VR-4:n jarruremontti

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Ajattelin rempata legnumin jarrut ja nyt pitäisi tilailla osia.
En ole avannu aikaisemmin legnumin jarruja, enkä oikein tiedä mitä osia satulat pitää sisällään. Jarrupalat on ainakin loppu, joten ajattelin tehdä tilauksen Camskillille. Sieltä löytyy toki myös räjäytyskuvia, mutta joissain autoissa esimerkiks asennussarjat on aivan turhia. Eli voisko viisaammat kertoa mitää pitäisi hankkia. Ajattelin tehdä remontin jarruletkuista eteenpäin.

Ensin siis jarruletkut. Tämä paketti ilmeisesti sisältää kaiken tarpeellisen? =75,62 €.
Takajarrusatuloiden tiivistesarja. Yksi sarja/satula. 2 kpl. =119,96 €. Sisältääkö kaikki tarpeelliset tiivisteet?
Käsijarrukenkien asennussarja. EDIT. Sisältääkin ilmeisesti molemmat puolet =55,36 €. Onko yleensä tarpeellinen / käykö normi galantin asennussarja? Muutamalla jousella näyttää nimittäin olevan aika paljon hintaa.
Käsijarrukengät. Sisältää kaikki jarrukengät. =40,98 €.
Etujarrusatuloiden tiivistesarja. Yksi sarja/satula. 2 kpl. =51,50 €
Etusatuloiden joku holkki. Onko yleensä tarpeellinen? Jos on niin 2 kpl./satula, eli yhteensä 4 kpl. =84,08 €. EDIT. Eli jarrumäntä.
EDIT. Ylemmän liukutapin päähän joku kumitiiviste ymmärtääkseni etusatuloissa. Tarvitaan ilmeisesti 2 kpl. =8,40 €. Tämä ei taida sisältyä etusatuloiden tiivistesarjaan.
EDIT. Etupalojen asennussarja. Sisältää molemmat puolet =15,66 €.
Liukutappejakin tuolta löytyy, mutta eiköhän vanhatkin saa ihan luistaviksi.
Etujarrupalat EBC Redstuff. Sisältää molemmat puolet =77,92 €.
Takajarrupalat EBC Redstuff. Sisältää molemmat puolet =56,13 €.
Mitä mieltä olette noista Camskillin erilaisista paloista? Ajattelin, että noi Redstuffit vois olla mulle sopivimmat.

Jarrulevyt on ihan ok kunnossa, eli niitä en tähän hätään vaihda. Voi olla myös, että jätän käsijarrun tämän remontin ulkopuolelle kun sekin tuntuu toimivan ihan hyvin.
Jarrunesteeksi laitan Motul RBF600.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

se joku holkki on jarrumäntä.. ;) jos ei ole jumissa niin ei kannata vaihtaa. ja vaikka jumittaisi niin yleensä saa liikkumaan helposti

ja se käsijarrukenkien asennussarja.. voi moro mitä hintoja. yksi setti sisältää pinnit, jouset ja kupit molemmille puolille mut en nyt ihan heti lähtis maksamaan muutamasta grammasta rautaa noin paljoa.
voin ottaa alkuviikosta selvää saako edullisemmin.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

simonsays sanoi
se joku holkki on jarrumäntä.. ;) jos ei ole jumissa niin ei kannata vaihtaa. ja vaikka jumittaisi niin yleensä saa liikkumaan helposti

No niinpäs onkin. :) Joo, yleensä männät on saanu elvytettyä ihan hyvään kuntoon, eli niitä en nyt sitte tilaile.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

käsijarrukenkien asennuksessa olis ihan hyvä vaihtaa kaikki jouset sinne samalla.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Onko sulla jarrut aivan totaallisen jumissa? :nykii
Itellä ei ollu kuin edessä alemmat liukutapit kuivat. Niihinkin riittä putsaus ja rasvaus. Kaikki männät ym. hienossa kunnossa.

