T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Sain sitten viimeinkin aikaiseksi myydä Seatin pois ja äkkiähän se todellisuus kolahti, mulla on kohta kesäloma ohi ja sit rupeaa pikkuhiljaa taas dieselautoa tarvitsemaan. Nettiautosta sattui silmään tämä yksilö, ja parin päivän päästä se haettiin trailerilla pois (Kiitokset Mitsu :peukku ). Nyt oli viimein aika toteuttaa pitkäaikainen unelma ja ostaa Pajero.

full


Auto oli melko edullinen, koska siinä on laitettavaa, mutta yleiskunto on hintaansa nähden erinomainen... Kyseessä on siis vuosimallin 1990 (ensirekisteröinti 7-90) pajero stw, koneena 2.5 TDIC ja luonnollisesti isolla laatikolla. Kaksipaikkaiseksi urheiluautoksi rekisteröity huoltoauto ;D Mukaan tuli kuvassa näkyvien 30x10,5x15 renkaiden lisäksi hyvät nastarenkaat ja kahdet kesäkumit, joskin ilman vanteita. Muista lisävarusteista mainitsemisen arvoisia ovat keskuslukko ja kojelaudan keskellä oleva mittaripaneeli, ja tietty näiden lisäksi cd/mp3/usb -soitin jonka arvo on luultavasti ainakin neljäsosa auton ostohinnasta... :D ja ennen kaikkea, autolla on ajettu alle 300tkm!


Kaikki autossa kyllä pelaa pyyhkijöiden huvittavaa 0-asentoa nelivedon merkkivaloja lukuunottamatta. Hehku on siirretty napille, tosin auto hehkuttaa myös kun virrat laittaa päälle...


Mutta, kuten hintaluokassa voi odottaa, laitettavaakin on. Vikalista on alkustavasti seuraava:
-Kansi halki. Pahasti. Hävittää nestettä yli desin minuutissa ja paisarissa pulputtaa kuin vanhainkodin vessassa. Valkoista usvaa tulee putken täydeltä. "Uusi käytetty" tulossa.
-Intercooler on otettu pois välistä rikkoontuneena, kivi lentänyt scoopista sisään ja suoraan kennon läpi. Tämä ja sen putkistotkin ovat jo tuloillaan :)
-Rungossa on muutama reikä takarenkaiden luona.
-Leima mennyt umpeen kuukausi sitten ;)


Siinäpä nyt alkuun, laittakaa kommenttia tänne :)
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Heitetääs lisää settii het perää.

Sain tänään aikaiseksi jo sen verran, että otin ilmanputsarin letkun irti sekä imusarjan pään irti. Kyllä, tässä autossa on joku outo imusarja, jonka pään saa irroitettua 2 pultilla tai käännettyä sen 180 astetta eli ylös- tai alaspäin osoittavaksi. Enivei, näky oli melko lailla oletettu... Kone on huohottanut tuon 298tkm aikana jonkin verran ja imuletku oli todella törkyinen sisältä. Ja kuten arvata saattaa, myös turbossa oli öljymoskaa jonkin verran. Iloinen yllätys oli se, että välystä turbossa ei tuntunut ollenkaan eikä mihinkään suuntaan, eli voisi olettaa että se on kunnossa. Ja pakkohan sitä oli hetki pyörittää ilman ahtoletkua, piru vie että tuollainen mandariinikin vaan pukkaa kivasti painetta :)

Koska turbo lähtee irti joka tapauksessa kansiremontin ajaksi, mitä suosittelette kompurapesän puhdistusmetodiksi? Purku ja puhdistus vai pelkkä liotus jossain väkevässä?

Sitten lisää liittyen kansiremonttiin... Mitäs kaikkea tässä nyt pitäis huomioida? Käytetty kansi tulee 4D56 vaparista. Pitäisikö se plaanata ennen paikoilleen laittoa vai riittäisikö pelkkä suoruuden tarkistus? Ja jos jollain on tietoa, että se EI käy, voisi kertoa sen tässä vaiheessa :D Jakopään hilut tulee joka tapauksessa uusittua samalla kertaa, eli niissä ei ole mitään erityistä... Mites suuttimet ja hehkut, onko näiden irroituksessa jotain erityiskikkoja tai jotain huomioitavaa ettei tule kalliita tuhoja?
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Tuollainen löytyi rompepäiviltä... En tiedä mistä vehkeestä se on, myyjä epäili että olisi jakoautosta mutta varmuutta ei ollut hänelläkään. Se on varma, että isompi tuo on kun pajeron orkkis väläri (jota minulla ei siis ole) :)

full


Koneen päälle vai keulalle?
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Mie oon ainut jonka projektipäiväkirja kasvaa joka päivä ;D

Kävin siirtämässä auton omiin nimiin ja samalla reissulla tilasin uuden kansipahvin (Payen). Klubialennuksien kanssa jäi hintaa 46,50€, eli ei paljon kannata lähteä motonetistä ostamaan samanhintaista (victor reinz?) tarvikepaperia kun kokemuksien mukaan Payen kestää :)

Välijäähdytin ei sitten olekaan oikein sopiva, koneen yläpuolelle joutuisi tekemään kiinnikkeiden kanssa hommia ja keulalle puhkomaan peltiä. Eli myyntiin. :)

Huomenna luvassa kannen irroitus, mikäli ei uusi kansi saavu matkahuoltoon ennen kolmea... Kuvareportaasia tulossa.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Joo, kansi saapui matkahuoltoon varttia vaille kolme. En silti käynyt hakemassa. Enkä purkanut kantta pois. Melko ärhäkkä flunssa iski illan/yön aikana, ikinä ei oo ekana päivänä tullu yskää :eek: no mut se siitä ja tämä tästä. Buranaa naamariin ja irkkiin.


