2016 ja eteenpäin Diesel Outlander

J.T.S

New Member
Liittynyt
3 Marraskuu 2021
Mitenkä on, uskaltaako moisen ostaa?
Onko noissa turbovikoja ja niitä jotain tasapainoakselivikoja ja paljon tuollaiset rempat kustantaa?
Tuossa olisi yksi myynnissä mihin turbo vaihdettu ja myyjä kertoi kyllä, että on noihin muihinkin outlandereihin turboja jouduttu vaihtamaan.
Mikä noissa on syynä?
 
Meillä tuollanen kulkuneuvo, ajettu jtn.75tkm. perän pitkittäispuslat vaihdettu ei muuta. Ihan asiallinen kulkuneuvo, orkkisrengas huono ajotuntuman kannalta, vaihdettiin 235/55 sarjalaiset Hankookin renkaat, ajettavuus muuttui huomattavan paljon paremmaksi ja rengasmelu väheni.
 
mulla on just tuollainen 2016 ja nyt mittarissa 230 tkm, turbo edelleen alkuperäinen ja tasapainoakseli samoin. Hyvin toimii, mitä ny pakosarja vähän vuotaa ja parkissa käydessä tästä tulee vähän käryä sisälle.

Datan mukaan ahtopaineet 1.6 - 1,7 bar eli tuntuu vielä hyvin turbo toimivan. Kone on softattu.
 
En ole kuullut turbo vioista täällä foorumilla, mutta tasapainoakseli pitää mulla ääntä. Pitäny jo 80tkm ajan eikä ole muuttunut miksikään.
Tilasin uuden tasapainoakselin kytkimen jostain Arabiemiraateista, Täytyy kokeilla riittääkö sen vaihto vai vaihdetaanko lisää osia.
 
Olen seuraillu noita turbon paineita pitempäänkin ja maksimi on 1,6-1,7 bar, niin kuin edellä jo mainittiinkin.
 
Joo, en taida ymmärtää mitä tarkoitat, mutta ylipainetta mittaa ja näyttö vaihtelee välillä 0-1,7 bar. Jos kyseessä olisi absoluuttinen paine, niin silloin lukema kai olisi 1-2,7 bar(a).
 
Konehan taitaa olla alipaineella tuonne hieman päälle 1200rpm, siitä alkaa ahtamaan ja maximit lie jossain vääntökäyrän huipulla josta dumppi leikkaa ylipaineen ..eipä ole tullut katsottua tuosta meidän Outlanderista mitä se pukkaa, jospa joskus kerkeis tai viitsis..
 
Kyllä tuo näyttää alipaineenkin ja se tapahtuu aina kun hiukkaspoltto on päällä ja ajaa tasakaasulla.
 
minä oon mittaillut paineita Torque-ohjelman kautta. En tiedä sen totuudenperästä kyllä yhtään, mutta saa sillä vähän vertailupohjaa mitä ennen on näyttänyt. Paljasti se ainakin että joku mätti kun ahtoputki oli haljennut.
Edellinen auto, Fordin Mondeo, ei ahtanut saman palikan mukaan kuin max 0.9 bar. Siihen verrattuna mitsussa on kyllä rajut paineet.
 
Kyllä minulla on olettamus että alta 1: n nuo paineet olis.
Minulla kelkassa max paineet 1,3 ja litrasesta koneesta otettu 270+hp ja tuossa huomaa jo parinkin kymmenyksen muutokset..
 
Torque näytti ahdoiksi ennen softausta 1.5 bar. Eli siellä on nyt eroa aikasempaa max o.2 bar. Eron kyllä tuntee selvästi oli todellinen arvo sitten mikä vaan
 
Kiitos hyvästä keskustelusta.

Heitän ilmoille muutaman kysymyksen ja ajatuksen ja pahimman skenaarion.

Mitä jos:

-tarvitsee remontoida taspainoakseli, paljon maksaa ? onko miten yleinen vika?
-tarvitsee vaihtaa pakosarja, paljon maksaa ja onko uusi jotenkin paranneltu malli, miksi ensiintyy pakosarjavuotoja näissä?
-jotain muuta mitä?

Eli siis jos sattuisi huono tuuri niin mitä maksaa nuo "tyyppivikojen" korjaamiset suunnilleen?

Oletteko tulpanneet/ohjelmoineet egr:n pois näistä, onko ollut karstoittumista havaittavissa?
 
Tasapainoakseleista ei kokemuksia eikä pakosarjastakaan , mutta jos sarjassa on halkeama niin ei tuollanen ole kummonen hitsata ehjäksi asiansa osaavalla .
Voisi olettaa että kyse on lämpölaajenemisesta elikkä konetta ei ole lämmitetty vaan kylmälle on annettu kierroksia ja kuormaa.
Kysyin tuosta egr: stä huoltomieheltä ja sano ettei ole siihen tarvinnut kajota.
 
Nyt kävin kiihdyttelemässä ja tuo turbon paine saattaa joskus piikata todella nopeasti yli 1.6 bar lukemaan, mutta esim. 0-150km/h täyskiihdytyksessä, se pysyy välillä 1,4-1,5 bar moottorin kierrosten mukana vaihdellen. Tyhjäkäynnillä 0,01-0,03 bar ja ihan järkevän oloisesti tuo paine vaihtelee miten antaa kaasua. Lukema tulee auton omalta sensorilta. Muuta en osaa sanoa.
 
Piti manuaalista kattoo nuo paineet, kyllä se yllättävän korkee on 1,32-1,48 bar ..
 
Kiitos hyvästä keskustelusta.

Heitän ilmoille muutaman kysymyksen ja ajatuksen ja pahimman skenaarion.

Mitä jos:

-tarvitsee remontoida taspainoakseli, paljon maksaa ? onko miten yleinen vika?
-tarvitsee vaihtaa pakosarja, paljon maksaa ja onko uusi jotenkin paranneltu malli, miksi ensiintyy pakosarjavuotoja näissä?
-jotain muuta mitä?

Eli siis jos sattuisi huono tuuri niin mitä maksaa nuo "tyyppivikojen" korjaamiset suunnilleen?

Oletteko tulpanneet/ohjelmoineet egr:n pois näistä, onko ollut karstoittumista havaittavissa?
Maailman laajuisesti on tasapainoakselin kanssa ollut ongelmia. Välillä riittää pelkkä akseliston käyttökytkimen vaihto. Toisinaan joutuu vaihtaa enempi. Itse tilasin juuri tuon kytkimen, Tais tulla Dubaista hintaan kotiin tuotuna 62€ tullattuna. Jos haluaa ostaa kaikki kilkkeet mitä siihen kaupataan päivitettynä osakittinä, maksaa Suomessa 4000 merkkiliikkeessä. Englannista sama originaali tullattuna alle 3000€. Pakosarja Saksasta 440€. Noista on paljon juttua netissä ja myös erilaisia osakokonaisuuksia myös tarjolla suht järki hintaan.
 
Meinaatko vaihtaa sen kytkinpalikan ite? Hommana ei kummonen mutta nosturi helpottas hommaa kovasti. Minäkin hommasin valmiiks hyllyyn ni voi sitte heti vaihtaa jos alkaa kilkattamaan.
 
Meinaatko vaihtaa sen kytkinpalikan ite? Hommana ei kummonen mutta nosturi helpottas hommaa kovasti. Minäkin hommasin valmiiks hyllyyn ni voi sitte heti vaihtaa jos alkaa kilkattamaan.
Kaverin korjaamolla ajattelin vaihdattaa, mutta ajattelin olla mukana hommassa ihan mielenkiinnolla. Ton palikan ja muutkin kilkkeet jos tarvii hommata, löysin myös Saksalaiselta sivulta online-teile.com. Siellä toi kytkin oli 45€.
 
Vertailin eilen eri osanumeroita noista mitsun tasapainoakselin osista. Ilmeisesti osa nro. 1125A281 korvaa vanhemman 1125A253 tasapainoakseliston. Nipponparts sivustolla puhuttiin tästä-18 mallista eteenpäin tulleesta parannetusta osasta.
Tietääkö joku tarkemmin tästä osa muutoksesta täällä?
 
Takaisin
Ylös Bottom