Meinaan vaan että kannattaisko ensin avata ja kattoa et mitä sinne tarvii? Aika hintava remonti meinaan tulee jos ei puolillekkaan noista osista ole todellista tarvetta. Tietysti jos harrastus mielessä haluu kaikki laitaa ni mikä ettei... ;D
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

lancer evo-r sanoi
Onko sulla jarrut aivan totaallisen jumissa? :nykii
Itellä ei ollu kuin edessä alemmat liukutapit kuivat. Niihinkin riittä putsaus ja rasvaus. Kaikki männät ym. hienossa kunnossa.

Meinaan vaan että kannattaisko ensin avata ja kattoa et mitä sinne tarvii? Aika hintava remonti meinaan tulee jos ei puolillekkaan noista osista ole todellista tarvetta. Tietysti jos harrastus mielessä haluu kaikki laitaa ni mikä ettei... ;D

Pointtina olis, että laitan satulat kuntoon kun jarrunesteet on vaihdettava kuitenkin. Jarruissa ei ole mitään muuta vikaa kun palat on kuluneet.
Mun mielestä ei olis liiottelua purkaa satulat ja vaihtaa tiivisteet 12 vuotta vanhassa autossa. :D
Maalaan satulat kuitenkin, ni vois nyt samalla puhaltaa ne puhtaaks ja maalata vähän paremmin. Jos teen nyt tän jarruhomman, niin tuskinpa ainakaan mun tarvii niitä enää myöhemmin rassailla. Muuta kun vaihtaa levyjä, paloja ja ehkä vähän lisätä luistoa tappeihin.
Omaan käyttöön ja omaksi iloksi siispä. :D

Ja nyt kun ollaan oikeestaan ehjää korjaamassa, niin siks alotinkin tän topicin, ettei välttämättä ihan kaikkeen tulis törsättyä turhanpäiten. Niinpä toi käsijarruhomma on yks asia, jonka voiskin ehkä jättää nyt tekemättä. Niitä vaihtaessa kun nesteet ei tuu käsille eikä joudu ilmaushommiin.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Febiz sanoi
niitä enää myöhemmin rassailla. Muuta kun vaihtaa levyjä, paloja ja ehkä vähän lisätä luistoa tappeihin.
Omaan käyttöön ja omaksi iloksi siispä. :D

Ja nyt kun ollaan oikeestaan ehjää korjaamassa, niin siks alotinkin tän topicin, ettei välttämättä ihan kaikkeen tulis törsättyä turhanpäiten. Niinpä toi käsijarruhomma on yks asia, jonka voiskin ehkä jättää nyt tekemättä. Niitä vaihtaessa kun nesteet ei tuu käsille eikä joudu ilmaushommiin.


Just oikein... :peukku tein itekkin vähän aikaa sitten omaan autoon kunnollisen jarruremontin, kannattaa sitten ne satulat lasikuulapuhalluttaa... ;)

(hyvä vaan huomata et jotkut muutkin välillä laittelee jarruja kunnolla) työkaverit vaan kyseli et mitä nyt noita hinkkailemaan eikä ymmärtänyt toimiani...
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

simonsays sanoi
ja se käsijarrukenkien asennussarja.. voi moro mitä hintoja. yksi setti sisältää pinnit, jouset ja kupit molemmille puolille mut en nyt ihan heti lähtis maksamaan muutamasta grammasta rautaa noin paljoa.
voin ottaa alkuviikosta selvää saako edullisemmin.
Oletko vielä löytäny asennussarjaa jostain halvemmalla?
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Katselin vielä tota käsijarrukenkien asennussarjaa ja sehän sisältääkin jokaista osaa 4 kpl. niin eiköhän yksi setti riitä. Silloin hintakaan ei ole niin älytön.

Päivitin myös ensimmäistä viestiä.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Paitsi, jos ne vanhat on vääntyny tai muuten huonossa kunnossa.
Mun Opel Omegassa oli samanlainen systeemi ja siinä oli päässy tommonen tappi irti ja se oli livahtanu jarrupalan ja rummun väliin. Siinä tapauksessa tapista ei ollu paljonkaan jäljellä.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Febiz sanoi
Katselin vielä tota käsijarrukenkien asennussarjaa ja sehän sisältääkin jokaista osaa 4 kpl. niin eiköhän yksi setti riitä. Silloin hintakaan ei ole niin älytön.