Huomenna menen vaikka toinen pää paketissa hakemaan osat matkahuollosta ja samalla sen tilatun kansipahvinkin. Huomenna pitäisi nimittäin tulla myös orkkis välijäähdytin kaikkine kilkkeineen (kiitokset siitä Jahvetille :peukku ), hurja ajatus oli että saisi paheron maanantaina leimalle mut jos tekee tiukkaa niin pitää siirtää. To-do-lista:

-Öljyjen ja nesteiden poisto
-kannen puhdistus ja ehkä plaanaus mikäli on heittoa, uusien (orkkis) venakumien kanssa kasaan
-kansi pois, lohkon pinnan puhdistus ja uusi kansi kilkkeineen paikoilleen
-uudet liemet sisään suodattimineen, käyttö ja jälkikiristys blaa blaa blaa
-lasinpyyhkijöiden nolla-asennon korjaus (tähän vois heittää joku vinkkiä miten korjata... ??? pyyhkivät siis oikean alan, 90 astetta alareunasta pystyyn, mutta aloituskohta on päin merkuriusta)
-vänkärin peili paikoilleen (vanha on rikki) jos se nyt tulee samassa paketissa, jos ei tule niin kokonaan pois.
-rungon puhdistus ja hitsaus sekä ruostesuojaus.

Korista en löytänyt reikiä, ihme kyllä. Paitsi yhden pienen helmasta. Iihan pienen sellaisen pikku reikäsen helmasta. Ei ole paha tämä. LÄÄKKEET

Jakopää on melko hiljattain rempattu, joten sen uskaltaa jättää vanhoilla osilla kasaan mikäli siellä ei näy mitään epäilyttävää. Rahat kun alkaa olemaan melko tiukalla... :( mut tästä jatketaan.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Tänään taas osalista kasvoi ja tilin saldo väheni... Enää ei puutu mitään. Nyt olisi sigman takakontissa odottamassa seuraavat:
-uusi (käytetty mutta harvinaisen hyväkuntoinen) kansi
-orkkis välijäähdytin, sen flekti, ahtoletkut ja imusarja, kaipaavat pesua ja cooleri vähän käläkälää
-8l hyvälaatuista öljyä
-5l raakaa jäähdytysnestettä
-uusi kansipahvi
-uudet venttiilivarren kumit, venakopan tiiviste, puolikuu sekä imu- ja pakosarjan tiivisteet.

Kantta purin sen verran että mikäli tänään ei enää tee kuumetta niin painun huomenna töihin ja töiden ohessa ja lyön kannen teollisuuspesuriin. Kannesta on siis nyt irroitettu venttiilit ja nokkapukit avattu sen verran ettei tarvitse huomenna töissä väkivalloin niitä riuhtoa. Keinut ja niiden akselihan lähtevät nokkapukkien kanssa siistinä pakettina pois, joten niitä on turha siitä eritellä, olkoon paikoillaan niin eivät sekoitu. Pesun jälkeen näkee tarvitseeko sitä välttämättä plaanata, mittailin tuossa teräsviivottimen kanssa ja kovin suora näyttäisi olevan. Vielä kun siitä ne vanhat tiivisteenrippeet saa irti niin näkee todellisuuden. Venttiilivarren kumit siinä olivat jonkin verran vuotaneet, venat olivat melko tasaisen öljykerroksen peitossa lautaselle asti. Karstaa venttiileissä ei juurikaan ollut, mikä oli ihme :)

Onneksi nuo isommat hankinnat pitäisi olla nyt tehty, ja pääsee sovittelemaan osia paikoilleen. Alkaa olla jo jopa mahdollista, että maanantaina käytäisiin konttorilla :peukku
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Joopa joo...

Kansi tuli purettua ja pestyä oikein huolella, pinnat tarkistettu ja kaikin puolin kansi oli parempi kuin osasin odottaa. Loistavassa kunnossa. Kaikki kannen tiivisteet vaihdoin uusiin (myös suihkujen alumiini- kuparitiivisteet) ja löin paketin kasaan.

Muutama tunti vierähti aloittelijalta helposti, kun pajerosta rupesi tavaraa purkaantumaan kannen ympäriltä. Kun kannen viimein sain sitten irti, oli näky odotettu. Yhdessä sylinterissä oli n. 1,5dl vettä, ja kansi oli jokaisen sylinterin osalta venttiilien välistä halki sekä kahdesta sylinteristä isommin halki esikammiosta keskelle päin.

Ikävä yllätys löytyikin sitten keskemmältä konetta... Keskimmäisissä männissä oli molemissa halkeamat, kakkosessa isompi. Ykkönen ja nelonen olivat ehjät. Tämän lisäksi kaikissa männissä oli merkit TC ja 0.25, eli moottori on porattu ylikokoon? Ja jos tässä ei olisi vielä tarpeeksi, syöttöpumppukin on vanhaa mallia eli autoon on vaihdettu moottori. Miksi? No en tiedä. Ei järkeä. Edellistä omistajaa edeltänyt omistaja on ilmeisesti valehdellut silmät kirkkaana coolerin hajoamisesta, kun autoon on todellisuudessa vaihdettu TD-moottori (alkuperäisen hajottua?).


No nyt ainakin itseäni hajottaa aika pahasti. Jos noi männät ei vuoda ja jostai ei äkkiä löydy edullisia, ehjiä ylikokomäntiä niin laitan koneen kasaan ja ajan ne männät sitten puhki asti. Ainakin glykoli oli pysynyt sylintereissä nätisti...
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Vaan mitäs tästä sanotte: pajero ajettu omin voimin tallista ja kaikki toimii! Ei häviä nestettä, ei pulputa paisarissa, ei savuta.

Soiteltiin tuossa aamulla Jahvetin kanssa ja tultiin siihen lopputulokseen että se pahemmin mennyt mäntä tuskin on läpi asti halki. Petroolitesti todisti tämän, yhtään nestettä ei valunut mäntien ohi. Joten lähimmästä varaosaliikkeestä uudet remmit ja kiristimet, kone kasaan, nesteet ja öljyt sisään ja käyntiin. Ei mitään. Uusi hehkutus ja kääntö avaimesta. Ei vieläkään mitään.

Paluuputki irti, sieltä ei tule mitään. Polttoainesuodattimelta pumpulle menevä letku irti ja pumppausta, ei mitään. Koska käsipumppu selvästikin on siis rikki ja vuotaa ilmaa polttoainelinjaan, laitoin veneen käsipumpun pumpun ja ruiskupumpun väliin. Hetki jos toinenkin pumppailua, kunnes tissi rupesi olemaan täynnä, hetki sahausta ja käyntiinhän se lähti.

