Keskustelua ajoakun kunnosta

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Jaha nyt selvisi tämäkin, minkä takia tuntuu ettei auto ole ladannut yhtään tunnin-kahden Ikea reissun aikana. Tarkoitatko laturin virtaa vai mitä virtaa mikä pitää katkaista?

Ihan siis vaikka töpseli irti ja takaisin. Joko autosta tai seinästä..

Vaikea vaan tietää oikea hetki, jos ei ole jotain virtamittaria mistä näkee milloin lataus hyytyy. Tai hmm, sen taitaa nähdä phev watchdogin kautta myös.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Läheskään joka lataus en ole mitään balansointi jaksoa huomannut, useimmiten n. 4 kwh latauskseen aloittaa 3,25 kw ja vajaan tunnin kuluttua alkaa tasainen lataustehon lasku ollen lopulta enään n. 50w. Toisinaan kyllä tulee jakso jossa latausteho näyttää 0,14 kw mikä varmaan selittyy tuolla balanssoinnilla, olen kuvitellut sen olleen joku jäähdyttely jakso. Eilen taas täysin tyhjästä ladattaessa otti 2,95 kW suurimman aikaa ja tuli tuo 140w osuus.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Vanhoilla akuilla ei pystynyt kiihdyttämään kuin hieman yli 30 kilowatin teholla jonka jälkeen polttis hyppäsi mukaan (kiekkamittarissa vain hieman valkoisten pisteiden puolelle).
nyt uusilla akuilla saa noin 60 kilowatin kiihdytyksen pelkällä sähköllä (kiekkamittarissa vihreän alueen loppuun asti) ennenkuin polttis lähtee päälle.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Näpertelin taulukkoa, lähinnä kun akut näyttäisivät kuluvan "hieman" eri tahtia kilometreihin nähden ja halusin vertailla. Omakin näyttää hyytyvän keskiarvoa nopeammin.

Millanen sun akun peruskäyttö on? ajatko joka päivä tyhjäksi? lataatko usein pikalatauksella jne.
Itse kun huoltomiehen kanssa juttelin niin se sanoi että huonoa akulle tuntuisi olevan se ettei lataa ollenkaan vaan ajelee kuin perus hybridiä tai sitten ajaa aina akut tyhjäksi ja pyrkii mahdollisimman vähän käyttämään polttista.
 

Kaiteki 18

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2019
Sijainti
Lohja
Huonolta näyttää minun autoni akuston kehitys. Mahtaisiko syytä olla siinä, että olen ajellut vain Espanjan "lämmössä" hyvin vähän kilometrejä. Muutan pian Suomeen, joten sitten saa nähdä muuttuuko tilanne. Olen ajanut lähes aina sähköllä, en akkuja tyhjäksi asti, ja ladannut vain hitaalla latauksella.
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Millanen sun akun peruskäyttö on? ajatko joka päivä tyhjäksi? lataatko usein pikalatauksella jne.
Itse kun huoltomiehen kanssa juttelin niin se sanoi että huonoa akulle tuntuisi olevan se ettei lataa ollenkaan vaan ajelee kuin perus hybridiä tai sitten ajaa aina akut tyhjäksi ja pyrkii mahdollisimman vähän käyttämään polttista.
En ole ikinä pikaladannut ja en myöskään juuri koskaan ajaa akkua ihan tyhjiin, kun auto näyttää n.4-5km sähköajoa koitan muistaa painaa save-nappulaa. Vastaavasti lataan kyllä usein. Vähän turhaankin on ollut akku täynnä helteillä - näkyy kyllä lämpimät kelit, talvella oli tasaisempaa jo välillä, lokakuusta huhtikuu/toukokuulle meni aika loivasti - olisiko lämpimät kelit syynä viimeisimpiin lukemiin?
1594704709469.png
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Isompi akkuisten BMU:lle on saatavissa päivitys merkkihuollosta. Päivitys parantaa kapasiteetin laskennan tarkkuutta.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Piti ihan soittaa huoltoon ja minun autoon ei ainakaan ollut mitään päivitystä saatavilla. Koskee ilmeisesti isompi akkuisten alkupään malleja.
 