Päivitin myös ensimmäistä viestiä.

no kyllä se neljästä pinnistä, jousesta ja prikasta on aivan älytön hinta, 55 euroa.

täydellisen asennussarjan johon kuuluu myös kaikki jouset, saisi noin35 eurolla molemmille puolille. sääli vaan kun oli maahantuojalta loppu.
Kohta pitäisi tulla lisää.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Harri K sanoi
et mun mielest edes tarvi tota...

kyllä suosittelen aina kenkien vaihdon yhteydessä, oli auto mikä tahansa hankkimaan myös asennussarjan. helpottaa kummasti kun on ne osat valmiina eikä tarvitse miettiä että mistä niitä saa kun on jarrut levällään ja kupit paskana tai jouset poikki / kadonnut.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

simonsays sanoi
kyllä suosittelen aina kenkien vaihdon yhteydessä, oli auto mikä tahansa hankkimaan myös asennussarjan. helpottaa kummasti kun on ne osat valmiina eikä tarvitse miettiä että mistä niitä saa kun on jarrut levällään ja kupit paskana tai jouset poikki / kadonnut.

Ei ole yhdestäkää ollu rikki vaan ihan avattavissa. 3000gt, galant, vr4 kaikissa ollut samat.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Oman mielenrauhan vuoksi en voi lukea topicia muutamaan viikkoon, koska tilaus Camskillille lähti just. ;D
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Harri K sanoi
Ei ole yhdestäkää ollu rikki vaan ihan avattavissa. 3000gt, galant, vr4 kaikissa ollut samat.
ensimmäinen vr-4 jonka avasin niin tapit melkein ruostunut poikki ja prikat lähes puhki.
sulla on käynyt hyvä tuuri :-*
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Onkos kukaan vaihtanut isompaa levyä ja parempaa satulaa legnumiin tai galanttiin?
Aiemmin oli etujarruissa jumitusta, nyt takajarruissa ja mietin että jos eteen ainakin saisi päivitettyä koko roskan
kun ei nuo mitsun jarrut taida kovin laadukkaita olla.
eBayssä myydään ainakin prefaceliftiin brembon 360mm levyjä ja sovitteita evo 6-9 satuloille, mites faceliftiin, onkohan siihen olemassa mitään valmista settiä?

Ja onko jotain tipsejä mitä voisi tehdä että nuo jarrut pysyisi useamman kuukauden liukuvina, tietenkin putsaamisen ja rasvaamisen lisäksi?
Mitä rasvaa te muut olette niihin laittanut?
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Kalle-koo sanoi
Hienoa! Ja ilmeisesti evo 4-6? Täytyy ruveta tutkimaan...

Edit. Eikös sitten evoon käypä big brake kitti käy myös?

En tiedä noista big brakeista mutta tuo evon kitti sopii täysin eli levyt, palat ja satula evosta ja kaasu pohjaan. Et sä oikeesti sen parempia voi tarvita vr4 kanssa. Noita evon jarruja on välillä myynnissä esim cvr4:llä.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Joo kattelin juuri ebaystä, ei noi käytetyt/korjatut niin pahan hintasia ole, voipi olla että ton päivityksen teen ;)
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Vakiojarrujen huoltamisesta voisi sanoa, että jos perusasiat on kunnossa eli paloissa ja levyissä on pintaa, jarrunesteet on hyvät, tiivisteet on ehjiä eikä liukujen putsaus ja voitelu riitä pitämään jarruja herkkänä, niin sitten kannattaa ottaa satulat irti ja pullauttaa männät pihalle. Takkuilun syy löytyy todennäköisesti sieltä ja siihen ei auta kuin kunnollinen puhdistus sisäpinnoilta ja männistä.

Bremboista... En ole kovin vakuuttunut noista Ebayssa myynnissä olevista 360 mm:n seteistä niiden sovite kikkailujen takia. Varmin ja riittävä ratkaisu on laittaa isot brembot eli 320 mm etulevyillä ja noita isoja jarruja löytyy evoista aina 9 asti. Kuten Mystinen jo sanoikin, niin olka-akselit täytyy olla sitten tuoreemman malliset eli faceliftin. Niitäkin löytyy aika ajoin Ebaysta. Samalla kannattaa hommata teräspunosjarruletkut. Esimerkiksi Evo 7 sopivat letkut on käytännössä bolt-on, mutta kannattaa varmistaa tietysti ennen ostosta.

