Wlooffyn Galant E33A

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Jeps eli tuli ostettua tuollainen galantti (toinen jo). Kun autossa oli pellit kunnossa ja sähköherkut mitä nykyisestä puuttui (Sähköikkunat + cruise.), niin pitihän se korjata talteen. Ainoa miinus mitä autossa oli niin se myytiin "Kansipahvi-vikaisena"

http://wlooffy.kuvat.fi/kuvat/Galant/16082011198.jpg

Lauantaina se tuli hinauttua pihaan jo pitihän sitä nyt sitten aloittaa katsomalla öljyt, näytti ihan ok kuntoisilta. Ei mitenkään vetiseltä tai muutenkaan erikoiselta. Sitten tarkistin vedet ja sitä puuttui aikalailla. Noh kävin hakemassa vettä sisältä ajatuksena täyttää vesisäiliö, mutta se jäi ajatuksen asteelle kun vedet valuivat pumpun juuresta pihalle. Noh tämän jälkeen pyysin vielä emäntää pyöräyttämään startilla moottoria, jolloin totesin että heikosti pyörii, mutta pyörii kuitenkin.

Eilen sitten kun oli vapaapäivä niin tuli purettua hieman moottoria että saisi vesipumppua vähän näkyviin niin tuli seuraavanlainen vastaan.

http://wlooffy.kuvat.fi/kuvat/Galant/16082011202.jpg

Eli vesipumpun hihna. Kysymys kuuluukin että onko tuo syy vai seuraus?
Syy: Hihna kulunut ei pyöritä vesipumppua -> Keittää -> kansipahvi viimeistään nyt rikki.
Seuraus: Vesipumppu leikannut kiinni -> hihnasta hävinny urat kokomatkalta -> keittää -> kansipahvirikki.

Toisaalta kun vertaa sitä ohjaustehostimen hihnaan (myös kuva), niin voisi kuvitella että niitä kumpaakaa ei ole vaihdettu hetkeen.

Ajatuksena olisi nyt vaihtaa ainakin vesipumppu että saisi vedet pysymään sisällä ja katsoa mitä seuraavaksi. Jos oikein pahalta näyttää niin pitää siirtää tuosta toisesta galantista moottori tuohon ja laittaa tuo toinen paaliin.

Kommentit: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=40074.0
 
Vs: Wlooffyn Galant E33A

Olisipa pitänyt irroittaa nuo tulpat heti alkuunsa niin ei olisi tarvinnut alkaa arpomaan.

http://wlooffy.kuvat.fi/kuvat/Galant/22082011207.jpg

Kolmos tulpan mukana tuli vielä vettäkin, eli aika ottaa käyttään suunnitelma b ja vaihtaa tuohon koriin moottori tuosta toisesta E3:sta.

Tästä päästääkin seuraavaan kysymykseen. Eli tämä malli ei ole vähäpäästöinen mutta tuo toinen on.

Eli mitä eroa näillä moottoreilla on? Kommentteja tuonne ->
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=40168.0

Varmaan helpoin vaihtaa vain pelkkä moottori ja jättää apulaitteet paikkoilleen.
 
Vs: Wlooffyn Galant E33A

Eilen tuli nyppästyä tuosta vanhasta talviautosta moottori pois ja laskettua se tuohon uuteen koriin, kaikki meni muuten ihan ok, mutta tuossa kun irroitteli vanhasta autosta tuota moottoria, niin siinä toinen vaihteen vaijerin holkki jäi siihen vaihdelaatikkoon kiinni ja se ei meinaa lähteä, ei niin millään irti. Muuten olisi moottori jo melkein kytketty. Muutamat sähköt vielä ja sitten ilmanputsarikotelot.
 
Vs: Wlooffyn Galant E33A

Tänään sitten sain loput osat kiinni, mutta nyt on kipinä hukassa. Mielestäni löysin kyllä kaikki liittimet. Paitsi imusarjan päällä on kaksi irrallista johtoa, mille en kyllä löytänyt vastakappaletta.

Autossahan on nyt vähäpäästöisestä moottori + imusarja. Sähköt on ei vähäpäästöisestä. Toimiikohan tuo noin? TPS piti vaihtaa toisesta autosta, koska sen liitin oli erilainen, kun siinä samassa liittimessä oli myös jokuylimääräinen kolminapainen mokkula.

Ideoita mistä tuo kipinän puuttuminen voisi johtua.

Tuli myös huomattua että kierrolukumittari ei pompi käynnistettäessä? Pitäisikö sen?
 
Vs: Wlooffyn Galant E33A

saatko kuvaa liittimistä?

3napanen liitin suutin tukin kohdilla on ptu-yksikön johto (kipinänvahvistin)
se on pystyssä 2sylinterin kohdilla imusarjan ja kannen välissä (suorakaide 3napanen musta mötikkä)

edit: tuli vahingossa väärään topikkiin.... joku kehtais siirtää tuonne keskustelu projekti puolen topikkiin....
 
Vs: Wlooffyn Galant E33A

http://wlooffy.kuvat.fi/kuvat/Galant/Moottorinvaihto/DSC_0039.JPG/full

Tuossa sinisen teipin alapuolella on tuollainen 2 napainen ja 1 napainen. Nämä on siis kaasuläpän päädyssä eikä siellä toisessa.

Voisin koittaa ottaa huomenna valoisassa parempia kuvia. Mutta jos noista kuvista jotain saa selvää niin hyvä.
 
Vs: Wlooffyn Galant E33A

Ensimmäinen testilenkki ajettu. Tuli huomattua seuraavaa.

-Kuskin oven johtosarja rikki. Aukoo lukkoja ja sulkee niitä oman mielen mukaan -> onnistuin jo lukitsemaan itseni kerran pihalle ja jättämään ainoat avaimet sisälle...
-Etu oikealta kuuluu kaameta kolinaa etenkin kun kääntää vasemmalle.
-Lämppärin säädin toimii välillä kylmä - puoliväli, silti puhaltimelta tulee kuumaa tai vielä kuumempaa.
-Puhaltimen moottori pitää hirveetä meteliä, mutta siltikään ei tunnu että siellä liikuis ilmaa juuri yhtään.
-Cruise ei toimi.
-Kuskin turvavyö karkaa aina alas asti.
-Peilien säätö ei toimi.
-Käsijarru ei toimi (Ei varmaan toimi, kun otin vaijerit irti, koska taka männät olivat ihan jumissa.)
-Kello ei toimi, tai siis sen säätöpainikkeet on painunu jonnekkin kojelaudan uumeniin.
-Pakosarjan ja pakoputken tiivisteet kärsivät siirrossa -> Pitänee uusia.


Noh, onneksi noista suurimman osan saa tuosta toisesta galantista.
 
Vs: Wlooffyn Galant E33A

Wlooffy sanoi
Tällekin on tapahtunut jopa jotain.

-Etu oikealta kuuluu kaameta kolinaa etenkin kun kääntää vasemmalle.
Se kolina tulikin takaanta kun joku idiootti oli unohtanu kiristää toisen takarenkaan pultit.

-Lämppärin säädin toimii välillä kylmä - puoliväli, silti puhaltimelta tulee kuumaa tai vielä kuumempaa.
Korjattu vaihtamalla säädinpaneeli toisesta galantista, sekä liitetty nuo vaijerit takaisin paikoilleen.

-Puhaltimen moottori pitää hirveetä meteliä, mutta siltikään ei tunnu että siellä liikuis ilmaa juuri yhtään.
Se mykisty lopullisesti, ja otin sitten puhaltimen moottorin toisesta galantista

-Cruise ei toimi.
Toimii jos nostaa kytkintä hieman ennen kuin laittaa cruisea päälle

-Peilien säätö ei toimi.
Korjattu laittamalla liitin kiinni säätöpaneeliin

-Käsijarru ei toimi (Ei varmaan toimi, kun otin vaijerit irti, koska taka männät olivat ihan jumissa.)
Korjattu ottamalla satulat toisesta galantista

-Kello ei toimi, tai siis sen säätöpainikkeet on painunu jonnekkin kojelaudan uumeniin.
Korjattu ottamalla kello toisesta galantista.

