Kirjoittaja Aihe: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus  (Luettu 1440 kertaa)

Poissa Görand

  • Viestejä: 16
    • Profiili
Terve! Eli nopealla haulla en juuri tästä aiheesta oikein valmista topiccia löytänyt niin koitetaan aloittaa uusi,toivottavasti meni oikeaan paikkaan.

Eli 7 evosta pitäisi perästä purkaa sen verran että pääsisi pohjaan käsiksi. Pitäisi ruosteet hioa pois ja uutta maalia ja massaa päälle.

Olisko antaa vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon purkaessa? Lähteekö vetarit irti murikasta kun perää tiputtaa vai pitääkö ensin irroittaa navoista? Myös takakelkan joutuu varmasti irroittamaan, samalla sen puhaltaisi ja maalia niskaan.

Myös ruostesuojaukseen saa antaa vinkkejä, olen kyllä lukenut ruostesuojaus topicin mikä täältä foorumilta löytyy. Itse olisi nyt tarkoitus hioa pelti puhtaaksi, annitrolia, happo pohjamaalia, kotelosuoja ja lopuksi massa päälle. Ei ole paljoa kokemusta ruostesuojaus hommista mutta nyt näytti siltä kyllä että piakkoin pitäisi jotain tehdä että ei pahemmaksi pääse menemään.

Kiitokset etukäteen.
Mitsua ja Subarua

Paikalla Basbarduu

  • *Hallituksen PJ*
  • Hallitus
  • Viestejä: 4447
  • V GSR & CZT
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #1 : 12.03.18 21:58 »
Ihan oikeaan paikkaan kirjoitit.

Kannattaa ottaa apurunko ekana pois edestä ja sitten kardaani irti. Vetarit suosittelen ottamaan irti ulkopäästä ja pudottamaan perän kanssa alas.
If in doubt, go flat out.

Poissa Görand

  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #2 : 12.03.18 22:26 »
Ihan oikeaan paikkaan kirjoitit.

Kannattaa ottaa apurunko ekana pois edestä ja sitten kardaani irti. Vetarit suosittelen ottamaan irti ulkopäästä ja pudottamaan perän kanssa alas.
selvä homma, kiitoksia!  :)
Mitsua ja Subarua

Paikalla Basbarduu

  • *Hallituksen PJ*
  • Hallitus
  • Viestejä: 4447
  • V GSR & CZT
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #3 : 13.03.18 08:05 »
Lisätään nyt vielä sen verran että suosittelen suojaamaan AYC letkujen paikat ja ilmausnipat heti kun perä on irti ja pesemään sen ennen kuin ottaa vetareita irti.
If in doubt, go flat out.

Poissa -JP-

  • Club Member
  • Viestejä: 6901
    • Profiili
    • www.lancerregister.com
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #4 : 13.03.18 10:27 »
Lisätään nyt vielä sen verran että suosittelen suojaamaan AYC letkujen paikat ja ilmausnipat heti kun perä on irti ja pesemään sen ennen kuin ottaa vetareita irti.

??
MLR AT SPA 2009 2010 2011 2012 2014 2015 NURBURGRING 2009 2010 2011 2012 2014 2015  NURBURGRING GP TRACK 2011  MLR SS CASTLE COMBE 2015 BLYTON PARK 2015

Paikalla Basbarduu

  • *Hallituksen PJ*
  • Hallitus
  • Viestejä: 4447
  • V GSR & CZT
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #5 : 13.03.18 10:41 »
Siis ennen kuin ottaa vetarit irti perästä. On paljon mukavampi askarrella sen murikan kanssa kun se ei ole aivan sonnassa.
If in doubt, go flat out.

Poissa Görand

  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #6 : 13.03.18 22:22 »
Siis ennen kuin ottaa vetarit irti perästä. On paljon mukavampi askarrella sen murikan kanssa kun se ei ole aivan sonnassa.
niin joo aivan, en ole tullut ajatelleeksi tuota AYCta. Eli letkut voi ottaa irti kyllä ilman että tarvitsee ilmata tms vai? Tuleeko öljyä pihalle, pitääkö tulpata tms? AYC uusi tuttavuus itselleni, niinkuin koko autokin.
Mitsua ja Subarua

Poissa -JP-

  • Club Member
  • Viestejä: 6901
    • Profiili
    • www.lancerregister.com
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #7 : 13.03.18 22:36 »
niin joo aivan, en ole tullut ajatelleeksi tuota AYCta. Eli letkut voi ottaa irti kyllä ilman että tarvitsee ilmata tms vai? Tuleeko öljyä pihalle, pitääkö tulpata tms? AYC uusi tuttavuus itselleni, niinkuin koko autokin.