Itselle tuli Evo 9 jarrut teräspunosletkuilla ja hienosti meni paikalleen.
http://www.mitsubishiclubfinland.net/galleria/main.php?g2_itemId=39126
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Skydiver sanoi
Samalla kannattaa hommata teräspunosjarruletkut. Esimerkiksi Evo 7 sopivat letkut on käytännössä bolt-on, mutta kannattaa varmistaa tietysti ennen ostosta.

HEL Performancelta saa myös letkut eri päillä jos tällainen pieni mainos sallitaan.
Eli esim Legnum letkut Evo satulaan sopivalla banjolla (jos ne banjolla on).

Näin myös letkun pituus ja kiinnitys säilyy oikeana.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Ale sanoi
HEL Performancelta saa myös letkut eri päillä jos tällainen pieni mainos sallitaan.
Eli esim Legnum letkut Evo satulaan sopivalla banjolla (jos ne banjolla on).

Näin myös letkun pituus ja kiinnitys säilyy oikeana.

Nyt kun näitä on saatavilla, niin nuo on hyvä paketti tähän tarkoitukseen. :peukku
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Hyvää infoa, kiitoksia.

Mistä päin maailmaa olette näitä tilailleet? Camskillistä näyttäis löytyvän korjattuina käytettyjä, mutta entäs uusia?
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Kalle-koo sanoi
Ja onko jotain tipsejä mitä voisi tehdä että nuo jarrut pysyisi useamman kuukauden liukuvina, tietenkin putsaamisen ja rasvaamisen lisäksi?
Mitä rasvaa te muut olette niihin laittanut?

Mintex CeraTec tai PBR Rubber Grease jos Mintexiä ei ole saatavilla ja pysyvät varmasti ehjillä tiivisteillä toimivina.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Nostellaas tätä vähän. Eli millä paloilla olette leguilla ajaneet? Itse tilasin tuolta Camskilliltä eteen uudet levyt+palat, taakse pelkät levyt koska oli valmiina jo niihin uudet palat. Jarruissa ei sinällään mitään vikaa ollut, levyt aika uraset ja vinkuminen etenkin kylmillä levyilla. No, asentelin uudet vermeet joka nurkkaan ja lähdin innoissani koeajolle. Vinkuminen loppui, mutta vaan hetkeksi, parin päivän jälkeen se päätti palata.

Ottaa hieman päähän tuo, varsinkin kun auto on automaatti. Katselin tuolta Camskilliltä jo uusia paloja, mutta ajattelin nyt vielä täällä kysellä mitkä palat olisi mahdollisesti hyvät. Etu palojen merkkiä en muista, mutta takana ovat jotkin EBC:n, mutta eivät ainakaan Greenstuffia, Yellowstuffia tai Redstuffia. Onko muilla ollut tuon vinkumisen kanssa ongelmia ::)
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Zimbabwe sanoi
Nostellaas tätä vähän. Eli millä paloilla olette leguilla ajaneet? Itse tilasin tuolta Camskilliltä eteen uudet levyt+palat, taakse pelkät levyt koska oli valmiina jo niihin uudet palat. Jarruissa ei sinällään mitään vikaa ollut, levyt aika uraset ja vinkuminen etenkin kylmillä levyilla. No, asentelin uudet vermeet joka nurkkaan ja lähdin innoissani koeajolle. Vinkuminen loppui, mutta vaan hetkeksi, parin päivän jälkeen se päätti palata.

Ottaa hieman päähän tuo, varsinkin kun auto on automaatti. Katselin tuolta Camskilliltä jo uusia paloja, mutta ajattelin nyt vielä täällä kysellä mitkä palat olisi mahdollisesti hyvät. Etu palojen merkkiä en muista, mutta takana ovat jotkin EBC:n, mutta eivät ainakaan Greenstuffia, Yellowstuffia tai Redstuffia. Onko muilla ollut tuon vinkumisen kanssa ongelmia ::)

Sama juttu täällä kanssa. Pikkasen kevyesti painaessa vinkuu, eiköhän ne sieltä paikkansa hae ja loppuu aikanaan. Jos ei lopu niin eipä tuo itseä ainakaan haittaa.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

EBC:llä ainakin joissain paloissa sisäänajopinnoite, joka saattaa vinkua käytössä.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Jeps, takana olevissa Ebc:issä oli semmoinen punainen pinnoite, mutta uskon sen kyllä olevan jo kulunut pois tässä viikon aikana. Täytyy tarkistaa tilanne kun käsijarrun kiristän.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Camskillin levyt ja palat mullakin ja vinkuu. Viime jouluna tehty remontti ja vinkuu. Palojen vaihtoja harkinnut jos se auttaisi. Brembo-päivitys on myös mielessä...
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Zimbabwe sanoi
Jeps, takana olevissa Ebc:issä oli semmoinen punainen pinnoite, mutta uskon sen kyllä olevan jo kulunut pois tässä viikon aikana. Täytyy tarkistaa tilanne kun käsijarrun kiristän.

Mulla on vuoden verran ollu Greenstuffit eikä mitään ongelmia. Laitoithan kitinän vaimennuslevyt paikalleen?

Vinkumin voi johtua myös siitä kitkapinnat lasittuu. Yleensä rauhallinen ajo aiheuttaa tämän. Voit kokeilla auttaako muutama kunnon jarrutusta reilummasta vauhdista.

Myynnissä on myös kumimaista värinän vaimennustahnaa jota laitetaan palojen ja satulan väliin puristuspinnoille.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Omassa ollu redstuffit eessä ja takana viime syksystä lähtien, eteen unohtu laittaa kitinäpalat, mut taakse muistin laittaa ;D

Ei ongelmia vinkumisen kanssa.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

lancer evo-r sanoi
Mulla on vuoden verran ollu Greenstuffit eikä mitään ongelmia. Laitoithan kitinän vaimennuslevyt paikalleen?

Vinkumin voi johtua myös siitä kitkapinnat lasittuu. Yleensä rauhallinen ajo aiheuttaa tämän. Voit kokeilla auttaako muutama kunnon jarrutusta reilummasta vauhdista.

Myynnissä on myös kumimaista värinän vaimennustahnaa jota laitetaan palojen ja satulan väliin puristuspinnoille.

Juu ne on paikoillaan, täytyy tässä viikonlopun aikana avata takaa vähän jarruja kun käsijarrukin pitää kiristellä ja katsoa onko lasittuneet, sieltä kun ääni tuntuu kuuluvan. Ja noita reilumpia jarrutuksia on tehty, viimeisimmät 5min sitten kun tulin ruokkikselle. Jos tuo ei ala katoamaan niin pitää sitten harkita Greenstuffia tms. :seina
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Tämä nyt osittain jarruremonttiin liittyy.. Edessä levyt ja palat tiensä päässä, takana pintaa on paloissa sekä levyissä, mutta aattelin sinnekkin palat ainakin vaihtaa samalla ja vähän herkistellä niitä.

Kysymys kuuluukin, mitkä palat ? Redstuffit ovat nyt olleet alka eikä oikeen mitään mainittavaa niistä, miettisin yellowstuffeja ?

Tietenkin tuo pölyttömyys on plussaa kuten redstuffeilla mainostetaan, mutta kyllä ne tuntuu aika hyvin pölyttävän, vai lienekkö sitten tottunut niihin vain ?

Pääpaino on katuliikenteessä 85%

Kannattaako noita tuningreikälevyjä edes harkita, vai ostaako suoraan vaan tasaset alkuperäiset ?

liukutappien pölysuojat voisi melkeen varmuuden vuoksi kanssa ostaa.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

MäTSi sanoi
Tämä nyt osittain jarruremonttiin liittyy.. Edessä levyt ja palat tiensä päässä, takana pintaa on paloissa sekä levyissä, mutta aattelin sinnekkin palat ainakin vaihtaa samalla ja vähän herkistellä niitä.

Kysymys kuuluukin, mitkä palat ? Redstuffit ovat nyt olleet alka eikä oikeen mitään mainittavaa niistä, miettisin yellowstuffeja ?

