Outlander PHEV vetopyörästöjen öljyt

Pössis

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2019
Varmaankaan alennusvaihteistojen öljyille ei ole ilmoitettu mitään vaihtoväliä. On ollut tapana vaihtaa tästä huolimatta joka auton voimansiirron öljyt sadantuhannen välein, joten mitähän laatua ja paljonko menee?
 

Pössis

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2019
Joo, siinähän se, kiitos tiedosta. Merkkiliikkeen vastaus oli "tavallista peräöljyä", eli väärää olisi tainnut mennä.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Kannattaa tutkailla sivustoa:
Richi FAQ josta löytyy osio Replace your disgusting front transaxle oil!
Jos et ole jäsen tuonne UK:n sivustolle niin tiivistettynä:
The transaxle needs genuine Mitsubishi ATF SP-III fluid. It takes 3.1 litres, according to the workshop manual.
Saataisko näiden face juttujen tiedot talteen tänne foorumille ohjeeksi? Itsellä on jossain vaiheessa sama projekti edessä…
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Vaihdoin 1,5 vuotta sitten nuo öljyt eteen ja taakse. Näiden vaihto ei ole normaalissa huolto-ohjelmassa, mutta "vaativissa olosuhteissa" vaihtoväli on 40 tkm. Yksi vaativan vaihtovälin kriteeri on ajaminen kylmissä olosuhteissa (lue: Suomessa). Öljyt oli omassa autossani (MY2014/134 tkm) jo aivan mustat, eli oli aika vaihtaa. Tuore ATF-öljyhän on suunnilleen marjamehun väristä.

Ohjekirjan teknisissä tiedoissa mainitaan tilavuuksiksi edessä 3,46 ja takana 0,85 litraa. Vaihdossa edestä tulee kuitenkin ulos tuo noin 3,1 litraa, joten 4 litraa riittää hyvin molempien vaihtoon.

Öljyksi laitoin suosituksen mukaan Mitsubishin ATF SPIII:sta, mutta todennäköisesti millä tahansa muullakin SPIII-luokitellulla öljyllä pärjää. Propuissa on alumiinitiivisteet, täyttöpropuissa Mitsun osanumero MF660036 ja tyhjennyspropuissa MD000312. Jostain syystä Delta myi minulle virheellisesti kolme tyhjennys- ja yhden täyttöpropun tiivisteen, mutta virheitähän sattuu.

Etuperän öljynvaihtoa varten on hyvä irrottaa vasen etupyörä, lisäksi pitää irrottaa moottorin alla oleva pohjalevy (4 pulttia, 4 muovinastaa). Takaöljyn vaihtoon tarvitaan joko melko pitkä letku ja suppilo tai pumppu, itse käytin Bilteman perämoottorin peräöljyn pumppaamiseen tarkoitettua käsipumppua. Etuöljy vaihtui helposti reilu puolen metrin letkun ja suppilon avulla pyöränkotelossa työskennellen.

Öljyä ostin saksalaisesta verkkokaupasta (ato24.com) 4 litran kannun + 1 litran päälle, kun en tiennyt että pelkkä iso kannu olisi riittänyt. Öljyyn meni 73 euroa postikuluineen ja tiivisteisiin 7 euroa.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Minulta löytyy 12v öljynvaihtopumppu jolla saa mukavasti lykättyä uudet tilalle. Onko tuo siis perusvaihto eli ensin täyttöproput löysälle ja sitten vasta pohjasta auki. Täyttö sitten niin että öljyä tulee täyttöaukon tasalle?
Onko tästä sattumalta mitään videota taikka kuvia tallessa? Ei siis vaikuta pahalta mutta voisin vilaista mitä on tulossa.
Onnistuiko homma muuten järkevästi ilman nosturia?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Noin yleisesti vois ajatella että sähkömoottorit ja vetopyörästöt on ainoat ehjät paikat tässä kun auto on muuten vainaa. Mutta jos vetopyörästöt on samaa laatua kun moottorin jakopää, voi kannattaa öljyjä vaihtaa. Muuten se menee harrastuksen puolelle.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
^voi olla noinkin, mutta jotain syystä valmistaja on sinne sen 40 tkm vaihtovälin vaativiin olosuhteisiin kuitenkin speksannut. Oma näkemykseni on, että jos autolla ajetaan Suomen talvessa, niin oikea huolto-ohjelma on tuo vaativien olosuhteiden ohjelma. LIsäksi vierastan itse kaikkea sellaista että autossa olevat nesteet on "suunniteltu kestämään auton käyttöiän", kun se käyttöikä tehtaan mielestä voi olla vaikka 10 vuotta, mutta käyttäjän ja omistajan mielestä enemmän.

