3000GT empiminen/closed loop

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tjani
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

tjani

Member
Club Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2007
Sijainti
Töysä
Kysellääs taas jos jollain olisi jotain viisasta vinkkiä...varmaan olisi kyllä hyvä tehdä oma lanka josssa kysellä, niin paljon kaikkea ongelmaa tuossa on ollut/on.

Eli ongelma on se että osa kaasulla kiihdyttäessä (30-40%) pienillä kierroksilla (1500-2800rpm) veto ei ole tasaista.
Kaasussa alue on juuri se millä monesti ns. normiliikenteessä tulee kiihdytettyä.
Laajakaista seossuhdemittaria seuraamalla ja Palmilla logattuani olen tullut siihen tulokseen että moottorinohjaus menee tuolloin vielä closed loopissa, mikä on mielestäni kummallista kun ahdot menee kuitenkin jo plussan puolella (noin 0,4-0,5 bar). Mitä Subaru maailmassa olen touhunnut niin ei siellä mennä ahdoilla closed loopissa, niissä tosin MAPpi anturi.
Jos taas kaasua painaa enemmän, ollaan open loopissa ja seos suhde on 13,5 paikkeilla joten vetokin on tasaista, samoin kun kierrokset nousee tuota ylemmäs.

Tässä video jossa näkyy seossuhde, ahdot, ja kierrokset. https://1drv.ms/v/s%21AtlzgCnJRqQnhzPaJV7njNvDqbcp
Palmista saatavaa logia voin laittaa näytille jos siitä on apua.

Joten onko tälle mitään tehtävissä vai onko se vaan tollanen?

Toinen huomio seosmittarin asennuksen jälkeen oli se että kaasupohjassa olisko ollu noin 4200rpm jälkeen seos on 10, jota alemmas mittari ei mene, ja sillä mennään rajoittajalle asti. Logia katsomalla näkee että ilmamäärämittarin lukema ei muutu 4700rpm jälkeen vaan näyttää tasaista 1603,95Hz, onko tämä mittarin maksimi?

Fuel trimmit viime logissa:
FTRL 81,12%
FTRM 81,12%
FTRM 81,90%

FTO2 80-120% empimis tilanteessa

Fuel trimmit ei mulle kauheasti sano mitään. Kieliikö noin isot prosentit että jostain menee koneeseen ilmaa mitä ei mitata?

Vähä listaa mitä on tehty:
- tulpat NGK PFR6J-11
- MSD tulpanjohdot
- Plenumin/imusarjan tiivisteet vaihdettu
- kaasuläpäntiiviste / akselintiivisteet
- kaasuläppäanturi säädetty, palmi näyttää 15,29% kun kaasua ei paina
- tyhjäkäynti säädetty, isc 16%, tyhjäkäynti 750 rpm
- bensansuodatin vaihdettu
- pumpun esisuodatin tarkistettu
- pumpun hotwire ja vastuksen ohitus
- jakohihna, jako pitäis olla kohillaan
- sytytysennakko asetettu 5 asteeseen liitin maadotettuna ja mitä muita taikoja siinä piti tehdä
- palmilla seurattu anturien käyriä, ei tule hyppäyksiä
- lambdat vaihdettu, nyt laajakaista (AEM UEGO) takalambdan tilalla ja siitä simulointi eculle, etulambdana bosch
- imupuoli koeponnistettu, ei mitään oravan kokoisia reikiä
- bensanpaineet mitattu, mutta ei vakio säätimellä, (https://www.youtube.com/watch?v=awBFGVQEVU4), mielestäni jäävät vähän alas, vakio säädin kuitenkin käytössä
- puristukset mitattu, pitäis tehdä uudestaan kun mittari hajos kesken mittausten, mutta pitäisi olla 10-11 bar joka pytyssä
- egr, fuel pressure solenoidi ja ahtosolenoidi (kuulajousi hoitaa ahdot) heitetty mäkeen
- ei vikakoodeja/valoja, 98E5 tankissa
- ecuun kurkattu, oli käynyt Finwarella 2006, ei mielestäni näkynyt uusia vuotoja. https://1drv.ms/i/s!AtlzgCnJRqQnhj5zkPBJ5PSoJUaG https://1drv.ms/i/s!AtlzgCnJRqQnhkOEK7URSa0V7t5j
- varmaan jotain mitä ei nyt muistu mieleen


Ja kyseessä siis -91 vuoden usa tuonti 3000GT, tekniikaltaan vakio, pois lukien ne mitä listattu.

Oire ei ole suuri, mutta rasittava. :seina


edit.
Itse kun tätä luin ja pähkäilin, niin tuli mieleen että voiko ongelma johtua tuosta kuulajousesta. Jos vakio solenoidilla paineet olisikin jotain muuta tuolla kaasulla/kuormalla. Tätä en voi kokeilla koska solenoidi oli rikki, jonka vuoksi sen heivasin sieltä pois.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Aika lailla näyttää afr seilaavan videolla. Tuo kyseinen alue menee tosiaan closed loopissa, vaikka se toimii paremmin open loopissa. Voit vaikka testata miten toimii irroittamalla molemmat lambdat. Boschin lambdoja ei suositella käytettävän vaan pitäisi olla joko Denso tai NGK jotka toimivat boschia nopeammin. Lisäksi kapeakaistan simulointia ei myöskään suositella. Muistan lukeneeni sen aiheuttavan jotain ongelmia, mutta en muista mitä. Koitapa logata lambdojen nopeutta tyhjäkäynnillä, josko ne on vain liian hitaat.

TPS pitäisi olla muistaakseni alle 13%, katso että näet Palmilla Idle flagin syttyvän, kun auto käy tyhjäkäyntiä.

Tuo 1600Hz on maksimi mitä ECU ymmärtää, Maf antaa kyllä hieman suurempiakin lukuja. Tätä voi tietysti piggybackilla muuttaa samalla kun asentaa isommat suuttimet. Mutta silloin tuo ensin mainitsemasi ongelma, eli open loopiin siirtyminen vain entisestään myöhästyy. Onhan tuo 10AFR ja alle jo todella rikkaalla, mutta se on myös sen, mitä bensakartat pyytää. Maffin pohjassa on kalibrointiruuvi, jota säätämällä voit seoksiin hieman vaikuttaa. Tästä ei itselläni ole kokemusta kun en käytä vakio maffia, joten en osaa siitä sen enempää sanoa.

Nuo long term fuel trimmit on ns. pohjassa eli ecu yrittää ottaa pois muutaman prosentin syötetystä polttoaineesta. Mahdollinen syy on tekemäsi hot wire, jonka takia bensanpaine on koholla tyhjäkäynnillä, (koska vakio paineensäädin ei virtaa tapeeksi) tai vaikkapa tukkeutunut ilmansuodatin. Toki se hotwireselittää ainoastaan idle trimmin.
80% trimmi ei tarkoita että 20% vähemmän polttoainetta vaan muistaakseni todellinen on n. 5%.
Lisäksi kannattaa muistaa, että tämän hetkinen korjaus on "long term fuel trim"+"short term fuel trim". Eli STFT kannattaa myöskin tarkistaa ainakin tyhjäkäynnillä, niin tiedät paljonko se todellisuudessa on pielessä.

