2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Raksaelukka

2.8tdic wanker / colt
Liittynyt
29 Marraskuu 2012
Sijainti
Turus päin
Onko tietoa 2.8 pajeron imusarjasta, rupeaako jarruttaa kovemmilla ahdoilla ?

Sopiiko 2.5 vaparin imusarja tilalle, sitä kun aina kehutaan.

Onko jollain mahdollisesti kuvia itse tehdyistä?

Syöttöä lisätty joku 1 ja 3/4 kierrosta. Karasta poistettu prikka ja käännetty niin
että pitäisi olla "täysillä". Putki alusta 3" taka-akselin päälle ja loppu 2.5, yhdellä
hengittävällä vaimentajalla. Ahtoja nostettu kellon pulttien alle laitetuilla muttereilla, paljon helpompi
kuin tankon ruuvaaminen. Ahdot nyt joku 1.2-1.35bar.

Nyt tekisi mieli parempaa cooleria ja imusarjaa. Imusarja kun ainakin näyttää järjenvastaiselta!?
Niin ja vakio turbo paikalla, katotaan nyt muut helpommat keinot ensin.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Ei käy imusarjat ristiin, täysin erimuotoiset kanavat. Ja totta, yleensä ne vakioimusarjat näyttää järjenvastaisilta, se L200 vaparin imusarja on ehkä "huonoista" paras. (No okei, uusissa bensakoneissa on sellaisia hienoja putki-imusarjoja, mutta nekin lienee tehty säästömielessä, ei tehomielessä.) Sen lisäksi, että ne vakio sarjat on varsinaisia jarruja, niin isompi ongelma niissä on se, että ilma jakaantuu hyvin epätasaisesti sylintereille.

Jos itse lähtisin tekemään imusarjaa ahdettuun, niin sellainen WRC-dual-plenum tyylinen olisi ehkä listan kärjessä. Tai sitten sellainen isolla ja loivalla kokoojaplenumilla oleva, joita näkee Skylineissa ja Bemareissa aftermarket sarjoina.

WRC-tyyppisen sarjan etuna on se, että se on tunteettomampi tuloputken kulmalle.

Turbo on se hemmetin TD04, jonka tilalle (vakio pakosarjaan siis) ei suoraan käy oikein järkevästi mikään. Kompuraa saa vaihdettua, mutta turbiinipuolta ei.

Yleistä coolerikeskustelua:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39170.0
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Eli pitäis teetättää pakosarja + holsetin HX35?
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

No, en minä siitä 35:sta tiedä, mutta pakosarjan joutuu tekemään jos haluaa minkä tahansa muun turbon kuin tuon TD04:n. Välilaipoilla saa tietty jotain kiinni, mutta niillä rupeaa ahdin helposti roikkumaan aika pitkällä kannesta, voi olla pakosarja ja pinnapultit kovilla epätasaisemmassa maastossa....
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Mahtaisko kellään olla myynnissä vakio imu-ja pakosarjaa.
Olis helpompi rakennella, pajero kun on käyttöpeli.

Pelkkä tiippari moponetistäkin tietty auttaa mutta
vakio osien avulla sais helpommin paikalleen sopivat.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

2.8 ruuvaaminen on muuten sata kertaa v-mäisempi
kun esim. 2.5 l200 !

Nyt muutaman kerran edes takas ruuvanneena alkaa
sujumaan. Eka kerralla meinas usko loppu kun ei meinannut
löytyä ollenkaa ruuvia. Tiesin kyllä että peltikuppi päällä
jos ei ennen ruuvailtu mutta kun ei sinne nää :seina .

Kannataa tehdä avaimet jos aikoo enempi esim katsastukseen
ja takas ruuvailla.

Bilteemast löytys tollanen normaalia pikkuräikkää pienenpi

Mihin mä sen kuvan kadotin :'(
räikkä millä säätö onnistuu.

Pitkä hylsy kyljestä auki että näkee säätyykö ruuvi kiristäessä.
Ja talttapäinen pikkuhylsy, mikä tositarkka pituudestaan
lyhyt jatko liian pitkä ja ilman jatkoa ei riitä.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Raksaelukka sanoi
Mahtaisko kellään olla myynnissä vakio imu-ja pakosarjaa.
Olis helpompi rakennella, pajero kun on käyttöpeli.

Pelkkä tiippari moponetistäkin tietty auttaa mutta
vakio osien avulla sais helpommin paikalleen sopivat.

Mulla taitaa olla vakio imusarja joutilaana, pakosarjasta en mene vannomaan mut vuodenvaiteessa selviää kun pääsen katsomaan
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Ilmoittele kun tiedät :)

Ilmavaivat kiusaa, tai sit siirtopumppu vetää viimeisiä.

Kaasupohjassa kiihdyttäessä nykäsee aika ajoin mutta

ei aina ! Sairaan ärsyttävä muuten kun tuntuu vetävän

suht hyvin, sit nykäsee kerran tai kaks.

Tankin lähdöt vaihdoin ekaks, vääntyi kun kiristin klemmaria.
Olivat ruostuneet ja tiiviys letkuihin huono ruosteen takia.
Uudet letkut laitoin samalla. Juuri kun luulin auttaneen
nykiminen palasi. Seuraavaksi vaihdoin letkut konehuoneesta
putkilta suodattimelle ja pumpulle ja myöhemmin suuttimien
paluu letkun pätkän ja tietty uudet klemmarit. Taas vika
tuntui jo korjaantuneen mut palasi !

Voikohan olla niin kova alipaine että etsii koko ajan uuden
paikan vetää ilmaa ?!
Ottaa rankasti päähän kun nykivä auto tuntuu ihan romult.
Seuraavaksi ajattelin vetää uudet putket tankilta asti.
Suodattimen jalka ainakin näyttää ehjältä.

Siinä sivussa tuli vaihdettu apusimpukka ja kiristetty
varsinaista simpukkaa. Hiukan jäi vielä väljää mutta
parani paljon.
 

Liitetiedostot

  • Valokuva0100.jpg
    Valokuva0100.jpg
    120.2 KB · Lukukerrat 2,847
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Mun rupes imusarjan päässä oleva varoventtiili vuotaa jo
noin 0.75bar ahdoilla. Mittaan suoraan imusarjasta. Vakio
ahdot e :'(len heittämään mäelle.
Ei voi varmaksi sanoa vuotiko jo pienemmillä paineilla.
Korvasin tulpan normaalilla putkiosalla.

Kannattaa vääntää maltilla tota venttiiliä oli
melko piukassa, mutta putkitongeil onnistuu
kyllä. Vielä kun sais noi kuvat järkeväs koossa :seina
No, nyt ne on paremmat. Kirjotan kännykällä,
Läppäri vaihteeksi paskana.
 

Liitetiedostot

  • Tulppa.jpg
    Tulppa.jpg
    99.3 KB · Lukukerrat 2,625
  • Tulppa2.jpg
    Tulppa2.jpg
    102 KB · Lukukerrat 2,715
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Hävitin kuvan tuolta aikasemmast
viestit jos saisin sen tähän. 2.8td syötön
lisäämiseen avaimet siis.
 

Liitetiedostot

  • Avain.jpg
    Avain.jpg
    41.9 KB · Lukukerrat 2,586
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Paljoks ne mahtaa maksaa ? Ja pystytkö lähettää ne mulle

matkahuollon kautta osoitteen lähetän yv:llä jos hinta kohtuullinen.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Tommonen ero on alkuperäisellä ja kolme tuumasella.
Ennen taka-akselia yksi pitkä kolme tuumanen moponet
vaimennin ja akselin ylitys ja loppu 2,5tuumainen.
Äänet kyllä koveni mutta kulutus laski melkeen litran ja tuntui
kyllä ajossakin, aivan pinta kaasulla maantiellä :)
Pakokaasujen uskon jäähtyvän niin että mahtuu hyvin lopun
2.5 putkeen eikä rajoita mitenkään tehoa. Alun taivutuksien
tekotapa alkuperäisessä putkessa sen sijaan uskon ahdistavan.
Joku viisaampi osaa sanoa litra määrän mitä tollanen 2.8td lykkää
maksimissaan. Putken hengittävyyden tuoma kulutuksen
lasku on korjattu sittemmin syötön lisäyksellä. Joku 11,5l/100
sekalaista ajoa aika lähellä totuutta.
 

Liitetiedostot

  • Uusvanha.jpg
    Uusvanha.jpg
    107.4 KB · Lukukerrat 2,330
  • Dp.jpg
    Dp.jpg
    95.5 KB · Lukukerrat 2,486
  • Tuumiakolme.jpg
    Tuumiakolme.jpg
    101.4 KB · Lukukerrat 2,446
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Teitkö yhtään listaa mitä osia tarvii uuden putken tekoon, itsellä ollu suunnittelmia tuoda ulostulo siitä oikean takaoven paikkeilta sivulle.
Jos satut muistamaan mitä osia siihen viimeselle vaimentimelle asti tarvii niin vois tilata jo valmiiksi :peukku
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Ei mulla varsinaista listaa ole mutta aika pitkälle
selviät 2m suoraa putkeä, 2 kpl 45asteisia mutkia,
aijemman kuvan mukanen jousto-pätkä ja pitkä
suora vaimennin. Kaikki siis 3". Osia joutuu tietty
sovittelee ja hitsaa ei ole mikää "pulttaa kiinni"
Pari pakoputkeen tarkoitettua u-pulttia, muista
että 76mm ei sovi muhvin päälle pitää olla joku
83mm. Mulla oli entuudesta jotai kumeja ripustamiseen.
Biltemas on mun mielest halvemmat putken osat ku
moponetis. Oisko kaikkiaan joku 150e. Mää olen ruiskuttanu
pakoputkiin sellasen alumiini kili kali maalin mikä kestää
lämpöä.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Jälkeen päin lisäsin yhden kiinnityksen, alkuperäisiin
koukkuihin 8mm tangosta kumeilla roikkuu. Melko ahdas
paikka 3tuumaselle tossa poikkipalkin kohdalla. Piti
v-mäisen päräyksen sammuessa ja käynnistyessä ku
osui palkkiin.
Kuvast ei oikeen näy että pyörötanko jatkuu putken ali
toiselle puolelle kannattaen putkea irti palkista ja
toisella puolen samalainen kumiripustus.
 

Liitetiedostot

  • Putkituki.jpg
    Putkituki.jpg
    73.4 KB · Lukukerrat 2,350
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Palleromiäs sanoi
Englannin mies lupaa 10-15 heppaa enemmän tehoa 2.8 Pajeroon tuolla putkistolla. 2,25 tuumaa alusta loppuun, ruostumatonta terästä, ei edes kovin kallis: http://www.ebay.com/itm/MITSUBISHI-PAJERO-SHOGUN-2-8L-LWB-STAINLESS-EXHAUST-SYSTEM-EX8147-/400293657809?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d335c7cd1

Kuvan putki menee sitten akselin alta tai ainakin näyttää siltä jos vertaa omaan vakioon..
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Joko oot saanu selville mistä se nykiminen johtuu? Mulla tekee samaa hommaa että täys kaasulla meinaa puutua vaikka on koko polttoainepuoli vedetty uusiks. Entä ootko seurannu kulutusta noilla säädöillä mitkä tuolla ekassa viestissä on, mulla on nyt karasta muoviholkki pois ja kara hiottu rälläkällä jyrkemmäksi, syöttöruuvia oon pyöritelly nyt alkuperäisen säädön ja +1 kierrosta välillä mutta liekö tuo paljon vaikuttavan, entä löysäsitkö sitä ahdonalaisen karan alla olevaa jousta elikkä sitä tähti mutteria ja kuinka paljon?

Tässä tällästä :)
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

cubeqtio sanoi
Kuvan putki menee sitten akselin alta tai ainakin näyttää siltä jos vertaa omaan vakioon..

No tuota kysyin myyjältä ja kyllä se menee ihan alkuperäistä reittiä mukaanlukien taka-akselin ylitys.

Ja äänistä sanoo: "the exhaust has deep sporty tone, not very loud".
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

pajeromies sanoi
Joko oot saanu selville mistä se nykiminen johtuu? Mulla tekee samaa hommaa että täys kaasulla meinaa puutua vaikka on koko polttoainepuoli vedetty uusiks. Entä ootko seurannu kulutusta noilla säädöillä mitkä tuolla ekassa viestissä on, mulla on nyt karasta muoviholkki pois ja kara hiottu rälläkällä jyrkemmäksi, syöttöruuvia oon pyöritelly nyt alkuperäisen säädön ja +1 kierrosta välillä mutta liekö tuo paljon vaikuttavan, entä löysäsitkö sitä ahdonalaisen karan alla olevaa jousta elikkä sitä tähti mutteria ja kuinka paljon?

Tässä tällästä :)

En ole saanut nykimistä loppumaan, sen olen huomannut että
lyhyitä kaasutuksia menee hyvin joten jääköhän siirtopumppun
teho liian pieneksi siis vakio pumppu ajettu 400thkm.

Kulutus tosiaan tippui putken vaihdon jälkeen ,vähän, joten
ruuvasin lisää, nyt joku 11,5 l/100km.

En löysänny jousta, ajattelin ahtojen noston 0,5-1,4 riittävän
vakio jousi kuormalle. Mustaa tulee tarpeex jos painaa kaasua :driver
pienillä kierroksilla, ahtojen noustua vain vähän "pöllyä".
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Kiitos Jysälle mulla on nyt toiset imu ja pakosarja.
Pakosarjasta sen verran että muoto näyttää ihan hyvältä.
Mutta, oikeesti onko noi kanavat noin paljon pielessä
kun nokeentuminen näyttäis ? ! Joku 1/3 osa koko
kanavan koosta !
Ja sitten toi lähdön koko, 32mm. Melkeen kolme litranen
diesel. Joo ei pitäiskään olla mikään valtava ennen
turboo mutta toi ainakin näyttää sairaan pieneltä.
Sitten toi imusarja, jokanen kanavaan lähtevä reikä
on paljon isompi kuin tulopuoli, eikö pitäisi päin vastoin
kaventua kanavaa ja venttiiliä kohden että kaasun
nopeus kasvaisi ? Virtaavuutta voi jokainen arvailla. Miten
dieselis toi plenumin koko, bensas joku karkea arvio oli
1.7 * koneen tilavuus.
Kaikki arviot perustuu vain mutuun joten kertokaa oletteko
samaa vai eri mieltä. Ja mielellään perusteluja.
Ja tuli sitä hommattua yks liian iso turbo, ku halvalla sain.
Ei varmaan nähdä pajeros, ainakaan tolla pakopuolella.
 

Liitetiedostot

  • Turbo.jpg
    Turbo.jpg
    103 KB · Lukukerrat 2,939
  • Imusarja.jpg
    Imusarja.jpg
    83 KB · Lukukerrat 2,668
  • Kanava.jpg
    Kanava.jpg
    79.4 KB · Lukukerrat 2,151
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Raksaelukka sanoi
En ole saanut nykimistä loppumaan, sen olen huomannut että
lyhyitä kaasutuksia menee hyvin joten jääköhän siirtopumppun
teho liian pieneksi siis vakio pumppu ajettu 400thkm.

Kulutus tosiaan tippui putken vaihdon jälkeen ,vähän, joten
ruuvasin lisää, nyt joku 11,5 l/100km.

En löysänny jousta, ajattelin ahtojen noston 0,5-1,4 riittävän
vakio jousi kuormalle. Mustaa tulee tarpeex jos painaa kaasua :driver
pienillä kierroksilla, ahtojen noustua vain vähän "pöllyä".

Mulla aivan vastaavat oireet samanlaisessa autossa. Pidempään kun on kaasu pohjassa ja kierokset nousee lähemmäs 4000 niin jossain välissä puutuu hetkeksi. Itselläkin polttoainelinjat kunnostettu, joten jostain muualta se vika pitää löytyä. Itse olen tosin alkanut hyväksyä ominaisuudeksi kun ei arkiajoa häiritse lainkaan.

Ihmetyttää kyllä kovasti nuo teidän kulutukset. Itsellä kulutus 13-14 l/100km. Pienemmällä rengastuksella kulutus putoaa kutakuinkin samassa suhteessa kunvierintäkehä pienenee.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

tatu sanoi
Pienemmällä rengastuksella kulutus putoaa kutakuinkin samassa suhteessa kunvierintäkehä pienenee.

Mistä sä matkan katot? matkamittaristako?
Silloin 100km matka lyhenee kun rengas pienenee. Siis jos matka on 100km isommalla renkaalla nin se onkin 10% pienemmällä kehällä 90km vaikka mittari näyttääkin 100km kummassakin tapauksessa. Oikeeta kulutusta ei voi tuolla lailla laskea. Pitää suhteuttaa matka renkaan kehän mukaan.

Tai kai sä sen otitkin huomioon, vai.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Raksaelukka sanoi
Sitten toi imusarja, jokanen kanavaan lähtevä reikä
on paljon isompi kuin tulopuoli, eikö pitäisi päin vastoin
kaventua kanavaa ja venttiiliä kohden että kaasun
nopeus kasvaisi ? Virtaavuutta voi jokainen arvailla. Miten
dieselis toi plenumin koko, bensas joku karkea arvio oli
1.7 * koneen tilavuus.
Kaikki arviot perustuu vain mutuun joten kertokaa oletteko
samaa vai eri mieltä. Ja mielellään perusteluja.
Ja tuli sitä hommattua yks liian iso turbo, ku halvalla sain.
Ei varmaan nähdä pajeros, ainakaan tolla pakopuolella.

Kanavat saisi todellakin juu kaventua venttiiliä kohden. Mitä plenumiin tulee, niin itse en kyllä lähtisi tekemään mitään mielettömän isoa plenumia: iso plenumia vaan lisää viivettä. Lähteestä riippuen suositukset ovat "minimi koneen koko" -> "1.7 x koneen koko", ja yleensä lisänootilla, että plenumin merkitys ahdetussa on hieman erilainen kuin vaparissa. Plenumin tilavuuden sijaan keskittyisin imusarjassa runnereiden muotoon, pituuteen, jouhevuuteen, sekä ennen kaikkea ilman jouheaan jakautumiseen eri sylintereille: joko WRC-tyylisellä tupla-plenum rakenteella, tai sitten sellaisella loivalla, kartiomaisella plenumilla.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Tommost ajattelin kokeilla. En ruvennut tekee kokonaan uutta, suurensin vaan tulo putkea ja tolla muodolla hain tasaisempaa täytöstä sylinterien kesken, en tiedä miten käytännös mut kokeillaan kun ehitään, katsastuksen jälkeen. :driver
 

Liitetiedostot

  • Imusarja8.jpg
    Imusarja8.jpg
    92.7 KB · Lukukerrat 1,227
  • Imusarja9.jpg
    Imusarja9.jpg
    101 KB · Lukukerrat 1,193
  • Imusarja11.jpg
    Imusarja11.jpg
    80.3 KB · Lukukerrat 1,181
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Ei varmaa maailman kaunein mut väliäkös sil. Thermoalu kili-kali maalil ruiskutin lopux. Itse räkisin puikol ja sit ammattilainen pelasti tigil mitä oli pelastettavissa.
 

