1990 Lancer GLXI tyhjäkäynti seilaa ja nykii ajossa

Kyllä tuo ainakin meikäläisen vm. -91 Lancerissa sytytteli joskus muinoin check engine -valoa ja koodi kohdistui lamda-anturiin. Syynä tuolloin oli oletettavasti pakosarjassa ollut halkeama. Vissiin varsin yleistä näissä 12 venttiilisissä Lancereissa tuo pakosarjan halkeaminen.
Nuo pakosarjat halkeili myös 8 ventiili koneissa. Outoa kyllä, sain Hundai Bonyn pakosarjan, se on ihme kumma vahvemmin tehty niistä riitisistä kohteista. Tuo mokoma on ollut reilun 20v eikä ole halkeamia tullut. 8v koneiseen kävi myös Bonyn ECU kotelossa oli joku outo nimitys, vaan sisällä piirilevy Mitsun logolla.
 
Ihan täältä sivusta huudeltuna. Onkos pcv vena ja letku tsekattu ettei vuoda tai ole tukossa ja toinen huudahdus eli, jarrutehostimen ja imusarjan välinen letku ja venttiili tsekattu toimiviksi.
Molemmat venttiilit ja letkut kun vaikuttavat myös tyhmäkäyntiin.
No tämähän on hyvä huudahdus, tuo pcv kun näköjään voi aiheuttaa molemmat viat tyhjäkäynnin korkeuden/heittelyn sekä nykimisen. Pakosarja on aika pieni todennäköisyys ei sieltä kuulu mitään eikä savuta, putken päästä puskee valkoista senkin edestä.
 
Iltahämärällä koppasin molemmat letkut ja venttiilit auki, jarrutehostimen päässä suhahti nätisti ja venttiili ilmeisesti oli putken sisällä (?) oleva pallo joka päästää ilmaa läpi kun reilummin puhaltaa, ei vuotokohtia. Venttiilikannen puolella oleva taasen ei irrottaessa sanonut mitään, venttiilin sisusta helisee en tosin nähnyt minkälainen mekanismi siellä oli ja kaasarinpesuaineella tuli pientä mustaa hippua pikku määrä.
 
Iltahämärällä koppasin molemmat letkut ja venttiilit auki, jarrutehostimen päässä suhahti nätisti ja venttiili ilmeisesti oli putken sisällä (?) oleva pallo joka päästää ilmaa läpi kun reilummin puhaltaa, ei vuotokohtia. Venttiilikannen puolella oleva taasen ei irrottaessa sanonut mitään, venttiilin sisusta helisee en tosin nähnyt minkälainen mekanismi siellä oli ja kaasarinpesuaineella tuli pientä mustaa hippua pikku määrä.
Ventiilikannessa olevan pitäisi päästää kun siihen puhaltaa ilmaa vain imusarjaan päin, moottoriin päin ei lainkaan, siellä sisällä kilisee se kuula joka toimii sulkiana.
 
Ventiilikannessa olevan pitäisi päästää kun siihen puhaltaa ilmaa vain imusarjaan päin, moottoriin päin ei lainkaan, siellä sisällä kilisee se kuula joka toimii sulkiana.
Eli ei vissiin ole jousitoiminen venttiili siinä? Voisi tuon varmuuden vuoksi vaihtaa jos jostain saa käsiinsä tuntui turhan paljon vapaata liikettä siellä sisällä
 
Pienen hätäilyn ja googlailun jälkeen senhän kuuluukin helistä eli itse venttiilissä ei ole mitään vikaa niinkun klm sanoi, ja puhdistustökötti juoksi läpi vain kääntämällä ylösalaisin. Nuo huohotusjärjestelmän oireet ovat kyllä aika osuvat omiini, melkein pitää huomenna avata imusarjaa ja venttiilinkantta
 
Ja imusarjan takaahan kuuluu selvä tsup tsup kun polkasee äkillisesti kierroksia aiemmin kuulostellut vaan hitaasti nostamalla
 
Pienen hätäilyn ja googlailun jälkeen senhän kuuluukin helistä eli itse venttiilissä ei ole mitään vikaa niinkun klm sanoi, ja puhdistustökötti juoksi läpi vain kääntämällä ylösalaisin. Nuo huohotusjärjestelmän oireet ovat kyllä aika osuvat omiini, melkein pitää huomenna avata imusarjaa ja venttiilinkantta
Ventiilikopan jos avaat, samalla hoituu ventiikivälysten tarkistus, tarvittaissa säädö. Lämpimällä konella imu, 0,15 pako 0,25
 
