Kirjoittaja Aihe: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90  (Luettu 17430 kertaa)

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« : 30.10.15 21:59 »
Pitkäaikaisena foorumin seuraajana päätin viimein tehdä ensimmäisen projektipäiväkirjani!
Käyttiksinä on pyörinyt jos vaikka mitä, mutta silti veri vetää mitsuihin...

Pari vuotta sitten tuli hommattua Evo 5 RS ja sen kunnostelin melkein läpikotaisin. No, tekemisen puutehan siinä tuli kun evon sai valmiiksi ja silloin tällöin tuli kateltua mitä mitsuja löytyisi myynnistä. Pari kuukautta sitten bongasinkin myynnistä otsikon mukaisen käyntivikaisen Galantin, ei kerennyt paria tuntia pitempää olla myynnissä  ::) Auto on yli 400tkm ajettu ja ollut edellisellä omistajalla n. 10 vuotta, ei ole siis mikään kiertopalkinto.

No, auto trailerilla kotia ja tarkemmin tutkimaan mitä tulikaan ostettua. Ihan ensimmäisenä auto nosturille ja tutkimaan pohjaa -> Tuloksena pari reikää ja helmojen takapäät petti nostaessa, muttei mikään toivoton tapaus. Seuraavana päivänä tuli huuhtaistua suurimmat kurat pyöränkoteloista ja pestyä auto muutenkin päältäpäin. Sähkövarusteetkin toimii apparin takalasia lukuunottamatta!





Sitten kuluikin aikaa, ja lopultakin viime viikolla sain autot aikaisemmin hommattuun talliin. Autohan kävi siis kolmella ja syyksi paljastui puristukseton kolmospytty, eli venttiiliviasta oli kysymys.
Harrastehommista kun on kyse, niin ei muuta kuin itse kantta irroittamaan ja syyllinen esiin!





Samalla purin sisäloksuja edestä irti ja pari reikäähän sieltä paljastui. Täytynee purkaa seuraavaksi helmamuovit ja sisäloksut takaa irti, saapahan sieltä löytyvät yllärit korjattua samalla.



Sattui löytymään myös Evo 4 sisusta myynnistä lähistöltä, niin pitihän se käydä hakemassa ja sovittaa heti kuskinpenkkiä paikalleen  :)



Kansi kun on irti, niin olisi tarkoituksena vaihtaa myös männänrenkaat samalla. Lisäksi jakopää ja muut perushuollot sitten samalla kun laitetaan konetta kasaanpäin.
Kaiken muun lisäksi täytynee remontoida jarrut, vaihtaa kuskin puolelta takapyöränlaakerit ja toteuttaa nuo akun kytkennät fiksummin.

Mitään muutahan tässä ei ole vielä tehty kuin purettu, mutta turhaakos tämän kanssa kiirettä pitämään...

Projektipäivän keskustelut löytyy täältä!

Vielä pikku offtopiccina tähän loppuun kuvasaaste evosta:

« Viimeksi muokattu: 04.12.15 21:22 kirjoittanut Axxu »
CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #1 : 14.11.15 10:13 »
Pariin viikkoon ei oo tullut saatua kummosia aikaseks, kasaantuneet kouluhommat menny eelle  ::)

Ruosteiden metsästelyä tullut ainakin jatkettua, sisustan ja muovihelmat purin irti. Molemmat helmat melko ruosteiset (näyttäs siltä että jo kerran tehdyt paikat ruostuneet pahiten) ja sisustan puolelta takajalkatiloistakin löytyi jotain. Takakontistakin löytyi muutama reikä kuskinpuolen takapyöränkoteloon, tuli siinä samassa tökättyä reikä tankin täyttöputkeekin...





Sisustan purettuani siistin hieman jälkiasennettuja sähkökytkentöjä, samalla lensi roskiin toimimaton Defan hälytin ja iso läjä ylimääräisiä piuhoja.

Kansi on tällä hetkellä koneistamolla, ja moottoriin tarvittavat osat tilauksessa. Toivottavasti jo ensi viikolla pääsisi kasaamaan moottoria  :)

« Viimeksi muokattu: 04.12.15 21:21 kirjoittanut Axxu »
CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #2 : 04.12.15 21:31 »
Päivitellääs tännekkin jotain.

Osat tuli ja kannenkin sain koneistamolta. Sattu vaa nolo moka kun tulikin tilattua STD-kokoiset männänrenkaat ja sylinterit osottautukin poratuks.
Nyt ei sit meinaa löytyä mistään sopivia .25 ylikoon männänrenkaita, näekköhä sitä joutuu poraamaan uuteen ylikokoon  ???

Jarrusatulat ja venttiilikopan ehostelin joutessani. Lisäksi putsailin pahasti karstottuneen imusarjan, siitä jäi kylläkin kuvat ottamatta..



CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #3 : 14.02.16 14:32 »
On tälle edistystäkin tapahtunut, vaikka viime postauksesta onkin aikaa kulunut.

Peräpäästä purin vetokoukun, bensatankin ja taka-akselin irti. Nelipyöräohjauksen hilut perän päältä olivat ruostuneet korjauskelvottomoksi, joten päädyin poistamaan koko hässäkän. Bensatankki sai rakkautta osakseen hiekkapuhalluksella ja maalauksella, tämän jälkeen tuli varmuuden vuoksi pyöriteltyä POR-15 maalit tankissa (puhaltaessa tankin päällisosa kului turhankin huokoisen näköiseksi). Myös pumpun laipan liitännät ja johdotukset tein uusiksi.



Innostuin myös loppujenlopuksi tiputtamaan moottorin ja vaihdelaatikonkin irti, pääsipähä puhdistamaan kaiken ja helpottihan tuo kasaamistakin. Käypäiset männänrenkaat löysin ebayn kautta jenkeistä. Koneeseenhan tuli täydellinen tiivistesarja, luulisi nyt mehimisen loppuvan (varsinkin jakopään puolella olevat tiivisteet olivat osa kivikovia). Jälkimmäinen kuva on eilisillalta, alkaahan se näyttää hiljalleen kokonaiselta moottorilta.





Tuli myös tehtyä lisävarustehankinta  :) Ahtopainemittari voi olla suht eloton, mutta jospa siihenkin joskus löytyisi lääke..



Koska tuo talvikin on kohta ohi, niin luultavasti suuntaan katseet tämän ajossa olosta ensi talveen. Keväällä olisi tarkoitus hiekkapuhaltaa alusta ennen hitsailuja, tuleepahan kerralla tehtyä kunnolla!
CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #4 : 07.03.16 10:10 »
Moottori ois nyt kasassa! Tuli oikein hyvä mieli itellekkin, ihan "nätti" pakettihan siitä tuli  ;D Ajatuksena oli että seuraavaksi hiekkapuhallan tuon koko alustan ja alotan sitten hitsaamisen konehuoneesta jotta sais koneen takasi paikalleen. Helpottais hommia huomattavasti jos auto liikkuis omin voimin, kun ei oo nosturipaikkaa missä sais autoa pidettyä jatkuvasti..

CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #5 : 29.03.16 10:36 »
Päätinpä tuossa pääsiäisenä rykäistä ruostehommat käyntiin! Ois tiiossa lainaan Galantille käypäne korigrilli, joten aloitin helmoista ennen grilliin nostamista. Onpahan kaiketi vähän varmempi ettei kori notkahda vahingossakaan :P

Leikkelin helmakotelon auki ja altahan paljastui "kauniin" ruskeat sisukset, mutta pienellä hiekkapuhalluksella saatiinkin ihmeitä aikaan. Jäi sentään jotain jäljellekkin, ettei ihan kaikkia tukirakenteita tarvinnut tehdä uusiksi..





Rälläkkä soimaan, "hieman" uutta peltiä ja päästäänkin tähän tilanteeseen. Kuskin puolen helma ehdittiin saada lähes valmiiksi, apparin puolellakin "pohjat" ovat tosi hyvällä mallilla. Suht kivuttomasti istuu tuommonen tarvikehelmakin paikalleen vaikka olikin muodoltaan pyöreämpi.



Helmojen hitsauksen jälkee tän auton hitsaukset onki varmaa 60% tehty, mut saas nähä mitä tuolta muualta pohjasta viellä paljastuu.. Loppukevennyksenä kuvaa Galanttiin hommaamistani vanteista, pienen madalluksen kera sopinee hyvin  8)

CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #6 : 12.08.16 10:15 »
Pitkän hiljaiselon pitänee tehdä päivitys, ettei tätäkään projektia ole täysin unohdettu :D

Helmojen hitsauksen jälkeen ei oo muuta tullu tehtyä kuin haalittua lisää osaa: uretaanipuslia, bc-racing alusta, teräspunos jarruletkut, yms. pientä osaa mitkä on hyvä olla valmiina kasaamisen viimein alkaessa.. Tuli toki haettua varaosa-autokin, tätä E39A:ta noin 200 tkm vähemmän ajettu E38A.

Kori tuli nostettua tuohon korigrilliin jo hieman aikaisemmin, mutta alla kuvaa eiliseltä kun tiputeltiin akselitkin viimein pois paikaltaan. Tuosta on hyvä jatkaa!

CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #7 : 24.08.16 17:08 »
Homma etenee! Kuskin puolen etupyöränkotelo hitsailtu valmiiks ja tuli tuossa värkättyä helman päitä taakse (melko haastavaa hakea oikeaa muotoa, kun vanhat käytännössä katos hiekkapuhaltaessa). Toivottavasti ette hirveesti säiky hitsausjälkeä, menny melko opetteluks tääki homma.

Täytyy kyl kehua tuommosta korigrilliä, helpottaa työskentelyä paljon!



CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #8 : 19.01.17 18:18 »
Tovi vierähtänyt viime päivityksestä, kun foorumikin jo käskee harkitsemaan uuden aiheen aloittamista :)

Syksyllä tuli hitsailtua pohjaa hyvinkin ahkerasti, jopa öitä myöten. Eteneminen sitten tyssäsi kelien viilenemiseen, veden satamiseen aina kun olisi ollut aikaa autoa tehdä ja edellä mainituista johtuneeseen motivaation laskemiseen.





Jälkimmäinen kuvista on napattu lokakuussa ja kuten näkyy, jokunen paikka tuli turattua peräpäähän. Hitsaamista löytyy enää lähinnä apukuskin pyöräkotelosta ja runkopalkkien etupäästä. Lisäksi aattelin hitsata uusiks muutaman projektin alkupäässä tehdyn paikan. Taidot kai kehittynyt tehdessä, ettei tee mieli jättää surkeita "postimerkkipaikkoja" pohjaan. Muutenkin tää homma on paisunu alkuperäsestä suunnitelmasta, joten miks ei tekis kerralla kunnolla...

PS. Jos jollain tätä lukevalla sattuisi olemaan esim. purkuauto uudemman mallisilla takavaloilla (vilkut umpion alaosassa), niin voisin olla halukas ostamaan kilvenalusen valoineen! Takavalot löytyy, mutta kontin osio uupuu vielä.

CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #9 : 08.05.17 13:47 »
Niin se vain Galanttikin edistyy hiljalleen. Motivaatiota tuli välillä haettua muista projekteista: pari vuotta seisonut Pajero hitsattu käyttikseksi ja Evo sai rakkautta osakseen suuttimien huollon ja muun fiksailun merkeissä.

Vanteethan ne tekevät auton, joten lähdetään niistä liikkeelle. Jo aikaisemminkin sovituskuvassa vilahtaneet SSR:n tekeleet purin ja kunnostelin odottamaan auton valmistumista. Urakkana aivan järjeton jos miettii lähtököhtaa: kanttariosumia, lipat hapettuneet, keskiöiden kennot hakattu osittain vasaralla läjään ja ainakin viisi eri kerrosta maalia.





Vanteiden lopputulemaan olen todella tyytyväinen! Työvaiheista ei varmaankaan erikoisempaa: paineilmavinku, paljon hiomapaperia, maalien liottelua eri aineilla ja loppusilaus keskiöille hiekkapuhalluksella ennen maalausta. Keskiöt maalasin itse, väriksi valikoitui citikan kartasta oleva kultainen.

Seuraavana vuorossa auton akselit. Purkamisessa oli melkoinen homma, takana tukivarsien pultit olivat täysin juurtuneet pusliin. Tämän jälkeen pieni koputtelu osoitti takaiskareiden alakannakkeet täysin lahoiksi, melkein ihme että ovat kestäneet vielä kasassa. Kaveri sitten sorvasi minulle tapit, jonka jälkeen tekaisin alkuperäisiä mittoja noudattaen uudet kannakkeet. Koska nelipyöräohjaus jää muutenkin pois, niin poistin samalla umpeen turvonneen puslan ja korvasin sen kiinni hitsatulla holkilla.





Akselit on nyt siis hiekkapuhallettu ja maalattu kertaalleen. Seuraavana vuorossa akseleiden loppujen nippeleiden ruosteenpoisto ja maalaus, tämän jälkeen pääseekin hiljalleen kasaushommiin. Kasausta varten minulla onkin jo hommattuna uudet puslat, nivelet ja laakerit.
CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #10 : 21.07.17 16:06 »
Taas oon tallilla tapahtunut! Muun muuassa navat on kasattu uusine laakereineen ja pallonivelet prässäilty tukivarsiin. Auton alusta alkaa olla myös hyvässä kuosissa, mätähommat tehty ja hiekkapuhallus on edennyt pitkälle! Hitsipaikkoja tuli paljon viimepäivityksestä, mutta enpä viitsi jokaista ruveta tänne dokumentoimaan..



Alkuperäsisiä ehjiä liimamassoja en ryhtynyt puhaltamaan kokonaan pois, kun ei tuo hiekka kunnolla siihen tunnu purevan. Puhalluksen jälkeen pintaan on vedetty Wurthin Rost Stopit ruiskulla.



Seuraavana konehuoneen viimeistelyt ja hiekkapuhallus, myöskin pintaruosteet kabiinin puolelta tarvitsee vielä käsitellä.

En meinaa uskoa todeksi, että mätähommat ovat näin loppusuoralla  :D
CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #11 : 11.09.17 12:57 »
Ohho, onhan tätäkin projektia jokunen seurannut kun lukukertoja näyttäisi olevan yli 10k  ;D Nyt kun ikävät mätähommat on ohi, voinen keskittyä myös hieman yksityiskohtien kertomiseen projektin etenemisessä. Pahoittelen huonoja ja kuvia jotka eivät välttämättä vastaa viimeistä tilannetta (tekemisen lomassa ei aina tule kuvia räpsittyä).

Tankinluukun alla olevaa kaukaloa pikkaisen suhautin, niin eiikös siitäkin suurin osa kadonnut. Uutta peltiä, reikä ja tankin täyttöputken sovittelu uusine kiinnikkeineen paikalleen. Täyttöputkelle joutui tekemään molemmat kiinnitykset uusiksi, yläpäähän rakentelein kaksipulttisen laipan  ja alapäähän taivutin 3mm pellistä kiinnikkeen pyöränkoteloon. Kuvassa kyseiset kiinnityspisteet ei näy, ja pulttien reiätkin uupuu kaukalosta.



Myös keula ja konehuone sai hiekkaa niskaansa. Sen jälkeen ruiskutin koriliimamassat hitsisaumojen suojaksi / tiivistykseksi. Tämän jälkeen karhennettiin edellinen maali ja vedettiin seuraava kerros maalia. Valitsin mattavärin, koska ajattelin ruostesuojamassan tarttuvan sitten pintaan paremmin (tiedä sitten onko oikeasti suurta merkitystä).







Tässä vaihessa oli ihan fiksua ruveta myös sovittelemaan muovihelmoja paikalleen ja tehdä kiinnitykset. Kiinnitystä varten löytyi evoa varten hommattuja neliön muotoisia tulppia. Tulppien alle tiivisteeksi tuli samaa koriliimaa kuin hitsisaumojen päälle.



Seuraavaksi sitten lokasuojien rakentelua. Auton omat lokasuojat olivat alaosistaan aika huonossa hapessa johtuen huonosta ruostesuojauksesta ja helmamuoveista jotka olivat keränneet kaiken p*skan sisäänsä. Varaosa E38:ssa oli hyväkuntoiset alaosat, tosin toinen lokari oli rutattu joskus ja kittailtu todella paksusti -> toinen lokari rakennettiin kahdesta osasta, jolloin saatiin kaksi hyvää lokaria jota ei tarvitse juurikaan kittailla tai oikoa.



Projektin alkuvaiheessa vilahtaneet recarotkin saivat nyt viimeiset sovituksensa autoon. Aloitin etupenkkien sovittelun joskus vuosi sitten, mutta jäi hieman kesken tuolloin. Elikkä etupenkkien kiskoistairroitin evon taaemmat kiinnikkeet ja tilalle vaihdoin vastaavat Galantin omista kiskoista. Ulommaisia kiskoja täytyi siirtää hieman, alkuperäiset kiinnikkeet antoivat sen verta periksi uusilla rei'illä. Sisemmäisiä kiinnikeitä täytyi tämän jälkeen vielä levittää noin 10mm ja tuoda taaksepäin 5mm (leikattu sisälaitaa myöten auki ja laitettu samanpaksuista tavaraa väliin). Takapenkit oli lähemmäs käypäiset, suht pienellä muokkauksella selvisi. Selkänojan yläosassa olevia ulommaisia koukkuja tarvitsi siirtää muutama sentti ulospäin ja istumen alaosassa olevia kiinnityspisteitä siirsin hieman sisemmäksi.





Tälläistä tällä kertaa, seuraavaksi väännetään sitten jarru ja polttoainelinjoja ennen akselien kiinnitystä!

CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #12 : 20.11.17 02:25 »
Hurraa, tässä päivityksessä päästäänkin viimein pois noista tylsistä grillikuvista  ;D

Pitkiä öitä vietetty hallilla ja koitettu edistää projektia! Akselit ja niiden hilut sai vielä päälleen toisen kerroksen väriä, tällä kertaa kiiltävän mustaa. Itse akseleita maalatessa meinasi tulla pulma, kun väri ei suostunutkaan kuivumaan. Taisi vasta viikossa olla tarpeeksi kuiva että pääsi kasaamaan, liian viileä tila ja erikoispaksu kerros maalia ei tainnut auttaa asiaa. Aikaa sai myös kulumaan pari iltaa, kun kävi joka ikisen akselin pultin / mutterin läpi: putsaus penkkihiomakoneessa ja perään kierteiden läpikäynti.



Ja sinnehän ne kasatut akselit viimein sujahti auton alle paikalleen. Polttoaine- ja jarruputket tietenkin tuli laiteltua kuosiin ja aseteltua paikalleen ennen akseleita!



Rupesin tuossa vaiheessa sitten ettimään jemmasta noita perän tukiraudan prikkavirityksiä, ja niihän nekin oli näkkäriä. Toinen nyt oli sen verta hyvä että mallia sai, paksuus tosin melko olematon. Kaveri sitten tekaisi mittojen mukaan käypäiset nopealla aikataululla, itseltä kun ei sorvin käyttö ole tuttua! Aina yhtä kivoja nuo handmade palikat, vaikka pelkät prikat ovatkin  :-*



Ja tähän kuvaan onkin hyvä päättää, viimeinkin sisällä lämpimässä ja sateelta suojassa:



Seuraavaa päivitystä toivottavasti luvassa nopeammalla aikataululla. Hommat jatkuu kaiken maalauksen tiellä olevan purkamisella

HOX! Saa tarjota spoileritonta kontin luukkua, pitää olla ryhdissään ja mahdollisimman vähäruosteinen. Olisin myös kiinnostunut laseista ilman turvamerkintöjä, omat kun kärsi jonkinverran kipinöistä ja varaosa-autossa on eri rekkarilla turvamerkinnät...
CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #13 : 07.12.17 13:46 »
Nyt on purettu irti luukut, lasit, sähköt ja muu maalausta hankaloittava. Lasien irroituksen jälkeen auto pääsi viellä kerran hiekkapuhallukseen, lasien ympärykset ja kattokourut puhalsin ruosteiden / pahasti hilseilevien maalien takia. Johtosarjakin sai jo pienimutoisen laihdutuskuurin ABS:n piuhojen muodossa. Tästä mahdollisesti tarinaa myöhemmin, tutkiskelin jo sähkökaavioita ja muitakin "turhia" piuhoja tulee poistumaan.

Autohan on joskus muinoin ruostesuojattu ja tätä varten on porailtu reikiä kynnyksiin. Kyseiset rumat ylimääräiset reiät saivat luvan hitsaantua umpeen, ilman sisustaa kun pääsee kotelosuojat laittamaan muutakin kautta. Lisäksi katossa on joskus ollut antenni, jonka reikä on katon uudelleenmaalauksen yhteydessä siloiteltu. Uusiksihan sekin meni, kun kitin läpi puski ruosteet.



Sitten jotain erikoisempaa, valmius kolmipistepoikkituelle konehuoneeseen. Alustassa kaikki muutenkin jäykistyy melkoisesti alkuperäiseen verrattuna, niin koitetaan vielä tällä estää korin ylimääräisiä notkumisia (liekkö tuosta on muuta kuin ulkonäöllistä hyötyä ::). Pellin takana on jäykisteenä pistehitsillä lattarauta, johon hitsattu 10mm mutterit tuen kiinnitystä varten.



Ja sitten pohjatöiden tekoon konehuoneeseen. Konehuoneestakin hitsasin muutamat joutilaat reiät umpeen ja alkuperäisiä liimasaumoja siistin / vedin uusiksi kun osa oli aika kärsineitä. Ihan hirveästi en viitsinyt ruveta konehuoneen puolella hifistelemään pohjien kanssa, tarkoitus kun ei ole tehdä mitään totaalisen siloiteltua konehuonetta.



Ja sitten saatinkin eilen itsenäisyyspäivän kunniaksi tuore väri konehuoneeseen. Paljastetaan tässä nyt myös suunnitelmat värille, joka tulee olemaan alkuperäinen kaksiväritys X94 / H52. Kaksiväritys on ollut must-have alusta alkaen, mutta itse värikomboa joutui pyörittelemään mielessä pitkään!



Ihan siedettävä lopputulos, vaikka itse maalasinkin ;D Seuraavaksi sisustan maalausta ->
CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #14 : 08.01.18 17:51 »
Melkone hierominen takanapäin, kun tuosta perunapellosta rupes suoraa tekemään. Mutta, lopputulos palkitsee:



Ps. Ulkokuoren maalauksessa luotettiin ihan oikeaan ammattimaalariin ;D
CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #15 : 21.01.18 03:07 »
Tälläkertaa on hieman puuhailtu irtoluukkujen parissa! Varaosapirssi pääsi luovuttamaan lähdökohdiltaan parempia luukkuja, tämän auton oma konepelti oli etulaidasta turhan ruostunut ja kontin luukku oli ehkä turhan vahvasti kitistä rakenneltu. Pitkällisen etsinnän jälkeen onnistui myös haalia tuo japaninmallin kontinpaneeli valoineen, ei toki suoraan tuohon "prefaceliftin" kontinluukkuun istunut valojen osalta...  ::)





Ainakin omasta mielestä tuo suhteellisen turha lukkopesä tankinluukussa jouti pois, joten reikä umpeen. Kevyt kittaus ja pohjamaalin hionnan jälkeen kastelemalla tarkistettu luukun suoruus / peilaus. Ihme kyllä, ei edes vedellyt hitsatessa.



Ja lopputulemana valmiita luukkuja:



Vielä pitäisi suorittaa pohjatyöt oviin, sitten alkaisi olla kaikki mustaksi tulevat osat valmiina!
CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #16 : 22.02.18 21:29 »
Päivitellääs vähän, kun ei muutakaan tässä flunssaa potiessa voi auton eteen tehä!