Liitetiedostot

  • Imusarja10.jpg
    Imusarja10.jpg
    78.9 KB · Lukukerrat 1,093
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Tuo kammioiden välinen aukko näyttää kovin suurelta, mittasitko sen pinta-alaa?
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Joo se oli aluksi kapeampi mutta pelkäsin että jarruttaa. Mitään mittaa\käsitystä mul ei ollu mikä olis optimi tai onko täysin tapauskohtainen. Pers tuntumalla vetelin. Ja kapeessa tarttis olla pätkä suoraa välis että olis parempi hitsata. Ilman kanttikonetta ja mankelia hankala, paskoilla työkaluilla maksimi vitutukseen !

Ja onhan tossa parantamisen varaa. Ilmanhan pitäis tulla pienemmästä putkesta raon kautta suurempaan mist noi kanavat lähtis kiihdytys suppilomaisesti niin että pleunim sisäl tulis joku 15mm pykälä. Toivottavasti oli riittävän epäselvästi selitetty. Tossa mun versiossa ekaks isompi ja sit pieni, sen takia isompi rako. Evo2 vois olla pitkil runnereil mitkä tulis viistosti kanteen nähden eikä kiertyis tollai ylös. Toivottavasti joku tajus, tarttis piirtää kuva.

No joka tapaukses nyt kokeilen tota ja sit pakosarjan kimppuun. Osaaks joku sanoo noista pakokanavan aukkojen koosta, onko tosiaan sovitus pakosarjaan noin pieles kun tuolla aikasemmin kyselin. En voi purkaa omaa ennen kun saan muijalle kesä auton alle.
 

Liitetiedostot

  • Kanava.jpg
    Kanava.jpg
    79.4 KB · Lukukerrat 1,054
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Aika monessa paikassa näkyy nyrkkisääntönä: kammioiden välisen raon pinta-ala = ekalle kammiolle tulevan putken poikkipinta-ala. Tai korkeintaan hieman (1.1 X) suurempi. Samoin sen ensimmäisen kammion "kartioisuutta" pidetään olennaisena juttuna tuossa rakenteessa.

Aiheeseen liittyvä linkki, jossa kohtalainen rakennuskertomus teorioineen:

http://honda-tech.com/showthread.php?t=3016531
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

No toivotaan että vähän paremmin ilmaa menis ku vakion kovin pienen tuntuisest reijäst. Tarvii varmaan pysyy talon rakennus hommis ne on helppoi ja loppujen lopuks aina homeessa! Vaiks ei sen nii väliä ku nykyään saa lapsil semmosia ihan pieniä astmapiippuja ja viäl eri väreissä.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

moro,
Antakaapa minulle neuvo että minne kohtaan asennan tuon kuulajousiventtiilin? Olen melkein varma paikasta mutta haluan kuitenkin varmennuksen.
Kyseessä siis tämä venttiili:
https://www.google.fi/search?q=kuulajousiventtiili&client=firefox-a&hs=BAB&sa=X&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&channel=sb&biw=1600&bih=771&tbm=isch&imgil=FrfmzAefb1uZvM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn2.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcQP_O-KsZTJO_MHXRBseBjqCZMvPBtR_vAm3amQ-F91s-BST7ZMbw%253B640%253B479%253B0633gd3GfdeFPM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.btcf.fi%25252Fforum%25252Fshowthread.php%25253Ft%2525253D191797&source=iu&usg=__NhXl2QlF1uUOggiyeIyXgmi1SZY%3D&ei=ZJ5TU7_wGYS9ygOi6oL4BA&ved=0CC8Q9QEwAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=FrfmzAefb1uZvM%253A%3B0633gd3GfdeFPM%3Bhttp%253A%252F%252Fi324.photobucket.com%252Falbums%252Fk355%252FJampsu%252F08042010039.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.btcf.fi%252Fforum%252Fshowthread.php%253Ft%253D191797%3B640%3B479

