Kirjoittaja Aihe: Turbomoottorin öljyn kierto  (Luettu 9023 kertaa)

Poissa l151726

  • Viestejä: 321
    • Profiili
Turbomoottorin öljyn kierto
« : 08.08.10 21:00 »
Alkaa olemaan moottorin teko siinä vaiheessa, että pitäis saada tolkkua turbomoottorin öljynkierrosta, erityisesti:

Onko turbossa (Garret) tyypillisesti öljynkierron paluu alapuolelta ja meno yläpuolelta, vai miten sen saa selville kumpaan suuntaan öljyn pitää kiertää

Minkä paksuista letkua paluu ja menilinjat tyypillisesti pitäisi olla?

Mistä öljyn lähtö tyypillisesti otetaan (4G63 koneissa)

Lisäksi lauhduttimeen liittyen:

Mistä se öljyn lähtö on ja mihin sen paluu tulee?
L200 vm 1991 2.0 Bensa

Poissa jcarlson

  • Viestejä: 771
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #1 : 08.08.10 22:04 »
Paluu on aina alaspäin ja tulo yläpuolelta, ehdottomasti (ellei käytössä ole pumppua paluupuolelle). Syystä että poisto tapahtuu painovoimalla ja ahtimen tiivistys ei kestä yhtään öljynpainetta sen sisällä. Yleensä paluu on laipalla ja meno banjolla, mutta vanhoissa Garretteissa voi olla molemmatkin laipalla. Isompi reikä on aina paluu, ja myös paluuputken pitää olla selvästi tuloputkea isompi sekä hyvin virtaava. Jyrkkiä mutkia ei siis saa olla ja paluu pitää olla öljynpinnan yläpuolella.

Lähtö on tyypillisesti kannen päästä öljykanavasta (ainakin 16v kansissa on myös vapareissa tulppa lähdön paikalla), mutta voi se olla muualtakin mistä vaan öljynpaineen saa.
Öljyntulon paksuus ei yleensä kummoinen ole, 6-8mm tms. varmaan vähintäänkin piisaa. Paluuputki on syytä olla samankokoinen ainakin kuin laipan aukko.

Öljynjäähdyttimen lähtö ja paluu on molemmat tyypillisesti suodattimen jalassa, jälkiasennettuna on jotkut käytettäneet ryöstölaippaakin. Termostaatti on hyvä olla ainakin jos autolla ajetaan talvisinkin.


Poissa Mr mmc

  • *Hallitusjäsen*
  • Hallitus
  • Viestejä: 9543
  • CS5W ralli///art
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #2 : 08.08.10 22:12 »
garretista ei tietoa  :-\

~8mm putkea on L200sessa ja suurin piirtein sama galantissa

lähdöt otetaan kannesta vaihdelaatin päästä tulppa pois

öljyyn jäähdyttimen lhtö ja paluu on öljyn suodattimen jalassa, mutta huomaa että sellaisessa jossa se on
löytyy myös termostaatti jota ei ole mallissa missä jäähdytintä ei ole.
K34 TDIC & E33GLST & E33 HB GTTI & CS5W GDi turbo

Poissa l151726

  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #3 : 09.08.10 22:08 »
Lähtö on tyypillisesti kannen päästä öljykanavasta (ainakin 16v kansissa on myös vapareissa tulppa lähdön paikalla), mutta voi se olla muualtakin mistä vaan öljynpaineen saa.


Taitaa tossa 8v kannessakin vastaava lähtö olla. Kyseessä lienee tämä?
L200 vm 1991 2.0 Bensa

Poissa l151726

  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #4 : 09.08.10 22:12 »
öljyyn jäähdyttimen lhtö ja paluu on öljyn suodattimen jalassa, mutta huomaa että sellaisessa jossa se on
löytyy myös termostaatti jota ei ole mallissa missä jäähdytintä ei ole.

Mistä tosta jalasta tietää, mikä on oikea paikka lähdölle ja mikä paluulle? Onko tossa jalassa joku lähto- ja joku paluupuoli, vai miten...


Tietääkseni tämä jalka on sellaisesta koneesta, jossa on öljynlauhdutin aikaisemminkin ollut. Ei tossa termostaattia äkkiseltään näkynyt.

