Pienen uimaaltaan tekeminen lasikuidusta yms.

(1/12) > >>

evo6:
Tarkoitus on takapihalle rakentaa iso terassi ja siihen upottaa jonkunlainen uima-allas. Kaikenlaisia versioita on nyt ihmetelty ja yksi vaihtoehto olisi ostaa/teettää/tehdä itse lasikuituinen allas.

Viron pojilta saisi alla olevan 1500 litran lasikudusta tehdyn altaan valmiina 800e hintaan.

Toinen foto -> http://www.koriks.ee/docs/gallery2/full/y4x1v4g9E14403D143n4.jpg

Ja kysymys kuuluukin jos tollasen saa 800e hintaan niin paljon tollasen tekeminen itse tulisi öbaut maksamaan? Tottakai se paljon halvemmaksi tulee mutta miten paljon tarvikkeisiin menisi rahaa itse kun en tiedä mistä ja mihin hintaan lasikuitua ostaisi kun tollaseen sitä menee varmaankin aika paljon. Muotin saisi varmaan styroksista tehtyä parhaiten?
Ja jos tollasta lähtisi itse tekemään niin miten tollasesta lasikuitu pinnasta saisi sileän?

Onko mitään mestaa josta kannattaisi kysellä lasikuitualtaan teettämistä?

Ja onko kellään kokemusta uima-altaan lämmityksestä muulla kuin ulkoisella/sisäisellä kaminalla? Vaimoa kun jännittää tuota puulla lämmittämistä meilläkun on puutalo joka tietenkin syttyy palamaan ja räjähtää jne. Sähkölämmitys on yks mutta varmaan se kaikkein kallein vaihtoehto. Sitten on olemassa kaikenlaisia aurinkolämmittimiä (http://www.uimari.net/aurinkolampo/aurinkokenno/) mutta niiden lämmitystehot on ihan naurettavia.

Niko Päivinen:
Styroksin joudut päällystämään, jos meinaat polyesterilla tehdä lopullisen tuotteen, liuotin (styreeni) liottaa polystreenin. Huono vaihtoehto siinä mielessä. Ja myös siinä mielessä, että noin ison kappaleen muottikin on aika iso, ja suora styroksi voi vahingoittua jossain kohtaa. Levystä tehtäessä menetetään helposti myös muotojäykkyyden edut (pyöreä parempi).

Henk. koht. en kyllä lähtisi itse tekemään, jos alle 800e saa valmiin. Sama pätee perus-lasikuituveneisiin: sen minkä kuvittelee säästävänsä työn hinnassa, hupenee helposti kokeiluihin ja työaikaan (jos sille nyt laskee arvoa) ja muotin väkästelyyn. Materiaalia (hartsit, kuidut, vahat, muottikamat, topcoat, yms) menee varmasti useilla satasille, ja yhtäkään totaali failurea tuo budjetti ei kestä. Lisäksi ongelmaksi tulee ison kappaleen työstöaika (ts. hartsin geeliaika) käsin laminoitaessa, se tulee yllättävän nopeasti vastaan, ja tuollaisessa saavissa sitä pinta-alaa jo on.

Kuitupaja ottaa työstään siivunsa tietenkin (puhutaan nyt veneistä tai ammeista), mutta toisaalta siellä on jo valmis muotti, ja laminointi tehdään nopeasti katkokuitupyssyllä. Ja kuitupajalle materiaalikin on pykälän halvempaa, kun ne ostavat sitä isommissa satseissa.

Jos teettämistä kyselet, niin joku paja joka tekee vastaavia isoja lasikuitukappaleita (veneitä, roskiksia, kaivoja), on varmasti hyvä paikka aloittaa. Epäilen vaan, että viron poikien tarjous on kova, koska siellä se muotti on jo valmiina. Tuollainen perus-lasikuituväkerrys on aika kilpailtua hommaa (tekijöitä on paljon), siksi en usko tuossa 800e summassa hirveästi ilmaa olevan.

Tämä on minun mielipiteeni, muitakin varmasti on.

Jr-:
Mä tein paljun pari vuotta sitten lasikuidusta, ilman kaminaa hinnaksi tais tulla 400€. Tilavuus noin kaks ja puoli kuutiota.

http://www.juuso.1g.fi/kuvat/Omia+juttuja/Rakennusrojekti/2009/

Harri K:
Uima-allastako vai "kylpypaljua" meinaat?  Vähän on 1500 litraa pieni uima-altaaksi  ;D

Mä metsästin aikani kanssa mut päädyin just täl viikol ostaan puisen käytetyn "kylpytynnyrin". Valmis paketti uppokaminalla. Tänään ulkopintaa fiksailin kun ollut huonol pidol (ei käsitelty) ja huomen menee puusuoja-aine pintaan. Siis ulkopintaan vain.

Lasikuitusena löysin eilen esim:
http://www.nettimarkkina.com/palju-kylpytynnyri-aihio/919078  jos toi riittää niin ON halpa!.

Kuitusena löytyy myös virosta tosiaan paljon mut myös Suomesta tohon 800e saa.
Kurkkaa nettimarkkina, tori.fi, keltainenpörssi yms paikat.

Juhniz:
Väsäsin viime kesänä terassin kylkeen tollasen paljun:

Aineet/tarvikkeet maksoi aika jämpti 500€. Rungon tein 2*4:sta, havuvanerista ja useammasta ruuvista :) 450 g:n kuitua vetelin kolme kerrosta, hartsia meni ~25kg, ja maalit siihen päälle. Vuorasin kipon kuusipaneelilla ja painekyllästetyllä. Kipon halkasija on 1800, syvyyttä en tarkalleen muista, mutta kääpiöt on valitelleet hieman liian syväksi. (Olis pitäny ottaa joku nainen mitotushommiin myös mukaan)
Kaminasta tein ulkopuolisen, happaman version, ja on sitten PALJON mukavampi kun se kamina ei ole sun kanssas siellä kipossa kylpemässä :) Kaminan aineet maksoi 0€, lukuunottamatta lasista luukkua, minkä lunastin Narvilta 36€:n hintaan.

"Muutaman" olusen hinta tietysti täytyy lisätä vielä viivan alle ;)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu