Outlander PHEV sähköjen totaalinen häviäminen

Marzello71

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
Onko kellään ideaa, mikä voisi olla vikana PHEV 2019:ssä?

Seuraavanlainen oire:

Auton sammuttamisen jälkeen häviää kaikki sähköt. Mittaristo pimeä, keskuslukitus ei toimi, sisävalot ei toimi, takaluukku ei aukea, ... Auto kuin ilman akkua. Sitten hetken päästä kaikki toimii taas, kuten normaalisti. Auto on tehnyt tämän nyt 3-4 kertaa, erilaisissa tilanteissa - eilen pidemmän ajon jälkeen, pari viikkoa sitten siirrettäessä autokatoksesta pois aamulla, kun yön aikana ajoakku ladattu täyteen, kerran kaupan pihassa, ...

Em. ison ongelman lisäksi muutama muukin sähköihin tai auton automaatioväylän toimintaan liittyvä juttu:
  • Yhtenä päivänä vain kuskin ikkunan automaattinen ylös / alas -toiminto pelasi. Muut ikkunat pysähtyivät, kun napista päästi irti, vaikka sen painoi/nosti sen rajan yli
  • Peilit ei aina käänny koria vasten, kun ovet lukitsee
  • Sähköinen takaluukku jäi kerran "pomppimaan" suljettaessa, kunnes nosti sen takaisin ylös. Manuaalisesti sitten kiinni. (mitään ei ollut välissä tms.)
  • Välillä takaluukun avauspainike avaa vain ovien lukituksen - ei luukkua. Ja varmasti painettu vain sitä luukun avausnappia, eikä ovien lukitusnappia.
Deltalle varattu huoltoa 3.8.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Nyt kuulostaa siltä että siellä on joku toimilaite tiltissä. Palaako mitään vikavaloja tai onko mitään vikakoodeja muistissa? Minkä ikäinen 12V akku?
Tuollainen vika on hankala selvitellä ilman oikeanlaisia diagnostiikkavehkeitä mutta hyvä että aika on jo varattuna.
 

Marzello71

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
Ei vikavaloja tai ilmoituksia. Akku on alkuperäinen (4/2019 käyttöönotettu), ei pitäisi mielestäni vielä olla vaihtokuntoinen, mutta voihan se olla.

Ihan, kuin auto boottaisi itsensä tms. Toivottavasti vikakoodeja löytyisi, kun vika on aika harvoin tapahtuva. 3-4 kertaa parin kuukauden aikana.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Kestääkö PHEV ottaa akkujen navat irti ? Jos kestää niin irroita navat esim muutamaksi minuutiksi--> systeemit buuttavat itsensä kun sähköt kytketään takaisin.
Minulla oli aikoinaan Citroen C5 jossa piti aikaajoin tehdä noin ( korjaamolta ohjeistivat asian ).
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Miinuksen kun ottaa irti, se riittää. Kannattaa pitää sellainen puoli tuntia ja kytkeä sitten takaisin. Samalla voi toki testata akun kunnon, jos on välineet.
 

Marzello71

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
Nollaako tuo akun irroittaminen vikamuistin? Sitä en halua, josko siellä olisi jotain, joka johtaisi oikeaan suuntaan vianhaussa. Jos siis joku komponentti on oikeasti vikaantunut.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tuskin vikamuisti nollaantuu. Ja jos vikaa on oikeasti olemassa niin sehän "pomppaa" esiin uudestaan.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Mitsussa ei vikakoodeista kokemusta, mutta muissa yleensä joku pieni vika joka tuonut tauluun merkin ja jo virtojen katkaisu vienyt näkyvistä sen. Mutta vikakoodit lukemalla se löytyy niin kauan kunnes vikamuistista poistetaan. Vakavaa vikaa esim. turvalaite ei saa näytöltä pois kuin nollaamalla.
 

ZAP^

Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2010
Sijainti
Kuopio
Kuulostaa hämärästi Etacs, eli korinohjainlaite probleemalta. Ylhäällä listatut toiminnot mitkä temppuilee niin ovat Etacsin ohjaamia.. voi olla softa päivitys tiedossa tai ohjainlaite viallinen.
 

Marzello71

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
En tiedä löytyikö ongelma, mutta yhden selkeän epäkohdan korjasin. Otin takakontista sen muovikaukalon irti, jotta pääsin mittaamaan akun jännitettä latauksen aikana ja ilman. Latausjännite oli hyvä, mutta auton ollessa irti laturista, jännite oli n. 12.45V (hieman alhainen mielestäni).

Mutta se varsinainen epäkohta oli akun positiivisen navan kaapelikenkä, joka oli nostettavissa helposti irti akusta ilman työkaluja. Kenkää sai kiristää ihan reilusti ja nyt on kiinni. Noita virrattomia aamuja oli viikonloppuna molemmat, eli autoon sai mennä mekaanisella avaimella sisään ja hetken napinpaineluiden ja lauantaina akun miinuskengän irroittamisen ja uudelleenkiinnittämisen jälkeen auton sai hereille. Kun se on "käynnissä", se pelaa ihan ok.

Eilen illalla kirrasin nuo akun liittimet ja ainakin tänä aamuna toimi auto, niinkuin se pitääkin. Toivottavasti oli tuo!
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Lyijy on tosiaan pehmeää joten napojen kosketus heikkenee ajan mittaan. Kun autoni akkukenkä ei enää kiristynyt tiukaksi niin löysäsin sitä hieman ja ruuvasin navan ja kengän väliin ohun puuruuvin = ruuvin kierre leikkasi hyvä kosketuksen. Sen jälkeen ongelmat poistui.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Lyijy on tosiaan pehmeää joten napojen kosketus heikkenee ajan mittaan. Kun autoni akkukenkä ei enää kiristynyt tiukaksi niin löysäsin sitä hieman ja ruuvasin navan ja kengän väliin ohun puuruuvin = ruuvin kierre leikkasi hyvä kosketuksen. Sen jälkeen ongelmat poistui.
Laitoin veljen pösöön ruuvin joskus väliaikaisena korjauksena. No sehän olikin sitten pysyvä korjaus ellei nykyinen omistaja ole korjannut kunnolla.
 
Ylös Bottom