WebKimin Pajero TDIC vm-89

WebKim

New Member
Liittynyt
11 Lokakuu 2007
Nojoo... elikkäs tuli sitten pajero hommattua. ;D
Auto on vuosimallia -89 ja aikaisemmin ollut 7 vuotta vanhempieni ajossa. (kerrankin tietää mitä sai) Nyt niille iski autonvaihtokuume (hommasivat pajeron vm. -93) joten ostin tuon vanhan itselleni kuleksimasta :)
Ajokilometrejä autolla on takana n. 650 000 ja hyvin kulkee :driver Ruosteita on hitsailtu ja maalailtu viime keväänä ja turbo laitettiin edellissyksynä. Samalla turboa vähän modifoitiin ja vääntöä tuli kivasti lisää alakierroksille. (+ nyt viheltää nätisti :D ).
Kuva tuolla (lisää myöhemmin):
http://kivepsal.kapsi.fi/cpg143/albums/userpics/IMG_3961.JPG
 
Vs: WebKimin Pajero TDIC vm-89

Ensimmäinen reissu menossa pajerolla. Lähdettiin käymään anoppilassa (matkaa ~400km). Vielä perilläkin hymyilin kun idiootti ;D On sillä sen verran kiva ajella varsinnii verrattuna vaajavetoiseen patonkiautoon. :) Jossain vaiheessa pitäisi suunnitella lälläri kiinni tuohon ja ahtopainemittarin asennus olisi kans listalla. Tuossahan on perinteinen pajero-ominaisuus eli polttoainemittari ei näytä mitään (paitsi täydellä tankilla), sille pitää tehdä jossain vaiheessa jotain. Nopeusmittari kummittelee vähän kylmänä (eli ruksuttaa ja näyttää 25 km/h liikaa). Tapahtuu satunnaisesti ja yleensä kylmänä. Lämmettyään rauhottuu. Sekin vaatinee purkamista, puhdistusta ja voitelua :)
 
Vs: WebKimin Pajero TDIC vm-89

Jahas,
Tänä aamuna sitten avaimesta ei tapahtunut mitään. :seina
Hienoinen ihmettelysessio konepellin alle ja startin herätevirtajohto oli irronnut. Johto paikoilleen ja johan pelaa :peukku

Täytynee vielä viikonloppuna putsata tuokin liitin kun näytti hieman hapettumaa olevan. Samalla tehdä pari muutakin pikkujuttua.
 
Vs: WebKimin Pajero TDIC vm-89

Kilometrejä on kerääntynyt mittariin tasasta tahtia. Kulutus on pyöriny 9-9,5l / 100 km.
Öljyt ja filtterit tuli vaihdeltua.

Tänään oli kuskinpuoleinen valo hajonnu lyhyeltä puolelta. Nypräilimpä uuden polttimon tilalle kun tiedossa 800 km ajoa viikonlopun aikana. Vaatii kyllä lievää sorminäppäryyttä tuon polttimon vaihto sieltä akun välistä ;D

Parin päivän aikana on muuten näkynyt usseempi auto pellit kasassa. Liekkö liukas keli taas yllättänyt autoilijat?

P.s Jos jollain on käyttöä 2 kappaleelle peugeot 309 (yksi ajokuntoinen (käytän leimalla ensi viikolla) ja 1 varaosa-auto + laatikollinen irtonaisia varaosia (osa avaamatta paketeissa)) niin yhteyttä voipi ottaa vaikka yksityisviestillä tahi 040-7174214.
 
Vs: WebKimin Pajero TDIC vm-89

Nyt on sitten taas toimivat pyyhkijät. Entinen todella jumissa oleva läpivienti/vivustohässäkkä vaihdettu purkaamolta löydettyyn toimivakuntoiseen. Nyt pyyhkii kuin uudessa autossa :) Tosin paluumatka kuopiocityyn taas sisälti ylimääräisiä tapahtumia. Loppu meinaan pyörimisajatus kesken ajon :seina Tähän oli syynä kuljettajan hatara pää ja aikaisemmin toiminut polttoaineen varoitusvalo (joka tietenkin sanoi yya-sopimuksen irti). Tankkiin sopi 94 litraa ainetta joten tais olla vaan pöly tankissa jäljellä ;D Huoltoasemalle pääsin juuri ja juuri... (rumppasin käsipumppua ja sain vielä sen verran ainetta jostain putkenmutkasta että lähti käyntiin ja sain vauhtia kelattua sen verran että rullasi mittarille ;D) Tämä oli hyvä sillä kännykkäkin oli toiseen autoon unohtunut... Täytynee selvitellä saisko tuon polttoainemittarin elvytettyä vielä jotenkin. Näyttää siis täydellä tankilla OK vaan tippuu sitten tyhjälle suoraan.
 
