Outlander phev ostoa harkitsevat

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Onko jo tullut selkoa Mitsun myynnin jatkosta Euroopassa ??
Sen perusteella voi miettiä PHEV asiaakin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Moi Timpp,

Siirsin sun viestin tänne.

1. Koeajolla kannattaa katsoa että kuskin pyörän takana olevat putket eivät ole ottaneet osumaa ja litistyneet runkoaisaa vasten ja ajoakun kunto.
2. Sähköinen ~4kW lämmitin joka ottaa virran ajoakulta.
3. Molemmilla akseleilla on sähkömoottorit ja auto on aina nelivetoinen. Etupyöriä voi pyörittää myös polttomoottorilla. Alle 65km/h vauhdissa auto liikkuu aina sähkömoottoreilla ja polttomoottori voi toimia tarvittaessa generaattorina.
4. 140tkm on sisäänajettu.
5. Merkkiliikkeestä voi tiedustella mitä kampanjoita autoon on tehty.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Juuri niin, toimii kyllä lämmityslaitteen kennon kautta jäähdytinnesteellä, mutta kierto ei mene silloin moottorin kautta.
 

Mitsunistiko

New Member
Liittynyt
11 Elokuu 2021
Terve! Tässä jokunen tovi poltellu vaihtaa nykyinen avensis phev outlanderiin. Isoimpana syynä käyttökulujen lasku ilman, että tilasta täytyy tinkiä. Ajoista suurin osa on kaupunkiajoa, missä avensis hörppii vajaa 10l/100km. Työmatkaa tulee ajettua kimppakyydin ansiosta joka kolmas työpäivä 50km ja yhteensä autolle tulee kilometrejä n. 15tkm vuodessa. Nettiautoa on tullut seurattua aktiivisesti ja nyt nämä pari autoa kiinnostaisi n. 20k€ budjetissa.
Mitä mieltä asiaan perehtyneet on? Tekeekö noilla mitään vai jatketaanko etsintää?
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Käyttökulujen laskulla vrt pääoma / akkukulut on vaikea vaihtoa perustella.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Käyttökulujen laskulla vrt pääoma / akkukulut on vaikea vaihtoa perustella.
Kun autokuume iskee, kyllä sille auton vaihdolle aina joku syy keksitään. Ainoa taloudellisesti järkevä on ajaa vanha ns. loppuun. Autokuume vaan ei niin hellitä. Voi tulla ihan autokorona.
 
  • Like
Reaktiot 3x

Mitsunistiko

New Member
Liittynyt
11 Elokuu 2021
Joo tarkennuksena siis, että auto on vaihtunut tähän asti 2-3 vuoden välein. Ikinä tuskin tulen ajamaan mitään autoa loppuun, saati omistamaan sitä. Olen ajatellut maksavani auton käytöstä tietyn summan /kk plus polttoaineet, huollot, vakuutukset, verot jne. Mitsun kuukausierä menee about samoihin mitä avensiksen. Näidenkin pitäisi ilmeisesti olla melko huoletttomia pelejä, joten kuukaudessa autoon menevän euromäärän luulisi tippuvan jonkin verran. Toki tässä on mukana myös jokunen aste kuumettakin. vaikka toyota on varma ja huoleton, on se myös äärimmäisen tylsä auto
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Joo tarkennuksena siis, että auto on vaihtunut tähän asti 2-3 vuoden välein. Ikinä tuskin tulen ajamaan mitään autoa loppuun, saati omistamaan sitä. Olen ajatellut maksavani auton käytöstä tietyn summan /kk plus polttoaineet, huollot, vakuutukset, verot jne. Mitsun kuukausierä menee about samoihin mitä avensiksen. Näidenkin pitäisi ilmeisesti olla melko huoletttomia pelejä, joten kuukaudessa autoon menevän euromäärän luulisi tippuvan jonkin verran. Toki tässä on mukana myös jokunen aste kuumettakin. vaikka toyota on varma ja huoleton, on se myös äärimmäisen tylsä auto
Minulla on 2008 Outtis ja ei todellakaan ole huoleton.
Osta Kia tai Hyandai -- minulla on ne molemmat ja Mitsu on poistumassa tallistani.
Kun se tapahtuu niin postaan tiedon osioon "Mistä olen iloinen". Loppu.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Hei uusi foorumilainen täällä, ensimmäistä Mitsua ostamassa ja olisi pari kysymystä.
Kiikarissa olisi siis -16 PHEV Outlander. Ko. autolla ajettu n140tkm.
1. Mitä näistä kannattaa tarkastaa koe ajolla? Itseltä löytyy joku kiinasta tilattu bt OBD, jolla tuskin saa akun tietoja ulos, mutta aina voi kokeilla.
2. Tuosta remote controllista tai lähinnä siitä lämmittimestä. Onko se sähköinen vai ihan normaali "webasto" eli polttoaineella toimiva lisälämmitin? Ymmärtääksen toi "remote" ei oli kovin remote, eli käytännössä pitää olla auton vieressä, että saa yhteyden.
3. Mites tuo neliveto, ymmärsinkö oikein, että on sähkömoottori toisella akselilla ja polttomoottori toisella? Sen saa lukittuaa napista käyttöön?
4. Onko toi 140tkm liikaa vai kannattaisko etsiä vähemmän ajettua? Noita ku löytyy aika laajalla rangella.
5. Näkeekö mistään tuontiautosta onko noi takaisin kutsut tehty? Auto on ilmeisesti uitettu hollannista niinku 70% näistä.

Ko. auto on tarkoitus hakea päiväksi koeajoon huomenna (ti 10.8)

Kiitos jo etukäteen.
1. Perusjuttujen lisäksi kannattaa tarkastaa se akun kunto (SoH), jos kiinan OBD alkaa yhteistyöhön Watchdogin kanssa. Lisäksi kannattaa tarkastaa että luvatut varusteet on, myyjät on näistä monesti harvinaisen pihalla.
2. Alkuperäinen remote lämmitin on sähkötoiminen ja lämmittää VAIN matkustamoa. Ja remoten kantomatka on normaalin TV-kaukosäätimen luokkaa, lämmittimen/jäähdytyksen saa toki ajastettua autosta/äpistä.
3. Ei, vaan molemmilla akseleilla sähkömoottorit joilla ajo hoidetaan aina kun akussa on virtaa. Akun loputtua polttis jauhaa sähköä moottoreille taajamanopeuksissa ja maantienopeuksissa polttis kytkeytyy tarpeen mukaan suoravetoisena etuakselille. Auto on siis tilanteesta riippuen joko sähkövetoinen, polttisetuvetoinen tai molempia yhtä aikaa. Kumpaakaan moodia ei saa erikseen lukittua päälle.
4. Ihan mielipidekysymys. Itse ostin juuri 140tkm ajetun, eikä isompaa valittamista. Akku menee kylläkin omasta vaihtoon tuon 160tkm/8v akkutakuun puitteissa...
5. Voit kysyä merkkihuollosta, sieltä näkevät. Takajarrusatulat voi tarkastaa itsekin, jos satuloiden käsijarrulinkussa merkintä "G" on satulat uusittu.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Terve! Tässä jokunen tovi poltellu vaihtaa nykyinen avensis phev outlanderiin. Isoimpana syynä käyttökulujen lasku ilman, että tilasta täytyy tinkiä. Ajoista suurin osa on kaupunkiajoa, missä avensis hörppii vajaa 10l/100km. Työmatkaa tulee ajettua kimppakyydin ansiosta joka kolmas työpäivä 50km ja yhteensä autolle tulee kilometrejä n. 15tkm vuodessa. Nettiautoa on tullut seurattua aktiivisesti ja nyt nämä pari autoa kiinnostaisi n. 20k€ budjetissa.
Mitä mieltä asiaan perehtyneet on? Tekeekö noilla mitään vai jatketaanko etsintää?
Kappas, itse tein juuri saman liikun ja muutenkin samat speksit käytön suhteen.
Ei voi kun olla tyytyväinen. Päivittäisajot menee sähköllä alle 1€/pv kuluilla. Automaattibensa Anjovikseen verrattuna kulut tippui roimasti ja tilaa on oikeaeti enemmän, eikä tarvi kompromisseja lastenistuimien kans.
Auton olen sattuneesta syystä käpistellyt monta kertaa täysin läpi eikä 150tkm ajettuna juuri huomautettavaa ole.
Etupäähän iskaritolppien ylälaakerit uusin kun takertelivat ja etuvetarit ronksuu sen verran että vaihtoon menee (ei kovin yleinen vika onneksi, järkyttävän hintaiset vetarit kun niveliä ei Pheviin saa erikseen...)
 

Mitsunistiko

New Member
Liittynyt
11 Elokuu 2021
Kappas, itse tein juuri saman liikun ja muutenkin samat speksit käytön suhteen.
Ei voi kun olla tyytyväinen. Päivittäisajot menee sähköllä alle 1€/pv kuluilla. Automaattibensa Anjovikseen verrattuna kulut tippui roimasti ja tilaa on oikeaeti enemmän, eikä tarvi kompromisseja lastenistuimien kans.
Auton olen sattuneesta syystä käpistellyt monta kertaa täysin läpi eikä 150tkm ajettuna juuri huomautettavaa ole.
Etupäähän iskaritolppien ylälaakerit uusin kun takertelivat ja etuvetarit ronksuu sen verran että vaihtoon menee (ei kovin yleinen vika onneksi, järkyttävän hintaiset vetarit kun niveliä ei Pheviin saa erikseen...)
Nonni, nyt se kuume vaan nous. Pitänee alkaa kysellä tarjouksia anjoviksesta, harmi kun tuo ensimmäisen linkin auto meni heti
 

Mitsunistiko

New Member
Liittynyt
11 Elokuu 2021
Nonni, nyt se kuume vaan nous. Pitänee alkaa kysellä tarjouksia anjoviksesta, harmi kun tuo ensimmäisen linkin auto meni heti
Ja näinhän siinä kävi, että ruotsista on tulossa -17 vm phev 77tkm ajettuna. Parin viikon päästä auto pitäisi olla omissa näpeissä, josko se kuume nyt laskis.
 

Juhalan

Member
Liittynyt
17 Elokuu 2021
Harkitsen Outlanderin ostoa. Kiinnostaisi tuo akun kunnon testaus. Onko jollain lainata/myydä toimivaksi todettua obd-lukijaa? Tai tiedättekö, mistä niitä saisi suht nopealla varoitusajalla? Kiinasta jos tilaa, menee toimitukseen yleensä viikkoja.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Harkitsen Outlanderin ostoa. Kiinnostaisi tuo akun kunnon testaus. Onko jollain lainata/myydä toimivaksi todettua obd-lukijaa? Tai tiedättekö, mistä niitä saisi suht nopealla varoitusajalla? Kiinasta jos tilaa, menee toimitukseen yleensä viikkoja.
Laita paikkakunta mihinpäin tarve niin voisi jollekulle sopia.
 

Juhalan

Member
Liittynyt
17 Elokuu 2021
Laita paikkakunta mihinpäin tarve niin voisi jollekulle sopia.
Tjoo.
No itse asustelen Lohjalla, joten jostain tästä lähistöltä. Toki aika pitkältäkin voin autoa katsoa, mutta ehkä jokin Turku - Tampere - Lahti - Porvoo alue. Mietin yhtä autoa Liedosta, toista Hämeenlinnasta. Näitä tuntuu tulevan Nettiautoon kuin sieniä sateella...
 

Juhalan

Member
Liittynyt
17 Elokuu 2021
Homma tarkentunut, tänään olisi tarkoitus Herttoniemessä koeajaa autoa iltapäivästä/alku illasta. Olisiko kenelläkään mahdollisuus tutkailla autoa?
Edit: Ostin 2019 vuosimallin auton ja homma sillä selvä, hankin palikan itse jostain ajan kanssa...
 
Viimeksi muokattu

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Moro!

Forumia on tullut luettua säie jos toinenkin, mutta ei kirjoiteltua aiemmin.

Outtiksen osto on ollut takaraivossa jo muutaman kuukauden, sellainen kun sopisi omaan ajoprofiiliin kuin nenä päähän, mutta puntaroin tässä fiksuinta ratkaisua.

Lähtökohtaisesti mietteissä on ollut uittaa Ruåttista MY19 parhaalla varustetasolla.
Eli S-Edition siellä ja Instyle Sport tällä puolen lahtea.

MY19 S-Editionin sieltä saisi n. 30-40 TKM:ä ajettuna hieman yli 30 k€ hintaan ja verottajan suuntaan köyhtyisi ilmeisesti n. 1,2 - 1,3 k€.

Tilanne on vain aika mielenkiintoinen 'uusien' Outtisten suhteen.
Ruotsissa ajamattomia MY20 S-Editioneja on J Bil:llä useita 409.000 SEK eli ~40 k€ hintaan tyrkyllä.
Tällä puolen lahtea Delta-autolla on otsaa pyytää vastaavasta maireat 52.900 € (!!).

Oletan, että J BIL on valmis viimeistään joulukuussa hankkiutumaan eroon noista ajamattomista MY20:sistä, joita heillä on varastossaan, oikein kelpo hintaan. Siinä voisi olla oikein herkullinen oston paikka, jos 'uusi' Outtis on ostoslistalla.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Eiköhän lähdetä porukalla hakemaan joka iikalle uudet PHEV:it alle jouluksi? :)
J BIL:ltä kunnon tarjous kimppatilaukselle.
 

Veijo Esso

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Tervehdys!
Vanha sotaratsu alkaa olemaan kohta eläkeiässä ja miettinyt auton vaihtoa. Bemarilla audilla ym on hieman eri varusteet pohjoisimaiden, venäjän ja Kanadan markkinoille kuin esim keski eurooppaan ja Usaan. Esim nykyisessä käyttiksessä 520 BMW on huohotinputken lämmitys mitä keskieruopan autoissa ei ole. Kun kävin erään PHEV outlanderin varustetasoa läpi VIN koodin perusteella, niin löytyi maininta for Nordic countries (vm2019) On ruotsi auto. Onko tietoa mitä eroa näissä pohjoisen outlandereissa on etoa keski euroopan malleihin verrattuna?
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tervehdys!
Vanha sotaratsu alkaa olemaan kohta eläkeiässä ja miettinyt auton vaihtoa. Bemarilla audilla ym on hieman eri varusteet pohjoisimaiden, venäjän ja Kanadan markkinoille kuin esim keski eurooppaan ja Usaan. Esim nykyisessä käyttiksessä 520 BMW on huohotinputken lämmitys mitä keskieruopan autoissa ei ole. Kun kävin erään PHEV outlanderin varustetasoa läpi VIN koodin perusteella, niin löytyi maininta for Nordic countries (vm2019) On ruotsi auto. Onko tietoa mitä eroa näissä pohjoisen outlandereissa on etoa keski euroopan malleihin verrattuna?
Tuntuu että jokaisessa PHEV on eri softat jne kun seuraa tätä palstaa. Joten varusteetkin ollenevat postinumerokohtaiset.
Akkukin tuntuu olevan suuri mysteeri monelle omistajalle. Myytävänä kasapäin PHEV joiden akun elinikä on lopussa.
Senhän piti olla helppoa ja halpaa se akun vaihto.
Juuri ajelin töihin päin ja edellä meni 19 mallin valkoinen PHEV --hinausauton lavalla.
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
2Y19 mallin PHEV harkinnasa täälläkin ja samaa mietin kuin @Veijo Esso eli onko noissa Saksan tuonneissa eroa vs. Ruotsi/Suomi autot? Ainakin myyjän mukaan ajoakun lämmitykset yms. löytyy mitä täälläkin myytävistä. Pitääkö noista jotain muuta huomioida kuin tarkistaa huolella huoltohistoria, että valmistajan takuu on voimassa ja kilometrit pitää paikkansa? Mistä palvelusta muuten tsekkasit @Veijo Esso VIN-numerolla tietoja jos saa kysyä?