Tuli kuljeteltua autoa säilöstä toiseen eräänä viikonloppuna, niin käytiin nakkaamassa samalla motti laatikoineen paikalleen nosturilla. Ennen paikalleen laittoa katsottiin jakopään tiukkuus uusiksi, ja eihän se kiristin ollut sinne päinkään oikein (hups). Plus venttiilikopasta on säilytyksessä mystisesti karissut maalia ~2 vuoden aikana, pitää ihmetellä myöhemmin saisko tota rypylää fiksusti paikkamaalailtua. Tuota ilmasuodattimen sijoitusta pitää myös vielä miettiä, veisikö suoraan akun paikalle, kun akkukin ehkä siirtyy konttiin.



Meinasin konetta asentaessa viskata myös kardaanin paikalleen, mutta ristikot ei ehkä ollut siinä kuosissa. Kaikki kolme meni uusiks, kun olivat väljiä tai takertelivat. Uudet sattu olemaan rasvanipoilla, mikä olikin ihan mukava yllätys!



Sitten viimeisten mustien osien kimppuun, eli ovien. Ovista tuli tuikattua ylimääräiset ruostesuojausreiät umpeen ja kaavittua liimasaumat auki kun alta pilkotti paikoitellen ruostetta. Kuten kuvasta näkyy, ei siis mitään märännystä, mutta olisihan tuo tuosta edennyt äkkiä -> hiekkapuhallus, pohjamaali ja uusi liimasauma. Sittenhän onkin enää vaikein edessä, pintapellien pohjat ennen maalausta...



Kasausta varten taas tuloillaan läjä uusia osia, esim uudet jäähdyttimen- ja lämppärinletkut oottelee tullissa. Oon tässä myös ootellu että Autodockille tulis varastoon jarrupääsylinterin korjaussarjaa, nykyiset tiivisteet vuotaa kuin seula (tuntuu olevan tuon ison sylkän korjaussarjaa vähän nihkeesti saatavilla missään muuallakaan).

Toivotaan että ensviikolla pääsis jatkamaan, hauskana faktana tällehän on varattu laiva about viikkoa ennen juhannusta Ruotsiin Gatebillin reissua varten  ::)
CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #17 : 27.03.18 15:05 »
Perinteinen kuukausipäivitys olkaa hyvät!

Ovet tuli tehtyä, mutta kuvia ei taaskaan tullut näköjään otettua. Joten mennään suoraan muoviosiin jotka olivatkin varsin kivoja -> ykskään kylkilista ei ei ollu lähellekkään suora ja etupuskurista lohkeili maalit aivan kaikkialta. Toki nämä ongelmat selätettiin vaikka toistokertoja pohjamaalin ja kittilastan kanssa vaatikin. Hieman lipan ja vasemman sumarinkolon osalta mutkalla ollut etupuskuri oikes mukavasti lämmittämällä.



Sähköjä oon hiljakseen käyny tekee tallilla ja nyt aletaan olee jännän äärellä kun pääsee laittaa autoon paikalleen. Johtosarjasta karsiutui ainakin abs:n, päiväajovalojen, penkinlämmittimien, ilmastoinnin ja ajovalopesureiden johdot. Sähköjohdot oli tosi hyvässä kunnossa, ei juurikaan halkeemia tai kulumia eristeissä. Ainoot hankaumat tais olla kontin luukun johtosarjassa ja lämpöanturin johto oli menny korpuks pakosarjan vierestä. Johtosarjat on teippailtu nyt teippailtu kasaan TESAn teipeillä mitä mainostekstin mukaan esim. VAG ja MB käyttää tehtaalla. Kuvassa pahvilaatikossa "ylimääräiset" piuhat :D



Sit heiluteltii vähä maaliruiskua, tällä kertaa ihan itse. Takavalon ympärykset ja paneeli maalattiin samalla reseptillä kuin ovenkarmit, semikiiltävä musta ja mattalakka. Takavaloista pahimmat naarmut hiomalla pois ja lakka punaisen candyn kera perään, yllättävän hyvät tuli. Sit toki myös pintavärit muoviosiin!





