Generaattorin hyötysuhde, onko kukaan laskenut?

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Eli onko kukaan kokeillut ladata akkua tyhjästä täydeksi tyhjäkäynnillä ja mitannut montako litraa polttoainetta menee / kWh?
 

ST-Services

Member
Liittynyt
19 Elokuu 2016
Ei nyt ihan liity tähän, koska auto oli vikatilassa mekaanisista syistä, mutta pelkästään bensakäytöllä eräässä tapauksessa 0->70% meni noin 30L / +3h..
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Bensamoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan noin 30% ja yhdessä litrassa bensaa on energiaa n 10kWh, joten litralla pitäisi saada 3kWh latausta. Tai ehkä 2.7 kWh jos 10% menee itse latauksessa hukkaan.

Eli 30% -> 100% kolme litraa riittäisi jos suunniteltu optimaaliseksi.

Toisaalta jo moottorin lämmittämiseen menee 0.5 litraa, ehkä se pitäisi laskea mukaan? Vai lämpeneekö se hukkalämmöstä?
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Ei varmaan täyteen kannata ladata, mutta joku 70-80% tulis varmaan kohtuu nopeasti? Tai mitä joskus ite chargella ajaessa käyttäny, niin jonkun 10min käytön jälkeen range noussu - - näytöstä 8-12km näyttöön.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Töpselisähkö tulee varmaankin paljon edullisemmaksi. Polttomoottorin hyötysuhde on erittäin suuressa määrin riippuvainen moottorin toimintapisteestä ( = rpm , Nm ). Lisäksi tulee häviöitä laturinhihnasta ja itse laturista ( tosin laturin hyötysuhde on tämän latausketjun paras )
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Juu mutta jos koneisto suunniteltu hybridikäyttöön niin luulisi että juuri nuo parametrit olisi optimoitu. Kierroslukuhan on lähes täysin vapaasti valittavissa ja jos akku ei ole täynnä niin samoin moottorin kuormaakin voi säätää hyvin monipuolisesti.
Eli käytetään moottoria sellaisella kierrosluvulla että siitä voidaan ottaa riittävän suuri teho ulos, jolla hyötysuhde paras mahdollinen ja otetaan se teho akkuun.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Jos itse suunnittelilsin tällaisen vehkeen niin hakisin sille sellaisen kierrosluvun ja kuorman jolla saa parhaan hyötysuhteen. Sitten moottori olisi joko sammutettu tai sittten täsmälleen tuolla kierrosluvulla ja tuolla kuormalla.
Sehän tässä vähän mietityttää kun Mitsu tuntuu ei-suoravedolla nostavan kierroksia aika helposti, enkä oikein usko että kuormittaa optimaalisesti...
 
Ylös Bottom