Kirjoittaja Aihe: Lancer GTI -93, Febiz  (Luettu 43222 kertaa)

Poissa Febiz

  • Club Member
  • Viestejä: 531
    • Profiili
Vs: Lancer GTI -93, Febiz
« Vastaus #100 : 03.07.14 17:13 »
Sain tehtyä huollon eilen illalla. Tätä on mukava huoltaa, kun ei tarvi purkaa ensin kaikenmaailman suojamuoveja. Lisäksi melkein kaikkiin pultteiihin pääsee edes teoriassa käsiksi jollain työkalulla. :peukku

Tänään meinasin käydä katsastamassa auton, mutta akku oli lopullisesti rikki.
Olin hommannu Optima yellow topin vuonna 2008. Nyt ostin Motonetista tilalle tavallisen huoltovapaan nesteakun. Se sopii paremmin konehuoneen väreihinkin, kun se on punamusta. KUVA Akku meni muuten vanhoihin kiinnikkeisiin, mutta toiseen maadoistusjohtoon piti lisätä väliin kaapelikenkä, niin sille tuli puuttuvat pari senttiä pituutta lisää.

Nyt jälkiviisaana, olisin aikoinaan jättäny rokkikoneista konkan kokonaan pois.
Se on huono tälläisessa autossa, joka yleensä on pois käytöstä ja ajossa vain silloin tällöin. Konkka imee aina akun tyhjäksi, jos sen jättää yhtään pidemmäksia aikaa päälle.
Nyt auto on lisäksi seissy välillä ulkona hälyt päällä pidemmän aikaa ja vaikka konkka on ollut poiskytkettynäkin, niin akku on tyhjentynyt moneen kertaan. Optimaa on siis tosiaan retuutettu, joten eiköhän se aikansa palvellut.

Konkan poisto on kuitenkin niin hankalaa ahtaan asennuspaikan vuoksi, että olkoon nyt edelleen siellä.

Tässä on vielä kuva soittimesta.
Liimasin huvikseni helmoihin clubin tarrat, kun sellaiset sattu löytymään.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15745.100
« Viimeksi muokattu: 02.11.14 17:31 kirjoittanut Febiz »
Lancer GTI -93
ex- Legnum VR-4 -99

Poissa Febiz

  • Club Member
  • Viestejä: 531
    • Profiili
Vs: Lancer GTI -93, Febiz
« Vastaus #101 : 04.07.14 11:21 »
Kävin katsastamassa auton ja se meni moitteetta läpi. :peukku

Tällä kertaa pakokaasupäästöjen kanssa ei ollut ongelmia.
Ajoin matkan konttorille kylläkin korkeilla kierroksilla.
Jarrutkin on lopulta ok, vaikka alkumatkasta ne tuntui vähän vaisuilta.

Nyt laitan taas paraatiosat koriin paikoilleen ja stereot on säädettävä uudelleen, kun sieltä nollaantui kaikki säädöt akun vaihdon yhteydessä.

Sitten pääsen jatkamaan taas terassin tekoa, kun nämä epävakaiset lomapäivät on kulunut kätevästi lancerin kimpussa.  :)
« Viimeksi muokattu: 02.11.14 17:33 kirjoittanut Febiz »
Lancer GTI -93
ex- Legnum VR-4 -99

Poissa Febiz

  • Club Member
  • Viestejä: 531
    • Profiili
Vs: Lancer GTI -93, Febiz
« Vastaus #102 : 08.04.15 21:09 »
Viimekesänä ajoin tällä melko paljon ja ihan loppukesästä venttiilikopan tiiviste alkoi vuotamaan.

Otin eilen auton taas talviseisonnan jälkeen liikenteeseen ja kävin sillä tänään töissä. Ajoa tuli noin 100 km.
Kaikki toimii muuten hyvin ja aion käydä tällä nyt jatkossakin töissä, mutta öljyä tihkuu myös kannentiivisteestä ulos.

Kone onkin oikeastaan ainut, jota en ole tästä autosta vielä purkanut venttiilikoppaa pidemmälle.
Ei olisi oikeastaan motivaatiota availla konetta pelkän kannentiivisteen vaihdon takia, kun tehonpuutehan tuossa on ollut aina läsnä. Ja varsinkin teho suhteessa nykyiseen ulkonäköön.

