2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

jsj1

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2013
morjes,

Elikkäs pajerossa otsikon mukainen tsputtava ääni... ääni muuttuu kierrosten mukaan. Muuten auto pelaa normaalisti... ei savuuttele ja käy hyvin ja vetää hyvin.

Oireet alkoi missäs muualla kun katsastuksessa, kun katsastusmies halusin rääkätä pajeroa ihan urakalla kun ei uskonut että savuja ei tule liikoja. alkuun tuo tsuputtava ääni oli melko hiljanen mutta nyt tässä muutamien päivien jälkeen alkanut koventua huomattavasti.

konerempasta on nyt reilut 100000 kilsaa ja vedet ja öljyt ei ole sekaisin...joten vinkkejä otetaan vastaan mistä tuota ongelmaa voisi lähteä purkamaan? itse mietin että olisikohan joku karsta tms. voinut mennä suuttimeen tai vastaavaa ja siitä tulisi tuo tsäkätys.

Kiitos avuista jo etukäteen.
 

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

Saattas joku pakoventtiili vuotaa vähän. Ainakin raktori piti supsutusta kun oli pakoventtiilin seeti syöpyny pilalle.
 

jsj1

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2013
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

Tuota venttiili hommaa mietiskelin kanssa. Käytin kannen irti jokuaika sitten kun korjailin öljyvuotoa ja venttiilit näytti todella hyvältä. Öljyvuodon syyksi kuitenkin ristin koneen takaosassa olevan venttiilikopan puolikuun muotoisen tiivisteen. Auton kasailin uusilla tiivisteillä ja kerkesin ajaakkin sillä ennen katsastusta sellaset 600km ja kaikki pelasi todella hyvin. Nyt siis kuitenkin tsäkättelee jo melko kova äänisesti.

Viikonloppuna meinasin jälkikiristää kannen, mutta näköjään tuli lisää askareita auton kanssa.
 

jsj1

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2013
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

nyt sitten alkoi oireita ilmenemään ajaessa... Vedot hävisi ja alkoi melkoinen täristäminen kun painaa kaasua. sen verran sain katsottua että jako passaa, eli hihna ei ole hyppinyt ja edelleen vedet ja öljyt löytyy sieltä mistä pitääkin.

Olisikohan tuohon jotain yksinkertaista josta voisi lähteä vianetsintää aloittelemaan?
 

kuski73

New Member
Liittynyt
9 Helmikuu 2008
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

Mulla oli aikoinaan "naaperossa" samavika. Aikansa ku tutki ja kuunteli, nii vika oli suuttimessa. Vuoti sieltä välistä paineet pihalle.
 

jsj1

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2013
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

Vihdoin pääsi työkiireiltä Pajeron kimppuun ja löytyihän se vikakin. Keinuvipuakseli oli poikki... takimmainen kiinnityspultti oli vissiin napsahtanut ensin ja kun aikansa vielä autolla ajeli niin katkes sitten akselikin.

Noh helppo vika ja helppo ehjätä, mutta pitäis vaan jostain kaivaa edullinen keinuvipuakseli.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

Bazeeba sanoi
Millnerillä taitas olla uusia.
Pitäis olla hintullakin aina yks UUSI varastossa...

Ja pitäis aina lyödä vasaralla päähä ku kierrätetään liikaa..
Yks katsastus mies kierrätti pajerosta kiertokangenlaakerit päällekkäin... Ekalla kertaa olis jo menny läpi mutta parempia haluttiin ja kolmannella sitte hajos...
 

jsj1

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2013
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

Itelle sano aikasempi katsastaja että pajeroista pitää ottaa savut varovasti etteivät leviä... tää viimosin leimamies sitten tais vaan haluta särkeä miun auton. Noh näyttäs nyt ainakin siltä että uudella akselilla ja pulteilla selviää tästä episodista.

Meinasin käydä ekaks kyselemässä käytettyä akselia purkaamolta... milnerillä näytti olevan uusi 36 puntaa ja olikohan tuolla hintulla juurikin 95€
 

jsj1

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2013
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

Paikalliselta purkaamolta löytyi hyväkuntoinen keinuvipuakseli hintaan 40€. Minkähän kovuusluokan pultit tuohon pitäisi hankkia, alkuperäisissä lukee päässä vain 10... tarkottaakohan 10.9:siä?

Jännällä tavalla muuten ilmaisi tämä vika itsensä. Olin melkein varma että suuttimesta lähtee kierrosten mukaan muuttuva tsäkättävä ääni. noh tulipahan huollatettua suuttimetkin samaan syssyyn.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

jsj1 sanoi
Paikalliselta purkaamolta löytyi hyväkuntoinen keinuvipuakseli hintaan 40€. Minkähän kovuusluokan pultit tuohon pitäisi hankkia, alkuperäisissä lukee päässä vain 10... tarkottaakohan 10.9:siä?

Ei tarkoita. Se on MMC:n merkintätapa, johon yleensä referoidaan workshopmanuaaleissa kiristystiukkuuksia. Se ei siis ole kovuus. Lisäksi voi olla nihkeää löytää oikealla kierteellä pulttia, joten kannattaa tinkiä vaan romarilta ne alkuperäiset pultit mukaan.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

Niko Päivinen sanoi
Ei tarkoita. Se on MMC:n merkintätapa, johon yleensä referoidaan workshopmanuaaleissa kiristystiukkuuksia. Se ei siis ole kovuus. Lisäksi voi olla nihkeää löytää oikealla kierteellä pulttia, joten kannattaa tinkiä vaan romarilta ne alkuperäiset pultit mukaan.

Jep ja monentti on jotain 35nm muistaakseni
 

jsj1

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2013
Vs: 2,5td pajero vm.93 tsuputtava ääni

löysin paikallisesta pulttiliikkeestä 10,9 vahvuset pultit ja nousukin käy joten kasailen niillä... romiksella tarjos jostain laatikosta pultteja mutta näyttivät jo sellasilta että annoin olla...

mikäs on muuten niiden nokka-askelin kiinnityspukkien momentit? kun jouduin ottamaan sen takimmaisen irti kun piti porata vanha katkennut pultti pois siitä.

Noh kohta kasaamaan autoa...toivottavasti nyt näillä selviäis. ja jos kolinoita rupeaa kuulumaan niin kannattaa näköjään suosiolla käyttää venttiilikoppaa auki.
 

Mettäläinen

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2021
Itsellä myös kansi remppa meneillään, onkohan tuolle keinuvipu akselille olemassa momentteja vai vedänkö vaan fiiliksellä?
 
Ylös Bottom