Kun tutkit miten auto toimii, huomaat, että akkua tarvitaan koko ajan. Eli eipä onnistu...Kun akut on loppu niin voiko ne purkaa pois ( = turhaa painolastia ) ja jatkaa ajoa bensalla ?
Näin saisi edulliset autoverot yms "vihreät" edut itselle vaikka ei niitä toteuta.
Katsatusmies ei tarkista onko ajettu sähköllä vai bensalla.
No kyllä siinä näennäiset säästöt hupenee kun käy akkukaupoilla. Onkohan niitä tarvittavia akkumalleja esim 10 v päästä edes rahalla saatavana ?Autossahan ei esim. ole starttimoottoria ollenkaan, ja startti tehdään ajoakun voimalla. Ja vaikka polttomoottori tuottaa sähkön, akkua tarvitaan reserviksi myös bensalla ajettaessa.
No kyllä siinä näennäiset säästöt hupenee kun käy akkukaupoilla. Onkohan niitä tarvittavia akkumalleja esim 10 v päästä edes rahalla saatavana ?
Kannattaa muistaa että sähköautojen yleistyessä varmaan yleistyy myös akkuja korjaavat pajatkin ja todennäköisesti 10v päästä minkä tahansa EV:n akun voi korjauttaa pikkurahalla omassa kaupungissa, kuten minkä tahansa muunkin rutiinikorjauksen...tai sitten ei, jää nähtäväksi....Kennomalli on sen verran yleisesti käytetty, että uskoisin löytyvän ainakin irtokennoina. Sitten jos koko akkupaketin haluaa varaosana, niin valmistajilla on muistaakseni velvoite taata osien saatavuus tietyn ajan. Se on tietty eri asia, jos valmistaja menee vaikkapa konkurssiin.
Jos siinä on kamera niin lasi huurtuu kameran ja lasin välistä, jos on lämmitettävä tuulilasi niin auttaa tilanteeseen. Kannattaa myös katsoa ettei ole kiveniskemää kameran kohdalla lasissa.Avatkaa joku mulle tätä auton talvikeleillä jatkuvalla syötöllä heittämää ”DRIVER ASSISTANCE CAMERA BLOCKED” -ilmoitusta?
Lasi on puhdas ja kameran pitäis kyllä nähdä vaivatta läpi, mutta tarkoittaako tuo viesti jotakin muutakin anturia tai sensoria, kuin itse kameraa? Ja jos niin mitä sensoria tai tutkaa ja missä voi käydä putsailemassa, että tuo jatkuva piipitys loppuu?
Kuten tuossa jo vastattiin niin akustolle ei mene mitään nesteputkia, joilla akkua voisi lämmittää. Päivittäisessä ajossa akku pysyy hyvin käyttölämpötiloissa lähes -°C pakkasiin saakka, kun ajastaa latauksen ja matkustamon lämmityksen päättymään juuri ennen lähtöä. Näin ainakin itsellä, mutta ei jaksa nykyään enää kikkailla ja palella, ajellaan bensalla kovemmat pakkaset.Moikka. Ärsyyttää vähän tuo kun ei akustolle ole 2014 mallille lämmitystä kun ei akustoa pysty käyttämään kun kikkailemalla lämmitys ajastimen ja latauksen ajastimen kanssa, niin vasta silloin saa yli -10° pakkasella jotenkin lyhkäsillä ajoilla akuston mukaan ajoon. Niin kysyisin tässä onko kukaan asennellu erillisiä lämmittimiä letkujen väliin kun tuo orkkis moottorin lämmitinkin on ihan hanurista eli ei edes huomaa mistään onko se edes lämmittänyt mitään.
Eli meinasin laittaa kaksi kiertovesi pumpullista 500w teholla akustolle ja moottorille niin rupee pakkasellakin liikkumaan enemmän sähköllä?
Kokemuksia saa laittaa tähän alle jos on.
Talvi kulutus matka ajossa 8.2 täydellä kuormalla ja boksi katolla , minusta ihan kohtuullinen n. 100km/h vauhdeilla kelissä kuin kelissä....
Toinen on polttomoottorille ja toinen EV järjestelmälle. Auton pohjaan menevät nesteputket menevät vain tuolle sähköiselle lisälämmittimelle, eikä millekkään muulle.Hä miksi tässä on sitten kaksi erillistä jäähdytin yksikköä kun selvästi letkut toisesta menee alustalle ja toinen moottorille ja kun ilmastoinnilla lämmittää lämpiää vain jäähdytys kenno tietenkin, lukeehan auton kirjassakin akustojen jäähdytys järjestelmästä???
Siinäpä joku ohje uudemman mallin mankkaan:En löytänyt vastausta keskusteluista, enkä edes manuaalista, joten joudun kysymään todella typerän kysymyksen. Miten hemmetissä tuon auton kellonajan saa asetettua uudelleen MY20 mallissa? Akku meni tyhjäksi ja nyt kello näyttää ihan mitä sattuu, ja valikoista en saa kuin vaihdettua aikavyöhykettä. Ei enää oma ymmärrys vaan riitä..
Vaan kun ei vastaa uusimman mallin mankkaa, niin ei auta. Googlettamalla en tuntunut löytävän apua uusimman mallisen kohdalla.Siinäpä joku ohje uudemman mallin mankkaan:
Kysymys. Kun laittaa remonteista lasien lämmityksen päälle auton ollessa latauksessa. Ottaako se virtaa käynnistysakusta?Huoltoväli on 20tkm. Vähän pitkäks venähtäny sulla jos nyt jo 27tkm edellisestä huollosta. 160tkm huoltoon kuuluu normaalien toimien lisäksi pa-suodattimen vaihto.
Voi.
Lukollisesta postilaatikosta ajattelin tehdä itse.
Tästä olisin itsekin kiinnostunut.
Ajoakusta tulee tuo lämmityslaitteen virta. Vain penkkien, ratin, takalasin ja tuulilasin alareunan lämmitysvirta tulee 12V akulta.Kysymys. Kun laittaa remonteista lasien lämmityksen päälle auton ollessa latauksessa. Ottaako se virtaa käynnistysakusta?
hey eikö tämä ole mäkilähtö avustin.Uusi MY2017 pehvin omistaja täälä. Mitä helkkaria tarkoittaa Peak Hold On/Off asetuksissa?
Ei se energia-asetuksien ja kulutuksen alla olis. Veikkaan että tällä on jotain tekemistä akun varauksen kanssa.hey eikö tämä ole mäkilähtö avustin.
Taitaa olla vaan asetus jossa jättää muistiin max regen/moottori tehon siellä energiakäppyröissä... Ei siis vaikuttane auton toimintaan mitenkään.Uusi MY2017 pehvin omistaja täälä. Mitä helkkaria tarkoittaa Peak Hold On/Off asetuksissa?
Kovilla pakkasilla takaovet välillä eivät aukea mulla, rämppäsin lukkoja auki/kiinni, ei apua. Sisäpuolelta kun käänsi takaoven lukon oven napista auki niin ovikin aukesi.Mikähän mahtaa olla, kun kuskinpuoleinen takaovi ei aukea, ei ulkoa eikä sisältä? Voisikohan lukkomekanismi olla jäässä? Samoiten ei kuskinkaan ovi auennut tänään ulkoa mutta sisältä kylläkin. Aiemmin ollut myös samanlaista ongelmaa vänkärin oven kanssa. Mutta siinä oli kyllä jo eri tilanne, kun autoon oli päässyt sisälle mutta ajon jälkeen ei enää ulos. Piti ees taas lukita ja avata, että aukesi. Onkohan jotain sähköongelmaa tämä?
Kestää se ladata, kuten mikä tahansa muukin normi shuko. Se 10A laturi lataa oikeasti 8-9A jatkuvalla virralla ja mikä tahansa kunnossa oleva pistoke sen kestää.Moro kaikille. On ollut mukava lukea ja oppia lisää Outlander Phevistä. Näyttää siltä, että täällä on asiantuntevampaa väkeä kuin monessa autoliikkeessä. Yritin etsiä vastausta kysymykseeni, mutta toivon mukaan se ei ole maailman pahin rikos, kun kysyn sitä täällä:
Eli olen maanantaina mahdollisesti tekemässä kaupat 2015 vuoden phevistä, ajettu 154tkm. Ruotsin tuonti. Työpaikka antoi siunauksen autoni lataamiselle lämmitystolpan kautta. Autossani on tuo auton oma, vakio 10A latauskaapeli.
En itse niin sähkötekniikkaa ymmärrä, joten laitan kuvia liitteeksi lämmitystolpasta. Äkkiseltään, kun yritän tulkita lämmitystolpan käytön kestoa akun lataamiseen, niin näyttäisi siltä, että se kestäisi? Tolpissa on koko ajan jatkuva virta.
Kiitos etukäteen vastauksista!