Oikea bensanpainehan on 3bar silloin kun vacuumiletku on irroitettu säätimestä.
Puristusten mittaus on mielestäni turhaa jos ei nyi ahdoilla tai käy epätaisaisesti tyhjäkäyntiä. Tai ei ainakaan pitäisi vaikuttaa kyseiseen vikaan. Toki oikea puristussuhde on 8:1 ahdetuissa, eli jos se todella on 10:1, niin onko sitten vaparin kone?? Eipä pitäisi kuulajousiventtilillä olla mitään tekemistä vian kanssa, koska 0,6bar taitaa olla hukkaportin kellon asetus, ja vika esiintyy tämän alla.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Kiitos Helle vastuaksesta.

J. Helle sanoi
Aika lailla näyttää afr seilaavan videolla. Tuo kyseinen alue menee tosiaan closed loopissa, vaikka se toimii paremmin open loopissa. Voit vaikka testata miten toimii irroittamalla molemmat lambdat. Boschin lambdoja ei suositella käytettävän vaan pitäisi olla joko Denso tai NGK jotka toimivat boschia nopeammin. Lisäksi kapeakaistan simulointia ei myöskään suositella. Muistan lukeneeni sen aiheuttavan jotain ongelmia, mutta en muista mitä. Koitapa logata lambdojen nopeutta tyhjäkäynnillä, josko ne on vain liian hitaat.
Voiko se sitten koskaan toimia kunnolla jos tuo alue kuuluukin mennä closed loopissa? Ainahan se seos silloin heittelee, nyt vain vähän suuremmalla skaalalla.
Miten todennan tuon lambdojen nopeuden? Silläkö, jos afr heittelee paljon niin ovat hitaat?

Täytyy koittaa nypätä lambdojen piuhat irti kuinka se sitten pelaa.

Tuo olikin uusi tieto että nämäkin on kranttuja lambdoista, kuten Subarukin. Boschia monet tuntui jenkki foorumilla laittavan joten tilasin sellaiset. Vanhat lambdat oli alkuperäiset, mutta mykät. Täytyy siis harkita Densojen hankintaan. Onko niihin jotain osanumeroa tiedossa?

J. Helle sanoi
TPS pitäisi olla muistaakseni alle 13%, katso että näet Palmilla Idle flagin syttyvän, kun auto käy tyhjäkäyntiä.
Kaasuläpän olen säätänyt ohjeiden mukaan tiivisteiden vaihdon yhteydessä ja silloin muuttui tuohon 15 prosenttiin, aiemmin tais olla 12 tai 13 %. Idle switch kyllä kytkeytyy kaasu ylhäällä.

J. Helle sanoi
Tuo 1600Hz on maksimi mitä ECU ymmärtää, Maf antaa kyllä hieman suurempiakin lukuja. Tätä voi tietysti piggybackilla muuttaa samalla kun asentaa isommat suuttimet. Mutta silloin tuo ensin mainitsemasi ongelma, eli open loopiin siirtyminen vain entisestään myöhästyy. Onhan tuo 10AFR ja alle jo todella rikkaalla, mutta se on myös sen, mitä bensakartat pyytää. Maffin pohjassa on kalibrointiruuvi, jota säätämällä voit seoksiin hieman vaikuttaa. Tästä ei itselläni ole kokemusta kun en käytä vakio maffia, joten en osaa siitä sen enempää sanoa.
Tästä säätöruuvista en vielä tiennytkään, mutta tiedä uskaltaako siihen mennä sattumaan, saa lopunkin sekaisin. :)
Onko se normaalia että menee jo noilla kierroksilla tappiin? Vai karkaako ilmaa jostian.

J. Helle sanoi
Nuo long term fuel trimmit on ns. pohjassa eli ecu yrittää ottaa pois muutaman prosentin syötetystä polttoaineesta. Mahdollinen syy on tekemäsi hot wire, jonka takia bensanpaine on koholla tyhjäkäynnillä, (koska vakio paineensäädin ei virtaa tapeeksi) tai vaikkapa tukkeutunut ilmansuodatin. Toki se hotwireselittää ainoastaan idle trimmin.
80% trimmi ei tarkoita että 20% vähemmän polttoainetta vaan muistaakseni todellinen on n. 5%.
Lisäksi kannattaa muistaa, että tämän hetkinen korjaus on "long term fuel trim"+"short term fuel trim". Eli STFT kannattaa myöskin tarkistaa ainakin tyhjäkäynnillä, niin tiedät paljonko se todellisuudessa on pielessä.
Tuo hot wire ja vakio paineensäädin ongelma olikin tiedossa, mutta vissiin sen pitäisi kuitenkin ihan hyvin pelata näinkin, vaikka eriäviäkin mielipiteitä tuntuu löytyvän jenkki foorumilta. Ennen vastuksen ohitusta empimistä oli paljon enemmän, hot wirellä ei tuntunut olevan vaikutusta toimintaan. Ennen hot wireä ei ollut seosmittari vielä kiinni.

Katselinkin vanhaa logia, ennen hot wireä, niin siellä oli fuel trim lyhyestä pitkään 82-87-99%, tosin siinä ei ollut pitkään ajettu akun irrotuksen jälkeen, jos se nollaa trimmit. Ainakin short laski koko login ajan.

Tarkistanko tuon STFT:n niin että annan auton käydä paikallaan tyhjäkäyntiä ja seuraan että muuttuuko se johonkin suuntaan?

J. Helle sanoi
Oikea bensanpainehan on 3bar silloin kun vacuumiletku on irroitettu säätimestä.
Puristusten mittaus on mielestäni turhaa jos ei nyi ahdoilla tai käy epätaisaisesti tyhjäkäyntiä. Tai ei ainakaan pitäisi vaikuttaa kyseiseen vikaan. Toki oikea puristussuhde on 8:1 ahdetuissa, eli jos se todella on 10:1, niin onko sitten vaparin kone?? Eipä pitäisi kuulajousiventtilillä olla mitään tekemistä vian kanssa, koska 0,6bar taitaa olla hukkaportin kellon asetus, ja vika esiintyy tämän alla.

Juu, peruspaine oli säädetty kolmeen baariin. Jos säätimen ruuvas kiinni kone sammuksissa ja pyöritti pumppua niin jaksoi neljään baariin nostaa paineet, ennen hot wireä.
Tuonne on niin hankala laittaa mittaria kun ei raaskisi katkoa letkuja että saisi väliin niin oli vähä sellainen viritys tuo painemittaus.
Ahdoilla pelaa hyvin ja tyhjäkäyntiäkin käy tasaisesti.
Hukkaportit aukeaa ilmeisesti 0,4 bar paineella koska sen verta oli ahtoja kun ahtosolenoidi oli rikki.

Auton historiasta ei ole paljoa tietoa mitä sille on aikojen saatossa tehty. Tasureita vaihtaessa totesin että kannet on ehkä joskus ollut irti ja iso reikäiset tasurit oli jo valmiiksi. Tosin tasurit oli vähän erinäköiset kun ne jotka laitoin. https://1drv.ms/i/s!AtlzgCnJRqQnhBI4CV5tguL3A062 vasemmalla uusi
Onkos siihen mitään ulkoisia tuntomerkkejä mistä tietäisi onko alakerta vaparista?

Onkos logissa olevalla ACLE arvolla mitään tekemistä tämän asian kanssa? Se ilmeisesti on joku kiihdytysrikastus. Se lukema ainakin vaihtelee aivan päättömästi koko ajan. Vaihtelee muutaman logi rivin välein 50-100% väliä, välillä jopa joka rivin välillä, myös tyhjäkäynnillä.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

tjani sanoi
Kiitos Helle vastuaksesta.
Voiko se sitten koskaan toimia kunnolla jos tuo alue kuuluukin mennä closed loopissa? Ainahan se seos silloin heittelee, nyt vain vähän suuremmalla skaalalla.
Miten todennan tuon lambdojen nopeuden? Silläkö, jos afr heittelee paljon niin ovat hitaat?