Antonio

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2019
Mistäs tämmöinen tieto?
Englankielisellä foorumilla Joku oli aukaissut bmu yksikön ja kyseinen broadcom piiri ei ole uudelleen kirjoitettavaa mallia Koodien mukaan.
Ainoat arvot mitä sinne voi syöttä on akun ikä ja jotain muuta..
unplugged EV Käsitteli joskus tätä aihetta foorumilla.. on myös youtube sivusto jossa linkki aiheeseen..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Luotan tässä kohtaa enemmän Mitsubishiin ja kyse on siis vain MY19 ja MY20 autoista.
 

Antonio

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2019
Luotan tässä kohtaa enemmän Mitsubishiin ja kyse on siis vain MY19 ja MY20 autoista.
Väitti ne mulle kiven kovaa Merkki huollossa: Ettei Awd lukko nappia saa pitää päällä jatkuvasti ettei voimansiirto vaurioidu.
Joten luotto asiantuntemukseen on aika matala..
 

Antonio

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2019
Löytyi tietoa siitä päivityksestä..
Ohjelmisto päivitys ei vaikuta itse BMU laskennalliseen akun nopeutettuun "heikentämiseen" mitenkään, vaan "sub"-BMU päivitys häiriö singnaalien aiheuttamaan vika ilmoitusten herkkyyden korjaus..
 

Liitetiedostot

  • FB_IMG_1594862602664.jpg
    FB_IMG_1594862602664.jpg
    119.4 KB · Lukukerrat 215
Viimeksi muokattu

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Joo, toi liittyi uudistetun PHEV:n ongelmiin ABB:n laturin kanssa. Meni aina eristysvirheeseen hetken ladattuaan. Itse tuon raportoin, kun oli ekoja uudistettuna.
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
Täällä puhelevat että 2019/20 mallien BMUhun olisi uudenkarhea(?) firmis update fiksaamaan akun nopeaa kapasiteetin (näennäistä)tippumista. Tästä kellään tarkempaa tietoa?
 

Marzello71

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
Onko kellään tarkempaa tietoa tästä BMU päivityksestä?

Saksankielisellä foorumilla oli puhe tällaisesta:
"Am 22.07.2020 wurde das BMU Software Update aufgespielt (Handbuch Technik (HBT) Gruppe 54 / Nr. 379 für MJ 2019 - betrifft Fahrzeuge Produktion ca. 09/2018 bis 03/2020. "

Ja lukemani perusteella tämän pitäisi vaikuttaa ainakin noihin 0.5Ah kertapudotuksiin akun kapasiteetissa.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Eikö joku esim 19vm auton omistaja voisi soittaa merkkihuoltoon ja kysyä onko autoon saatavilla akkuun liittyvää päivitystä ja raportoida sitten tänne?
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Soitin Jyväskylän Deltalle ja ei ollut mitään avoimia päivityksiä autolle. Helmikuussa huollon yhteydessä olivat tehneet pikalatauksen katkeamiseen liittyvän päivityksen. Ja 19 mallin auto.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Jollen ihan väärin tuota saksan-kielistä keskustelua tavannut, tuo BMU-päivitys tehtäisiin osana DBSCAN -operaatiota. Liekö sitten, että sen ajamisesta erikseen ei ole mitään hyötyä(?)
 

Heffu

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Otin tosiaan henkilökohtaisen riskin ja resetoin oman BMU:n Lindqvist metodilla.
Ennen tätä olin parhaimmillaan päässyt noin 31km pelkällä sähköllä ilman ilmastointia ja ECO-modella.

Resetin jälkeen lähdettiin heti käymään Hämeenlinnassa, ja ilman kikkailuja ECO-modella ilmastointi päällä (ulkona 17-18 astetta) kuskille 21 ja apukuskille 17 pyynnit, päästiin pelkällä sähköllä 31.2km. Nopeudet ihan perus maantietä 86-104km/h pääasiassa.

Illalla päätin lähteä täydellä akulla kokeilemaan mitä tuolla pääsee, kun hieman pihistelee.
Reitti pääasiassa 50-60km/h rajoituksella, mutta osui sinne pätkä 80km/h myös, ilmastointi pois ja ECO-mode päällä.
Hieman jäätiin 50km "haamurajasta" ja 49,7km pääsin, kunnes kone pärähti käymään.