Mutta kävi huonosti. Sitten älysin kiristää paluuputkien mutterit, kun välistä tursusi dieseliä. Eli kiristys ja uudestaan käyntiin, johan alkoi lyyti kirjoittaa! Vähän aikaa lämmittelin konetta, että sain ilmat pois järjestelmästä ja sitten lähdin peruuttelemaan autoa pois. Kävin jonkinlaisen lenkin ajamassa ja sen jälkeen ryntäytin konetta pari kertaa katsastustyyliin: ei ikänä ole käynyt mikään omistamani dieselkone noin puhtaasti yläkierroksilla! Mutta päästöthän sen sitten kertoo... :)

Pistän myöhemmin linkkejä kuvamateriaaliin.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Vikalistan koko näemmä pysyy vakiona vaikka mitä tekisi :D

Tehtyä:
-runkonumero löytynyt orkkispaikalta
-vauhtipyörän kotelon peitelevy tehty
-etujarrut herkistelty
-kaikki nivelet rasvattu
-etuvalo toimii
-paaaaljon ruosteita korjattu rungosta
-syöttöjä tiputettu, kiertää enää 4900

tekemättä/uusia vikoja:
-kuskin puolen helma takaa puhki isolta alalta (massalla peitetty joskus)
-pakkivalon anturi sökö, nelikon anturit myös
-etukardaanin jakopään puoleinen ristikko väljä (rasvanippa ollut jumissa)

Jospa sen vielä joskus sais leimalle...
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Noniin, pahero lähtee tiistaina pajalle. Rahaahan sinne menee euro jos toinenkin, mutta hankalat peltityöt (helman hitsaus, runkoon yksi paikka ja korin takimmainen kiinnike) on sen verran hankalassa paikassa että annan mieluummin ammattilaiselle rahan tehdystä työstä...

Jarrujen korjauksesta sen verran, että oli muuten meinaan tiukassa yläliu'ut. 20min per puoli taoin 4kg moskalla niitä auki, apuna ruosteenirroitusöljyt... Kumit oli ehjät eikä liukutapitkaan olleet ruosteessa, vanhat rasvat vaan olivat jämähtäneet aika tiukkaan. Putsaus tujakoilla aineilla, uudet voiteluaineet ja kasaus ja jopa tuli herkkyyttä jarruihin, eikä puollakaan enää :)

Syöttöä tuli tiputettua ehkä vähän liikaakin, tuntuu ettei juuri yli 60 saa kulkemaan. Pitää ehkä puolikas kierros ruuvata lisää, kone ei kuitenkaan savuta missään tilanteessa eikä ryi täyskierroksilla eli voisi olettaa että se on sen verran kunnossa ettei päästöistä jää kiinni...
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Dodii, eilen vein auton pajalle. Ennen lähtöä ruuvasin syöttöä vähän isommalle, tyhjäkäynti oli n. 800rpm -> 1500rpm :D ei tuo silti mikään raketti vielä ole, olettaisin yhden vakiopajeron kokemuksella että melko lähellä vakiosyöttöä ollaan (tai vähän alle). Kiihtyy laiskasti mutta ei hyydy ylämäkeen, näillä mennään katsastukseen :)

Ja auton hain tänään pajalta. Helmaan meni reilu puoli metriä pitkä suikale tervettä peltiä, kuskin puolelta tehtiin 2 korin kiinnikettä uusiksi ja runkopalkista paikattiin 2 reikää. Hintaa koko operaatiolle tuli 115 euroa. Tuonne pajalle vien kyllä toistekin, oli meinaan tosi asiallisesti tehty korjaukset!

Laskin sitten tyhjäkäynninkin tuonne 700rpm tuntumaan. Venttiilit tykkää vähän raksuttaa, pitää ilmeisesti hieman säätää. Toivottavasti ne nyt on venttiilit jotka pitää sitä ääntä...

Yritän edelleen metsästää niitä ylikoon mäntiä, jos moiset löytyisi edullisesti ja äkkiä niin käyttäisin koneen vielä levällään ennen leimalle menoa. Sitten saisi huoletta ajella seuraavaan vikaan asti. Kyllähän se tuollaisenaankin varmaan pelaa pitkään (tai sitten ei), mutta kun ei voi tietää milloin se mäntä losahtaa läpiasti halki... Ja mistä muuten erottaa konetta purkamatta, jos se nyt päättää puhjeta?
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Tänään kävin leimalla. Päästöt yllätti itsenikin, noilla nostetuilla syötöillä tuli arvot 0,18 (sallittu 3,00) :D ja auto jopa kiihtyy!

Mut vikalistaakin tuli. Lihavoituna syy, miksi pitää mennä uusintanäyttöön:

-rekisterikilven valo ei toimi (toinen toimii, toinen pimeä...)
-vas. sivupeili rikki (jos olisi ottanut kokonaan pois ennen katsastusta, ei kuulemma ongelmaa)
-peruutusvalot ei toimi (tiedossa oli)
-pohjaanlyöntikumien korvakkeet edessä ruostuneet
-nopeusrajoitusmerkki puuttuu

Että sellainen lista. Pilkunviilaamista, etten sanoisi... Mitenkä se pohjaanlyöntikumin vastike rungossa vaikuttaa liikenneturvallisuuteen? Olisi nyt edes korjauskehotuksella päästänyt sen puolesta, sais ajella korjausten välilläkin...
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Huomenna leimalle. :)

Tänään tehty:
-pohjaanlyöntikorvakkeet tehty uusiksi
-rekisterikilven valot korjattu
-80 -lätkä liimatttu takalasiin
-vänkärin peili korjattu
-vesipumppu tiivistetty uusiksi
-nokka-akselin stefa vaihdettu
-kampiakselin jakohihnapyörä käännetty oikeinpäin
-jäähdytysnesteet vaihdettu ja kone ilmattu
-suuttimien ylivuotoputket kiristetty
-venttiilivälykset säädetty

ja olinhan mie 8h töissäkin.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Nyt se on sitten leimattu ja ajossa. :)

Käytiin jo vähän Mitsun kanssa offia harrastamassa... Vaikka noi renkaat on mitä on, niin on se vaan aika äijämeininkiä jo tuollaisenaan :D

Se on vaan aika hieno tunne kun ajaa ensin hiekkatietä, joka muuttuu monttuiseksi hiekkatieksi, josta alkaa sitten se hiekkakin häviämään, ja monttujakin tulee lisää, ja sitten tulee kiviä, raktorinjälkiä ja rinteitä ja sitten vielä helvetin syviä uria ja pajero vaan etenee.