Kyllä se voi ainakin paremmin toimia, ei todellakaan noin pahasti pitäisi AFR heitellä tuolla alueella. Monesti tonnareissa on semmonen "flat spot" tuossa vähän yli 2500rpm eli juuri ennen kuin siirtyy open loopiin. Sitä voi hieman parantaa lisäämällä bensaa tälle alueelle, mutta sulla ei taida olla sitä mahdollisuutta.
Katso loggerilla millaista käyrää lambdat piirtää, nehän pitäis koko ajan vaihdella 0v ja n. 0,8v välillä ja aika nopeasti. Se mikä on sitten riittävän nopeasti en osaa sanoa, mutta kuten mainitsin niin boscheja ei suositella koska ne on hitaampia kuin Densot. Ja vertaa nyt ainakin sitä simuloitua ja "aitoa" signaalia keskenään, että ovat edes suurin piirtein yhtä nopeita vaihtelussaan.

tjani sanoi
Täytyy siis harkita Densojen hankintaan. Onko niihin jotain osanumeroa tiedossa?

Kyllähän tuo osanumero varmasti löytyy ja itsekin sitä etsiskelin muutama kuukausi takaperin. Kunnes kyllästyin googlettamiseen ja vaan tilasin ninjalta 93-99 mallisen lambdan. Nämä on siis alunperin Denson yleismalliset lambdat ilman liitintä, johon ilmeisesti Ninja on laittanut tuon 93-99 mallin liittimen ja myy niitä eteenpäin. Eli leikkasin niistä liittimen irti, ja laitoin vanhasta lambdasta tuon vanhan mallisen liittimen. Tämä siis ihan vaan hinnan takia, kun tuo vanhempi malli on kalliimpi.
http://www.ninjaperformance.com/mitsubishi-6g72-dohc-oxygen-sensors-turbo-p-21889.html


tjani sanoi
Tästä säätöruuvista en vielä tiennytkään, mutta tiedä uskaltaako siihen mennä sattumaan, saa lopunkin sekaisin. :)
Onko se normaalia että menee jo noilla kierroksilla tappiin? Vai karkaako ilmaa jostian.
Tuo hot wire ja vakio paineensäädin ongelma olikin tiedossa, mutta vissiin sen pitäisi kuitenkin ihan hyvin pelata näinkin, vaikka eriäviäkin mielipiteitä tuntuu löytyvän jenkki foorumilta. Ennen vastuksen ohitusta empimistä oli paljon enemmän, hot wirellä ei tuntunut olevan vaikutusta toimintaan. Ennen hot wireä ei ollut seosmittari vielä kiinni.

No tuskinpa se sekaisin menee, mutta itse ainakin tykkään korjata viat ennen kuin alan lisäämään muuttujia, eli korjaa tuo alkup. vika ensin ja vasta sitten voit harkita jos haluat koittaa säädellä.
Tässä on kuva vakio bensakartasta (1999 mallisen, mutta oletettavasti ainakin lähellä totuutta). Älä välitä noista PSI-merkinnöistä, ne on enintäänkin viitteellisiä. Aina kun vakio ahtopainemittari on ns. tapissa niin silloin ollaan tuolla 160 LOAD alueella (sama sääntö koskee myös sytkäkarttoja, mikäli haluat tietää paljonko on sytytysennakko WOT-vedoissa). Eli kuten kuvasta näkyy 4500rpm ja yli se sun laajakaistamittari pitääkin olla lähes pohjassa.
qpqpA.jpg



tjani sanoi
Katselinkin vanhaa logia, ennen hot wireä, niin siellä oli fuel trim lyhyestä pitkään 82-87-99%, tosin siinä ei ollut pitkään ajettu akun irrotuksen jälkeen, jos se nollaa trimmit. Ainakin short laski koko login ajan.
Tarkistanko tuon STFT:n niin että annan auton käydä paikallaan tyhjäkäyntiä ja seuraan että muuttuuko se johonkin suuntaan?

Juu akun irroitus nollaa trimmit ja ne päivittyy hitaasti, eikä tuo HIGH trimmi pitäisi olla edes koskaan käytössä, koska silloin ollaan jo open loopissa. Tuo STFT-muuttuu ihan jatkuvasti ja jos se on esimerkiksi pitkän aikaa alle 100% niin silloin LTFT (long term) päivittyy seuraavaksi alaspäin, ellei ole jo pohjassa.
Eli jos sulla on jo LTFT 80% ja STFT näyttää vaikkapa 90% niin silloin ecu haluaisi tiputtaa LTFT:a lisää. Tuo STFT voi painua muistaakseni jopa 30%:iin (vai olikohan jopa alle) eli se korjaa seoksia aika lailla tarvittaessa. Mutta olisi hyvä jos saisit nuo long term-trimmit lähelle sataa, tai ainakin alueelle 90-120% niin eculla olisi "työskentelyvaraa". Tässä kuva josta näkyy trimmin alueet jos sitä mietit:
GM3G828.jpg


tjani sanoi
Juu, peruspaine oli säädetty kolmeen baariin. Jos säätimen ruuvas kiinni kone sammuksissa ja pyöritti pumppua niin jaksoi neljään baariin nostaa paineet, ennen hot wireä. Tuonne on niin hankala laittaa mittaria kun ei raaskisi katkoa letkuja että saisi väliin niin oli vähä sellainen viritys tuo painemittaus.

Tämä onkin mielenkiintoinen huomio. Eli toisin sanoen pumppu ei olisi riittänyt kuin max 1bar ahdoille. Ei kai se ihme että näistä sanotaan että max 1bar ahtoja vakio osilla. Itse koeponnistin tekemäni teräspunosletkut 6 barilla, pumppuna toimii Walbro 400lph e85. Jos haluat välttämättä mittarin niin ninjalta saa tämmösen, liitetään siis suoraan bensakiskoon:
http://www.ninjaperformance.com/ninja-performance-fuel-pressure-gauge-kit-e85-compatible-p-1732.html

tjani sanoi
Onkos siihen mitään ulkoisia tuntomerkkejä mistä tietäisi onko alakerta vaparista?

Onkos logissa olevalla ACLE arvolla mitään tekemistä tämän asian kanssa? Se ilmeisesti on joku kiihdytysrikastus. Se lukema ainakin vaihtelee aivan päättömästi koko ajan. Vaihtelee muutaman logi rivin välein 50-100% väliä, välillä jopa joka rivin välillä, myös tyhjäkäynnillä.

Näihin en osaa vastata ilman googlea, ja oon niin laiska että en aio tehdä sitä :D Varmasti jostain vaparin ja turbon erottaa, mutta mä en noista vapareista hirveesti tiedä. Tuo ACLE arvon jättäisin kokonaan loggaamatta, en oo koskaan tuohon törmännyt ja luulisin että sillä ei mitään tee. Kannattaa muutenkin aina logata vain niitä arvoja, joita oikeasti tarviit niin saat paremman sampleraten, eli tarkempaa dataa.

Edit: Tulipa mieleen että voihan se CAS olla väärinpäin asennettu, jolloin esiintyy kaikenlaisia ihmeellisiä oireita. Ei ole asiasta kokemusta niin en tiedä sopiiko oireet tähän, mutta on se sentään ilmaista tarkistaa. Mitä nyt joudut sytkän ajoittamaan uudelleen lampun kanssa.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Alkoi noi puristukset sen verran vaivaamaan, että piti tämmönen kaivaa:
(tl;dr turbossa välillä 10,8bar-7,9bar)

Page 11-14 ENGINE - On-vehicle Service
COMPRESSION PRESSURE CHECK


(1) Prior to inspection, check to ensure that the engine oil, starter motor and battery (good charge on it) are in proper condition. Place the vehicle in the following conditions:
  • Engine coolant temperature: 80-95°C (176-203°F)
  • Lights, electric cooling fan and accessories: OFF
  • Transaxle: Neutral (P for A/T)
(2) Remove the spark plug cables.
(3) Remove all of the spark plugs.
(4) Disconnect the crankshaft position sensor connector.
NOTE: By so doing the engine control module stops performing ignition and fuel injection.
attachment.php

(5) Cover the spark plug mounting holes with a shop towel, crank the engine, and then check for foreign substances deposited on the shop towel.

Caution
1. When you crank the engine, keep away from the spark plug mounting holes.
2. If a compression measurement is performed with water, oil, fuel, etc. in the cylinder due to the cracks in the cylinders, these substances heated to a very high temperature will blow off the spark plug mounting holes and could be dangerous.

(6) Install a compression gauge in a spark plug mounting hole.
attachment.php

(7) Set the throttle valve in a fully opened position (unless the plenum is off already), and crank the engine to measure the compression pressure.

Standard value:
Non-Turbo 1,270 kPa (185 psi) [250-400 rpm]
Turbo 1,080 kPa (156 psi) [250-400 rpm]

Limit:
Non-Turbo min. 959 kPa (139 psi) [250-400 rpm]
Turbo min. 792 kPa (115 psi) [250-400 rpm]

(8) Measure the compression pressure in each of the cylinders and check that the difference in compression pressure between the individual cylinders is less than the limit value.
Limit: max. 98 kPa (14 psi)
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Tässä kun olen tuota alkuperäistä ongelmaa miettinyt, eli matalilla ahdoilla ajamista closed loopissa ja siitä johtuvaa epätasaista vetoa, niin tulipa mieleen tämmönen "korjaus". Jos jostain eculta sais otettua tiedon (esim 5v-12v signaali), että ollaan siirrytty ahdoille, niin vois huijata tuota kapeakaistan näyttämää signaalia siten, että vähentää siitä esim. 0,30v, jolloin ecu luulee että ollaan liian laihalla ja yrittää rikastaa seosta. Sitten kun ahdot kasvaa lisää niin ecuhan siirtyykin jo open looppiin, niin tuo "huijaus" ei enää vaikuta mitenkään. Se että toimisiko tämä käytännössä ei ole kyllä mitään hajua, mutta saattaisi mahdollisesti ratkaista ongelman. Mitäs muut on mieltä? Toki kannattaa varmaan koittaa esim. vaihtaa ne lambdat ensin.

Ai niin, tulipa vielä yksi asia mieleen joka voi sekoittaa lambdoja. 3000gt:n etummainen pakosarja on monesti ajan saatossa haljennut ja näistä halkeamista pääsee ilmaa sisään sekoittamaan lambdaa. Yleisin korjaus taitaa olla vain hitsata ne umpeen.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

J. Helle sanoi
Kyllä se voi ainakin paremmin toimia, ei todellakaan noin pahasti pitäisi AFR heitellä tuolla alueella. Monesti tonnareissa on semmonen "flat spot" tuossa vähän yli 2500rpm eli juuri ennen kuin siirtyy open loopiin. Sitä voi hieman parantaa lisäämällä bensaa tälle alueelle, mutta sulla ei taida olla sitä mahdollisuutta.
Katso loggerilla millaista käyrää lambdat piirtää, nehän pitäis koko ajan vaihdella 0v ja n. 0,8v välillä ja aika nopeasti. Se mikä on sitten riittävän nopeasti en osaa sanoa, mutta kuten mainitsin niin boscheja ei suositella koska ne on hitaampia kuin Densot. Ja vertaa nyt ainakin sitä simuloitua ja "aitoa" signaalia keskenään, että ovat edes suurin piirtein yhtä nopeita vaihtelussaan.
Nyt taas on logia kerätty ja videoita kuvatta kasapäin.
Tässä video millaista käyrää lambdat piirtää tyhjäkäynnillä https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQniCLZUq51ucNxhqY5
Fuel trimmit ei muuttunu mihkään siitä 81% vaikka kävi pitkään tyhjäkäyntiä paikallaan. Video O2trimmin vaihtelusta tyhjäkäynnillä paikallaan Tyhjäkäynti trim https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQniCR-c-KX5DJU9AXr

J. Helle sanoi
Kyllähän tuo osanumero varmasti löytyy ja itsekin sitä etsiskelin muutama kuukausi takaperin. Kunnes kyllästyin googlettamiseen ja vaan tilasin ninjalta 93-99 mallisen lambdan. Nämä on siis alunperin Denson yleismalliset lambdat ilman liitintä, johon ilmeisesti Ninja on laittanut tuon 93-99 mallin liittimen ja myy niitä eteenpäin. Eli leikkasin niistä liittimen irti, ja laitoin vanhasta lambdasta tuon vanhan mallisen liittimen. Tämä siis ihan vaan hinnan takia, kun tuo vanhempi malli on kalliimpi.
http://www.ninjaperformance.com/mitsubishi-6g72-dohc-oxygen-sensors-turbo-p-21889.html
Täytyy tätä koittaa jossain välissä googletella, tai tilata vain nuo kun olisi muitakin tarpeita taas jo ilmaantunut.

J. Helle sanoi
No tuskinpa se sekaisin menee, mutta itse ainakin tykkään korjata viat ennen kuin alan lisäämään muuttujia, eli korjaa tuo alkup. vika ensin ja vasta sitten voit harkita jos haluat koittaa säädellä.
Tämä olikin ajatus, että parempi olla koskematta tässä vaiheessa varsinkin jos näyttää siltä että ei olisi ennen koskettu.

J. Helle sanoi
Tässä on kuva vakio bensakartasta (1999 mallisen, mutta oletettavasti ainakin lähellä totuutta). Älä välitä noista PSI-merkinnöistä, ne on enintäänkin viitteellisiä. Aina kun vakio ahtopainemittari on ns. tapissa niin silloin ollaan tuolla 160 LOAD alueella (sama sääntö koskee myös sytkäkarttoja, mikäli haluat tietää paljonko on sytytysennakko WOT-vedoissa). Eli kuten kuvasta näkyy 4500rpm ja yli se sun laajakaistamittari pitääkin olla lähes pohjassa.
Koodi
[IMG]http://imgur.com/qpqpA.jpg[/IMG]


Juu akun irroitus nollaa trimmit ja ne päivittyy hitaasti, eikä tuo HIGH trimmi pitäisi olla edes koskaan käytössä, koska silloin ollaan jo open loopissa. Tuo STFT-muuttuu ihan jatkuvasti ja jos se on esimerkiksi pitkän aikaa alle 100% niin silloin LTFT (long term) päivittyy seuraavaksi alaspäin, ellei ole jo pohjassa.
Eli jos sulla on jo LTFT 80% ja STFT näyttää vaikkapa 90% niin silloin ecu haluaisi tiputtaa LTFT:a lisää. Tuo STFT voi painua muistaakseni jopa 30%:iin (vai olikohan jopa alle) eli se korjaa seoksia aika lailla tarvittaessa. Mutta olisi hyvä jos saisit nuo long term-trimmit lähelle sataa, tai ainakin alueelle 90-120% niin eculla olisi "työskentelyvaraa". Tässä kuva josta näkyy trimmin alueet jos sitä mietit:
Koodi
[IMG]http://i.imgur.com/GM3G828.jpg[/IMG]
Kiitos näistä. Eli pitäisi saada menemään koneeseen vähemmän bensaa että trimmit prosentit nousisi suurempaan. Kuinka paljon noi voi mennä sitten ylöspäin?

J. Helle sanoi
Tämä onkin mielenkiintoinen huomio. Eli toisin sanoen pumppu ei olisi riittänyt kuin max 1bar ahdoille. Ei kai se ihme että näistä sanotaan että max 1bar ahtoja vakio osilla. Itse koeponnistin tekemäni teräspunosletkut 6 barilla, pumppuna toimii Walbro 400lph e85. Jos haluat välttämättä mittarin niin ninjalta saa tämmösen, liitetään siis suoraan bensakiskoon:
http://www.ninjaperformance.com/ninja-performance-fuel-pressure-gauge-kit-e85-compatible-p-1732.html
Mietiin että olisko tuo pumppu jo väsähtänyt kun tuo paine jäi noin alas. Ei tosin muistikuvaa mitä se on muissa autoissa ollut.
Lähinnä bensanpaine kiinnosti näin diagnostiikka mielessä. Tuo ninjan kitti on siitä huono että sitä ei näe ajaessa.

J. Helle sanoi
Näihin en osaa vastata ilman googlea, ja oon niin laiska että en aio tehdä sitä :D Varmasti jostain vaparin ja turbon erottaa, mutta mä en noista vapareista hirveesti tiedä. Tuo ACLE arvon jättäisin kokonaan loggaamatta, en oo koskaan tuohon törmännyt ja luulisin että sillä ei mitään tee. Kannattaa muutenkin aina logata vain niitä arvoja, joita oikeasti tarviit niin saat paremman sampleraten, eli tarkempaa dataa.
Tuota vaparin ja turbon eroa vähä googletin, ja turbossa pitäisi olla koverretut männät ja vaparissa taas kuperat (vai mikä lie tähän olisi oikea sana). Paineita mitatessa kattoin kameralla sylintereihin ja mielestäni ne kyllä koverretut oli. Ei niissä ainakaan mitään nystyröitä näkynyt.

J. Helle sanoi
Edit: Tulipa mieleen että voihan se CAS olla väärinpäin asennettu, jolloin esiintyy kaikenlaisia ihmeellisiä oireita. Ei ole asiasta kokemusta niin en tiedä sopiiko oireet tähän, mutta on se sentään ilmaista tarkistaa. Mitä nyt joudut sytkän ajoittamaan uudelleen lampun kanssa.

CAS on mulla kyllä ollut irti ja uskoisin että olen sen jopa oikein laittanut, mutta voisihan tuon vielä tarkistaa. Kunha ei olis 10 astetta pakkasta...
Sellainen tuli mieleen että eikös ajoituslampun ja loggerin näyttämä ajoitus pitäisi olla sama? Ajoitusta ihmetellessä tätä ihmettelin kun ei ne muistaakseni täsmänny yhtään. Vai ratkeskos tämä sillä että lamppu näyttää sen tuplana koska hukkakipinä, en muista nyt mihin tulokseen tässä tulin.



Ajoin tuolla nyt lambdat irti niin pelaahan se paljon paremmin ilman niitä. Kaasuvaste oli sitä mitä odottaa eikä turhaa empimistä tuntunut. https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQniCvopudODt5YKQDP
Tästä verrokiksi tänään kuvatta veto lambdojen kanssa https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQniCq8wc3K2qpWzD6-
90 km/h nopeudessa afr oli 15 tuntumassa että aivan hyvin tuolla voi ajella ilman lambdoja.
Lambdojen kanssa tasakaasulla samassa vauhdissa afr näyttää tällaista https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQniCULAmygh2dUxDaZ Onko tässäkin heittely liika suurta? Mun silmään ehkä normaali muuten mutta jotenkin tuntuu että aika nopsaa seilaa.

J. Helle sanoi
Tässä kun olen tuota alkuperäistä ongelmaa miettinyt, eli matalilla ahdoilla ajamista closed loopissa ja siitä johtuvaa epätasaista vetoa, niin tulipa mieleen tämmönen "korjaus". Jos jostain eculta sais otettua tiedon (esim 5v-12v signaali), että ollaan siirrytty ahdoille, niin vois huijata tuota kapeakaistan näyttämää signaalia siten, että vähentää siitä esim. 0,30v, jolloin ecu luulee että ollaan liian laihalla ja yrittää rikastaa seosta. Sitten kun ahdot kasvaa lisää niin ecuhan siirtyykin jo open looppiin, niin tuo "huijaus" ei enää vaikuta mitenkään. Se että toimisiko tämä käytännössä ei ole kyllä mitään hajua, mutta saattaisi mahdollisesti ratkaista ongelman. Mitäs muut on mieltä? Toki kannattaa varmaan koittaa esim. vaihtaa ne lambdat ensin.
Jotenkin tuntuu että tämäkään ei korjaus ongelman aiheuttajaan vaan ongelman kiertokonsti. Ehkä mieluummin ajelen lambdat irti ja laitan ne vain leimalle kiinni. Katinkin voi vaikka laittaa hyllylle niin ei sekään tykkää huonoa. Tosin, ei tämäkään ole korjaus ongelmaan.


J. Helle sanoi
Ai niin, tulipa vielä yksi asia mieleen joka voi sekoittaa lambdoja. 3000gt:n etummainen pakosarja on monesti ajan saatossa haljennut ja näistä halkeamista pääsee ilmaa sisään sekoittamaan lambdaa. Yleisin korjaus taitaa olla vain hitsata ne umpeen.

Pakosarjan olen käyttänyt irti ja hitsuuttanut halkeaman kiinni. https://1drv.ms/i/s!AtlzgCnJRqQnhHE8kUdsRpM5bYPS Tosin kuulostaisi että joku pieni vuoto siellä on edelleen, mutta se on kyllä eri paikassa kun halkeama ja on aika pieni.

Mitä ecu tekee jos vain toinen lambda pelaa. Käyttääkö se sitten toisen singnaalia molempien säätöön vai hylkääkö se lambdat kokonaan?

Laitoin nyt liitteeksi muutaman login jos joku haluaa niitä ihmetellä. Erottimena toimii pilkku(,).
Videoita löytyy läjäpäin lisää jos niistä on pulaa. :D
 

Liitetiedostot

Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Niistä fuel trimmeistä ei kannata hirveästi välittää mitä ne näyttää, kunhan pysyvät välillä 75-100%

Lötyy ehjä pakosarja jos kiinnostaa
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

tjani sanoi
Nyt taas on logia kerätty ja videoita kuvatta kasapäin.
Tässä video millaista käyrää lambdat piirtää tyhjäkäynnillä https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQniCLZUq51ucNxhqY5

No niin tämä kertookin jo kaiken oleellisen. Takalambda piirtää käyrää ns. "sinne päin", eli se ei vaihtele nollan ja n. 0,80v välillä kuten kuuluisi. Ja etulambdakin piirtää välillä todella pitkään pelkkää nollaa, eli joko sulla on etu "bankissa" missfirea, tai tuo lamba ei sovellu tähän autoon.

tjani sanoi
Fuel trimmit ei muuttunu mihkään siitä 81% vaikka kävi pitkään tyhjäkäyntiä paikallaan.
Täytyy tätä koittaa jossain välissä googletella, tai tilata vain nuo kun olisi muitakin tarpeita taas jo ilmaantunut.
Eli pitäisi saada menemään koneeseen vähemmän bensaa että trimmit prosentit nousisi suurempaan. Kuinka paljon noi voi mennä sitten ylöspäin?

