1gen pajero/1gen l200 etupään korotus

Riku_H

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2011
eli tarve olisi saada L200 vm96 etupäätä ylöspäin, muutenkin kun vääntösauvoilla.
niin onko kellään kokemuksia ulkomailla myytävistä sarjoista, missä tulee siis tukivarret, vääntösauvat ym. millä saisi etupäänkin ylös, muutenhan asian toteuttaisi itse, omilla palikoilla, mutta kun auto tarvitsisi pitää vielä kilpien välissä.
t:Riku
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: 1gen pajero/1gen l200 etupään korotus

Linkkejä niihin sarjoihin? Valmis sarja on hyvä vaihtoehto, mikäli auton haluaa pitää katulaillisena. Sarjojen pitää vaan kelvata konttorillakin koskapa niiden pitää olla "tehdastekoisia" (vrt. ralliautojen four-link sarjat).

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Akseliston+muutokset.htm

Kannattaa ehkä kysyä A) valmistajalta joku lappu ja B) käydä konttorilla näyttämässä se, koska "luotettava selvitys" on tod. näk. konttorikohtainen juttu käytännössä.

Toinen vaihtoehto on sovittaa jonkun vastaavanpainoisen auton tukivarsia. Gen 2 Pajeron ylätukivarrella saa kompensoitua ääreensä ruuvatun etupyörän asentoa paremmaksi, mutta sinällään se ei korota etupäätä.

Ei-laillisissa konsteissa listalla gen2 tukivarret + "ball-joint flip", jossa ylätukivarren pallo tuodaan (mahd. spacerin kanssa) tukivarren alapuolelle. Työläs tehdä, koska tukivarret ovat pidemmät, eli vaatii levikkeitä.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: 1gen pajero/1gen l200 etupään korotus

Oikeasti, jos lähtisin muokkaamaan Pajeroon jotain ei-bolt-on tukivarsia (joka tapauksessa varsin huomattava savotta), menisin samantien ns. all-in ja laittaisin H1 porttaalinavat.
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Vs: 1gen pajero/1gen l200 etupään korotus

Niko Päivinen sanoi
Oikeasti, jos lähtisin muokkaamaan Pajeroon jotain ei-bolt-on tukivarsia (joka tapauksessa varsin huomattava savotta), menisin samantien ns. all-in ja laittaisin H1 porttaalinavat.
:) joo olis aika hyvä, mut noin vakavalla naamalla, ttb bromkon keula vois mitoilleen olla aika lähellä, H1 nen on aika paljon leveempi, lakipykälien mukaan tukivarsien pitää olla kuitenkin tehdatekosia..... Piraten sivuilla on yks sportti(strada) johon on pultattu unicornin sarja, minusta on olemassa bolt-on kittejä ja bolt-on kittejä,... minusta tuo unicorn on miltei saman töinen ku kemppi liimalla löis palkkeihin ttbn vaatimat korvakkeet..... Mut tää on tietty mun mielipide ;)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: 1gen pajero/1gen l200 etupään korotus

Siihen on AINA varauduttava, että joidenkin ihmisten käsitys "bolt-onista" sisältää todellisuudessa rälläkkä&mig-leikkejä.

H1 on leveämpi kyllä, mutta tod. näk. suurin osa siitä "ylimääräisestä" leveydestä on runkopalkkien välissä. Näin veikkaisin. Tukivarsien pituus on se olennaisempi mitta, tosin en minä sitä tukivarsien pituuttakaan tarkasti tiedä. Ei ne tukivarret kuvissa nyt niin tolkuttoman pitkiltä näytä? Ja jos samaan tukivarsi urakkaan yhdistää pieniä "rungon mätäkorjauksia", niin runkopalkkeja voisi ehkä siirrellä vähän parempiin paikkoihin, mitä tahansa toisia tukivarsia varten...

H1:n (jotkut) tukivarret ovat näköjään kiinni rungossa irrallisten, pultattavien korvakkeiden avulla. JOS tukivarsien pituus olisi läänillä, niin nuo pulttikorvakkeet helpottaisivat hommaa kummasti. Tietty jäljelle jää tolkuton määrä vetarien ja oikean (pyörän) pulttijaon sovittamista, mutta sama pätee kaikkiin ei-Mitsu osiin.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: 1gen pajero/1gen l200 etupään korotus

Niko Päivinen sanoi
Siihen on AINA varauduttava, että joidenkin ihmisten käsitys "bolt-onista" sisältää todellisuudessa rälläkkä&mig-leikkejä.

Tietty jäljelle jää tolkuton määrä vetarien ja oikean (pyörän) pulttijaon sovittamista, mutta sama pätee kaikkiin ei-Mitsu osiin.
Vetarien/kardaanien kanssa pelaaminen on aina edessä, mutta nuo pulttijaot on aika monessa nelikossa kuitenkin samat :peukku
Tuo TTB-keula on kyllä mielenkiintoinen sekotus jäykkää ja retkukeulaa, vai onko se nimenomaan tuo se Retku... ;D Rakenne ei ole pystynyt mua vakuuttamaan melkoisine Camber-muutoksineen, mutta onpahan vaan uskallettu amerikoissakin laittaa punaniskojen käyttöön auton alle. Ei ainakaan puutu munaa asiasta aikanaan päättäneiltä. :peukku
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: 1gen pajero/1gen l200 etupään korotus

nuo pulttijaot on aika monessa nelikossa kuitenkin samat

Monessa kuusipulttisessa on samoja (tuumaisia) jakoja, H1 on kahdeksan pulttisella jaolla.

Kardaanit, totta, mutta se taitaa olla helpoimpia sovitettavia. Perävälitysten yhteen sovittaminen voi olla haaste, jos käyttää porttaalinapoja.
 
Ylös Bottom