TÖRKEEN SIISTIÄ 8)
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Eilen käytiin offaamassa vähän syvemmällä... Jotain 4h ajeltiin kaiken kaikkiaan "virallisia" offireittejä, oli kivee kantoo liejua ja kallioo hiekasta sekä montuista puhumattakaan :) Hyvin se vaan vakiopajero jaksaa myllertää, välitykset tuossa on vaan pikkupuolellakin aika oudon nopeat... Jatkuvasti joutu hiluxin perässä ajaessa luistattamaan kytkintä kun tuli perä edellä vastaan. Sitten kun pääsi itse edelle niin tyhjäkäynnillä mentiin melkeinpä koko matka... Hirveätä pomppimistahan se on vakioautolla ja noilla välityksillä, mutta nätisti se eteni. Muita tuhojakaan ei tullut kuin jakolaatikon pohjapanssari pääsi vääntymään sen verran että otti jakiksen pohjaan kiinni. Aika pitkään ihmettelin että mikä hitto jyrisee tyhjäkäynnillä, ihan kuin olis putki poikki mutta ei kuulu ulos. Tänään sitten katsoin ja siellähän se loota lepäsi panssaria vasten...

Eli tämän päivän huoltoihin tarvittiin 12mm lenkki (laturin ja OT:n kiristys) sekä rengasrauta (pohjapanssarin vääntö suoremmaksi) :D KHYL SE SIITÄ!
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Noin 1000km ajettu. Nelospytyn suuttimen ylivuotoputken tiiviste vuotaa ihan jonkin verran, suutin on märkä ajon jälkeen. Lisäksi kone huhottaa jo jonkin verran, eli taitaa olla mäntä menossa kunnolla särki. Mistähän tässä nyt äkkiä kehittäisi uudet 0.25 ylikokoiset ?!?

Öljyä ei ole kulunut eikä nestettä, lämmöt pysyy normaalissa eikä kone pidä outoa ääntä.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Huohotus johtuukin ehkä siitä, että alipainepumppu työntää paineen öljypohjaan. Tämä voisi olla jopa todennäköistä.

Nostin syöttöjä aavistuksen verran (vähän reilu puoli kierrosta) ja kone vetää ihan eri tavalla, ahdin lähtee mukaan jo 1800 kierroksesta ja kunnolla hönkyä alkaa tulla 2000rpm kohdalla. Jolloin myös isommilla vaihteilla alkaa kytkin luistaa. Syy tähän löytyy käyttäjästä, onnistuin polttamaan offireissulla kytkimen liian isolla vaihteella ajaessa... User error. Virheistä oppii.

Tankki meni myös eilen ruttuun, tilavuus pieneni arviolta 15-20 litraa. Pitää koittaa magneetilla nypätä se ulos, jos ei onnistu niin paineella. Jos ei sekään onnistu niin olkoon, hommaan toisen tankin johon teen vahvistetun pohjan.


Pohjapanssareita ja kylkisuojia (putkia) rupesin myös suunnittelemaan, pohjapanssarit olisi helppo tehdä irroitettaviksi, kevyiksi ja tukeviksi tietynlaisilla kotelo/ristikkorakenteilla mutta kunnolliset kylkiputket vaativat melkein korin korotuksen ettei jää joka kiveen niistä roikkumaan. Kaikista tulisi tietysti irroitettavat, en jaksa katsastusmiehen kanssa tapella niiden laillisuudesta vaikkei ne mitään vaarantaisikaan. Tarkoitus olisi panssareilla suojata jako-laatikko, kardaanit ja etuperä sekä takaa herkemmät osat kuten jarru- ja polttoainelinjat. Etuperä lähinnä sen takia, ettei jää sinne terävää reunaa josta ottaisi helposti kantoihin yms kiinni kun tekee aika häijyä nypätä kantojen yli jos murikka on siinä kiinni... Pääsisi vauhdilla yli ilman pelkoa että jotain arvokasta särkyy terävästä iskusta.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Nyt rupeaa syyspimeissäkin näkemään, on pajeron keulalla sen verran järeät kattilat että pitkänkin pellon yli näkee jos hirvi juoksee metsässä... Ostin siis käytettynä hieman iäkkäämmät (rihlatulla lasilla) kuorma-auton Bosch -merkkiset lisäpitkät. Sisällä oli vielä 12v/100w polttimot, tosissaan näkee aika pitkälle...!

Ja johdotukset tuli kerralla kuntoon, paksukuorista 2-napaista 2.5mm2 johtoa molemmille tuikuille ja 30A rele ohjaamaan niitä. Kohta kun tulee lunta, ei näekään enää lyhyillä valoilla mitään noiden pitkien jälkeen :D
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Tänään ahkeroin taas pajeron kanssa...

-syylärin korkki vaihdettu
-ahtopainemittari asennettu
-lohkolämmittimen johto kytketty

ostin myös uuden lämpöanturin koneeseen, sen 2-napaisen mallin. Pitäis vaan vielä kytkeä se, niin ja laittaa paikoilleen... Sillä ei kai ole väliä, kumman karvan (vihree vai keltainen) kytkee kumpaan nastaan?

Sit pieni ahtopaineongelma. Kun vedättää osakaasulla, saa ahdot nostettua (varovasti kun kiihdyttää niin ei kytkin luista) tuonne 0.8-0.9bar asti ja vetää tosi nätisti. Mut siitä jos lisää kaasua niin ahdot tippuu kun veitsellä leikaten 0.5 bariin :nykii hukkaportti ei ole käytössä, eli ei sen takia tiputa paineita. Mikähän tuossa vois olla, tippuuko syötöt jostain syystä vai toimiiko se ylipaineventtiili noin?
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Nyt vois alkaa olla hommat pikkuhiljaa mallillaan...

Uus alakerta on tulossa. Ja isommat renkaat (en oo vielä päättänyt tuleeko 33" vai 35"). Ja toinen ahdin.

twin turbo, motherfuckers 8) järkeä? EI! hyötyä? EI! henkseleiden paukutusta? HELL YEAH!
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Joo. Eipä lähtenytkään sitten alakerta tulemaan, turbosta puhumattakaan... Halvan ahtimen voisin silti ostaa jos jollain on tarjota ::) eli pajeron vakio ahtimen.

Pakoputki otti ja rupesi vuotamaan kesken moottoritien, suurinpiirtein apparin jalkojen alta. Kuorma-automainen ääni tuli, ei se haittaa. Mut ahtoja tuli mukavasti lisää, 0,7bar@1600rpm :D ja 0,9@2200 (saa popoffin suhahtamaan auki). Eikä enää vain sylkäise, nyt se jää suhisemaan kunnes ahdot tippuu alle 0,5. Ja turbo viheltää helvetin komeesti 8) oliskohan pikkuisen tukossa tuo putki... Oliskohan pikkuisen isomman röörin aika, vaikka 3"... :p

Kytkimessä aika jännä ominaisuus. Kylmänä ei luista, lämpimänä luistaa, kuumana ei luista. Eli jos on ajanut vartin ja tunnin välisen ajan niin luistaa pirusti, sen jälkeen luisto hiipuu ja lopulta ei luista kuin viitosvaihteella ylämäkeen. Pitäis varmaan uusia se kytkin.

Ylemmäksikin tuota pitäisi saada, ja ne pirun kallistuksenvakaajat helvettiin sieltä, eihän tuo jousta mihinkään!
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

full


Fedima Trial kokoa 33x12,5x15". Eikä raavi edes mihinkään kiinni normaaliajossa!
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Eilen illalla tein pajeroon uudet etupuskurin päät 6mm paksusta teräksestä. Ei pitäis enää jäädä hiekkakuoppiin... Samalla sit maalasin koko etupuskurin mattamustaksi, ei näy enää ruosteet :p

Sitten asensin myös vilkun katolle, tai siis majakan. Piti tehdä 19mm reikä katon sivuun että sai pistokkeen. Ja enkö perkele tehnyt liian alas, ei saanut mutteria taakse joten sikafleksillä kiinni... Noh, eipähän vuoda. Mut majakka toimii.

Ja sitten viimeiseksi askartelin LA-puhelimelle telineen kattoon. 5x50mm lattaraudasta. Ei pitäis tippua :D kiinni se tuli taustapeilin "alle", mielestäni hyvässä paikassa kun johdonkin saa menemään niin hyvin ettei roiku silmillä :) Antenni pitäisi vielä hommata niin pääsisi lällättelemään luusereille.

Ja kun ei ollut muutakan tekemistä niin pesin koko kikottimen, kyllähän tuo alkaa taas enemmän autoa kuin metsätraktoria muistuttaa. :D
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Ei vissiin tykkää puunauksesta tuo auto...

Sunnuntaina oli jäähdytysjärjestelmä ihan jäässä. Keitti. Ja kun koneen lämmöt asettui, kesti 2h ennen kuin tuli lämmintä hytiin...

Tänään aamulla tuli heti lämmintä (tai siis niin nopeasti kuin normaalistikin), eikä lämmöt noussut sen korkeammalle kuin yleensä. Lähdin sit ajelemaan töihin päin, ja eikö parin kilometrin jälkeen alkanut lämpömittari nousta... Sammutin sitten tienviereen kun ei tyhjäkäynnilläkään lämpö tasoittunut ja odottelin... Siitä se sitten ajan kanssa laski ja pelasi taas normaalisti loppumatkan (60km).

Kytkinkin luistaa aivan perkeleesti, ei pääse ylämäkeen juuri kuuttakymppiä kovempaa kun alkaa kytkin luistaa ja haista, pakko himmata vauhtia.


Taitaa joutaa pukille tuo auto, vaihdettavien osien lista alkaa olla sen verran pitkä...
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Jotain sain aikaiseksi.

Vaihdoin jäähdytysnesteet, ja samalla tein operaatio takatilan lämppärin eliminointi... Lämpenee huomattavasti nopeammin, ja on yksi jäätyvä osuus vähemmän :) kärkipihdeillä kun otti niistä lämppärin letkujen T-kappaleista kiinni niin painuivat kasaan. Melko happamat oli siis. Tein uudet haponkestävästä teräksestä, ja jätin T-osuudet pois eli siitä tuli I... :D

Samalla käytin termostaatin irti, ja huomasin että sehän oli väärällä puolen tiivistettä. En tiedä, oliko siitä haittaa vai ei, mutta väärin se joka tapauksessa oli... Termari oli siis pumpun ja tiivisteen välissä, kun sen pitäisi olla tiivisteen ja letkun liitännän välissä. Nyt se on oikein. Samalla tuli testattua että termostaatti toimii. Ja toimiihan se. :)

Viimeiseksi vielä pyöräytin allterrainit takaisin alle. Liukkaathan ne on kuin perkeleet, mutta sen mitä renkaan pidossa häviää kytkimen pidossa voittaa. Laitetaan trialit takaisin kunhan kytkin on kunnossa (ja levikkeet asennettu ;) )
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Talvirenkaat tuli ostettua, 225/70R16 hienoilla Mangels norjankromivanteilla. Oli halvat ja hintaan sisältyi kuljetus niin mikäpä jottei. Tulihan ne tuossa pyöräytettyä jo allekin ja kävin vähän testaamassakin, ensin montulla ~30cm umpihangessa ja sitten viitostiellä. Hyvät renkaat, pajero meni kuin saatana rusakko siellä hangessa... Lumisella tiellä oli vähän jännät, pitoa tuntui olevan rajattomasti mutta kun se raja löytyi, mentiin melkoisen kahva edellä. Ja se raja oli pirun terävä. Mutta kun se kerran löytyi, niin tietää. :)

Samalla kun vaihdoin renkaat, vaihdoin myös 3kpl valaisimen kuoria autoon. Molemmat takatuikut ja vänkärin puolen sivuvilkun. Ainut joka noista EI ollut rikki, oli vänkärin takavalo. Sen vaihdoin kun joku oli tummentanut sen. Saman puolen kulmavilkku pitäisi vielä vaihtaa, samasta syystä...

Eilen käytti pakkasta aika kovalla, -32 oli parhaillaan. Tämä oli syönyt akkuja aika hyvin, tunnin roikottamisen ja 20sek hehkutuksen jälkeen lähti yhdellä sylinterillä rykimään mutta heräsi siitä sitten pian käymään kaikilla. Voi olla kohta uusien akkujen hankinta edessä. Noh, jospa tästä vähän kohta rikastuisi niin laittaisi kerralla usemman kohdan kuntoon... Alakerta, kytkin ja vesipumppu olisi nyt ensimmäisinä vaihtolistalla. Kaksi mäntää on edelleen halki, kytkin luistaa viimeisiään ja vesipumppu vuotaa. JOS rahaa nyt näyttäisi tulevan tarpeeksi, niin laitan saman tien uuden kannen, hihnat ja kaikki koneen tiivisteet. Mutta sen näkee sitten.

Onkohan 4D56 vaparissa öljysuihkut männille?
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

4D56 vaparissa on öljysuihkut männille, ts. alakerta on sama.

Tänään tuli perille täydellinen yläpään tiivistesarja ja rahaakin :) eli nyt laitetaan sitten tilaukseen uusi kansi hilppeineen, vesipumppu ja kytkin. Kyselyä laitoin jo brittein saarelle, vastailisivat nyt äkkiä niin saisi hommaa eteenpäin... Saisihan nuo osat suomestakin, mutta pelkän täydellisen kannen hinnalla saan kaikki tarvittavat osat briteistä + paljon muuta.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Taisinpa ostaa webaston... :p

Mihinkähän sen sijoittaisi, mietin että jos sen laittaisi takatilan lämppärin tilalle, tekisi siihen luukun josta pääsisi käsiksi jos huoltoa tarvitsee ja sinnehän tulisi letkutkin valmiiksi. Ja hukkalämmön laittaisin lämmittämään hyttiä.

Tuli mieleen sellainenkin, että jos laittaisi erillisen akun webastolle niin ei pääsisi imemään starttiakku(j)a tyhjäksi kun melko paljon kaupunkiajoa pitää harrastaa. Mutta laittaisiko saman tien erillisen, pienen polttoainesäiliön?

Tietysti jos laitteen laittaisi perinteisesti konehuoneeseen, saisi polttoaineletkut suoraan syöttöpumpulle menevistä/tulevista letkuista. Riippuu tietysti jaksaako sen weban pumppu nostaa tankista asti. Jos se on kovin hengettömän tuntuinen niin laitan erillisen säiliön.

Mitenkähän pakokaasun lämmöntalteenotto olisi viisain toteuttaa? Pieni lämmönvaihdinhan siihen olisi helppo tehdä, mutta miten se sitten dieselin palokaasuja kestäisi...


Vinkkejä otetaan vastaan.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

En ostanutkaan webastoa. Myi ohi.

Vaihdoin vesipumpun. Vaihdoin venakopan tiivisteen. Vaihdoin ajovaloumpiot. Vaihdoin jäähdytysnesteet, taas. Ja mitä pajero tekee: kusee tyhjäkäynnillä suorana norona öljyä jostain koneen takaosasta, luultavasti kesällä uusitusa puolikuusta johon en siis nyt koskenut lainkaan.

Nyt vituttaa sen verran sopivasti että taidan maanantaina käydä tekemässä liikennekäytöstä poiston. Rassataan sitten kun pihalla tarkenee tehdä muutakin kuin juosta rappukäytävästä lämpimään autoon.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Suunnitelmat muuttu ku juttelin tuossa yhden kaverin kanssa...

Eli vkl olis suunnitelmissa vaihtaa kytkin. Alakerta jää entiselleen, kestää niin kauan kun on kestääkseen ja sillä hyvä. Se tietty hajoaa heti kun saa kytkimen vaihdettua, mut siinäpähän hajoaa... :D

Pitäis käydä kyselemässä vähän osia timanttisikiltä, eli
-pakkivalon anturi
-syylärin korkki
-kampuran takastefa
-pilu (en osta jos maksaa yli 5mk)
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Pakkivalon anturi 27€, löytyi hyllystä. Kampiakselin takastefa, 31€, löytyi hyllystä. Syylärin korkki, 22€, joutui tilaamaan :D:D:D

No mut kaikki osat siis on nyt. Tänään otin venttiilikopan irti (-22C ja rannassa tuuli mukavasti sen tunnin ajan mitä rassasin autoa, kylymä!) ja kuinka ollakaan, tiivisteen vaihdon yhteydessä se puolikuu oli tippunut kannen päälle. Siellähän se öljyssä lillui. Laitoin uuden massan kanssa kiinni, ja öljyttely loppui :)

Samalla sulatin jo pitkään jäässä olleen paisuntasäiliön ja sen jälkeen täytin tuoreella jäähdytysnesteellä. Nyt ei enää hörpi ilmaa jäähdyttimeen, ei tiputa mistään ja muutenkin toimii hienosti jos ei luistavaa kytkintä huomioi :)

Huomenna kai se olisi kytkinremppakin sitten edessä. Pitäkää peukkuja.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Kytkin vaihdettu, suuret kiitokset tommy_z!!! :peukku :driver

Samalla vaihtui peruutusvalon anturi ja suihkujen ylivuotoputkien tiivisteet, mutta suihkut päästää vielä jostain naftaa läpi. Ärsyttävä käry. Mut peruutusvalot toimii, ensimmäistä kertaa mulla ollessa :D

Jarruissa taitaa olla aika pirusti ilmaa, etujarrut laahaa niin maan perkeleesti, varsinkin kuskin puoli. Syksyllä vasta käytin ne auki ja herkistelin kunnolla, eli ei ne pitäisi jumissakaan ihan vielä olla. Vaikka mistäpä sitä näillä pakkasilla tietää...