Toinen mikä kiinnostaa on kokemukset maasto-ominaisuuksista ja maavarasta. Onko maavara oikeasti se 18-19cm kuten spekseissä luvataan vai onko tämä joku kikkailemalla saatu arvo tankki tyhjänä ilman akkuja kuten jotkut tuolla myoutlanderphev foorumilla epäilivät? Mitään oikeata off-roadia en toki olisikaan ajamassa tällä, mutta syvässä lumessa tulisi joskus kahlattua ja keväisin/syksyisin mutaisella metsäautotiellä mökille niin kokemukset moisesta kiinnostaa!
 

Veijo Esso

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
esim tämä. Ruotsalaisten autojen vin löytyy helposti rekkarin perusteella ruotsalaisilta sivuilta.

En ole vielä löytänyt sellaista mikä olisi todella hyvä mutten ole vielä paneutunut asiaan apinan raivolla.


 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Olen aika skeptinen noiden huoltojen vaikutukseen auton kuntoon, toki öljyt nyt vaihdetaan kun polttomoottorista kyse. Tuppaavat vaan autot yleensä hajoamaan sellaisista paikoista ja osista mitä ei mitenkään huolloissa huolleta. Se että "tarkistetaan" sitä ja tätä ei kuitenkaan siitä sen varmenpaa peliä tee. No yksi on, tuo 12v akku takakontissa, se yleensä ei ilmaise itseään muuten kuin jättämällä auton yllättäen käynnistymättä, riippumatta onko ajoakku ladattu. Autohan starttaa ajoakun voimalla joten startin äänestä sitä ei voi arvata.

Maasto-ominaisuuksista sen verran että ihan oikeasti näiden pohjaa on syytä varoa, jo pelkkä jostain autosta etupyörän takaa pudonnut jäinen paakku pelottaa jos akun kohdalle osuu, voi tulla kalliiksi.
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Olen aika skeptinen noiden huoltojen vaikutukseen auton kuntoon, toki öljyt nyt vaihdetaan kun polttomoottorista kyse. Tuppaavat vaan autot yleensä hajoamaan sellaisista paikoista ja osista mitä ei mitenkään huolloissa huolleta. Se että "tarkistetaan" sitä ja tätä ei kuitenkaan siitä sen varmenpaa peliä tee. No yksi on, tuo 12v akku takakontissa, se yleensä ei ilmaise itseään muuten kuin jättämällä auton yllättäen käynnistymättä, riippumatta onko ajoakku ladattu. Autohan starttaa ajoakun voimalla joten startin äänestä sitä ei voi arvata.

Maasto-ominaisuuksista sen verran että ihan oikeasti näiden pohjaa on syytä varoa, jo pelkkä jostain autosta etupyörän takaa pudonnut jäinen paakku pelottaa jos akun kohdalle osuu, voi tulla kalliiksi.

Nojuu lähinnä se että ne huollot on tehty valmistajan vaatimalla tavalla, jotta takuu pysyy voimassa kun alle 5v vanhasta on kyse. Hyvä huomio tuo 12V akun kunto!

Joo ei tosiaan mihinkään kivikkoon ole tarkoitus lähteä rytyyttämään, lähinnä se muta/loska/syvempi hanki niitä mistä olisi kiva päästä läpi paremmin kuin perus etuvetofarkulla missä maavaraa 5-6cm vähemmän niin tästä kokemukset kiinnostaa.

Ei kai tuo nyt kuitenkaan ihan helpolla jää/lumipaakusta voi hajota kun on siinä akkupaketissa jonkinmoinen teräslevy suojana pohjassa? Ja näkyy tuolla ainakin kuvien perusteella olevan esim. pakoputkea ja muuta osaa alempana kuin tuo akkupaketti. Enkä muista hirveästi nähneeni otsikoita että sorateiden kivenmurikat ois akustoja puhkoneet sähköautoissa, muutenhan niitä ei ostaisi kukaan :)
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Omaan kysymykseeni epämääräisesti vastaten ilmeisesti Saksan versioista puuttuu tuo ajoakuston lämmitys: https://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?t=4261

Toinen myyjäliike sanoi että autosta se löytyisi, mutta toisen vastaavan varustelun muuten omaavan myyjä sanoi että olisi Mitsulta kysynyt asiaa ja Saksan versioissa sitä ei kuulemma olisi. Sinänsä kuulostaisi kummalliselta, että tuon foorumiketjun perusteella Hollannin versioihin se olisi kuitenkin laitettu vaikka siellä on ehkä vielä vähemmän kylmää kuin Saksassa...

Ei kukaan sattumalta ole tuonut Saksasta 2019 vuosimallin autoa ja voisi tarkistella asiaa?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Nojuu lähinnä se että ne huollot on tehty valmistajan vaatimalla tavalla, jotta takuu pysyy voimassa kun alle 5v vanhasta on kyse. Hyvä huomio tuo 12V akun kunto!

Joo ei tosiaan mihinkään kivikkoon ole tarkoitus lähteä rytyyttämään, lähinnä se muta/loska/syvempi hanki niitä mistä olisi kiva päästä läpi paremmin kuin perus etuvetofarkulla missä maavaraa 5-6cm vähemmän niin tästä kokemukset kiinnostaa.

Ei kai tuo nyt kuitenkaan ihan helpolla jää/lumipaakusta voi hajota kun on siinä akkupaketissa jonkinmoinen teräslevy suojana pohjassa? Ja näkyy tuolla ainakin kuvien perusteella olevan esim. pakoputkea ja muuta osaa alempana kuin tuo akkupaketti. Enkä muista hirveästi nähneeni otsikoita että sorateiden kivenmurikat ois akustoja puhkoneet sähköautoissa, muutenhan niitä ei ostaisi kukaan :)
Pääseehän sillä nimenomaan paremmin kuin etuvetofarkulla, varmaan pesee minkä tahansa AWD:n tai muun leikkinelivedonkin (oikealle jatkuvalle nelikolle ei sitten pärjääkään). Tiukassa paikassa Phevi vaatii aika paljon kikkailua luistoneston, "virtuaalilukkojen" ja charge moden kanssa ettei meno hyydy.

En kyllä itse lähtisi silti yhtään mitään nuoskalunta kummempaa kovin kahlaamaan. Se akkupaketti kiinnikkeineen on matalin kohta pohjasta ja akuston johdotus/putkitus sen verta turvattomasti tököttää esillä, etten haluaisi testata miten kestää pakata lunta/mutaa/kovempaa tiukasti ympärille. Siinä missä oikeissa sähköautoissa akun pohja on paksua teräs-/alumiinilevyä, on se mitsussa prässättyä ohutta peltiä. Kotelo ei kovin kummoista pusua kestä vääntymättä ja sisuskalut ottaa silloin kipiää... Akuston etureuna myös sellainen, että tarpeeksi lujaa tarpeeksi syvään lätäkköön ajettaessa ilmeisesti sauma pettää ja vedet on akustossa. Muutenkin tuo akkukotelo kiinnitysripoineen sen verran hienosti muotoiltu, että jos sen johonkin saa pohjasta kiinni, niin siinä on ja pysyy.

Kannattaa sisäistää että kyseessä on citymaasturi sanan varsinaisessa merkityksessä.
Taajamaliikenteeseen ja satunnaisesti huonoa mökkitietä käyttävälle aivan loistopeli.
 
Viimeksi muokattu

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Surullista mutta totta tuo videon kertoma. Kannattaa pitää hiekkasäkkiä kontissa niin voi ripsasta pitoa että pääsee talvella huoltoaseman pihalta pois. Noloahan se olisi 2 vetoisella vetää Mitsu tankilta että muutkin pääsee letkuttamaan menovettä.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kannattaa mennä liukkaan kelin ajokurssille ja miettiä omaa ajamista jos saat normaalissa tieliikenteessä Outlanderin jumiin. Itse olen ollut Outlanderin kanssa se joka on kiskonut muita autoja irti. Takakontin pohjan alla mulla onkin hinausköysi. Kerran tuli vedettyä Plugari Ioniq pinteestä jossa sitä oli jo koitettu vetää Opel Grandland X:llä(talvirenkaat) ja mulla oli jo Outlanderissa kesärenkaat alla.
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Nää videot on kyllä aina mielenkiintosia mutta lienee eri asia sitten kertooko oikeasti mitään / miten on toteutettu. Tässä saman tyyppisen testin toinen esimerkki missä ei taas mitään ongelmia ja saman kanavan testissä taas esim RAV4 ja muut pärjäsi huonommin... :unsure:


Taitaisi ainoa tapa varmistua asiasta olla saada se auto testiin omalle mökkitielle mutaisen kelin aikaan useammaksi päiväksi, mutta harvempi liike suostunee moiseen :)
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Katsoppa rullaratojen eroja niin huomaat missä vedätetään !! Kyllä 4 vetoisen pitää lähteä liikkeelle ilman heijaamista. Tässä videossa heijaamisen avulla päästään lähtemään.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Katsoppa rullaratojen eroja niin huomaat missä vedätetään !! Kyllä 4 vetoisen pitää lähteä liikkeelle ilman heijaamista. Tässä videossa heijaamisen avulla päästään lähtemään.

No käytännön tilanteessa maantiellä tuskin kuskia kiinnostaa miten auton "pitää lähteä", kunhan lähtee.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Hiukan oudolta tuo vaikutti videossa, normaalistihan abs avulla sutiva pyörä jarrutetaan jotta toiselle tulisi vetoa, tässä tuntuu että systeemi ei pelaa ollenkaan? Yksi syy voisi olla se että jarrutusjakso on niin lyhyt että se ehtii vapauttaa toisen puolen jarrun ennen kuin pyörä lumpsahtaa tuon rullahärvelin yli? Tosielämässä tuo voisi tulla samoin jos pyörä ehtinyt kaivaa itsensä pesään, toisaalta sen pitäisi lähteä ennen kuin niin edes tapahtuu. Eli jos tehdään testi sellaisessa ylämäkirampissa (testausvideoissa näkynyt) jossa rullat yhdellä kohtaa eikä tuollaista ylitettävää reunaa, meniskö siitä.
 

Heffu

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Taustatietona voisi mainita, että en ole harrastanut maastoajoa tai vastaavaa koskaan ennen.
Toistaiseksi on kantti loppunut siis ensin kuskilta, vaikka autolla olisi varmaan vielä eteenpäin päässytkin.
Kerran tuli peruutettua liian pehmeään hankeen ajouran ulkopuolelle ja vaati hieman kikkailua, jotta pääsi irti.

Melko hyvin pääsee eteenpäin, jos edes jonkinlainen ajouran tapainen on olemassa.
Toki järki pitää olla mukana ja tarkkailla ettei sinne pohjaan mitään järjetöntä osu.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Kannattaa kokeilla ensin joissakin pienten ojien ylittämisellä, auto viistoon kohden ojaa ja tasaisesti ensin eturengas ojaan ja pysähtymättä jatkaa eteenpäin.
Jos alkaa suttaamaan niin tarpeen mukaan jarrulla hillitsee suttaavaa pyörää kässärillä sama juttu.
Outlanderilla kun on tuo vetotapa tuollainen joutuu pitämään vetoa enemmän päällä kuin kiinteävetoisissa, mutta hyvin tuokin menee varsinkin lumella kun uskaltaa kokeilla.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
"Pesee minkä tahansa AWD:n"

Jotenkin arvasin että tämä video nostetaan esiin. Enempää tuon videon tuotosta kommentoimatta, sanon vain että rullatesti harvoin kuvastaa tositilannetta.

Pitäydyn silti väittämässäni. Se että phevi jakaa voimaa jatkuvasti molempiin päihin on helvetin paljon käytännöllisempi auraamattomalla mökkitiellä, kuin jatkuvasti takapään vetoa pätkivät haldexit yms...
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Nyt puhutaan jo vetytalouteen siirtymisestä Euroopassa. Koerekat jo ajelee siellä. Käykö niin että akkuautoilu päättyy 2035 ? Akkuautoilun loppu jo häämöttää vaikka ei ole edes vauhtiin päästy.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Ei akkuautoilu mihinkään lopu, mutta hybridiautoilu kyllä. Polttokenno on käytännössä ainoa keino raskaalle kalustolle, jossain oli laskettu että rekka tarvitsisi n. 8000kg akkua ja se on liikaa pois rahdilta.
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Nyt puhutaan jo vetytalouteen siirtymisestä Euroopassa. Koerekat jo ajelee siellä. Käykö niin että akkuautoilu päättyy 2035 ? Akkuautoilun loppu jo häämöttää vaikka ei ole edes vauhtiin päästy.
En oikein näe tätä realistisena ajatuksena. Sähköautot jatkavat kulkuaan ja kehittymistään.
Mutta se on varmaa että vaihtoehtoisia käyttövoimia tulee rinnalle ja näitä myös tarvitaan, jokaisen helpompi löytää omaan käyttötarkoitukseensa sopiva kulkine.
Miksi pitäisi olla vain yksi käyttövoima, onhan vuosikymmenet kuljettu rinnakkain sekä bensalla että dieselillä ja jotkut jopa edelleen tekevät näin
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Akkuautoilun mahdottomuus nykyisellä akkumateriaaleilla on ilmiselvää- ei piisaa edes osalle.
Pitäisi miettiä tosissaan miten poistetaan / vähennetään liikkumistarvetta autolla.
Etätyöt / kaupunkisuunnittelu / kansalaispalkka = ei tarvitse käydä töissä ollenkaan.
Esim v 2015 saatiin jo rjan yli koe-erä porukkaa sitä testaamaan ja hyvin on pärjänneet.
 

TomiA

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2021
Tuli laitettua viimeviikolla Sakalta Outlanderi. Tyytyväinen olen ollut mutta nyt alkoi mietityttää takuuasiat. Myynti-ilmoituksessa oli maininta, että tehdastakuuta olisi vielä 06/23 asti jäljellä ja siinä uskossa se sitten ostettiin. Auto on Ruotsista tuotu MY17 Instyle Navi ja ensirekisteröity 06/18. Ruotsin myyntipapereissa kuitenkin luki, että takuu olisi ollutkin vain 3v. Tätä en tietenkään hoksannut tarkistaa koeajolla. Onko nyt apinaa koijattu ja pumpattu? Vai muuttuuko takuu, kun auto tuodaan Suomen puolelle?
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
oilu mihinkään lopu, mutta hybridiautoilu kyllä. Polttokenno on käytännössä ainoa keino raskaalle kalustolle, jossain oli laskettu että rekka tarvitsisi n. 8000kg akkua ja se on liikaa pois rahdilta.

Tuohan oli tietysti laskettu (tarkoitushakuisesti?) väärin.. noin 4000kg on arvioitu esim Tesla Semin akun painoksi. Kapasiteetiksi on ilmoitettu 600kWh, kyllä se paino siitä on laskettavissa vaikka autoa ei tietenkään vielä olekaan julkaistu.

Lisäksi huomioitava että normi rekassa on iso ja painava polttomoottori ja voimansiirto, jotka jäävät pois sähköautossa.

Lisäksi EU sallii sähkö- ja vetyrekoille 2000kg enemmän kokonaismassaa. Tuo kyllä nipistää sen viimeisenkin eron kantavuudessa, saattaa olla jopa niinpäin että sähkörekalla saa viedä enemmän kuin diisselillä.

En itse oikein usko vedyn läpimurtoon henkilöautoissa. Ladattavaan autoon tottuneelle vety on askel taaksepäin. Sähköauton saa ladattua kotona itsestään, ei tarvitse jonotella missään tankkauspisteellä..

Lisäksi vetysäiliöt ovat aika painavat ja tilaa vievät. 700bar painesäiliö kuitenkin, seinämää oltava jonkun verran. Esim Toyota Mirai painaa lähes saman kuin Tesla Model S vaikka on selvästi pienempi auto.

Polttokennon kotilataus saattaisi kyllä olla mahdollista tulevaisuudessa. Vetyä syntyy sähkövirralla vedestä. Jenkeissä myydään kotikäyttöön polttokennoja varavirtalähteeksi, ne toimivat noin että latautuu itsestään sähkövirralla ja sitten sähkökatkon aikaan tarjoaa varavoimaa.
 

TomiA

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2021
Tuli laitettua viimeviikolla Sakalta Outlanderi. Tyytyväinen olen ollut mutta nyt alkoi mietityttää takuuasiat. Myynti-ilmoituksessa oli maininta, että tehdastakuuta olisi vielä 06/23 asti jäljellä ja siinä uskossa se sitten ostettiin. Auto on Ruotsista tuotu MY17 Instyle Navi ja ensirekisteröity 06/18. Ruotsin myyntipapereissa kuitenkin luki, että takuu olisi ollutkin vain 3v. Tätä en tietenkään hoksannut tarkistaa koeajolla. Onko nyt apinaa koijattu ja pumpattu? Vai muuttuuko takuu, kun auto tuodaan Suomen puolelle?
Vastaanpa itse itselleni. Se olikin jokin Ruotsin oma autovahinkovakuutus/takuu mikä oli sen 3v voimassa. Tehdastakuu 5v ja löytyi toisesta paperista. Eli ei apinaa koijattu, apina ei vaan osannut ruotsia.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tuohan oli tietysti laskettu (tarkoitushakuisesti?) väärin.. noin 4000kg on arvioitu esim Tesla Semin akun painoksi. Kapasiteetiksi on ilmoitettu 600kWh, kyllä se paino siitä on laskettavissa vaikka autoa ei tietenkään vielä olekaan julkaistu.

Lisäksi huomioitava että normi rekassa on iso ja painava polttomoottori ja voimansiirto, jotka jäävät pois sähköautossa.

Lisäksi EU sallii sähkö- ja vetyrekoille 2000kg enemmän kokonaismassaa. Tuo kyllä nipistää sen viimeisenkin eron kantavuudessa, saattaa olla jopa niinpäin että sähkörekalla saa viedä enemmän kuin diisselillä.

En itse oikein usko vedyn läpimurtoon henkilöautoissa. Ladattavaan autoon tottuneelle vety on askel taaksepäin. Sähköauton saa ladattua kotona itsestään, ei tarvitse jonotella missään tankkauspisteellä..

Lisäksi vetysäiliöt ovat aika painavat ja tilaa vievät. 700bar painesäiliö kuitenkin, seinämää oltava jonkun verran. Esim Toyota Mirai painaa lähes saman kuin Tesla Model S vaikka on selvästi pienempi auto.

Polttokennon kotilataus saattaisi kyllä olla mahdollista tulevaisuudessa. Vetyä syntyy sähkövirralla vedestä. Jenkeissä myydään kotikäyttöön polttokennoja varavirtalähteeksi, ne toimivat noin että latautuu itsestään sähkövirralla ja sitten sähkökatkon aikaan tarjoaa varavoimaa.
600 KWh kuorma-autossa ei riitä ns mihinkään. Mistään ei ole saatavissa nykyisiä akkumateriaaleja edes 3% maailama autokannasta. Lisäksi ne akut loppuvat aikanaan ja mistä sitten uutta materiaalia tilalle- ei mistään.
Joka akkuvalmistajalla on omat liemet / materiaalit joten kierrätys ei ole kannatavaa millään muotoa.
Eihän edes noita norlaaleita pattereita / Nicd yms saada hoidettua kunnialla.
Kyllä nyt ollaan todella tienhaarassa kulkemisen suhteen. Jos kestävää ratkaisua ei löydy niin 2050 paikkeilla moni muistelee haikeana vanhoa aikoja ( ei hyviä aikoja koska nythän me olemme huonoilla valinnoilla luoneet tämän sopan ).
 

Jp68

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Hei.

Uusi tulokas tällä foorumilla.
Piti kirjautua kun tuo Outlander Phev on oikein todella alkanut kiinnostamaan ja pukkaa autokuumetta päälle.
Tietoja olen autosta yrittänyt netin kautta hieman jo googlailla, mutta hyppy "tuntemattomaan" Hybridi maailmaan hieman askarruttaa?
Nettiautossahan näitä on tarjolla vaikka miten ja taitaa olla jo tuoduimpia tuontiauto malleja Suomessa.
Itse olen hakenut lähinnä jotain 2018-2019 malliin Outlander Phevia, jossa ajomäärä olisi max.noin 70tkm ja varustetasona Instyle. Tuontimaana Ruotsi (ei Saksa/Hollanti). Muutamasta kauppaakin jo hieman hierottu.

Ongelmana vain vielä, että tuollaista en ole päässyt koeajamaan kun ei täällä päin tuollaisia juuri nyt myynnissä ole. Erästä 2013 mallista kävin katsomassa ja tiloiltaan oli ok, mutta en ajanut koska kyseessä huomattavasti vanhempi/ enemmän ajettu auto, jolloin saatu mielikuva olisi ollut väärä.

Tällä hetkellä Itsellä Volvo XC60 D4 diesel vm-2016. Mutta ajomäärä putosi nyt vain noin ehkä 7000km/vuosi, jolloin iso diesel ehkä vähän turha ja verot suuret. Lisäksi ajot nyt lähes täysin pientä kaupunkiajoa ja silloin tällöin mökille (40km/sivu). Harvemmin pidempiä reissuja.

