Olen aina ollut henk.koht ERITTÄIN VASTARANNAN kiiski näitä zetoreita kohtaan,mutta tottahan se on,perse EI KESTÄ bensalla ajamista..

Muutaman kk kattelin kaikenlaisia riisseleitä (jopa muita merkkejä..),ja kun tämä tuli myyntiin,niin pakkohan se oli noutaa.

Kohtuuhintainen,ajettu 215tkm,eikä suurempia vikoja (ja rek. pakettiautoksi,joka oli suurin kriteeri).

http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/edesta.html

Myyjän kertomat viat:
Tuulilasi vaihdettava 1.10 mennessä
oik. ulompi nivel naputtaa vähänkin kääntäessä
sisätilanpuhallin toimii HYVIN harvoin
flekti kuulemma hengetön,vaikka pyöriikin

itse löydetyt viat ylläolevien lisäksi:
etujarrut jumissa
kuskinpuolen ulompi vetarin kumi lähes halki.

Eli pienellä pääsin,ja vaikka kilometrejä ei ole paljoa,niin ~puolisen neliöö uutta peltiä löytyikin jo pohjasta (noh,kai se 22V tekee tehtävänsä ilman kilometrejäkin..).

Aski on AP-vitosella,ja sen kesto onkin kymysysmerkki..

Mutta positiivista on sekin,että varaosia tuli ~kuution verran,eli pitäisi hetken pärjätä.


Ostotilanteessa kävin ~2km lenkin,ja loppuviikosta myyjä ajoi auton pihaan,josta tuuppasin sen saman tien talliin.
Pikkujuttuja piti tehdä,mutta kun aika ei meinaa kaikkeen riittää,niin tämäkin lojui viikon tallissa..

Sisätilan puhaltimen vaihdoin E33-galantin vastaavaan,jota löytyi omasta hyllystä (LÄHES samanlainen,liitin hieman eri kulmassa,mutta ei tarvinnut tehdä mitään johdoille,riittivät kuitenkin ja liitin oli sama).

Varaosaflektikin tuli mukana,ja kun vanhan nyppäsin irti,niin epäilenpä että vikaa ei ollut siinä,vaan anturin kosketinpinnassa,joka oli aivan vihreässä "homeessa".Noh,vaihdoin nyt kuitenkin senkin.

Kuskin ulomman vetarin suojakumin vaihdoin,ja pesin nivelen ennenkuin läimäsin kiinni uusilla vassuilla.

Pelkääjän puolelle vaihdoin koko akselin,mutta tästäkin pesin nivelet/rasvasin uudelleen ennen kiinnipulttaamista (onkin muuten pikkusen erilainen/erikoinen tuo vänkärin puolen sisempi vetari kuin uudemmissa etuvetosissa,on "tripoidi+normi ulompi vetari-tyyppinen",eli äkkiseltään luulisi että pitäisi olla jopa suht kestäväkin).

Samalla tuli vaihdettua lodjuöljyt,kun kerran vetarikin irti oli.Castrol SMX-S.

Ahdashan tuo konehuone on,sitä ei käy kieltää.
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/akkuhilut.html

Mutta kun hieman hiluja siirtää,niin tilaa saa enemmän
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/tilavampaa.html

Tuon tein "tulevaisuudensuunnitelmien" vuoksi,ettei ole ihan millistä kiinni.

Akku siirtyi pelkääjän jakkaran alle (joka BTW joku 80Ah MARINE-akku,saas nährä kuinka kauan kestää,ex-omistaja kuulemma saanut halvalla jonka vuoksi sen tähän laittanut..).
50-neliöisellä piuhalla (pitäisi riittää,kun matkaa ~1,5m),ja sulakkeina 1*200A+1*60A ANL.
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/akunmallailua.html
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/sulakepidike.html
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/akkukiinni.html

Suodatinkin piti tehrä uusiksi,ja tollasen tötterösuodattimen laitoin,kun sopiva löytyi.
Jos möly vaivaa liikaa,niin sitten teen jonninlaisen "pöntön" vielä lisäksi,toistaiseksi ei omaan korvaan liikaa mölyä.
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/suodatinadapteri02.html
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/suodatinadapteri03.html
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/suodatinadapteri04.html

Etujarrusatulat tuli irrotettua,ja toisen mäntä olikin hieman enemmän kärsinyt,joten vaihdoin sen uuteen,toiseen riitti kevyt hiominen.
Alemmat liu't olivat ruostuneet aika pahoiksi,mutta pihassa olevasta purku-Probesta (Mazda) löytyikin samat liu't,joten siitäpä saikin lainata..
Uusilla tiippareilla kasaan,ja johan toimivatkin!

Pohjaa tuli ihmeteltyä/naputeltua,mutta eipä äkkiseltään mätää löytynyt,eli saa olla hetken aikaa huoletta senkin suhteen.

Yleisilmeeltään on kohtuu siisti,ja tuntuisipa konekkin olevan kunnossa (joka onkin aika "tilkkutäkki",alakerta 150tkm,yläkerta 250tkm,turbosta ei tietoakaan..),ei ainakaan paisariin huohota/ahdot tallella.
Penkit on mukavat (mukavammat kuin sigussa!),ja sisustaltaankin siisti.
Varustetaso GLS.

Pari "pikkujuttua" pitää vielä tehrä,sitten jos pääsisikin hetken aikaa etenemään pelkällä ajolla,niin..

P.S.Ja ei,en ole "Pitkänniemen asiakas",vaikka käyttöautona onkin 22-V dieseli.


Jos jollain jo kohta lähes vanhuksesta kommentoitavaa,niin tänne:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29449.new#new
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Tänään tulikin sigusta napattua irti pinohiiren MP3-soitin,ja laitettua tähän se.
Samalla kojelautaan laitoin orkkispaikoille (tai siis puhkoin sen "ritilän",ja siihen päälle) MIK-merkkisen erkkasarjan 4'' keskiäänet,dissejä en jaksanut laittaa.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Tänään tulikin sitten käytyä pitemmällä lenkillä testaamassa kuinkas se venttiili nyt nuoseekaan,ja hyvinhän se nousi.

Tasaisen laiska.

Reissulta palatessa ihmettelin öljynkäryä,ja kun pellin avasi niin aika murheellinen näky..

Venakopan puolikuun kohdalta tuli "tipoittain" öljyä,ja oli kerinnyt sotkemaan jo laatikonkin.

Noh,ei muuta kun moottoripesu uudelleen,ja liimaa väliin.

Testilenkki uudestaan,eikä enään vuotanut.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Hehkuja tuli ihmetetyltyä,ja testattua releet ja käytyä piuhasarjaa läpi,silti vain ei vikaa löytynyt.
Noh,ajattelin että joskos tuurilla esim galantissa olisi sama anturi,ja nappasin gallusta irti anturin,ja sitten piti tästä napata irti.
Sehän meni kuin elokuvissa,eli anturi päreiksi..

Veholta uusi,ja johan rupesi toimimaan alkuperäinen hehkujärjestelmä!

Ihmettelyn lomassa tuli tarkistettua releet,"aivoboksi",johtosarjat.
Eihän sekään työ nyt täysin hukkaan mennyt,löytyihän sammutinsolenoidin piuhasta jotain..

http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/solenoidinpiuha.html

Tuulilasi oli vaihdettava tämän kuun loppuun,joten eikun lasikauppaan josta löytyi sinertävä lasi (Saint Gobain),joka oli ainoastaan jäljellä.
Vanha olikin jo aivan järkyttävässä kunnossa,ja kuppaa löytyi myös karmeista..

http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/lasinkarmi.html

Rapsuttelin pahimmat kupat pois,ja puhaltelin karmit puhtaaksi,jonka jälkeen maalit niskaan.
Samalla maalasin A-pilarit mustiksi,kun valkoista EI SITTEN ollutkaan,vaikka niin muistelin..

http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/lasinkarmi02.html

Senverran kuitenkin tämän kanssa säästölinjalla,että en raaskinut ostaa uusia listoja,joten tuuttasin liimaa vain enemmän suojaamaan reunoja.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Tulipahan ahtomittarikin pultattua kiinni,niin tietää missä mennään.
Samaan vaivaan lykkäsin hehkukiskoon piuhan kiinni,ja toin kabiiniin samaa reittiä kuin ahtomittarin letkunkin.

Nyt on sitten ledillä sekin,ja vastuksen mitoitin näemmä just sopivasti,näkee vielä kuinka kauan jälkihehki on päällä.
Kuvassa vas.alareunassa siis.

http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ahtomittari.html


Syksy tulee ja hirvet sen mukana (30km pimeää tietä),ja valothan tälläisissä on aivan hanurista..

Alkuperäisiin umpioihin tuli vaihdettua H4-LO-xenonit,ja keulalle löysi tiensä vielä Hellan 320FF-lisäpitkät,nekin xenoneilla.
Nyt näkee!

http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/valot.html
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Ml 216tkm.

Öljyt kuulemma edellinen omistaja vaihtanut ~2tkm sitten,mutta vaihtaahan ne piti kun roppu hieman tiputteli.

AD:n 5W40-täys-synteettiset jos ensin kokeilisi,jos ei pysy sisässä niin sitten pitää vaihtaa Delvacciin.


Eilen kun (taas) vettä satoi,tuli mieleen että voisihan sulatkin vaihtaa kun kerran uusi lasikin.
Tässä olikin vielä vanhanmallin tappikiinnitys,ja vanhat tapit oli liian lyhyet Boschin sulkiin,mutta löysinkin sitten hieman pidemmät tapit.

Motarilla sitten vänkärin sulka lähtikin irti..
Tuuri kävi että jäi kuskin&pelkääjän varren väliin,eikä lähtenyt sen pidemmälle.

Laitoin sitten vanhoihin varsiin ""J"-kiinnityksen,nyt pitäisi kiinni pysyä/pyyhkiäkin hieman paremmin kun ei "väpätä".
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Naftasuodatin vaihdettu (orkkis).
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Ajatuksena oli jossain välissä tehdä putkisto tähän(kin),mutta jousto-osa rupesi niin pahasti vuotamaan että pakkohan se oli nyt jo tehdä..

Ja pistetään sitten kunnon ränniä,kun kerran vaihdetaan.

Downpaipilta samantien suppari 2''->2,5'',jota siis perään asti.

Keskelle en pönttöä laittanut,ja taakse upposi Raptorin "turbo"-vaimennin (puoliksi kammio,-puoliksi läpivirtaava).
Äänet ovat hyvinkin hiljaiset,eivät kuulu tyhjäkäynnillä (paitsi ulostulon kohdalla,jos siitä kuuntelee),eivätkä normaaliajossa.

Ahdasta oli,mutta saihan sitä koriin nähden joka väliin useita senttejä väliä,eikä ota kiinni missään tilanteessa.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Tänään tuli sitten pumpun ajoitusta ihmeteltyä.

Oli ~0,8mm,kun pitäisi olla 1,00mm.
Säädettiin 1,06mm,ja eipä se kärytys oikein siitä muuttunut.

Pitää säätää vielä venttiilit,ja käyttää testauksessa mukana tulleet suuttimet,jos vaikka olisivatkin kunnossa ja vika olisikin niissä (kiinniolevilla ajettu +300tkm,varasuuttimilla ~200tkm).


Samalla tuli huomattua kun paikallaan polkaisee ripeämmin kaasua,niin jo 3,5t rpm on 0,7b ahtoja..
Eli turbo ainakin tuntuu heräävän.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Jotain pientä mutta hyvin oleellista tuli tehtyä..

Hehkuja varten tuli tosiaan laitettua superkirkas sininen led,joka oli AIVAN LIIAN KIRKAS,pimeällä.

Tulipahan sitten löydettyä tuollainen "symbolilaatta",joka sopivasti himmensikin ledin.
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/hehku.html
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Ml 217tkm.

Venat säädin,YKSI oli ~0,3mm,loput oli 0,35-0,4.
Ohjearvohan on 0,25mm (kuumana)..


Pitkän aikaa jo OTTANUT KORVAAN motarilla tuon möly,joten pakkohan sillekkin oli jotain tehrä.
Ja teinpä sitten "viimmosen päälle"..

