Kysellääs taas jos jollain olisi jotain viisasta vinkkiä...varmaan olisi kyllä hyvä tehdä oma lanka josssa kysellä, niin paljon kaikkea ongelmaa tuossa on ollut/on.
Eli ongelma on se että osa kaasulla kiihdyttäessä (30-40%) pienillä kierroksilla (1500-2800rpm) veto ei ole tasaista.
Kaasussa alue on juuri se millä monesti ns. normiliikenteessä tulee kiihdytettyä.
Laajakaista seossuhdemittaria seuraamalla ja Palmilla logattuani olen tullut siihen tulokseen että moottorinohjaus menee tuolloin vielä closed loopissa, mikä on mielestäni kummallista kun ahdot menee kuitenkin jo plussan puolella (noin 0,4-0,5 bar). Mitä Subaru maailmassa olen touhunnut niin ei siellä mennä ahdoilla closed loopissa, niissä tosin MAPpi anturi.
Jos taas kaasua painaa enemmän, ollaan open loopissa ja seos suhde on 13,5 paikkeilla joten vetokin on tasaista, samoin kun kierrokset nousee tuota ylemmäs.
Tässä video jossa näkyy seossuhde, ahdot, ja kierrokset. https://1drv.ms/v/s%21AtlzgCnJRqQnhzPaJV7njNvDqbcp
Palmista saatavaa logia voin laittaa näytille jos siitä on apua.
Joten onko tälle mitään tehtävissä vai onko se vaan tollanen?
Toinen huomio seosmittarin asennuksen jälkeen oli se että kaasupohjassa olisko ollu noin 4200rpm jälkeen seos on 10, jota alemmas mittari ei mene, ja sillä mennään rajoittajalle asti. Logia katsomalla näkee että ilmamäärämittarin lukema ei muutu 4700rpm jälkeen vaan näyttää tasaista 1603,95Hz, onko tämä mittarin maksimi?
Fuel trimmit viime logissa:
FTRL 81,12%
FTRM 81,12%
FTRM 81,90%
FTO2 80-120% empimis tilanteessa
Fuel trimmit ei mulle kauheasti sano mitään. Kieliikö noin isot prosentit että jostain menee koneeseen ilmaa mitä ei mitata?
Vähä listaa mitä on tehty:
- tulpat NGK PFR6J-11
- MSD tulpanjohdot
- Plenumin/imusarjan tiivisteet vaihdettu
- kaasuläpäntiiviste / akselintiivisteet
- kaasuläppäanturi säädetty, palmi näyttää 15,29% kun kaasua ei paina
- tyhjäkäynti säädetty, isc 16%, tyhjäkäynti 750 rpm
- bensansuodatin vaihdettu
- pumpun esisuodatin tarkistettu
- pumpun hotwire ja vastuksen ohitus
- jakohihna, jako pitäis olla kohillaan
- sytytysennakko asetettu 5 asteeseen liitin maadotettuna ja mitä muita taikoja siinä piti tehdä
- palmilla seurattu anturien käyriä, ei tule hyppäyksiä
- lambdat vaihdettu, nyt laajakaista (AEM UEGO) takalambdan tilalla ja siitä simulointi eculle, etulambdana bosch
- imupuoli koeponnistettu, ei mitään oravan kokoisia reikiä
- bensanpaineet mitattu, mutta ei vakio säätimellä, (https://www.youtube.com/watch?v=awBFGVQEVU4), mielestäni jäävät vähän alas, vakio säädin kuitenkin käytössä
- puristukset mitattu, pitäis tehdä uudestaan kun mittari hajos kesken mittausten, mutta pitäisi olla 10-11 bar joka pytyssä
- egr, fuel pressure solenoidi ja ahtosolenoidi (kuulajousi hoitaa ahdot) heitetty mäkeen
- ei vikakoodeja/valoja, 98E5 tankissa
- ecuun kurkattu, oli käynyt Finwarella 2006, ei mielestäni näkynyt uusia vuotoja. https://1drv.ms/i/s!AtlzgCnJRqQnhj5zkPBJ5PSoJUaG https://1drv.ms/i/s!AtlzgCnJRqQnhkOEK7URSa0V7t5j
- varmaan jotain mitä ei nyt muistu mieleen
Ja kyseessä siis -91 vuoden usa tuonti 3000GT, tekniikaltaan vakio, pois lukien ne mitä listattu.
Oire ei ole suuri, mutta rasittava. :seina
edit.
Itse kun tätä luin ja pähkäilin, niin tuli mieleen että voiko ongelma johtua tuosta kuulajousesta. Jos vakio solenoidilla paineet olisikin jotain muuta tuolla kaasulla/kuormalla. Tätä en voi kokeilla koska solenoidi oli rikki, jonka vuoksi sen heivasin sieltä pois.
