Kirjoittaja Aihe: Lancer 91 1.5i 4G15 vakava tehottomuus (ei selvinnyt, auto myyty)  (Luettu 2648 kertaa)

Poissa Geetah

  • Viestejä: 13
    • Profiili
Apua kaivattaisiin hyvin palvelleen Lancerin vakavaan tehottomuuteen.

Kyseessä -91 1.5 GLXi 4G15 8-vent. Lancer, ajettu 240 tkm. Aiemmin ei havaittu ihmeempiä vikoja, kunnes n. 3 vuotta sitten alkoi käynnistyminen puolilämpöisellä (esilämmitetty tai hieman jäähtynyt ajon jälkeen) koneella kestämään useamman sekunnin ja käynnistyi silloin nopeammin jos polkaisi kaasua. Kylmänä lähtee edelleen kuin palmun alta käyntiin heti ilman kaasua ja täysin lämpöisellä koneella myös heti ilman kaasua. En tuota ”vikaa” selvittänyt tarkemmin kun ei käytännössä haitannut. CE-valo on palanut lambdan ja joskus myös nakutuksentunnistimen takia n. 12 vuotta jatkuvasti, mutta nakutusta ei ole ollut ja päästöistä on mennyt katsastuksissa läpi erittäin hyvillä arvoilla, vain kierroksilla on joskus käynyt vähän laihalla joinakin vuosina. ECUn konkat on vaihdettu v.2010, 169 tkm ajettuna.

Kunnon vikaa autoon ilmaantui joulukuussa ja oireet pitempää matkaa ajaessa ovat:
-   koneessa ei ole tehoa
-   huono kaasuun vastaavuus. Kaasua painaessa ottaa hitaasti kierroksia ajossa. Paikallaan kiertää kyllä kytkin pohjassa.
-   ylämäessä hyytyy melko pahasti 100km/h --> 60km/h
-   jos matalilla kierroksilla lähtee pieneen ylämäkeen, ei auto kiihdy ollenkaan vaikka kaasu on pohjassa. Ei nyi vaan "meno" on melko tasaista.
-   bensaa kuluu tästä huolimatta 11 – 12 l / 100km matka-ajossa.
-   pintakaasulla onnistuu edes jollain tavalla kiihdyttäminen. Kaasu pohjassa hyytyy.

Oireita on kyllä lyhyemmälläkin ajolla, mutta tehottomuus tulee rankemmin esille isommilla teillä. Kone ei siis toimi normaalisti oikeastaan missään tilanteessa, parhaiten ehkä 1-vaihteella ja osakaasulla kiihdytettäessä kerää vauhtia lähes iloisesti kun tehoakaan ei juuri vaadita lyhyen välityksen takia. Vikakoodeja ei ole eikä CE-valo jää palamaan (syttyy hetkeksi eli toimii)

Tarkistettu:
-   venttiilien välykset – ok
-   puristukset – noin 11 jokaisessa sylinterissä
-   sytytyksen ajoitus – ok
-   jakopään jako – ok
-   ECU – ok (luotan tähän koska Jani Alho Nokialta tarkastanut tämän + muita kohtia)
-   bensansuodatin – ok (vaihdettu viimeksi kun aj.176 tkm / 2011, uusi tulossa torstaina ja hiljattain tilapäisesti puhdistettu jotta suljettiin vikakohteena pois)
-   bensapumppu – ok
-   kaasuläpän asentoanturi – ok
-   kaasuläppäkotelo puhdistettu mekaanisesti, oli jonkin verran moskaa ja nyt puhdas - ok
-   pakoputki + katti – ok (irrotettiin putki pakosarjasta)
-   ilmamassa-anturi – ok
-   bensaletkut tankilta konehuoneeseen hyvän näköiset ulkoisesti – ok?

Vaihdettu:
-   Lambda – oli rikki (kärki katkennut), korvattu pakosarjaan hieman eri kohtaan sijoitetulla tarvikeanturilla ja CE-valo sammui tämän ansiosta
-   moottorin ilmansuodatin
-   virranjakajan kansi ja pyörijä (ei vikaa vanhoissakaan)
-   tulpat ja tulpan johdot. Yksi tulppa oli viallinen ja löi läpi, onko voinut aiheuttaa ongelmia jos pidempään jo ollut viallinen?

Pakokaasuanalyysissä Tampereen Hatanpäällä eivät pystyneet auttamaan. Useampikin seppä on autoa tutkinut talven aikana tuloksetta, viimeisempänä Jani Alho. Katsastettu lokakuussa vielä hyvin toimivana huomautuksetta ja silloinkin oli päästöt hienosti kunnossa (lambda-arvo laihan puolella kierroksilla mitattaessa). Öljyjä vaihdeltu 10 tkm välein, täyssynteettisiä. Huollettu muutenkin paljon enemmän kuin korjattu vikoja, mutta nyt pääsi yllättämään. Bensana käytetty 98E5 2015 vuoteen asti. Auto on ollut uudesta asti samassa suvussa joten käyttö- ja vikahistoria on siten hyvinkin tiedossa.

Tutkimatta: suuttimet, pystyykö näitä tutkimaan järkevin kustannuksin? Vaihtamatta sytytyspuolen johdoista on vielä virranjakajan keskelle menevä lyhyt punainen johto, jota ei tarvikkeena taida saada. Letkujen ilmavuotoja ei ole vielä tutkittu.

Ennen ongelmien alkua oli parin kuukauden ajan paineensäätöletku tukittuna ja jakotukin päädyn liitin oli siten ilman kyseistä letkua/tukkimatta = voiko olla aiheuttanut ongelman? Tällä hetkellä letku on kiinni paikallaan eikä muuta nykyistä tilannetta.

Muita ehdotuksia otetaan avosylin vastaan, kun autossa olisi pellit ja kaikki muutenkin renkaita myöden loistavassa kunnossa vielä pidemmäksikin aikaa. Löytyisi vaan tämä kenties yksinkertainen vika  :seina

edit: auto myyty, vika ei selvinnyt. Matka jatkuu uudemmilla Mitsuilla.
« Viimeksi muokattu: 05.11.17 19:49 kirjoittanut Geetah »
ASX 2012 & Colt 2007.
ex. Lancer 1991

Poissa korsma

  • Viestejä: 1342
  • Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
    • Profiili
Tuo vanha käynnistymisvika on ainakin aivan selvä vuotava suutin tai useampikin.
Niistä lähtisin liikkeelle, ultraäänipesuriin tai varmuuden saamiseksi alan firmaan, josta saa mittaustodistukset mukaan. Finjector esim.

Poissa T. Kiili

  • Club Member
  • Viestejä: 2011
  • Mr. Cyborg
    • Profiili
Onko bensanpaineita mitattu? Se voi myös olla jumiutunut tuo kalvo jos ajeltu ilman sitä letkua. Ja täältä myös ääni suuttimille.

Esimerkillistä vianetsintää, toivotaan että vika löytyy  :peukku
Mitsubishi Colt C53A GTI16V
Mitsubishi Lancer C77A AMG edition
Mitsubishi Lancer C77A Myydään osina *http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=61201.0*
Mitsubishi Colt CA1A *GTI SWAP*
Mitsubishi Eclipse D32A
Hyundai Scoupe GT

Poissa Slider

  • Second in command
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 2893
  • Galant VR-4 Monte Carlo e39
    • Profiili
Ite ehdottaisin tota nakutustunnistusta kyllä. Loggeri kiinni ja baanalle, selviää monta asiaa. :) Lambdasta voi sitten loggerilla päätellä että käykö laihalla vai rikkaalla.
1-3-crank-4-2-1-walk-3-4-2.. That´s just a normal day with a 7-bolter.
Oma panokseni tuuleen huutamiseen somessa: https://twitter.com/oh5ealan

Poissa Basbarduu

  • *Hallituksen PJ*
  • Hallitus
  • Viestejä: 4446
  • V GSR & CZT
    • Profiili
Suuttimet voit ottaa pois kiskosta ja laittaa ne suihkuttamaan läpinäkyvään putkeen. Pystyt arvioimaan karkeasti niiden tuottoa.
Suuttimille on erilaisia puhdistusaineita kuten tämä.