Alkuperäisestä kotelosta hyödynsin "pohjan"&siihen kiinnittyvän kehikon,josta lähdin jatkamaan..
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk02.html
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk.html

Hieman hienosäätöä,jotta sai päädyn kiinni
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk03.html
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk04.html

"Ilmareiän" suhteen pitkään mietin miten teen,mutta päädyin lopulta tuollaiseen "piipunhattu"-ratkaisuun,kun sitä viimeistä heppaa ei tässä kuitenkaan olla hakemassa..
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk05.html

"Hatun" kiinnitystä mietin myös,ja päädyin pulttikiinnitykseen,JOS tarvii muokata joskus,niin on helpompaa.
Eli "poppari"-tyylisiä kierreholkkeja.
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk06.html

Ja väittävät että SW:n konehuone ahdas,hyvinhän tuonne mahtuu!
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk07.html

Kotelon pelti on 0,75mm peltiä,eli kumisee..
"Lääkkeeksi" siihen ajattelin kokeilla (empiirisesti) sisäpuolista huovutusta.
Sprayliimalla tuli liimattua,saas nährä kuinka kauan pysyy..
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk08.html
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk09.html

..ja kun tehään,niin silloinhan tehään.
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk10.html

Peltisaumat tuli vain heppailtua kiinni,ja loput tiivistin sialla kun ei tuolle nyt rasituksia tule.

Lopuksi vielä maali niskaan,ja tunnetusti "sehän on hyvä ku sen maalaa"..
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/ipk12.html


HUOMATTAVASTI HILJENI imuäänet,vaikka TK:lla onkin "mielenkiintoisen kuuloinen" kumina vielä.
Mutta matkavauhdin äänet hiljeni todella paljon,nyt kuulee mankankin "normaalivolymellä".

Tötterösuodatin jäi siis edelleen käyttöön,eli meno ei oikeastaan miksikään muuttunut.
Ainoa mitä huomasin,niin ahtomittarin neula ei väpätä enään niin paljoa TK:lla kuin aikaisemmin/ehkä HIEMAN enemmän joutuu painaan kaasua lähdössä.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Ml 218tkm.

Ahtomittari tuli RUUVATTUA kiinni,kun ei 2-puoliteipillä pysynyt.

Syylärinkorkki tuli vaihdettua,vielä näköjään pitää termari vaihtaa.

Talvirinkulat piti ruuvata alle,mutta eihän sekään ollut itsestäänselvyys..

Gummit siis kokoa 205/60/16,eli hieman kaukana orkkiskoosta 165R13.

Taakse mahtui mainiosti (mahtuisi vissiin jopa 18''),mutta edessä tekikin tiukkaa etukulman osuus..
Noh,vähän kun näytti painevasaraa niin antautuihinhan se pelti.

http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/pellintakomista.html

"Murjomisen" jälkeen RE-maalasin alueen,ja nakkasin massat päälle.

Iskarin alakuppiin (edessä) jäi varaa ~2mm,eli sehän riittää..
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Jarrut on pidemmän aikaa olleet hieman heikot,ja tuntui että päivä päivältä pahenee.
Sitä ääneen ihmetellässäni naapurille hän ottikin ja hyppäsi kuskinpenkille polkien jarrua KUNNOLLA.

Ja putkihan sieltä repesi,ties vaikka olisi jo vuotanutkin.
Hyvä näin,ettei tien päällä/hirven edessä..


Taka-akselin paineensäätäjästä menee siis kuskinpuolelle putki,joka meni poikki korikiinnikkeen kohdilta.
Ja näyttihän se letkukin haperolta+juntturat sen kanssa yhtä puuta.

Muistelin että pitäisi olla "hyllyssä" varaletkuja,niinkuin olikin,tosin vain väärällä päällä..
Naapurilta sitten onneksi löytyi sinnepäin sopiva matukan letku.

Vanhaa taka-akselilla on siis enään yksi letku,jonka senkin ajattelin jossain vaiheessa vaihtaa.

Ilmaamisen jälkeen olikin kumma tunne,kun noinkin hyvät jarrut löytyivät!
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Sisämöly kun ei ratkaisevasti ole pienentynyt (lue=moottori),niin piti hieman mankalle laittaa apuja..

Tuosta valkoisesta coltista löytyikin H-hyllyltä Alpinen 6*9:t,ja "hyllystä" joku vanha 2*60W RMS vaffi,niin niitähän pitikin ruveta konttiin suunnitteleen.

Hetken mietin mikä olisi paras paikka tilan kannalta,mietin pitkään C-pilaria,mutta olisivathan ne kuitenkin jossain vaiheessa siinäkin tiellä.