Ventiilikopan jos avaat, samalla hoituu ventiikivälysten tarkistus, tarvittaissa säädö. Lämpimällä konella imu, 0,15 pako 0,25
No empähän vakuuttunut tuosta imuvuodostakaan, imusarjan puoliltavälin puuttui yksi pultti mutta eipä sen tulppaaminen eikä brake cleaner sanonut juuta eikä jaata. Voisiko venttiilin välyksillä olla näin suuri vaikutus? Onko tuossa ihan tavallinen hylsyllä kirraus ja meisselillä etitään oikea kohta?
 
Aivan tavallinen säädö on, 12mm lenkillä löysää hivenen mutteria,tarvittaessa,ja meiselillä pyöräyttää tappia. Sen olen huomannut että ennen mutterin kiristystä liuska välissä saa olla aika napakasti, nahkeasti liikkuva. Kun mutterin kiristää välystä tulee hiuksen hienosti enempi, no sen kyllä huomaat siinä hommassa. Simppeli homma kaiken kaikkiaan, vaan hyvä kyllä ne tarkistaa ihan huollon kannalta, ettei joku ventiili ala kantamaan. Näissä on ihan huolto ohjeessa OHC moottori, 20 000 välein tarkista ventiilivälykset. Noissa DOCH moottoreissa on sitten hyte säädö jota ei tietenkään säädellä. Tuota käyntiongelmaa en usko välysten tuossa aiheuttavan, ellei joku jotkut ventiilit kanna, vuskaa välistä.
 
Aivan tavallinen säädö on, 12mm lenkillä löysää hivenen mutteria,tarvittaessa,ja meiselillä pyöräyttää tappia. Sen olen huomannut että ennen mutterin kiristystä liuska välissä saa olla aika napakasti, nahkeasti liikkuva. Kun mutterin kiristää välystä tulee hiuksen hienosti enempi, no sen kyllä huomaat siinä hommassa. Simppeli homma kaiken kaikkiaan, vaan hyvä kyllä ne tarkistaa ihan huollon kannalta, ettei joku ventiili ala kantamaan. Näissä on ihan huolto ohjeessa OHC moottori, 20 000 välein tarkista ventiilivälykset. Noissa DOCH moottoreissa on sitten hyte säädö jota ei tietenkään säädellä. Tuota käyntiongelmaa en usko välysten tuossa aiheuttavan, ellei joku jotkut ventiilit kanna, vuskaa välistä.
Pitää tarkistaa huoltokirjasta milloinka tuo on tehty, olevinaan kuunelin naputusta koneen yläpäästä vai joko tässä alkaa epätoivoisena kuulla ääniä pään sisällä
 
Aivan tavallinen säädö on, 12mm lenkillä löysää hivenen mutteria,tarvittaessa,ja meiselillä pyöräyttää tappia. Sen olen huomannut että ennen mutterin kiristystä liuska välissä saa olla aika napakasti, nahkeasti liikkuva. Kun mutterin kiristää välystä tulee hiuksen hienosti enempi, no sen kyllä huomaat siinä hommassa. Simppeli homma kaiken kaikkiaan, vaan hyvä kyllä ne tarkistaa ihan huollon kannalta, ettei joku ventiili ala kantamaan. Näissä on ihan huolto ohjeessa OHC moottori, 20 000 välein tarkista ventiilivälykset. Noissa DOCH moottoreissa on sitten hyte säädö jota ei tietenkään säädellä. Tuota käyntiongelmaa en usko välysten tuossa aiheuttavan, ellei joku jotkut ventiilit kanna, vuskaa välistä.
Viimeisin 'ventiljustering' on merkattu 20tkm kohdalla vuonna 93 ja nyt 96 tkm mittarissa. En tiedä onko tuon jälkeen tehty ilman merkkausta mutta taidampa tarkastaa
 
Jonkinmoinen ääni näissä kuuluu aina, ei niin hiljaisia mitä monet nykykoneet. Vaan kestävämpiähän nämä ovat, ei monella nykypensakoneella ajella 800 tuhatta kilsaa konetta avaamatta. Tyhjäkäynnillä, silloin kun se on ok, eniten raksuttaa suuttimet. Kylmänä, oikealla pakkaskelillä tämä kone käy hetken aika rumasti, vaan heti kun hivenen lämpiää rauhoittuu kyllä. Joskus kun tuo oma lancer oli jokapäiväisessä ajossa en sitä pitänyt lämmityksessä. Metsähommissa kun olin ,tein ajatuksella, jos auto ei käynnisty kotona ei se käynnisty iltasella metsätien varresta 30-40 asteen pakkasesta. Aina käynnistyi, nöyrästi.
 
Viimeisin 'ventiljustering' on merkattu 20tkm kohdalla vuonna 93 ja nyt 96 tkm mittarissa. En tiedä onko tuon jälkeen tehty ilman merkkausta mutta taidampa tarkastaa
Kyllä on hyvä tarkistaa. Vaan vähän on tuolla autolla ajettu. Omalla ajoin joskus 90 luvulla reilun 60 tuhatta vuoteen. Tuossa tuli vielä mieleen, oletko katsonut niitä maadoitus johtoja, siinä pakosarjan alapäästä tulee koriin yksi litteä. Sitten siitä kasuvaijerin liukukiinnikeen pultin alta menee johto tulipeltiin. Sitten on niitä pilossa olevia, yksi kiinittyy Ecun kiinityspulttiin. Siihen pääsee käsiksi kun nostaa apumiehen puolelta sen mustan kynnyslistan, ja sitten kynnyslistasta jatkuvan jalkatilassa olevan ,on etureunastaan kiinni sellaisella painonastalla joka aukeaa kun sitä keskitappia painaa hivenen sisään päin. Kun se suoja irtoaa, onkin ecun alapää näkyvissä, ja maapiuha sen lähimmän pultin juuressa.
 
Viimeksi muokattu
Kyllä on hyvä tarkistaa. Vaan vähän on tuolla autolla ajettu. Omalla ajoin joskus 90 luvulla reilun 60 tuhatta vuoteen. Tuossa tuli vielä mieleen, oletko katsonut niitä maadoitus johtoja, siinä pakosarjan alapäästä tulee koriin yksi litteä. Sitten siitä kasuvaijerin liukukiinnikeen pultin alta menee johto tulipeltiin. Sitten on niitä pilossa olevia, yksi kiinittyy Ecun kiinityspulttiin. Siihen pääsee käsiksi kun nostaa apumiehen puolelta sen mustan kynnyslistan, ja sitten kynnyslistasta jatkuvan jalkatilassa olevan ,on etureunastaan kiinni sellaisella painonastalla joka aukeaa kun sitä keskitappia painaa hivenen sisään päin. Kun se suoja irtoaa, onkin ecun alapää näkyvissä, ja maapiuha sen lähimmän pultin juuressa.
En ole muita tainnut puhdistaa kun sen akun alla olevan hioin kuntoon sillonkun tuon imupuolen purin, tosiaan näyttäs noita maadotuksia olevan hirveä määrä ympäriinsä niin pakko ne on varmaan jossain vaiheessa rueta tarkistamaan
 
Kyllä on hyvä tarkistaa. Vaan vähän on tuolla autolla ajettu. Omalla ajoin joskus 90 luvulla reilun 60 tuhatta vuoteen. Tuossa tuli vielä mieleen, oletko katsonut niitä maadoitus johtoja, siinä pakosarjan alapäästä tulee koriin yksi litteä. Sitten siitä kasuvaijerin liukukiinnikeen pultin alta menee johto tulipeltiin. Sitten on niitä pilossa olevia, yksi kiinittyy Ecun kiinityspulttiin. Siihen pääsee käsiksi kun nostaa apumiehen puolelta sen mustan kynnyslistan, ja sitten kynnyslistasta jatkuvan jalkatilassa olevan ,on etureunastaan kiinni sellaisella painonastalla joka aukeaa kun sitä keskitappia painaa hivenen sisään päin. Kun se suoja irtoaa, onkin ecun alapää näkyvissä, ja maapiuha sen lähimmän pultin juuressa.
Venakopan tiiviste tulee vasta viikon päästä niin jää ensiviikkoon. Tänään koluttu tuo imu ja pakosarja tuloksetta. Lambdasta vetäisin kokonaan piuhan poikki ja ei vaikuttanyt mihinkään eikä antanut edes vikavaloa? Onko tässä autossa jotain rikastinta taikka ryyppyä joka voisi alkaa sekoilemaan?
 
On, eli ECU ohjaa tyhjäkäyntimoottorin avustuksella käynnistyksessä, ilmamittarilta ja moottorin lämpötilaanturilta tulevien tietojen mukaan, seoksen rikastusta. Eculle tietoja antava anturi on siinä termostaatin lähellä, se johon tulee kaksi piuhaa, se yksipiuhainen mittaristolle.
 
On, eli ECU ohjaa tyhjäkäyntimoottorin avustuksella käynnistyksessä, ilmamittarilta ja moottorin lämpötilaanturilta tulevien tietojen mukaan, seoksen rikastusta. Eculle tietoja antava anturi on siinä termostaatin lähellä, se johon tulee kaksi piuhaa, se yksipiuhainen mittaristolle.
Hmm näyttää tuo lämpötila anturi juurestaan aika hapettuneelta, ei irroitus vaikuttanut mitään mutta jos se tekee yhteistyötä ilmamassan kanssa niin senhän voisi kokeilla vaihtaa
 
Hmm näyttää tuo lämpötila anturi juurestaan aika hapettuneelta, ei irroitus vaikuttanut mitään mutta jos se tekee yhteistyötä ilmamassan kanssa niin senhän voisi kokeilla vaihtaa
Voi muuten olla kunnosakin se lämpöanturi, saattaa vaan olla hapetumaa niissä liitinpinnoissakin, vetäiset pistokeen irti antulista ja putsaat ne anturin liuskat ja pistokeen.
 
Voi muuten olla kunnosakin se lämpöanturi, saattaa vaan olla hapetumaa niissä liitinpinnoissakin, vetäiset pistokeen irti antulista ja putsaat ne anturin liuskat ja pistokeen.
Eipä tuo kallis osa ole vaihtaa, tosiaan epäily tuli että olis tuo rikastin päällä yhtäsoittoa niin kokeillaan illalla mitä sanoo
 
Yhtä tyhjän kanssa oli tuokin anturi, pitänee huomenna puristuspaineet katsoa niin tietää pitääkö järkyttyä jo ennenkun alkaa niitä venttiileitä säätämään
 
Yhtä tyhjän kanssa oli tuokin anturi, pitänee huomenna puristuspaineet katsoa niin tietää pitääkö järkyttyä jo ennenkun alkaa niitä venttiileitä säätämään
En tältä istumalta usko että tuo kone olisi väljä, noin vähän ajettu, jos vähänkin öljyjä vaihteltu ja katsottu että sitä koneessa on. Toinen juttu on sitten pitkä seisonta, jumiiko männänrenkaat. Siitä riesasta vois päästä moottorin huuhtelulla, niitä huuhtelumyrkkyjä kun nykyän on, jotkut niitä kehuvatkin.
 
En tältä istumalta usko että tuo kone olisi väljä, noin vähän ajettu, jos vähänkin öljyjä vaihteltu ja katsottu että sitä koneessa on. Toinen juttu on sitten pitkä seisonta, jumiiko männänrenkaat. Siitä riesasta vois päästä moottorin huuhtelulla, niitä huuhtelumyrkkyjä kun nykyän on, jotkut niitä kehuvatkin.
Joo ei kerennyt tänään puristuspaineita katsomaan kun ei äkkisiltään mittaria löytynytkään, niin käytin sen ajan venttiilien kanssa. Nyt ensalkuun joudun tunnustamaan että olen kokoajan huijannut kone olikin 8 venttiilinen en tiedä mistä tuon aiemman infon katsoin mutta näin on. Imu 0.15 pako 0.25 pyörittelin yläkuolokohdat joka sylinterille erikseen lämpimällä koneella ja noh, luiska ei sopinut väliin yhdessäkään venttiilissä. Vielä ei mikään venttiili kantanut ja kaikki sai säädeltyä hyvin. Tyhjäkäynti kiekat tippui ihan hitusen ja nykiminen ehkä vähän helpotti mutta vielähän se on mahdollista että on kumi taikka venttiili palanut jos pitkään ovat liian tiukilla olleet. Vielä tuli mieleen että voiskohan sytytysennakko olla pielessä? Tohtiiko sitä käännellä ilman sitä lamppua ihankun osaisin käyttää vaikka saatavilla olisikin. Tuossa mallissa en nähnyt sitä alipainetötteröä eli onko virranjakajan sisällä ne jouset ja painosiivet jotka säätää ennakkoa kierrosten mukaan?
 
