Keskustelua ajoakun kunnosta

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Yllättävän tasaisesti jakaantuneet vastaukset. Hyvä ettei kenelläkään vastanneista ole sentään alle tuon 65%.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Onko kukaan saanut selville mitä se akunvaihto oikeasti maksaa ??? Onko vaihdon jälkeen mikä takuu v / km ?
Itse olen ostanut muutaman akun tavalliseen autoon ja aina on akun myyjä tiennyt mitä se maksaa.
Tämä e autoilu tuntuu akun osalta olevan kuurupiiloa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Onpa tullut raju pudotus. Nuin lyhyellä matkalla. Millaista ajoa ajat ja millaisia latauksia normaalisti? Käytätkö pikalatausta?
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Ei ole pikalatausta käytetty tässä autossa WatchDog historian mukaan kuin 16ah, muuten hidasta.

Itsellä päivittäinen työmatka 8km suuntaansa + päiväajot, akku menee joka päivä tyhjästä nollaan niin sanotusti.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Uusi pykälä äänestykseen. Alle 60%
Nii vissii mun kannattais olla viel myyjäliikkeeseen yhteydessä kun ei oo viel puolta vuotta auto ollut mulla vai onko suoraa vaa mitsuun sitten yhteys? (luulis et menis sit takuusee kun ylläri pylläri meikän kohdalle onnistuin vetämään pohjalukemat tähänkin)
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Nii vissii mun kannattais olla viel myyjäliikkeeseen yhteydessä kun ei oo viel puolta vuotta auto ollut mulla vai onko suoraa vaa mitsuun sitten yhteys? (luulis et menis sit takuusee kun ylläri pylläri meikän kohdalle onnistuin vetämään pohjalukemat tähänkin)

Suosittelen olemaan yhteydessä molempiin.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019

Liitetiedostot

  • Screenshot_2020-04-07-23-00-35.jpg
    Screenshot_2020-04-07-23-00-35.jpg
    61.5 KB · Lukukerrat 355

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Onhan tuota Barathin autoa ladattu aika aktiivisesti. Kun jakaa ladatut ampeeritunnit akun iällä päivinä, on tulos, että akku on keskimäärin ladattu tyhjästä täyteen lähes joka päivä.

Toki kun kilsoja katselee, niin on selvää ettei autolla myöskään ole pelkällä sähköllä ajettu.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Paljonkohan tuolla barathin autolla on pelkällä sähköllä range enää ollut?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Lämpötilasta riippuen 15-18 km arvioisin.

Käytettyjä autoja kun ostellaan niin auton ikä ja ajetut kilometrit on tärkeitä kriteerejä. Näissä ladattavissa olisi paljonko ladattu kolmas yhtä tärkeä lukema, koska on meitä joille on ykkösasia ajaa sähköllä mahd. paljon ja silloin akkukin on mahdollisesti aika lopussa. Eli kovin säästäväiseltä ei kovin hyvää hybridiä ehkä saa.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Mutta eikös tuo ole vähän niinkuin tämän plug in hybridin tarkoitus, että se arkiajo mennään sähköllä? En oikein ymmärrä ajatusta, että auto olisi kulutettu loppuun 140tkm ajettuna vain siksi, että sitä käytetään siihen tarkoitukseen mihin on ostettu ja tarkoitettu.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Tarkoitin siis mitä päässyt ehkä, en auton näyttämää rangea joka varmaan 20-25 km.

no sitä 25km tosiaan on auto sanonut matkaksi mutta 20km on ollut todellisempi (kylmällä 15km). kerran olisin sen 25km varmaan päässyt kun lämpötila oli yli 10c koko päivän
 

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Mutta eikös tuo ole vähän niinkuin tämän plug in hybridin tarkoitus, että se arkiajo mennään sähköllä? En oikein ymmärrä ajatusta, että auto olisi kulutettu loppuun 140tkm ajettuna vain siksi, että sitä käytetään siihen tarkoitukseen mihin on ostettu ja tarkoitettu.
Sehän se tarkoitus hybridillä on. Ja autonvalmistajilla, että auto kestää sen takuuajan. Eihän se ole tarkoitus, että autot ostetaan lähemmäs 10 vuotta vanhoina, vaan silloinhan ne pitäisi jo paaliin ajaa.

Muistaakseni joku japanilainen autovalmistajakin kehui oman autonsa moottoria, että on kestävä ja kestää koko auton suunnitellun elinkaaren ajan eli sen 200 000km.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Näinhän se on, minkäs teet, ei ole Suomen kansan syytä..

Täti vaihtoi joku aika sitten omaan Yarikseen hybridiakuston, ei siis ole mikään plugari. 3600e kuulema hintaa ja omasta pussista meni, vm.2012, kilsoja en tiedä. Ei mahtanut auton käypäarvo nousta samassa suhteessa..
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Näinhän se on, minkäs teet, ei ole Suomen kansan syytä..

Täti vaihtoi joku aika sitten omaan Yarikseen hybridiakuston, ei siis ole mikään plugari. 3600e kuulema hintaa ja omasta pussista meni, vm.2012, kilsoja en tiedä. Ei mahtanut auton käypäarvo nousta samassa suhteessa..

Täytyy sanoa, että aavistuksen ilmavalta tuntuu hinta:

https://www.toyota.co.uk/hybrid/hybrid-faq/batteries

Tuolta sitten vähän edullisemmin Priuksiin:

https://www.pistokehybridi.fi/prius_hybrid_akku.html

Voisi olettaa, että kun aika on, niin Mitsujenkin akkujen uusinta heitä kiinnostaisi bisneksenä.
 
Viimeksi muokattu

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Katselin tuossa tuota SOH galluppi lankaa ja äkkiseltään tulin siihen päätelmään että onko se sittenkin huono ajaa akku "tyhjäksi" joka päivä vai pitäisikö mieluummin jo pistää laturiin/iskeä save/charge päälle kun on 5-10km vielä jäljellä akuissa. Toinen mitä oon miettinyt että olisiko parempi venailla tunti ennenkuin laittaa laturiin auton jotta akut kerkiävät jäähtymään hieman (onhan ainakin yleisesti lipo akuissa suositeltu että antaa niiden jäähtyä jos ovat kuumat ennenkuin laittaa lataukseen)

Mutta maanantaina pikatestiin ja toivotaan että käy mun osalta hyvin :)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
No tyhjästä täyteen auttaa BMU:ta kalibroimaan tilannetta paremmin. Mutta onhan tuossa muitakin vaikuttavia seikkoja.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Tänään kävin pikatestissä ja totesivat että viikon päästä pitkään testiin koska näytti heilläkin alle 60%. Sanoivat myös että "elvytyksellä" eivät ole koskaan saaneet edes 5% nostettua kapasiteettia joten kyllä alkaa takuuvaihto olemaan aika selkeä peli...
Yllättävää oli kun vein akku tyhjäksi ajettuna auton pikatestiin, niin kun lähdin sieltä näytti akku - - - mutta silti pääsin useamman kilometrin viel ennenkuin polttis löi päälle.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2020-04-27-14-03-38.jpg
    Screenshot_2020-04-27-14-03-38.jpg
    63.2 KB · Lukukerrat 229

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Jotenki vaan tuntuu, että tässä kohta alkaa lyömään jarrut päälle maahantuojan puolesta, kun suomalaiset alkaa vaatia oikeuksiaan :D

Edit; mihin äänestys hävinnyt? Vai hajosiko puhelin.
 
Viimeksi muokattu

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Jotenki vaan tuntuu, että tässä kohta alkaa lyömään jarrut päälle maahantuojan puolesta, kun suomalaiset alkaa vaatia oikeuksiaan

Mulla ei tuo akun kunto näyttänyt paljoakaan sen kummemmalta kun tuo Barathin akku, 63Ah tais olla viimeisin ennen bmu resettiä. Ainoa merkittävä ero on mun auton yli 250tkm ajosuorite. Takuusta ei sen takia voi haaveillakaan.
Jotenkin ei ihan osu kohdalleen akku takuun ehdot jos polttiksella vedetty 200 tkm mittariin vie akun takuun.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Noniin, 4,5% saivat lisää henkeä akkuihin eli melkein 65% päästiin, mutta pistivät siis viestin valmistajalle ja kyselyn leimasta takuutyön suoritukselle. Sitten seuraavaksi siis odotellaan kumileimasimen pätkähdystä...
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tänään soittivat ja ilmoittivat että tehtaan puolesta akkujen vaihto ok, enää pitää odotella maahantuojan kuittausta akkujen kierrätysmaksusta ja sitten uusia akkupaketteja tilaukseen.

Miten Barathilla oli huollot suoritettu? Onko merkkiliikehuollettu ja hoidettu ajallaan. Mielenkiintoista olisi tietää onko suhtautuminen samanlaista mitä VAG konsernilla.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Miten Barathilla oli huollot suoritettu? Onko merkkiliikehuollettu ja hoidettu ajallaan. Mielenkiintoista olisi tietää onko suhtautuminen samanlaista mitä VAG konsernilla.

Ajallaan on hollannissa huollot suoritettu ja ainakin joissain oli muistaakseni mitsun logo leimassa
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Ok. Akustoon liittyviä huoltojahan tässä ei olekaan, joten sinällään huoltohistorialla ei pitäisi merkitystä ollakaan.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Akustossa ei kierrä jäähdytinneste, vaan jäähdytys suoraan ilmastoinnin kylmäaineella.
Olen kyllä huomannut sen huolto-ohjelman EV-jäähdytinneste en vaihdon, mutta akkuun se ei liity.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Eikös tuo hybridijärjestelmä vaadi itsessään omat jäähdytinnesteet? Näin ainain Lexuksissa oli.
 

Antonio

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2019
Eikös tuo hybridijärjestelmä vaadi itsessään omat jäähdytinnesteet? Näin ainain Lexuksissa oli.
Nestekierto koskee vain: invertteriä, "vaihteistoa" osittain.. toyota/lexsus järjestelmässä akun jäähdytys/"lämmitys" hoittuu sisäilman kierron kautta, akuilla on oma lämppäin moottori joko kierrättää sisäilmaa akun läpi.. tästä syystä esim: ikkuna auki ajamista ei suositella.. +ilmastointi elää välillä omaa eläämäänsä kuivattaakseen sisäilmaa.. o_O

Mitsun järjestelmän hybridi nestekierto koskee vain invertteritä, ja taka perää.. etu moottori jäähdytys on öljykiertoinen..
Ja sähkö lämmitys/ moottorin on oma neste kierto..
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Kahden viikon päästä olisi akuston vaihtoaika sitten. Täytynee viimeiset lukemat ottaa obd lukijalla ylös sitten
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Screenshot_20200708-135613.jpg

Siinä viimeinen matka ennen akkujen vaihtoa. Huomenna täys latinkia sitten uusien akkujen kanssa (akut oli tyhjät kun noudin auton)
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
No, ei onneksi tuota tahtia mene. Ainakin omallani ajelee samat kilometrit kuin uudella. Nyt mittarissa 60000 km. Itse vertaan vain ajomatkoja ja sisään menevän virran määrää. Mikä muuten vaihtelee, eli ilmeisesti jokin akun suojaussysteemi välillä alentaa ja välillä korottaa.
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
Laturi näytti ampeerit mitä menee sisään ja profiili oli 100km ajon jälkeen ulkolämpötilan ollessa 18C seuraava:
Alussa 9,4A noin 3 min, sitten tipahti nopeasti 1.4A noin 30min josta nousu 9.4A tuonne 8kwh pintaan ja siitä hiipui 1.4A loppuun kunnes akku ladattu.

Spekulaationa BMU alussa rajoittaa akun latausvirtaa 'kuumassa' akussa tms
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
BMU tekee alussa kennojen balansointisyklin. Se on tavallaan vähän turha, kun balansointi kuitenkin tehdään kuitenkin myös latauksen lopussa. Usein tuon takia jos on vaikka puoli tuntia jossain marketin piuhassa, tuntuu että eihän se ladannut yhtään.. Kun auto turhaan käyttänyt latausajan balansointiin.

Balansointivaiheen saa ohitettua kun katkaisee virrat siinä vaiheessa kun virrankulutus tippuu. Muutama sekunti virrat pois ja takaisin, niin auto jatkaa latausta täydellä teholla eikä yritä balansoitia enää uudestaan.
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
No, ei onneksi tuota tahtia mene. Ainakin omallani ajelee samat kilometrit kuin uudella. Nyt mittarissa 60000 km. Itse vertaan vain ajomatkoja ja sisään menevän virran määrää. Mikä muuten vaihtelee, eli ilmeisesti jokin akun suojaussysteemi välillä alentaa ja välillä korottaa.

Eikös li-ion akku tykkää ~22c lämmöstä jolloin hörii maksimimäärän sähköä? Talvipakkasissa kun range tuppaa huventumaan vaikkei sisätilan lämmitystä käytä.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Eikös li-ion akku tykkää ~22c lämmöstä jolloin hörii maksimimäärän sähköä? Talvipakkasissa kun range tuppaa huventumaan vaikkei sisätilan lämmitystä käytä.

Siinä +20c se optimi on. Liian kylmä/kuuma heikentää tulosta. Lisäksi kovin kuuma ilmasto heikentää akun ikää. Suomen ilmasto on aika hyvä akkujen kestävyyttä ajatellen.

Tuon uudemman PHEV akuston SOH ilmeisesti putoaa alussa enemmän ja sitten rauhoittuu.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
BMU tekee alussa kennojen balansointisyklin. Se on tavallaan vähän turha, kun balansointi kuitenkin tehdään kuitenkin myös latauksen lopussa. Usein tuon takia jos on vaikka puoli tuntia jossain marketin piuhassa, tuntuu että eihän se ladannut yhtään.. Kun auto turhaan käyttänyt latausajan balansointiin.

Balansointivaiheen saa ohitettua kun katkaisee virrat siinä vaiheessa kun virrankulutus tippuu. Muutama sekunti virrat pois ja takaisin, niin auto jatkaa latausta täydellä teholla eikä yritä balansoitia enää uudestaan.

Jaha nyt selvisi tämäkin, minkä takia tuntuu ettei auto ole ladannut yhtään tunnin-kahden Ikea reissun aikana. Tarkoitatko laturin virtaa vai mitä virtaa mikä pitää katkaista?
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
2012 Amperan range nousi talven 40km rangesta kesäkelien + renkaiden vaihdosta 70km maltillisella 85km/h ilman sen kummempia kikkailuja.
2019 Outlanderin 35->45km ei ole yhtä vakuuttava vaikka auto on teknisesti huomattavasti edistyneempi ja en vaihtaisi pois.
 
Ylös Bottom