Tulee öljyä pihalle ja pitää ilmata. Tulpatakin kannattaa jos sopivia tulppia löytyy.

Jos itse samaan hommaan ryhtyisin niin melkein kaiken sieltä auton takaosasta purkaisin pois. Jarruputket ja letkut ehkä jäisi ?
MLR AT SPA 2009 2010 2011 2012 2014 2015 NURBURGRING 2009 2010 2011 2012 2014 2015  NURBURGRING GP TRACK 2011  MLR SS CASTLE COMBE 2015 BLYTON PARK 2015

Poissa Harri K

  • Club Member
  • Viestejä: 13192
  • monenlaista kippoo....
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #8 : 14.03.18 09:01 »
Ihan oikeaan paikkaan kirjoitit.

Kannattaa ottaa apurunko ekana pois edestä ja sitten kardaani irti. Vetarit suosittelen ottamaan irti ulkopäästä ja pudottamaan perän kanssa alas.
apurunko edestä? ensin alas? miksi?

Helpoinhan on:
1. irrota kardaani irti perämurikasta sekä kardaanin tukilaakerit ja nappaa koko kardaani pois (huom! kulmavaihteesta tulee öljyt sitten ulos kardaanin jatkeesta) Voit toki jättää kardaani paikallee jossei se haittaa siellä työskentelyä eli sitten vain kardaanin laipasta ruuvit irti perämurikasta (merkkaa kardaanin asento tussimerkinnällä että tulee samaan "vaihekulmaan")
2. Poista pakoputki (helpoin kokonaisena melkeepä)
3. irroita AYC putket (helpoin ehkä perämurikasta tai sitte AYC pumpun kyljestä,voit tässä vaiheessa jättää ne toisesta päästä kii jompaa kumpaan)
4 Avaa vetarien mutterit ulkopäästä ja ota perämurikka alas vetareineen kaikkineen. Tai jos vetarit otat irti niin toisen puolen alatukivarret pitää sitten irrotella jommasta kummasta tukivarren päästä (ja kyllä, saa sen perämurikan alas kyllä ilman vetarien irrotusta mutta vaatii että toisen pyörän jousi/iskari paketti on painettuna "yläasentoon" ja toinen sitten ala-asennnossa. Menee siis kikkailuksi.
5. pudota takakelkka alas
6. pura AYC pumppu pois (jos haluat senkin nurkana eli vasemman takanurkan siivota.)

Paikalla Basbarduu

  • *Hallituksen PJ*
  • Hallitus
  • Viestejä: 4447
  • V GSR & CZT
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #9 : 14.03.18 10:00 »
apurunko edestä? ensin alas? miksi?
Ihme saivartelua ???. Taka-apurunko tietenkin.


Helpoinhan on:
1. irrota kardaani irti perämurikasta sekä kardaanin tukilaakerit ja nappaa koko kardaani pois (huom! kulmavaihteesta tulee öljyt sitten ulos kardaanin jatkeesta) Voit toki jättää kardaani paikallee jossei se haittaa siellä työskentelyä eli sitten vain kardaanin laipasta ruuvit irti perämurikasta (merkkaa kardaanin asento tussimerkinnällä että tulee samaan "vaihekulmaan")
2. Poista pakoputki (helpoin kokonaisena melkeepä)
3. irroita AYC putket (helpoin ehkä perämurikasta tai sitte AYC pumpun kyljestä,voit tässä vaiheessa jättää ne toisesta päästä kii jompaa kumpaan)
4 Avaa vetarien mutterit ulkopäästä ja ota perämurikka alas vetareineen kaikkineen. Tai jos vetarit otat irti niin toisen puolen alatukivarret pitää sitten irrotella jommasta kummasta tukivarren päästä (ja kyllä, saa sen perämurikan alas kyllä ilman vetarien irrotusta mutta vaatii että toisen pyörän jousi/iskari paketti on painettuna "yläasentoon" ja toinen sitten ala-asennnossa. Menee siis kikkailuksi.
5. pudota takakelkka alas
6. pura AYC pumppu pois (jos haluat senkin nurkana eli vasemman takanurkan siivota.)
Itse muuttaisin Harrin ohjetta sen verran että ottaisin Catbackin eka pois ja kardaani vaan irti perästä.
Koiranluut tossa joutuu myös ottamaan auki toisesta päästä ja alapäähän niissä on paljon helpompi.
Sitten TAKA-apurunkoa irrottamaan ja sen jälkeen se perä mutta voihan sen ottaa koko pakettinakin pois.
If in doubt, go flat out.