Mietiskelin jo syksyllä vähän 4g93 mivec moottorin hankkimista ja nyt kun koneelle on kuitenkin tehtävä jotain, niin se voisi olla hyvä vaihtoehto. Yksinkertaisuudessaanhan se olisi ilmeisesti kannen ja ecun vaihto tuohon vanhaan alakertaan, mutta sitä pitää vielä selvitellä.
Asiasta enemmän ymmärtävät saa antaa vinkkejä.

Elämäntilanteesta johtuen on vähän paha sanoa, milloin tuolle moottoriasialle voisi tehdä jotain ja samasta syystä budjetti on rajallinen.

Olenhan rakentanut tämän auton vasta kolme kertaa, niin onhan korissakin vielä ehostusmahdollisuuksia. :D
Lancer GTI -93
ex- Legnum VR-4 -99

Poissa Febiz

  • Club Member
  • Viestejä: 531
    • Profiili
Vs: Lancer GTI -93, Febiz
« Vastaus #103 : 14.04.15 20:10 »
Hankin evo3 konepellin ja se on tarkoitus saada pikapuoliin paikalleen.
Olen pitänyt vanhaa reijitettyä, hiilikuituskuupeilla varustettua peltiä melko kevyenä, mutta tuo alumiininen painaa vielä paljon vähemmän.
Täytyy mielenkiinnosta punnita osat.
Lancer GTI -93
ex- Legnum VR-4 -99

Poissa Febiz

  • Club Member
  • Viestejä: 531
    • Profiili
Vs: Lancer GTI -93, Febiz
« Vastaus #104 : 19.04.15 20:03 »
Tallin vaa`assa ei riittänyt asteikko, joten osat jäi sittenkin punnitsematta.
Pelti on nyt paikoillaan ja siitä löytyy myös kuvia.

Tässä valkoinen evon pelti, jota en viitstinyt laittaa sellaisenaan paikoilleen.
Maalasin sen tähän hätään nopeana budjettiratkaisuna kilikalilla, kun ei ole nyt aikaa väsäillä kunnon maalaustiloja talliin.
Uusi pelti oli kuitenkin kiva saada samantien käyttöön. Mietin teippaustakin, mutta tämä oli halvempi ja nopeampi.
Nyt ostetut neljä purkkia spraymaalia ja epoksiliima maksoi yhteensä noin 30€.
Jossain vaiheessa tulee varmaan enemmänkin maalattavaa, niin tämäkin saa sitten paremman pinnan. Tässä yhteydessä oli kuitenkin jo fiksua tukkia pesurin reijät.

Purin pellin osiin ja liimasin pesurin reikiin alapuolelle alumiinilätkät epoksiliimalla. Nämä kohdat ja pari muuta pahinta koloa kittasin sileiksi ja vesihioin koko pellin. Pari loivaa lommoa siitä löytyy, mutta niihin en nyt puuttunut.

Alapuolen maalasin lopullisesti kiiltävällä mustalla.

Ritilät ja yläpuolen maalasin puolihimmeällä mustalla. Kilikalilla ei kuitenkaan saanut noin isoa tasasävyistä pintaa, niin keksin siihen hienon ratkaisun.
BLING BLING
Tallin kätköistä löytyi vielä ihan hengissä oleva spraypurkki glitterilakkaa. Siinä on hopeista, vihreää ja sinistä hilettä. Ruiskutin sen pintaan, niin pellistä tulikin jo paljon parempi.

Lakkakerroksenhan tuo kaipaisi pintaan, mutta sitä en nyt tehnyt. Haittapuolena nimittäin on , että glitteriä irtoaa aina, kun peltiä pyyhkii ja en tiedä miten tuon voi edes pestä. Täytyy tarvittaessa suihkutella tämän kesän ajan lisää hilettä pintaan.

Tässä vielä kuva "valmiista" pellistä paikoillaan.
Vanhan pellin ripustin seinälle turvaan, jos sille tuleekin vielä joskus käyttöä.

