Tamus: Evo I "Viljo"

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Tämän tytön vuosien haaveilu ja evokuumeilu päättyi tänään siihen että hinattiin Evo I tuohon hallin pihaan. Hopeinen, kilvittämätön, konerikkoinen ja muutenkin kaltoin kohdeltu auto. Silti olen melko toiveikas ja onnellinen että se on vihdoin tuossa ja että se on mun. Mun oma, Oma Evo. ;D Ilman tuota minun rakasta Tepiäni tämä ei olisi ollut eikä tulisi olemaankaan mahdollista joten kaikki kiitos Tepille että mahdollisti tämän. Vaikka mä teen paljon ja tiedänkin jonkin verran niin Tepillä on kuitenkin se syvempi tieto ja taito joten projektipäällikkönä se saa hääriä tässäkin kohtaan. Aikataulua en valmistumiselle uskalla edes arvailla, kuten jotkut tietävät meillä ei aina projektiaikataulut pidä. Nimimerkillä "elokuussa leimalle" Galantit odottaa edelleen sitä sopivaa elokuuta. ;D

Mutta takaisin Evoon. Mä olen maahantuojaliikkeen lisäksi jo kolmas omistaja suomessa tälle kovaonniselle autolle. Se on tullut briteistä alkuvuodesta 2011 ja siirtynyt sitten suomalaisen nuoren miehen omistukseen. Briteissä sitä on rakennellut joku lippalakkipää (kaikella kunnioituksella lippalakkipäitä kohtaan) koska autosta löytyy mm screamer pipe, Greddyn boksi, kiina bensanpaineensäädin yms muuta pientä kivaa. Resepti tulevalle oli siis valmis. :-\ Ja on siinä ainakin alustaa ja kytkintä päivitetty, tutkitaan tarkemmin miten. Aikamoinen nippu papereita ja ostokuitteja tuli mukana. No sitten tämä suomalainen lippalakkipää pääsi käsiksi Evoon ja nosteli vähän ahtoja, nosteli vielä vähän ahtoja ja hieman revitteli ja ilmeisesti jonain kauniina perjantai-iltana kesken pi**urallirinksan mäntä sitten tuli lohkosta ulkoilemaan. Melkoinen reikä siellä on juu. Tuolta pojulta se siirtyi vielä seuraavalle joka aloittelikin purkua mutta kesken jäi kun ilmeisesti mielenkiinto loppui kesken matkan. Kansi näyttäisi olevan ok ja kun tuossa olisi yksi turbon 6-pulttinen alakerta Tepillä joutilaana niin siitähän me saadaan sitten het'pikaa uusi tekniikka nokille.

Huomenna sitten pestään ja siivotaan auto. Sisusta puretaan täysin koska sisällä on melko kostea ilmasto johtuen suomen syksystä ja puuttuvasta tuulilasista. Sitten kone ja laatikko pois ja uutta tilalle. Pikkuhiljaa. :peukku Hyvä siitä vielä tulee.

Kommentteja ja erityisesti kannustuksia ;D voi laitella tänne:http://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/tamus-evo-i-viljo.41806/
 
Viimeksi muokattu

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Ja muutama kuva vielä. Ja ennenkuin joku ihmettelee nelikon hinausta dollylla niin kardaani oli irti joten "no harm done".
 

Liitetiedostot

  • evo_1.jpg
    evo_1.jpg
    36.9 KB · Lukukerrat 3,242
  • evo_2.jpg
    evo_2.jpg
    52.4 KB · Lukukerrat 3,183
  • evo_3.jpg
    evo_3.jpg
    87.9 KB · Lukukerrat 3,142

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Ja vielä Nakke Nakuttajan vierailun tulos. :'(
 

Liitetiedostot

  • evo_nakke_nakuttaja.jpg
    evo_nakke_nakuttaja.jpg
    101.9 KB · Lukukerrat 3,139

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Tänään sitten aloitin purkamisen ja auton tarkemman tutkimisen. Paha mielihän siinä tuli, niin rumasti on autoa pidetty ja purkuvaiheessa on revitty mm kaiuttimet suoriltaan irti ja sokeasti vain purettu ilman suurempaa tarkoitusta. Purku on suoritettu melko kovakouraisesti joten iso osa varsinkin sisustan osista on käyttökelvottomia. Lattia lainehti vettä ja lasinsiruja oli joka paikassa. Penkit pois, keskikonsoli siis irti ja sen jälkeen lattiamatto pois. Onneksi sieltä alta paljastu melko hyväkuntoinen lattia, ei ruostetta. Hometta sitten senkin edestä. Penkit, turvavyöt, lattiamatto, katto. Kaikki homeessa. Onneksi tuon homeen kanssa on tullut noiden muidenkin kanssa painittua niin tuohon homeen poistoon löytyy varsin hyvät keinot.

Ihan sääliksi kävi tuota autoa ja piti sitä tyttömäiseen tapaan vähän taputtaa ja todeta että jonain päivänä vielä. Sinä ja minä... ;) ;D
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Lohdutonta näkymää purkuvaiheesta, hometta ja onneksi myös sitä puhdasta lattiaa. Lapsetkin halusi poseerata äidin Evon kanssa. :D
 

Liitetiedostot

  • evo_4.jpg
    evo_4.jpg
    70.6 KB · Lukukerrat 3,047
  • evo_5.jpg
    evo_5.jpg
    101.3 KB · Lukukerrat 3,056
  • evo_6.jpg
    evo_6.jpg
    92.8 KB · Lukukerrat 3,069

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Ja piti vähän fiilistellä ja nostaa puskuria keulille. Kaunis siitä tulee. Ja taidan unohtaa kaikki korisarjat ja pitää tämän vain aitona, puhtaana ykkösenä.

Piti vielä sanomani että Greddyn boksi ja screamer pipe tulevat myyntiin joten jos kiinnostaa tuollaiset niin viestiä ja tarjousta kehiin.
 

Liitetiedostot

  • evo_7.jpg
    evo_7.jpg
    81.8 KB · Lukukerrat 3,077

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Olin viikonlopun Uppsalassa kissanäyttelyssä ja mun ihana Tepini ahersi mun Evon kimpussa. Osittain tosin varmaan siksi että lupasin luovuttaa tästä ykkösestä laatikon ja putkiston Tepin kolmoseen. ;) Putkisto vain lainaksi siksi aikaa että saa leiman ja laatikon saan tuosta kolmosesta kunhan se laatikko ensiksi huolletaan.

Nyt on sitten kone ja laatikko nostettu pois keulalta ja mukavia ylläreitä paljastui lisää. Putkisto on varsin hyvä, turbossa onkin vain hieman päittäisvälystä vaikka ensin pelättiin että siellä on enemmänkin hajalla, laatikossa onkin etulukko yms yms. Miinuksiakin toki paljastui, mm turbon happikotelon hitsaukset on pettäneet joten se on melko kaput. Alusta on säädettävä mutta etuiskarit vuotaneet jonkin verran. Eli paljon hyvää ja jotain huonoakin.

Auton tuleva ulkoasu on melkolailla nyt päätetty mutta tietysti pitää saada ensin edes käyntikuntoon. Hakusessa on edulliset penkit. Joko jotkut vanhemman Evon penkit tai sitten jotkut "street/race" penkit. Väri pitää olla musta. Nöitä jo vähän katselinkin ja löysin kohtalaiset ja melko edulliseen hintaan.

Seuraavaksi sitten olisi koneenkasausta ohjelmassa. :peukku Harmi kun ei tää taida ihan talvipäiville vielä ehtiä.
 

Liitetiedostot

  • nousee.jpg
    nousee.jpg
    111.8 KB · Lukukerrat 2,911
  • downhillcart.jpg
    downhillcart.jpg
    88.2 KB · Lukukerrat 2,956

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Jaahas, taas on yksi työntäyteinen päivä vietetty hallilla ja tuloksena noin about 3 x 4G63:sta pitkin hallin lattiaa. Mä purin ensin tämän rikkonaisen moottorin kannen ja se on ehjä. Tosin samalla se nyt sitten koneistetaan kun kerran on palasina. Alakerran osalta aukaistiin öljypohja ja tutkittiin tarkemmin josko löytyisi vastaus kysymykseen miksi. No ilmeisesti siellä on ensin kiertokangenlaakeri kulunut väljäksi, sitten kone on vähän "kilkattanut" ja kun on silti vaan poljettu niin pahaa jälkeä on syntynyt. Eipä siellä oikein ehjää ollut ja männistä näytti olevan tyypillisesti vielä männänrenkaiden välit halki.

Sitten alettiin miettimään miten ihmeessä saadaan nyt 7-pulttinen kansi + oheistuotteet sopimaan 6-pulttiseen lohkoon. Monta haastetta matkalla näyttää olevan. Erinäisiä kiinnikkeitä jouduttiin muokkaamaan ja rälläköimään sopiviksi ja soveltamaan muutenkin osia. Kannen pulttien reiät joudutaan isontamaan pulttien ollessa erikokoisia. Mielenkiintoista tästä tulee pitää myöntää mutta eiköhän nuo saada sopimaan keskenään. ::) Uusi vauhtipyörä jouduttaneen tilaamaan ja tuossa jo kevyempiä malleja vähän netin syövereistä katseltiin sekä tasapainoakselit poistetaan kokonaan poistokitillä taikka itse soveltaen. Huomenna ohjelmassa sitten koneen kuivakasausta ja lisää pähkäilyä. Alla pari kuvaa kannesta ja rikkinäisistä männistä.

Mä olen kyllä niin liekeissä, miltähän se tuntuu lähteä ensimmäiselle ajelulle tämän kanssa. Se on muuten nyt ristitty Viljoksi. ;)
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Ja vielä kansi venttiilien poiston yhteydessä ja mun hieno venttiilikartta taustalla. :D Ja alla rikkinäiset männät.
 

