Kirjoittaja Aihe: Evo 6 moottorin kunnostus  (Luettu 284 kertaa)

Poissa Pitqlainen

  • Viestejä: 10
    • Profiili
Evo 6 moottorin kunnostus
« : 19.06.18 18:04 »
Elikkä kävi niin hauskasti että kk-laakerit petti ja samalla kampiakselin laakeripinta pilalla joten nyt sitten koneen kunnostus edessä. Auto toimittaa jokapäivästä käyttöautoa joten mitään överi tehoja ei lähdetä hakemaan,mutta kun kerran ruetaan tekemään niin tehään kunnollinen kerralla ja sillee että vaikka johonkin 350hv pääsis.
Veikkaus että voitelu petti kun sinertäväks menny kk-laakerit ja ja kampiakselin kaula.

Kysymyksiä/mietiskelyjä:

Budjetti=2500-4000e


Mitä tehdä kampiakselille:koneistamolla täyttö ja koneistus alkuperäisiin mittoihin, koneistus alikokoon ja alikoko kk-laakerit, ostaa käytetty?

Öljypumppu uusittava,mutta aika suolasen hintasia alkuperäiset joten onko muun merkkisiä kunnollisia pumppuja jota kannattaa harkita?

Kiertokanget ja männät: merkki ?

Kansi menee pajalle niin kannattaako samalla jotain päivittää kanteen?

Kytkin: kestääkö vakio vai esim 9 kytkin ja vauhtipyörä?

Mitä muuta uusittavaa?

Onko jotain mitä kannattaa päivittää/vaihtaa parempaan ?


Mistä kannattaa osia tilailla jos vaikka vähän edullisemmin saisi kun suomen hinnoilla?

Täältä paljon lueskellu jo juttuja mutta olis mukava jos sais tähän yhteen paikkaan tätä tietoa.

Kaikki yleistietokin tervetullutta aiheeseen liittyen ja kiitokset jos joku jaksaa vastailla.


Poissa ihavaajuuso

  • Club Member
  • Viestejä: 159
  • Evo 4, 530d
    • Profiili
Vs: Evo 6 moottorin kunnostus
« Vastaus #1 : 19.06.18 23:57 »
Jos meinasit kasata moottorin uusilla männillä, veiveillä, sekä ehkä uudella kampiakselilla jos vanha on mennyt niin huonoon kuntoon ettei sitä voi käyttää, alkaa budjetti olla jo siinä. Eikä sitä tiedä riittääkö kanteen pelkkä pinnan suoristus vai pitääkö tehdä muutakin. Jos vielä kytkimen ja mahdollisesti vauhtipyörän vaihdat alkaa jo budjetin yläraja paukkua.

Ootko miettiny sellaista vaihtoehtoa, että ostaisit käytetyn ehjän moottorin tilalle?

Poissa Makeko

  • Club Member
  • Viestejä: 1130
  • V RS & Civic FK
    • Profiili
Vs: Evo 6 moottorin kunnostus
« Vastaus #2 : 20.06.18 07:01 »
Ainanki 5-8k€ voit varailla. Hyvä kannattaa tehdä. Hieman pienemmällä budjetilla niin hoonaus nykyiseen alakertaan ja ysin veivit pinnoitetuilla männillä (AMW:lta saa näitä). Tai sitten vaihtomoottori tosiaan edullisemmin sellaisenaan. Vakiotkin kestävät sen vajaa 400hp hyvällä huollolla.
Time Attack Club Champion #2014 #2015 #2016

Poissa Basbarduu

  • *Hallituksen PJ*
  • Hallitus
  • Viestejä: 4474
  • V GSR & CZT
    • Profiili
Vs: Evo 6 moottorin kunnostus
« Vastaus #3 : 20.06.18 09:30 »
Mitä tehdä kampiakselille:koneistamolla täyttö ja koneistus alkuperäisiin mittoihin, koneistus alikokoon ja alikoko kk-laakerit, ostaa käytetty?
Osta tilalle ehjä.

Öljypumppu uusittava,mutta aika suolasen hintasia alkuperäiset joten onko muun merkkisiä kunnollisia pumppuja jota kannattaa harkita?
Tässä kohtaa kannattaa käyttää vain alkuperäistä. Samalla tulee kokonaan uusi front case. Vinkki: Club Memberit saavat alennusta OE-osista.


Kiertokanget ja männät: merkki ?
Tuolla budjetilla ja tehotavoitteella suosittelen käytettyjä Evo9 mäntiä ja kankia.

Kansi menee pajalle niin kannattaako samalla jotain päivittää kanteen?
Pelkkä oikaisu riittää nuihin tavoitteisiin.

Kytkin: kestääkö vakio vai esim 9 kytkin ja vauhtipyörä?
Riippuu todella pitkälti käytöstä. Mutta 350hv tehoilla vakio riittää jos ei launchaile. Mystinengalant käytti vuosia Sachsin Evo7-9 vakiokytkintä huomattavasti tehokkaammassa ja hieman raskaammassa autossa.

Onko jotain mitä kannattaa päivittää/vaihtaa parempaan ?
Nostajat kannattaa vaihtaa 3mm reiällisiin jos ei ole jo vaihdettu ja pestä joka tapauksessa.

Kysy tarjous osista paikallisesta varaosaliikkeestä saatat yllättyä positiivisesti. Itse ostin juuri jarrupalat Evoon ja edes MLR alennuksilla Ross sport ei päässyt lähellekään hinnoissa tuota lähimarkettia.
If in doubt, go flat out.