Pajero kerkesi hyytyä kolme kertaa matkalla kotoa pajalle. Epäilisin että polttoaineen sekaan on kondensoitunut jonkin verran vettä, kun se on ollut niin vähällä käytöllä ja aina välillä seissyt sisällä. Pakkastakin oli vaatimattomat -26 astetta, eli ei ihme jos vähän hyhmää tekee naftan sekaan. Mut nyt on tuoretta löpöä ja puoli litraa jäänestoa tankissa, eipä hyytyillyt enää :)

Ja noi ajovalot mitkä vaihdoin, siis Hellan 7" tarvikeumpiot ilman parkkia, on muuten ihan pirun hyvät! Kävin vähän metsätietäkin ajamassa joutessani tuossa, ja onhan niillä noihin orkkisumpioihin ero kuin yöllä ja päivällä. Vielä kun laittaa ne relesarjat käyttöön että saa kunnolliset jännitteet polttimoille, niin alkaa näkemään. Molemmista lisäpitkistä kun on hehkut poikki ;D

Mut tästä jatketaan. Ei se ihan vielä pajeron taru loppunut.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Ohjaustehostimen pumppu hajos. Otti ilmeisesti ilmaa kun oli kallellaan pihassa tyhjäkäynnillä. Haba kasvaa :driver
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Vaikkei tätä kukaan luekaan, niin kirjoitan. Vaikka sitten omaksi ilokseni. :D

Hiljalleen hankittua osaa: uudet etulokarit, tuoreempi ja isompi turbo (kiitokset Ilotalo :peukku ), lällärin antenni ja lumiketjut.

Tänään sain vihdoin aikaiseksi kytkeä sähköt länkyttimelle ja monitorille sekä rykäisin antennin katolle. Hieman pitää vielä antennia lyhentää, kun Alanin SWR-mittari menee yli asteikon tangenttia painettaessa... Onneksi se on tuollaisessa Sirion antennissa tehty helpoksi, kun päässä on säätöruuvi. Monitorissa ilmeni uusi ominaisuus, sitä kun ei saa pois päältä. Onneksi laitoin kytkimen taakse virransyötön molemmille, eivät pääse imaisemaan akkua tyhjiin.


Tulevaisuuden suunnitelmat on taas hurjat, saa nähdä toteutuuko niistä mikään... Mut ehjän alakerran lisäksi olisi tarkoitus laittaa ahtimeksi tuo koripallon kokoinen alumiini-titaani-valurautamöhkäle (the BIG 16G), tehdä kokonaan uusi pakopuoli sarjaa myöten ja vähintään 2.5" rännillä helman alle sekä isompi välijäähdytin keulalle. Tehoakin pitäisi saada alun kolmatta sataa hevosta ja väännöt alkamaan numerolla 5, mutta nämähän ovat vain märkiä päiväunia, joskin osa tarvittavista vermeistä on jo hankittu :)

Katsotaan nyt mitä huomenna metsässä hajoaa. Taas.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Nappasin kesärenkaat vanteilta pois. Rinkulat paljatuivat Mangelsin tuotoksiksi, mutta ei se haittaa :D

Lähtötilanne oli siis tämä:

full

Ruostetta, vannehopeaa ja mattamustaa. Ja alun perin nuo vanteet on ollut ihan törkeän hienon väriset, jotain kromijäljitelmää se alkuperäinen maali. Vanteen sisällä, siis renkaan puolella, maali oli vielä koskamattomassa kuosissa ja kyllä nimittäin peilasi. Liekö alkanut sitten ruostumaan, ja joku maalannut vannehopealla, ja taas on ruoste pukannut esiin niin mattamustaa päälle... NICE


full

Noh, ensimmäisessä kuvassa näkyvä rälläkkä med teräslankakuppiharja laulamaan ja ruosteille kyytiä. Irtoruosteet ja helposti irtoavat maalit otin pois, eli käytännössä pinnasta lähti kaikki joko metallille tai pohjamaalille.


full

Ruosteensuoja/syöjä pinnassa. Kuva vähän tärähti, mutta kyllä siitä erottaa. Ruosteettomat kohdat menivät tumman siniseksi tai jäivät vaaleiksi niiltä osin joissa oli maalia, mutta kohdat joissa oli ruostetta tai oli ollut ruostetta menivät mustaksi. Kyl toi mastonin rost-stop toimii :)


full

Ja pohjamaalissa.

Ei noihin taida pakkelia tarvita. :)
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

pervoa, vanteet olis maalattu :p huomenna pitäis vielä lakata ne. Ja sit kuvia:

full

Ensin poistokorista löytynyt tumma kulta

full

sit teippaus ja kehät vannehopealla. Kylläpä muuttui vanteiden ilme kertaheitolla!



Ja pitihän se toinen lokarikin jo maalata, maali vain loppui kesken eikä enää näytä olevan kuvastoissa tuota R42 väriä :eek: pitänee ostaa siis ruiskutavaraa että saa toisenkin lokarin väriin... Mut toi nyt ensin loppuun asti, kun huomenna joutuu lakkaa sotkemaan muutenkin. :) Ja komia yhteiskuva, kyllä noi värit yhteen sointuu. Kai. ;D

full
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Paljon on tapahtunu mut empä jaksa tänne enää kirjoitella. Ei tätä kukaan lue.
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Huhhuh kun huohottaa, pompautti öljytikun pois ja kiva sotkuhan siitä tuli. Öljytikun varren "tiivisteosa" tosin on niin väljä, että lähtee ihan pyhällä hengelläkin nousemaan... Laitoin nippusiteellä kiinni... :D

Kakkospytyn suihku vuotaa dieseliä ulospäin. Niin ne taitaa tehdä muutkin. Tartteis varmaan vaihtaa se tiivistesarja.

Mut se mikä ihmetyttää, on tuo venttiilikopan tiiviste: kolmatta kertaa vaihdoin uuteen nyt alle vuoden sisällä, eikä availtu välillä, mutta silti vaan vuotaa. Nurkkakohdat ja takapään "puolikuun" tiivistin moottorisilikoonilla varmuuden vuoksi, mutta ei. Venakopan kiristin momenttiavaimen kanssa oikeaan momenttiin joka kerta, mutta ei. Mikähän helvetti kun taas näin hyvin onnistuu?
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Otin tuninkipöntön pois, kun eihän tuo kromi kovin kiiltävänä pysynyt mutavellin jälkeen :D samalla vaihdoin sitten huohottimeen uuden paksumman letkun, ei pitäisi jäädä ainakaan siitä kiinni.

