Keskustelu - MitsubishiClubFinland.com
19.11.17 19:39 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
Tuntuu, että aika-ajoin säännöt / ohjeistus ovat hakusessa etusivun erittäin selkeistä linkeistä huolimatta..
Joten kertauksen vuoksi: Lisätietoja jäsenyydestä, liittymisestä sekä keskustelualueen säännöt ja ohjeet

--ylläpito</br>
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy KERHOTUOTTEET  

Ystävällisen palvelun webhotelli
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat  (Luettu 876 kertaa)
Tilulilu
Club Member

Poissa Poissa

Viestejä: 51


Evo III


Profiili
« : 14.11.17 22:59 »

Noniin nyt faktoja tiskiin. Näin talven tullen ajankohtainen kysymys.

Onko lohkolämmittimen liiallisesta käytöstä muuta haittaa kun sähkönkulutus ja vastuksen käyttöiän lyheneminen?
Kuullema myös pakkasnesteen käyttöikä lyhenee, koska lämmittimen vastuksesta irtoaa lämmityksen yhteydessä ”kuona-aineita”.
Pakkasnesteiden vaihto on onneksi aika helppo juttu.

En välttämättä aina tiedä ja mieti etukäteen menojani joten helpointa olisi pitää auto aina tolpassa kun kotona olen.
tallennettu
MakeM
Sir Crankwalk
Hallitus

Poissa Poissa

Viestejä: 3276



Profiili WWW
« Vastaus #1 : 15.11.17 17:25 »

Onhan tästä kaikenlaista huhua. Esimerkiksi että jatkuva lämmittäminen kuivattaisi tai haihduttaisi öljyjä sylinteriseinämistä. Startissa sitten raaka koneelle.  Tavallaan ihan validin kuuloinen teoria, mikäli lohko on jatkuvasti pitkiä aikoja lämmin mutta moottori ei ole käynnissä. Liekö kukaan kuitenkaan asiaa tutkinut että voisi todeta vääräksi tai oikeaksi.

Todettakoon asiaa sivuten, että on todella ikävää toimintaa taloyhtiötä (ja toki myös ympäristöä) kohtaan, mikäli pidät lohkolämmitintä jatkuvasti päällä. Neljän kuukauden yhtäjaksoinen käyttö kuluttaa noin 1700 kWh sähköä. Vertailun vuoksi: samalla määrällä saunoo 120 kertaa tai pitää olohuoneen valaistusta päällä 19 vuotta.
tallennettu

Ajakaamme.net - Tarinoita ajamisesta, suomeksi.
Mizushima

Poissa Poissa

Viestejä: 536


Profiili
« Vastaus #2 : 15.11.17 19:21 »

Vertailun vuoksi: samalla määrällä saunoo 120 kertaa tai pitää olohuoneen valaistusta päällä 19 vuotta.

Tai ajaa 15000km Grin.
tallennettu

i-MiEV & IS 300h F-Sport
Tilulilu
Club Member

Poissa Poissa

Viestejä: 51


Evo III


Profiili
« Vastaus #3 : 15.11.17 21:41 »

Neljän kuukauden yhtäjaksoinen käyttö kuluttaa noin 1700 kWh sähköä. Vertailun vuoksi: samalla määrällä saunoo 120 kertaa tai pitää olohuoneen valaistusta päällä 19 vuotta.
Kuullostaahan tuo tietty hirjalta lukemalta. Mielenkiinnosta laskin oman arvion.

Lohkolämmittimen teho on 550W.
Sähkönhinta on: 4,20snt/kWh
0,55kWh * 4,2snt/kWh = 2,31snt tunnilta
15h * 0,55kWh * 4,2snt/kWh = 34,65snt vuorokaudessa
8,25kWh * 30päivää = 247,5kWh/kk
34,65snt * 30päivää = 10,39e/kk
247,5kWh * 4kk = 990kWh/4kk
10,39 * 4kk = 41,56e/4kk

Eli Jos pidän lohkolämmitintä päällä 15h vuorokaudessa 4 kuukautta, kuluttaa se 990kwh sähköä ja se maksaa 42e tältä ajalta.
Arvothan ainakin tuplaantuu jos tohon lisää sisätilan lämmittimen päälle.
tallennettu
Webtrap_86
*Hallitusjäsen*
Hallitus

Poissa Poissa

Viestejä: 1756


mivec


Profiili
« Vastaus #4 : 15.11.17 21:43 »

On pojilla taas harrastukset   Roll Eyes Roll Eyes Grin
tallennettu

VR4 FL Helmi
FTO DE3A Himohinkkaajan unelma
ast
Hallituksen Toimihenkilö

Poissa Poissa

Viestejä: 10049


Z27AG, Z37A


Profiili
« Vastaus #5 : 15.11.17 22:29 »

Jätit sitten sähkön siirtomaksut yms. kätevästi huomioimatta.

Itselläni edullisella sopimuksella kokonaishinnaksi jää reilu 9 senttiä / kWh öisin ja kesäisin. Selvästi enemmän talvipäivisin.

Minusta tuo oli aika mainio laskelma että sillä energialla minkä toinen haaskaa turhaan lohkolämmittimen käyttöön voisi ajaa yli 10000 km. Miettimisen aihetta.
tallennettu

Ahvenisto, Alastaro, Artukainen, Auto24ring, Botniaring, Kemora, Motopark, Nemuno ziedas, Nürburgring Nordschleife, Pesämäki, Spa-Francorchamps
nokonzok
Club Member

Poissa Poissa

Viestejä: 4455



Profiili
« Vastaus #6 : 15.11.17 22:35 »

Joku kaukosäädin ratkaisu olisi varmaan aika paljon järkevämpi? Jos on näköyhteys tolpalle niin esim. Claes Ohlsonilta saa ulos sopivan Nexan tyyliin kolmella kympillä. Itsellä moinen käytössä ja hyvin toimii.

Jos sinulla ei ole jotain erityisen edullista sähkösopimusta, voit kolminkertaistaa todellisen kulun laskelmaasi verrattuna.
tallennettu

Autoharrastajat ry, liity mukaan ja vaikuta!
Tilulilu
Club Member

Poissa Poissa

Viestejä: 51


Evo III


Profiili
« Vastaus #7 : 15.11.17 23:03 »

Tosiaan jäi siirtomaksut laskematta tuohon. Ilmankos vaikutti niin edulliselta  Grin
10snt/kwh laskettuna olis 99e/4kk. Onhan siinä tosiaan miettimistä.

Ihan mielellään ajelisin sähkökäyttiksellä, mutta tällähetkellä ei ole realistinen ajatus.

Lueskelin tossa wi-fi verkossa toimivasta pistorasiasta mitä voi hallinnoida omalla sovelluksella.
Yksi gigantin versio maksoi 50e eli maksaisi itsensä takaisin talven aikana.
Enää pitäis saada wi-fi ylttämään autolle  Grin
tallennettu
Harri K
Club Member

Poissa Poissa

Viestejä: 13067


monenlaista kippoo....


Profiili
« Vastaus #8 : 15.11.17 23:36 »

Muista että noi wifi pistokkeet on sisäkäyttööön. Mulla autokatoksessa moinen talven meni just ja just ja etäisyys wlanipurkista oli alle 10m.
tallennettu
korsma

Paikalla Paikalla

Viestejä: 1287


Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v


Profiili
« Vastaus #9 : 15.11.17 23:57 »

Sisäkäyttöön tarkoitettu tavallinen ajastinkin syttyi joskus ulkona seinässä itsellään palamaan. Huonoja unenlahjoja on kiittäminen ettei talo palanut, heräsin yöllä kun liekit seinälaudoista alkoivat jo sisätiloja valaisemaan.
tallennettu
J. Helle

Poissa Poissa

Viestejä: 159



Profiili
« Vastaus #10 : 16.11.17 10:12 »

Sisäkäyttöön sekin, mutta itse käytin TUTA S30 gsm-ohjattavaa pistorasiaa ennen kuin webaston asennin. Sillä saa auton lämpimäksi vaikka olis kuinka kaukana. Taitaa olla joku simpal-merkki millä tuota nykyään myydään.
tallennettu
nostokurki
Club Member

Poissa Poissa

Viestejä: 3813


A121 Galant Sigma 1600GL


Profiili
« Vastaus #11 : 16.11.17 17:09 »

Työkokemuksen perusteella voin sanoa, ettei jatkuvalla lämmityksellä ole moottorin kulumiseen negatiivista vaikutusta. Varavoimakoneet on 24/7 lämmössä (50-60°C) ja niitä käynnistellään kuukauden välein jos ei satu olemaan sähkökatkoja. Luulisi noilla lämmöillä ja käyttöväleillä olevan jo kulumiset ajettu esiin mikäli niitä tulisi. Sylinteriseinämissäkin on sen verran kokoa, että jos sieltä öljykalvo häviäisi itsekseen tuolla välillä niin narina vaan kuuluisi kun yrittäisi käyntiin.

Jäähdytysnesteeseen sen sijaan on hieman negatiivista vaikutusta, sitähän tuo jatkuva lämmitys tuppaa hävittämään jos ei ole kiertopumppua estämässä kiehumista vastuksessa.

Suosittelen tutustumaan esim. TT-Thermo lämmittimeen, jossa on kiertovesipumppu ja termostaatti samassa. Myös Defalla oli kammiolämmittimiä termostaatilla, joissa oli pieniäkin lämpötiloja, näin ei menisi niin paljoa energiaa hukkaan jos autoa joutuu pitämään jatkuvasti lämmössä.
tallennettu

Joy to the world, the end is nigh
Basbarduu
*Hallituksen PJ*
Hallitus

Poissa Poissa

Viestejä: 4130


V GSR & CZT


Profiili
« Vastaus #12 : 16.11.17 17:35 »

Työkokemuksen perusteella voin sanoa, ettei jatkuvalla lämmityksellä ole moottorin kulumiseen negatiivista vaikutusta. Varavoimakoneet on 24/7 lämmössä (50-60°C) ja niitä käynnistellään kuukauden välein jos ei satu olemaan sähkökatkoja. Luulisi noilla lämmöillä ja käyttöväleillä olevan jo kulumiset ajettu esiin mikäli niitä tulisi. Sylinteriseinämissäkin on sen verran kokoa, että jos sieltä öljykalvo häviäisi itsekseen tuolla välillä niin narina vaan kuuluisi kun yrittäisi käyntiin.

Jäähdytysnesteeseen sen sijaan on hieman negatiivista vaikutusta, sitähän tuo jatkuva lämmitys tuppaa hävittämään jos ei ole kiertopumppua estämässä kiehumista vastuksessa.

Suosittelen tutustumaan esim. TT-Thermo lämmittimeen, jossa on kiertovesipumppu ja termostaatti samassa. Myös Defalla oli kammiolämmittimiä termostaatilla, joissa oli pieniäkin lämpötiloja, näin ei menisi niin paljoa energiaa hukkaan jos autoa joutuu pitämään jatkuvasti lämmössä.
Tai sitten tämmöinen ja kiertovesipumppu niin se ei paahda turhaan liian suurella teholla.
http://www.calix.se/fi/tuotteet/moottorinlaemmittimet/cvh
tallennettu

If in doubt, go flat out.
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines