Sitä lämmitystä ohjaa varmaan joku Skynet tai vastaava. Logiikka uupuu välillä ihan totaalisesti. Esimerkkejä omista havainnoista:
Lähden liikkeelle työpaikalta 18-asteisesta tallista, jossa auto seissyt koko päivän. Ulkona keli muutaman asteen plussalla. Asetan lämpötilapyynnin 16 asteeseen ajatuksena että auto ei anna sisätilojen viiletä tuon alle ajon aikana. Kun olen ajanut muutaman kilsan, on ulkolämpötilamittari laskenut muutamaan lämpöasteeseen ja hiljalleen alkaa lämmitysvastus heräilemään lämmittämään sisääntulevaa ilmaa. Tästä hetki eteenpäin, niin polttomoottori hyrähtää käyntiin.
Jos teen vastaavan harjoituksen, mutta säädänkin lämpötilapyynnin lähtiessä 20 asteeseen, ei polttomoottori käynnisty missään kohtaa ajoa.
Ajan sähköllä kotiin, autossa sisällä noin 20 astetta ja ulkolämpötila muutama aste plussalla, moottorin lämpö jotain 15 asteen tienoilla. Jätän auton kotipihalle parkkiin naama aurinkoon päin, jolloin auton sisälämpötila ei putoa kauhean nopeaa tahtia aurinkoisena päivänä. Palaan 20 min myöhemmin autolle lähteäkseni liikkeelle, tässä vaiheessa auton sisätila on jäähtynyt 18 asteeseen. Käynnistän auton lämpötilapyynti 20 asteessa, ja polttomoottori käynnistyy.
Auto seisoo kotipihalla yön, aamulla esilämmitän sitä noin 20 minuuttia. Ulkolämpötila muutaman asteen plussalla ja kun lähden liikkeelle, on auton sisälämpötila 18 astetta. Käynnistän auton 20 asteen lämpötilapyynnillä ja ajan sähköllä koko matkan töihin.
Siis samalla ulkolämpötilalla kun autossa on sisällä 18 astetta, polttomoottori käynnistyy, jos tuo lämpö vanhaa jäännöslämpöä (ei esilämmitetty auton lämmittimellä), mutta ei käynnisty jos lämpö on saatu aikaan auton omalla lämmittimellä. Kun lämpimästä tallista ulos ajaessa pyynti on tallin lämpötilaa korkeampi, ei kone käynnisty, mutta alemmalla pyynnillä käynnistyy. Logiikka? En ole keksinyt muuta kuin että lämmityselementin ollessa valmiiksi lämmin kun todellinen lämmityksentarve ilmenee, toteaa auto että polttomoottoria ei tarvita. Jos elementti on kylmä, käynnistetään polttomoottori. Järjettömintä tässä on se, että ICE:tä käytetään vain hetki ja se sammutetaan kun koneen lämpötila on luokkaa 30 astetta. Eli siitä ei edes lopulta oteta mitään lämpöä ohjaamoon.
Ahkeralla esilämmittämisellä aamuisin on voinut ajaa pelkällä sähköllä pikkupakkasilla, vaikka lämpötilapyynti ollut 18-20 astetta. Ongelma on vain se, että jos sammutan auton kun vien lapsia päiväkotiin, ja olen vähänkin pidempään lapsia jättämässä, uudelleen liikkeelle lähtiessä auto on jo sen verran jäähtynyt, että polttomoottori saattaa käynnistyä. Ja muutenkin aina silloin tällöin tulee oltua paikassa, jossa esilämmityksen käynnistys etänä ei onnistu ja aikataulu on sen verran häilyvä, ettei ajastaminenkaan luonnistu. Tai sitten ei ole latausmahdollisuutta ja haluaa säästää sähköä ajamiseen.
Pehvanlämmittimen testailuun liittyen: jätin eilen illalla auton pihalle ilman lämpötila-anturia tai vastusta. Aamulla 15-20 min esilämmitystä ja auto käyntiin -> polttomoottori käynnistyi saman tien. Kävin tuikkaamassa vastuksen paikalleen, ja ajot hoitui sähköllä. Eli pelkkä anturin poistaminen voi toimia hetken, mutta ei enää seuraavana päivänä.
Aamulla ajoin vastus paikoillaan kymmenisen kilsaa esilämmitetyllä autolla 20 asteen pyynnillä. Näytti ohjaamon lämpötila vakiintuvan 15 asteen tienoille. Hetken päästä ajoin reilut 10 km 23 asteen pyynnillä, ja lämpötila ohjaamossa asettui 20 asteeseen. Tällä asetuksella myös puhallusautomatiikka säätyi toisin kuin 20 asteen pyynnillä. Selvästi siis se että pyynti on yli vastuksen valehteleman 21 asteen vaikuttaa tuon automatiikan toimivuuteen.