Outlander PHEV ajoakun kunto

Ajoakun SOH%

  • 95-100%

    Äänet 3 4.6%
  • 90-94%

    Äänet 7 10.8%
  • 85-89%

    Äänet 12 18.5%
  • 80-84%

    Äänet 6 9.2%
  • 75-79%

    Äänet 11 16.9%
  • 70-74%

    Äänet 11 16.9%
  • 65-69%

    Äänet 6 9.2%
  • 60-64%

    Äänet 6 9.2%
  • Alle 60%

    Äänet 3 4.6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    65

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Hurjalta kuulostaa. En valitettavasti osaa ollenkaan itse asiassa auttaa mutta tuo 12V akun tyhjeneminen kiinnostaa; kuinkahan pitkään oli jännitteettä että resetoituu? Luulisi että olis jotenkin varmennettu lyhytaikaista jännitteettömyyttä vastaan aika kriittinenkin toiminto?

BMU reset-ohjeissa ainakin haetaan joku sopivan matala jännite (noin 8V ?) akun johtoihin, ja samaan aikaan kytketään autoa käyntiin tai latausjohtoa kiinni että BMU herää. Oikealla jännitteellä BMU suostuu lähtemään käyntiin mutta sekoaa heti ja resetoi itsensä tehdasarvoihin. Jos jännite on liian matala niin mitään ei tapahdu, ja tarpeeksi korkealla jännitteellä se tietysti toimii normaalisti.

Eli varmaan on tosiaan tuuri käynyt ja akku ollut juuri sopivan hyytynyt autoa käynnistellessä. Varmaanhan se maailman ensimmäinenkin BMU reset on jotenkin näin käynyt, tuskin tuota muuten olisi kukaan keksinyt.

Luulisin että tuo korjaantuu itsestään. Siihen asti kannattanee ajella niin että esim Watchdogilla tarkkailee kennojännitteitä ja noin 3.6V kohdalla nappaa Save-napin päälle, niin akku ei enää pääse tyhjemmäksi.

Tämä on kyllä ihan malliesimerkki siitä kuinka tuo BMU reset toimii ja mihin sen toiminta perustuu.. :oops: Kuluneesta akusta otetaan uutta akkua vastaavat kilowattitunnit ulos, niin tyhjäksihän se menee.
 

sako

Outlander 2.0
Liittynyt
1 Syyskuu 2004
Ja eilen sitten törmäsin vielä sellaiseen, että auton ajoakku melkolailla tyhjä, palkkia oli silti vielä 1/4 jäljellä mutta ev range näytti viivaa. Auto käyntiin (polttomoottori käynnistyi, normal mode), vaihde silmään ja kaasua -> auto ei liiku yhtään, sama homma eteen ja taaksepäin. Vapaalla ollessa auto ei nostanut kierroksia vaikka kuinka kaasua polki. Kokeilin pariin otteeseen käynnistää auton uudelleenkin mutta ei vaikutusta, mitään vika valoja ei syttynyt. Napista charge päälle 10-15min odottelua niin auto liikkui taas ihan normaalisti, charge mode päällä. En uskaltanut kokeilla normal modea tuossa, kun olin reissunpäällä niin ei huvittanut jäädä välille vaan ajelin kotiin.

Oisko ideoita mitä tälle voisi tehdä vai onko ainoa konsti ajella auto huoltoon?
Vikakoodit tuosta tietenkin voisi kokeilla myös lukea, mutta onnistuukos tämä jollain android softalla vai vaatiiko myös se huollossa käyttöä?
Minullakin oli yksi päivä samanlainen tilanne. Laitoin latauksen päälle Eco tilassa ei liikkunut mihinkään. Aattelin että sutiiko kun oli jäätä ainakin takarenkaiden alla, no mittaristossa ei palanut sitä "liukastelu" valoa ja sit aattelin jokos tää meni rikki. No sitten otin Econ pois eli Normal tilaan niin sitten liikkui.

Oston jälkeen akun kapasiteetti oli 76,6%-->n.6v/n.143000km -24% akun kapasitetti pienentynyt kuudessa vuodessa (n.4%/v). Nyt olen itse ajanut n.7kk/n.11000km (75,6%), WD mittauksien perusteella näyttää akun kapasiteetti on pienentynyt 1% ja 0,4Ah.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Eikös merkkihuollossa saada DBCAMin avulla kirjoitettua BMUhun akun oikea kapasiteetti? Ehkä nyt BMU sekoaa kun sen oma luulo ja akun todellinen kapasiteetti eroavat niin paljon.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Omassa olen pari kertaa bmu resetoinut ohjelmallisesti ja se kyllä alkaa aika nopeasti korjata sitä kapasiteettia alaspäin, jos haluaisi sen pysyvän 80% yläpuolella saa 2 kk välein nollata tai jopa useimmin. Jos todellinen kunto siis 60% luokkaa. Jos sen saisi helposti kirjoitettua vaikka 80% niin mitään ongelmia ei tulisi. Resetti ei vaan ole mikään ratkaisu kun akku on pudonnut alle 70%.
 