Ja tästä vielä edistyksen summaava kuva. Älkää säikähtäkö kun mikään ei istu, puskurikin on vain työnnetty paikalleen kun en sattunu löytää pultteja ::)

CP9A, E39A, EC5W

Poissa Axxu

  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Axxun Galant Gti Dynamic4 -90
« Vastaus #18 : 18.06.18 17:58 »
Gatebillin reissulta palattu, mutta valitettavasti tämä ei sinne ehtinyt valmistua. Otetaan silti auton edistymistä kiinni tässäkin topicissa:

Tekniikkaa koekäynnistettiin ekan kerran toissaviikolla. Pienoisia ongelmia oli saada polttoaine kulkemaan, uusi pätkä polttoaineputkesta oli jostain tukossa, korvaavaksi ratkaisuksi tuli teräspunos pa-letku kun ei kiinnostanut ruveta vääntämään uutta putkea. Seuraava ongelma olikin kipinän puute, tähän vika löytyikin itsestä, vakkarin ja nokka-anturin liittimet kun näyttävät käyvän ristiin  ::)

Polttoainetankin pumpun laippaan juotettiin uusi letkulähtö ja alkuperäisen pumpun tilalle päätyi tuoreempi Walbron tekele. Pitkään kuivana seisoneet suuttimet käytin hyväksi todetussa Finjectorin huollossa ja ehjäthän nuo vielä oli. Saipahan myös varmuuden ettei se venttiili ollut palanut ainakaan suuttimen takia!

Auton vanhan märäntyneen pakoputken nakkasin roskiin ja kaveri hitsaili 2,5" rosteriputkesta pakopiipun pakosarjalta tippuvasta y-haarasta taaksepäin. Katalysaattori ja päätyvaimennin ovat Magnaflowin tuotteita. Tähän ei ole nyt lisätä putkistosta kuvaa, mutta otetaan sitten kun saadaan jonkinnäköinen ulostulo vielä puuhailtua! Ulostulo jäi tekemättä muun putkiston yhteydessä kun 2x51mm olikin hieman ujohko tuohon puskurin aukkoon :D





Koska akku siirtyi konttiin, niin putsari löysi paikkansa akun tilalle vähän viileämmän ilman toivossa. Imutorvi on tehty 3" alumiinikäyristä ja hitsattu tigillä yhteen. Lopputuote saanee vielä vähän viimeistelyä kunhan sais auton muuten valmiiksi.

Akuksi valikoitui pienin mahdollinen yellowtop, ja sille tein alumiinikulmasta käypäisen telineen kontin oikean reunan syvennykseen. Paikkana ihan toimivan oloinen, tuskin tulee olemaan tiellä tuossa. Kytkentäpiste konehuoneeseen syntyi näppärästi koneenkorvan päällä olevaan entiseen ilmanputsarin kannakkeeseen, näkyy kuvassa imuputken taustalla.





Myös sisusta alkaa olemaan hyvässä mallissa, muutamia muoveja ja ovipahvit puuttuu viellä. Kyynernoja ja ovipahvit pitäis tän viikon aikana viedä verhoilijalle saamaan paremmin uusiin penkkeihin sointuvaa verhoilua. Kattoverhoilu on tätänykyä musta, ei vaan näköjään siitäkään oo yhtään kuvaa.



Autolla tuli pyöräytettyä eka testilenkki viime keskiviikkona koekilvillä. Ulkokuori alkaa olemaan kasassa muutamaa ikkunanlistaa ja puskuria lukuunottamassa. Listoista puuttuu kiinnikkeet ja puskurin joutui irrottaa kun kuletin auton putkiston tekoon Sprintterin lavalla.



Vielä on paljon pientä hifisteltävää ja leimaaminen edessäpäin, mutta kyllä se maalisuora alkaa häämöttämään hiljalleen!
CP9A, E39A, EC5W