Vs: WebKimin Pajero TDIC vm-89

Päivitelläänpäs tilannetta.
Eli katsastus suoritettu. Katsastusta varten laitettu takaiskarit, jarruputki taakse ja alapallo vaihdettu.


Nyt taas saa autoilla rauhassa vuoden :peukku
 
Vs: WebKimin Pajero TDIC vm-89

Öljyt on vaihdettu.

Kesäkin tuli ja ennen kesärenkaiden allelaittoa tuli vanteille hiekkapuhallus + maalaus.
http://kivepsal.kapsi.fi/cpg143/albums/userpics/normal_IMG_7298.JPG
http://kivepsal.kapsi.fi/cpg143/albums/userpics/normal_IMG_7299.JPG

Viikonlopun saavutus oli ahtopainemittarin asennus. Tosin peltotöistä johtuen mm. valaistus jäi laittamatta. Mittarin mukaan ahtoja oli 0,5 joten säädin ne 0,7 tasolle. Tarkoitus olisi nostaa jonnekkin 0,9 tienoolle ja syöttöä lisätä tarvittaessa.
 
Vs: WebKimin Pajero TDIC vm-89

Jakohihna, suuttimen kärjet ja taka-akselin stefa vaihdettu. Nyt noiltaosin taas voi ajella huoletta.
Pajero toimii hyvin ja kulutus pyörii 10 molemmin puolin kaasujalasta ja kuormasta riippuen.

Nyt voikin lähteä turvallisin mielin kiertämään lappia vaunu perässä. Viikon reissu olisi tarkoitus tehdä :driver
 
Vs: WebKimin Pajero TDIC vm-89

3044 km vaunu perässä pitkinpoikin lappia. (ja vähän norjan puolellakin). Auto toimi aivan loistavasti :peukku (vaikka lähipiiristä osa piti hieman mielenvikaisena kun vanhalla ja paljon ajetulla autolla reissuun) ;D
 
Vs: WebKimin Pajero TDIC vm-89

Päivitelläänpäs taas tilannetta.

Syksy auton kanssa alkoi siinämielessä huonosti että jotkin penskat murtautui autoon ja pöllivät cd levyt. No ei siinä mittään vuan sama sakki kävi seuraavana yönä murjomassa ratin ja rattilukon. Vaihdoinpa sitten lukkosarjan ja asensin hälyttimen ajonestoineen. Vauriotkin tuli korjattua. Syyllisiä ei tavoitettu mutta jos joskus nimet selviää niin takuuvarma juttutuokio tiedossa.

Ajovalonpesuri korjattu. Pumppu oli jumissa. Vaihdettu uusi.

Talvirenkaat tuli laitettua auton alle. Eipähän tartte liukastella.

Nyt saavutuksena keskuslukituksen kytkeminen kaukosäätöiseksi, pyöränpultin vaihto ja polttoainesuodattimen vaihto. Vielä pitäis kytkee tuon hälyn kautta kaukosäätöiseksi tuo takaluukun lukitus...

Mielessä ruvennut kummittelemaan ajatukset vinssistä, korottavasta alustasarjasta ja mahdollisesti 31" renkaista tuohon...
 
Vs: WebKimin Pajero TDIC vm-89

Ja yhä paremmin menee.
Olipa vuosikatsastuksen aika ja katsuri löi runkoon melkokasan reikiä. :'(

Ei enää pikkuhitsailulla selviäkkään.... runko on melko laho. (kori on tietenkin hyvä)

Taitaa käydä niin että tuo saa liikennekäytöstä poiston ja ruvettava kori irrottaan rungolta ja katella jos jostain parempi runko alle.

Pääasiallista ajoautoa tuosta en enää tee vaan harrastemielessä jotain rakentelen.

Jos jollain pyörii hyväkuntoinen 89 pitkäpajeron runko joutilaana niin saapi ilmoitella.

Pajeroista en taida päästä eroon vaan haussa olis 2000 luvun alun 3,2 di-d pajero.
 
Takaisin
Ylös Bottom