Kirjoittaja Aihe: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat  (Luettu 1989 kertaa)

Poissa Tilulilu

  • Viestejä: 60
  • Evo III
    • Profiili
Noniin nyt faktoja tiskiin. Näin talven tullen ajankohtainen kysymys.

Onko lohkolämmittimen liiallisesta käytöstä muuta haittaa kun sähkönkulutus ja vastuksen käyttöiän lyheneminen?
Kuullema myös pakkasnesteen käyttöikä lyhenee, koska lämmittimen vastuksesta irtoaa lämmityksen yhteydessä ”kuona-aineita”.
Pakkasnesteiden vaihto on onneksi aika helppo juttu.

En välttämättä aina tiedä ja mieti etukäteen menojani joten helpointa olisi pitää auto aina tolpassa kun kotona olen.

Poissa MakeM

  • Sir Crankwalk
  • Viestejä: 3279
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #1 : 15.11.17 17:25 »
Onhan tästä kaikenlaista huhua. Esimerkiksi että jatkuva lämmittäminen kuivattaisi tai haihduttaisi öljyjä sylinteriseinämistä. Startissa sitten raaka koneelle.  Tavallaan ihan validin kuuloinen teoria, mikäli lohko on jatkuvasti pitkiä aikoja lämmin mutta moottori ei ole käynnissä. Liekö kukaan kuitenkaan asiaa tutkinut että voisi todeta vääräksi tai oikeaksi.

Todettakoon asiaa sivuten, että on todella ikävää toimintaa taloyhtiötä (ja toki myös ympäristöä) kohtaan, mikäli pidät lohkolämmitintä jatkuvasti päällä. Neljän kuukauden yhtäjaksoinen käyttö kuluttaa noin 1700 kWh sähköä. Vertailun vuoksi: samalla määrällä saunoo 120 kertaa tai pitää olohuoneen valaistusta päällä 19 vuotta.
Ajakaamme.net - Tarinoita ajamisesta, suomeksi.

Poissa Mizushima

  • Viestejä: 538
    • Profiili
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #2 : 15.11.17 19:21 »
Vertailun vuoksi: samalla määrällä saunoo 120 kertaa tai pitää olohuoneen valaistusta päällä 19 vuotta.

Tai ajaa 15000km ;D.
i-MiEV ja Outlander PHEV

Poissa Tilulilu

  • Viestejä: 60
  • Evo III
    • Profiili
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #3 : 15.11.17 21:41 »
Neljän kuukauden yhtäjaksoinen käyttö kuluttaa noin 1700 kWh sähköä. Vertailun vuoksi: samalla määrällä saunoo 120 kertaa tai pitää olohuoneen valaistusta päällä 19 vuotta.
Kuullostaahan tuo tietty hirjalta lukemalta. Mielenkiinnosta laskin oman arvion.

Lohkolämmittimen teho on 550W.
Sähkönhinta on: 4,20snt/kWh
0,55kWh * 4,2snt/kWh = 2,31snt tunnilta
15h * 0,55kWh * 4,2snt/kWh = 34,65snt vuorokaudessa
8,25kWh * 30päivää = 247,5kWh/kk
34,65snt * 30päivää = 10,39e/kk
247,5kWh * 4kk = 990kWh/4kk
10,39 * 4kk = 41,56e/4kk

Eli Jos pidän lohkolämmitintä päällä 15h vuorokaudessa 4 kuukautta, kuluttaa se 990kwh sähköä ja se maksaa 42e tältä ajalta.
Arvothan ainakin tuplaantuu jos tohon lisää sisätilan lämmittimen päälle.

Poissa Webtrap_86

  • *Hallitusjäsen*
  • Hallitus
  • Viestejä: 1844
  • mivec
    • Profiili
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #4 : 15.11.17 21:43 »
On pojilla taas harrastukset   ::) ::) ;D
VR4 FL Helmi
FTO DE3A Himohinkkaajan unelma

Poissa ast

  • Club Member
  • Viestejä: 10067
  • Z27AG, Z37A
    • Profiili
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #5 : 15.11.17 22:29 »
Jätit sitten sähkön siirtomaksut yms. kätevästi huomioimatta.

Itselläni edullisella sopimuksella kokonaishinnaksi jää reilu 9 senttiä / kWh öisin ja kesäisin. Selvästi enemmän talvipäivisin.

Minusta tuo oli aika mainio laskelma että sillä energialla minkä toinen haaskaa turhaan lohkolämmittimen käyttöön voisi ajaa yli 10000 km. Miettimisen aihetta.
Ahvenisto, Alastaro, Artukainen, Auto24ring, Botniaring, Kemora, Motopark, Nemuno ziedas, Nürburgring Nordschleife, Pesämäki, Spa-Francorchamps

Poissa nokonzok

  • Viestejä: 4462
    • Profiili
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #6 : 15.11.17 22:35 »
Joku kaukosäädin ratkaisu olisi varmaan aika paljon järkevämpi? Jos on näköyhteys tolpalle niin esim. Claes Ohlsonilta saa ulos sopivan Nexan tyyliin kolmella kympillä. Itsellä moinen käytössä ja hyvin toimii.

Jos sinulla ei ole jotain erityisen edullista sähkösopimusta, voit kolminkertaistaa todellisen kulun laskelmaasi verrattuna.
Autoharrastajat ry, liity mukaan ja vaikuta!