Sinänsä vetopyörästö on rakenteena yleensä niin simppeli ja robusti, että harvemminhan noita oikein mistään autoista hajoaa, vaikka ei öljyjä vaihdetakaan. Ja pitää myös muistaa, että moottoriöljy altistuu käytössä aivan eri luokkaa oleville rasitukselle ja pilaaville aineille kuin voimansiirron öljyt, joten vaikea verrata siihenkään. On siis täysin perusteltua että moottoriöljyt kestää vuoden/20 tkm ja voimansiirron öljyt vaikka 10v/200 tkm.

Vaihto menee juuri miccomuksen mainitsemalla perinteisellä metodilla, eli täytetään täyttöreijän alareunaan saakka. Etuperän kohdalla lisäksi pitää tarkistaa taso ja täyttää uudelleen pienen ajolenkin jälkeen. Kaivoin vielä arkistosta englanninkieliset vetopyörästön öljyjen vaihto-ohjeet:

Etuperä:

1648922080466.jpeg


Takaperä:
1648922092971.jpeg


Jostain syystä tuossa käsketään avaamaan täyttöreijät vasta tyhjennyksen jälkeen, mutta kyllähän se tyhjennystä auttaa jos on täyttöproput jo löysällä ja pääsee korvausilma sisään.

Nosturi auttaa aina auton alla puuhatessa, mutta itse tein ihan tunkin kanssa autotallin lattialla, eikä aiheuttanut päänvaivaa. Edessä riitti että tunkkasi vähän keulaa ylös ja irrotti pyörän ja alamuovin. Takana taisin tehdä niin että peruutin takapuskurin autotallin kynnyksen kohdalla, ja siitä sai sen verran tilaa ryömiä puskurin alta, että ei tarvinnut tunkkia ollenkaan.

Ainoa omituisuus tuossa vaihdossa oli takaperässä oleva paino, joka pitää irrottaa jotta pääsee täyttöproppuun käsiksi kunnolla (ohjeiden kohta 3). Se on muistaakseni yhdellä tai kahdella pultilla kiinni perässä, en tiedä mikä kyseisen painon tarkoitus oikein on.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Kiitos!
Tutkailin tuota öljyä ja nyt ei ihan helpolla sopivaa tilauspaikkaa löytynyt. Onko ehdotuksia?
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Myöskin tämä febi vois mennä. Ainakin muitten merkkien kohdalta tullut luotto tähän öljymerkkiin.

Eikös se nyt niin ole että tässä phevissä ei näiden kahden paikan lisäksi ole kuin moottoriöljy?!
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Etusähkömoottorille mainitaan manuaalissa 2,2 litran tilavuus CVTF-J4:ää "jäähdytinnestettä". Tuo koodi viittaa kuitenkin nimen omaan vaihteistoöljyyn, joka toki toimii kyllä jäähdyttämiseenkin. En ole ihan varma onko tuo sama neste jossa kytkin lilluu. Huolto-ohjelma ei tälle mainitse mitään vaihtoväliä, kytkinnesteelle kuitenkin tarkistuksen joka huollossa.

Jos ei verkkokaupoista natsaa, niin merkkihuollosta tietenkin kannattaa kysyä öljyä. Varmaan toimii öljy kuin öljy josaa Mitsun luokitus löytyy.

Mulla on tuota Mitsun orggisperäöljyä litran avaamaton purkki ja pari desiä ison kannun ylijäämää tallessa tuosta vaihdosta. Sijaitsee Turussa ja saa tulla asevelihintaan ostamaan jos on tarvetta. Litran purkki riittää kokonaisuudessaan takaperään.

SjNfi3x.jpg
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
No mites tuon ”vaihteiston” öljynvaihto menee? 2,2l mutta minne?

Pidetään purkki mielessä jos siellä suunnilla liikun. Tukikohta on pk-seudulla näin normaalisti.
 

