Keskustelu - MitsubishiClubFinland.com
17.12.17 19:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
Muista katsoa ajankohtaiset kerhotapahtumat omalta alueeltaan, tervetuloa mukaan!
Tapahtumista lisätietoja täältä.

 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy KERHOTUOTTEET  

Ystävällisen palvelun webhotelli
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90  (Luettu 12754 kertaa)
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« : 30.10.15 21:59 »

Pitkäaikaisena foorumin seuraajana päätin viimein tehdä ensimmäisen projektipäiväkirjani!
Käyttiksinä on pyörinyt jos vaikka mitä, mutta silti veri vetää mitsuihin...

Pari vuotta sitten tuli hommattua Evo 5 RS ja sen kunnostelin melkein läpikotaisin. No, tekemisen puutehan siinä tuli kun evon sai valmiiksi ja silloin tällöin tuli kateltua mitä mitsuja löytyisi myynnistä. Pari kuukautta sitten bongasinkin myynnistä otsikon mukaisen käyntivikaisen Galantin, ei kerennyt paria tuntia pitempää olla myynnissä  Roll Eyes Auto on yli 400tkm ajettu ja ollut edellisellä omistajalla n. 10 vuotta, ei ole siis mikään kiertopalkinto.

No, auto trailerilla kotia ja tarkemmin tutkimaan mitä tulikaan ostettua. Ihan ensimmäisenä auto nosturille ja tutkimaan pohjaa -> Tuloksena pari reikää ja helmojen takapäät petti nostaessa, muttei mikään toivoton tapaus. Seuraavana päivänä tuli huuhtaistua suurimmat kurat pyöränkoteloista ja pestyä auto muutenkin päältäpäin. Sähkövarusteetkin toimii apparin takalasia lukuunottamatta!





Sitten kuluikin aikaa, ja lopultakin viime viikolla sain autot aikaisemmin hommattuun talliin. Autohan kävi siis kolmella ja syyksi paljastui puristukseton kolmospytty, eli venttiiliviasta oli kysymys.
Harrastehommista kun on kyse, niin ei muuta kuin itse kantta irroittamaan ja syyllinen esiin!





Samalla purin sisäloksuja edestä irti ja pari reikäähän sieltä paljastui. Täytynee purkaa seuraavaksi helmamuovit ja sisäloksut takaa irti, saapahan sieltä löytyvät yllärit korjattua samalla.



Sattui löytymään myös Evo 4 sisusta myynnistä lähistöltä, niin pitihän se käydä hakemassa ja sovittaa heti kuskinpenkkiä paikalleen  Smiley



Kansi kun on irti, niin olisi tarkoituksena vaihtaa myös männänrenkaat samalla. Lisäksi jakopää ja muut perushuollot sitten samalla kun laitetaan konetta kasaanpäin.
Kaiken muun lisäksi täytynee remontoida jarrut, vaihtaa kuskin puolelta takapyöränlaakerit ja toteuttaa nuo akun kytkennät fiksummin.

Mitään muutahan tässä ei ole vielä tehty kuin purettu, mutta turhaakos tämän kanssa kiirettä pitämään...

Projektipäivän keskustelut löytyy täältä!

Vielä pikku offtopiccina tähän loppuun kuvasaaste evosta:

« Viimeksi muokattu: 04.12.15 21:22 kirjoittanut Axxu » tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #1 : 14.11.15 10:13 »

Pariin viikkoon ei oo tullut saatua kummosia aikaseks, kasaantuneet kouluhommat menny eelle  Roll Eyes

Ruosteiden metsästelyä tullut ainakin jatkettua, sisustan ja muovihelmat purin irti. Molemmat helmat melko ruosteiset (näyttäs siltä että jo kerran tehdyt paikat ruostuneet pahiten) ja sisustan puolelta takajalkatiloistakin löytyi jotain. Takakontistakin löytyi muutama reikä kuskinpuolen takapyöränkoteloon, tuli siinä samassa tökättyä reikä tankin täyttöputkeekin...





Sisustan purettuani siistin hieman jälkiasennettuja sähkökytkentöjä, samalla lensi roskiin toimimaton Defan hälytin ja iso läjä ylimääräisiä piuhoja.

Kansi on tällä hetkellä koneistamolla, ja moottoriin tarvittavat osat tilauksessa. Toivottavasti jo ensi viikolla pääsisi kasaamaan moottoria  Smiley

« Viimeksi muokattu: 04.12.15 21:21 kirjoittanut Axxu » tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #2 : 04.12.15 21:31 »

Päivitellääs tännekkin jotain.

Osat tuli ja kannenkin sain koneistamolta. Sattu vaa nolo moka kun tulikin tilattua STD-kokoiset männänrenkaat ja sylinterit osottautukin poratuks.
Nyt ei sit meinaa löytyä mistään sopivia .25 ylikoon männänrenkaita, näekköhä sitä joutuu poraamaan uuteen ylikokoon  Huh

Jarrusatulat ja venttiilikopan ehostelin joutessani. Lisäksi putsailin pahasti karstottuneen imusarjan, siitä jäi kylläkin kuvat ottamatta..



tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #3 : 14.02.16 14:32 »

On tälle edistystäkin tapahtunut, vaikka viime postauksesta onkin aikaa kulunut.

Peräpäästä purin vetokoukun, bensatankin ja taka-akselin irti. Nelipyöräohjauksen hilut perän päältä olivat ruostuneet korjauskelvottomoksi, joten päädyin poistamaan koko hässäkän. Bensatankki sai rakkautta osakseen hiekkapuhalluksella ja maalauksella, tämän jälkeen tuli varmuuden vuoksi pyöriteltyä POR-15 maalit tankissa (puhaltaessa tankin päällisosa kului turhankin huokoisen näköiseksi). Myös pumpun laipan liitännät ja johdotukset tein uusiksi.



Innostuin myös loppujenlopuksi tiputtamaan moottorin ja vaihdelaatikonkin irti, pääsipähä puhdistamaan kaiken ja helpottihan tuo kasaamistakin. Käypäiset männänrenkaat löysin ebayn kautta jenkeistä. Koneeseenhan tuli täydellinen tiivistesarja, luulisi nyt mehimisen loppuvan (varsinkin jakopään puolella olevat tiivisteet olivat osa kivikovia). Jälkimmäinen kuva on eilisillalta, alkaahan se näyttää hiljalleen kokonaiselta moottorilta.





Tuli myös tehtyä lisävarustehankinta  Smiley Ahtopainemittari voi olla suht eloton, mutta jospa siihenkin joskus löytyisi lääke..



Koska tuo talvikin on kohta ohi, niin luultavasti suuntaan katseet tämän ajossa olosta ensi talveen. Keväällä olisi tarkoitus hiekkapuhaltaa alusta ennen hitsailuja, tuleepahan kerralla tehtyä kunnolla!
tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #4 : 07.03.16 10:10 »

Moottori ois nyt kasassa! Tuli oikein hyvä mieli itellekkin, ihan "nätti" pakettihan siitä tuli  Grin Ajatuksena oli että seuraavaksi hiekkapuhallan tuon koko alustan ja alotan sitten hitsaamisen konehuoneesta jotta sais koneen takasi paikalleen. Helpottais hommia huomattavasti jos auto liikkuis omin voimin, kun ei oo nosturipaikkaa missä sais autoa pidettyä jatkuvasti..

tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #5 : 29.03.16 09:36 »

Päätinpä tuossa pääsiäisenä rykäistä ruostehommat käyntiin! Ois tiiossa lainaan Galantille käypäne korigrilli, joten aloitin helmoista ennen grilliin nostamista. Onpahan kaiketi vähän varmempi ettei kori notkahda vahingossakaan Tongue

Leikkelin helmakotelon auki ja altahan paljastui "kauniin" ruskeat sisukset, mutta pienellä hiekkapuhalluksella saatiinkin ihmeitä aikaan. Jäi sentään jotain jäljellekkin, ettei ihan kaikkia tukirakenteita tarvinnut tehdä uusiksi..





Rälläkkä soimaan, "hieman" uutta peltiä ja päästäänkin tähän tilanteeseen. Kuskin puolen helma ehdittiin saada lähes valmiiksi, apparin puolellakin "pohjat" ovat tosi hyvällä mallilla. Suht kivuttomasti istuu tuommonen tarvikehelmakin paikalleen vaikka olikin muodoltaan pyöreämpi.



Helmojen hitsauksen jälkee tän auton hitsaukset onki varmaa 60% tehty, mut saas nähä mitä tuolta muualta pohjasta viellä paljastuu.. Loppukevennyksenä kuvaa Galanttiin hommaamistani vanteista, pienen madalluksen kera sopinee hyvin  Cool

tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #6 : 12.08.16 09:15 »

Pitkän hiljaiselon pitänee tehdä päivitys, ettei tätäkään projektia ole täysin unohdettu Cheesy

Helmojen hitsauksen jälkeen ei oo muuta tullu tehtyä kuin haalittua lisää osaa: uretaanipuslia, bc-racing alusta, teräspunos jarruletkut, yms. pientä osaa mitkä on hyvä olla valmiina kasaamisen viimein alkaessa.. Tuli toki haettua varaosa-autokin, tätä E39A:ta noin 200 tkm vähemmän ajettu E38A.

Kori tuli nostettua tuohon korigrilliin jo hieman aikaisemmin, mutta alla kuvaa eiliseltä kun tiputeltiin akselitkin viimein pois paikaltaan. Tuosta on hyvä jatkaa!

tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #7 : 24.08.16 16:08 »

Homma etenee! Kuskin puolen etupyöränkotelo hitsailtu valmiiks ja tuli tuossa värkättyä helman päitä taakse (melko haastavaa hakea oikeaa muotoa, kun vanhat käytännössä katos hiekkapuhaltaessa). Toivottavasti ette hirveesti säiky hitsausjälkeä, menny melko opetteluks tääki homma.

Täytyy kyl kehua tuommosta korigrilliä, helpottaa työskentelyä paljon!



tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #8 : 19.01.17 18:18 »

Tovi vierähtänyt viime päivityksestä, kun foorumikin jo käskee harkitsemaan uuden aiheen aloittamista Smiley

Syksyllä tuli hitsailtua pohjaa hyvinkin ahkerasti, jopa öitä myöten. Eteneminen sitten tyssäsi kelien viilenemiseen, veden satamiseen aina kun olisi ollut aikaa autoa tehdä ja edellä mainituista johtuneeseen motivaation laskemiseen.





Jälkimmäinen kuvista on napattu lokakuussa ja kuten näkyy, jokunen paikka tuli turattua peräpäähän. Hitsaamista löytyy enää lähinnä apukuskin pyöräkotelosta ja runkopalkkien etupäästä. Lisäksi aattelin hitsata uusiks muutaman projektin alkupäässä tehdyn paikan. Taidot kai kehittynyt tehdessä, ettei tee mieli jättää surkeita "postimerkkipaikkoja" pohjaan. Muutenkin tää homma on paisunu alkuperäsestä suunnitelmasta, joten miks ei tekis kerralla kunnolla...

PS. Jos jollain tätä lukevalla sattuisi olemaan esim. purkuauto uudemman mallisilla takavaloilla (vilkut umpion alaosassa), niin voisin olla halukas ostamaan kilvenalusen valoineen! Takavalot löytyy, mutta kontin osio uupuu vielä.

tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #9 : 08.05.17 12:47 »

Niin se vain Galanttikin edistyy hiljalleen. Motivaatiota tuli välillä haettua muista projekteista: pari vuotta seisonut Pajero hitsattu käyttikseksi ja Evo sai rakkautta osakseen suuttimien huollon ja muun fiksailun merkeissä.

Vanteethan ne tekevät auton, joten lähdetään niistä liikkeelle. Jo aikaisemminkin sovituskuvassa vilahtaneet SSR:n tekeleet purin ja kunnostelin odottamaan auton valmistumista. Urakkana aivan järjeton jos miettii lähtököhtaa: kanttariosumia, lipat hapettuneet, keskiöiden kennot hakattu osittain vasaralla läjään ja ainakin viisi eri kerrosta maalia.





Vanteiden lopputulemaan olen todella tyytyväinen! Työvaiheista ei varmaankaan erikoisempaa: paineilmavinku, paljon hiomapaperia, maalien liottelua eri aineilla ja loppusilaus keskiöille hiekkapuhalluksella ennen maalausta. Keskiöt maalasin itse, väriksi valikoitui citikan kartasta oleva kultainen.

Seuraavana vuorossa auton akselit. Purkamisessa oli melkoinen homma, takana tukivarsien pultit olivat täysin juurtuneet pusliin. Tämän jälkeen pieni koputtelu osoitti takaiskareiden alakannakkeet täysin lahoiksi, melkein ihme että ovat kestäneet vielä kasassa. Kaveri sitten sorvasi minulle tapit, jonka jälkeen tekaisin alkuperäisiä mittoja noudattaen uudet kannakkeet. Koska nelipyöräohjaus jää muutenkin pois, niin poistin samalla umpeen turvonneen puslan ja korvasin sen kiinni hitsatulla holkilla.





Akselit on nyt siis hiekkapuhallettu ja maalattu kertaalleen. Seuraavana vuorossa akseleiden loppujen nippeleiden ruosteenpoisto ja maalaus, tämän jälkeen pääseekin hiljalleen kasaushommiin. Kasausta varten minulla onkin jo hommattuna uudet puslat, nivelet ja laakerit.
tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #10 : 21.07.17 15:06 »

Taas oon tallilla tapahtunut! Muun muuassa navat on kasattu uusine laakereineen ja pallonivelet prässäilty tukivarsiin. Auton alusta alkaa olla myös hyvässä kuosissa, mätähommat tehty ja hiekkapuhallus on edennyt pitkälle! Hitsipaikkoja tuli paljon viimepäivityksestä, mutta enpä viitsi jokaista ruveta tänne dokumentoimaan..



Alkuperäsisiä ehjiä liimamassoja en ryhtynyt puhaltamaan kokonaan pois, kun ei tuo hiekka kunnolla siihen tunnu purevan. Puhalluksen jälkeen pintaan on vedetty Wurthin Rost Stopit ruiskulla.



Seuraavana konehuoneen viimeistelyt ja hiekkapuhallus, myöskin pintaruosteet kabiinin puolelta tarvitsee vielä käsitellä.

En meinaa uskoa todeksi, että mätähommat ovat näin loppusuoralla  Cheesy
tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #11 : 11.09.17 11:57 »

Ohho, onhan tätäkin projektia jokunen seurannut kun lukukertoja näyttäisi olevan yli 10k  Grin Nyt kun ikävät mätähommat on ohi, voinen keskittyä myös hieman yksityiskohtien kertomiseen projektin etenemisessä. Pahoittelen huonoja ja kuvia jotka eivät välttämättä vastaa viimeistä tilannetta (tekemisen lomassa ei aina tule kuvia räpsittyä).

Tankinluukun alla olevaa kaukaloa pikkaisen suhautin, niin eiikös siitäkin suurin osa kadonnut. Uutta peltiä, reikä ja tankin täyttöputken sovittelu uusine kiinnikkeineen paikalleen. Täyttöputkelle joutui tekemään molemmat kiinnitykset uusiksi, yläpäähän rakentelein kaksipulttisen laipan  ja alapäähän taivutin 3mm pellistä kiinnikkeen pyöränkoteloon. Kuvassa kyseiset kiinnityspisteet ei näy, ja pulttien reiätkin uupuu kaukalosta.