Jaa, se onkin 8v ikiliikkuja, niin minulle sanoivat eräässä varaosaliikkeessä:):):) Kyllä tohtii käännellä, kun muukaan ei auta, tee kääntö kone sammuksissa,käynnissä ecu alkaa sitä säädämään. Lampunkin kera on siitä tulipelissä olevasta tyhjästä liittimestä vetäistävä maatoitus ettei ecu puutu peliin. Monesti olen huomannut tyhjäkäynnin heijaavan jos sytkä on liian aikaisella. Tässä 8v koneessa on aika pitkät nuo tulpanjohtot, pimeässä kyllä hyvin näkee rätkiikö mikään johto läpi. Minulla rätki puolanjohto juurestaan puolan runkoon, piti aika roisketta. En usko ventiilien palaneen, karstaiset voivat kyllä olla. Nyt kun venat on kontiksessa niin reipasta ajoa, jotta karsta lähtee. joo ,ei ole alipaine eikä keskipakosäädöä, ecu säädelee ajossa ennakkoa. Siellä jakajan pohjalla on myös nokakselin asennon tunnistava laite, pyörivä levy. Joskus olen senkin purkanut osiksi. Vaan ei sen purkaminen noilla kilsoilla ole tarpeen, miten lie sitten kun kymmenkertainen km määrä tulee.
 
Viimeksi muokattu
Jaa, se onkin 8v ikiliikkuja, niin minulle sanoivat eräässä varaosaliikkeessä:):):) Kyllä tohtii käännellä, kun muukaan ei auta, tee kääntö kone sammuksissa,käynnissä ecu alkaa sitä säädämään. Lampunkin kera on siitä tulipelissä olevasta tyhjästä liittimestä vetäistävä maatoitus ettei ecu puutu peliin. Monesti olen huomannut tyhjäkäynnin heijaavan jos sytkä on liian aikaisella. Tässä 8v koneessa on aika pitkät nuo tulpanjohtot, pimeässä kyllä hyvin näkee rätkiikö mikään johto läpi. Minulla rätki puolanjohto juurestaan puolan runkoon, piti aika roisketta. En usko ventiilien palaneen, karstaiset voivat kyllä olla. Nyt kun venat on kontiksessa niin reipasta ajoa, jotta karsta lähtee. joo ,ei ole alipaine eikä keskipakosäädöä, ecu säädelee ajossa ennakkoa. Siellä jakajan pohjalla on myös nokakselin asennon tunnistava laite, pyörivä levy. Joskus olen senkin purkanut osiksi. Vaan ei sen purkaminen noilla kilsoilla ole tarpeen, miten lie sitten kun kymmenkertainen km määrä tulee.
Ihan ostin tämmöisen colt & lancer korjausoppaan ja on aika pätevän oloinen, juurikin kirjan alussa on vianetsintä ja lähes jokaisessa kohdassa täsmää tuo väärä sytytysennakko. Sitten taas kirjan ohjeet sytytysennakon korjaukseen on ostaa lamppu ja lukea sen ohjeet :D. Löytyipähän ohjeet tuon etuvilkun irrotukseenkin, netistä en saanut mitään irti. Ihan mielenkiinnosta haluan nähdä mistä tämä auto ilmansa saa kun putki näyttää menevän vaan suoraan tuohon etulokasuojaan
 
Etulokasuojan kotelosta se ilman saa. En ole sitä enepi tutkinut, joskus tyrkännyt muoviletkun pätkällä sinne koteloon kun ilmanputsarikotelo on ollut irtaallaan, vai mielenkiinosta, ettei vai lintu olisi tehnyt sinne pesän.:):) Se lokasuojan reikään menevä muovitösä lähtee helpolla irti, se ei mene syvälle, on vain nieman sen pellin sisäpuolella.
 
Jaa, se onkin 8v ikiliikkuja, niin minulle sanoivat eräässä varaosaliikkeessä:):):) Kyllä tohtii käännellä, kun muukaan ei auta, tee kääntö kone sammuksissa,käynnissä ecu alkaa sitä säädämään. Lampunkin kera on siitä tulipelissä olevasta tyhjästä liittimestä vetäistävä maatoitus ettei ecu puutu peliin. Monesti olen huomannut tyhjäkäynnin heijaavan jos sytkä on liian aikaisella. Tässä 8v koneessa on aika pitkät nuo tulpanjohtot, pimeässä kyllä hyvin näkee rätkiikö mikään johto läpi. Minulla rätki puolanjohto juurestaan puolan runkoon, piti aika roisketta. En usko ventiilien palaneen, karstaiset voivat kyllä olla. Nyt kun venat on kontiksessa niin reipasta ajoa, jotta karsta lähtee. joo ,ei ole alipaine eikä keskipakosäädöä, ecu säädelee ajossa ennakkoa. Siellä jakajan pohjalla on myös nokakselin asennon tunnistava laite, pyörivä levy. Joskus olen senkin purkanut osiksi. Vaan ei sen purkaminen noilla kilsoilla ole tarpeen, miten lie sitten kun kymmenkertainen km määrä tulee.
Vielä pitää kysyä, kun tämä virranjakaja on itselle täysi mysteeri että onko tuo katkojan kärkien tarkastus minkälaisen purun takana, pitääkö irroittaa koko jakaja vai saako sinne käsikopelolla rakotulkkia väliin? Tämä siis suositeltiin tehtäväksi ennen jakajan kääntelyä mutta onhan tuolla kärkien välykselläkin osuutta sytytysaikaan
 
Vai onko tuossa ecuohjatussa jakajassa koko kärkiä
Ei ole kärkiä, tuo korjausopas käsittellee noita vanhempiakin joissa on vielä kärellisiä jakajia. Tälle jakajalle ei yleensä tarvi tehtä mitään muuta, jakajan kansi ja pyöriä ajansaatossa oikeastaan kuluvat osat ja tulpan johdot.
 
Ei ole kärkiä, tuo korjausopas käsittellee noita vanhempiakin joissa on vielä kärellisiä jakajia. Tälle jakajalle ei yleensä tarvi tehtä mitään muuta, jakajan kansi ja pyöriä ajansaatossa oikeastaan kuluvat osat ja tulpan johdot.
Okei, kansi ja pyörijä on uudet ja kokeiltu ettei puola eikä tulpat räpsi, vähän myöhemmälle kääntelin niin seos rikastui ja tyhjäkäynti hellitti mutta alkoi kierroksilla sit vähän tukehtumaan. Huomenna saan stroboskooppia lainaan niin kokeilee sitten ihan prikulleen sen laittaa
 
Huomio keskittyi myös teipillä korjattuun kondensaattorin johtoon, tuskin on pahitteeks tuotakaan uusia
 
Paineet katsottu,
1 sylinteri 12 bar
2 sylinteri 13 bar
3 sylinteri 12 bar
4 sylinteri 10 bar
Näyttäis vielä vuotoa olevan tossa 4 sylkän vieressä ulkopuolella niin vetäsiköhän sieltä liikaa ilmaa..
 
Tarkoitatko 4 sylinterin päädyssä kannen ja lohkon välistä öljykosteutta, jos sitä, sillä kohtaa on öljykanava, tahtovat siitä tihmoa. Vaan sylkyyn asti se ei siitä vuoda. Tuon koneen kun rakensin joskus 15 v sitten, laitoin kannen väliin sille kohtaa tiivisteliimaa, ei ole sen jälkeen tihmonut.
 
Tarkoitatko 4 sylinterin päädyssä kannen ja lohkon välistä öljykosteutta, jos sitä, sillä kohtaa on öljykanava, tahtovat siitä tihmoa. Vaan sylkyyn asti se ei siitä vuoda. Tuon koneen kun rakensin joskus 15 v sitten, laitoin kannen väliin sille kohtaa tiivisteliimaa, ei ole sen jälkeen tihmonut.
Pitää panna merkille. Töistä tuli semmoinenkin teoria että nelosen imuventtiili vuotaa ja puristustahdilla sylkee siitä sit pakokaasuja taikka seosta takaisin imusarjaan ja sekoittaa sit muut sylkät samalla ja ihan loogiselta kuulostaa. Ajattelin että saisin tämän auton ekana projektina ajokuntoon jollain ilmamäärämittarin vaihdolla mutta nyt ruetaankin sit kansiremonttiin. :D Onhan tuossa kirjassa hyvät ohjeet suoritukseen mutta eniten huvittaa valuttaa 200km ajetut öljyt ja purkaa viimeviikolla kasattu jakopää mutta minkäs teet.
 
No, kyllä kai se sitten on kunnossa moottorin osalta jos kannen käytät irti. Venttilin ohjurikumitkin varmaan kovoneet kymmenien vuosien aikana. Siihen hommaan jos ryhdyt, jos se lohkossa oleva nesteenlaskuruuvi on tuntumaltaan hirvittävän lujassa, laske nesteet alavesiletkusta siitä syylärin nurkasta. Joutut kyllä ottamaan sen suojamuovin irti, se ei ole iso homma. Kansi kannataa nostaa imusarjoineen, ei tarvi sieltä ahtaasta paikasta imusarjan ruuveja koluta auki. Pakosarjan mutterit näissä aukeaa yleensä kohduutella, varsinkin kun ennakoon niihin roiskii ruosteen irrotinta. Siinä oppaassa onkin kannen kiristyksen momentit, ja kiristys järjestys.
 
Viimeksi muokattu
No, kyllä kai se sitten on kunnossa moottorin osalta jos kannen käytät irti. Venttilin ohjurikumitkin varmaan kovoneet kymmenien vuosien aikana. Siihen hommaan jos ryhdyt, jos se lohkossa oleva nesteenlaskuruuvi on tuntumaltaan hirvittävän lujassa, laske nesteet alavesiletkusta siitä syylärin nurkasta. Joutut kyllä ottamaan sen suojamuovin irti, se ei ole iso homma. Kansi kannataa nostaa imusarjoineen, ei tarvi sieltä ahtaasta paikasta imusarjan ruuveja koluta auki. Pakosarjan mutterit näissä aukeaa yleensä kohduutella, varsinkin kun ennakoon niihin roiskii ruosteen irrotinta. Siinä oppaassa onkin kannen kiristyksen momentit, ja kiristys järjestys.
Joo tilasin autodocilta täyden tiivistesarjan niin menee nyt venttiilin ohjurit ja pakoimusarjat samalla. Pitää oppaasta lukea vielä tuo jäähdytysnesteen tyhjennyspaikka lohkosta, koitin tuosta syylärin alhaalla olevasta ropusta tyhjentää mutta eihän sieltä tullut kun liraus.
 
Se lohkossa oleva tyhjennysroppu on siinä lokon etureunassa, aika alhaalla, enempi vänkärinpuoleista laitaa, muistaakseni 14mm avaimella avattava.
 
No, kyllä kai se sitten on kunnossa moottorin osalta jos kannen käytät irti. Venttilin ohjurikumitkin varmaan kovoneet kymmenien vuosien aikana. Siihen hommaan jos ryhdyt, jos se lohkossa oleva nesteenlaskuruuvi on tuntumaltaan hirvittävän lujassa, laske nesteet alavesiletkusta siitä syylärin nurkasta. Joutut kyllä ottamaan sen suojamuovin irti, se ei ole iso homma. Kansi kannataa nostaa imusarjoineen, ei tarvi sieltä ahtaasta paikasta imusarjan ruuveja koluta auki. Pakosarjan mutterit näissä aukeaa yleensä kohduutella, varsinkin kun ennakoon niihin roiskii ruosteen irrotinta. Siinä oppaassa onkin kannen kiristyksen momentit, ja kiristys järjestys.
On tuossa kyllä enempi hommaa mitä luulin että noin vanhassa autossa olis vaan kansi irti ja takas mutta huhhuh :D. Nyt on irti polttoainekisko sähköt liittimet letkut jakopää imusarjan kannake ja pakosarja ja homma tyssäs sitten että ei ollut sopivaa avainta kannen pultteihin eli vielä jäätiin jännitykseen. Pitää käydä rakotulkki hakemassa samalla, toivoen vaan että noin vähän ajettu kansi ei joutuisi jo koneistukseen mutta nythän se on sama tehdä jos tarvetta on
 
Ainiin tuo virranjakajan irroitus jäi vielä mysteeriksi, onko siellä joku lukitustappi taikka rengas kun se tuli pihalle muutaman sentin ja sitten tyssäs en kehdannut vielä väkivalloin repiä, kirja sanoi että liukuisi suoraan ulos
 
Ainiin tuo virranjakajan irroitus jäi vielä mysteeriksi, onko siellä joku lukitustappi taikka rengas kun se tuli pihalle muutaman sentin ja sitten tyssäs en kehdannut vielä väkivalloin repiä, kirja sanoi että liukuisi suoraan ulos
Merkaa jos vielä mahdollista pyöriän asento virranjakajan koteloon, siinä asennossa kun nokkakselin ajoitusmerkit on kohtillaan, helpottaa jakajan asennusta. Ei ole lukitusta, tulee kyllä ulos vetämällä, joutut ehkä vähän kääntelemään jakajaa .Siellä on useampi o rengas jotka voi vähän vastustaa.
 
Merkaa jos vielä mahdollista pyöriän asento virranjakajan koteloon, siinä asennossa kun nokkakselin ajoitusmerkit on kohtillaan, helpottaa jakajan asennusta. Ei ole lukitusta, tulee kyllä ulos vetämällä, joutut ehkä vähän kääntelemään jakajaa .Siellä on useampi o rengas jotka voi vähän vastustaa.
Juu merkattu on, tuossahan tuo kannen kanssa lähtee yhtaikaa niin tappelee vaikka irti sitten
 
Siinäpä se loppuviimein on, huomenna alkaa puunaus ja tarkastelu että mikä siellä falskaa. Ei nyt venttiililautaseen reikää ole palanut, aika samanlainen silminnähden muihin verrattuna mutta putsaillaan ja hiotaan kaikki mitä mahdollista
1000004441.jpg
 
Sieltähän tuo nelosen imuventtiilistä puskee reippaasti kuplaa läpi kun paineilmaa antaa, kakkosen ja kolmosen pakovenojen välistä kanssa mutta ihan hitusen vaan. Kupliminen loppui kyllä kun aikansa pössäytteli mutta jospa tuon venttiilin hiomisen ja koneiston purkamisen kasaamisen opettelee tässä kun on auto jo näin auki. Kansi 0.05mm rakotulkin tarkkuudella suorassa eli ehkä vältettiin koneistaminen ellei sit varsissa löydy paljoo klappia
 
Sieltähän tuo nelosen imuventtiilistä puskee reippaasti kuplaa läpi kun paineilmaa antaa, kakkosen ja kolmosen pakovenojen välistä kanssa mutta ihan hitusen vaan. Kupliminen loppui kyllä kun aikansa pössäytteli mutta jospa tuon venttiilin hiomisen ja koneiston purkamisen kasaamisen opettelee tässä kun on auto jo näin auki. Kansi 0.05mm rakotulkin tarkkuudella suorassa eli ehkä vältettiin koneistaminen ellei sit varsissa löydy paljoo klappia
1000004490.jpg
En tiedä joko möhläsin tän homman vai mikä mättää :D. Kokeilin siis ennen jousien asennusta laittaa vettä tuonne palotilaan ja sehän lorisee samantien läpi sekä imu että pakosarjasta. Toki en kokeillut lähtötilannetta ilman jousia mutta eikö nyt veden vähintäänkin pitäisi pysyä ilman jousien painetta? Kaikki sylkät aika identtisen näköisiä kuvassa olevaan ja venttiileiden järjestystä ei ole muutettu
 
Itse mittailin palotilavuuksia muistaakseni valopetroolilla. Toki venttiilijouset paikallaan.
Nythän nuo kaikki kannattaisi hoonata ja itse kurkin hoonauksen yhteydessä taskulampun avulla, ettei valo paista paista enää mistään läpi. Aluksi siis valoa näkyi minulla venttiileiden reunoilta jonkin verran.
 
Kansi kannattaa koneistuttaa aina jos haluaa että siitä tulee tiivis. Vaikka se olisi suora niin koneistettu pinta toimii aina paremmin tiivisteen kanssa.
 
Noniin sehän ois auto läjässä ja eilen illalla vähän pyöräytin, melko napina kuuluu kyllä mutta liekkö on nuo välykset vituillaan kylmänä säädettynä kun ei rakotulkissa ollut oikeita liuskoja tehtaan arvoihin mutta pistetään tänään kondikseen. Ei enää kiekat hyppinyt mutta jäi pyörimään 1300rpm. Pitää kalibroida tuo kaasuläpän asentotunnistin kun sitä tuli väänneltyä ja käänneltyä jossain välissä mututuntumalla.
 
Kansi kannattaa koneistuttaa aina jos haluaa että siitä tulee tiivis. Vaikka se olisi suora niin koneistettu pinta toimii aina paremmin tiivisteen kanssa.
Kerkesin sen jo kasata kun oli selvästi vähän väärä käsitys tuosta koneistuksen hinnasta, luulin että pyörii monissa sadoissa mutta eihän tuo olisi maksanut juuri mitään. Pitää muistaa jatkossa
 
Takaisin
Ylös Bottom