Eli minne tuo ruuvin vastapäätä oleva lähtö tulee ja minne se alaspäin oleva lähtö liitetään? Ja miten se tuossa 2.8:ssa yleensäkin tuo ahtojen nosto suoritetaan kun 2.5:Ssa se onnistui tankoa ruuvaamalla. Tuossa 2.8:ssa ei ole tankoa ollenkaan. Nyt Olen vasta ahdonalaisen syötön laittanut max. asentoon ja ottanut rajoitin holkin pois sekä karaa aavistuksen laikannut. Vetoja on nytkin jo aika makiasti nuille 33x12.5 renkaille. Mustaaki pukkaa torvesta vedätyksellä muttei kuitenkaan överisti..
Nyt näyttää ahdot n.0.8-0.9bar. 1.1-1.2bar olis se minne max. ahdot olis tarkoitus rajata. Oliko se tuo rajaventtiili monessa bar:ssa aukeava? Ei ainakaan vielä ole alkanut suhisemaan ylipaineventtiili. Se on muistaakseni aikalähellä tuota bar määrää mitä se nyt ahtaa eli 0.8-0.9bar. kun nostaa ahdot sinne 1.1-1.2bar niin oliko tuolle orggis säätimelle jotain tehtävissä että se antais nostaa paineet tuonne 1.1-1.2bar paikkeille. Niin ja antakaa neuvot kuinka nuo ahdot nostetaan
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Venttiili tulee siihen turbon hukkaportille menevään letkuun. Se pitää paineen pois hukkaportin kellolta, kunnes säädetty paine on asetettu. Rajattomasti sillä kuulajousella EI voi säätää: jos kuulajousella asetettu paine ja hukkaportin kellon paine eroaa liikaa, ahtopaine voi ruveta aaltoilemaan (kun liian löysä hukkiksen kello lennättää hukkaportin selälleen heti kun kuulaventtiili päästää painetta sinne). Mutta tuo 1-1.2 bar on varmaan vielä ihan OK tavoite.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Niko Päivinen sanoi
Venttiili tulee siihen turbon hukkaportille menevään letkuun. Se pitää paineen pois hukkaportin kellolta, kunnes säädetty paine on asetettu. Rajattomasti sillä kuulajousella EI voi säätää: jos kuulajousella asetettu paine ja hukkaportin kellon paine eroaa liikaa, ahtopaine voi ruveta aaltoilemaan (kun liian löysä hukkiksen kello lennättää hukkaportin selälleen heti kun kuulaventtiili päästää painetta sinne). Mutta tuo 1-1.2 bar on varmaan vielä ihan OK tavoite.
Mutta kumpi pää letkusta tulee kumpaan noista kuulajousi venttiilin päistä? Ja miten jos nostaa esim. 1.2bar tuolla kuulajousella niin mitä sille ylipaine venttiilille pitää tehdä? Vaihtaa isompi tilalle vai oliko joku joskus tehnyt sille orggis säätimelle jotain että olis antanut nostaa paineita vaikka 1.2bar ??
kuvastahan se olis helppo näyttää että tuohon tökkäät sen kuulajousi venttiilin niin pelaa..
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

jos se samanlainen on kun tuossa kuvassa niin eikös se säätöruuvista suoraan poispäin oleva tuu turbolle päin ja sivulle lähtevä kellolle päin? Ite oon sen ylipaineventtiilin heittäny lepikkoon ja laittanu tulpan tilalle. Taitaa siihen saada semmosenki tilalle mikä aukeaa 1.5 barissa.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Bazeeba sanoi
jos se samanlainen on kun tuossa kuvassa niin eikös se säätöruuvista suoraan poispäin oleva tuu turbolle päin ja sivulle lähtevä kellolle päin? Ite oon sen ylipaineventtiilin heittäny lepikkoon ja laittanu tulpan tilalle. Taitaa siihen saada semmosenki tilalle mikä aukeaa 1.5 barissa.

Tulpanhan sinne vois laittaa mutta se taitaa olla aika isolla kierteellä se tulppa.. Muistaatko Bazeeba ulkoa tuon kierteen kokoa? Noin minä muistelinkin että se ruuvin vastapäätä oleva kara tulee turbolle päin mutta halusin vielä varmuuden ennenkuin laitan sen paikalleen.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Ykköskoppasen 2.5 koneessa näyttäis olevan tuumanen:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13395.0

....mutta onko 2.8:ssa sama? Mittaa mauserilla juuresta, ja sitten vaan rautakauppaan vertailemaan?

EDIT: luulis olevan sama, kun tuollakin puhutaan putkitulpasta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=46139.0
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Niko Päivinen sanoi
Ykköskoppasen 2.5 koneessa näyttäis olevan tuumanen:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13395.0

....mutta onko 2.8:ssa sama? Mittaa mauserilla juuresta, ja sitten vaan rautakauppaan vertailemaan?

EDIT: luulis olevan sama, kun tuollakin puhutaan putkitulpasta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=46139.0

Kiitokset vastauksesta, Tiistaina haen putkiliikkeestä 1" putkitulpan niin ei puhise enän paineet yli. 1.2bar on tarkoitus rajata ahdot.
mitä olette mieltä tartteeko tai ONKO selkeää hyötyä jos vielä ahdonalaisen syötön lisäyksen ja rajoitin holkin pois ottamisen jäkeen lisäis syöttöä tuohon 2.8 koneeseen?? Vai riittääkö tuo 1.2bar ahtojen nosto ja ahdnalaisen syötön lisäys pelkästään ? Mikäli jollakin kokemusta tästä 2.8Sta että on hyötyä vielä lisää kun ruuvaa myös syöttöruuvista lisää syöttöjä niin tänne voi kertoa kokemuksistaan..? Ja kertoo samalla sitten että kuinka paljon on vakio asetuksista lisännyt vielä syöttöä,montako kierrosta siis?
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

http://www.ebay.com/itm/Mitsubishi-Pajero-Shogun-2-8-Diesel-4M40-TD04-12T-oil-cooling-turbo-turbocharger-/190743491394

Tuossa kuvassa näkyy tuo lyhyt letkun pätkä joka menee kellolta turbolle. siihen vliin tyrkkäsin tuon kuulajousi venttiilin ja niinpäin että ruuvin vastapäätä oleva lähtö menee turbolle päin ja se alaspäin sojottava lähtö sinne kellolle päin. Jokuhan on kuulemma nostanut ahtoja näistä 2.8:sta jollain rikka systeemillä mutta en tarkemmin tiedä että minne ne ovat niitä laitelleet.. No tuolla kuulajousi venalla saan ahdot nousemaan sinne max 1.2bar ja se riittää mulle.
Joo ja se varoventtiilin tilalle tuleva tulppa on R1" putkitulppa.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Tuosta syöttöjen lisäyksestä: siihen ei ole yksiselitteistä vastausta (pitääkö/kannattaako). Osviittaa siihen saa katsomalla savutuksen määrää: vähän/ei lainkaan savua -> voi lisätä syöttöä niin halutessaan, mikäli pakopaineet ja lämmöt pysyy aisoissa, savuttaa reilusti mustaa jo valmiiksi -> voi olla jo pakolämmöt koholla ja syötön lisääminen ei välttämättä enää tuo tehoa samassa suhteessa syötön lisäykseen nähden, mutta voi kasvattaa pakopaineita ja lämpöjä entisestään.

Ylipäätään, kun paineita on lisätty, niin (lisä)syöttöä ruuvaillessa kannattaa jossain vaiheessa kääntää katse sinne pakolämpöihin ja paineisiin. Varsinkin vakioahtimella. Savutushan on nimenomaan dieselissä sen merkki, että ylimääräistä ilmaa ei ole enää käytettävissä palamiseen: rajusti yksinkertaistettuna polttoaineesta palaa ensin vety, sitten hiili -jos happea on jäljellä hiilen palamiseen.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Aiheita yhdistetty.

Hakua helpottamaan: gen2 2.8 4M40 viritys virittäminen kuulajousiventtiili ahtopaine ahtopaineen säätö säätäminen imusarja pakosarja turbo TD04 varoventtiili varoventtiilin kierre R1" syöttö syötönlisäys pumppu pumpun ruuvaus pumpun ruuvaaminen
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Mikä se on tuo varoventtiilin avainkoko millä sen saa auki, muistaisko joku ulkoa? Yli 30mm kiintoavain se näyttäis ainakin olevan. Tietäis hakea joltain lainaan suoraan oikean koon jos joku muistaa ulkoa? Ja 2.8 varoventtiili jos se nyt poikkeaa 2.5 varoventtiilistä.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Bazeeba sanoi
v***u pihdit siihen on ihan kätevät. ;D
Mitkähän nuo siis mahtaa olla?

Se varoventtiili tuntuu olevan aivan mielettömän lujassa, taannoin yritin avata erilaisilla työkaluilla. Tuntui että imusarja hajoaa ennen kuin se proppu. Siispä on vielä paikoillaan.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

HiluxMan sanoi
Mitkähän nuo siis mahtaa olla?

Se varoventtiili tuntuu olevan aivan mielettömän lujassa, taannoin yritin avata erilaisilla työkaluilla. Tuntui että imusarja hajoaa ennen kuin se proppu. Siispä on vielä paikoillaan.

Siirtoleukapihdit. Nimi viittaa lähinnä noihin kaikista halvimpiin mistä se säätö aina lipsahtaa ja sitten kuuluu tuo v sana. :)
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Löysin hallilta jonkin tuumakoon kiintoavaimen mikä siihen passas, ja kun aloin vääntämään niin tuumasin ääneen että onpa vaan vi....un tiukassa. No otin tiukemman otteen ja väänsin lisää ja lopulta oli varoventtiilistä reilu puolet käsissä ja loput siinä kierteillä palasina.. Sillon kuulu useampi kirosana. Tupakin verran piti rauhoittua ja alkaa hommiin. Imusarja piti käyttää pois ja antaa pillillä vähän lämpöä niin sai sellaisesta jäljellä olevasta käikäleestä pyörimään sen katkenneen jämän.
Sitten vaan tulppa paikoilleen ja kasaus. 3h tuli lisätöitä mutta nyt se on onneksi tehty.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

ahtopaineiden piikittelyä havaittavissa. Olen siis ainoastaan ahdonalaiset syötöt laittanut max. ja prikan poistanut. En ole syöttöihin muuten koskenut. Ahdot pysyi tässä vaiheessa 0.8-0.9bar tuntumassa. Sitten laitoin tuon kuulajousi venttiilin niin sitten alkoi välillä suhahtelemaan rajaventtiilistä. Rajaventtiilin poistin eilen ja tulppasin sen. Nyt kun katsoo ahtomittaria niin välillä saattaa antaa ahtoja alkulähdössä ihan hetkellisesti esim.1.4bar mutta sitten tasaantuu heti tuohon 0.8bar tienoille. Turbo pelaa kyllä hienosti ja ei ole ylimääräisiä ääniä tms.. Nyt minusta tuntuu että tuo kuulajousi venttiili systeemillä ahtojen nosto ei toimi niikuin pitää. Vaikka laitat ruuvin melkei kiinni niin se ahtaa saman kuin jos ruuvi olis todella paljon auki.
Joskus oli henkilö audissa tuollainen samanlainen kuulajousi systeemi niin siinä kun säädin esim. 1.2bar tuolla venttiilillä niin se piti just sinä paineet.
Jollain muulla hommalla tuosta täytyis nostaa vähän ahtoja ja sitten saada vaan rajattua se max. ahtomäärä tuolla venttiilillä.
Tuo ahtojen piikittely minua eniten ihmetyttää, tuota se ei kuitenkaan tehnyt vielä ennen tuola kuulajousi systeemin laittoa. Ja ennen tuota venttiilin laittoa se ahtoi silloinkin sen saman 0.8-0.9bar. Aivan siis turhaan koko venttiili???

2.5:Sta pajeroista olen yleensä vain lisännyt normi syöttöä ruuvista ja tankoa pienentämällä nostanut ahtoja. Tuossa 2.8 kun ei ole tankoa niin miten se tuossa tapahtuu tuo säätö? Luulin että tuolla kuulajousi systeemillä mutta ei näkynyt toimivan.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Vastaus ongelmiin piilee pakopaineessa. Kellossa on niin löysä jousi että pakopaine avaa hukkista vaikka yrität kuulaventtiilillä säätää. Piikkaaminen taas johtuu siitä että pienillä kierroksilla pakopaine on pienempi jolloin tuo kuulaventtiili vaikuttaa ja ahdot nousee, mutta kierroksilla pakopaine kasvaa jolloin on melkein sama vaikka otat koko kellon letkun irti. Ongelmaan auttaa se että jotenkin säädät hukkiksen jousta tiukemmalle (vaikka lisäämällä ulkoisen lisäjousen) tai vaihdat isomman ahtimen.
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Team 1000 sanoi
Vastaus ongelmiin piilee pakopaineessa. Kellossa on niin löysä jousi että pakopaine avaa hukkista vaikka yrität kuulaventtiilillä säätää. Piikkaaminen taas johtuu siitä että pienillä kierroksilla pakopaine on pienempi jolloin tuo kuulaventtiili vaikuttaa ja ahdot nousee, mutta kierroksilla pakopaine kasvaa jolloin on melkein sama vaikka otat koko kellon letkun irti. Ongelmaan auttaa se että jotenkin säädät hukkiksen jousta tiukemmalle (vaikka lisäämällä ulkoisen lisäjousen) tai vaihdat isomman ahtimen.

En mie isompaa ahdinta ala vaihtamaan ja nuihin pajeroihin on muutenkin vaikea löytää isompia bolt on ahtimia. Tuo 2.8 kone ja sen turbo kyllä riittää minun tarpeisiin mutta sais nyt nuo ahtopaineet kondikseen.. Ei ole kokemusta tuosta jousen lisäyksestä ja että minne se tarkalleen ottaen edes lisättäis. Miten jos tuon kellon alle lisäis prikat, auttaisko asiaan? Tuossa kun ei ole sellaista samanlaista säädettävää tankoa kuin oli 2.5 tdic:ssä. Pitää pyöritellä tuo ruuvi nyt ainaki siksi aikaa vaikka kokonaan kiinni ennenkuin saa selvyyden että kuinka nuo ahdot säädetään oikeaoppisesti tuosta 2.8:sta. Tuo sinun vastaus oli kuitenkin oikea vastaus ongelmaan. vielä kun sais ongelman korjattua ;)
 
Vs: 2.8 TD-IC (4M40) Pajeron virittäminen

Voihan sitä kokeilla niillä prikoilla hieman kiristää. Jotkut ovat joissain laiteissa katkaisseet tangon ja laittaneet pitkän mutterin väliin. Prikkajuttu on kyllä helpompi ja nopeampi kokeilla.
 
Takaisin
Ylös Bottom