Poissa Harri K

  • Club Member
  • Viestejä: 13192
  • monenlaista kippoo....
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #10 : 14.03.18 11:00 »
Ihme saivartelua ???. Taka-apurunko tietenkin.

Itse muuttaisin Harrin ohjetta sen verran että ottaisin Catbackin eka pois ja kardaani vaan irti perästä.
Koiranluut tossa joutuu myös ottamaan auki toisesta päästä ja alapäähän niissä on paljon helpompi.
Sitten TAKA-apurunkoa irrottamaan ja sen jälkeen se perä mutta voihan sen ottaa koko pakettinakin pois.


mä en ymmärrä vaa miksi seiskas irrotat taka-apurungon irrottamatta perämurikkaa ensin =)
Ja tietäen jo näide autoje ikämäärän niin yleensä catbackin irrotus on tekemätön paikka, varsinki jos kysees orkkis putkisto vieläpä. Eli helpoin napata alas koko putkisto  ::) trust me,been there,done that.

Poissa -JP-

  • Club Member
  • Viestejä: 6901
    • Profiili
    • www.lancerregister.com
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #11 : 14.03.18 11:51 »
mä en ymmärrä vaa miksi seiskas irrotat taka-apurungon irrottamatta perämurikkaa ensin =)
Ja tietäen jo näide autoje ikämäärän niin yleensä catbackin irrotus on tekemätön paikka, varsinki jos kysees orkkis putkisto vieläpä. Eli helpoin napata alas koko putkisto  ::) trust me,been there,done that.

+1

Tuohon vielä lisäksi : Ihan sama mitä ensin irroittaa, jos kaiken takaosasta purkaa pois, kun vaan saa osat lattialle. Sinne on aivan turha jättää yhtään osaa paikoilleen, jos hyvin haluaa hommat tehdä.

Samalla voi vaihdella alustan puslat ja entisöidä muitakin osia, vaikka AYC pumpun.
MLR AT SPA 2009 2010 2011 2012 2014 2015 NURBURGRING 2009 2010 2011 2012 2014 2015  NURBURGRING GP TRACK 2011  MLR SS CASTLE COMBE 2015 BLYTON PARK 2015

Paikalla Basbarduu

  • *Hallituksen PJ*
  • Hallitus
  • Viestejä: 4447
  • V GSR & CZT
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #12 : 14.03.18 12:01 »
Ja tietäen jo näide autoje ikämäärän niin yleensä catbackin irrotus on tekemätön paikka, varsinki jos kysees orkkis putkisto vieläpä. Eli helpoin napata alas koko putkisto  ::) trust me,been there,done that.
En oo tainnut nähdä koskaan yhtään seiskaa alkuperäisellä putkistolla. Mutta Görand tekee varmaan oman tilanteen mukaan helpoimman kautta. Itselläni on rajallisesti tilaa käytettävissä tallissa ja jo pelkästään sen takia en yleensä pura osia jotka eivät vaikuta kyseiseen remonttiin.

+1

Tuohon vielä lisäksi : Ihan sama mitä ensin irroittaa, jos kaiken takaosasta purkaa pois, kun vaan saa osat lattialle. Sinne on aivan turha jättää yhtään osaa paikoilleen, jos hyvin haluaa hommat tehdä.

Samalla voi vaihdella alustan puslat ja entisöidä muitakin osia, vaikka AYC pumpun.
+1
If in doubt, go flat out.

Poissa Görand

  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #13 : 14.03.18 23:11 »
Kiitos paljon kaikista vastauksista! Oikein asialliselta foorumilta tämä kyllä vaikuttaa täytyy myöntää ;D

Uskon että riittää kun kardaanin ottaa vain murikasta irti, ja pakoputkesta vain catbackin pois. Pahimmat kohdat kun ovat juurikin tuolla perämurikan päällä.

Ja tosiaan ollut ajatuksena samalla puslia sinne vaihdella.

Tuo AYC ilmaukseen tarvitsee evoscannin ilmeisesti? Vai muistanko väärin että sai ilmattua AYC jotenkin muutenkin kikkailemalla, ja vaikka ei saisi ilmattua niin oliko siitä ns haittaa ajella vaikka siellä ilmaa olisikin tietenkään se ei varmaan toimi niinkuin pitäisi?  AYC pumppu kyllä pitäisi varmaan muutenkin huoltaa/vaihtaa mutta se hoidetaan joskus myöhemmin, muut harrastukset vaativat sen verran rahaa ja aikaa tällä hetkellä  :-[.

Kiitokset vielä kertaalleen
Mitsua ja Subarua

Poissa [elle]

  • Hallituksen Toimihenkilö
  • Valvoja
  • Viestejä: 1445
  • @Nordschleife
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #14 : 15.03.18 05:55 »

AYC järjestelmän ilmaukseen voin suositella Evolution Hydraulicsin ilmauslaite  :peukku

Ei ole halpa mutta säästää hermoja  ;D

Tällainen ketju löytyy mistä löydät mun muassa vinkkejä ilmauksesta
AYC öljyjen vaihto

Tervetuloa forumiin! Ehkä liityt vielä klubiin niin saisimme ehkä järjestetty kesällä ”Pohjanmaa-miitti”?   8)
don't lose a diamond while chasing glitter
---------------------------------------------------

having a hobby takes most of your free time and money..
having a passion takes all of it.

Poissa Görand

  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #15 : 15.03.18 23:09 »
AYC järjestelmän ilmaukseen voin suositella Evolution Hydraulicsin ilmauslaite  :peukku

Ei ole halpa mutta säästää hermoja  ;D

Tällainen ketju löytyy mistä löydät mun muassa vinkkejä ilmauksesta
AYC öljyjen vaihto

Tervetuloa forumiin! Ehkä liityt vielä klubiin niin saisimme ehkä järjestetty kesällä ”Pohjanmaa-miitti”?   8)
selvä homma, tuommoisesta laitteesta en ole aiemmin kuullutkaan.

Katsotaan josko sitä klubiin jossain vaiheessa liittyisikin :peukku
Mitsua ja Subarua

Poissa -mulizor-

  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #16 : 03.04.18 18:24 »
Morjes. Tein ite saman homman nyt talvella eli koko peräpää purettiin alas jokaisesta osasta lähtien. Siirsin ite ayc pumpun paksii ja kaikki puslat lähti peräpäähän vaihtoon. Perämurikan osat hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Kannataa tarkistaa ne perään menevät tuki/kiinnitysraudat mitä menee kummallakii puolel siinä sivussa itel meni muutamasta kohdasta koputtamalla läpi,Etenkii oikee puoli mistä putki menee oli aivan mätä.. Homma on kyl muuten ihan yksin kertanen paitsi vasemmanpuolen vetari ei lähteny navan boorist ihan helpost irti, piti rakennella ulosvedin, mut voihan sen toki ottaa perän puolelt.

Poissa kaahari

  • Viestejä: 150
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #17 : 03.04.18 19:07 »
Siirsin ite ayc pumpun paksii
Hiukan alkup aiheen vierestä... mutta kuitenkin: ostitko letkut ns kittinä vai teetitkö? Nuo ayc letkut aika yksiselitteiset mutta miten tuo acd, veditkö uuden letkun eteen asti vai onko siinä liitos välillä?
Supra MKIV TT 6spd -93 (LHD)
Evo VII FQ300 5spd -02 (RHD)

Poissa -mulizor-

  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Evo 7, peräpään purkaminen ja pellien suojaus
« Vastaus #18 : 03.04.18 19:16 »
Hiukan alkup aiheen vierestä... mutta kuitenkin: ostitko letkut ns kittinä vai teetitkö? Nuo ayc letkut aika yksiselitteiset mutta miten tuo acd, veditkö uuden letkun eteen asti vai onko siinä liitos välillä?


Uudet letkut tein töissä. Lähtöliittimet pumpulta ja perästä  piti käydä erikseen hakemassa tohon  etrasta, 6.5e olis ollu hinta per liitin mut pisti sit 5 liitintä 10euroon :) acd letku jatkettiin siihen samaan liittimeen mistä se sinne keulaan lähtee, 1/4 kierre pakankaa siihen ja liitos.
Löytyyhän noihin niit kittejäkii mut helpommin varmaan pääsee ku menee etraa, taikka vastaavaa hydrauliikka liikkesee ja teetättää letkut ja ostaa liittimet, halvempikii aika varmast.