L200 vm 1991 2.0 Bensa

Poissa Mr mmc

  • *Hallitusjäsen*
  • Hallitus
  • Viestejä: 9543
  • CS5W ralli///art
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #5 : 09.08.10 22:23 »
Taitaa tossa 8v kannessakin vastaava lähtö olla. Kyseessä lienee tämä?


kyllä  :peukku

tuosta öljyn jalasta, noista tulpista lähtee öljyn paluu ja tulo
mutta en kyllä tiedä mitenpäin... mulla on ollu jäähdytin aina vaakatasossa niin ei ole ollut väliä miten päin letkut laitto
(vaakaan rivoitus ja päällä lähdöt)
ja näyttää vähän erilaiselle tuo jalka mitä mulla on ollut noissa 8valve turboissa  :-[
K34 TDIC & E33GLST & E33 HB GTTI & CS5W GDi turbo

Poissa l151726

  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #6 : 14.08.10 08:19 »
Paluu on aina alaspäin ja tulo yläpuolelta, ehdottomasti (ellei käytössä ole pumppua paluupuolelle). Syystä että poisto tapahtuu painovoimalla ja ahtimen tiivistys ei kestä yhtään öljynpainetta sen sisällä. Yleensä paluu on laipalla ja meno banjolla, mutta vanhoissa Garretteissa voi olla molemmatkin laipalla. Isompi reikä on aina paluu, ja myös paluuputken pitää olla selvästi tuloputkea isompi sekä hyvin virtaava. Jyrkkiä mutkia ei siis saa olla ja paluu pitää olla öljynpinnan yläpuolella.


Turbon päässä mulla olis näköjään kolme vaihtoehtoa.

1. tulo suoraan turbon yläpuolen liittimeen 3/8" liittimellä
2. laippa, jossa on "kuristin" eli noin 1-2mm reikä
3. laippa, jossa tota kuristinta ei ole

Pitääkö sitä öljyn tuloa ahtimelle jotenkin rajoittaa, jotta sinne ei liikaa mene öljyä, vai mikähän syy tolle laipassa olevalle kuristimelle on? (Laipat tuli, kun tilasin eBaysta jotan letkusarjoja)

Meinasin kyllä mennä vaihtoehdolla 1 eli kannesta teräspunosletkulla suoraan turbon yläosaan
L200 vm 1991 2.0 Bensa

Poissa jcarlson

  • Viestejä: 771
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #7 : 14.08.10 16:56 »
Kuristimet on kuulalaakeroituja ahtimia varten jotka tarvii vähemmän öljyä, tosin niissäkin on nykyään lähes aina sisäänrakennetut kuristimet jo. Eli laita vaan kuristamaton.

Poissa Mr mmc

  • *Hallitusjäsen*
  • Hallitus
  • Viestejä: 9543
  • CS5W ralli///art
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #8 : 14.08.10 17:01 »
Kuristimet on kuulalaakeroituja ahtimia varten jotka tarvii vähemmän öljyä, tosin niissäkin on nykyään lähes aina sisäänrakennetut kuristimet jo. Eli laita vaan kuristamaton.

ettei vain olisi paluupuolelle se kuristin? että pitää öljyn paineen lakereissa...
ja kuristamaton malli sellaiseen jossa on kuristin paluussa...  ;)
K34 TDIC & E33GLST & E33 HB GTTI & CS5W GDi turbo

Poissa jcarlson

  • Viestejä: 771
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #9 : 14.08.10 17:25 »
Ei varmasti ole paluupuolella kuristinta. Ei se laakereissa pysy jos paluuvirtausta kuristaa vaan tulee siipien kautta akselin päistä pihalle.

Poissa I. Nieminen

  • Viestejä: 862
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #10 : 01.10.17 18:35 »
Mikä tässä kuvassa on tuo punaisella ympyröity ??

Poissa MakeM

  • Sir Crankwalk
  • Viestejä: 3279
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #11 : 01.10.17 21:32 »
Olisiko ihan vaan tulppa anturipaikalle?
Ajakaamme.net - Tarinoita ajamisesta, suomeksi.

Poissa I. Nieminen

  • Viestejä: 862
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #12 : 01.10.17 22:31 »
Kysyn sen takia kun täytyy rakennella turbolle öljynkierto, niin voiko tuota jotenkin hyödyntää ??


Poissa Mikez

  • Viestejä: 202
  • Eclipse GS
    • Profiili
Vs: Turbomoottorin öljyn kierto
« Vastaus #14 : 02.10.17 16:47 »
Yksi niistä öljynsuodattimen jalan "tulpista" on öp-regulaattori (jousitoiminen paineenrajoitusventtiili). En tiijä onko tuo mikä ympyröity.
--- Ruoste on ikuista ---

Galant GLSi Dyn4, 2,0 E38 4G63 300tkm
Eclipse GS -94, 2.0 D22A 4G63 310tkm
ex: Lancer GL -96, 1.3 CK1A 4G13 320tkm