Kirjoittaja Aihe: EVO V alapallonivelen vaihto  (Luettu 3286 kertaa)

Poissa Cou73

  • Viestejä: 46
    • Profiili
EVO V alapallonivelen vaihto
« : 21.03.13 10:27 »
Paukahti ajossa alapallo ja pyörä vinkkeliin..Pihassa pimenee aikas äkkiä töitten jälkeen,mutta onko se pallonivel tosiaan vaan "työnnetty" yläpäästään koloonsa (kiristyspultilla varmennettu). Enempiä vielä purkamatta näyttäis tältä. Olen kyllä useitakin palloja vaihtanut ja ne on järjestäen mutterilla ja vielä sokalla yläpäästään kiinni. Vaiko oli vain näköharhaa pimeässä yhdistettynä heikkoon tuikkuun ja paleluun??
Aion kyllä vaihtaa koko tukivarren ja camskilliltä;muutamassa puolta halvemmassa tarvikevarressa (valokuvien mukaan) on näköjään koiranluiden kiinnitys erilainen..?!!
Kiinnostaa myös mahdolliset vinkit ja kokemukset kyseisestä operaatiosta.
Ei muuta kuin amerikan auto alle ja pääsiäisnäyttelyyn!

Poissa cubeqtio

  • Hallituksen Toimihenkilö
  • Valvoja
  • Viestejä: 6158
  • Mr. Cube
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #1 : 21.03.13 10:52 »
evo 5 ja evo 6 alusta on erilaiset joten ole tarkkana kumman tilaat.

Evo 6 on erikseen irroitettava "osa" kolmella pultilla plus yksi mikä kiristää pallonivelen. Vitosessa taas kaikki yhtä ja samaa.
Mitsubishi Lancer Evolution VI RaceCar - Land Rover Discovery 3 TDV6

Poissa ast

  • Club Member
  • Viestejä: 10082
  • Z27AG
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #2 : 21.03.13 12:15 »
Paukahti ajossa alapallo ja pyörä vinkkeliin..Pihassa pimenee aikas äkkiä töitten jälkeen,mutta onko se pallonivel tosiaan vaan "työnnetty" yläpäästään koloonsa (kiristyspultilla varmennettu). Enempiä vielä purkamatta näyttäis tältä. Olen kyllä useitakin palloja vaihtanut ja ne on järjestäen mutterilla ja vielä sokalla yläpäästään kiinni. Vaiko oli vain näköharhaa pimeässä yhdistettynä heikkoon tuikkuun ja paleluun??

Jep, pultti irti ja ehkä vähän ruuvimeisseliä väliin niin pallonivel lähtee irti navasta. Ei ole sellainen tavanomainen jumittava kartio vaan paljon parempi rakenne joka on helppo avata.
Ahvenisto, Alastaro, Artukainen, Auto24ring, Botniaring, Kemora, Motopark, Nemuno ziedas, Nürburgring Nordschleife, Pesämäki, Spa-Francorchamps

Poissa Cou73

  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #3 : 21.03.13 13:48 »
Kattelinkin just Camskillin räjäytyskuvaa ja päädyin samaan, mitä pimeässä katselin. Kuitenkin pallonivelhän mulla lähti (tai leikkautui) irti, eli siellä pyörän navassa taitaa sitten olla pätkä pallonivelen tappia?? ja arvatenkin sen mahdollisen pätkän poisotto vaatii koko etunavan purkamista ja työstöä jossain konepajalla.

Osaatteko sanoa kuinka syvälle sen tapin pitäisi mennä sinne kartioon? Ja miten se uusi alatukivarsi ylipäätään "ahdetaan" sitten paikalleen (tunkilla alapuolelta) vai pitäiskö sen mennä ihan heittämällä pohjaan ja sitten vaan pallonivelen kiristyspultti paikalleen ja kireälle?
Ja sitten pitäis vetarin kumit vaihtaa molemmat samantein (sisempi menikin tässä rytinässä paskaksi). Miten olette venyttäneet esim. sisemmän nivelen kumin päälle niveltä irroittamatta vetarista? Kuulemma onnistuu jollain kikalla.

Poissa Harri K

  • Club Member
  • Viestejä: 13236
  • monenlaista kippoo....
    • Profiili

Poissa ast

  • Club Member
  • Viestejä: 10082
  • Z27AG
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #5 : 21.03.13 15:33 »
Kyllä se pala sieltä tulee kun kampeat vähän sitä napaa leveämmälle ruuvimeisselillä. Ja uuden asennus paikalleen vaan ihan käsin tarvittaessa vähän ruuvarilla napaa levittäen, tapissa on kavennus mitä kiristyspultti sivuaa joten ei voi mennä väärin.

Unohdat nyt ne perinteisen kartioliitoksen kikkakakkoset, sellaisia ei vaan tarvita lainkaan tässä rakenteessa.
Ahvenisto, Alastaro, Artukainen, Auto24ring, Botniaring, Kemora, Motopark, Nemuno ziedas, Nürburgring Nordschleife, Pesämäki, Spa-Francorchamps

Poissa cubeqtio

  • Hallituksen Toimihenkilö
  • Valvoja
  • Viestejä: 6158
  • Mr. Cube
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #6 : 21.03.13 15:38 »
Kyllä se pala sieltä tulee kun kampeat vähän sitä napaa leveämmälle ruuvimeisselillä. Ja uuden asennus paikalleen vaan ihan käsin tarvittaessa vähän ruuvarilla napaa levittäen, tapissa on kavennus mitä kiristyspultti sivuaa joten ei voi mennä väärin.

Unohdat nyt ne perinteisen kartioliitoksen kikkakakkoset, sellaisia ei vaan tarvita lainkaan tässä rakenteessa.

+1
Mitsubishi Lancer Evolution VI RaceCar - Land Rover Discovery 3 TDV6

Poissa Harri K

  • Club Member
  • Viestejä: 13236
  • monenlaista kippoo....
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #7 : 21.03.13 16:16 »
Kyllä se pala sieltä tulee kun kampeat vähän sitä napaa leveämmälle ruuvimeisselillä. Ja uuden asennus paikalleen vaan ihan käsin tarvittaessa vähän ruuvarilla napaa levittäen, tapissa on kavennus mitä kiristyspultti sivuaa joten ei voi mennä väärin.

Unohdat nyt ne perinteisen kartioliitoksen kikkakakkoset, sellaisia ei vaan tarvita lainkaan tässä rakenteessa.
ja lisäyksenä että se alapallon hahlo kannattaa laittaa just eikä melkein kiinnityspultin kanssa linjaan. Siittä pitää käsin ilman työkaluja saada se kiinnityspultti lävitse paikalleen, jos lyö jollain niin vaarana on että alapallon hahloon tulee naarmu ja sitte se ei lähdekää enää helposti pois.
Kilpureissa kun noita avataan jatkuvasti niin tuppaavat olee jo tiukatkin kyllä ellei hio vähän hiomapaperilla sitä alapallon akselia sileeksi uudelleen.

Poissa Cou73

  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #8 : 21.03.13 19:52 »
Kiitosta paljon ohjeista! Päivä pelastui.
 Sain ronkittua enempää purkamatta semmosen sentin mittaisen pätkän pallonivelen tappia veks. Nyt vaan odotellaan uutta tukivartta.
Ja löytyikös siihen vetari kumin asennukseen mitään kikkaa? Pelastais toisen päivän.. :palvo

Poissa lancer evo-r

  • Club Member
  • Viestejä: 2501
  • Evolution V Black Cooler Edition
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #9 : 21.03.13 22:28 »
Kiitosta paljon ohjeista! Päivä pelastui.
 Sain ronkittua enempää purkamatta semmosen sentin mittaisen pätkän pallonivelen tappia veks. Nyt vaan odotellaan uutta tukivartta.
Ja löytyikös siihen vetari kumin asennukseen mitään kikkaa? Pelastais toisen päivän.. :palvo

Nivelen joudut irroittamaan vetoakselista. On olemassa myös sellasia ylivedettäviä kumeja mut pääset oikeesti helpommalla kun irrotat nivelen. ;)

Vanhasta kumista vaikka sivuleikkureilla klemmarit poikki.
Samoilla sivareilla tai mattopuukolla vanha kumi halki.
Nivel irtoaa kun napautat vasaralla nivelen takapuolelta napakasti suoraan pois päin.
Uusi kumi paikalleen.
Rasvaa paljon niveleen.
Vetarin päässä oleva sokan asetat tarkasti kohdalleen niin, että nivel on siinä huulilla.
Vasaralla napautus niveleen niin loksahtaa pohjaan.
Kumi paikalleen ja klemmarit kiinni.

Sisäpään kanssa sama homma mut vetari irtoaa vetämällä maljastaan.
Mitäs me pienistä, ku ei nekään meistä

ex- Legnum Type-S ´99
ex- Evolution III ´95
ex- Lancer GTi ´95

www.mixu84.kuvat.fi

Poissa Cou73

  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #10 : 11.04.13 13:54 »
Kiitoksia kaikille ohjeista! Uusi alatukivarsi paikoillaan ja nivelten kumitkin saatiin vaihdettua.

Poissa Miro1991

  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #11 : 23.04.18 19:17 »
Minulla olisi vasemman alapallonivelen vaihto edessä. Olisiko jollakin varmaa linkkiä oikeaan osaan? Mitä ketjusta luin niin evo kutosen nivel ei käy vitoseen, mutta netissä taas osanumerot menee ihan ristiin rastiin. Osalla sivuista luki, että 5/6 käy samat?? Jos vaikka kerralla saisi oikean osan, niin ei sitten joudu ulkomoille vääntämään vaihdoista yms.

Poissa ihavaajuuso

  • Club Member
  • Viestejä: 161
  • Evo 4, 530d
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #12 : 23.04.18 21:50 »
Minulla olisi vasemman alapallonivelen vaihto edessä. Olisiko jollakin varmaa linkkiä oikeaan osaan? Mitä ketjusta luin niin evo kutosen nivel ei käy vitoseen, mutta netissä taas osanumerot menee ihan ristiin rastiin. Osalla sivuista luki, että 5/6 käy samat?? Jos vaikka kerralla saisi oikean osan, niin ei sitten joudu ulkomoille vääntämään vaihdoista yms.

https://m.ebay.co.uk/itm/MITSUBISHI-LANCER-EVO-4-5-FRONT-SUSPENSION-LOWER-ARM-BALL-JOINT-BRAND-NEW-/301252111793

Omaan neloseen ostin ja laitoin tälläiset
« Viimeksi muokattu: 23.04.18 23:57 kirjoittanut ihavaajuuso »

Poissa lancer evo-r

  • Club Member
  • Viestejä: 2501
  • Evolution V Black Cooler Edition
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #13 : 23.04.18 22:08 »
Minulla olisi vasemman alapallonivelen vaihto edessä. Olisiko jollakin varmaa linkkiä oikeaan osaan? Mitä ketjusta luin niin evo kutosen nivel ei käy vitoseen, mutta netissä taas osanumerot menee ihan ristiin rastiin. Osalla sivuista luki, että 5/6 käy samat?? Jos vaikka kerralla saisi oikean osan, niin ei sitten joudu ulkomoille vääntämään vaihdoista yms.

Vitosessa kiinteä alapallonivel. Kutosessa pultattava.
Vitosen vasen tukivarsi  MR455757.

http://shop.printsport.fi/fin/etu_alatukivarsi_l_e5_kiintea_alapallonivel-p-13213-0/
Mitäs me pienistä, ku ei nekään meistä

ex- Legnum Type-S ´99
ex- Evolution III ´95
ex- Lancer GTi ´95

www.mixu84.kuvat.fi

Poissa ihavaajuuso

  • Club Member
  • Viestejä: 161
  • Evo 4, 530d
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #14 : 23.04.18 23:56 »
Jos vitosessa on samanlainen tukivarsi kun nelosessa, se alapallonivel on prässätty tukivarteen. Eli on vaihdettavissa.

Poissa Miro1991

  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #15 : 24.04.18 08:22 »
Vitosessa kiinteä alapallonivel. Kutosessa pultattava.
Vitosen vasen tukivarsi  MR455757.

http://shop.printsport.fi/fin/etu_alatukivarsi_l_e5_kiintea_alapallonivel-p-13213-0/

Eli joutuu koko tukivarren vaihtamaan vitosessa? Ei saa pelkkää niveltä?

Poissa Miro1991

  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto
« Vastaus #16 : 24.04.18 09:01 »
https://m.ebay.co.uk/itm/MITSUBISHI-LANCER-EVO-4-5-FRONT-SUSPENSION-LOWER-ARM-BALL-JOINT-BRAND-NEW-/301252111793

Omaan neloseen ostin ja laitoin tälläiset

No tuo olisi jo erittäin edullinen vaihtoehto. Kyllä mä taidan ton hommata. Hinnassa kuitenkin yli 200€ ero.