Mitsukoo

Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Vaihdoin 131tkm kohdalla molemmat öljyt ja varsinkin edestä tuli tummaa pihalle. Toiveenani oli että töksähdys mistä huomasi välillä aika selkeästikin moottorin kytkeytyneen osaksi eturenkaita pehmenisi tai poistuisi ja toiveeni toteutui. 4 litraa totalin xld fe mitsu sp3 speksattua öljyä riitti.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
No mites tuon ”vaihteiston” öljynvaihto menee? 2,2l mutta minne?

Ei ole mulle tuttu juttu, mutta kaivoin Workshop Manualista englannikieliset ohjeet tuohon hommaan. Näköjään öljynvaihdossa vaihtuu vain 1,5 litraa ja 0,45 litraa päälle, jos öljynmjäähdytin käy irti samalla.

Kuvista ei selviä tarkkaa paikkaa, mutta josain siinä polttomoottorin kyljessä tuon pitäisi olla.

1649070117725.png
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Kiitos!!

Eli summasummaarum. Etu ja takaperään menee samaa Mitsun SP 3 luokiteltua öljyä?
Paikka 1 on takasähkömoottorin välitys johon menee 0,85l
Paikka 2 on vastaava etupään välitys johon menee 3,1l

Paikka 3 on sitten niinsanottu CVT salkku johon viestissä #17 viitataan ja siihen menee 1,5l normivaihtona ja huom!! Öljyksi CVTF-J4 luokiteltua.

Tulkitsinko ja ymmärsin tarpeet oikein?
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kyllä mun mielestä tulkitsit ja ymmärsit oikein. Paitsi että CVT:tä (eli portaatonta vaihteistoa) ei tässä autossa ole, vaikka tuohon meneekin CVT-öljyä.

Tämä tuli privana jo miccomukselle laitettua, mutta laitetaan nyt julkisesti; Outlander III:n sähköinen workshop manual löytyy täältä:


Jokainen klikkaa linkkiä omalla vastuulla, ei tuossa muuten mitään epäilyttävää ole kuin .ru-päätteinen domain ja ajoittain näkyvät kyrilliset kirjaimet :LOL:

Yllä laittamani työohjeet on siis tuolta otettu kuvakaappauksina, ja löytyy paljon muitakin teknisiä tietoja ja huolto-ohjeita Outlanderin hellimiseen.
 

DID-06

kiva rahtari
Liittynyt
10 Toukokuu 2010
Sijainti
Hki
Millaisia havaintoja olette tehneet öljyjen vaihdon jäkeen - onko "pito parantunut tms. Tarkoitan esim. etupäässä ICE:n kytkeytymistä suoravetoon (sehän vastaa noin 5. vaihdetta). Itsellä 6/20 my20 ja nyt 70tkm mittarissa. Tuntuu siltä että hyvin kevyellä pintakaasulla lähtee vetämään hyvin, mutta kohta irtoaa ja ICE huutaa vain virtaa generaattorilta ja veto on pelkällä sähköllä. Minusta parampi kiihtyvyys tuntuisi ja matemaattisestikin ehkä pitäis olla kun moottori vetää myös. Ja tunteenakin se on heiman outo kun luiskahtaa kiihdytyksessä pois päältä. Jää vain sähkömoottorit vetämään.
 

Mitsukoo

Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Kyllä mun mielestä tulkitsit ja ymmärsit oikein. Paitsi että CVT:tä (eli portaatonta vaihteistoa) ei tässä autossa ole, vaikka tuohon meneekin CVT-öljyä.

Tämä tuli privana jo miccomukselle laitettua, mutta laitetaan nyt julkisesti; Outlander III:n sähköinen workshop manual löytyy täältä:


Jokainen klikkaa linkkiä omalla vastuulla, ei tuossa muuten mitään epäilyttävää ole kuin .ru-päätteinen domain ja ajoittain näkyvät kyrilliset kirjaimet :LOL:

Yllä laittamani työohjeet on siis tuolta otettu kuvakaappauksina, ja löytyy paljon muitakin teknisiä tietoja ja huolto-ohjeita Outlanderin hellimiseen.
Minkä kanssa tämä öljy on tekemisissä? Olin käsittänyt että tuo kytkinlaite, jolla kytketään moottori etupyöriin olisi tuolla isommassa öljytilavuudessa. Ja mielestäni auton käytös muuttui paljon vähemmän töksähtelevään suuntaan.
 

Mitsukoo

Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Äkkiseltään tuolta ruskien sivuilta opiskeltuna se on sähkömoottorin jäähdytystä varten. Sähkömoottorin jäähdytykseen ohut öljy on varmaankin järkevämpi valinta kuin jokin vesipohjainen neste.

Minkä kanssa tämä öljy on tekemisissä? Olin käsittänyt että tuo kytkinlaite, jolla kytketään moottori etupyöriin olisi tuolla isommassa öljytilavuudessa. Ja mielestäni auton käytös muuttui paljon vähemmän töksähtelevään suuntaan.
 
Viimeksi muokattu

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Mielestäni tämä saatu vastaus on erittäin hyvä ja ansaitsee päästä tänne näkyville:

Polttomoottori ja puhallus käyttää jäähdytysnestettä.

Taka-sähkömoottorin jäähdytys on toteutettu myös samalla jäähdytysnesteellä, mutta järjestelmä on erillinen polttomoottorista (oma vesipumppu ym.)

Kun suoritetaan polttomoottorin jäähdytysnesteen vaihto, niin samalla taka-sähkömoottorin jäähdytysneste tulee uusittua.
Etu-sähkömoottori jäähdytys on toteutettu öljyjäähdytyksellä. Öljy toimii myös voiteluaineena etu-sähkömoottorille ja generaattorille. Järjestelmällä on oma jäähdytin ja sähköinen öljypumppu. (vaihteistoöljynvaihto on tähän toimiva ’’jäähdytysnesteen’’ vaihto).

Akustossa ei ole erillistä jäähdytysjärjestelmää, josta tarvitsisi huolehtia.
 

Mitsukoo

Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Hyvä summaus! Sen lisäisin että akustolla on auton ilmastointia käyttävä jäähdyttimen kenno, joten on tärkeää että auton ilmastointi on kunnossa. Keulalla oleva ilmastoinnin kenno näissä näyttäisi vuotavan, kuten vuotaa kaikissa muissakin autoissa.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Eikös tämä ole nimenomaan oikeaa öljyä CVT osastolle?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Millaisia havaintoja olette tehneet öljyjen vaihdon jäkeen - onko "pito parantunut tms. Tarkoitan esim. etupäässä ICE:n kytkeytymistä suoravetoon (sehän vastaa noin 5. vaihdetta). Itsellä 6/20 my20 ja nyt 70tkm mittarissa. Tuntuu siltä että hyvin kevyellä pintakaasulla lähtee vetämään hyvin, mutta kohta irtoaa ja ICE huutaa vain virtaa generaattorilta ja veto on pelkällä sähköllä. Minusta parampi kiihtyvyys tuntuisi ja matemaattisestikin ehkä pitäis olla kun moottori vetää myös. Ja tunteenakin se on heiman outo kun luiskahtaa kiihdytyksessä pois päältä. Jää vain sähkömoottorit vetämään.
Lähinnä suoravedon kytkeytyminen päälle/pois on sulavampaa tai lähes huomaamatonta verrattuna vanhojen kaakaoöljyjen pieneen töksäykseen. Muuhunhan tuo ei juuri vaikutakaan.

Ja se suoraveto on nimenomaan suoraveto ja ICE tässä vehkeessä on aggregaattikone, eikä mikään sitkeä ajoneuvomoottori. Eli kaikki kiihdytykset hoidetaan aina sähköllä, ICE kykenee vain ylläpitämään vauhtia suoravedolla -> kuuluukin kytkeytyä heti irti kun voimaa toivotaan polkimella enemmän. Teoriassa kaikki kolme moottoria voisivat osallistua kiihdytykseen jossain 140kmh ylöspäin alueella, mutta eipä ole tullut kokeiltua tapahtuuko näin käytännössä. (Sähkömotithan ainakin normaaliajossa jäävää itsensä 125kmh nopeudessa).
Eikös tämä ole nimenomaan oikeaa öljyä CVT osastolle?
Näyttää oikea luokitus löytyvän, joten kyllä. Tosin sillä huomautuksella että mitään CVT osastoa ei mitsussa ole.
Tuon etumoottorin jäähdytysöljyn vaihto voi olla hieman turhaa, kun öljy ei käytännössä rasitu mitenkään. Omasta 160tkm ajetusta kurkkasin miltä näyttää, eikä juuri eroa tuoreeseen öljyyn purkissa, joten jätin vaihtamatta. Voimansiirron öljyt paljon oleellisemat vaihtaa ja ainakin noilla kilometreillä oli jo täysin kuraa.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Minkä kanssa tämä öljy on tekemisissä? Olin käsittänyt että tuo kytkinlaite, jolla kytketään moottori etupyöriin olisi tuolla isommassa öljytilavuudessa. Ja mielestäni auton käytös muuttui paljon vähemmän töksähtelevään suuntaan.

