Kirjoittaja Aihe: Galant -89 herätevirta hukassa ja kello pimeänä (korjattu, sulakevika)  (Luettu 1073 kertaa)

Poissa Jone

  • Viestejä: 20
    • Profiili
Eli yritin vaihtaa ei-alkuperäisen kasettimankan nykyaikaiseen ja hienoon Sonyn soittimeen, mutta se jotenkin pilasi äänenlaadun ja vaihdoin kasettimankan takaisin.

Onnistuin kuitenkin sammuttamaan kojelautaan integroidun kellon ja hukkasin virran joka aiemmin tuli soittimelle virtalukon kautta. Löysin kopukynällä johdon johon tulee jatkuva virta ja yhdistin soittimen siihen, että ei ole täysin hiljaista ajellessa. Nyt tosin kaiuttimet särkevät erittäin paljon joten hiljaisella pitää musiikkiakin kuunnella.

Kellon sain toimimaan kytkemällä sinisen johdon tähän virtajohtoon, mutta kello palaa nyt koko ajan täydellä teholla myös virran ollessa pois päältä ja auto sammuksissa.

Tämä nyt ei varsinaisesti haittaa, mutta parempihan se olisi jos kaikki toimisi kuin pitääkin.

Selvittelen huomenna sähkömittarin kanssa tätä sotkua, mutta tietääkö joku kuinka nuo johdot tulisi kytkeä?

Edit: muokkasin otsikon sopivaksi

« Viimeksi muokattu: 13.03.18 15:20 kirjoittanut Jone »

Poissa Slider

  • Second in command
  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 2893
  • Galant VR-4 Monte Carlo e39
    • Profiili
Kellolla ja mankalla on sama sulake.

Poista ylimääräiset viritykset ja vaihda sulake. :)
1-3-crank-4-2-1-walk-3-4-2.. That´s just a normal day with a 7-bolter.
Oma panokseni tuuleen huutamiseen somessa: https://twitter.com/oh5ealan

Poissa Jone

  • Viestejä: 20
    • Profiili
Viritykset poistettu ja sulake vaihdettu. Kello toimii normaalisti ja radio toimii virtalukon kautta.

Nyt on sellainen ongelma, että kaiuttimet alkoivat särkemään bassoa! Kaikki on kytketty normaalisti kytkentäkaavion mukaan paitsi kaiuttimien maadoitus on suoraan rungossa vaikka ohjekirja käskeekin kaiuttimet maadoittamaan soittimen johtoihin. Tämä siksi, että kytkiessäni kaiuttimen maadoituksen soittimeen kaiuttimet särkevät vielä enemmän ja musiikin kuuntelu on suorastaan tuskallista!

Kaiuttimet näyttävät päälisin puolin ehjältä ja ovat aiemmin toimineet täydellisesti samalla soittimella. Kytkennät ovat oikein.

Vinkkejä?

Poissa Mikez

  • Viestejä: 199
  • Eclipse GS
    • Profiili
Viritykset poistettu ja sulake vaihdettu. Kello toimii normaalisti ja radio toimii virtalukon kautta.

Nyt on sellainen ongelma, että kaiuttimet alkoivat särkemään bassoa! Kaikki on kytketty normaalisti kytkentäkaavion mukaan paitsi kaiuttimien maadoitus on suoraan rungossa vaikka ohjekirja käskeekin kaiuttimet maadoittamaan soittimen johtoihin. Tämä siksi, että kytkiessäni kaiuttimen maadoituksen soittimeen kaiuttimet särkevät vielä enemmän ja musiikin kuuntelu on suorastaan tuskallista!

Kaiuttimet näyttävät päälisin puolin ehjältä ja ovat aiemmin toimineet täydellisesti samalla soittimella. Kytkennät ovat oikein.

Vinkkejä?
Särkee = sähköteho loppuu = huonot sähköt mankalla? Siis oliko sama setti samassa autossa kiinni vai jossain toisessa? Pistä virtalukon jälkeinen +12V (se joka aiemmin tuli mankalle jännitesyöttönä) ohjaamaan relettä, joka kytkee sähköt akulta (sulakkeen kautta) mankalle. Voi joskus olla aika heikot sähköt vakiojohtosarjojen kautta.

Tarkoitatko maadoituksella kaiuttimen rungon maadoitusta, vai kelan "miinusta"? Kyllä ne kelan piuhat pitää kytkeä aina mankan johtosarjoihin, "maista" eli rungosta johtuu varmasti vaikka minkälaista häiriötä. Ja tietenkin kelan napaisuus vaikuttaa, vaiheet pitää olla samat kaikilla kajareilla.
--- Ruoste on ikuista ---

Galant GLSi Dyn4, 2,0 E38 4G63 300tkm
Eclipse GS -94, 2.0 D22A 4G63 310tkm
ex: Lancer GL -96, 1.3 CK1A 4G13 320tkm

Poissa Jone

  • Viestejä: 20
    • Profiili
Särkee = sähköteho loppuu = huonot sähköt mankalla? Siis oliko sama setti samassa autossa kiinni vai jossain toisessa? Pistä virtalukon jälkeinen +12V (se joka aiemmin tuli mankalle jännitesyöttönä) ohjaamaan relettä, joka kytkee sähköt akulta (sulakkeen kautta) mankalle. Voi joskus olla aika heikot sähköt vakiojohtosarjojen kautta.

Tarkoitatko maadoituksella kaiuttimen rungon maadoitusta, vai kelan "miinusta"? Kyllä ne kelan piuhat pitää kytkeä aina mankan johtosarjoihin, "maista" eli rungosta johtuu varmasti vaikka minkälaista häiriötä. Ja tietenkin kelan napaisuus vaikuttaa, vaiheet pitää olla samat kaikilla kajareilla.
Sama setti oli samassa autossa kiinni ja soi kuin unelma (jos näin voi sanoa neljästä pikkukajarista ja nuppimankasta). Maadoituksella tarkoitan sitä kelan miinusta ja jos ne kytkee soittimen johtoihin niin musiikista tulee kuuntelukelvotonta. Soittimesta lähtevä musta piuha on myös rungossa kiinni.

Kokeilen huomenissa vielä sillä uudemmalla Sonyn soittimella ja jos ei sillä ala kuulumaan niin täytyy varmaan alkaa purkamaan sisustaa ja tarkistelemaan johtosarjoja.

Poissa Mikez

  • Viestejä: 199
  • Eclipse GS
    • Profiili
Sama setti oli samassa autossa kiinni ja soi kuin unelma (jos näin voi sanoa neljästä pikkukajarista ja nuppimankasta). Maadoituksella tarkoitan sitä kelan miinusta ja jos ne kytkee soittimen johtoihin niin musiikista tulee kuuntelukelvotonta. Soittimesta lähtevä musta piuha on myös rungossa kiinni.

Kokeilen huomenissa vielä sillä uudemmalla Sonyn soittimella ja jos ei sillä ala kuulumaan niin täytyy varmaan alkaa purkamaan sisustaa ja tarkistelemaan johtosarjoja.
Juu helpoin taitaa olla vetää mankan takaa uudet piuhat joka kaiuttimelle. Kohtuu helppo homma kuitenkin, taitaa olla nopeampi tehdä kuin etsiä vikaa esim. orkkis johtosarjoista.
--- Ruoste on ikuista ---

Galant GLSi Dyn4, 2,0 E38 4G63 300tkm
Eclipse GS -94, 2.0 D22A 4G63 310tkm
ex: Lancer GL -96, 1.3 CK1A 4G13 320tkm

Poissa Jone

  • Viestejä: 20
    • Profiili
Sonyn mankka on nyt asennettu ja soi hyvin! Jonkinlainen maadoitusongelma sen täytyi olla kun nuppimankalla soi niin huonosti, mutta välttää se tuo nykyaikainen Sonykin. :peukku

Uudessa soittimessa on jokaiselle kaiuttimelle + ja - johdot joten kytkeminen oli helppoa.
« Viimeksi muokattu: 12.03.18 17:44 kirjoittanut Jone »