Lancer 2.0 DID kulkee erittäin huonosti

ZRLancer

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2023
Auto on siis Lancer 2009 ja diesel moottorilla. Ajettu 230 000 ja huollot tehty ajallaan. Tällaisia vikoja on nyt ilmennyt

Kone ei kierrä käytännössä yli 3000rpm ellei pidä kaasua pohjassa ja väkisin kierrokset silloin nousee rajoittimellekin saakka. Käyntiin lähtee normaalisti. Alkoi alkutalvesta, teki tätä ajoittain mutta tammikuussa vika jäi lopullisesti päälle. Huollossa arvelivat turbon olevan tiensä päässä 2000e maksaisi uuden vaihto. Ajattelin itse selvittää vikaa, siinä onnistumatta. Tässä kaikki mitä olen autoon viimeaikoina tehnyt ja kokeillut

-MAP-anturi vaihdettu ei vaikutusta
-MAF-anturi silmämääräisesti ehjä
-Imusarjaan saakka kaikki letkut ehjät silmämääräisesti, muutama irrotettu ja hieman öljyiset sisältä
-Ahtimen siipien säätötanko liikkuu ainakin käsin kokeilemalla. Painekello samalla todettu toimivaksi letkuun puhaltamalla ja ainakin ilmaa piti sisällä
-Välijäähy kunnossa
-Polttoainesuodatin vaihdettu


Öljyä kuluttaa hieman mutta vielä valmistajan ilmoittamissa määrissä. Turbo on alkuperäinen. Autossa on EGR systeemi käytössä.

Kuvassa näkyy huollon antamat vikakoodit mitä oli autosta saaneet. Moottorin vikavalo palaa, muita vikavaloja ei. Vikakoodit viittaavat selkeästi turbo ongelmiin mutta olisi kiva tietää voisiko vika olla kuitenkin jossain muualla kuin itse turbossa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia tai vinkkejä mistä lähteä selvittämään. Auton arvo lienee noin 3000€ joten tuo turbon vaihto on jo poissuljettu.



20230318_171500.jpg
 

ZRLancer

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2023
millä lukijalla koodit luettu? en ite ainakaan tunnista nuita koodeja numerolta
Kiitos vastauksesta mutta en osaa vastata tuohon:), korjaamolta tulleeseen lappuun ei tietenkää lukijaa ole merkattu:censored:
Ostin kuitenkin viikonlopun aikana OBD-2 lukijan ja auto antaa koodit P0113 (Turbo/super boost sensor A circuit high input) ja P0238 ( IAT Sensor 1 circuit high input). Antaa nuo ns. esikoodeiksi ja ajon aikana tulee samat vaikka nollaisi. Muita koodeja ei ole.

IAT (intake air temperature) lukija näyttää tasaisen -37 Celsiusta jopa ajon aikana? Ei kuulosta normaalilta, voisiko tästä johtua jatkuva tehottomuus? Netistä tutkittuani tuo imuilmanlämpötila sensori on tuon MAP-anturin kanssa samassa ja sen olen vaihtanut joten ihmetyttää mikä siin voisi sitten olla vialla. Muut mittarin näyttämät arvot vaikutti normaalilta.

Täytyy varmaan MAP-anturille tuleva johtosarja tarkastaa seuravaaksi siis :)
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Eihän ole samaa kuin jossain muullakin mallissa eli MAP anturin alipaineletku tukossa ta murtunut?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Kiitos vastauksesta mutta en osaa vastata tuohon:), korjaamolta tulleeseen lappuun ei tietenkää lukijaa ole merkattu:censored:
Ostin kuitenkin viikonlopun aikana OBD-2 lukijan ja auto antaa koodit P0113 (Turbo/super boost sensor A circuit high input) ja P0238 ( IAT Sensor 1 circuit high input). Antaa nuo ns. esikoodeiksi ja ajon aikana tulee samat vaikka nollaisi. Muita koodeja ei ole.

IAT (intake air temperature) lukija näyttää tasaisen -37 Celsiusta jopa ajon aikana? Ei kuulosta normaalilta, voisiko tästä johtua jatkuva tehottomuus? Netistä tutkittuani tuo imuilmanlämpötila sensori on tuon MAP-anturin kanssa samassa ja sen olen vaihtanut joten ihmetyttää mikä siin voisi sitten olla vialla. Muut mittarin näyttämät arvot vaikutti normaalilta.

Täytyy varmaan MAP-anturille tuleva johtosarja tarkastaa seuravaaksi siis :)
tuo IAT anturin lukema jos nmoin apljon väärä niin varmaan käykin auto aika huonosti, lähtisin ehkä siitä liikenteeseen
 
Ylös Bottom