Mulla ei ole varmaa käsitystä siitä missä nesteessä kytkin sijaitsee, onko se siis tuossa sähkömoottorin jäähdytysöljyssä vai etuperän voimansiirron öljyssä. Mitsun dokumentaation mukaan kytkin on kuitenkin märkä, eli jossain nesteessä se on.

Millaisia havaintoja olette tehneet öljyjen vaihdon jäkeen - onko "pito parantunut tms. Tarkoitan esim. etupäässä ICE:n kytkeytymistä suoravetoon (sehän vastaa noin 5. vaihdetta). Itsellä 6/20 my20 ja nyt 70tkm mittarissa. Tuntuu siltä että hyvin kevyellä pintakaasulla lähtee vetämään hyvin, mutta kohta irtoaa ja ICE huutaa vain virtaa generaattorilta ja veto on pelkällä sähköllä. Minusta parampi kiihtyvyys tuntuisi ja matemaattisestikin ehkä pitäis olla kun moottori vetää myös. Ja tunteenakin se on heiman outo kun luiskahtaa kiihdytyksessä pois päältä. Jää vain sähkömoottorit vetämään.

En usko että kytkimen irtoamiskynnys riippuu öljyn laadusta, koska se on ohjelmallinen toiminto. Eri asia olisi jos kytkin alkaisi luistaa silloin kun auto haluaa sen pitää kiinni, mutta uskoakseni tästä ei ole nyt kyse.

Ja Miixxan kommentteihin yhtyen: välitys on sen verran pitkä, että kun voimaa tarvitaan, on sitä otettava polttomoottorista kytkin irroittaen ja siirtäen täten polttomoottori tuottamaan generaattorilla sähköä. Ihan sama efekti kuin perinteisellä autolla, jossa paras kiihtyvyys saadaan aikaan vaihtamalla vaihdetta pienemmälle.

Auto kiihtyy teholla, joka on vääntömomentin ja kierrosluvun funktio. Kun Mitsussa on vain yksi välitys, niin kytkimen ollessa kiinni tietyllä nopeudella polttomoottorista ulos saatavan tehon tuottavat komponentit ovat kyseisen vauhdin toteuttava kierrosluku sekä sen kierrosluvun maksimivääntömomentti. Jos vääntökäyrä onkin hyvin tasainen, niin alhainen kierrosluku rajoittaa voimakkaasti tehoa.

Mulla ei ole Outlander PHEVin polttomoottorin vääntö- ja tehokäyrää, mutta tyypillinen kaksilitrainen nykyaikainen hyvin toteutettu vaparikone antaa n. 200 Nm vääntöä kierroslukuvälillä 2000-5000 rpm. Tuolloin ulos saatava maksimiteho on 2000 kierroksella 56 hevosvoimaa. 4000 kierroksella tehoa saa 112 hv ja 5000 kierroksella jo 140 hv.

56 hv riittää hyvin tasaisella rullailuun, mutta se loppuu aika nopeasti ylämäessä tai kiihdytyksessä kesken. Tällöin on pakko vaihtaa pienemmälle, mikä Mitsun kohdalla tarkoittaa kytkimen irrottamista ja siirtymistä sähkömoottorin käyttöön etenemisessä. Toki Mitsun kohdalla asiaan vaikuttaa sekin onko akussa käytettävissä sähköä yms. hybridivoimalinjan erikoisuudet. Yksi erikoisuus on se, että kun akku on kylmä niin Mitsu ei halua kytkeä suoravetoa vaan mennään sarjahybridinä aika pitkiäkin pätkiä. Eli se miten voimalinja toimii talvella, voi erota merkittävästi siitä miten se toimii kesällä.
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Mulla ei ole varmaa käsitystä siitä missä nesteessä kytkin sijaitsee, onko se siis tuossa sähkömoottorin jäähdytysöljyssä vai etuperän voimansiirron öljyssä. Mitsun dokumentaation mukaan kytkin on kuitenkin märkä, eli jossain nesteessä se on.