Myös keula ja konehuone sai hiekkaa niskaansa. Sen jälkeen ruiskutin koriliimamassat hitsisaumojen suojaksi / tiivistykseksi. Tämän jälkeen karhennettiin edellinen maali ja vedettiin seuraava kerros maalia. Valitsin mattavärin, koska ajattelin ruostesuojamassan tarttuvan sitten pintaan paremmin (tiedä sitten onko oikeasti suurta merkitystä).







Tässä vaihessa oli ihan fiksua ruveta myös sovittelemaan muovihelmoja paikalleen ja tehdä kiinnitykset. Kiinnitystä varten löytyi evoa varten hommattuja neliön muotoisia tulppia. Tulppien alle tiivisteeksi tuli samaa koriliimaa kuin hitsisaumojen päälle.



Seuraavaksi sitten lokasuojien rakentelua. Auton omat lokasuojat olivat alaosistaan aika huonossa hapessa johtuen huonosta ruostesuojauksesta ja helmamuoveista jotka olivat keränneet kaiken p*skan sisäänsä. Varaosa E38:ssa oli hyväkuntoiset alaosat, tosin toinen lokari oli rutattu joskus ja kittailtu todella paksusti -> toinen lokari rakennettiin kahdesta osasta, jolloin saatiin kaksi hyvää lokaria jota ei tarvitse juurikaan kittailla tai oikoa.



Projektin alkuvaiheessa vilahtaneet recarotkin saivat nyt viimeiset sovituksensa autoon. Aloitin etupenkkien sovittelun joskus vuosi sitten, mutta jäi hieman kesken tuolloin. Elikkä etupenkkien kiskoistairroitin evon taaemmat kiinnikkeet ja tilalle vaihdoin vastaavat Galantin omista kiskoista. Ulommaisia kiskoja täytyi siirtää hieman, alkuperäiset kiinnikkeet antoivat sen verta periksi uusilla rei'illä. Sisemmäisiä kiinnikeitä täytyi tämän jälkeen vielä levittää noin 10mm ja tuoda taaksepäin 5mm (leikattu sisälaitaa myöten auki ja laitettu samanpaksuista tavaraa väliin). Takapenkit oli lähemmäs käypäiset, suht pienellä muokkauksella selvisi. Selkänojan yläosassa olevia ulommaisia koukkuja tarvitsi siirtää muutama sentti ulospäin ja istumen alaosassa olevia kiinnityspisteitä siirsin hieman sisemmäksi.





Tälläistä tällä kertaa, seuraavaksi väännetään sitten jarru ja polttoainelinjoja ennen akselien kiinnitystä!

tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #12 : 20.11.17 02:25 »

Hurraa, tässä päivityksessä päästäänkin viimein pois noista tylsistä grillikuvista  Grin

Pitkiä öitä vietetty hallilla ja koitettu edistää projektia! Akselit ja niiden hilut sai vielä päälleen toisen kerroksen väriä, tällä kertaa kiiltävän mustaa. Itse akseleita maalatessa meinasi tulla pulma, kun väri ei suostunutkaan kuivumaan. Taisi vasta viikossa olla tarpeeksi kuiva että pääsi kasaamaan, liian viileä tila ja erikoispaksu kerros maalia ei tainnut auttaa asiaa. Aikaa sai myös kulumaan pari iltaa, kun kävi joka ikisen akselin pultin / mutterin läpi: putsaus penkkihiomakoneessa ja perään kierteiden läpikäynti.



Ja sinnehän ne kasatut akselit viimein sujahti auton alle paikalleen. Polttoaine- ja jarruputket tietenkin tuli laiteltua kuosiin ja aseteltua paikalleen ennen akseleita!



Rupesin tuossa vaiheessa sitten ettimään jemmasta noita perän tukiraudan prikkavirityksiä, ja niihän nekin oli näkkäriä. Toinen nyt oli sen verta hyvä että mallia sai, paksuus tosin melko olematon. Kaveri sitten tekaisi mittojen mukaan käypäiset nopealla aikataululla, itseltä kun ei sorvin käyttö ole tuttua! Aina yhtä kivoja nuo handmade palikat, vaikka pelkät prikat ovatkin  Kiss



Ja tähän kuvaan onkin hyvä päättää, viimeinkin sisällä lämpimässä ja sateelta suojassa:



Seuraavaa päivitystä toivottavasti luvassa nopeammalla aikataululla. Hommat jatkuu kaiken maalauksen tiellä olevan purkamisella

HOX! Saa tarjota spoileritonta kontin luukkua, pitää olla ryhdissään ja mahdollisimman vähäruosteinen. Olisin myös kiinnostunut laseista ilman turvamerkintöjä, omat kun kärsi jonkinverran kipinöistä ja varaosa-autossa on eri rekkarilla turvamerkinnät...
tallennettu

CP9A, E39A
Axxu

Poissa Poissa

Viestejä: 137


Profiili
« Vastaus #13 : 07.12.17 13:46 »

Nyt on purettu irti luukut, lasit, sähköt ja muu maalausta hankaloittava. Lasien irroituksen jälkeen auto pääsi viellä kerran hiekkapuhallukseen, lasien ympärykset ja kattokourut puhalsin ruosteiden / pahasti hilseilevien maalien takia. Johtosarjakin sai jo pienimutoisen laihdutuskuurin ABS:n piuhojen muodossa. Tästä mahdollisesti tarinaa myöhemmin, tutkiskelin jo sähkökaavioita ja muitakin "turhia" piuhoja tulee poistumaan.

Autohan on joskus muinoin ruostesuojattu ja tätä varten on porailtu reikiä kynnyksiin. Kyseiset rumat ylimääräiset reiät saivat luvan hitsaantua umpeen, ilman sisustaa kun pääsee kotelosuojat laittamaan muutakin kautta. Lisäksi katossa on joskus ollut antenni, jonka reikä on katon uudelleenmaalauksen yhteydessä siloiteltu. Uusiksihan sekin meni, kun kitin läpi puski ruosteet.



Sitten jotain erikoisempaa, valmius kolmipistepoikkituelle konehuoneeseen. Alustassa kaikki muutenkin jäykistyy melkoisesti alkuperäiseen verrattuna, niin koitetaan vielä tällä estää korin ylimääräisiä notkumisia (liekkö tuosta on muuta kuin ulkonäöllistä hyötyä Roll Eyes. Pellin takana on jäykisteenä pistehitsillä lattarauta, johon hitsattu 10mm mutterit tuen kiinnitystä varten.



Ja sitten pohjatöiden tekoon konehuoneeseen. Konehuoneestakin hitsasin muutamat joutilaat reiät umpeen ja alkuperäisiä liimasaumoja siistin / vedin uusiksi kun osa oli aika kärsineitä. Ihan hirveästi en viitsinyt ruveta konehuoneen puolella hifistelemään pohjien kanssa, tarkoitus kun ei ole tehdä mitään totaalisen siloiteltua konehuonetta.



Ja sitten saatinkin eilen itsenäisyyspäivän kunniaksi tuore väri konehuoneeseen. Paljastetaan tässä nyt myös suunnitelmat värille, joka tulee olemaan alkuperäinen kaksiväritys X94 / H52. Kaksiväritys on ollut must-have alusta alkaen, mutta itse värikomboa joutui pyörittelemään mielessä pitkään!



Ihan siedettävä lopputulos, vaikka itse maalasinkin Grin Seuraavaksi sisustan maalausta ->
tallennettu

CP9A, E39A
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines