1990 Lancer GLXI tyhjäkäynti seilaa ja nykii ajossa

Ecu saapui ja tyhjäkäynti tasaantui ja nykiminen loppui tyystin! Pyörii kyllä 1300 paikkeilla kokoajan niin käännellään vielä tuota asentotunnistinta alkuperäiseen asentoon mutta nyt on mielenkiintoinen uusi vika. Elikkä kun laitan viiksestä pitkät päälle niin tyhjäkäynti tippuu tonniin ja chenck engine syttyy, jos normi ajovaloilla vedän taakse niin pelkästään tyhjäkäynti tippuu. Mistähän piuhasta tätä alkaisi sit selvittämään :ROFLMAO:
 
Ecu saapui ja tyhjäkäynti tasaantui ja nykiminen loppui tyystin! Pyörii kyllä 1300 paikkeilla kokoajan niin käännellään vielä tuota asentotunnistinta alkuperäiseen asentoon mutta nyt on mielenkiintoinen uusi vika. Elikkä kun laitan viiksestä pitkät päälle niin tyhjäkäynti tippuu tonniin ja chenck engine syttyy, jos normi ajovaloilla vedän taakse niin pelkästään tyhjäkäynti tippuu. Mistähän piuhasta tätä alkaisi sit selvittämään :ROFLMAO:
No siihen oli helppo korjaus, miinus oli ajossa lähtenyt irti. Pitää jotkut holkit noihin napoihin ostaa jo toista kertaa autoa startatessa huomannut että johto irrallaan
 
No siihen oli helppo korjaus, miinus oli ajossa lähtenyt irti. Pitää jotkut holkit noihin napoihin ostaa jo toista kertaa autoa startatessa huomannut että johto irrallaan
Se miinuskenkä on tosiaan sellainen aikaamyöten venyvä rinkula, sitten kiristysvara loppuu. Minä tein aivan vain leikaten 0,8 pellistä sopiva suikale, siitä tiivisterinkuka, on ollut jo liki 20v. Tuskin, ja suurella varmuutella tuo läpän asentotunnistin ei vaikuta tyhjäkäynin kierroslukuun. Eihän kaasuvaijeri ole liian kireällä, pitää olla pieni välys. Jos sekin on kunnossa, sitten ei auta muu, löysättävä perusasetusta noin 10minuuttia.
 
Se miinuskenkä on tosiaan sellainen aikaamyöten venyvä rinkula, sitten kiristysvara loppuu. Minä tein aivan vain leikaten 0,8 pellistä sopiva suikale, siitä tiivisterinkuka, on ollut jo liki 20v. Tuskin, ja suurella varmuutella tuo läpän asentotunnistin ei vaikuta tyhjäkäynin kierroslukuun. Eihän kaasuvaijeri ole liian kireällä, pitää olla pieni välys. Jos sekin on kunnossa, sitten ei auta muu, löysättävä perusasetusta noin 10minuuttia.
Ahaa eli ihan yleinen vaiva tuo akunkenkä. Eikö tuo parhaalla tuurilla vaurioita sähköjärjestelmää ja tätä myötä myös ecua jos pääsee useasti toinen kenkä ajossa irti
 
Ahaa eli ihan yleinen vaiva tuo akunkenkä. Eikö tuo parhaalla tuurilla vaurioita sähköjärjestelmää ja tätä myötä myös ecua jos pääsee useasti toinen kenkä ajossa irti
On. Ja kyllä käy herkästi Ecun päälle, jos paljon kipinöimään pääsee.
 
Se miinuskenkä on tosiaan sellainen aikaamyöten venyvä rinkula, sitten kiristysvara loppuu. Minä tein aivan vain leikaten 0,8 pellistä sopiva suikale, siitä tiivisterinkuka, on ollut jo liki 20v. Tuskin, ja suurella varmuutella tuo läpän asentotunnistin ei vaikuta tyhjäkäynin kierroslukuun. Eihän kaasuvaijeri ole liian kireällä, pitää olla pieni välys. Jos sekin on kunnossa, sitten ei auta muu, löysättävä perusasetusta noin 10minuuttia.
Vaijeri ok. Tänään töihin ajellessa kiekat oli tonnissa tyhjäkäynnillä, pitää varmaan tuo akun kiinnitys hoitaa tänään ja sit ajella pari päivää ennen säätöä, ettei nyt vaan aina lähtisi säädöt alusta kun tuota akkua on käyttänyt irti taikka irronnut itsestään
 
Vaijeri ok. Tänään töihin ajellessa kiekat oli tonnissa tyhjäkäynnillä, pitää varmaan tuo akun kiinnitys hoitaa tänään ja sit ajella pari päivää ennen säätöä, ettei nyt vaan aina lähtisi säädöt alusta kun tuota akkua on käyttänyt irti taikka irronnut itsestään
Säädöjä ei tosiaan kannata tehdä hätiköiten, näillä on yleinen tapa. Oikea asetus löytyy useamman käynnistyksen ja ajon jälkeen. Jos vielä pitmpään tyhjäkäynti on tonnissa ja haluaa sen tuonne 800 kieppeille, löysää perusasetus ruuvia noin viisi minuuttia, ei enempää. Millaista kierroslukua käy kylmänä ja millaista kieroslukua näyttää ajaessa, jos löysäät vapaalle.
 
Säädöjä ei tosiaan kannata tehdä hätiköiten, näillä on yleinen tapa. Oikea asetus löytyy useamman käynnistyksen ja ajon jälkeen. Jos vielä pitmpään tyhjäkäynti on tonnissa ja haluaa sen tuonne 800 kieppeille, löysää perusasetus ruuvia noin viisi minuuttia, ei enempää. Millaista kierroslukua käy kylmänä ja millaista kieroslukua näyttää ajaessa, jos löysäät vapaalle.
Nyt aamulla oli käynnistylsen jälkeen 1500, siitä tippui n1300 jonka jälkeen lähdin ajelemaan. Valoissa sit aikalailla pyöri siinä tonnissa eli vähän pitää vissiin löysätä
 
Nyt aamulla oli käynnistylsen jälkeen 1500, siitä tippui n1300 jonka jälkeen lähdin ajelemaan. Valoissa sit aikalailla pyöri siinä tonnissa eli vähän pitää vissiin löysätä
Se SAS ruuvi joka on siinä kaasuvaijerin liikutelemassa osassa on varmaan oikeassa säädössä. Tuo 1500 kiekaa käynnistyksessä on aivan normaali, samoin kylmänä käynti 1300 kierrosta ok. Ihan himpun voit tuota perusasetuksen ruuvia löysätä, korkeintaan sen 5minuuttia.
 
1000005606.jpg

Misä kohtaa tässä autossa on tai kuuluisi olla katalysaattori, nyt kylmällä iskenyt silmään pirullinen vaalea käryävä savu, ei hävitä jäähäriä mutta putkessa on tuommoinen muita ruostuneempi kohta joka molemmin puolin kemiallisella metallilla kiinnitetty..
 
Oho, kuka varasti katin.:cautious: Katin olisi oltava laippaliitoksin kiinitettynä tuon suojapellin alla, tuon kannatin rakennelman etupuolella. Vähän vaikuttaa että tuo väliputkikin on vaihtettu, vaikuttaa paksummalta mitä alkuperäinen. Onko tuo auto merkitty vähäpäästöiseksi rekisteriotteessa. Minun 89 rekisteröity, kylläkin 90 mallia, ei ole vähäpäästöiseksi merkitty. Se pärjäisi ilman kattiakin, vaan katin kera se on suorastaan huippuluokan vähäpäästöinen, katsurien mielestä.;) Valtakunnan Koneen Tori ilmoituksessa huomasin tuon väliputken, olikohan jotain 20-30e hintaa. Sieltä sellainen voisi löytyä, vaan mistä katti, ja tuota etuputkea olisi muokattava. Tarkistin Torista tuon Vatakunnan Koneen ilmoituksen. 30e on tuo väliputki. Haulla Tori auton varaosat, sieltä lancer, tullee siinä alussa kaikemmoista torvea vaan siellä aikanaan tulee väliputki 1,3-1,5-1,6 kat se on sopiva torvi. Jostakin jos löytyisi tuo etuosa.
 
Viimeksi muokattu
Oho, kuka varati katin.:cautious: Katin olisi oltava laippaliitoksin kiinitettynä tuon suojapellin alla, tuon kannatin rakennelman etupuolella. Vähän vaikuttaa että tuo väliputkikin on vaihtettu, vaikuttaa paksummalta mitä alkuperäinen. Onko tuo auto merkitty vähäpäästöiseksi rekisteriotteessa. Minun 89 rekisteröity, kylläkin 90 mallia, ei ole vähäpäästöiseksi merkitty. Se pärjäisi ilman kattiakin, vaan katin kera se on suorastaan huippuluokan vähäpäästöinen, katsurien mielestä.;) Valtakunnan Koneen Tori ilmoituksessa huomasin tuon väliputken, olikohan jotain 20-30e hintaa. Sieltä sellainen voisi löytyä, vaan mistä katti, ja tuota etuputkea olisi muokattava. Tarkistin Torista tuon Vatakunnan Koneen ilmoituksen. 30e on tuo väliputki. Haulla Tori auton varaosat, sieltä lancer, tullee siinä alussa kaikemmoista torvea vaan siellä aikanaan tulee väliputki 1,3-1,5-1,6 kat se on sopiva torvi. Jostakin jos löytyisi tuo etuosa.
Liekkö todettu tuo ecuvika jo jonkun toimista revitty katti pois ja myyntiin vaan, ei tietoa. Pitää tarkistaa vielä tuo rekisteriote katsoa läpi mutta tällä hetkellä tuntuu että on tosi kehnosti vääntöä, edelleen korkea tyhjäkäynti vaikka ruuvia löysätty 5min, savustaa pirusti tyhjäkäynnillä vaaleata/harmaata utua, auto haisee hirviälle ja putkessa pauketta aina välillä. Pitää jostain katalysaattori metsästää ja katsoa mitä se muuttaa, sekin kun vähän vastapainetta lisää tuonne putkeen
 