Liitetiedostot

  • kansi.jpg
    kansi.jpg
    126.6 KB · Lukukerrat 2,828
  • mannat.jpg
    mannat.jpg
    82.8 KB · Lukukerrat 3,263

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Alkaa näyttää melko lupaavalta moottorin osalta. Viime viikolla koululla kasasin kannen. Ensin se koneistettiin suoraksi ja sitten pajalla sitä parin päivän aikana kasasin. Pesin ensin huolellisesti kaikki osat ja sitten aloin kasaamaan. Yhdessä venttiilissä ja istukassa oli melko paha kolaus ja se vuoti sen verran pahasti vielä läppäyksenkin jälkeen että pakko oli koneistaa se. Olin jo luovuttamassa ja viemässä koneistettavaksi koko roskan mutta opettaja ilmestyikin käsikoneistuslaitteiden kanssa ja pääsin opettelemaan homman itse ja hienostihan se onnistui. Sitten vaan hilut paikoilleen ja avot. Eilen illalla lähdettiin hallille kannen kera ja siellä sitten purin alakerran ja siistin ja puhdistin sen huolellisesti. Parissa kohdassa jouduin kysymään Tepiltä neuvoa mutta yllättävän hyvin ne kaikki paikkansa löysivät, jotkut useaankin kertaan sovitettuna. ;D No nyt on alakertakin kasassa, öljypohja paikoillaan ja jakopäästä enää rulla tai kaksi vajaa. Kun kannen pulttien reiät pitää vielä isontaa mutta sitten saa tipauttaa kannen paikoilleen ja väliin tulee metallinen IX:n "pahvi".

Tokihan sitä piti sitten se riisauskin aloittaa ja löysin halpismarketista melko makean väristä metallipinkkiä maalia. Sillä vetäisin kannen kannen ja nokka-akselien pyörät + oljytikun pään. :D Nyt on sitten vähän tyttölookiakin Viljossa. Nyt odotellaan turbon korjaussarjaa ja kun se saadaan kuntoon niin sitten kone alkaakin olla valmis tipautettavaksi paikoilleen. :peukku
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Ihana pinkki venakoppa vielä. :-*
 

Liitetiedostot

  • kansi_p.jpg
    kansi_p.jpg
    66.8 KB · Lukukerrat 2,669

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Kiireinen viikonloppu tulossa. Taas. Tarkoituksena olisi saada tekniikka kasaan ja paikoilleen turboa lukuunottamatta johon eilen saapui uusi, isompi kompressorikotelo sekä siipipyörä. Turbon akselin tasapainotus menee harmittavasti ensi viikolle joten ilman turboa joutuu koneen tipauttaan paikoilleen. :-\ Uuden tuulilasin hain tänään ja se asennetaan huomenna. Uusi, käytetty vauhtipyörä toivottavasti tulee huomenna matkahuoltoon. Jos (=toivottavasti) ei tule niin joutuu lainaamaan Tepin kevyempää vauhtipyörää kuten lainasin Tepiltä 264 asteisia HKS nokka-akseleita. ;D Ne kyllä lupasin palauttaa ilman itkupotkuraivareita kun Tepi tarvii niitä omaan projektiinsa. Toivossa on hyvä elää ettei se kovin äkkiä valmistu ja voinhan mä keksiä Tepille kaikkea muuta tekemistä ettei omaan projektiinsa jää aikaa. :p ;D Penkit on vielä löytymättä joten niitäkin tarvitsee lainata tuosta CB-Lancerista.

Tullissa poikkesin papereiden kanssa torstaina selvittelemässä loppuja juttuja. Verotuspäätös on olemassa mutta katsastusta ei ole tehty. En tiedä mistä ovat painon papruihin keksineet mutta konttorilla oltiin sitä mieltä että kannattaisi hakea korjausta päätökseen painon ja väärän käyttöönottopäivän takia. Tällä hetkellä papereissa on maksettavaa pikkuisen reilut 830 euroa josta veron osuus on 700 ja loput sitten korkoja ja sakkomaksu edellisen omistajan jäätyä poliisin haaviin ajaen vanhaksi menneellä käyttöönottoilmoituksella. No selvisi ainakin että paperit ovat kunnossa ja hyvät mahkut on saada auto kilpiin. Varmaa nyt sitten leimataan ensin ja maksetaan verot ja sen jälkeen sitten tehdään oikeisupyyntö kun on se oikea paino autolle selvillä.

Jotta sellaista,. Nyt nukkuun ja aamulla hallille ja hommiin. :)
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

PRKL. Se vakio vauhtipyörä on saapunut... :-\
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

*tuuletuksia*

Ja se kone on paikoillaan! Wuhuu! Ei mennyt ihan suoriltaan eikä vielä ole ihan käyntikuntoinen muttei enää kaukana olla. Nyt alkoi näkymään lieviä vaikeuksia liittyen tuohon 6-bolt/7-bolt swappiin mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Eilen pistettiin loput hilut kasaan, imusarja paikoilleen ja pesin Viljon konehuoneen myrkyillä ja painepesurilla. Puhdasta tuli. Sitten päivän päätteeksi vielä se tuulilasi paikoilleen. Olihan se melkoinen operaatio mutta hienosti se lopulta paikoilleen meni. Sinne se sitten jätettiin kuivumaan lämpimään ja kosteaan ilmaan ja toivotaan että se pitää vettäkin. ::) Harmittaa vaan kun muut lasit on jotkut smoke sävyiset ja täältä sai vain sinisen tai vihreän tuulilasin. Valitsin sinisen ja ei kai sitä eroa huomaa jos ei osaa katsoa.

Tänään sitten oli vaihdelaatikon vuoro. Sieltä oli se pieni muovinen "öljyjuttu" poikki ja se pikaliimattiin samalla kun Tepi liimasi sormensa. ;D Váihdelaatikkoa sovitettiin ja sovitettiin koneenseen mutta se ei vain istunut. Tarkemmin kun katsottiin niin eihän se perhanan eilen tullut vauhtipyörä sinne koppaan millään mahtuisi. Se oli aivan liian iso. Vertailtiin sitten tuohon Tepin kevyimpään versioon ja halkaisija on melkolailla eri. Turbon vauhtipyörä sen piti olla mutta koko on aivan väärä. Jouduin sitten hyvin, hyvin vastentahtoisesti ottamaan sen kevyemmän vauhtipyörän että saataisiin vaihdelaatikko koneeseen kiinni. :p

Sitten vaan konetta keulille. Hienostihan se sinne upposi ja saatiin kiinnikkeet kiinni. Apulaitehihnoja sovitellessa huomattiin sitten että ainakin 6-pulttisen vesipumpun hihnapyörä ottaa kiinni koneenkannakkeeseen. Perhana. Se vesipumpun hihnapyörän kiinnityskohta on eri joten se pitää vaihtaa ja samoin itse hihna on liian lyhyt. Tuohon vaiheeseen se sitten jäikin ja Tepi lupasi huomenna mennä jatkamaan ja mun tehtävänäni on hakea turbon akseli tasapainoitukesta ja hoidella välillä näitä kotihommiakin. Torstaiksi pitäisi saada valmiiksi. Kiire tulee. :-X
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Jos Facebook tunnukset löytyy niin täältä voi katsoa pätkän koneen istuttamisesta. Voi olla että näkyy ilman tunnareitakin, tiedä häntä.
Timelapse tuning

*edit* Näkyy ilman tunnareitakin.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I

Ja tänä jumalan siunaamana yönä se Viljo sitten vihdoin pärähti käymään hirveän tasureiden nakutuksen saattelemana. Pikkuhiljaa se sitten vaimeni öljyjen löytäessä paikkansa. Eipä mulla oikeastaan muuta tähän. Lisää tarinaa yksityiskohtaisemmin kunhan nukun ensin vähän päätä selkeämmäksi.

Mutta että voi ihmisellä olla hyvä olo. :)
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Jaa'a, mitäpäs tähän taas ruonoilisi. Kone lähti hienosti käymään, on tosi kierrosherkkä ja lupaavan pirtsakan oloinen. Penkkiin tuo on pakko viedä että saa tietoon mitä tuolla nyt olisi tehoja. Kunhan tuo on täysin kunnossa. Suurimpana ongelmana on että tuo ei puhalla lämmintä kabiiniin, ei hajuakaan miksi mutta koska myös kaikki kojetaulun valot ovat pimeänä on seuraava askel purkaa kojetaulua ja etsiä josko vika olisi siellä. Napit ovat muutenkin omituisen jäykät, liekö siksi että tuulilasi oli rikki ja kosteus pääsi suoraan sisään. Aloittelin pikkuisen purkua ja vaikka luulin jo saaneeni suurimman osan lasin siruista pois niin sieltähän sitä moskaa paljastuu lisää ja lisää. Voi siis olla ihan paikallaan käydä tuokin läpi kunnolla.

Turboon tuli nyt sitten vähän isompi kompressoripyörä, kotelo ja uudet laakerit, saa nähdä millainen kombinaatio tuo on. Bybassia ei ole ollut lainkaan käytössä vaan sen kolot oli tukittu tulpilla. Tämäkin lienee edesauttanut tuota konerikkoa ja turbon suurta päittäisvälystä. Kaikenlaista pientä mokaa autossa tuntuu olevan ja pikkuhiljaa korjaillaan niitä. GReddyn piggy-bagin kolvailin irti ja sekin oli niin omituisesti liitetty että oikein alkoi harmittamaan. Oli muuten sitten todella paskamainen operaatio. Vaihdoin Tepin kolmosesta Ralliartin kannoitetun Ecun jossa eprommin paikalla Ostrich emulaattori johon on korjailtu suuremmat suuttimet ja Check engine on knock. Laitetaan korjattu prommi paikalleen kun on kaikki säädetty kohdilleen. Säädettävä bensanpaineensäädin laitettiin takaisin paikoilleen ja paineeksi arvottiin 43 psi/3 bar. Osaisiko kukaan sanoa oikeaa painetta?

Sitten ulkokuoren osalta. Puskuri ei oikein istunut kohdilleen ja sen kanssa joutuu tekemään vielä paljon töitä. Osia, listoja yms on hukassa joten joudun purkamaan tuota CB-Lanceria sopivien osien toivossa. Sisälokarit on säpäleinä ja esimerkiksi vilkku on poistettu tyylikkäästi sivuleikkureilla piuhat poikki tyyliin. :seina. Melkoista idiotismia.

Päästiin tuolla kuitenkin vähän jo ajelemaan. CB-Lancerin GTI penkit pistettiin väliaikaisesti sisään ja käväisin pikku lenkin ajamassa. Lumisella ja jäisellä tiellä kesärenkailla ajaen ei kummoisia testiajoja pystynyt ajamaan mutta vähän sai edes tuntumaa. Melko hassulta se tuntui kun perä yritti kokoajan oikealta sivulle. Liekö siellä sitten se lukko tekevän tämän ilmiön vai oliko vain liian liukkaat kelit ja turhan paljon tehoja. ;D Lisäksi ratti on noin puoli kierrosta vinossa joten se pitää oikaista myös.

Paljon on siis vielä hommia että auto on edes ajokunnossa. Voi voi Viljoa...
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Pieni tuumaustauko ollut tuunauksessa mutta nyt taas vähän tapahtuu.

Viljohan ei tosiaan ruvennut puhaltamaan sitä lämmintä ja vaihdoin siihen termostaatin sekä hienon, ah niin hienon kiinalaisen Ralliart syylärin korkin. No jopas alkoi puhaltaan lämmintä. Vanha korkki olikin melko kakkana ja siksi ei sitä painetta kertynyt järjestelmään.

Sitten tuli ostettua vähän namuja. ::) Ne etuiskarit kun on vähän kosteat niin niiden hankinta olisi ollut edessä jokatapauksessa. Tai näin ainakin yritän hankintaani kovasti selitellä mutta ostin sitten Teinin Monoflexit. Käytetyt mutta hyväkuntoiset eikä ne edes sovi 1-3 evoihin mutta Tepi lupasi että pikku modauksilla ne sinne menisi. Tämähän sopii hienosti teemaan kun kaikki muukin on tehty sillisalaatti-tyyliin.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Aurinko paistaa ja tiet on sulana ja polttelee polttelee niin pirusti. Vähän on kuitenkin vielä hommia tehtävänä ennenkuin Viljo pääsee nielemään kilometrejä. Kovana tavoitteena on aloitella viimeistään Alastarolla klubin ratapäiviltä mutta olisihan se kiva saada jo ennen sitä kilometrejä kasaan.

Nyt on käynnistymisongelmat selätetty. Iridium-tulpat siellä pyki vastaan ja tilalle kun vaihdettiin 1,5 Lancerista tulpat niin johan pelittää. Uusi akku on ostoslistalla kun ei oikein vanhassa virrat pysy ja toivottavasti vika on siinä nimittäin melkoisia sähkötöitä on harrastettu.

Kojetaulun valojen puuttumista metsästäessä huomasin että sulakkeita puuttui melkoinen määrä. Kaikki ilmastointiin liittyvät sulakkeet oli poissa kuten muutkin konehuoneen puolella sijainneet sulakkeet. Ne laitoin paikoilleen ja johan alkoi toimimaan. Jalkotilan sulakkeet kävin myös lävitse ja sieltäkin löytyi pimahtaneita yksilöitä. Tämä operaatio ei kuitenkaan auttanut peileihin jotka ovat kuoleentuneet sisä-asentoon. Liittimille tulee jännite mutta peilit ei vaan toimi, ne ovat täysin elottomat. Omituista.

Kojetaulu on nyt melko purettuna, peilit irti ja tarvitsee vähän vielä viimeisiä lasinsiruja siivoilla. Sitten takaisin kasaan ja sisustan osat myös. nsi viikolla tarvinnee alkaa istuttamaan noita Teinejä paikoilleen, saas nähdä miten meitin käy. :D HItaasti se etenee mutta etenee kuitenkin. Ai niin ja se by-bassikin on vielä hommaamatta, komeesti se sakkaa kun vähän antaa kaasua. :p Tarvisi löytää sellainen ennen liikenteeseen ottamista.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

No voi perhanan perhanan perhana. Turbosta petti laakeri ja siellä on nyt sitten melkein puoli senttiä päittäisvälystä. :-\ Säädettiin sytytystä kohdilleen ja kun se oli saatu paikoilleen niin Tepi antoi hieman kierroksia ja sitten sieltä vain kuului piiiiiitkä "srrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr". :'( Itkuhan siinä tältä neidiltä pääsi, myönnetään. ::)

Avattiin turbo ja Tepi lupasi sen huoltaa ettei aikataulu nyt ihan hirveästi kärsi. Toivoa vielä on Alastaron suhteen. By-bass löytyi hienosti foorumin kautta, jarrut pitäisi vielä aukaista ja tuo turbo ongelma hoitaa. Sisuista on vielä täysin tekijöissään. Apua...
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Turbo avattu ja laitettu jo takaisinkin. Luojan kiitos ei isompaa vauriota ollut tullut vaan siellä oli mutteri löystynyt ilmeisesti puuttuvan bybassin ja siihen yhdistetyn lähtöpaukun saurauksena. Pikkuisen oli siipipyörät ottaneet osumaa mutta niin lievästi että kasattiin noilla vanhoilla hiluilla kuitenkin. Vielä ei ole käynnistetty, eikä käynnistetäkään ennenkuin saadaan se bybassi paikoilleen. Sitten vielä ahtopaineen säätö ja avot, alkaa olemaan kunnossa konehuoneen osilta.

Lauantaina purettiin jarrut ja ensiksi ideana oli sovitella VR-4 jarrut tuonne mutta käsijarruvaijeripidike olisi jouduttu muokkaamaan joten pääsyttiin kunnostamaan vanhat jarrut. Siellä oli melkoista vauriota (sielläkin ::) ) joten jarrut tosiaan joutuu purkamaan ihan palasiin, putsaamaan ja vasta sitten takaisin paikoilleen. Huomenna aikaisintaan pääsee kasaamaan kun oli kumeja rikki ja niitä ei löytynyt "hyllystä".

Järkyttävää miten JOKAIKINEN paikka on paskassa kunnossa. Melkein jo tuli taas toivoton olo jarrupalojen kirjaimellisesti murentuessa käsiin. Hieman pelottaa mitä kaikkea tuolta vielä paljastuukaan kun kaikki on rikki, ruosteessa tai muuten vaan huonossa hapessa. Tämän auton kanss apuuhastellessa tunteet on kyllä menneet vuoristorataa. Välillä on ihan taivaissa siitä että se on siinä ja välillä meinaa itku tulla kun on niin toivoton olo josko siitä koskaan kunnon autoa tuleekaan.

Sisätilojen osalta homma on siinä kuosissa että lattiamatto on paikoillaan kuten takapenkkikin jonka pesin homeesta. Kojetaulu on vielä hieman palasina ja se olisi tarkoitus kasata tänään ja sitten etupenkit paikoilleen. Voi voi kun menee taas tiukille tuon ens viikonlopun kanssa kun tarvisi RS Galanttikin huoltaa ajokuntoon Alastaroa varten. Kahdella autolla kun on kuitenkin tarkoitus lähteä kun ei tuolla Viljolla uskalla vielä täysillä päästellä ennenkuin on saanut vähän tuntumaa ja varmuutta siihen että se toimii eikä siellä mikään petä krittisellä hetkellä.

Alla vielä pari kuvaa, sisustasta ja niistä paloista.
 

Liitetiedostot

  • viljosisus.jpg
    viljosisus.jpg
    188.9 KB · Lukukerrat 1,720
  • viljopalat.jpg
    viljopalat.jpg
    180.4 KB · Lukukerrat 1,738

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Mistäs sitä nyt sitten aloittaisi. :-[ Melko takki tyhjänä kirjoittelen.

Lauantaina konehuone saatiin siis taas kasaan ja Tepi viikolla talvilomallansa oli sovittellut eteen Outlanderin jarrut. Niistä löytyy kuva ja vähän juttuakin tuolta keskusteluketjusta. Samalla Tepi laittoi paikallensa mun kunnostamat takajarrut jotka kävin huolellisesti läpi ja vaihdoin kaikki uudet tiivisteet ja sinne tuli vähän ajetut AP lockheedin palat. Sisustuksen sain hienosti kasattua loppuun ja lähes kaikki muovit löytyivätkin ja suurin osa siinä kunnossa että suoraan paikoilleen vaan. GTI Lancerin penkit tuli nyt väliaikaisesti kiinni kunnes saan valuuttaa ostaa jotkin kuppipenkit mutta ihan ok:lta nuokin tuntuu. Renkaat tyhjenivät vuortellen mutta sielut vaihtamalla tuokin ongelma katosi. Sitten koeajolle... ::)

Lähdin ajamaan hallilta ja voi perhana että se veti hienosti. Hymy korvissa siinä ajelin mutta toisaalta kirosin vinoa rattia ja omituista käärmemäistä liikehdintää. Auto vaelsi ja venkuroi. Selvää oli heti ensi kilometreillä että etuiskarit on sökönä. Sitten käännyin takaisinpäin ja Tepi hyppäsi puikkoihin. Pari vetoa ehti ottamaan kun pikkuisen auto nypähti ja seuraavalla vedolla sitten katosi ne vedot ja takana näkyi pelottava savupilvi. Turbohan siellä taas kilkatti joten eikun soitto hallille että sieltä tultaisiin hinaamaan takaisin.

Sitten oli taas kyynelten vuoro. ::) Siinä istuin Viljon edessä ja manasin sen alimpaan helvettiin. Seuraavana aamuna pitäisi lähteä kohti Alastaroa ja auto on taas käyttökelvoton. Meinasin jo luovuttaa ja lähteä kotiin mutta Tepi sai puhuttua ympäri ja vastentahtoisesti aloin hommiin. Tepi alkoi purkamaan turboa ja minä avasin venttiilikopankannen ja jälkikiristin kannen.

Kun Tepi sai turbon irti kuuluin vain kilahdus ja akselin pää putosi turbosta. Poikkihan se oli. Siipi ihan rikki joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi alkaa irroittamaan Tepin kolmosesta turboa lainaan. Näin tapahtui ja hetken päästä olikin jo "uusi" turbo paikoillaan. Tässä kohtaa olikin jo remmiin liittynyt ST joten yksi käsipari oli lisää kasaamassa Viljoa. Edellisenä iltana kävin hakemassa pari jousikuulaventtiiliä joilla oli tarkoitus saada ahdot säätöihin ja tähän liittyen ST asensi Viljoon ahtopainemittarin. Samaan syssyyn Tepi ja ST säätivät ihan sekaisin olevat pyörän kulmat ja minä irroitin ratin ja laitoin sen suoraan. Suuret kiitokset vaan ST:lle avusta.

Sitten taas koejolle. Heti huomasi että pyöränkulmien silmämääräinen säätö vaikutti jo ja paljon. Kulku oli paljon suorempaa. Pari kertaa varovasti kiihdytettyäni koitin sitten täyskaasulla lähteä ja heti alkoi ST vierestä huutamaan että ahdot oli tapissa. Mittari näytti 1,5 baria ja sen yli mentiin ja reippaasti. Ei ihme että veti niin pirun hyvin. Sitten hissukseen takaisin hallille ja venttiilin asennukseen. Sen sain paikoilleen hienosti mutta siinä yön tunteina säätö ei onnistunut oikein hyvin vaan ahdot karkasi edelleen. Venttiili siis pois, letku suoraan hukkikseen ja takaisin koeajolle. Nyt ahdot oli maksimissaan 0,5-0,6. Sunnuntaina radalla säädettäisiin loput.

Kello oli puoli kolme aamuyöllä kun lähdettiin ajelemaan kotia kohti. Muutaman kilometrin ajon jälkeen vaihteet alkoivat tuntumaan "hassuilta". En ehtinyt edellä ajavalle Tepille edes soittamaan kun vaihteet katosivat kokonaan. Siis mitä ihmettä nyt? Alkoi taas se vi**tuskäyrä nousemaan. Stoppi bussipysäkille ja vilkaisu konepellin alle paljasti vaihdevaijereiden kiinnityssokkien olevan kadoksissa. Siihen sitten jäin bussipysäkille torkkumaan kun Tepi lähti hakemaan hallilta kolmosesta taas varaosia. Tuhraantui siinäkin se lähes tunti ja lopulta toimivien vaihteiden kanssa ajeltiin kotiin. kello läheni jo puolta kuutta kun vihdoin kömmittiin kotiin. Melkoista motorsporttia sanoisin. ::)

Viljon ensimmäinen ratapäivä:
Alastaro 15.04.12

Aamu valkeni aurinkoisena ja olin väsymyksestä huolimatta niin innoissani. Pääsisin vihdoin Viljon kanssa radalle. Kaikki vuodattamani kyyneleet, verille asti kuluneet kädet ja riekaleina olevat hermot saisivat vähän lievitystä. Matka Alastarolle meni niin hienosti. Viljo toimi kuin unelma, kulki kauniisti, suoraan. Alastarolla sitten lähdin heti kun mahdollista radalle ja ei siinä mitään. Edelleen se pelasi hienosti mutta etulukko hakkasi käsille tosi pahasti. Ilmeisesti Redlinen MTL öljyssä ei olen riittävästi LS lisäainetta tuolle lukolle tai sitten lukko on aivan liian kireällä joten senkään vuoksi kunnollisia kierroksia ei uskaltanut edes koittaa. Voihan siellä toki olla ohjauksessakin vielä olla jotain pielessä. Sekarengastus ja rikkinäiset etuiskaritkin aiheuttivat erinäisiä ongelmia vaikka potentiaalia tuolla autolla kyllä on. Päivä meni tosiaan hienosti, Viljo toimi kaikki sen n. 70 kilometriä mitä radalla sillä ajoin. Bensaa ei vienyt erityisen paljon ja sen ahtopaineensäätöventtiilinkin asensin ja säädin ahdot noin 0,9 liepeille. Tuntui ihan ok:lta vaikka voisihan siitä vähän vielä nostaa. Nyt antoi välillä nakun yläkierroksilla kun täyskaasulla kiihdytti. Mutta hienoa oli ja varsinkin jarrut yllättivät positiivisesti.

Kotimatka olikin sitten oma lukunsa. Lähdettiin letkassa ajamaan Tamperetta kohden ja alkumatka meni varsin rauhallisissa merkeissä mutta loppumatkasta piti vähän innostua leikkimään. Yhdessä kiihdytyksessä olin tuntevinani pakokaasun hajun sisälle ja seuraavassa pienen nytkähdyksen. Moottorijarrutuksessa se sitten kuoli ja kuului vain tasainen "Bababababrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" ja siihen sitten rullailtiin tien poskeen. Hinattiin Viljo kotiin ja sen verran konehuonetta purin että onko edes jakohihna paikoillaan ja olihan se mutta jotain siellä on pahasti pielessä. Tepi epäili että turbo taas nalkannut mutta mä olen henkisesti valmistautunut avaamaan koneen uudelleen. 250 kilometriä ajettuna...

Tää on sitä motorsporttia joku sano... :seina
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Vihdoinkin löytyi sen verran motivaatioo että Viljo hinattiin halliin sisälle. Mukana oli paljon porukkaa ja alkoholijuomia joten sai sitä sen verran uskallusta että hommiin alettiin. ST irroitti puskurin ja osan ahtoputkia mutta sieltä ei löytynyt mitään erikoista. Minä irroitin venttilikopan kannen mutta sielläkin näytti siistiltä. Jako oli paikallaan eikä jakohihnakaan ollut erityisen löysällä. Sitten tulpat irti ja kurkistelemaan pyttyihin. Eipä sielläkään mitään muuta erikoista näkynyt kuin että kakkonen oli hieman huohottanut.

Hilut kasaan ja poikien kannustuksen myötä kädet täristen uskalsin vääntää virta-avaimesta. Viljo lähti käyntiin. Kolmella pytyllä ja vaivanloisesti "babababababa" eikä kaasuun ollut oikein vastetta. Ei mitään kolkotuksia, kilinöitä vaan melko nättiä käyntiä kaikesta huolimatta. Siihen sen sitten sammutin ja lähdettiin jatkamaan iltaa toisaalle.

Tänään sitten palattiin Tepin kanssa hallille ja mitattiin Viljosta puristuspaineet. Nelonen 10,5 baria, kolmonen 11 baria ja sitten kakkonen. Puhdas nolla. :-\ Kokeiltiin uudelleen mutta kuulihan sen jo äänestäkin ettei painetta tulisi. Mittari näytti edelleen nollaa. Ykköspytystä löytyi sitten taas se 11 baria. Tokihan se alkoi syömään naista mutta ainakin nyt tiedän ettei siellä ihan jokapaikka ollut solmussa ja parhaassa tapauksessa siellä venttiili vain kantaa. Syy miksi näin, selvinnee kunhan kansi on irti ja pääsee kurkkaamaan tarkemmin venttiileitä. Harmi kun en muista oliko se kakkos vai kolmospytyn venttiili jonka koneistin. Josko vika on minun kädenjäljessäni. Katsotaan, katsotaan. Toinen idea miksi venttiili kantaisi voisi olla se että aiemmat turbo-ongelmien aiheuttamat mahdolliset metallisirut olisivat sitten kuitenkin kulkeutuneet koneeseen saakka. Spekulointiahan tämä, palataan asiaan kun kansi on irti.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Ja taas on aikaa kulunut, puolitoista kuukautta ja Viljo parka on kesänsä nököttänyt hallin nurkalla. Välillä sitä on pikkuisen siirrelty mutta eipä muuta ole tapahtunut. Eilen otettiin se vihdoin nosturille ja alettiin purkamaan. Kaikki otettiin irti siten että seuraavaksi on kansipulttien irroituksen vuoro ja paljastuipa sieltä jotain syytä tälle vastoinkäymiselle kun ahtoputkia irroiteltiin. :-\

Siellä sitä metallihilua sitten oli eli aiempi diagnoosi sai vain vahvistusta ja turbon hilut ne on koko homman aiheuttaneet. Nyt tarvii sitten käydä paikat huolella läpi ja etsiä kaikki turbosta irronneet metallihilut. Samalla vaihdetaan uusi välijäähdytin nokalle ja jos sen alustankin saisi paikalleen. Nyt tehdään rauhassa ja ajatuksella. Piste.