Sen lisäksi tuli juuri vaihdettua termari kun lämpömittari ei noussut ihan puoleenväliin asti. Samalla tuli laitettua pakkasnestettäkin vesien sekaan, kun ne oli pelkää vettä moottorin vaihdon jäljiltä.

Tuli myös pyöräytettyä talvirenkaat alle ja tämän seurauksena meteli nousi kauheasti kabiinissa tuntuisi että kaikki pyöränlaakerit olisi menossa. Eihän noi HKPL4:t noin melukkaat voi olla? Eihän? Noh laakerien kunto selviää aivan tuota pikaa kunhan saan vielä vaihdettua nuo pakosarjan tiivisteet ja vietyä auton katsastukseen.
 
Vs: Wlooffyn Galant E33A

Mitäpä tälle.
Oikean etukulman laakeri alko kiljumaan kuin pistettävä sika tuossa viimeviikon loppuna, niin tuli sitten hätäapuna vaihdeltua tuosta varaosa-autosta olka-akseli, tosin pitäisi kyllä kipaista laakerikauppaa, ja ostaa uudet laakerit ja sen jälkeen pitäis löytää joku henkilö joka vois prässäillä ne laakerit tuohon irtonaiseen olka-akseliin kiinni. Samalla tosin pitäis varmaan irroittaa tuo alatukivarsi ja prässäyttää siihen samalla uusi alapallonivel, kun en oikein usko että se tykkää tuosta irroittelusta ihan hirveästi. Noh uuden raidetangon pään vaihdoin kyllä kun sitä kerta auki käytin. Taino tässä vaiheessa kello olikin jo niin paljon että alkoi jo väsyttämään ja aurinko oli jo laskenut ja lunta alkoi satamaan niin siinä sitten epähuomiossa koitin laittaa raidetangon päätä ylhäältä alapäin alatukivarteen ja ihmettelin että kun se ei mene, ei sitten millään. Tässä vaiheessa heitin sitten työkalut pois ja menin nukkumaan, kun ei tuntunut tulevan yhtään mitään. Noh siinä sängyssä pyöriessä se sitten tuli mieleen että ei perkele kuinka tyhmä ihminen voi olla. Ei muutakun aamulla uus yritys ja paikoilleenhan se meni, ainoastaan että olin sitten onnistunut pilaamaan kierteet siitä raidetangon päästä edellisenä iltana. Ei auttanut muuta kuin laittaa vanhalla kasaan ja toivoa parasta.

Tästä sitten lähdin kouluun ja kyllä se ravisti niin paljon että tuli soitettua emännälle että toisi motonet:stä minulle uuden raidetangonpään koululle kun pääsee töistä. Noh kun tämä saapui niin ensimmäinen ihmetys oli että motonet:n myymä raidetangonpää oli merkki MAPCO ja siinä ei ollut lukkomutteria vaan lukitus oli sokalla. No eipä se varmaan paljoa huonompikaan voinut olla. Ei muutakun uutta osaa kiinni vaan ja kovaa ajoa tai sitten ei. Tällä raidetangon päällä ratti meni noin 45 astetta vinoon ja aurausta oli niin maan perkeleesti että sai tosissaan keskittyä ajamiseen, kun ajoin tuon auton kotio. Jooh, tiedetään että raidetangon pään vaihden jälkeen auraus voi muuttua, mutta en usko että se noin paljoa muuttuisi. Tuli sitten ajeltua kotiin paikallisen varaosaliikeen kautta ja tilailtua sieltä taas uusi raidetangonpää. Se sitten tuli vaihdeltua alle ja ratti suoristui melkein kokonaan, jäi enää noin 5 astetta vinoon, noh täytyypi käydä säädättämässä kulmat kun saa nuo laakerit aja alapallonivelet vielä vaihdettua.
 
Takaisin
Ylös Bottom