Aikamoista sepitystä kyllä on tuossa putkihommassa ollut. Nuo kumikanakkeetkin korjattu nippusitein:( olisi toki laittanut uudet, eivät maltaita maksa. Miten lienee tuon keskiputken liitos, taka akselin luona, äänenvaimentimeen. Siellä on normaalisti 3 pulttinen laippaliitos, keskiputken ja äänenvaimentimen välillä. Äänenvaimennin on takakontin alla poikittain, ulostulo auton vasemmalta puolelta. Outoa tuo väännön puute, minusta tuo kone vääntää hyvin, pystyisi ajamaan vitosella jopa pieniä vastamäkiä kierosuvulla 1500, vaan ei viitsi vaihteistoa suotta rasittaa. Olisikohan ihan kylmästi löysättävä perusäädöä vielä, ihan 15minuuttia. Silloin olisi jo tyhjäkäynnin jo vähän toteltava. Eihän sitä koskaan tiedä mitä kaikkea on ruuvattu, kun tuo pakoputkipuolikin on tuoleen rakennettu. SAS ruuvi vaikuttaa paljon seokseen, jos sitä on ruuvattu myös, on saatu seokset liian laihalle. Näissä kun tuo tyhjäkäyntimoottori vaikuttaa seokseen paljon.
 
Aikamoista sepitystä kyllä on tuossa putkihommassa ollut. Nuo kumikanakkeetkin korjattu nippusitein:( olisi toki laittanut uudet, eivät maltaita maksa. Miten lienee tuon keskiputken liitos, taka akselin luona, äänenvaimentimeen. Siellä on normaalisti 3 pulttinen laippaliitos, keskiputken ja äänenvaimentimen välillä. Äänenvaimennin on takakontin alla poikittain, ulostulo auton vasemmalta puolelta. Outoa tuo väännön puute, minusta tuo kone vääntää hyvin, pystyisi ajamaan vitosella jopa pieniä vastamäkiä kierosuvulla 1500, vaan ei viitsi vaihteistoa suotta rasittaa. Olisikohan ihan kylmästi löysättävä perusäädöä vielä, ihan 15minuuttia. Silloin olisi jo tyhjäkäynnin jo vähän toteltava. Eihän sitä koskaan tiedä mitä kaikkea on ruuvattu, kun tuo pakoputkipuolikin on tuoleen rakennettu. SAS ruuvi vaikuttaa paljon seokseen, jos sitä on ruuvattu myös, on saatu seokset liian laihalle. Näissä kun tuo tyhjäkäyntimoottori vaikuttaa seokseen paljon.
Joo vähän alkoi ihmetyttää että miten ihmeessä tämä on koskaan saatu museorekisteriin näillä rakennelmilla, mutta onhan tuo leima jo ensivuonna edessä niin edellisellä omistajalla on 3 vuotta ollut aikaa tehdä vähän jäynää :)
 
En ole varma hainko oikeaan autoon, mutta esim. Aeromotorsilta näyttää löytyvän keskiputki ja vaikka takavaimenninkin, jos sen haluaisi uusia samalla.
Näytä liitetiedosto 25280
Joo kiitos, oikealta näyttää. Tosiaan puuttuu nuo laippaliitokset molemmin puolin niin sama kait tuo on tilata osina kokonaan uudet pätkät mistä sattuu vaan löytymään kun alkaa hitsaileen
 
Oikea on tuo Aeron putki, hinnaltaan etullinen. Tosiaan näkyy löytyvän äänenvaimenninkin. Jopa etulliseen hintaan sekin, nuo kun on ihmeen hintavia, monessa paikkaa reilun 100e. Tuolla Aerolla hinta 42e. nuo jos laittaa, suosittelen vetämään sinkkimaalin päälle. Juuri se äänenvaimentimen laipaliitoksen yläpuoli on herkkä ruostumaan. Se laippaliitos on sellaisessa paikassa että kerää kuravellin siihen
 
Oikea on tuo Aeron putki, hinnaltaan etullinen. Tosiaan näkyy löytyvän äänenvaimenninkin. Jopa etulliseen hintaan sekin, nuo kun on ihmeen hintavia, monessa paikkaa reilun 100e. Tuolla Aerolla hinta 42e. nuo jos laittaa, suosittelen vetämään sinkkimaalin päälle. Juuri se äänenvaimentimen laipaliitoksen yläpuoli on herkkä ruostumaan. Se laippaliitos on sellaisessa paikassa että kerää kuravellin siihen
Taidan sen laittaa tilaukseen, mutta originaalit katalysaattorit voi olla kiven alla, samoin tuota etuputkea ei ihan helpolla löytänyt. Noh etsiskellään vielä
 
Tuo katti ei ole kylä kallis, ja ilmeisesti kävisi paikoileen. Toiseksi halvin on tuo etuputkikin, ja on käypä. Autodog,illa on hintava 195e. Halvin Rockauto,lla 52e vaan mitä maksanee rahti?.
 
Tuo katti ei ole kylä kallis, ja ilmeisesti kävisi paikoileen. Toiseksi halvin on tuo etuputkikin, ja on käypä. Autodog,illa on hintava 195e. Halvin Rockauto,lla 52e vaan mitä maksanee rahti?.
20 euroa näyttää kuljetukselle hintaa, mutta todnäk tullista tulee sitten omia lisiään päälle, mutta jos vaan on sisukset paikallaan niin eihän tuo ole pahakaan. En löytänyt rekisteriotteesta mitään päästöluokkaa, mutta kolmitoimikatalysaattori siellä on paikallaan vielä muutoskatsastuksen aikaan ollut 2021
 
sori en lukenut ihan koko ketjua, sori jos on jo mainittu, mutta mites kun noin vanha auto ja katti huonona jos hitsautat koroke holkin af-anturille?
 
Nyt ois putki tilauksessa kokonaisuudessaan ja takaosa tulikin jo. Sain tyhjäkäynnin säädettyä suht ok mutta voiskohan tuo pitkä seisonta tehdä kytkimelle hallaa? Alusta asti olen kuunnellut liikkeellelähtiessä vaimeata ujellusta/vihellystä ja ajatellut että se on liian kireälle vedetty apulaitehihna, mutta nyt tyhjäkäynnin ollessa alhaisempi on liikkeellelähtö ja vaihteenvaihto aikamoista ryskettä, ellei kunnolla anna kierroksia
 
Voihan se olla ottanut ruostetta vauhtipyörän kosketuspinnalle, varovaisella luistatuksella pitäisi kyllä ruosteen lähdeä. Toinen jonka voisi ihan huoltomielessä tehdä, pumpaa entisen nesteen säiliöstä pois, pistää uuden tilalle. Ilmausruuvi on siinä työsylinterin etupuolella. Ilmauksessa jos ei ole toista apuna, onnistuu kyllä aivan hyvin, laittaa vaikka lumiharjan, tai muun sopivan penkin ja polkimen väliin, painamaan polinta. Sille kytkinpolkimelle on säädökin siinä polkimelta lähtevässä tangossa, 12mm mutterit. Jos alkaa siltä tuntua ettei kytkin irrota tai kantaa. Normaalisti näissä vaihteensiirto toimii höyhenen kevyesti, vaihteet menee ihan sormenpäällä tyrkäten. Laatikko öljykin jos mennyt huonoksi, ei syncrot toimi kunnolla.
 
suosittelisin kanssa vetää uudet kytkin nesteet ja työsylinteri kannattaa uusia myös jos ei ole hiljattain uusittu kun menee siinä samalla, ja kuten mainittu, pieni seisonta ihan ok mutta jos pidempään seisoo niin saattaa se kytkin asetelma otta itteensä, painelaakeri myös saattanut mennä ja viheltää mutta se ei vaikuta vaihteiden vaihtoon, laatikko nesteet hyvä kyllä vaihtaa kunnollisiin, ite ainakin voin castrollin 75-90w syntrax api gl4 suositella, toiminut jokasessa mitsun lootassa tosi hyvin
 
Joo, tuota Castrol öljyä minäkin olen käyttänyt, vaihteisto toiminut hyvin. Tuo kytkimen työsylinteri on minulla ollut sama , yli 30 vuotta. Vaan muutamia kertoja käyttänyt männän ulkona, putsanut sylkyn. Aikamoinen mössö siellä on joskus ollut, varsinkin jos nesteenvainto venähtänyt pitkäksi. Tuollainen pitkä seisokki vanhoilla nesteillä kyllä rustuttaa sylinterin herkästi.
 
Takaisin
Ylös Bottom