Tume_T

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2015
Sijainti
Sodankylä
Tuossa nyt parinapäivänä ajellut EvBatMonin ja PHEV Whatchdogin kanssa, tuo BatMon tuntuu minun tabletilla ja odb2 palikalla toimivan huomattavasti helpommin kuin tuo Watchdog niin pääsääntöisesti ajellut sen kanssa.

Näkyi olevan tuo resetoituminen tapahtuneet tammikuun puolenvälin paikkeilla, jolloin Watchdog ilmoittanut akun kunnoksi 94,8% ja 37,9Ah.
toissapäiväinen lukema ensimmäisen mittailuajon jälkeen oli 82,8% ja 33,1Ah. Näillä kahdella mittauksella väliä siis hieman vajaa 3kk ja kilometreinä n. 2500km.

Sitten eilinen ajo n. 100km kahdessa n. 50km pätkässä ja välillä lataus, tämän ajon niinkuin toissapäiväisenkin ajelin siten, että seurailin tuota EVBatMonin Min ja Max cell volt arvoa ja painelin välillä chargea hetkeksi päälle ja välillä savea. Tämän ajon jälkee tilanne oli 81,5% ja 32.6Ah. Eroa siis tuli ~100km ajolla edelliseen lukemaan -1,3% ja -1,5Ah.

Sellaisen tuossa myös huomasin, että melkolailla joka kiihdytyksessä nuo jännitteet käyvät alle 3.6v, mutta nousevat sitten nopeuden tasoituttua takaisin 3.6v yläpuolelle. Nopeammalla ajolla, 100km/h jännitteet laskevat todella nopeasti 3.6v tietämiin, ehkä noin 13-18km ev ajoa. Ja taas taajama nopeuksilla 30-60km/h ev ajoa menee melkolailla 35km ilman ongelmia, että jännitteet laskisivat.

Pitää jatkaa tuota tabletin kanssa ajelua, ja tilanteen seurailua josko tuo tuosta alkaisi toimimaan.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Sellaisen tuossa myös huomasin, että melkolailla joka kiihdytyksessä nuo jännitteet käyvät alle 3.6v, mutta nousevat sitten nopeuden tasoituttua takaisin 3.6v yläpuolelle. Nopeammalla ajolla, 100km/h jännitteet laskevat todella nopeasti 3.6v tietämiin, ehkä noin 13-18km ev ajoa. Ja taas taajama nopeuksilla 30-60km/h ev ajoa menee melkolailla 35km ilman ongelmia, että jännitteet laskisivat.

Joo kiihdytyksessä jännitteet saa notkatakin. Se on oikeastaan idle-jännite mitä pitäisi seurata, eli tyyliin 5min auto sammuksissa ja sitten katsoo miltä näyttää. Mutta sitä nyt ei tietenkään ajon aikana pysty tekemään. Mutta jotain osviittaa saa juuri tuosta matka-ajon jännitteestä, ei se siitä ihan kauheasti nouse vaikka sammuttaa kokonaan.
 

Heffu

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Päivitys hieman vajaan 20tkm jälkeen:
Watchdog
Auton vm: 2015
Ajetut km: 220070 km
SOH: 79.2% of 38Ah
Max Ah: 30.1Ah
BMU reset: Kyllä

Taas tullut yli 20tkm ja kapa laskee

Watchdog
Auton vm: 2015
Ajetut km: 246752 km
SOH: 62.6% of 38Ah
Max Ah: 23.8Ah
BMU reset: Kyllä
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Auto vm:2016
Ajetut km 112619 km
SOH:76.5% of 40.0Ah
Max Ah: 30.6 (9.2kwh)
Bmu reset:ei

Vertailuna 3.6.2020
Ajetut km 84612 km
SOH:84.3 of 40.0Ah
Max Ah: 33.7 (10.1kwh)
Bmu reset:ei
 
Viimeksi muokattu

Jukin

New Member
Liittynyt
8 Heinäkuu 2020
Watchdog
vm: 2014
km: 143086
SOH: 72,9% (of 38Ah)
Ah: 27,7
BMU reset: ei

Takuuaika (8v) menee umpeen toukokuussa, tasaisella laskuvauhdilla silloin ollaan juurikin 70,0%, eli taattu kapasiteetti on :unsure:
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
millasii obd palikoita ootte hommannu.
Tuolta löytyy heti etusivulta lista:


Mulla on tuolta listalta löytyvä
1642669685831.png

ja olen ollut tyytyväinen, on toiminut ongelmitta.