Tietenkin tuo pölyttömyys on plussaa kuten redstuffeilla mainostetaan, mutta kyllä ne tuntuu aika hyvin pölyttävän, vai lienekkö sitten tottunut niihin vain ?

Pääpaino on katuliikenteessä 85%

Kannattaako noita tuningreikälevyjä edes harkita, vai ostaako suoraan vaan tasaset alkuperäiset ?

liukutappien pölysuojat voisi melkeen varmuuden vuoksi kanssa ostaa.

Jos käyt radalla satunnaisestikin, ota keltaiset. Levyiksi käy hyvin normaalit sileät.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Tiistai aamuna 7:00 tuli camskillilta pakettia ovella. Siellä olis nyt Greenstuffit odottamassa asennuksia kun edelleen vähän tuo kitinä vaivaa. Nyt syksyllä on tullut huomattua että sateisella kelillä vinkuu paljon herkemmin kuin kuivan kelin aikaan.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Zimbabwe sanoi
Tiistai aamuna 7:00 tuli camskillilta pakettia ovella. Siellä olis nyt Greenstuffit odottamassa asennuksia kun edelleen vähän tuo kitinä vaivaa. Nyt syksyllä on tullut huomattua että sateisella kelillä vinkuu paljon herkemmin kuin kuivan kelin aikaan.

ettei kitinäpalat unohtunu ???
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Kaikki kahdeksan palasta on kiinni, en oikein ymmärrä miten vinkuu vaan jatkuvasti. Joskus kestää ehkä päivän hiljaa jos jarruttelee tiukemmin 100km/h -> 0 muutaman kerran. Greenstuffeissa näyttää olevan kaikissa omat kitinäpalat, täytyy katsella mitä tapahtuu kun ruuvailee paikoilleen ::)
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Zimba: Miten oot jarrurempan tehny?
kaikki atomeiksi?
Mitä rasvoja oot missäkin kohtaa käyttäny?
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Oho, jäi taas vähän tän seuraaminen. Elikkä joo. Isommin noita jarruja ei ole siis tarvinnut rempata, mitä nyt silloin keväällä vaihdoin camskillin halppis palat+levyt. Satuloita en erityisemmin purkanut koska jumittamista ei ollut, purin tosin liukutapit sekä ne peltiset läpät jossa palat liukuu, irti ja putsasin ne. Noihin peltisiin läppiin heitin tuubista kuparitahnat, liukutappeihin myös kevyt kerros. Männät sun muut liikkui nätisti eikä jumitusta löytynyt. Kitinälevyt ajoin puhtaaksi pylväsporakoneessa ''raamatulla'' ja heitin uusien palojen päälle sellaisenaan. Nyt tallissa odottaa siis Greenstuffit sekä liukutappeihin ne uudet kumiset rinkulat kun vanhat vaikuttivat hieman turvonneilta. Tilasin samalla sitä asennusrasvaa Camskillin kuvastosta, ehdotuksia mihin sitä kannattaa työntää?
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Liukutappeihin EI LAITETA KUPARITAHNAA!! Ei ihme jos jumii... Laitat sitä rasvaa sinne liukuihin/kumien sisään.
Kuparitahnaa palojen päihin/pelteihin mitä vasten pala liikkuu. Lisäks kitinälevyn ja palan väliin kuparitahnaa.

Muista tarkistaa että liukutappien sisäpäissä on sellaset harmaat "laakerit" paikallaan, ettei ne ole irtonaisena siellä satulan reiässä...
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Harri K sanoi
Liukutappeihin EI LAITETA KUPARITAHNAA!! Ei ihme jos jumii... Laitat sitä rasvaa sinne liukuihin/kumien sisään.
Kuparitahnaa palojen päihin/pelteihin mitä vasten pala liikkuu. Lisäks kitinälevyn ja palan väliin kuparitahnaa.

Muista tarkistaa että liukutappien sisäpäissä on sellaset harmaat "laakerit" paikallaan, ettei ne ole irtonaisena siellä satulan reiässä...

Yksi toinen sankari oli tehny legnumilleen saman ja ihmetteli jotain ongelmaa etujarruissa. Parastahan on keramiikkaspray kuparitahnan tilalle ja liukujen sisään tosiaan omat rasvat (punaista silikonipohjaista) Hienosti toimii jarrut.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

mystinengalant sanoi
Yksi toinen sankari oli tehny legnumilleen saman ja ihmetteli jotain ongelmaa etujarruissa. Parastahan on keramiikkaspray kuparitahnan tilalle ja liukujen sisään tosiaan omat rasvat (punaista silikonipohjaista) Hienosti toimii jarrut.

::)
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Liukutappeihein siis todella ohut kerros tahnaa, eikä jarruissa ole kyllä jumitusta ilmennyt kuparitahnasta huolimatta, kitinälevyjä kun alkusyksystä tarkastelin. Kuparitahna liukutapeissa tuskin aiheuttaa jarrujen vinkumista? Luulisin että palojen kitkamateriaalista. Mut täytyy nyt puhdistella vielä jokapaikka kunnolla kunhan vaihdan nuo greenstuffit paikoilleen.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

Zimbabwe sanoi
Liukutappeihein siis todella ohut kerros tahnaa, eikä jarruissa ole kyllä jumitusta ilmennyt kuparitahnasta huolimatta, kitinälevyjä kun alkusyksystä tarkastelin. Kuparitahna liukutapeissa tuskin aiheuttaa jarrujen vinkumista? Luulisin että palojen kitkamateriaalista. Mut täytyy nyt puhdistella vielä jokapaikka kunnolla kunhan vaihdan nuo greenstuffit paikoilleen.

Se on ihan sama kuinka paljon tai vähän sitä kuparitahnaa on sielä. Joka tapauksessa se turvottaa kumit muodottomiksi ja sit jumittaa. Jos ei ole vielä montaa päivää ollu ni saatat ehkä onnistuu pelastamaan nopealla pesulla ne. Muutoin saat aivan varmasti ostaa uuden kumisarjan.

Mystinen: Mitä on keramiikkaspray? Ja miksi se on parempaa?
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

lancer evo-r sanoi
Mitä on keramiikkaspray? Ja miksi se on parempaa?

Varmasti tätä: Molycote Anti-Friction http://www.dowcorning.com/content/auto/automaterial/anti-friction-coating-tutorial.aspx

Pinta voidaan kiillottaa ja lopputulos on todella liukas pinnoite
Todella näppärä aine. Se voidaan poista myöskin helposti jos lopputulos ei mielyttää...
Käytämme sitä töissä Alfa-Lavalin separaattoreissa ja jonkun verran Wärtsilän Merikoneissa.
Olen itse pinnoittanut Mini Pajeron dumppi ja voisin todeta etta hyvää aine on.

Sitten löytyy myöskin Molycoten PG-54 ja G-807 joka on juuri tarkoitettu Jarrupinnien voiteluun (Caliper Pin).
http://www.dowcorning.com/content/auto/automaterial/brake-lubricants.aspx?e=Our+Materials+Expertise
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

lancer evo-r sanoi
Mystinen: Mitä on keramiikkaspray? Ja miksi se on parempaa?

small


Tällä kertaa aine ei tullut aerosolin kanssa vaan ikäänkuin nestemäisenä. Tuolta näyttää kun vedetäään keramiikkatahnat. Ei mikään ruostu ikinä kiinni ja käytännössä 15 tkm jälkeen on samannäköiset pinnat. Webtrap_86 on tätä ainetta käyttänyt jarruhuoltojen yms yhteydessä ja varmaan voi kertoa asiasta lisää.
 
Vs: VR-4:n jarruremontti

lancer evo-r sanoi
Mystinen: Mitä on keramiikkaspray? Ja miksi se on parempaa?

kestää ainekin lämpöä paremmin n.1200`c ja on todettu vaan tosi hyväksi,eikä jarrut jumittele ja saa myös pienellä vaivalla pois jos tarvitsee saada pinnat kokonaan puhtaaks. siin ois nyt yks linkki.
http://www.kenteurope.com/uk/datasheets/85235.pdf

Ja kyllä mitsujen huolto ohjelmassa on syystä se 15/20tkm/1v jarruille putsaus merkitty.

Juu ja tosiaan ei niitä kupari/alumiini/keramiisia tahnoja liukutappeihi/mäntiin...
 
Takaisin
Ylös Bottom