Ainakin yhden yksilön otannalla pitää paikkansa. Eli hommasin viime syksynä MY19 ruotsin tuonnin ns. kaikilla herkuilla ja sitten kun tuli kylmemmät kuin -10 kelit niin ilmoittikin aina että "EV Mode not available battery too cold" tms eikä suostunut ajamaan sähköllä metriäkään. No myyjäliikkeen toisen konttorin tutkittua asiaa tosiaan paljastui että ruotsiversiosta puuttuu tuo ajokuston lämmitys.Olen antanut itseni ymmärtää, että Outlander PHEV MY2019-> Ruåttin tuonneissa ei ajoakun lämmitystä ole toisin kuin Suomi-verrokeissaan.
Viitsisikö joku vääntää rautalangasta, että kuinka olennaisesta ominaisuudesta on todellisuudessa kysymys ja/tai miten ko. lämmitys käytännössä toimii?
Minne? En löydä...Kysymys siirretty toiseen ketjuun
Kyllä ovet oli lukossa. Epäilivät myyjäliikkeessä, että edellisen omistajan luurin asetukset ovat jääneet jonnekin kummitteleen, mutta miten se voi vaikuttaa ohjaamon näytön esiajastuksiin?Ei Suomi-versiossakaan akun lämmitystä ollut kuin kahdessa parhaassa varustetasossa (Instyle ja Instyle Sport) ja tämä siis mallivuodesta 2019 eteenpäin.
Jos autossa nuo ilmastoinnin ajastukset näkyvät, siinä pitäisi silloin olla matkustamon lämmitys. Ovathan ovet olleet lukittuna aloitushetkellä?
Kiitos hyvästä ja kattavasta vastauksesta! Tänään pääsin ekaa kertaa ajaa sillain, että akut oli täynnä. 65km matkalla maantie nopeuksilla oli keskikulutus 4litraa/100km. Edellinen auto oli Corolla vm 21 ja kyllä tähän pehviin olen rakastunut. Aivan mahtava ajettavuudelta.1. Auton vuosimalli (MY) selviää valmistenumeron 10. merkistä. J=2018, K=2019. Mitsun kohdalla noiden välillä on sellainenkin ero että 2019 on isommalla akulla ja 2.4-litraisella koneella kun 2018 on 2.0-litraisella.
Suurin osa autonvalmistajista aloittaa seuraavan vuoden vuosimallin valmistuksen loppukesästä, jolloin usein käy niin että seuraavan vuosimallin autoja päätyy rekisteriin jo syksyllä ennen vuodenvaihdetta. Tämä aiheuttaa näitä hämmennyksiä.
Ikävä kyllä autokaupollakaan ei ole näistä aina kunnon tietoa ja ilmootuksissa näkee vääriä vuosimalleja sekä näillä aikaisin rekisteröidyillä että ylivuotisilla, jotka menneet kilpiin vasta vuosimallin osoittaman vuoden jälkeen.
4. Olen tuon avainmodin tehnyt, mutta muistelisin että noin uudessa vuosimallissa se ei välttämättä toimisi. Kannattaa selailla netistä vähän tietoja ennen kuin toteuttaa. Itselläni myös vanhemmanmallinen avain, joten en osaa tekniikassa paljoa auttaa.
5. B0-B5 määrittää "moottorijarrutuksen" määrän kun nostat jalan kaasulta. Isommalla numerolla hidastuvuus on kovempaa ja tällöin jarrutus myös regeneroi enemmän virtaa takaisin akkuun. B0:lla rullaa käytännössä vapaasti, eli ikn kuin laittaisi perinteisessä autossa kytkimen pohjaan tai vaihde vapaalle. Kaupunkiajossa voi B5:lla ajella aika paljon koskematta jarrupolkimeen.
6. Itse ostin, mutta palautin myyjälle, kun laite ei mielestäni toimimut ihan luvatusti joten sen hyöty olisi jäänyt aika pieneksi. Oma tavoitteeni oli estää polttomoottorin käynnistyminen lämmityslaitetta varten, ratkaisin sen ongelman sitten ns. Pehvanlämmitinmodilla, josta löytyy tältä foorumilta oma ketjunsa.
Btw, yksi asia mikä häiritsee aina liikkeelle lähdettäessä; tämä auto on huonomuistinen, miks ihmeessä se ei tallenna edellisen ajokerran säätöjä? Nyt pitää lähtiessä aina käydä samat nappulat läpi samassa järjestyksessä. Ja miksi tässä on sähköinen istuimen säätö, mutta ei muistia? Muistin puute tekee siitä täysin hyödyttömän.
Mitsulla on perustekniikka kyllä mielestäni todella hyvää, mutta käytettävyydessä on paljon pieniä juttuja joita ei ole mietitty loppuun asti.