TLDR; ei kaduta resetti ainakaan tässä vaiheessa.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Ja mieluusti noiden pitkien reissujen kanssa reaaliajassa katsoisi akkujännitteitä miten kuivaksi menee.

Se lisärangehan kuitenkin tulee siitä että akkua käytetään tyhjemmäksi kuin aiemmin..
 

Heffu

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Watchdogin mukaan iltaisen reissun jäljiltä akussa olisi ollut jäljillä 27.5% = 10.4Ah ja kennojen jännitteistä matalin 3.535v ja suurin 3.691v.
Toki hieman enemmän kuluu, jos alarajalla pitäisi olla 30% puskuri.

Vähän eri lähteistä riippuen tuli netissä vastaan, että akun kennojen käyttöjännite olisi joko 3.5V-4.1V tai 3.6V-4.1V.

Jos noihin lukuihin on yhtään luottaminen, niin alimmillaan koko meidän omistusaikana, Watchdog on kirjannut yksittäisen kennon alimmaksi jännitteeksi 3.361V.

Seuraillaan miten homma kehittyy.
 

RikTen

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2020
Vielä huomisen koeajossa MY16, josta olisi hienoa saada luettua ajoakun kuntotietoa.
Onko täällä Turussa päin kellään lukijaa ja Watchdogia kaffepalkalla kyytiin? Kerro yv:llä kiitos.
Laitoin kyllä softan jo kännykkään, eli hetken pulikkalaina olisi hienoa. Kaupanhyllyistä ei tahdo löytyä pikaiseen.
 
Viimeksi muokattu

Marzello71

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
No niin... eilen haettu auto takas ajoon JKL Daltalta. Tehtiin BMU päivitys sekä DBCAM. Maanantaina päivällä auto sinne, yön yli purku / lataus ja eilen aamusella oli valmis noudettavaksi. Ajoakun kapasiteetti kasvoi 35.9 --> 40.8 Ah. Kuulema jo aika monta vastaavaa päivitystä siellä tehneet ja hyviä kokemuksia asiakkailta saaneet. Ei kustannuksia, vaan meni takuuseen (olin valittanut ajomatkan lyhentymisestä). Vielä ei ole päässyt oikein kunnolla testaamaan tuota rangea, mutta kotiin Muurameen ajettuani pelkällä akulla ihan motaria pitkin ja Riihkan päällä käynnin jälkeen puolet akkua jäljellä (y). MY19 siis kyseessä.
 
Viimeksi muokattu

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
Nonniiiin. Kävin tänään Autotalo Hartikaisella muiden asioiden tiimoilla ja kysyin samalla tiskiltä onko pheviin akkupäivitystä kun alkaa sähkökantama ja akkuun menevän virran määrä tippua. Kyllähän semmoinen nyt sieltä löytyi, päivitys kestää ilmeisesti koko päivän.
 

ultimate70

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2011
Ajoakun kunto -ketjussa käytetään virheellisesti arvoa 44 Ah = 100% MY19-20 autojen SOH-prosenttia laskettaessa. MY2019 -> akun kapasiteetti on 46 Ah, johon kuuluu verrata. mistäköhän Daniel Santos on tuon 44 Ah:n keksinyt? Vastaan itselleni: lienee "tyypillinen SOH" auton luovutushetkellä, omassa MY19-autossa taisi SOH olla 44,6 Ah kun 300km mittarissa. Mutta oikeasti siis esim. 34,9 Ah = 75,9% SOH (MY19-20). Nuo kahdet SOH-lukemat PHEV Watchdogissa vähän hämäävät...
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Oikein nuukan taajama-ajon jälkeen näyttää laboratorio-olosuhteissa 36km ilman ilmastointia
 

hansa

New Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2020
Sijainti
Phev 2016
Tänään tuli tämä ELM327 Bluetooth-vikakoodinlukija ja nyt kokeilin watchdogilla katsoa akun kunnon jne. Yhdistää ja katkoo , onko ollut vastaavaa ongelmaa tällä lukijalla?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kannattaa katsoa watchdogin sivuilta toimivat mallit. Suurin osa halvemmista ei toimi vaan tekee juuri kuten sanoit.
1605283692814.png
 
Ylös Bottom