Toki varmasti jotkin muutkin saattavat toimia, mutta watchdog tukee ainakin varmasti noita listattuja
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Auto: MY20
Ajettu: 39 000km
SOH: 90.0% (laskettu 46.0Ah/13.8kWh kapasiteetista)
Ah: 41.4Ah
BMU reset: Ei

Tämä yksilö tuli edellisen MY19 mallin tilalle josta puuttui luvattu ajoakuston lämmitin.
 

Jalluco

New Member
Liittynyt
16 Tammikuu 2019
Tuolta löytyy heti etusivulta lista:


Mulla on tuolta listalta löytyvä
Näytä liitetiedosto 23320
ja olen ollut tyytyväinen, on toiminut ongelmitta.

Toki varmasti jotkin muutkin saattavat toimia, mutta watchdog tukee ainakin varmasti noita listattuja
Mulla on toi

Vgate iCar Pro Bluetooth v3.0**​

mut ei toimi enää, yhdistää sekunniksi mutta katkaisee heti yhteyden ennenkuin ehtii lukea.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Tuolta löytyy heti etusivulta lista:


Mulla on tuolta listalta löytyvä
Näytä liitetiedosto 23320
ja olen ollut tyytyväinen, on toiminut ongelmitta.

Toki varmasti jotkin muutkin saattavat toimia, mutta watchdog tukee ainakin varmasti ja hyvin toimii my-16 phevisä
Itsellä kans tuo Vgate iCar pro Bluetooth v4.0 ja hyvin toiminut
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Auton vm: 2014 (ensimmäinen käyttöönotto 06/2015)
Ajetut km: 90031 km (= milloin tippui 33.9Ah -> 33.8Ah, nyt 90570 km)
SOH: 88.9%
Max Ah: 33.8 Ah
BMU reset: Ei
Päivitystä välillä

Ajetut km: 127612 km
SOH (of 38 Ah): 81,1%
Max Ah: 30,8 Ah
BMU reset: Ei
 

Evilriq

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2021
Millasta hintaluokkaa on dbcam ollut teillä jotka on sen teettäny?
Johonkin väliin voisi olla harkinnassa omaanki outtiin mut tuhoaako hinta suunnitelmat.
 

smau

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2021
Auto: MY20
Ajettu: 34 000km
BMU reset: Ei

Ennen ja jälkeen päivityksen
SOH: 74.6% of 46.0Ah
Ah: 34.3h

BMU update + DBCAM
SOH: 87.0% of 46.0Ah
Ah: 40.0Ah
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Päivitetääs vähän tietoja, eli:

Auton vm: 2014 (käyttöönotto 10/2014)
Ajetut km: 133945 km
SOH: 84,5 % (per 38 Ah)
Max Ah: 32,1 Ah
BMU reset: ei

Alla datat WD:sta akun heikkenemisestä ja ajan ja kilsojen kertymisestä, SOH laskettu prosentteina 38 Ah:sta:

Näytä liitetiedosto 21786

Joulu-tammikuussa SOH-pudotus oli nopeaa, tammikuussa tultiin kerralla 0,5 Ah alas. Sitten se tasaantui tuohon noin tuhanteen kilsaan ja 35-50 päivään per 0,1 Ah. Tuon viimeisimmän 50 pv/1329 km:n jakson aikana ajoin hybridimoodissa tavallista enemmän, mikä voisi selittää pudotuksen venähtämistä edellisiä pidemmäksi jaksoksi.

Nyt on edellisestä päivityksestä kulunut taas 42 päivää, mutta vain 519 km, joten mielenkiintoista nähdä tuleeko viikon-parin sisään pudotusta.

Sarakkeessa Ikä (pv) on se synttärikakun kuvan vieressä oleva tieto akun iästä. Tätä siis ihmettelin, kun akun ikä näytti olevan hieman alle auton iän. Selitys löytynee noiden kahden "pv muutos" -sarakkeen erotuksissa, toinen on siis oikeasti kuluneet päivät ja jälkimmäinen on WD:n näyttämien akun päivien lisääntyminen samassa ajassa. Päiviä kertyy jostain syystä akun tietoihin todellisuutta hitaammin, kahdeksassa kuukaudessa on WD:lta jäänyt kirjaamatta 9 päivää lisäikää. Jos virhettä on kertynyt samaan tahtiin koko auton iän ajan, niin korjaamalla lukeman samalla skaalalla, päästään aika lähelle auton käyttöönottopäivää akun ikää laskiessa.
Päivitystä pitkästä aikaa.