En usko että kytkimen irtoamiskynnys riippuu öljyn laadusta, koska se on ohjelmallinen toiminto. Eri asia olisi jos kytkin alkaisi luistaa silloin kun auto haluaa sen pitää kiinni, mutta uskoakseni tästä ei ole nyt kyse.

Ja Miixxan kommentteihin yhtyen: välitys on sen verran pitkä, että kun voimaa tarvitaan, on sitä otettava polttomoottorista kytkin irroittaen ja siirtäen täten polttomoottori tuottamaan generaattorilla sähköä. Ihan sama efekti kuin perinteisellä autolla, jossa paras kiihtyvyys saadaan aikaan vaihtamalla vaihdetta pienemmälle.

Auto kiihtyy teholla, joka on vääntömomentin ja kierrosluvun funktio. Kun Mitsussa on vain yksi välitys, niin kytkimen ollessa kiinni tietyllä nopeudella polttomoottorista ulos saatavan tehon tuottavat komponentit ovat kyseisen vauhdin toteuttava kierrosluku sekä sen kierrosluvun maksimivääntömomentti. Jos vääntökäyrä onkin hyvin tasainen, niin alhainen kierrosluku rajoittaa voimakkaasti tehoa.

Mulla ei ole Outlander PHEVin polttomoottorin vääntö- ja tehokäyrää, mutta tyypillinen kaksilitrainen nykyaikainen hyvin toteutettu vaparikone antaa n. 200 Nm vääntöä kierroslukuvälillä 2000-5000 rpm. Tuolloin ulos saatava maksimiteho on 2000 kierroksella 56 hevosvoimaa. 4000 kierroksella tehoa saa 112 hv ja 5000 kierroksella jo 140 hv.

56 hv riittää hyvin tasaisella rullailuun, mutta se loppuu aika nopeasti ylämäessä tai kiihdytyksessä kesken. Tällöin on pakko vaihtaa pienemmälle, mikä Mitsun kohdalla tarkoittaa kytkimen irrottamista ja siirtymistä sähkömoottorin käyttöön etenemisessä. Toki Mitsun kohdalla asiaan vaikuttaa sekin onko akussa käytettävissä sähköä yms. hybridivoimalinjan erikoisuudet. Yksi erikoisuus on se, että kun akku on kylmä niin Mitsu ei halua kytkeä suoravetoa vaan mennään sarjahybridinä aika pitkiäkin pätkiä. Eli se miten voimalinja toimii talvella, voi erota merkittävästi siitä miten se toimii kesällä.
Kannattaisi pysyä SI yksiköissä . Muutoin joutuu muuntokerroinviidakkoon. Vain saatavilla oleva Nm vie eteenpäin/ kiihdyttää/ jarruttaa.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Edellä kirjoittamani viestin ymmärtämistä ei kyllä pitäisi haitata se että tekstissä on käytetty hevosvoimia SI-yksiköiden sijaan, mutta toki se voi riippua lukijastakin.

Sen sijaan väärinkäsityksiä voi aiheuttaa väite siitä että Nm vie autoa eteenpäin. Vääntömomentti (siis se Nm) vaatii parikseen kulmanopeuden, jolloin tuloksena on teho, joka on se joka autoa liikuttaa.
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Edellä kirjoittamani viestin ymmärtämistä ei kyllä pitäisi haitata se että tekstissä on käytetty hevosvoimia SI-yksiköiden sijaan, mutta toki se voi riippua lukijastakin.

Sen sijaan väärinkäsityksiä voi aiheuttaa väite siitä että Nm vie autoa eteenpäin. Vääntömomentti (siis se Nm) vaatii parikseen kulmanopeuden, jolloin tuloksena on teho, joka on se joka autoa liikuttaa.
Olet oikessa --tosin Nm pitää autoa paikallaan ilman kulmanopeutta jolloin teho on teoriassa nolla
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Meinasin aloittaa… mitäs tuo SP-III öljy maksaa merkkiliikkeen tiskillä? Koitin löytää jonkun järkevän nettikaupan orkkis öljylle muttei löytynyt…
Ehdotuksia?
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Öljyt tilasin saksanmaalta ja vaihtotyö tuli tehtyä.
Kyllähän ne melkoista mustaa kuraa jo oli eli suosittelen tekemään vaihtotyön!
Työtä helpotti huomattavasti sähköinen öljynvaihtopumppu jolla sai työnnettyä uudet öljyt sisään.
 
Ylös Bottom