Keskustelu - MitsubishiClubFinland.com
23.10.17 09:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
Tuntuu, että aika-ajoin säännöt / ohjeistus ovat hakusessa etusivun erittäin selkeistä linkeistä huolimatta..
Joten kertauksen vuoksi: Lisätietoja jäsenyydestä, liittymisestä sekä keskustelualueen säännöt ja ohjeet

--ylläpito</br>
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy KERHOTUOTTEET  

US Parts for MCF
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Turbomoottorin öljyn kierto  (Luettu 4790 kertaa)
l151726

Poissa Poissa

Viestejä: 314


Profiili
« : 08.08.10 21:00 »

Alkaa olemaan moottorin teko siinä vaiheessa, että pitäis saada tolkkua turbomoottorin öljynkierrosta, erityisesti:

Onko turbossa (Garret) tyypillisesti öljynkierron paluu alapuolelta ja meno yläpuolelta, vai miten sen saa selville kumpaan suuntaan öljyn pitää kiertää

Minkä paksuista letkua paluu ja menilinjat tyypillisesti pitäisi olla?

Mistä öljyn lähtö tyypillisesti otetaan (4G63 koneissa)

Lisäksi lauhduttimeen liittyen:

Mistä se öljyn lähtö on ja mihin sen paluu tulee?
tallennettu

L200 vm 1991 2.0 Bensa
jcarlson

Poissa Poissa

Viestejä: 771



Profiili
« Vastaus #1 : 08.08.10 22:04 »

Paluu on aina alaspäin ja tulo yläpuolelta, ehdottomasti (ellei käytössä ole pumppua paluupuolelle). Syystä että poisto tapahtuu painovoimalla ja ahtimen tiivistys ei kestä yhtään öljynpainetta sen sisällä. Yleensä paluu on laipalla ja meno banjolla, mutta vanhoissa Garretteissa voi olla molemmatkin laipalla. Isompi reikä on aina paluu, ja myös paluuputken pitää olla selvästi tuloputkea isompi sekä hyvin virtaava. Jyrkkiä mutkia ei siis saa olla ja paluu pitää olla öljynpinnan yläpuolella.

Lähtö on tyypillisesti kannen päästä öljykanavasta (ainakin 16v kansissa on myös vapareissa tulppa lähdön paikalla), mutta voi se olla muualtakin mistä vaan öljynpaineen saa.
Öljyntulon paksuus ei yleensä kummoinen ole, 6-8mm tms. varmaan vähintäänkin piisaa. Paluuputki on syytä olla samankokoinen ainakin kuin laipan aukko.

Öljynjäähdyttimen lähtö ja paluu on molemmat tyypillisesti suodattimen jalassa, jälkiasennettuna on jotkut käytettäneet ryöstölaippaakin. Termostaatti on hyvä olla ainakin jos autolla ajetaan talvisinkin.

tallennettu
Mr mmc
*Hallitusjäsen*
Hallitus

Poissa Poissa

Viestejä: 9530


CS5W ralli///art


Profiili
« Vastaus #2 : 08.08.10 22:12 »

garretista ei tietoa  Undecided

~8mm putkea on L200sessa ja suurin piirtein sama galantissa

lähdöt otetaan kannesta vaihdelaatin päästä tulppa pois

öljyyn jäähdyttimen lhtö ja paluu on öljyn suodattimen jalassa, mutta huomaa että sellaisessa jossa se on
löytyy myös termostaatti jota ei ole mallissa missä jäähdytintä ei ole.
tallennettu

K34 TDIC & E33GLST & E33 HB GTTI & CS5W GDi turbo
l151726

Poissa Poissa

Viestejä: 314


Profiili
« Vastaus #3 : 09.08.10 22:08 »

Lähtö on tyypillisesti kannen päästä öljykanavasta (ainakin 16v kansissa on myös vapareissa tulppa lähdön paikalla), mutta voi se olla muualtakin mistä vaan öljynpaineen saa.


Taitaa tossa 8v kannessakin vastaava lähtö olla. Kyseessä lienee tämä?


* kannenöljylähtö_pieni.jpg (36.58 kilotavua, 600x450 - tarkasteltu 2295 kertaa.)
tallennettu

L200 vm 1991 2.0 Bensa
l151726

Poissa Poissa

Viestejä: 314


Profiili
« Vastaus #4 : 09.08.10 22:12 »

öljyyn jäähdyttimen lhtö ja paluu on öljyn suodattimen jalassa, mutta huomaa että sellaisessa jossa se on
löytyy myös termostaatti jota ei ole mallissa missä jäähdytintä ei ole.

Mistä tosta jalasta tietää, mikä on oikea paikka lähdölle ja mikä paluulle? Onko tossa jalassa joku lähto- ja joku paluupuoli, vai miten...


Tietääkseni tämä jalka on sellaisesta koneesta, jossa on öljynlauhdutin aikaisemminkin ollut. Ei tossa termostaattia äkkiseltään näkynyt.



* Öljysuodattimen_jalka_pieni.jpg (38.71 kilotavua, 600x450 - tarkasteltu 2185 kertaa.)

* öljysuodattimen-jalka2_pieni.jpg (34.38 kilotavua, 600x450 - tarkasteltu 2270 kertaa.)
tallennettu

L200 vm 1991 2.0 Bensa
Mr mmc
*Hallitusjäsen*
Hallitus

Poissa Poissa

Viestejä: 9530


CS5W ralli///art


Profiili
« Vastaus #5 : 09.08.10 22:23 »

Taitaa tossa 8v kannessakin vastaava lähtö olla. Kyseessä lienee tämä?


kyllä  

tuosta öljyn jalasta, noista tulpista lähtee öljyn paluu ja tulo
mutta en kyllä tiedä mitenpäin... mulla on ollu jäähdytin aina vaakatasossa niin ei ole ollut väliä miten päin letkut laitto
(vaakaan rivoitus ja päällä lähdöt)
ja näyttää vähän erilaiselle tuo jalka mitä mulla on ollut noissa 8valve turboissa  Embarrassed
tallennettu

K34 TDIC & E33GLST & E33 HB GTTI & CS5W GDi turbo
l151726

Poissa Poissa

Viestejä: 314


Profiili
« Vastaus #6 : 14.08.10 08:19 »

Paluu on aina alaspäin ja tulo yläpuolelta, ehdottomasti (ellei käytössä ole pumppua paluupuolelle). Syystä että poisto tapahtuu painovoimalla ja ahtimen tiivistys ei kestä yhtään öljynpainetta sen sisällä. Yleensä paluu on laipalla ja meno banjolla, mutta vanhoissa Garretteissa voi olla molemmatkin laipalla. Isompi reikä on aina paluu, ja myös paluuputken pitää olla selvästi tuloputkea isompi sekä hyvin virtaava. Jyrkkiä mutkia ei siis saa olla ja paluu pitää olla öljynpinnan yläpuolella.


Turbon päässä mulla olis näköjään kolme vaihtoehtoa.

1. tulo suoraan turbon yläpuolen liittimeen 3/8" liittimellä
2. laippa, jossa on "kuristin" eli noin 1-2mm reikä
3. laippa, jossa tota kuristinta ei ole

Pitääkö sitä öljyn tuloa ahtimelle jotenkin rajoittaa, jotta sinne ei liikaa mene öljyä, vai mikähän syy tolle laipassa olevalle kuristimelle on? (Laipat tuli, kun tilasin eBaysta jotan letkusarjoja)

Meinasin kyllä mennä vaihtoehdolla 1 eli kannesta teräspunosletkulla suoraan turbon yläosaan
tallennettu

L200 vm 1991 2.0 Bensa
jcarlson

Poissa Poissa

Viestejä: 771



Profiili
« Vastaus #7 : 14.08.10 16:56 »

Kuristimet on kuulalaakeroituja ahtimia varten jotka tarvii vähemmän öljyä, tosin niissäkin on nykyään lähes aina sisäänrakennetut kuristimet jo. Eli laita vaan kuristamaton.
tallennettu
Mr mmc
*Hallitusjäsen*
Hallitus

Poissa Poissa

Viestejä: 9530


CS5W ralli///art


Profiili
« Vastaus #8 : 14.08.10 17:01 »

Kuristimet on kuulalaakeroituja ahtimia varten jotka tarvii vähemmän öljyä, tosin niissäkin on nykyään lähes aina sisäänrakennetut kuristimet jo. Eli laita vaan kuristamaton.

ettei vain olisi paluupuolelle se kuristin? että pitää öljyn paineen lakereissa...
ja kuristamaton malli sellaiseen jossa on kuristin paluussa...  Wink
tallennettu

K34 TDIC & E33GLST & E33 HB GTTI & CS5W GDi turbo
jcarlson

Poissa Poissa

Viestejä: 771



Profiili
« Vastaus #9 : 14.08.10 17:25 »

Ei varmasti ole paluupuolella kuristinta. Ei se laakereissa pysy jos paluuvirtausta kuristaa vaan tulee siipien kautta akselin päistä pihalle.
tallennettu
I. Nieminen

Poissa Poissa

Viestejä: 858



Profiili
« Vastaus #10 : 01.10.17 18:35 »

Mikä tässä kuvassa on tuo punaisella ympyröity ??


* mik.jpg (80.64 kilotavua, 440x440 - tarkasteltu 166 kertaa.)
tallennettu
MakeM
Sir Crankwalk
Hallitus

Poissa Poissa

Viestejä: 3273



Profiili WWW
« Vastaus #11 : 01.10.17 21:32 »

Olisiko ihan vaan tulppa anturipaikalle?
tallennettu

Ajakaamme.net - Tarinoita ajamisesta, suomeksi.
I. Nieminen

Poissa Poissa

Viestejä: 858



Profiili
« Vastaus #12 : 01.10.17 22:31 »

Kysyn sen takia kun täytyy rakennella turbolle öljynkierto, niin voiko tuota jotenkin hyödyntää ??
tallennettu
Basbarduu
*Hallituksen PJ*
Hallitus

Paikalla Paikalla

Viestejä: 4091


V GSR & CZT


Profiili
« Vastaus #13 : 02.10.17 08:40 »

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=58391.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=26297.msg344740#msg344740
tallennettu

If in doubt, go flat out.
Mikez

Poissa Poissa

Viestejä: 149


Eclipse GS


Profiili
« Vastaus #14 : 02.10.17 16:47 »

Yksi niistä öljynsuodattimen jalan "tulpista" on öp-regulaattori (jousitoiminen paineenrajoitusventtiili). En tiijä onko tuo mikä ympyröity.
tallennettu

--- Ruoste on ikuista ---

Eclipse GS -94, 2.0 D22A 4G63 300tkm
ex: Lancer GL -96, 1.3 CK1A 4G13 320tkm
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines