vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

M

mikada

Guest
Tuossa kun on välystä ohjausvaihteessa ja kuulin, että sitä pystyy hieman kiristämäänkin. Mistä löytyy ohjausvaihteen kiristys mutteri? Vois sitä yrittää ensiksi ennekuin alan metästämään kunnostettuja ohjausvaihteita.
 
M

mikada

Guest
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

Se ilmenee klappina, kun nostaa eturenkaat ilmaan ja heiluttaa eturengasta samalla lailla kun testataan raidetangon pään välyksiä. Raidetangon päissä ei ole pienintäkään klappia.
 
M

mikada

Guest
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

Lisäksi välys pienenee huomattavasti, kun laittaa auton käyntiin eli ohjaustehostimen pumppu nostaa paineet.
 
M

mikada

Guest
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

Eli tällä saralla olen vissiin pioneeri. Pitääpä alkaa huomenna ihmettelemään, että miten tuota ohjausvaihdetta kiristetään.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

Eihän välys ole raidetangon sisäpäissä? Jotenkin harvinaista että itse ohjausvaihteessa olisi ylimääräistä välystä, toki mahdollista se on.

Hammastangossa ei ole kuin yksi säätö, säätöruuvi jolla hammastankoa painetaan jousen välityksellä rattiakselia (pinionia) vasten. sitä kiristetään 15Nm ja sitten löysätään 30 astetta.
 
M

mikada

Guest
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

Ei oikein pysty olla raidetangon sisäpään nivelissäkään, kun ne on justiin vaihdettu uusiin. Tuolla korjaamolla kun tutkivat, niin sanoivat, että tuonne ohjausvaihteeseen se vika jäisi. Olivat sitä mieltä, että Mitsuissa on kuulemma ohjausvaihde välyksiäkin ollu.
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

Pistivätkö tarvikkeet vai orkkikset sinne? Pientä pituuseroa (ainakin joissain merkeissä) noissa tarvike-sisäpäissä ollut vrt. orkkiksiin jos sillä nyt on merkitystä/vaikutusta tuohon. Alkoivatko oireet ennen vai jälkeen vaihtamisen?

Myös sisäpäistä välykset ilmeisesti tarkistettu kuitenkin jo?
 
M

mikada

Guest
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

Kolinaa oli jo aikaisemminkin. Siihen laitettiin Lemförder (tai jotain sinnepäin) merkkiset tarvike sisäpäät, kun edellisessä katsastuksessa sanoivat, että alkavaa väljyyttä toisessa oli ja sanoivat, että vaiha kun jaksat :) Sitten huomasin, että etummaisissa alatukivarsien puslat, missä iskarin alapää oli kiinni olivat ihan hajalla, joten Ruville merkkiset alatukivarret vaihdoin. Iskaritkin vaihdoin myös hetki sitte. Nelipyörä suuntaus laitteita ei sitte enää tallista löytynytkään joten menin korjaamolle suuntauttamaan renkaat, joten silloin siellä tuli tuomio tuosta ohjausvaihteesta.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

mulla lancerissa boge merkkinen tarvike sisäpää oli jo uutuuttaan väljä… meni onneksi takuuseen...
 
M

mikada

Guest
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

No ei riittänyt säätövarat taikaruuvissa, että olisi saanut hammastangosta välyksen kokonaan pois. Tai no olis saanut, mutta ohjaus olis mennyt melko jäykäksi. Eli uutta hammastankoa kehiin, joita onneksi saa tehdaskunnostettuna tarvikkeena suht koht edullisesti :)
 
M

mikada

Guest
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

Alvadilla oli näköjään satasen halvemmalla kuin paikallisessa tarvikeliikkeessä. Mahtaakohan tuohon Alvadin hintaan tulla lisäksi rahti yms. Kustannuksia paljonkin lisää?
 
M

mikada

Guest
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

No niin nyt ohjausvaihde paketti vaihdettu ja kaikki välykset häipy. Renkaita kuin nitkuttelee, niin ovat nyt kuin yhtä rautaa. Ajettavuuskin parani ja tuntuu nyt siltä kuin uutena aikoinaan. Ei hae urissa mihinkään eikä vetele tippaakaan kiihdytyksissä. Ongelmaksi vain jäi kolina, joka nyt tulee selkeästi lähempää. Kuulostaa tulevan nyt rattiakselilta. Mikä voi mahdollisesti aiheuttaa rattiakselilla kolinaa?
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

MitsuMi sanoi
No niin nyt ohjausvaihde paketti vaihdettu ja kaikki välykset häipy. Renkaita kuin nitkuttelee, niin ovat nyt kuin yhtä rautaa. Ajettavuuskin parani ja tuntuu nyt siltä kuin uutena aikoinaan. Ei hae urissa mihinkään eikä vetele tippaakaan kiihdytyksissä. Ongelmaksi vain jäi kolina, joka nyt tulee selkeästi lähempää. Kuulostaa tulevan nyt rattiakselilta. Mikä voi mahdollisesti aiheuttaa rattiakselilla kolinaa?

Oliko pahakin homma? Äkkiseltään katsomalla näyttää siltä että asennusjuomia ja -tupakkia saa varata aika paljon...
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

MitsuMi sanoi
Mikä voi mahdollisesti aiheuttaa rattiakselilla kolinaa?

Eräässä rellussa oli ainakin rattiakselilla semmonen kuminen nivel, jonka tarkoitus ilmeisesti on kolarissa hajota, estäen ratin tunkeutuminen ohjaamoon syvemmälle. Oli väljä ja korjattiin hitsaamalla kiinteäksi...

Olisko tässäkin semmonen? ???

Niin ja oli ainakin 89 Coltissakin joku muovinen holkki rattiputken alapäässä, mikä toisinaan valui paikaltaan pois.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

^^^ MitsuMi. Oletko tsekannut etuapurungon pultit? Onhan kunnolla kiinni?
 
M

mikada

Guest
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

DaJackal sanoi
Oliko pahakin homma? Äkkiseltään katsomalla näyttää siltä että asennusjuomia ja -tupakkia saa varata aika paljon...
Joo ei tuo ihan simppeli homma ole. Saa irroittaa pohjapanssarin, alapalkin ja kallistuksenvakaajan tangon. Sen jälkeen alkaa putkien yms. Hilppeiden irroitus. Pitää olla kunnollinen autonosturi tallissa ennenkuin tuota prokkista alkaa tekemään.
 
M

mikada

Guest
Vs: vm. 2000 GDI Galantin ohjausvaihde

Mizushima sanoi
^^^ MitsuMi. Oletko tsekannut etuapurungon pultit? Onhan kunnolla kiinni?
Tuota en ole muuten tutkinu. Onko se apurunko muuten kuinka monesta paikkaan kiinni, jotta ei jää mitkään huomaamatta?
 
Ylös Bottom