Vaihdoin venttiilikopan tiivisteen taas kerran uuteen, mutta tällä kertaa tiiviste olikin huomattavasti paksumpi kuin edellinen :eek: samalla vaihtuivat myös kiinnityspulttien kumitiivisteet uusiin. Nyt koppa ainakin kiristyi paljon nätimmin, silleen että kumi alkoi pikkuisen tulla jopa kopan välistä ulospäin.

Vaihdoin samaan remonttiin myös "alkuperäisestä" kannesta irroitetut suihkut, jotka lajittelin jo irroittaessa pusseihin ettei osat mene sekaisin. Vanhat kun menivät ja kasattiin lotolla. Vaihto kävikin yllättävän kivuttomasti, samalla uusiutui myös suihkujen tiivisteet. Varsinainen syy suihkujen vaihtamiseenhan oli niiden vuotaminen ulospäin, kelju kun koko ajan haisee nafta ja irroittaa sontaa koneen kyljestä -> likaa parkkipaikan. Noh, ne vaihtuivat siis tiivisteineen ja kierteisiin laitoin vielä ohuelti putkiteippiä. Kiristyksenkin tein ihan momenttiavaimen kanssa enkä "suurin piirtein" niinkuin viimeksi.

Sitten pesin konehuoneen, kun rupesi näyttämään ettei kone enää tiputa. Raakasti vaan painepesurilla enimmät soosit pois ja sitten Würthin tehopesua painepullolla perään. Konehuoneen pesin kahteen kertaan liuottimen kanssa, etuakseliston, runkopalkit edestä ja voimansiirron osat pesin kertaalleen. Kyllä niistä aika puhtaat tulikin.

Äsken tuossa sitten laitoin kokeeksi ohjaustehostimeen öljyä, se kun talvella leikkasi kiinni ja poltti hihnan poikki. Lirutellen sai täyttää, mutta piripintaan se tuli. Sitten laitoin siihen varastosta löytyneen hihnan, joka ihme kyllä vieläpä sopi. Jännityksellä kone käyntiin, ja pumppuhan pyöri ihan nätisti. Tunkkasin keulan ilmaan ja pyörittelin puolelta toiselle hitaasti ihan laidasta laitaan muutaman kerran, eikä pumppu ainakaan siinä antanut mitään oiretta. Kävin ajamassa pienen testilenkin ja tehostinhan toimii. Saa nähdä miten pitkään, mutta nyt se ainakin pelaa :D

p.s. eipä ole vuotanut enää öljyä!
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Kuopio-Juupajoki-Tampere-Jämijärvi-Tampere-Juupajoki-Jyväskylä-Kuopio reissu heitetty viikonloppuna, ja kivaa oli :)

tulomatkalla jämijärveltä takaisin tuntui että kone vetää tosi laiskasti ja tärisee hulluna. Auto kuitenkin liikkui ja naftaakin meni menomatkalla 7.9l/100km ja tulomatkalla (metsäreissu+matka vaajakoskelle) aika tarkalleen 11l/100km eli kulutuskaan ei noussut. Metsässä kun menee kuitenkin sitä soppaa suhteutettuna kilometreihin aika runsaalla kädellä...

Mutta nyt tilanne onkin erikoinen. Kone pitää ihmeellistä ääntä, sellainen vähän räminänsekainen ääni, ihan kuin pakoputki ottaisi kiinni jonnekin mitä se ei todellakaan tee. Vedätettäessä koko koppa resonoi ja lujaa. Välillä räminä häviää ihan tyystin ja auto on hiljainen, mutta välillä taas meteli sisällä on ihan sietämätön. Ja kun auto on hiljaa, se myös kulkee paremmin. Ja tämä riippuu ihan täysin kuun asennosta, ja pysyy koko ajomatkan pysähdyksineen aina samanlaisena, eli riippuu stattauskerrasta.

Äsken koitin auton käydessä pitää jakolaatikosta konetta paikoillaan ja nostaa sitä, jos vaikka joku tukikumi olisi mennyt särki, mutta ääni ei muuttunut mihinkään. Onnistuin paikallistamaan sen tulemaan moottorin päästä, eli vaihteisto tai jakis se ei ole. Laturin alakorvakko on väljä, se on tiedossa, mutta ääni ei ole ihan sellainenkaan, vaan se tulee sen lisäksi satunnaisesti.

Lisäksi koneen käynti on muuttunut huomattavasti terävämmäksi, sanotaanko että "transitmainen raksutus" kuuluu nykyään kun aikaisemmin (ennen reissua) kävi paljon pehmeämmin.

Mikähän kumma ???
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

Viikonloppuna tuli haettua sitten "uusi" alakerta, josta tuo nykyinen kansikin on peräisin.

Tänään rupesin purkamaan uutta tulokasta kunnon tarkistusta ja maalausta varten, ja mikä ihmeellisintä, kaikki osat lähtivät ihan mukisematta auki :) sylintereissä näkyy hoonausjäljet eikä sylintereitä ole porattu, eli ihan orkkiskunnossa olevasta koneesta on kysymys.

Suurin yllätys oli kun purin kampiakselin ja kiertokankien laakerit, kaikki olivat kuin uusia :nykii ei ainuttakaan leikkautumisjälkeä. Ainut jälki kampiakselilla oli kampuran takapään stefa, joka oli kiillottanut sitä hieman, mutta tuntuvaa uraa siinä ei ollut. Joko tuolla on ajettu todella nätisti ja voideltu paremmin kuin emäntäkokelasta, tai sitten tuossa on jotain vikaa ;D

Hyvä vain, eipähän tarvitse laakereita turhaan uusia :)
 
Vs: T. Laukkanen, Pajero TDIC -90

....ja auto on myyty. Ilmoittautukoon uusi omistaja jos haluaa, tämän topicin voisi laittaa lukkoon. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom