Kirjoittaja Aihe: GTO 3000 vian hakua???  (Luettu 6860 kertaa)

Poissa rokkijumala

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #25 : 09.11.17 15:07 »
GTO:n uusi omistaja ilmoittautuu ketjuun.

Mittasin puristukset uudestaan, näytti sitä päälle 9 puristusta kaikille muille mukeille paitsi yksi takapytty antoi 6 puristusta, noh ei kun konetta auki ja tutkimaan. Kaveri joka on noitten GTO mitsujen kanssa enemmän pelannut ihmetteli että mitkäs ihmeen suuttimet mulla on kiinni koneessa, google kertoi että olisi kyseessä VAPARIN suuttimet, että varmaan tosiaan joskus koko kone vaihdettu vaparista.  ??? Että ei ihme ettei wörkkinyt vakio eculla. Nyt sitten vaan selvittelemään että mikä kaikki tuossa pelissä on vaparista peräisin, ja mikä kaikki tarvitsee vaihtaa että ollaan turbokonetta vastaavassa lähtökohdassa.

Oliko jollakulla tosiaan enemmän tietoa tämän rotiskon historiasta?

Poissa mitsumikko

  • Viestejä: 1448
  • Museoikä lähestyy
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #26 : 09.11.17 17:18 »
Kyllä se on helepoin koko mosa vaihtaa... nuo puristukset jo sen kertonee..

"Stock compression for a NA engine (10:1) is 185psi with a lower limit of 139psi. Stock compression for a turbo engine (8:1) is 156psi with a lower limit of 115psi."

". Note that compression readings should be taken with a WARM engine, which means you'll have to do the above steps with rather hot parts - mechanics' gloves help. For reference, my engine reads about 10-15psi LOW "

Eli jos kylmästä koneesta ootte mitannu 9 nii sulla on sata varmasti vapari kone, josta nyt ei kannata turbo konetta tehä..eli koneen etsintään
« Viimeksi muokattu: 09.11.17 17:34 kirjoittanut mitsumikko »
*Näillä mennään
*3000gt VR4  92
*MB S320 CDI 01  ~270/650

*TiAl DR750 ahtimet
*aattelin ajella kympin aikoja 1/4 mile 2012 projekti (retired)
*1/4 mile 11,613s / 197,47KMH

#Tiettävästi OSAAVA Henkilö#

Poissa J. Helle

  • Viestejä: 159
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #27 : 09.11.17 18:41 »
Ehkä kannattais kuitenkin tehdä ohivuotomittaus ennen kun alkaa konetta purkamaan. Tietäis vähän paremmin että miksi/ mihin se yksi sylinteri vuotaa.

Poissa rokkijumala

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #28 : 10.11.17 11:11 »
Kyllä se on helepoin koko mosa vaihtaa... nuo puristukset jo sen kertonee..

"Stock compression for a NA engine (10:1) is 185psi with a lower limit of 139psi. Stock compression for a turbo engine (8:1) is 156psi with a lower limit of 115psi."

". Note that compression readings should be taken with a WARM engine, which means you'll have to do the above steps with rather hot parts - mechanics' gloves help. For reference, my engine reads about 10-15psi LOW "

Eli jos kylmästä koneesta ootte mitannu 9 nii sulla on sata varmasti vapari kone, josta nyt ei kannata turbo konetta tehä..eli koneen etsintään

Helpoin varmastikkin joo, mutta saa siitäkin huvista sen +3 kiloeuroa maksaa jos tekniikka swappiin lähtee. Mulla nyt kuitenkin on (kaikesta päätellen) vaparin alakerta johon pultattu kaikki turbon hilppeet kiinni, ihan iloisen tuntuisesti tuokin viritelmä toimi lukuunottamatta pientä misfireä 2500rpm kohdalla ja päin he*v***iä olevia seoksia. Ja nuokin johtunee niistä vaparin suuttimista.

Jos nyt sitten hyvän haluaisi niin Kiinan H profiili kanget mallia turbo saisi n.300e posteineen. Kiinan männät kanssa suunnilleen samaan hintaan jos ei ota halvinta vaan sen toisiksi halvimman ;D Ja myyntipalstalla joku kauppasi turbon kansia 200e hintaan. Äkkiseltään ei enää muuta tule mieleen kuin öljyruiskujen puute männille, kuulemma ilmankin selviää ja onhan noitakin rakennettu. Hinta tällä setupilla jäänee kuitenkin huomattavasti alemmas kuin kokonaan uuden tekniikan tapauksessa.

Kympin rutut nyt ei vielä muutenkaan mitkään mahdottomat ole jos pienillä ahdoilla ajaa.

