Öljyn kulutusta 2016 ASX 1.6 bensa

MitsuMoko

Member
Club Member
Sijainti
Nokia
Mulla on ollut ASX vasta 4kk ja mikä on yleensä 1.6l ASXn (ajettu 148tkm) öljyn kulutus?
Vaihdoin öljyt ja suodattimen kesällä ja kun kun katsoin öljytikkua pinta jäin 2mm ylämerkistä.
Nyt kun oon ajanut 1000km noin pinta on laskenut 10mm ylämerkistä.
Olen mitannut nuo tasaisella, samassa kohdassa pihaa ja aamusta kun moottori on ollut kylmä.

2019 1,6 ASX ei ole vielä alkanut kuluttaa öljyä kun mittarissa 122 000 km. Takuuhuoltojen aikaan ö-vaihto vuoden välein ja kilometrejä enintään 18 000 vuodessa. Huolloissa laittoivat ohutta 0W-20 Totalia tms, mutta ei havaittavaa vähenemää tikussa vuoden aikana.
Nyttemmin laitan Gastrolin Magnateciä, Mobil 3000 tai Shell Helixiä 5W-40 viskositeeteillä puolen vuoden ja noin 8000 välein, enkä ole vielä tähän mennessä joutunut öljyä lisäämään. Voi olla, että lähivuosina se öljynkulutus alkaa näkymään ...

Mulla on ollut ASX vasta 4kk ja mikä on yleensä 1.6l ASXn (ajettu 148tkm) öljyn kulutus?
Vaihdoin öljyt ja suodattimen kesällä ja kun kun katsoin öljytikkua pinta jäin 2mm ylämerkistä.
Nyt kun oon ajanut 1000km noin pinta on laskenut 10mm ylämerkistä.
Olen mitannut nuo tasaisella, samassa kohdassa pihaa ja aamusta kun moottori on ollut kylmä.
Edellinen 2010 ASX söi öljyä litran/10 tkm. Nykyinen 2019 (ajettu 125 tkm) tarvitsee ehkä pari desiä/10 tkm.

Olen netissä seurannut mielenkiinnolla keskusteluja moottoriöljyjen paremmuudesta ja sopivuudesta eri moottoreille ja olosuhteille. Keskustelu velloo kyllä laajasti, mutta vakuuttavaa tekstiä valitettavan harvoin on tarjolla.
ASX 2019 bensamoottorilla on viskositeetin suhteen öljyillä melko laaja speksi, kts. kuva. En oikein mielelläni käyttäisi ainakaan kesällä 0W-20 öljyä, koska ajan etupäässä 100 km matkoja moottori/valtatieajoa. Suomessa on harvoin +30 C hellettä, mutta valtatien pinnassa saattaa kesällä aurinkoisina iltapäivinä olla suhteellisen kuumaa ilmaa. 0W-20:n 1-2 % bensansäästö ei minua hetkauta.
Talvella taas en päivittäin autoa käynnistele ja yleensä käytän lämmitintä ennen starttia. Alle -25 C en juurikaan autoile.

Ohjekirja esittelee öljyjä, joita ei täällä meillä ole juurikaan tarjolla.10W-30 mineraali-farmiöljyä traktoriin huonoilla luokituksilla voi löytää :)
Edullisia 5W-30 ja 5W- 40 synteettisiä sen sijaan on hyvillä luokituksella (esim. API SP, MB 229.5 ja BMW LL-01) on tarjolla runsaammin.

Mikähän sitten lienee ASX:ään optimimaalinen moottoriöljy?
Oletteko käyttäneen Mitsuissanne C3-luokan öljyjä, vaikka sitä ei bensakoneissa vaadita?

Ohje_ASXöljy.jpg

Viimeksi muokattu
Isän ASX:ssä ainakaan en ole havainnut juurikaan öljyn kulutusta. Vuosimalli siis 2016, mittarissa muistaakseni reilu 170tkm ja vuodessa tulee ajoa aika tarkalleen 15tkm. Ei ole ainakaan tarvinnut lisätä öljynvaihtovälillä.

Olen netissä seurannut mielenkiinnolla keskusteluja moottoriöljyjen paremmuudesta ja sopivuudesta eri moottoreille ja olosuhteille. Keskustelu velloo kyllä laajasti, mutta vakuuttavaa tekstiä valitettavan harvoin on tarjolla.
ASX 2019 bensamoottorilla on viskositeetin suhteen öljyillä melko laaja speksi, kts. kuva. En oikein mielelläni käyttäisi ainakaan kesällä 0W-20 öljyä, koska ajan etupäässä 100 km matkoja moottori/valtatieajoa. Suomessa on harvoin +30 C hellettä, mutta valtatien pinnassa saattaa kesällä aurinkoisina iltapäivinä olla suhteellisen kuumaa ilmaa. 0W-20:n 1-2 % bensansäästö ei minua hetkauta.
Talvella taas en päivittäin autoa käynnistele ja yleensä käytän lämmitintä ennen starttia. Alle -25 C en juurikaan autoile.

Ohjekirja esittelee öljyjä, joita ei täällä meillä ole juurikaan tarjolla.10W-30 mineraali-farmiöljyä traktoriin huonoilla luokituksilla voi löytää :)
Edullisia 5W-30 ja 5W- 40 synteettisiä sen sijaan on hyvillä luokituksella (esim. API SP, MB 229.5 ja BMW LL-01) on tarjolla runsaammin.

Mikähän sitten lienee ASX:ään optimimaalinen moottoriöljy?
Oletteko käyttäneen Mitsuissanne C3-luokan öljyjä, vaikka sitä ei bensakoneissa vaadita?

Näytä liitetiedosto 25793

Ollaan laitettu ihan mitä ns laatumerkkiä milloinkin sattuu kaupasta löytämään 5 litran pörtössä. 5w30 tai 5w40:iä siis. Olisko ollut parina vuotena Mobil 1 5W30 siinä 4+1 litraa tarralla olevassa pullossa. Näkyy olevan C3 luokiteltua, mutta ei ole kyllä sitä valitessa edes huomattu.

Mulla on -13 mallinen ASX 1,6 pensa. Kilometrejä on nyt 220000. Nyt tuo alkoi yhtäkkiä kevyesti savuttaa, jos painaa kaasua. Mittatikussa tyllä huomaa, että savuttaa. Kilometrejä tulee 10-15000 vuodessa ja litran pari saa lisätä vuoden aikana. Ennen ei ollut havaittavaa kulutusta. Ei virtsaa allensa, joten lienee venttiilin puslat tai joku sisäinen stefa? Ilmeisesti raakaa ajoa mielummin, kuin kalliita remppoja. Mielestäni tuo ei ole kansipahvioire?? Kannattaako tehdä muuta, kuin lisätä tippa öljyä?

Takaisin
Ylös Bottom