KESKUSTELUALUE


« Viimeksi muokattu: 19.04.15 20:33 kirjoittanut Febiz »
Lancer GTI -93
ex- Legnum VR-4 -99

Poissa Febiz

  • Club Member
  • Viestejä: 531
    • Profiili
Vs: Lancer GTI -93, Febiz
« Vastaus #105 : 08.10.17 21:14 »
Kuvalinkit ei näköjään enää toimi, mutta kaikki kuvat löytyy täältä
2005-2009
2010-2011
2012-2018

Ihmettelin autoa tänään vähän tarkemmin, mutta tuolla tallissahan se aina seisoo.

Harmillisesti etulokareissa kupruilee vähän maalit molemmilla puolilla puskurin kiinnityspisteiden lähellä. Putsailin näköjään liiankin hyvin kiinnityspulttien ympäristöt, kun puskurijumpassa kädet oli aina ihan ruostesuojamönjässsä. Viimeisessä kuvassa näkyy pahempi puoli.

Akku oli tänään ihan tyhjä, enkä ehtinyt ladata sitä riittävästi, että olisin saanut auton käyntiin ja huuhdottua pölyt pois.

Muistelen myös muut miinuspuolet tähän.
Repsikan ikkunamekanismi jumissa tai johtonippu oven sisällä estää lasia laskeutumasta.
Kannentiiviste vuotaa öljyä ulos ja ilmeisesti kytkinakselin juuresta vuotaa öljyä.
Tulpanjohdot mahdollisesti vaihtokunnossa. Pätki viimeksi kaatosateessa ajettaessa, mutta bensaakin taisi olla aika vähän.

Mietiin taas tämän kohtaloa, kun lähitulevaisuudessa tälle ei varmaan tule tehtyä mitään. Toisaalta osiakaan ei viitsi haalia, kun ei tiedä mitä tälle tekee.
Ei se tuolla säilytyksessä ainakaan itsestään korjaannu.
« Viimeksi muokattu: 06.05.18 21:11 kirjoittanut Febiz »
Lancer GTI -93
ex- Legnum VR-4 -99

Poissa Febiz

  • Club Member
  • Viestejä: 531
    • Profiili
Vs: Lancer GTI -93, Febiz
« Vastaus #106 : 06.05.18 21:45 »
Auto ei enää startannut neljä vuotta vanhalla akulla vaikka miten latasi, joten ostin uuden akun. Sillä lancer hörähti tulille.
Edellisestä käyntikerrasta oli noin 1,5 vuotta ja edellisen kerran tämä on ollut liikenteessä kolme vuotta sitten.

Käytin autoa tunnin verran ja yllättäen mitään nestevuotoja ei tällä kertaa näkynyt.
Huomasin, että käsijarrukahva nousee tosi ylös, mutta käsijarru tuntui silti pitävän. Muita ongelmia ei ilmennyt, mutta en juuri mitään kokeillutkaan.
Vekslailin vähän pihassa ja huuhdoin pölyt pois. Sitten lancer pääsi takaisin talliin.
Lancer GTI -93
ex- Legnum VR-4 -99

Poissa Febiz

  • Club Member
  • Viestejä: 531
    • Profiili
Vs: Lancer GTI -93, Febiz
« Vastaus #107 : 03.06.18 13:51 »
Lancer näköjään korjaa itse itseään.
Käytin autoa taas tänään ja molemmat etusähkölasit toimikin ihan normaalisti. Repsikan puoli oli aikaisemmin jumissa.

Olen hankkinut uuden kartioilmansuodattinen ja silikoniletkun pätkän ilmamassamittarin adapterille vanhan haalistuneen tilalle. Silikoniletkun vaihdoin ja fiksailin ilmanottoputkea ja itsetehtyä adapteria. Vieläkään en löytänyt mistään kaupasta valmista adapteria, enkä ulkomailta lähde sitä tilaamaan. Suodatinta en vielä vaihtanut, koska se vaatii etupuskurin irrotuksen.

Testailin käsijarrua vähän paremmmin ja hyvin tuntui pitävän, vaikka kahva nouseekin ylös.
Vielä kun vähän aikaa odottelee, niin tämähän on katsastuskunnossa  ::)

KESKUSTELUALUE

Lancer GTI -93
ex- Legnum VR-4 -99