Eli ongelma on se että osa kaasulla kiihdyttäessä (30-40%) pienillä kierroksilla (1500-2800rpm) veto ei ole tasaista.
Kaasussa alue on juuri se millä monesti ns. normiliikenteessä tulee kiihdytettyä.
Laajakaista seossuhdemittaria seuraamalla ja Palmilla logattuani olen tullut siihen tulokseen että moottorinohjaus menee tuolloin vielä closed loopissa, mikä on mielestäni kummallista kun ahdot menee kuitenkin jo plussan puolella (noin 0,4-0,5 bar). Mitä Subaru maailmassa olen touhunnut niin ei siellä mennä ahdoilla closed loopissa, niissä tosin MAPpi anturi.
Jos taas kaasua painaa enemmän, ollaan open loopissa ja seos suhde on 13,5 paikkeilla joten vetokin on tasaista, samoin kun kierrokset nousee tuota ylemmäs.
Tässä video jossa näkyy seossuhde, ahdot, ja kierrokset. https://1drv.ms/v/s%21AtlzgCnJRqQnhzPaJV7njNvDqbcp
Palmista saatavaa logia voin laittaa näytille jos siitä on apua.
Joten onko tälle mitään tehtävissä vai onko se vaan tollanen?
Toinen huomio seosmittarin asennuksen jälkeen oli se että kaasupohjassa olisko ollu noin 4200rpm jälkeen seos on 10, jota alemmas mittari ei mene, ja sillä mennään rajoittajalle asti. Logia katsomalla näkee että ilmamäärämittarin lukema ei muutu 4700rpm jälkeen vaan näyttää tasaista 1603,95Hz, onko tämä mittarin maksimi?
Fuel trimmit viime logissa:
FTRL 81,12%
FTRM 81,12%
FTRM 81,90%
FTO2 80-120% empimis tilanteessa
Fuel trimmit ei mulle kauheasti sano mitään. Kieliikö noin isot prosentit että jostain menee koneeseen ilmaa mitä ei mitata?
Vähä listaa mitä on tehty:
- tulpat NGK PFR6J-11
- MSD tulpanjohdot
- Plenumin/imusarjan tiivisteet vaihdettu
- kaasuläpäntiiviste / akselintiivisteet
- kaasuläppäanturi säädetty, palmi näyttää 15,29% kun kaasua ei paina
- tyhjäkäynti säädetty, isc 16%, tyhjäkäynti 750 rpm
- bensansuodatin vaihdettu
- pumpun esisuodatin tarkistettu
- pumpun hotwire ja vastuksen ohitus
- jakohihna, jako pitäis olla kohillaan
- sytytysennakko asetettu 5 asteeseen liitin maadotettuna ja mitä muita taikoja siinä piti tehdä
- palmilla seurattu anturien käyriä, ei tule hyppäyksiä
- lambdat vaihdettu, nyt laajakaista (AEM UEGO) takalambdan tilalla ja siitä simulointi eculle, etulambdana bosch
- imupuoli koeponnistettu, ei mitään oravan kokoisia reikiä
- bensanpaineet mitattu, mutta ei vakio säätimellä, (https://www.youtube.com/watch?v=awBFGVQEVU4), mielestäni jäävät vähän alas, vakio säädin kuitenkin käytössä
- puristukset mitattu, pitäis tehdä uudestaan kun mittari hajos kesken mittausten, mutta pitäisi olla 10-11 bar joka pytyssä
- egr, fuel pressure solenoidi ja ahtosolenoidi (kuulajousi hoitaa ahdot) heitetty mäkeen
- ei vikakoodeja/valoja, 98E5 tankissa
- ecuun kurkattu, oli käynyt Finwarella 2006, ei mielestäni näkynyt uusia vuotoja. https://1drv.ms/i/s!AtlzgCnJRqQnhj5zkPBJ5PSoJUaG https://1drv.ms/i/s!AtlzgCnJRqQnhkOEK7URSa0V7t5j
- varmaan jotain mitä ei nyt muistu mieleen
Ja kyseessä siis -91 vuoden usa tuonti 3000GT, tekniikaltaan vakio, pois lukien ne mitä listattu.
Oire ei ole suuri, mutta rasittava. :seina
edit.
Itse kun tätä luin ja pähkäilin, niin tuli mieleen että voiko ongelma johtua tuosta kuulajousesta. Jos vakio solenoidilla paineet olisikin jotain muuta tuolla kaasulla/kuormalla. Tätä en voi kokeilla koska solenoidi oli rikki, jonka vuoksi sen heivasin sieltä pois.