Poissa J. Helle

  • Viestejä: 159
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #29 : 10.11.17 11:49 »
Turbon puristukset on välillä 10,8-7,9bar ja vaparissa 12,7-9,6bar. Että jos sieltä on 9 mitattu niin se ei vielä tarkoita sitä että olis vaparin kone.

Mutta toisaalta jos on vaparin suuttimet niin kannattaa varmaan selvittää että kumpi siellä oikeasti on. Joka tapauksessa noita vapareita on onnistuneesti turbotettu vaikka kuinka paljon, ei se tarvi kuin vähän pienemmät ahdot ja sytkää kannattaa ottaa kans muutama aste pois.

Edit: Lisäksi itse ainakin katsoisin endoskoopilla tuohon sylinteriin jossa puristukset on pienemmät. On hyvinkin mahdollista että se on pienistä suuttimista johtuen nakuttanut ja hajottanut männän. Ja vaikka ei oliskaan mäntä rikki niin nakutuksen jäljet voi silti olla näkyvissä.

Poissa rokkijumala

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #30 : 11.11.17 16:14 »
Turbon puristukset on välillä 10,8-7,9bar ja vaparissa 12,7-9,6bar. Että jos sieltä on 9 mitattu niin se ei vielä tarkoita sitä että olis vaparin kone.

Mutta toisaalta jos on vaparin suuttimet niin kannattaa varmaan selvittää että kumpi siellä oikeasti on. Joka tapauksessa noita vapareita on onnistuneesti turbotettu vaikka kuinka paljon, ei se tarvi kuin vähän pienemmät ahdot ja sytkää kannattaa ottaa kans muutama aste pois.

Edit: Lisäksi itse ainakin katsoisin endoskoopilla tuohon sylinteriin jossa puristukset on pienemmät. On hyvinkin mahdollista että se on pienistä suuttimista johtuen nakuttanut ja hajottanut männän. Ja vaikka ei oliskaan mäntä rikki niin nakutuksen jäljet voi silti olla näkyvissä.

Nyt on tekniikka irti ja ainakin kannet näyttävät olevan vaparista kun kerran lukee 3-A kansissa eikä 3-T kuten turbon kansissa. Oletettavasti siis kaikki muukin vaparista, ja taitaapi olla vielä Gen2 vaparista kun löytyy nokkien asennontunnistimellekkin paikat. Ei niin paljon pahaa ettei jotain hyvääkin, mullahan saattaa sitten olla alakerrassa se uudemman mallinen ja parempi kampiakseli  ;D

Olikos noissa nyt siis turbokoneissa öljyruiskut männille vai kiertokangissa öljykanavat yläpään laakereille? Saako tuon vaparin ruittaamaan öljyä myös mäntien alapintaan jos vain laittaa turbon kanget? Vai miten tuo öljyruiskutus nyt olikaan tässä koneessa toteutettu mitä nyt sitten vaparin koneessa ei ollut ??? Vai onko ollenkaan tarpeellinen lisä ennen kun aletaan menemään 500+ tehoihin?

Turbon männät tuohon nyt ainakin sitten tulee ettei tarvitse kuumotella nakutusta niin paljoa. Onko nuo Ebayn halppikset nyt mistään kotoisin, ainakin hinta on kovin houkutteleva. Samoin toki noita kiinan H-profiili kankia saisi havalla, niistä mitään iloa?

E:

Eikös näillä https://www.ebay.com/itm/Connecting-Rod-Rods-for-MITSUBISHI-6G72-3000GT-Forged-Conrods-Bielles-141mm/322639250455?hash=item4b1ecc4417:g:yZMAAOSwI0RZiEM6&vxp=mtr saisi tuon vaparinkin koneen ruikkimaan öljyä sinne sylinterin seinämiin?

Poissa mitsumikko

  • Viestejä: 1448
  • Museoikä lähestyy
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #31 : 11.11.17 18:43 »
Kyllä mää jättäsin nuo kiinan romut kauppaan ja ostaisin vaikka tuosta käytetyt orkkis männät ja kanget  jos kerta HALAVALLA pittää saaha kone tehtyä
Tiivistesarjaan ja jakopäähän voipi laskea kans 1000e

https://m.ebay.com/itm/1991-93-Mitsubishi-3000GT-Stealth-VR4-Twin-Turbo-All-6-OEM-Pistons-and-Rods/112619951730?hash=item1a38ac1672:g:qzQAAOSwYc5Z87e~&vxp=mtr

Nii voihan siellä ehkä olla parempo kampura, mutta 2bolt mosa se on silti

Höpö höpö että vakio tt puristukset ois lähelläkään 9
*Näillä mennään
*3000gt VR4  92
*MB S320 CDI 01  ~270/650

*TiAl DR750 ahtimet
*aattelin ajella kympin aikoja 1/4 mile 2012 projekti (retired)
*1/4 mile 11,613s / 197,47KMH

#Tiettävästi OSAAVA Henkilö#

Poissa rokkijumala

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #32 : 11.11.17 19:55 »
Kyllä mää jättäsin nuo kiinan romut kauppaan ja ostaisin vaikka tuosta käytetyt orkkis männät ja kanget  jos kerta HALAVALLA pittää saaha kone tehtyä
Tiivistesarjaan ja jakopäähän voipi laskea kans 1000e

https://m.ebay.com/itm/1991-93-Mitsubishi-3000GT-Stealth-VR4-Twin-Turbo-All-6-OEM-Pistons-and-Rods/112619951730?hash=item1a38ac1672:g:qzQAAOSwYc5Z87e~&vxp=mtr

Nii voihan siellä ehkä olla parempo kampura, mutta 2bolt mosa se on silti

Höpö höpö että vakio tt puristukset ois lähelläkään 9

Noi männät voisi vaikka poistaakkin myynnistä, pääsisi vielä halavemmalla  ;D

Mikä 2bolt mosa?  ??? Tarkoittaa nyt sitä öljypumpun tyyppiä vai jotain muuta?

Poissa ST-Services

  • Kaupalliset Ilmoitukset
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #33 : 11.11.17 20:25 »
Mikä 2bolt mosa?  ???
Runkopukit joko 2 pultilla (vanhempi) tai 4 pultilla (uudempi) kiinni, väittävät että tuo 4 pulttinen olisi kestävämpi, siitä ei VARMAA faktaa kuitenkaan ole, koska jenkkien höpöjutut aina omaa luokkaansa.


Paikalla Harri K

  • Club Member
  • Viestejä: 13212
  • monenlaista kippoo....
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #34 : 12.11.17 09:12 »


"Stock compression for a NA engine (10:1) is 185psi with a lower limit of 139psi. Stock compression for a turbo engine (8:1) is 156psi with a lower limit of 115psi."

Sanotaanha tuossaki et alaraja on 115psi turbo koneella eli 8bar...
Mut tuos autos mun tietoje mukaa on vaparikone ja olihan ne suuttimet jo ainaki pienet.

Mites nää puristukset?
Tosin iha en luota mittaukseen mikä tehty..


Poissa rokkijumala

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #35 : 12.11.17 12:24 »
Ne on nyt sitten vissiin nämä runkopukkien öljyruutat mitkä tästä vaparin koneesta puuttuu?  ??? Ihan ison kokoluokan metallintyöstökeskuksia voisi ollakin mulla käytettävissä sekä yksi amattitaitoinen koneenkäyttäjä, että kova tekijämieshän poraisi noille kanavat niin saisi tuon lohkon turbon lohkoa vastaavaksi.


Tosin iha en luota mittaukseen mikä tehty..


Itse sain alkuun kanssa ihan hyvät puristukset kun oli laiskuudesta johtuen parit tulpat koneessa vielä kiinni ja antoivat vähän ekstrapainetta pakopuolelle kun sytyttivät jotain jämäpolttoainetta vaikka oli suuttimet irti  ;D Tosin varmaan liikkeessä eivät tuollaisiin morttivirheisiin sorru ammattilaiset toivottavasti  ;D


Poissa rokkijumala

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #36 : 13.11.17 17:09 »
Kannet lähti irti ja löytyi seuraavat nautinnolliset yllärit:

Nokat hapettuneet, näkee silmällä ja tuntee sormella. Varmaan seissyt niin kauan että päässyt tollaista tulemaan.

Yhdestä männästä (siitä mistä mitattiinkin matalat rutut) irronnut pala helmasta, ihmeen nätisti osannut kuitenkin se pala poistua koneesta kun ei ollut kansi eikä sylinteri enempää kipeää. Varmaan sitten turbo solmussa kun sinne asti päästään. Männissä luki jokaisessa 72-N että vaparin männät oli tosiaan.

Kannessa joku ihme ruuvi laitettu siihen öljykanavaan blokkaamaan minkä kohdalla on se liekkirengaskin kannentiivisteessä? Onko tuolla sitten joku koittanut jotain öljynpaineita hakea vai mikähän ollut ajatuksena.

Täytyy illalla purkaa loputkin, jos löytyisi lisää kivoja ylläreitä alakerrasta.

Poissa mitsumikko

  • Viestejä: 1448
  • Museoikä lähestyy
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #37 : 13.11.17 20:02 »
Plodi nimimerkillä on vakio föönit edullisesti myynnissä muistaakseni
*Näillä mennään
*3000gt VR4  92
*MB S320 CDI 01  ~270/650

*TiAl DR750 ahtimet
*aattelin ajella kympin aikoja 1/4 mile 2012 projekti (retired)
*1/4 mile 11,613s / 197,47KMH

#Tiettävästi OSAAVA Henkilö#

Poissa plodi

  • Viestejä: 311
  • Z16A
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #38 : 14.11.17 00:00 »
Löytyy ilman pakopesiä mutta toivotaan nyt että ei tarviais ihan kaikkee tähän kamppeeseen uusia. Kuka hemmetti tämmösen viritelmän on tehnyt :nykii Muistan kyllä tämän entisen omistajan jolla kone hajosi mutta sen jälkeen on joutunut ilmeisen vääriin käsiin >:(

Poissa mitsumikko

  • Viestejä: 1448
  • Museoikä lähestyy
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #39 : 14.11.17 22:31 »
Oliko sielä forged kampura?
*Näillä mennään
*3000gt VR4  92
*MB S320 CDI 01  ~270/650

*TiAl DR750 ahtimet
*aattelin ajella kympin aikoja 1/4 mile 2012 projekti (retired)
*1/4 mile 11,613s / 197,47KMH

#Tiettävästi OSAAVA Henkilö#

Poissa rokkijumala

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #40 : 16.11.17 00:46 »
Oliko sielä forged kampura?

Kyllä me oltiin tunnistavinamme että se olisi forged kampura. Nyt sitten vaan odotetaan että tulee koneen osat niin pääsee taas kasailemaan.

Poissa rokkijumala

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #41 : 05.12.17 18:46 »
Noniin

Briteistä lähtee tulemaan 4 bolt lohko vaparin tilalle. Oli muuten työmaa saada tänne suuntaan tulemaan kun myyjä ei suostunut itse lohkon lähettämisessä mitenkään avustamaan, eikä edes pakkaamaan niin että voisi jakeluautoon nostaa pihasta  :seina Tulee nyt sitten ainakin kunnollinen lähtökohta lähteä vaikka joskus virittelemään kun on öljyruutat ja kaikki.

Kohta pääsee sitten ihmettelemään että mitkä kaikki muut osat joutuu haalimaan kasaan kun kuitenkin jotain muitakin eroja noissa lohkoissa. joku varmaan tietää että mihin täytyisi varautua?

Poissa plodi

  • Viestejä: 311
  • Z16A
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #42 : 07.12.17 13:58 »
Ostitko kirjaimellisesti pelkän lohkon vai koko alakerran?

Jos pelkän lohkon niin ainakin 2-bolt ja 4-bolt alakertojen öljypohjat on erilaiset, se taas johtuu erilaisesta öljypumpun muodosta. Sitä en osaa sanoa onko vanhemman koneen öljypumppu käypänen uudempaan koneeseen muuten

Poissa rokkijumala

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #43 : 07.12.17 22:17 »
Ostitko kirjaimellisesti pelkän lohkon vai koko alakerran?

Jos pelkän lohkon niin ainakin 2-bolt ja 4-bolt alakertojen öljypohjat on erilaiset, se taas johtuu erilaisesta öljypumpun muodosta. Sitä en osaa sanoa onko vanhemman koneen öljypumppu käypänen uudempaan koneeseen muuten

Ihan pelkän lohkon, ei ollut ukolla myydä öljypohjaa ja pyysi muutenkin ihan-joka-hemmetin aparaatista lisähintaa, niin pelkän lohkon ostin. Saas nähdä minkälainen kiertopalkinto sieltäkin saapuu, kun oli aika pilkkahintainen verrattuna millä noita jenkkifoorumeilla myydään.

Poissa rokkijumala

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: GTO 3000 vian hakua???
« Vastaus #44 : 23.12.17 00:44 »
Lohko saapui tänään, oli postin ukolla ihmettelemistä että mikä pirun paketti näin paljon voi painaa, kun oli britannian pojat päättäneet ihan tavalliseen pahvilaatikkoon pakata  ;D

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin seuraavat tuotteet täytyisi hommata että pääsisi niputtamaan konetta
-männät
-4bolt turbon öljypohja
-4bolt turbon öljypumppu
-vauhtipyörän päähän kampuraa se päätykappale jossa on se iso stefa
-laakerisarja
-tiivistesarja (vai josko laittaisi vaan tiivistemassalla  ;D)
-runkopukkien pultit (ei tullut lohkon mukana ollenkaan)

Jos joltakulta näitä aparaatteja nurkista löytyy pölyttymästä niin saa tarjota, vaihdossa voi muutama kymppi käteistä tulla.