Ja kun suht helpollakin olisi pitänyt päästä,niin päädyin "lattia"-asennukseen.

Eli tuollainen "kevytrakenteinen" paneeli tuli tehtyä,jonka "piilokiinnitin" olemassaoleviin vanereihin.
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/paneelitakaa.html
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/paneelinkiinnitys.html

Ja hyvinhän sinne elementit istuivat,eivätkä vie tilaa.
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/paneeliedesta.html

Jos kärsivät tavarasta,niin sitten teen vahvemmat suojat,noilla nyt pärjää ens alkuun.

Vaffin laitoin kuskin penkin "taakse",ja taisipa olla elämäni ensimmäinen alle 0,5m virtapiuhojen veto,kyllä olikin helppoa!
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Jos ei tee mitään,ei satu mitään.
Harmi vain ettei kys kansanviisaus koske mitsuja..

Ajelin tänään motaria ruuhkajonossa ~90km/h,pintakaasulla,kun kierrokset pomppas yhtäkkiä +500rpm pariksi sekunniksi.
Ihmettelin että mikäs nyt,kun ei ole mitään oireillut.

Tutulta sitten asiasta kysyin,ja heti arveli että kone/turbo huohottaa,ja oikeassa oli.

Kertaakaan vielä imuputkea irroittanut,ja kyllä olikin sellainen öljymäärä/paakkuuntu kasa putkessa (tuli nyt putsattua nekin)..
Ja olihan sitä turbossakin päittäisklappia ~1mm.
Ihme ettei savuta/oireile tuon pahemmin.

Noh,saapahan "hyvällä omallatunnolla" vaihtaa turbonkin..

Samalla tuli kirittyä hieman jo muutaman kerran vinkunutta laturin remmiä,ja kyllä taas KIITIN ex-omistajaa,kun oli alapultin niin prkl kireelle laittanut.
Ja välihän oli ahdas kuin neitsyt..

Laturia aukastessa huomasin että AP-lähdön banjo niin löysällä että letku pyöri "aivan vapaasti",tuli kirittyä sekin.
Ihme ettei ole vuotanut jo/varotusvalo syttyny palaan.

Imusarjankin kerinny jo "viilaileen",enään ei tarvi kuin hitsata kasaan.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Ml 220tkm.

Imu/pakosarjan tiippari vaihdettu (1 pytyn imu vuosi),ja termari.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Hieman pidempään jo ihmetellyt tuon kulutusta/savutusta (valkoista) TK:lla/ajossa (+että aika raa'alta tuoksunut),ja pienessä mielessäni mietin että ei kai vikaa voi muualla olla kuin suuttimissa.

Noh,eikun varasuuttimet (ajettu ~200tkm) Tammer-Dieseliin testaukseen,ja kunnossahan olivat.


Ja eikun vaihtamaan.
Suht helposti sai vaihdettua,ahdasta oli kun suutinputkia en jaksanut irroittaa.

Ainakin savutus loppui,eikä enään haissut lähes millekkään (eikä silmätkään enään kirvele..).

Eli eiköhän tuosta apua ollut.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Exiden MARINE-akku vaihdettu Vartan 85Ah-versioon.

Eilen huomasin että toinen xenoni Hellan pitkistä palanut,eikun vaihtamaan.
Noh,eipä palanut sittenkään.

Olikin ballastin korkeajännitepiuhassa hieman kosketushäikkää..
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Ml 221tkm.

Jakoremmi tuli vaihdettua,kun ex-vaihtaja näköjään sekoittanut ö-pohjan pultit->pultti rupesi hankaamaan hihnaan.
Muutenkin tuli hihnan vaihto sopivaan aikaan,kun entinen oli HUOLESTUTTAVAN löysällä,heitto pitäisi olla 3-4mm,oli ~10mm!


..ja sen puolesta piti pumpunkin ajoitus katsoa uudelleen,nyt kun hihna oli kireällä,niin edelliskertaan verrattuna +0,14mm tuli lisää.
Noh,sekin on nyt sitten kohdillaan.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Hieman ehkä talvipallojen (205/R16) vaikutuksesta alatukivarren puslat edessä "kärsi",ja vaihtaahan nekin piti.
Tämä olikin vielä sellaista ikäluokkaa,että Veholta sai puslia,ettei koko vartta tarvinnut ostaa..

Vanha olikin aika kärsinyt,verrattuna uuteen..
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/puslat.html

Ja eipä alatukivarsikaan hääppöiseltä näyttänyt:
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/lohdutonta.html

Noh,ystävämme elektrolyysi tuli taasen avuksi,ja uusien puslien/alapallojen (eihän vanhatkaan kovin väljät olleet,mutta kun nyt kerran kädessa tukivarsi oli..) vaihdon jälkeen näyttikin jo paremmalta!
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/maalattuna.html

Ja aattelinpa oikein tuunata,ja vaihdoin hieman jo myös kärsineet kallistuksenvakaajan puslat uretaanisiin,eipä tarvi niitäkään enään koskaan vaihtaa.
http://www.paskanmyivat.com/SpaceWagon/photos/uretaani.html
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Ml 222tkm.

Eli "ison huollon" aika.

Vaihtoon meni siis öljyt (AD 5W40) ja suodin (orkkis).

Samalla vaihdoin turbon,käytettyyn mutta lähes välyksettömään.
Eipähän sakkaa enään,niinkuin vanhalla turbolla.

Paineet jäi hieman alemmaksi,mutta silti vetoja tuntuisi olevan enemmän.?

Ihmettelen kyllä suuresti ettei tuo vanha turbo vielä vuotanut,niin paljon oli kyllä pitkittäis/poikittais klappia että ei edes tönäriä tarvinnut,tuumamitta riitti..

Ja äkkiseltään näytti että vanha öljynpaluuputki olisi ollut puhkiruostunut->sen takia vuotanut hieman alleen.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

Pitkään kesti,mutta vihdoinkin löysin kannen,E34:sta.

Tulipahan purettua palasiksi/pestyä,eikä halkeamia näy.

LUULIN että ovat täysin vaihtokelpoisia,mutta eipäs olekkaan..

Kaikin puolin muuten samanlaisia,mutta venat ovat eri pituisia,nokka-akseli erilainen.

SW:ssä 119mm pitkät venat,kun taas gallus 118mm (jousia en muistanut mitata).

Tiedä sitten onko veiveissä/kampuroissakin eroa..

Kasaan siis SW:n nokalla,ja venoilla.
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

It's alive!

Paljon on vettä Tammerkoskessa virrannut,mutta vihdoin on hengissä.

Eli gallun kannel,ja uusilla tiippareilla (mitsu/tarvike) hönkii taasen.

Pumpun ajoitukseen ei tarvinnut koskea,kunhan v-välykset katsoi (ja kannen kuumana),niin OK.

"Itseilmaavana" ei toiminut,eli piti kuitenkin suuttimien juuresta aukaista,että sai ilmat pihalle,että sai käyntiin.


Mutta täytyypi sanoa,näin nätisti ei ole käynyt vielä koskaan!

Öljyt tuli samalla vaihdettua.

Eiku ens viikolla leimalle,ja orotteleen uutta omistajaa.



P.S.
SW siis myynnis..
 
Vs: ST's Space Wagon,-87 1,8TD (työauto)

PRKL että naapurissa onkin pahaa karmaa..

Se on nyt kaksi kertaa polkenut pedaaleja,ja joka kerta rikkonut jotain.
Viimeksi meni jarruputki.

Noh,savuja tänään tosiaan otettiin,ja sattuneista syistä en päässyt ajamaan,joten hörskötteli TK:lla kuumaksi->mittariin.
1. veto: 3,2
2. veto: 2,8
3. veto: 2,4
4. veto: 2,2

Auton sammuttua,ihmettelin että mitenkäs nyt noin paljon vuotaa vettä tuosta keskeltä helmaa..

..eihän se mitään vettä ollut,vaan naftaa.

Menevät siltä kohdin "muovikourussa",jossa muhinut tietenkin kaikenlaiset moskat.

Eikun letkua väliiin,ja taas mennään!

Komeesti kyllä kiersi,ja hyvin tasaisesti.
Ja edelleen ihmettelen tuon tasaista TK:ta,sen on vissiin vieläkin pakko olla rikki,eihän 70-luvun japsiriisseli voi noin nätisti käydä!
 
Takaisin
Ylös Bottom