Pajeron outo tärinä

WildDuck

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2019
Hei,

kysymys tietäjille näin uutena Pajeron omistajana (3.2 DI-D AT vm.2011). Autossa ilmeni tuossa 500km matkalla seuraavanlainen ongelma.
Eli tasakaasulla ajettaessa kierrosten ollessa n.1500 -2000rpm (80-90km/h) autossa alkaa rattiin tai oikestaan koko autossa tuntuva tärinä. Ilmeisesti tässä kohtaa turbiini lukittuu? Kun autolla kiihdyttää tai nostaa jalan poissa kaasulta, tärinä loppuu tai ainakin vaimenee huomattavasti. Kun käsivalitsimella laittaa 4 vaihteelle, ei samallaista tärinää ilmene millään nopeuksilla. Käsivalinnasta kun laittaa 5 vaihteelle on havaintona samanlainen tärinä. Nelosvaihteella menee kuin sukkasillaan verrattuna tuohon 5 vaihteella tasakaasulla tapahtuvaan tärinään

Itselläni epäilys turbiini / laatikkoviasta. Voisiko jokin muu vika aiheuttaa kyseisen laisia oireita?

-WD
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Puhuit kyllä tärinästä, mutta jotkut viriboxit aiheuttaa tiheää nykimistä, jonka havaitsee vain kun turbiini on lukiutunut.

Moottorin päästä kannattaa tarkistaa myös dampperipyörä ja jäähdyttimen viskotuulertimen kunto/keskitys. Momentinmuuntimen lukon luistamiseen en oikein usko. Harvoin kuulee ja lukon pitäisi vapautua jos ensiö ja toisiopuolella pyörimisnopeuseroa. Huonoilla öljyllä jakolaatikon ketju saattaa myös tärisyttää, mutta se tärinä ei taas ole sidoksissa turbinilukkoon. Ja onhan vaihteiston ja perän värinänvaimentimet yhä olemassa?
 
Viimeksi muokattu

WildDuck

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2019
Kiitos vastauksesta.

Auton kanssa ei olla vielä tultu sinuiksi, kun olen sen alta viikon omistanut. Edellinen auto oli baijerilainen 530xd, jossa tottakai porsi vaihdelaatikko/turbiini heti alkuun, joten ensimmäisenä se tuli tässäkin mieleen.

Auto on käynyt 2kk sitten määräaikaishuollossa, jolloin mittarissa ollut ~120tkm. Ei tietoa mitä tuohon huoltoon kaikkinensa kuuluu, mutta öljyt pitäisi olla kai vaihdettu tuolloin ja sen puolesta ok, kun autolla on ajettu tuon jälkeen alta 2tkm. Ei siis ole ollut vielä tuon huollon aikaan minun omistuksessani.

En usko myöskään, että autossa on viriboxia. Mikään ei ainakaan viittaisi siihen. Täytynee se kuitenkin tarkastaa.
Pitää tarkastaa myös dampperi ja viskotuuletin.

Mitenkäs nuo vaihteiston ja perän värinänvaimetimet pystyy tarkastamaan?

Tänään huomasin, että kyllähän se täristää myös 4-vaihteella kierrosnopeuden ollessa sama 1500rpm. Tärinä on vain vaimeampaa, kuin 5-vaihteella. Ajelin tänään myös vakkari päällä 4-vaihteella. Kierrokset noin 2500rpm paikkeilla, jolloin ei tärinää tuntun, mutta tuntui kuin auto vakkari päällä tekisi hyvin lievää jojomaista liikettä, minkä juuri ja juuri havaitsee. Onko vika vai ominaisuus?

Tärinä alkaa tosiaan, kun autolla on kiihdyttänyt haluttuun nopeuteen ja keirrokset tasaantuvat, jolloin myös turbiini havaintojeni perusteella lukkiutuu. Tärinä alkaa välittömästi kierrosten tasaannuttua ja loppuu heti, kun löysää kaasun, vaihtaa käsivalinnalla pykälän pienmpään tai kiihdyttää. Vetotavalla ei myöskään ole merkitystä. Tärinää tuntuu sekä takavedolla, että 4-vedolla.

Voisiko tämä johtua sitten kardaanista?
Ihmetyttää vain, kun tärinän olen havainnut vain tietyllä kierrosalueella, silloin kun turbiini mielestäni lukkiutuu.

-WD
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Onko automaattivaihteiston öljyt vaihdettu?
Nuilla kilometreillä juuri muuta tule mieleen.
Jos laitettu tuollainen nk. viriboxi niin nehän kyllä katkoo vakkarin nopeutta niin herkästi kun yrittää pienentää kulutusta että sen huomaa loivassa alamäessä.
 

WildDuck

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2019
Vaihteistoöljyt tuli vaihdatettua huuhtelemalla, kun täyttä varmuutta ei ollut siitä, oliko niitä vaihdatettu aikaisemmin. Ei ollut kuitenkaan mitään vaikutusta tuohon jyrinään öljyjenvaihdolla. Vaihtaa ehkä hieman pehmeämmin kuin aikaisemmin. Vanhojen laatikkoöljyjen seassakaan ei huoltoliikkeen mukaan ollut mitään ylimmääräistä.
Kardaani ja kaikki nivelet on tarkastettu huollossa, kun etsivät syytä tuohon jyrinään.
Ei vain jyrinän syytä ole löytynyt.
Tuosta viriboxista ei ole tietoa. Mistä sellainen voisi autosa löytyä, jos on asennettu?

Auto antaa alla olevat vikakoodit, joista ei kyllä ole mitään käsitystä, mitä tarkoittavat ja mihin vaikuttavat.
C1403
- tilakytkimen vika
-katkonainen
U1102
- ASC/TCL/ABS aikakatkaisu/ei varusteena
-katkonainen
U1121
-T/M (CAN viesti)
-katkonainen

Kenelläkän tietoa mihin em. vikakoodit viittaavat?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Esim tuossa...
Screenshot_20200207-224143.png
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Siis karstaahan siellä taitaa olla, imupuoli puhdistukseen ja EGR : n tulppaus täälläkin annetun ohjeen mukaan. Öljyksi tuohon keksintöön soveltuva laadukas öljy ja ajat hymyillen pitkän taipaleen ilman murheita..
 

WildDuck

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2019
Voisiko tosiaan olla täristämisen syynä tuo karstaisuus? EGR olikin tarkoitus tulpata ja laittaa autoa muutoinki itselle sopivammaksi. Jäänyt kaikki kuitenkin tuon täristämisen vuoksi vielä tekemättä.

Selvittelin (tai ainakin yritin) näitä vikakoodeja. Tuo C1403 antaisi ilmeisesti vian ajotavan valitsimen toimintahäiriöstä. Näistä kahdesta muusta en vielä ole päässyt selviyteen, mutta ilmeisesti johonkin CAN-väylän johtoihin / liittimiin liittyvää vikaa voisi mahdollisesti olla.

Jäi tuossa aikaisemmin mainitsematta, että autoa "ajettiiin" vikadiaknosoinnin yhteydessä nosturilla. Huollon mukaan tuota jyrinää ei silloin oltu havaittu.

Jarrutkin kävin heti ensimmäisenä läpi, kun ajattelin että syynä voisi olla kierot levyt tai jumiutuneet jarrut. Edessä olikin molemmissa sylintereissä jumiutuneet männät ja jarrupalat kaikissa jarruissa aivan loppu. Vaihdoin uudet levyt ja palat joka nurkkaan ja uusin jumiutuneet jarrumännät. Näillä toimilla ei kuitenkaan ollut mitään havaittavaa vaikutusta tuohon tärinään.

Tuo jurina on itselleni tällä hetkellä suuri kysymysmerkki, kun tuo jurina tulee tosiaan ainoastaan tasakaasulla ajettaessa 4 ja 5 vaihteella, kun turbiini lukkiutuu ja poistuu kun lukitus aukeaa. Tälläisen havainnon olen ainakin itse mielestäni tehnyt. Ei kuitenkaan luulisi turbiinin sanovan sopimusta irti 120tkm kohdalla.

Autolla on tällä hetkellä sen verta tympeää ajaa, että saas nähdä koskas sitä hymyillen pääsee ajelemaan.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Onhan laatikossa varmasti oikea öljy?

JOS -11 mallinen, niin tuonnehan menee jo CVT-öljy eikä ATF.
 
Ylös Bottom