Oliko uusi lambda-anturi yleismallinen vai mallikohtainen? Jos on yleismallinen niin teithän liitokset puristusliitoksin etkä tinannut? Mites moottorin ja ECUn maadoitukset, onko ne kunnossa? Ei haittaa vaikka lisäisit muutaman maajohdon.
If in doubt, go flat out.

Poissa TomiH

  • Club Member
  • Viestejä: 168
  • Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
    • Profiili
Tuo käynnistyvyys liittynee tosiaan noihin suuttimiin. Omassa värkissäkin oli tuota vähän heikompaa käynnistyvyyttä juurikin puolilämpimällä koneella, ei paljon huonompi, mutta kuitenkin. Voihan noita toki kokeilla putsata (jotain kaasuttimenputsausainetta tms. letkulla ja suuttimen availua sähköllä, YouTubesta löytyy videoita aiheen tiimoilta). Itse tilasin Rockautosta tehdaskunnostetut suuttimet ja kyseinen ongelma hävisi.

Voisikohan tuo tehottomuus johtua mahdollisesti tukkeutuneesta katalysaattorista tai takaäänenvaimentimesta? Jos on vaikka äänenvaimentimesta lähteneet villat liikkeelle ja ahdistaa kaasujen liikkumista.

Poissa Geetah

  • Viestejä: 13
    • Profiili
Kiitos vinkeistä ja kannustuksesta.

Suuttimia siis ihmettelemään. Toistaiseksi on putsailtu jarrukliinerillä ja testattu että irroitettuna napsuvat sähköllä käytettäessä. Vaatii lisätoimia.

Bensanpaineesta Alho totesi että riittävä on.

Pakoputken tukkeutuminen kävi myös mielessä ja on siis jo kokeiltu ilman koko putkea, ei auttanut ongelmaan. Myöskin vaihde vapaalla kaasutellessa kiertää hyvinkin iloisesti eli ei tuntuisi ahdistavan pakopuolella.

Lambda ja maadoitukset täytyy varmistaa. Vikakoodit tarvii vielä vilkaista led-valolla että kertooko enää mitään. Loggeri kytkettynä ajelu voisi tosiaan kertoa paljonkin lisää. Ei tosin heti ole tietoa että keneltä Tampereen seudulla sellainen löytyisi.
ASX 2012 & Colt 2007.
ex. Lancer 1991

Poissa Harri K

  • Club Member
  • Viestejä: 13192
  • monenlaista kippoo....
    • Profiili
Pakosarja rikki? Tarkista peilillä alapuoli

Poissa mizu91

  • Club Member
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Tarkista vielä latausjännite. Toki jos pidemmän aikaa on pystyny ajaan niin sitten ei välttämättä tuo hitaasti kuoleva laturikaan liene syypää. Aiheuttaa vaan myös hassuja kuvauksen mukaisia oireita.
-81 Galant A161
-90 Galant e39
-8x Galant A164 (vaiheessa)
-91 Lancer -91 1.8 Gti (vorot vei)

Poissa mikko412

  • Viestejä: 3079
    • Profiili
onko bensapaine hyvä myös sillon kun vika ilmenee,itellä oli nelikko aikanaan joka pelas kylmänä muistaakseni ok mutta lämmetyään oli juuri oireet et meno oli vaan pintakaasulla,ja hyytyili.  en uskonu aluksi itekkään et ois ollu pumppu,mutta kun toisella koitti niin helpotti vaiva.

tästä kyllä joku vuos aikaa et muistikin voi pettää

Poissa korsma

  • Viestejä: 1342
  • Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
    • Profiili
Nyt vaan ne suuttimet kuntoon ja uutta ihmettelyä, jos silloin vielä kakoo.


Suuttimien sisältä ei se "hartsiintunut" sakka lähde millään brake cleanerilla ja paineilmalla liikkeelle, kokemusta on.

Poissa Geetah

  • Viestejä: 13
    • Profiili
Kiitos vastauksista. Auto siirtyi lopulta seuraavalle omistajalle ennen suuttimien tarkistuttamista, joten asia ei selvinnyt. Ostaja lupasi ottaa yhteyttä kun vika selviää mutta soittoa ei koskaan kuulunut.
ASX 2012 & Colt 2007.
ex. Lancer 1991