Vikakoodi 15 ISC

Sasuli

Galant 2.0GLI -92
Liittynyt
5 Syyskuu 2003
Sijainti
Hämeenkyrö
Kylmänä (alle +5) startatessa, auto lähtee käyntiin heti ylemmillä joutokäyntikierroksilla, mutta tiputtaa kierrokset nopeasti n.500rpm:ään. Vikavalo jää palamaan ja tyhjäkäynti nousee lyhyehkön ajon jälkeen 1200-1500rpm:ään eikä putoa vaikka kone lämpenee.
Vikakoodiksi herjaa 15 eli ISC=Idle Speed Control sensor fault.
Kumminkin tuntuis että vika löytyis jostain lämpöanturista, koska vika ilmenee ainoastaan kylmänä. Roikan päästä kun starttaa, ei vikaa esiinny.
Silloin kun vikavalo jää palamaan ja koneen sammuttaa lämpimänä, uudelleenstarttaus ei sytytä vikavaloa ja auto toimii täysin.
Täytyis kokeilla puhdistaa kaasuläppäkotelo ja tarkastaa kaikki liitännät.
 
Tuo selittynee sillä, että koneen ollessa lämmin ei "ryyppyä" tarvita ja tyhjäkäyntimoottori ei säädä läppää niin paljoa auki, että tuon tunnistimen viallinen kohta osuisi kohdalle. Kylmänä taas veivataan sen verran pidemmälle, että tunnistimessa oleva "pykälä" osuu kohdalle ja siitä aiheutuu tuo vika.

Eli voipi hyvinkin olla, että mokoma värkki on kerrankin oikeassa.

Lähetä anturi tänne! :)
 
Takaisin
Ylös Bottom