Voi kun saisi tämän projektin siihen pisteeseen että pääsisi jo nauttimaankin eikä pelkkään avaamista-kasaamista taas uudelleen avaamista-kasaamista. Voi Viljo. Mutta siitä olen iloinen että vika ei johtunut kasausvirheestä jota todella pelkäsin. :)

580751_496552970359026_1676288929_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Eilen lähti kansi irti ja ensin tarkistin mäntien kunnon. Ok, ei mitään sanottavaa. Sitten kurkistin kannen alle ja hupsista vaan. Siellähän sitä metallihilua olikin. Ihan siinä imuventtiilin ja istukan välissä ja juurikin kakkospytyssä. Aikasmoinen palanen se siellä istuskelikin joten ei ihme ettei venttiili päässyt kiinni saakka. Varovasti sen rapsutin irti ruuvarilla ja yritys oli ottaa hilu talteen ja laittaa kentie kehyksiin ;D mutta se perhanan paholainen pääsi lipsahtamaan imusarjan sisään. Siinä sitten ihmettelin etteikö hilusta muka jäänyt mitään jälkeä ja naureskelinkin Tepille että taitaisi toimia tällainkin kun vain lykkäisi kannen paikoilleen. ;D Päätin kuitenkin ottaa kaikki kakkospytyn venttiilit irti ja käydä ne kuitenkin läpi ja ihan hyvä idea olikin. Ei siellä pahasti ollut jälkeä mutta jotain pientä kuitenkin. Läppäsin venttiilit ja uskoisin niiden olevan nyt taas tiiviit. Tarvinnee vielä dieselillä tarkistaa tilanne. Imusarjaa tarkemmin tutkiessa löytyi lisää metallihiluja ja varsinkin ykköspyttyyn oli menossa niin suuri metallinpala että se taatusti olisi saanut vahinkoa aikaiseksi. Taisi olla nyt se hetki kun ne turbon hilppeet ovat saavuttaneet imusarjan ja ties kuinka monta hilua tuosta on jo ehtinyt läpikin mennä. :eek: Nyt pitää siis käydä tarkkaan läpi kaikki ahtoputket ja pestä huolellisesti imusarja. Tepi perhana haluaa turbonsa takaisin joten nyt tarvitsi jostain löytää uusi turbokin. :-\ Tylsää.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Joopas joo. Huomenna tulee tasan vuosi siitä kun tämä "elämäni auto" haettiin. Koko vuosi on mennyt kaikenlaisten ongelmien kanssa painiessa ja ajokilometrejä on kertynyt vaivaiset 250 kilometriä. Silti, en tuosta murheen kryynistä luopuisi mistään hinnasta, unelmien täyttymys se mulle tavallaan on vaikka yksi kirottu romukasa tuo kikotin on.

Tepi-nimiseltä joulupukilta sain joululahjaksi uuden vakio turbon joten se ongelma on ratkaistu ja voisi nyt taas alkaa tekemään jotain kun sen motivaation taas löytäisi. Kannen sain kasaan tuossa jo pari kuukautta sitten ja nyt vaan tarvisi alkaa kasaamaan. Vielä ton kai ehtis saada jääradoille ajoon... :-\
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

H I T A A S T I niin H I T A A S T I

Viljo pääsi eilen sisätiloihin huolellisen pesun kautta. Sitten alkoi kasaaminen purkamisella eli niinkin yksikertainen homma kuin jakopään purku. Ei mennyt ihan niinkuin Strömsössä. :seina Kun se perhanan kone on tehty niistä eri hilppeistä (6-pulttinen alakerta + 7-pulttisen yläkerta) niin eihän se edes se perhanan jakopäänsuojakaan lähtenytkään irti ihan tosta noin vaan. Ilmastoinnin kompurakin piti lopulta irroittaa että sai sen suojan irti. Aikaa meni ihan liikaa ja päivän tavoite jäi kauaksi kauaksi. Mun touhutessa konehuoneessa Tepi sovitteli uutta välijäähdytintä nokalle ja leikkeli ja taivutteli uusia ahtoputkia. Homma jäi pahasti kesken mutta kohta jatketaan. Linnut laulaa ja lumet sulaa.

Niinkin tärkeät osat tuli tilattua kuin ne ihanaakin ihanemmat "vaaleanpunaiset" HKS öljynsuodattimet ja sellaista punaisen sävyistä Carbon Fiber-tarraa. :D Noilla saa heppoja varmaan miljuunia. ;D Tää on tätä pää edellä puuhun tuunausta, kun hankitaan kaikenlaista bling bling hilpettä ennenkuin auto on edes käyntikunnossa. :p

480661_612957272051928_1795754711_n.jpg


Lohduton työmaa. :-\
62400_612957282051927_1749613426_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

No niin! Nyt on "Fullboostilassa" taas tapahtunut ja paljon.

Viljo alkaa olla paria pikku juttua vaille käyntikuntoinen. Ihan (ahto)putkeen ei tämäkään taas mennyt mutta nyt ollaan onneksi jo auringon puolella. Meinasi usko taas loppua yhden pikkiriikkisen takaiskun vuoksi ja sain taas pari kyyneltäkin siinä tirautettua konehuoneeseen nojaillessa. ::) Siitä ei sen enempää, sen verran keltanokkamoka on kyseessä, mutta onneksi ei mitään vauriota saatu aikaiseksi vaikka ainekset pahempaa oli.

Jakopää saatiin tosiaan kasaan ja heti mittailtiin puristukset jotka oli 11,5 - 11,5 - 11,5 - 12,5. Venttiiliremppa oli siis onnistunut. Parin arki-illan aherruksen tuloksena nyt siis konehuone alkaa olla valmis. Pari ahtoputkea on vielä irti, johtosarja kytkemättä mutta muuten kaikki kunnossa. Uutta, low-budjettiin sopivaa välijäähdytintä ei ole vielä löytynyt ja vanha on täysin käyttökelvoton joten koeajoja joutuu odottaan vielä hetkisen.

Alustan modaaminenkin on pikkuhiljaa alkanut suunnittelulla ja takapää saadaan istumaan kohtuu helpolla mutta mitenköhän etupään kanssa käy. Noh, Tepi on sen alustan luvannut mulle modifioida asennuskuntoon, joten siitä mä en stressaa. Pääasia että Teinit on alla kun kesä koittaa. :D

Pikku riisaustakin toki oli pakko harrastaa ja matta musta paukkupullo oli ahkerassa käytössä. Spirit of the competition-tarrakin löysi vihdoin paikkansa konepelliltä. Nyt on taas fiilistä ja istuskelin hetken Viljossa, Hello Kitty-hajusteen tuoksussa ja heiluttelin taustapeilissä roikkuvia karvanoppia miettien että jokos taas kohta mentäisiin. Siitä onkin kohta tasan vuosi aikaa kun Viljo viimeksi kilahti. Saa nähdä päästäänkö kokeileen Alastaroon taas kestävyyttä.

165432_627483090599346_1369760254_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Ja projekti etenee hitaasti mutta tasaisesti.

Uutta, sopivan kokoista ja budjettiin istuvaa välijäähdytintä ei meinannut löytyä lainkaan joten päädyin ostamaan Motonetistä sellaisen. Kyllä sillä nyt johonkin saakka pärjää. Tampereelta ei tietenkään sellaista löytynyt vaan lähin oli Porissa. Hetken vääntämisen jälkeen lähdin hakemaan sen itse. Eipä siihen mennyt kuin muutama tunti ja parilla kympillä bensaa ja nyt ei ainakaan tarvitse enää murehtia siitä.

Uusi välijäähdytin päästiin asentamaan sitten lauantaina mutta se on sen verran alkuperäistä isompi ja lähdöt eri paikoissa että putkia pitää hieman muutella. Lisäksi yksi vanhoista ahtoputkista on lähes käyttökelvoton joten sen tilalle pitää taivutella vielä uusi ja hankkia 3":sta 2":aan adapteri välijäähdyttimen lähtöihin. Sitten pääsee pistämään loput putket kiinni. Puskuria piti vähän muokata mutta ihan kohtuu työllä sai puskurin ja välijäähdyttimen sopimaan yhteen.

Lisäksi alustaa alettiin sovittelemaan purkamalla ensin takapää. Eihän se taaskaan mennyt ihan putkeen vaan melkoinen työ tehtiin että takatolpat saatiin edes irti. Onneksi uudet menevät helpommin paikoilleen eikä toivottavasti samanlaista sunnuntaijumppaa tarvitse harrastaa asennusvaiheessa. Tänään yllättävän vapaapäivän johdosta sitten purettiin etupää ja porattiin uudelle sarjalle sopivat reiät etupäähän. Ihan kivasti tuo IX:n alusta tuonne istahtaa.

Nyt on aika hyvät fiilikset ja niiden nostamiseksi piti vähän vielä hifistellä ja laitella hieman sisustaakin. Tilasin tuossa aiemmin kiinasta sellaista punaista hiilikuituteippiä jota ajattelin käyttää sisustaan. Se muotoutui kivasti ovipahveihin mutta vaikuttaa olevan tosi, tosi lämpöherkkää eli saa nähdä miten se kesän kuumuudessa käyttäytyy. Jos ei toimi, vaihdetaan johonkin muuhun.

Lisäksi aloitin uusien roiskeläppien asentamisen kun ei tuossa kohtaa mitään muutakaan keksinyt. Kyllähän ne Ralliartin läpät kivalta näyttää. Ja niin näyttää tämä projektikin tällä hetkellä. :peukku

Ja tässä vielä keskusteluun linkki jos nousee jotain ajatuksia mieleen: Höpölöpöt

Välijäähdytin taidetta. ::) (katsotaan nyt jääkö tällaiseksi vai saako kokomustan peitteen)
521636_629221860425469_2057520316_n.jpg


Vähän sisustaa aloitettuna:
603914_629499057064416_1655959354_n.jpg


Ja Teinien sovittelua.
544353_629499053731083_1441978538_n.jpg


Ja vielä kuraläppäfiilistelyä. ;D
555118_629499050397750_1616161246_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Jaahans. Viikonloppu alkoi ahtoputkien rakentelulla. Aikamoinen sovittelu olikin että ne sai sinne edes jotenkin järkevästi eikä ne nyt ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan vissiin sitten kuitenkaan mennyt. Välillä vähän pelotti kun siiderin ja lonkeron voimalla kasailtiin putkia ja hitsaukset ja rälläköinnit ei aina olleet ihan vakuuttavia. :D Mattamustaa meni purkillinen putkien kaunisteluun mutta siltikin aika kornin näköiseksi ne jäi mutta pääasia että toimivat. :p

Sitten oli vuorossa loppujen osien kasailu konehuoneeseen, jäähdytin nesteiden lisääminen ja johtojen kytkeminen ja sitten se the big moment. Käynnistys. Akku paikoilleen ja vääntämään avaimesta. Ensiksi muutama "valekäynnistys" että öljyt lähtee kiertämään ja sitten vaan käyntiin. Ja se lähti käyntiin ja kävi kauniisti. Tai noh, niin kauniisti kuin se tolla kokoonpanolla voi käydä. Taitaa jo nokka-akselit varmistaa sen että käynti ei ihan tasaisinta ole. Kaasuun vastasi hienosti ja kaikki vaikutti olevan ok. Kauhea käru konehuoneestä nousi tiivisteiden lämmetessä ja kuparirasvojen palaessa mutta hyvä fiilis on. Ihan meinasin herkistyä ja tirauttaa onnen kyyneleen, niin hyvältä se tuntui saada tuo taas tähän pisteeseen.