Tässä nyt vain muutama asia hieman askarruttaa ja kysynkin jos jollain kokemuksia molemmista automalleista tai yleensä nyt vain pidempiaikaisia kokemuksia Outlander Phevistä.
Eli hieman arveluttaa siirtyä Volvosta Mitsubishiin. Miten suuri harppaus tuo on ja millainen on noiden autojen laatu/ laatuvaikutelman välinen ero. Ja vielä tärkeämpänä seikkana autojen ajo-ominaisuuksien välinen ero? XC60 on hyvä ja tehokas auto ajaa mutta mites Outlander Phev. Lähinnä kiinnostaa jousituksen kovuus yleisessä ajossa/ huonoilla teillä. Auton yleinen hiljaisuus/ rengasmelu kaupungissa ja maantiellä (kesä/ nastarenkailla). Kestävyydeltään ja toimintavarmuudeltaan ilmeisesti Mitsu on oiva peli, eikä sillä puolella ole sen kummempia ongelmia, näin olen käsittänyt? Lisäksi tuossa Instyle mallissa varustelu on kattavampi kuin omassa Volvossa, löytyy jos ties mitä härpäkettä.

Toinen asia mikä askarruttaa on tuo lataus. Autosta mistä olen kauppoja tehnyt on vain yksi latausjohto, jolla ladataan normaali pistorasiasta (Suko). Pärjääkö tällä pidemmän päälle ja onko se hyvä lataustapa akustolle. Kyseessä okt-talo jossa 16A ulkopistorasia.
Vai täytyykö hommata myös toinen latausjohto tai peräti asennuttaa jonkinlainen latausasema, jolloin toki kustannukset taas nousee. Ja minkä hintaisia tuollaiset on nykyään asennettuna (~1000e luokkaa esim?)

Kiitokset mahdollisisita vastauksista jo etukäteen:)
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Itse vaihdoin reilu kaksi vuotta sitten sen toisen ruotsalaismerkin dieselfarkun MY2014 Instyle Naviin, jossa oli mittarissa n. 125 tkm. Ajomäärä mulla samoin 7-8 tkm/v ja säännöllisessä käytössä 30 km mökkimatka on yleensä "pitkä reissu". 3-5 kertaa vuodessa tulee sitten suunnattua jonnekin 100-200 km päähän.

Kotona lataillut vain tuolla sukolaturilla uudehkosta kunnossa olevasta pistorasiasta ilman ongelmia. Autossa ei myymälässä ollut muuta johtoa mutta tinkasin mukaan type2-type1 -kaapelin asiointilatausta ja työpaikalla latausta varten.

Omaan makuun Mitsu on ihan ok ajettava, alusta on ennemmin kova kuin pehmeä, mutta se on makuasia. En ajettavuutta osaa kommentoida sen enempää, koeajamalla voi sitten todets miten auto sopii omaan makuun.

Sisusta on Saabin jälkeen paremmasta varustelusta huolinatta vähän persoonattoman oloinen, mutta toimiva kuitenkin. Volvon jälkeen Mitsu varmaan tuntuu vähemmän premiumilta sisustan osalta. Mun korvaan Mitsu on ainakin kaupungissa hiljainen, mihin paljon vaikuttaa sähköajo ja talvella kitkarenkaat. Mitsun polttomoottorihan ei nykyautoksi ole Mitsussa hiljainen missään olosuhteissa, mutta sähköllä talvisin ajaessa häiritsevä melu tulee lähinnä viereisellä kaistalla ajavista autoista :)

Paikaltaan phevi lähtee kuin lehmä makuulta, mutta ohituskiihtyvyys on ihan kohdillaan. MY2019:een tuli lisää tehoa ja isompi akku, eli suorituskyky sitten varmaan myös parempi. Kuitenkin itse oppinut parin softatun turbosaabin jälkeen Mitsun kanssa rauhallisempaa ajotapaa eli minimoimaan turhat polttomoottorin käynnistykset pitämällä kaasujalan aisoissa.

En hetkeäkään ole kaivannut sitä tärisevää ja pärisevää dieseliä, kyllä Mitsulla ajaessa tuli heti sellainen olo että tervetuloa tulevaisuuteen. Ja seuraava auto mulla on varmasti täyssähköauto.

Paras puoli on tuo kustannusten lasku. Saabilla verot oli yli 700 e/v (Mitsussa joku 140 e) ja dieseliin meni noilla vähilläkin ajoilla luokkaa tonni vuodessa, koska ajot oli pääasiassa lyhyitä kaupunkipätkiä, jolloin kulutus melko korkea. Mitsulla bensaa on mennyt keskinäärin 1,5 litraa sataselle (sisältäen siis kaikki ajot, myös nendatunnaiset pitkät reissut) ja sähköä 25 kwh/100km päälle, jolloin energiakulut on pudonneet noin yhteen kolmasosaan Saabin dieselkuluista. Bensankulutuksen minimoinniss on auttanut talli kotona ja töissä sekä pehvanlämmitinmodaus (ulkilämpötila-anturin huijaaminen, lisätietoja löytyy tältä forumilta).

Autossa ei ole ollut 2v 3kk omistusaikana yhtäkään vikaa. Jarrupalat vaihdoin pian auton hankinnan jälkeen, muuten menty vuosittaisella huollolla merkkihuollossa.

Olen aina seurannut autoilun kokonaiskustannuksia eli kirjannut kaiken ylös. Kokonaiskulut pysyi tuossa autonvaihdossa melko ennallaan tai Mitsun kanssa jopa laski hieman, vaikka 12-vuotias 3-4 tonnin auto vaihtui viisivuotiaaseen 22 t€:n autoon. Tämä siis vaikka huomioin arvonaleneman molemmista autoista, sehän tekee suurimman osan Mitsun kuluista, kun Saabissa se oli satasia vuodessa.

Samalla kustannuksella sain siis modernimman fiiliksen, viattoman auton, paremmat tilat ja nelivedon. Ei huono vaihtopäätös näin jälkikäteen katsottuna.
 
Ylös Bottom