Trimmien vaihteluväli on 80-120%, uudemmissa malleissa hieman suurempi.

tjani sanoi
Tuo ninjan kitti on siitä huono että sitä ei näe ajaessa.

Ellet vedä letkua siitä konepellin välistä tuulilasille, tai liitä siihen sähköistä anturia.

tjani sanoi
Sellainen tuli mieleen että eikös ajoituslampun ja loggerin näyttämä ajoitus pitäisi olla sama? Ajoitusta ihmetellessä tätä ihmettelin kun ei ne muistaakseni täsmänny yhtään. Vai ratkeskos tämä sillä että lamppu näyttää sen tuplana koska hukkakipinä, en muista nyt mihin tulokseen tässä tulin.

Loggeri ei tiedä paljonko on CAS:lla asetettu perusajoitus, eli oli se sitten 0 tai 10 astetta niin loggeri näyttää samaa. Jos sulla on lamppu, jossa on RPM näyttö, niin sen joudut jakamaan kahdella hukkakipinän takia, ei lampun näyttämää ajoitusta.

tjani sanoi
Ajoin tuolla nyt lambdat irti niin pelaahan se paljon paremmin ilman niitä. Kaasuvaste oli sitä mitä odottaa eikä turhaa empimistä tuntunut. https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQniCvopudODt5YKQDP

Ootko varma että sulla menee Idle switch päälle kun päästät kaasun? Ainakin tolla videolla AFR meni heti 10:iin ja se kertoisi siitä että "decel fuelcut" ei kytkeydy oikein (tai ainakaan kovinkaan nopeasti koska dashpot pitää kaasuläppää hieman auki). Tuo decel fuelcut vaatii nimenomaan tarkasti säädetyn TPS:n.

tjani sanoi
90 km/h nopeudessa afr oli 15 tuntumassa että aivan hyvin tuolla voi ajella ilman lambdoja.

Juu niin voi, eihän niitä lambdoja periaattessa mihinkään edes tarvi. Tai ainakaan niin kauan kun kaikki on kunnossa, sitten kun tulee imuvuotoja tms. odottamatonta niin silloinhan niiden tekemää säätöä vain tarvitaan.

tjani sanoi
Lambdojen kanssa tasakaasulla samassa vauhdissa afr näyttää tällaista https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQniCULAmygh2dUxDaZ Onko tässäkin heittely liika suurta? Mun silmään ehkä normaali muuten mutta jotenkin tuntuu että aika nopsaa seilaa.

Mitä tota videota katselin, niin näytti 13,9-15,7 välillä seilaavan. Se on jo yli 10% heittoa! Mulla AFR seilaa tasakaasulla vain n. 14,5-15 välillä.

tjani sanoi
Jotenkin tuntuu että tämäkään ei korjaus ongelman aiheuttajaan vaan ongelman kiertokonsti. Ehkä mieluummin ajelen lambdat irti ja laitan ne vain leimalle kiinni. Katinkin voi vaikka laittaa hyllylle niin ei sekään tykkää huonoa. Tosin, ei tämäkään ole korjaus ongelmaan.

Niin, eipä tuota saa millään menemään open looppiin aikaisemmin, ellei hommaa ohjelmoitavaa ECUa. Se onkin sitten jo aika kallis ratkaisu.


tjani sanoi
Mitä ecu tekee jos vain toinen lambda pelaa. Käyttääkö se sitten toisen singnaalia molempien säätöön vai hylkääkö se lambdat kokonaan?

Tätä en tiedä, enkä aio arvuutella. Helppohan se olis toisaalta kokeilla kun ottaa vain toisen lambdan irti ja katsoo muuttuuko short term trimmi mihinkään. Joka tapauksessa mä olen nyt aika lailla vakuuttunut siitä että sun lambdat on syypää tähän vikaan. Voithan sä ilmankin ajella, mutta vikavalon se varmaankin sytyttää jossain vaiheessa.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

En noita logeja jaksanut kovin tarkasti käydä läpi tähän aikaan, mutta tuossa "2_ilman lambdaa" logissa pisti pahasti silmään riveillä 204, 1186 ja 1542 esiintyvät hyppäykset. "Maf hz", "Injector pulse" ja "air temp" näyttää ihan mahdottomia lukemia hetkellisesti. Oliskohan maffissa tai ecussa kuitenkin jotain vikaa?
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

J. Helle sanoi
No niin tämä kertookin jo kaiken oleellisen. Takalambda piirtää käyrää ns. "sinne päin", eli se ei vaihtele nollan ja n. 0,80v välillä kuten kuuluisi. Ja etulambdakin piirtää välillä todella pitkään pelkkää nollaa, eli joko sulla on etu "bankissa" missfirea, tai tuo lamba ei sovellu tähän autoon.
Missfireä en toisaalta ihmettelisi koska, kun kerran kaverin kanssa katseltiin tuota konehuonetta pimeässä niin siellä käy tulpanjohdoissa ja puolissa aika moinen salamointi. Mutta luulisi puola vian ilmenevän ahdoilla pätkimisenä. Se mikä ihmetytti että uudet MSD:n johdotkin säti ja hehku aikalailla, mutta kaiketi se on normaali, koska katsottiin sitten toisesta autosta jossa Magnecorin piuhat niin hyvin sielläkin säti.

Eli koitamma vaihtaa ens alkuun lambdat ja katsotaan sitten oliko asialla vaikutusta.
Ajatus on ollut myös puolat ja PTU laittaa vaihtoon.

J. Helle sanoi
Ootko varma että sulla menee Idle switch päälle kun päästät kaasun? Ainakin tolla videolla AFR meni heti 10:iin ja se kertoisi siitä että "decel fuelcut" ei kytkeydy oikein (tai ainakaan kovinkaan nopeasti koska dashpot pitää kaasuläppää hieman auki). Tuo decel fuelcut vaatii nimenomaan tarkasti säädetyn TPS:n.
Kyllä sen pitäisi mennä. Olen sen tarkistanut Palmilla ja yleismittarilla sen jälkeen kun auton kasaan sain.
Hyvä että tuo dashpot tulikin puheeksi. Se kun tuntuu olevan säädetty tässä autossa niin että ei tee mitään. Ei siis hidasta kaasun sulkeutumista yhtään. Se on vain jännä juttu että sen säätöarvoa en ole löytänyt mistään vaikka olen kuinka kaivellu foorumeita ja service manuaaleja.

Tuohon rikkaalle menemiseen kaasun noston jälkeen. Oma teoria siihen on ollut se että kun nostaa kaasun ja bypass aukeaa niin tulee määrämittarille virtauma väärään suuntaan joka näkyy noissa logeissakin niinä outoina lukuina jotka olit huomannut (air temppiä siinä ei muuten ollut). Se siis vain käy tuolla rikkaalla ja menee menee laihalle (mittari näyttää siis --).
Toki kun nyt ajattelee että eihän sinne pitäisi bensaa enään syöttää jos idle switch on kytkeytynyt kuten kuuluisi, tai näin ainakin luulisi, näytti maffi mitä tykkää.
Tässä videossa se käytös näkyy. https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQniC6Nh3tfwTA0h5IZ

J. Helle sanoi
Niin, eipä tuota saa millään menemään open looppiin aikaisemmin, ellei hommaa ohjelmoitavaa ECUa. Se onkin sitten jo aika kallis ratkaisu.
Juu, ei saa. Saisi edes toimimaan kuten tehtaalla on ajateltu niin sekin olis jotain, sitä ajoin takaa.

J. Helle sanoi
Tätä en tiedä, enkä aio arvuutella. Helppohan se olis toisaalta kokeilla kun ottaa vain toisen lambdan irti ja katsoo muuttuuko short term trimmi mihinkään. Joka tapauksessa mä olen nyt aika lailla vakuuttunut siitä että sun lambdat on syypää tähän vikaan. Voithan sä ilmankin ajella, mutta vikavalon se varmaankin sytyttää jossain vaiheessa.
Täytyy piruuttaan kokeilla tuota mitä tuumaa yhdestä lambdasta.
Kovin hanakka tuo ei ole niistä vikavaloa sytyttämään vaikka niitä ei olekaan. Tuolla testi ajollakaan syttyny ollenkaan.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

tjani sanoi
Missfireä en toisaalta ihmettelisi koska, kun kerran kaverin kanssa katseltiin tuota konehuonetta pimeässä niin siellä käy tulpanjohdoissa ja puolissa aika moinen salamointi. Mutta luulisi puola vian ilmenevän ahdoilla pätkimisenä. Se mikä ihmetytti että uudet MSD:n johdotkin säti ja hehku aikalailla, mutta kaiketi se on normaali, koska katsottiin sitten toisesta autosta jossa Magnecorin piuhat niin hyvin sielläkin säti.
no takuul pätkii ja ei toimi jos kipinöitä näkyy. Ei kuulu näkyä missään autossa!

ja nytkun mainitsit niin vr4 galantti teki just sitä että ennen ahtoja ei toiminut,nykivä osakaasu kiihtyvyys jne kun puola löi läpi kanteen.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Harri K sanoi
no takuul pätkii ja ei toimi jos kipinöitä näkyy. Ei kuulu näkyä missään autossa!

ja nytkun mainitsit niin vr4 galantti teki just sitä että ennen ahtoja ei toiminut kun puola löi läpi kanteen.

+1

Mullakin on Magnecorin piuhat eikä säkenöi yhtään mistään mitään millonkaan :driver

(Iridiumit ei hyvä) kaukana pysykää niistä..
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Harri K sanoi
no takuul pätkii ja ei toimi jos kipinöitä näkyy. Ei kuulu näkyä missään autossa!

ja nytkun mainitsit niin vr4 galantti teki just sitä että ennen ahtoja ei toiminut,nykivä osakaasu kiihtyvyys jne kun puola löi läpi kanteen.

Komppaan. Tulpanjohdotkin kai syystä yleensä eristetään korista kiinnittämällä ne muovisilla kiinnikkeillä?
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Miksköhän sitten noi uudet MSD:t sätii? Jenkithä niitä ylistää maasta taivaaseen, ei luulis aivan paskat olevan.
Mun on enään vaikea uskoa että niiden ei kuulu sätiä kun kahdet laatu johdot on todennu sätiviksi. Ei ole koskaan aiemmin tullu pilkkopimeässä katsottua autojen peltien alle. Yleensä sinne katsoo valon kanssa.

Nuo MSD:t on niin paksut etteivät sovi niihi vakio kiinnikkeisiin. Tiedossa kyllä on että ne olisi hyvä mennä erillään toisistaan ja rautasista osista, pitäisi jostain löytää niihin sopivia kiinnikkeitä. Olis pitäny tilata OEM johdot niin olisi säästynyt tältäkin. Katselin tilatessa että OEM, Magnecorin jotkut ja MSD:t oli kaikki aikalailla saman hintaiset.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Jotaki vikkaa sielä on jos ne säkenöi, ja kyllä jenkki poikien juttuja kannattaa lähes aina uskoa, ne on sielä näitten kans 10v edellä euroopan penoja vähintään, ei nyt liity tähän vikaan varsinaisesti mutta kuitenki, = pyörää ei kannata 3kgt maailmassa ees yrittää keksiä keksiä uudelleen (turbot,ecut,yms)koska lähes kaikki on näihin autoihin siellä jo tehty ja testattu että toimii tai ei toimi.

Se voipi hyvinkin olla että ku sen säkenöinnin saa pois nii jo toimii, tämä auto ei niin muuten ole ranttu seoksille varsinkaan kuhan ei imuvuotoja oo

Ei oo tulpanjohdot mulla missään kiinni siellä ne makkaa konehuoneessa missä sattuu mahtumaan olemaan
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Mulla on myös MSD:n johdot ja tämän lisäksi HKS twin power DLI (kipinänvahvistin), eikä mulla näy pimeässä yhtään kipinöintiä. Eli kyllä sulla on siellä jotain vika. Joko johdot tai puolat on rikki. Voit yrittää paikantaa vikaa suihkuttamalla vettä puoliin ja johtoihin. Koita myös että johdot on varmasti työnnetty pohjaan asti, ne voi olla hieman tiukat.

Tuohon rikkaalle menemiseen kaasun päästämisen jälkeen ja outoihin logeihin voisi olla syynä se, jos sun ilmanotto-"kuplasta" on poistettu se ilmanohjain, joka ohjaa bypassin päästämän ilman kohti turboja. Näkyy kuvassa "kuplan" sisällä.
bov-adapter-plug-15inch-04-400l.jpg
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

MSD= Made in China.

Osta OEM:ät, kaikki kivan väriset tuuninkijohdot on kaukana laadusta jäljessä, saattaa helposti olla 10 ohminkin heittoja, mistä taasen vakiopuolat ei tykkää, ja sitä myöten menee PTU:takin.

PS. Jos haluat puola/PTU-paketille lisää kestoikää, vedä kuuden neliön tms johto suoraan akulta siihen PTU:n jäähdytyspellin nurkkaan, aikamoinen vastus on moottorin kautta tulevalla maalla yleensä.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Ninjalta tuli noi MSD:t ja on niillä kansiin sopivilla päilläkin. Ei tullu ikinä vanhoilla vakio johdoilla katsottua kuinka niillä sätii. Ne on kyllä vielä tallessa että voi kokeilla.

Laitoin tilauksen vetämään lambdoista, puolista ja PTU:sta. Lambdat NTK, kuten OEM, puolat ja PTU OEM.

Näyttäähä sille puolalle olevan tarjolla hot wire kittiäkin, kuinkahan tarpeellinen se on?
Tuon maajohdon vois vaikka vetääki, samalla kun noi vaihtelee.

Tuosta "kuplan" ilmanohjaimen olemassaolosta en ole aivan varma.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

tjani sanoi
Näyttäähä sille puolalle olevan tarjolla hot wire kittiäkin, kuinkahan tarpeellinen se on?
Tuon maajohdon vois vaikka vetääki, samalla kun noi vaihtelee.
Tuosta puolien hot wiren tarpeellisuudesta saat viitettä kun mittaat sitä puolien jännitettä. Yleensä syynä tässäkin on alunperin hieman liian pieniksi mitoitetut johdot ja ajan hammas. Ongelmia tulee, jos on tullakseen, yleensä vasta kovemmilla ahdoilla tai rikkaammalla E85-seoksella (esim. kylmäkäynnistys).

Maadoituksen parantamisesta nyt ei missään yhteydessä haittaa ole, jos ei välttämättä isompaa hyötyäkään, mikäli kunnossa.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Dodii, pitäisikö tätäkin vääntöä herätellä henkiin. Piti itsekin lueskella läpi että mitäs kaikkea tässä jo oli.

Syksyllä tosiaan tilasin noita osia ja lambdat jo heitinkin kiinni silloin. Ei mennyt se niidenkään osto taaskaan ihan putkeen. Tilasin Rockautosta NKT -lambdat koska alkuperäisissä luki NGK, joten luulin saavani samat. Nämä kun saapui niin eihän ne samannäköiset ollut kuin OEM osat, eikä edes keskenään. Sitten kuvia katsomalla selvisikin että ne Densot olisi ollut sittenkin OEMia vastaavat.
y4miCCUvhvBD68YkS5eGAq0HWpfzyv5xhY8OefVt8jafQyegM_qqHDGvgitg9as_JyPbn93dgY-KBRMQ-BmCUvVgray7xF1soBxSZ4VhLLrmi77WaoJChP1YflhwXPmuwl4KB4DPc_Vg_32ceenRFxEp-RsNRNYL8QxX4FAEbgUX86bVe5RI76yogPFl1ywYEQJcyUBDy-jfl_49EN4NGiTFg

Vasemmalta oikealle, NTK etu ja taka (tai taka etu, ei muista), OEM, Bosch

On nämä ilmeisesti kuitenkin toimivammat kuin nuo Boschit
https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQniHpINvvatIpjkfpx
Tämän jälkeen auto jäikin talviunille ja kevään tullen jatkettiin.

Keväällä katsastusremontin yhteydessä tuli tehtyä uusi downpipe ja perus etu katin poisto ja takakatin tyhjäys. Pääkatti jäi, ei toki ole orkkis, joskus vaihdettu. Samalla putkeen tuli paikka laajakaistalle putkien yhtymäkohdan jälkeen kardaanin alun paikkeille. Leima tuli pienen katin lämmityksen jälkeen kirkkaasti.

Sitten päästiin vaihtamaan Ninjalta tilatut puolat ja PTU. Vähän laittaa epäilyttämään noi Ninjan OEM osat, että onko ne oikeasti OEM osia, kumminkin havaittavissa pieniä eroja vanhoihin osiin.
Vedin myös maajohdon PTU:n rautaan. Puolille tuli kone sammuksissa noin 0,6 volttia pienempi jännite kuin akun navoista mitattu. En ole hot wirettäny.
Samalla vaihtui turbojen imuputket Ninjalta tilattuihin alumiiniputkiin, jotka muuten on aika huonosti sopivat ainakin noiden vakio turbojen kanssa. Ei pisteitä näistä. Tuskin sopivuus paranee turbojakaan vaihtamalla.

Pimeällä en ole pellin alla muistanut katsoa, joten en tiedä kuinka kovasti siellä nyt säkenöi.

Itse ongelmaan noilla ei tainnut olla minkään maailman vaikutusta.
Seilausalue on kuitenkin pienentynyt lähtötilanteesta, kiitos ilmeisesti lambdojen, mutta empiminen säilyy.
https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQnkASl0n8_FFir6eY4
Tässä tasakaasulla
https://1drv.ms/v/s!AtlzgCnJRqQnkCRUhYWDAKoGVmXn
Voi verrata vanhoihin, jos tykkää.

Kylmällä koneella kun lähtee ajaa ja kiihdyttää maantielle rauhakseen niin tekee empimistä ja joskus tulee oikein kunnolla miss fireä ja ei mene mihkään. Tässä tilanteessa ei ole väliä onko lambdat kiinni vai ei. Seosmittari näyttää jotain 16+ lukuja. Lämpöisenä tätä ei esiinny. Kaasua kun nostaa niin helpottaa ja taas mennään.

CAS:sia käytin irti ja varmistin että on oikeassa asennossa. Pyöritin koneen avaimella ykkös pytyn puristus TDC kohtaan ja anturi oli ihan merkissään.

Mitä ennakon pitäisi olla tyhjäkäynnillä kun pistoke ei ole maadoitettu? Manuskassa luki että 15 astetta ja samaa oli jenkkifoorumilla, mutta kyllä tuo mulla on yli 20 astetta tais olla jopa 25 astetta kun lampulla katsoo, mikäli lampun säätöön on luottaminen, mitään näyttöä minun lampussa ei ole.



Oon nyt aina välillä nautiskellu ajelusta lambdat irti ja välillä ajanut lambat kiinni savupäästä nousten ja manaten kun meno tökkii.




Onko muuten normaalia että noilla pilleri turboilla ahdot tippuu 5krpm paikkeilla?


Pitäis käydä polkemassa jotain toista yksilöä. Onko nämä kaikki tämmöisiä vai onko tämä vaan tämmöinen ongelma tapaus.


J. Helle sanoi
Tuohon rikkaalle menemiseen kaasun päästämisen jälkeen ja outoihin logeihin voisi olla syynä se, jos sun ilmanotto-"kuplasta" on poistettu se ilmanohjain, joka ohjaa bypassin päästämän ilman kohti turboja. Näkyy kuvassa "kuplan" sisällä.
Tämä on tarkistettu, että tuo ohjuri on kyllä tallella.


Pahoittelut OneDriven käytöstä, videoiden toisto yhtä tuskaa. Syyttäkäämme Samsungia. ;D
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Onko putket koeponnistettu?
Onko fuelpump hotwire tehty?
Onko fuelpump relay bypass tehty?
Paljonko ahtoja?

Joo ne preturbo putket oli kyllä melko onneton esitys, itelle tein neki itse, tuli hyvät :driver

Egr hommat lienee postettu ja turhat alipaineletkut siivottu,evap kanistet,yms romut tulipellistä?
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Ei ole nyt ponnistettu, mutta aiemmin.
Pumpun vastus ohitettu ja hotwire tehty.
Ahtoja vakiot noin 0,7 bar josta sitten laskee kierrosten noustessa. Säätimenä kuulajousi.

Itseltä ei tuo alumiinin hitsaus onnistu niin joutuu tekee mustasta jos haluaa itse tehdä, mennään nyt hetki ainakin noilla kun niistä itseni kipeäksi maksoin.

Kaikki muut poistettu paitsi kanisteri.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Jos ne lambdat on 100% varmasti ehjät,niin kyllä lähtisin ecua syyttään jo tai ehkä maffia...

J.Helteeltä ainaki löytyy toimiva ecu varmasti toimia, ei muuta ku alat kyselee antasko lainaan ja testaat sillä
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Voishan tuota toisella eculla koittaa. Tuolla Helteellä voisi vaikka vierailla joskus, jos Nokialla vaikuttaa kuten profiilissa lukee.
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Enpä ole saanut Helteeseen yhteyttä. Onko muilla ecuja nurkissa?
Kai tuohon käy GTO:n ecu yhtälailla? Onko niissä enemmän sytytysennakkoa kartassa, uskaltaako sellaisenaan ajaa täkäläisellä bensalla? Vuosimallilla ei taida olla merkitystä?
 
Vs: 3000GT empiminen/closed loop

Uskaltaa ajjaa :peukku
Vuosimallilla ei niin väliä kuhan liittimet ecussa passaa paikalleen.
 
Takaisin
Ylös Bottom