Sitten alustan kimppuun ja kiinnittelemään Teinejä. Alkuvalmisteluiden vuoksi ne menivät todella iisisti paikoilleen mutta sitten kauhukseni tajusin että mullehan on tulossa joku perhanan maastoauto vaikka nuo Teinit on ihan matalimmillaan. :-\ Pikkuinen fiba kävi niiden muokkauksessa joten tosiaan ne ovat liian pitkät ja kun Viljo laskettiin niiden varaan niin kyllä harmitti. Takarenkaiden ja pyöränkaarien väliin jää varmaan kahden nyrkin mentävä aukko, aika karmean näköinen ja sille pitää kyllä tehdä jotain. Nyt kuitenkin ykkösprioriteettinä on auton liikkeelle saaminen joten tuon korjaaminen saa nyt jäädä myöhemmäksi. Hyvä puoli alustassa on että se on todella jämäkkä. Radalla varmasti makea ajettava mutta luultavasti Hämeenkadun mukulakivillä ajellessa ei taatusti hymyilytä. Lokasuojasta kun yrittää painaa niin ennemmin tulee peltiin lommo kuin alusta antaa periksi. Renkaat joustaa jonkun verran mutta siihen se jousto sitten jääkin. ;D Täytyy katsoa saisiko noita hieman pehmennettyä.

Nyt tarvitsee vaan odotella että Tepin LoCost Colt saa tolpat allensa ja poistuu edestä ja sitten pääsenkin Viljon kanssa kokeilemaan sitä auringon laskuun ajamista. Fiilis on korkealla ja vielä viikko ratapäiviin. Tässähän ehtii vielä kalusto hajoamaan.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Ekat satametriä ajettu Viljolla eikä se nyt mikään kauhea naatinto ollut myönnettäköön. ;D

Tyhjäkäyntiä ei oikein ollut, peilitkin taas jumittaa, käsijarrua ei ole lainkaan ja oikeastaan ei ollut mitään jarruja. Eli takaisin halliin sisälle. Siinä sitten sytkää alettiin säätämään ja kuunneltiin että jaahans, jaahans melekosta napsutusta kuuluu jostain eikä napsutusta saatu paikallistettua minnekään koneen ulkopuolelle. Sytkä säädettiin kohdilleen ja koska napsutus katosi kierroksilla päädyin aukaisemaan venttiilikopan kannen ja jälkikiristämään kannen samalla kun vähän vilkuilin mikä siellä voisi naputtaa.

Silmämääräisesti ei mitään vikaa ollut mutta pari nostinta siellä oli vielä vähän löysänä eli joskos se napsutus tulisi sieltä ja poistuisi ajan kanssa. ??? Toivotaan. Kansi kiristetään huomenna kun kone on jäähtynyt ja sitten paikat takas kiinni ja menoksi. Jarrut ilmattiin ja toivotaan että jarrut löytyy sen myötä.

Alusta tuntui tuon huikean sadan metrin matkalla ihan ok:lta, ei mitenkään liian kivireeltä mutta ans' kattoonny kun pääsee liikenteeseen. Huomenna olisi sitten siirtokilpien vuoro ja vähän pidemmän ulkoilutuksen paikka. Puskuri vielä paikalleen niin eiköhän se ole sitten siinä.

Ai niin. Ja renkaat vuotaa vanteen välistä. Perskutarallaan. Niillekin pitää vielä ehtiä tekemään jotain ennen lauantaita. Kiirusta meinaa pitää.

Alla vielä vähän kuvasaastetta eli Viljo eestä, Viljo takaa, Viljo istuu, Viljo makaa. :D

67565_633303036684018_1743628198_n.jpg


529335_633303043350684_14994636_n.jpg


562549_633303046684017_1773127315_n.jpg


935499_633303073350681_1606937974_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Ja sitten. Tänään kiristyi kansi ja vaihdoin vielä uudet tulpat. Asensin myös puskuriin uudet ritilät kun vanhat oli niin karmeassa kunnossa. Sitten vaan sovitteleen puskuria paikoilleen. Aikamoinen taistelu sen kanssa saatiin aikaiseksi ja ei se vieläkään kovin kauniisti ole paikallaan. Tuskin koskaan meneekään tuon paremmin paikoilleen mutta onpahan edes jotain keulalla.

Tämän jälkeen pienet koeajot Tepin kanssa ja kun kaikki vaikutti suht' hyvältä niin keräilin työkalupakin ja kaikkea mahdollisesti tarpeellista takakonttiin ja lähdin siirtokilpien voimalla yrittämään kohti kotia eli 50 kilometrin päähän. Heti kun pääsin asfalttitielle otin pari tiukempaa lähtöä ja kokeilin pysyykö ahtoputket kiinni. Hyvinhän ne tuntui ahtoja pitelevän. BOVin toiminnasta en oikein nyt tiedä, tarvitsee huomenna tarkistaa että jumittaako se ja ahtopainemittarikaan ei toimi. sekin tarvisi saada toimimaan niin pääsisi säätelemään ahdot kohdilleen.

Hyvin tuntuu taas vetoja olevan ja alusta on MAHTAVA. Niin jämäkkä ja tarkka olematta silti epämukava. Tykkään. :peukku Kiitos -JP-:lle jolta sarjan ostin. Nyt kun vielä saisi vähän korkeutta pois. Jarrut toimivat ja kaikki muukin vaikuttaa olevan ok. Vähän ennen kotipihaa yritin nostaa lämpöjä kabiinissa mutta eipä se puhaltanutkaan kuumaa. Sama vika oli aiemminkin joten huomenna on aika tutkia mistä tuo johtuu. Ja ne perhanan peilit jumittaa! :seina Ärsyttävän pieni mutta iso vika. Ja se tyhjäkäynti on melko pornoa. :D Ei sen nyt ihan tuollai tarvisi höpöttää mutta onhan se aika hauskan kuulloinen.

Kun lähdin hallilta ajelemaan ja pääsin ihmisten ilmoille niin eiköhän sieltä heti hyökännyt joku nuori poitsu mustalla, isolla bimmerillä perään kiinni. Oikein provosoiden siellä roikkui ja heti ensimmäisissä mahdollisissa valoissa se sitten änkesi vierelle nitkuttamaan. Pitihän sille näyttää että mihin kastiin se kuuluu eikä se edes uskonut kerrasta vaan piti tulla koittaan vielä seuraaviinkin valoihin. Noh, oppipahan olemaan ryppyilemättä vanhoille akoille ja niiden vanhoille Evoille. ;D

Nyt Viljo seisoo tuolla parkkihallissa ja huomenna kokeilen ihan työmatka-ajoa sillä.
Ja päästiinhän me ajeleen sinne auringonlaskuun. <3

301910_633702193310769_346642237_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Hienosti pelaa, jo toista vuorokautta ja melkoista hymyä on ollut sillä ajelu. Aamulla lähti hienosti käyntiin, ei ongelmia. Töistä kun jäi hieman luppoaikaa pistin piruuttani sondin pakoputkeen ja kokeilin päästöt. Siis eihän tossa ole kattiakaan paikallaan mutta kunhan vähän suuntaa antavia arvoja hain. Tällaiset sieltä irtosi:

Pyörintänopeus.........1030
Lambda....................2,341
CO...........................0,086
CO2.........................4,59
HC...........................1789
O2...........................13,74

Pyörintänopeus..........2190
Lambda....................1,225
CO...........................0,445
CO2.........................11,08
HC...........................408
O2...........................4,53
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Perjantaina tein vielä viimeiset hienosäädöt. Aikamoinen TODO-lista oli mutta kaikki melko pikkujuttuja eli aika nopeasti ne sai hoidettua. Ahtopainemittarin letkun vaihdoin ja BOVi oli virheellisesti asennettu :-[. Pohjasta puuttui pari kuminappia joten vesi pääsi suoraan sisään ja ne laitoin paikoilleen. Sitten imuroin taas lattialle ilmestyneet lasinsirut lattioilta ja laitoin autoon kumimatot paikoilleen. Käsijarru jumitti ja niitä vähän auottiin mutta ei ne vieläkään lähteneet toimimaan. Vaijeri jumittaa jostain eikä palauta. Tähän tarvii paneutua paremmin. Renkaat tarkistettiin ja kaikki nesteet.

Etulukkohan löi viimeksi radalla tosi pahasti käsille ja oli jo aiemmin puhetta ollut että tarvisi sinne jotain lisäsinetta laittaa. Astin vinkkien mukaan menin Fordilta hakemaan lukkoperäöljyn lisäainetta mutta eihän siellä ollut kuin jotain Transitin perään laitettavaan kitkaa vähentävää litkua joka maksoi 40 euroa pikkuinen desin purkki. Päätin kuitenkin että uskallan kokeilla tuota ja sitä sitten laitettiin noin puoli desiä vaihdelaatikkoon ja täytyy sanoa että melkoinen ero on. Nyt etulukko toimii juuri kuten sen pitääkin ja silti vaihdelaatikkokin toimii. Hienoa!

Radalle startattiin sitten seuraavana aamuna. Jännityksellä odotin päivää, perhoset lentelivät vatsassa. Matka itsessään Alastaroon sujui hyvin ja kun pääsin radalle niin ai että se tuntui hyvältä. Viljo oli todella hyvä ajaa. Alusta on tarkka, jämäkkä ja sekarengastuskin piti yllättävän hyvin. Mutkista pystyi tulemaan hienosti ulos ja jarrut pysäyttivät auton tarvittaessa. Olin todella tyytyväinen kunnes noin 6 kierroksen jälkeen mutksta täyskaasulla ulos tullessa kuului vain kumea "Puf" ja meno loppui siihen. Rullasin radan keskelle ja ei kun tutkimaan konehuonetta. Vahva veikkaukseni oli irronnut ahtoputki mutta kun siinä radalla asiaa tutkin en nähnyt yhdenkään liitoksen olevan irti joten pieni kylmänhiki alkoi housemaan otsalle josko siellä kuitenkin olisi jotain isompaa vialla.

Tepi tuli hinaamaan meidän takaisin varikolle ja sitten alettiin metsästämään vikaa. Putkista ei edelleenkään tuntunut löytyvän vikaa joten avasin jakopään yläsuojaa sen verran että sain tarkastettua että siellä on sentään hihna paikallaan ja saman tein Tepi löysikin irrallaan olevan ahtoputken liitoksen joten sain huokaistua helpotuksesta.

Sitten alkoi melkoinen operaatio. Ensiksi akku irti jotta päästiin käsiksi löystyneeseen pantaan. "Pienen" taistelun jälkeen saatiin putket takaisin kuosiin ja kamat kasaan ja takaisin radalle. Muutaman kierroksen pääsin ja sitten taas ihan samassa kohdassa, täyskaasulla mutkasta ulos tullessa kuului se sama "PUFF" ja rullasin taas radan keskelle. Tässä kohtaan kun tiesin missä vika on niin uskalsin ottaa ilmamäärämittarista liittimen irti ja pääsin nilkuttamaan varikolle. Taas sama rulianssi ja takaisin radalle. Tällä kertaa putki sitten irtosikin eri kohdasta. Puskurikin otettiin jo irti ja yritettiin vaikka mitä, mutta aina ne liitokset vaan jostain irtosivat. Itsetehdyissä putkissa ei ollut sikkauksia joten kun painetta tuli tarpeeksi jostain kohtaa liitos petti. Eipä tässä auttanut muu kuin kasata auto ja lähteä kotiin päin ajellen varovasti ilman niitä ahtoja.

Kotona vain poikettiin ja siitä sitten lähdettiin kohti hallia sikkailemaan putkia. Oli melkoinen matka kun autossa oli 5 ihmistä ja etupuskuri. Kyllä siinä sellaisia katseita keräiltiin kun ajettiin moottoritietä. ;D Hallille päästiin ja alettiin purkamaan putkia. Mä purin ja Tepi sikkasi meidän luottomekaanikon kanssa. Sitten putket takaisin paikoilleen ja tien päälle.

Tepi oli jo aiemmin luvannut olla kuskina koko illan Viljolla jos se Alastarosta hengissä selviää joten itse nautin illasta lonkerotölkki kourassa repsikan penkillä ja kivaa oli. Aikamoista rääkkiä Viljo illan aikana sai joten eiköhän tässä ole tullut käyttötesti nyt suoritettua. Kilometrejä on tullut noin 500 joten ihan hyvä tulos tällä kertaa. Puuhakilvistä loppuu teho tänään ja nyt Viljo menee hallille ja ensi viikolla yritän alkaa korjailemaan noita pikku vikoja mitä nyt on esille tullut ja putkisto pitää vielä vaihtaa tulevaa rekisteröintikatsastusta ajatellen. Lisäksi nuo peilit aiheuttavat pään vaivaa ja lämmityslaite pitää katsoa mikä siinä oikein on vikana kun ei lämmintä puhalla lainkaan. Lisäksi happikoten välistä tuo hieman vuotaa joten siihen pitää vaihtaa tiiviste.

Jokatapauksessa olen kokonaisuuteen tyytyväinen. Tästä on hyvä jatkaa projektia ja kunhan autossa on suomen kilvet uskaltanee jo vähän ajatella noita turhiakin asioita eli ulkokuorta yms.

Kiitokset vielä kaikille jotka Alastarolla tai muuten ovat auttaneet. :peukku
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Eka kuva siitä kun ahtoputki lähti ensimmäisen kerran irti ja mietitään seuraavaa siirtoa keskellä rataa ja toisessa kuvassa ratkaisu siihen ettei ahtoputket enää lähde irti.

viljo_alastaro.jpg


ahtoputki.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Jaahas, mitäpä Viljolle kuuluu. Jonkun verran on ajeltu ja hyvin pysyy ahtoputket kiinni ja muutenkin tuntuu pelaavan. Yhden illan ajelin siirtokilvillä pitkin kylää ja jotain pikku ajeluita tässä Team Fullboost headquartersin nurkilla on tullut ajeltua. Nyt se seisoo pukkien päällä odottamassa vanteiden maalausta ja renkaita.

Tänään tuossa muiden ropausten ohessa olen jotain pikkujuttuja käynyt läpi, mm toimimattoman vasemman lasin viaksi paljastui katkennut vaijeri japeilit irroitin liittimistä, eivät nyt ainakaan enää elä omaa elämäänsä vaan pysyvät auki asennossa. Käsijarrua yritin herätellä tuloksetta ja vihdoin sainasennettua mankan paikalleen. Melkoinen tuuri kävi kun sattumalta siellä oli valmiina suoraan omaan mankkaani sopiva liitin. Jopa antennikin heräsi eloon.

Viikolla jos kävisi jotain pikkujuttuja säätämässä ja renkaat/vanteet laittamassa alle niin sittenoltais valmiina kokeileen ensi viikonloppuna Viljolle jo melkoiseksi haasteeksi muodostunutta Alastaron rataa. :eek:
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Ai niin, unohtui yksi iso juttu. Viljon koneesta on kuulunut omituinen tikutus. Ensin epäiltiin eettä jokin nostimista tikuttaa ja venttiilikoppa aukaistiinkin ja painelin nostimet, kaikki oli jäykkiä eli siinä vika ei ollut. Sitten epäiltiin että tulpanjohdot lyö läpi ja ääni tulee siitä ja löytyihän sieltä puolapaketista vikaa, sieltä se komeesti löi läpi. Vaihdoin toisen puolapaketin ja avot, hieman ontunut tyhjäkäynti parani heti mutta raksutus ei vaan kadonnut.

Siinä sitten revittiin lähes jo hiuksia päästä ja suunniteltiin venttiilikopan uudelleen avaamista kunnes Tepillä leikkasi. PCV-venttiili! Ja sehän siellä raksuttaa. Pienen googlettelun jälkeen selvisi että kyseinen raksutus on ihan tyypillistä 4g63 +virinokat yhdistelmässä. Kokeilin vielä vaihtaa venttiilin toiseen mutta samanlaista raksutusta se toinenkin pitää joten olkoon nyt sitten ominaisuutena Tuo raksutus kunnes keksitään jokin hyvä ratkaisu.

Ja keskustella voi: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=41806.new
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

No niin, palataas asiaan.

Ratapäivät jo häämötti ja lauantaina tein viimeisiä tarkistuksia. Uudet, vanhat renkaat oli jo vaihdettu alle, käväisin pienellä koeajolla ja sitten vielä Viljo nosturille ja perän, kulmavaihteen, laatikon öljyjen tarkistus. Muissa tilanne oli ok, mutta kulmavaihteeseen lisäsin ihan hitusen öljyä. moottorin puolella kaikki ok, kuten jarrunesteet, tehostimen öljyt yms muutkin. Happikotelon kiristin ja siellä olikin yksi mutteri aika löysällä eli sieltä sieltä varmaan sitten puhalsi läpi. Sitten vielä pesu ja pakkaus ja kohti Alastaroa. Aurinko paistoi ja tunnelma oli korkealla. Jee, toimiva auto ja kaikki hyvin. Juu. Kilometrejä mittarissa 129 300 km.

1012204_680520595295595_1447583103_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

SUNNUNTAI, RATAPÄIVÄ

Hienostihan se alkoi. Oli taas kiva ajella radalla vaikka pieni pelko olikin persiissä kestääkö se kasassa tällä kertaa. Kierros kierrokselta luotto kuitenkin kasvoi kunnes check engine valo syttyi. hetkesn jo ehdin panikoida kunnes muistin että sinne ecuunhan laitettiin se "check engine on knock" eli nakuhan se siellä ilmoitteli olostaan. Nakua kun ei ole tullut aiemmin, liekö nyt sitten kuumuudesta johtuvaa. Eipä mitään, lisää ajoa vaan ja sieltä se naku välillä tuli ja kaasua nostamalla siitä sitten aina pääsi eroon. Alusta oli tosi levoton, peräpää tuntui elävän omaa elämäänsä ja renkaat olivat täysin kelvottomat, ei pitoa lainkaan ja välillä siellä luistelin ihan miten sattui. Vieläkään takaveto kuskilla ei ole iskostunut takaraivoon se että nelikolla se kyllä kaasulla oikenee. Kai se sieltä ajan mittaan tulee. Otin muutamia kierrosaikoja ja ihan kohtalaisia aikoja noi pito ongelmat huomioon ottaen tuli, 1,37 ja rippeet päälle oli paras aika tällä kertaa.

Sitten. Sitten. Erään mutkasta ulostulon jälkeen se tapahtui. Veto loppui ja kuului vain sellainen epämääräinen kolinan, särinän, sirinän ja kilinän sekoitus ja siihen se sammui. Väänsin virrat pois ja annoin Viljon liukua radan varteen ja jo ennenkuin kurkkasin konepellin alle niin tiesin että nyt se on siinä. Kone paskana. Kurkattuani konepellin alle olisin vajonnut polvilleni ja purskahtanut hillittömään itkuun jos ei Jahvetin jälkikasvu olisi ollut kyydissäni. Jakopään yläsuojus oli lentänyt paikoiltaan ja alta paljastui noin kolmannekselta revennyt jakopäänhihna. Sitten pelti kiinni ja hinausta odottelemaan. Päivä oli siis pulkassa Viljon osalta.

Hinattiin Viljo hallille ja sillä aikaa kun Tepi purki reissukamoja niin aukaisin venttiilikopan ja vilkuilin vähän sinne. Ensinnäkin jako näytti olevan pari-kolme hammasta hypännyt ja muutama keinu siellä oli pois paikoiltaan, venttiiliä jumissa ja niin edelleen. Otin nokka-akselit auki etteivät ne nyt enempää pakota ja kaippa sitä huomenna pitää katsoa mitä kaikkea siellä on rikki. Olisihan se tuuri jos männät olisi selvinneet ehjinä, katsotaan.

Nyt on sellainen fiilis että perkele, myyn koko roskan ja ostan vaikka sen 1,6 litraisen Skodan. Joku sanoa että tää on sitä Motorsporttia. Taas!

945745_681348121879509_106570445_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Tässä on pähkäilty eri vaihtoehtoja. Olishan tuossa yksi ylimääräinen III:sen moottori odottamassa ja se nyt varmaan luovuttaa ainakin kantensa, riippuen nyt vähän miten noi Viljon männät voi. Saisihan tuon takaisin kasaan melko nopeastikin ja ihme kyllä, nyt on motivaatiotakin, kunhan vaan saisi aikaiseksi ottaa ja hinata Viljo nosturille ja alkaa purkamaan. Samalla selviäisi mikä sen, kuitenkin Kevlar-vahvistetun jakohihnan oikein tappoi. Oma epäily on että mä olen sössinyt jakopään jotenkin ja jättänyt jonkun pultin löysälle tms ja se siellä on sitten pikku hiljaa löystynyt ja lopulta tehnyt tekosensa. Mielenkiintoista nähdä mikä se oikea syy tähän rikkoon sitten on.

Mä olen kuitenkin sitä mieltä että nämä autot on ajettaviksi tehty ja erityisesti Evot poljettaviksi. En ymmärrä sitä että hankitaan nopea, tehokas auto ja sitten ajellaan sillä töihin ja takaisin ja sunnuntaina ehkä tehdään pikku kierros jossain puistossa. Näiden pitää kestää se että niitä possutetaan vaikka se 10 tuntia putkeen radalla. Ne on raakoja autoja jotka on luotu kovaan ajoon ja jos ne hajoaa niin ne tehdään uusiksi, paremmin.

Ja enhän mä tota Viljoa mihinkään myy. Tämä alkaa olla jo henkien taistelu, minä vastaan Viljo. Viljo on voitolla nyt 5-0, eli viiden "engine fail" on menossa. Mutta mä en luovuta. Perkele! Se on mun oma Via Dolorosani, tuskien tie. Ja erään viisaan miehen (Tepin) sanoin: "Jos se menee rikki, se menee jostain syystä rikki". ;D
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Tänään sitten tipautettiin Tepin ja luottomekaanikon kanssa Viljosta kone-laatikko yhdistelmä irti ja kädet vapisten, jännitystä ilmassa sitten availin jakopään suojan pultteja. Kun suoja oli irti, kesti hetken tutkailla ennen kuin se löytyi. Irronnut pultti! Juuri niin kuin pelkäsin ja epäilin. Sitten etsimään mistä se on irronnut ja löytyihän sille paikka. Se on se pultti joka ilmeisesti blokkaa yhden öljykanavista öljypumpun yläpuolella. Kyseinen pultti kyllä laitettiin paikalleen ihan ruuvilukitteella mutta näin sitten kuitenkin pääsi käymään. En vain tajua miksi ja miten ihmeessä.

Jako on sen verran pielessä että kyllähän se on siellä aikalailla vapaasti ehtinyt pyörähdellä. Vituttaahan tää ihan järkyttävän paljon, ette uskoiskaan. Mä kun toivoin että siellä olisi ollut vaikka marsu tms joka olisi tuon aiheuttanut eikä tuollainen perhanan vaivaton pultti. Kele!

Huomenna puran sitten kannen irti että pääsee katsomaan mäntiä ja sen jälkeen alkaa sitten suunnittelu että miten tästä taas jatketaan. Kaikenlaisia ideoita tuo mun pelle pelottomani, aka Tepi taas esitti, pitää puntaroida asioita. Toiveena olisi että tuohon voisi vaan istuttaa toisen kannen ja taas rokki soisi. Jonkin aikaa ainakin.

Höpöttelyt: http://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/tamus-evo-i-viljo.41806/

62438_684353031579018_1338708872_n.jpg


Ja closeuppi:
1094777_684353028245685_706532645_n.jpg
 
Viimeksi muokattu

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Ja vielä se tunne kun katsoin kannen sisään...

533681_684353058245682_1087491974_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Tänään sitten kansi, alakerta ja vaihdelaatikko kokivan karvaan eron toisistaan. Ja juu, venttiilit on aika pirun kierossa, ihme ettei lautaset ole katkenneet ja männissä on melkoiset iskujäljet. En tiedä onko kampura ottanut itseensä mutta äkkiseltään katsottuna männät nousee kyllä kaikki samaan tasoon. Päädyin kuitenkin siihen että en tuota alakertaa enää käytä vaan se käytetään johonkin ”ei niin tärkeään”, johonkin LoCost tyyppiseen rakennelmaan. Viljolle on nyt etsinnässä siis toimiva alakerta tai ainakin männät ja veivit jotka voisi istuttaa tuohon nyt ylimääräisenä lojuvaan III:sen koneeseen.

Mulla alkaa kyllä olemaan jo kiva kokoelma noita erilaisia hajoamisääniä. Muunmuassa seuraavanlaisia ääniä on tullut jo tutuksi:
"Boks, kili, kili, kili" = Ahdin todennäköisesti otti itseensä.
"Bababababababbbrrrrrr" = Venttiilin välissä lienee jotain sinne kuulumatonta.
"Baff" = Ahtoputkissa taitaa olla nyt jonkinlainen vuoto.
"Bililibalalalatililiiikilikalitrrrrrrrrrrr" = Nyt taisi mennä jakoremmi poikki ja venttiilit on treffeillä mäntien kanssa.

Mutta mutta. Nyt keskityn tulevan viikon taas kissatouhuihin ja Viljon osalta palataan asiaan ehkä tulevana viikonloppuna. Kova olisi yritys saada se kasaan vielä tämän kesän jäljellä oleville ratapäiville, edes toiselle mutta ainakin sinne lokakuun dynoon se pitää saada kasaan. Kaikkihan riippuu siitä miten löytyy sopivia osia, aikaa ja motivaatiota. Katsellaan!

Ja näin se kansi lentää...
1012446_684841594863495_2099115137_n.jpg


Alakerran vauriot...
935897_684841591530162_1349679318_n.jpg


Ja yläkerran tuhot. :p
531803_684841598196828_835939749_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Paljon oon hommia tehnyt vaikka ei tänne ole päivittynyt. Päädyin sitten siihen että nyt teen koneen pikkutarkasti ja huolella. Ensiksi oli kauhea kiukku, suru ja motivaatiota ei ollut yhtään. Taas oli niin lähellä ettei nettiautoon ilmestynyt yhtä Evon raatoa ja kävi sen tuleen tuikkaaminenkin mielessä. Nyt kun päätin ettei mitään deadlineä ole, niin kummasti taas alkoi kiinnostamaan. Auto ei siis tule valmistumaan syksyn dynolle, teen sen rauhassa, huolella ja siten että jos tällä kertaa voisi olla vähän luottoakin sen tekniikkaan. Ihan alkutekijöihin siis takaisin.

Aihioksi otin Tepin kolmosen vanhan koneen jossa oli tyypillisesti männänrenkaiden välit murtuneet rikki. Onneksi olivat kuitenkin murtumisesta huolimatta pysyneet paikoillaan joten sylintereissä ei ollut vikaa. Ensimmäisenä purin sen ihan palasiksi, osat pestiin huolella ja olen maalaillut niitä sitä mukaan kun niitä puhtaana tulee. Uusiksi männiksi ostin VIII:n käytetyt männät ja ne sopivat kivasti sylintereihin, juuri sopivasti tulee välystä vaikka ensiksi vaikuttivatkin melko tiukilta. Ainoana ongelmana lienee se että koneet tosiaan pyörii eri suuntaan eli männissä on ne venttiilin kolot eri päin. Koska nokka-akselit ei ole vakiot lienee turvallisinta testata ensin varovasti ottaako venttiilit mäntiin vai toimivatko hyvin.

Nyt on alakerrasta laakereiden välykset mitattu, kansi on parhaillaan koneistuksessa ja lohko menossa huomenna siistittäväksi koneistamoon. Samalla vien pakosarjan oikaistavaksi. Venttiilit läppäsin jo valmiiksi ja hitsasin rikkoontuneen jakopään suojan taas ehjäksi. Kannen saan viimeistään perjantaina ja sen jälkeen saa alkaa sitä kasailemaan ja jos seuraavalla viikolla saisi alkaa alakertaakin kasailemaan.

Kiva taas tehdä kun ei ole painetta, ohessa laitettu Tepin kolmonen liikkuvaksi ja SoLost Coltin uutta konettakin kasailtu. Kyllä tää tästä taas. :driver

Mahdolliset jupinat ja mutinat tänne: http://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/tamus-evo-i-viljo.41806/
 
Viimeksi muokattu

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus: Evo I "Viljo"

Nyt on sellainen juttu, että tämä projekti siirtyy määrittelemättömäksi ajaksi sivuun. Harmittaa kovasti, mutta tämä nyt on tilanne.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös Bottom