Poissa Tilulilu

  • Viestejä: 60
  • Evo III
    • Profiili
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #7 : 15.11.17 23:03 »
Tosiaan jäi siirtomaksut laskematta tuohon. Ilmankos vaikutti niin edulliselta  ;D
10snt/kwh laskettuna olis 99e/4kk. Onhan siinä tosiaan miettimistä.

Ihan mielellään ajelisin sähkökäyttiksellä, mutta tällähetkellä ei ole realistinen ajatus.

Lueskelin tossa wi-fi verkossa toimivasta pistorasiasta mitä voi hallinnoida omalla sovelluksella.
Yksi gigantin versio maksoi 50e eli maksaisi itsensä takaisin talven aikana.
Enää pitäis saada wi-fi ylttämään autolle  ;D

Poissa Harri K

  • Club Member
  • Viestejä: 13149
  • monenlaista kippoo....
    • Profiili
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #8 : 15.11.17 23:36 »
Muista että noi wifi pistokkeet on sisäkäyttööön. Mulla autokatoksessa moinen talven meni just ja just ja etäisyys wlanipurkista oli alle 10m.

Poissa korsma

  • Viestejä: 1337
  • Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
    • Profiili
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #9 : 15.11.17 23:57 »
Sisäkäyttöön tarkoitettu tavallinen ajastinkin syttyi joskus ulkona seinässä itsellään palamaan. Huonoja unenlahjoja on kiittäminen ettei talo palanut, heräsin yöllä kun liekit seinälaudoista alkoivat jo sisätiloja valaisemaan.

Poissa J. Helle

  • Viestejä: 159
    • Profiili
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #10 : 16.11.17 10:12 »
Sisäkäyttöön sekin, mutta itse käytin TUTA S30 gsm-ohjattavaa pistorasiaa ennen kuin webaston asennin. Sillä saa auton lämpimäksi vaikka olis kuinka kaukana. Taitaa olla joku simpal-merkki millä tuota nykyään myydään.

Poissa nostokurki

  • Club Member
  • Viestejä: 3829
  • A121 Galant Sigma 1600GL
    • Profiili
Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #11 : 16.11.17 17:09 »
Työkokemuksen perusteella voin sanoa, ettei jatkuvalla lämmityksellä ole moottorin kulumiseen negatiivista vaikutusta. Varavoimakoneet on 24/7 lämmössä (50-60°C) ja niitä käynnistellään kuukauden välein jos ei satu olemaan sähkökatkoja. Luulisi noilla lämmöillä ja käyttöväleillä olevan jo kulumiset ajettu esiin mikäli niitä tulisi. Sylinteriseinämissäkin on sen verran kokoa, että jos sieltä öljykalvo häviäisi itsekseen tuolla välillä niin narina vaan kuuluisi kun yrittäisi käyntiin.

Jäähdytysnesteeseen sen sijaan on hieman negatiivista vaikutusta, sitähän tuo jatkuva lämmitys tuppaa hävittämään jos ei ole kiertopumppua estämässä kiehumista vastuksessa.

Suosittelen tutustumaan esim. TT-Thermo lämmittimeen, jossa on kiertovesipumppu ja termostaatti samassa. Myös Defalla oli kammiolämmittimiä termostaatilla, joissa oli pieniäkin lämpötiloja, näin ei menisi niin paljoa energiaa hukkaan jos autoa joutuu pitämään jatkuvasti lämmössä.
Joy to the world, the end is nigh

Poissa Basbarduu

  • *Hallituksen PJ*
  • Hallitus
  • Viestejä: 4366
  • V GSR & CZT
    • Profiili
Vs: Vs: Lohkolämmittimen liiallisen käytön haitat
« Vastaus #12 : 16.11.17 17:35 »
Työkokemuksen perusteella voin sanoa, ettei jatkuvalla lämmityksellä ole moottorin kulumiseen negatiivista vaikutusta. Varavoimakoneet on 24/7 lämmössä (50-60°C) ja niitä käynnistellään kuukauden välein jos ei satu olemaan sähkökatkoja. Luulisi noilla lämmöillä ja käyttöväleillä olevan jo kulumiset ajettu esiin mikäli niitä tulisi. Sylinteriseinämissäkin on sen verran kokoa, että jos sieltä öljykalvo häviäisi itsekseen tuolla välillä niin narina vaan kuuluisi kun yrittäisi käyntiin.

Jäähdytysnesteeseen sen sijaan on hieman negatiivista vaikutusta, sitähän tuo jatkuva lämmitys tuppaa hävittämään jos ei ole kiertopumppua estämässä kiehumista vastuksessa.

Suosittelen tutustumaan esim. TT-Thermo lämmittimeen, jossa on kiertovesipumppu ja termostaatti samassa. Myös Defalla oli kammiolämmittimiä termostaatilla, joissa oli pieniäkin lämpötiloja, näin ei menisi niin paljoa energiaa hukkaan jos autoa joutuu pitämään jatkuvasti lämmössä.
Tai sitten tämmöinen ja kiertovesipumppu niin se ei paahda turhaan liian suurella teholla.
http://www.calix.se/fi/tuotteet/moottorinlaemmittimet/cvh
If in doubt, go flat out.