Auton vm: 2014 (käyttöönotto 10/2014)
Ajetut km: 144164 km
SOH: 80,3 % (per 38 Ah)
Max Ah: 30,5 Ah
BMU reset: ei

Ja tässä taulukkoa siitä miten kapasiteetti on laskenut ja muut arvot WD:ssä kehittyneet.

1648879713619.png


0,5 Ah pudotukset on tulleet tammikuussa ja joulukuussa 2020. Jotenkin odotin että talvella 2021-2022 olisi myös tullut isompi pudotus, mutta ei ole näkynyt. Melko hyvin tuhannen kilsan, 50-60 päivän ja noin 20 syklin välein tuo on pudotellut lukemia alaspäin. Poikkeuksina nuo kaksi 0,5 Ah pudotusta, jotka on tulleet ikään kuin normaalien jaksojen väleihin ylimääräisinä pudotuksina, jolloin kuitenkin tavanomaisten 0,1 Ah pudotuksien väli on ollut vakio.

Ja kuten edellisessä viestissäni totesin, akun ikälaskuri jättää aina päivän tai pari laskematta jokaisella pudotuskerralla. Tuolla viimeisen rivin lukemalla akku olisi aloittanut elämänsä 7.1.2015 vaikka auto on otettu käyttöön jo lokakuussa 2014.

Nyt on WD:ssä tullut mukaan myös sähkökilometrien määrä, mutta se ei näytä kovin luotettavalta lukemalta. Kaksi viimeistä riviä näyttää että matkamittarissa on kilsat lisääntyneet 899 ja 755 km, mutta WD näyttää että olisin ajanut sähköllä samanaikaisesti 1083 ja 938 km.

Sellainen huomio että 2,5 vuoden omistusaikana vaikka kapasiteetista on hävinnyt yli 8 %, niin en ole käytännön ajossa huomannut kapasiteetin pudotusta. Mulla on mökkimatka 30 km ja sen pääsee kesällä helposti ja talvella yleensä juuri ja juuri sähköllä, ja näin on ollut alusta asti tähän päivään saakka. Toki esimerkiksi talvella lämmityslaitteiden käyttötapa vaikuttaa asiaan suuresti ja on tässä vuosien aikana varmaan kaasujalkakin hioutunut optimaaliseksi PHEVin sähköajolle. Ja toki 8 % on aika maltillisesti jotta sen helposti huomaisi.
 

Janush_M

New Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2022
Auton vm: 2016 (käyttöönotto 12/2015)
Ajetut km: 174376 km
SOH: 69.7 % (per 38 Ah)
Max Ah: 26.5 Ah
BMU reset: ei

Hommasin vasta Watchdogin ja aloin miettimään, että jos itse et ole ajoissa osannut huomauttaa akkujen varauksen tippumisesta liikkeessä ennen 8v/160tkm, onko jälkikäteen mitään tehtävissä?

Minä jatkan omallani huristelua vanhaan tapaan. Toimii, vaikka kilometrejä ei pääsisikään ihan vanhaan tapaan. Kokeilen nyt kuitenkin tuota Jenningsin metodia tyhjästä täyteen lataamisessa jos siitä BMU oppisi jotain.

patteri.png
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Hommasin vasta Watchdogin ja aloin miettimään, että jos itse et ole ajoissa osannut huomauttaa akkujen varauksen tippumisesta liikkeessä ennen 8v/160tkm, onko jälkikäteen mitään tehtävissä?
Kyllä se siinä kohtaa kirjataan omiin tappioihin.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Päivitystä:
Auto 2016
ajettu 128tkm
SOH: 72 %
MAX AH 28,8 (8,6 kWh)
Bmu reset:ei
Takuuta jäljellä vielä noin 1 1/2 vuotta,eli kohta saa uudet akut takuuvaihtona,vai miten se nyt menikään.
tekeekö ne sen bmu:n,kun akuston soh prosentit menevät alle 70%, vai vaihtaako ne merkkiliikkeessä mukisematta uudet akut?
Vai olenko ymmärtänyt väärin, että onkin 75.8% akut, eikä 72%:t???
Autohan on se MY-16#
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20221120_222820_phev.watchdog.jpg
    Screenshot_20221120_222820_phev.watchdog.jpg
    78 KB · Lukukerrat 133
  • Screenshot_20221120_223345_phev.watchdog.jpg
    Screenshot_20221120_223345_phev.watchdog.jpg
    111.6 KB · Lukukerrat 129
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom