3000GT nostaa lämpöjä

Tansku

New Member
Liittynyt
17 Kesäkuu 2012
Elikkäs auto on 3000GT -95 vapari. Ongelma on, että nostaa lämpöjä yli 90km/h vauhdissa ja välillä liikenne valoissa seisoessa. Olen puhdistanut jäähdytysjärjestelmän, vaihtanut termarin ja parhaani mukaan ilmannut järjestelmän. Koetaulussa palaa nestevajausvalo. Nestettä ei pahemmin kulu, paitsi silloin kun on päässy vähän enemmän lämpenee ja työntänyt ylimääräistä paisuntasäiliöön ja sieltä sitten maahan. Auto ei savuta, öljyt ja nesteet ei ole sekoittunut, flekti pyörii, tehot on tallella. Tuulettimen kun laittaa täysille, niin pystyy ajaa noin 120-140km/h.
Kertokaa missä vika, toivottavasti ei kansipahveissa. :'(
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Tuleeko painetta jäähdytys järjestelmään? Kupliiko syylärissä kun auto käy?
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Jahvetti sanoi
Tuleeko painetta jäähdytys järjestelmään? Kupliiko syylärissä kun auto käy?

Pitää tutkia noita kuplia tarkemmin.

Harri K sanoi
Vesipumpusta siipi rikki?

Vesipumppukin kävi mielessä, mutta eikös se nostais sitten kokoajan lämpöä?
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Tansku sanoi
Vesipumppukin kävi mielessä, mutta eikös se nostais sitten kokoajan lämpöä?

Eihän se ajossa niin pahasti kun ajoviima jäähdyttää syyläriä ja konetta.

Myös syyläri voi periaatteessa olla mennyt heikkotehoiseksi (neste ei kierrä kaikkialla tukkeumien vuoksi / ripoja puuttuu reilummin tms). Tuskin se vika kansipahveissa on jossei kerran vedet ja öljyt sekoitu.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Tänään palattuani töistä, syylärissä pulputti ja ylä sekä ala letku molemmat polttavan kuumia. Syyläri ei ole tukossa, koska laskin vettä yläletkusta sisään ja tuli nätisti alaletkusta ulos. :seina
Syyläri näyttää päältäpäin hyväkuntoiselta.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Kuplii koko auto. Onko syylärissä vikaa vaiko kanspahvissa? Ylä ja ala vesi letkut molemmat kuumat. ???

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=2lUZeAla8yo&feature=youtu.be[/flash]
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

No ne letkut on kuumat oikeestikin.
Mitä lämpömittari näyttää? Mikähän "nestevajausvalo"sulla palaa siel?

http://www.3si.org/forum/f35/unmarked-warning-light-402377/#post4661047
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Lämpömittari seilaa ylösalas, mut välillä pysyy pitkään pikkasen alle puolessa välissä. Eikös alaletkun kuulu olla haalea ja yläletkun kuuma. Ne on molemmat niin kuumia, ettei paljon käsillä voi edes pumpata, jos siel olisi ilmaa.
Semmonen laatikko missä puolee väliin nestepinta on se merkkivalo (katso kuva). Huomasin myös, että jakopään hihna on vesipumpun kohdalla todella löysä, miltei roikkuu siinä...kuuluuko olla sillee?


Uploaded with ImageShack.us
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Jos yhtää katsoit tota mun linkkiä niin siel toi sun merkkivalo on selitetty.
"washer fluid level" eli kusipojan säiliön merkkivalo ;D

Kyl 3000gt:n letkut on niin kuumia ettet niissä kyl käteäsi pidä. Enemmä epäilisin nyt kyl lämpömittarin kosketushäiriötä tai sitte sul o jakopään hydr. kiristin antautunut ja hihna niin löysällä. En suosittele ajaan YHTÄÄN mikäli jakohihna "roikkuu".
Miten näit muute vesipumpun kohdan...purit suojamuovit jakopäästä pois?
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Kiristimellähän ei pitäs olla vaikutusta nokkien väliin jäävän hihnanpätkän kireyteen koska nokkapyörän hampaat estää hihnaa liikkumasta siltäväliltä.Pumppu kuitenkin pyörii eikä remmi ainakaan lepata kun auto on käynnissä.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Tansku sanoi
Kiristimellähän ei pitäs olla vaikutusta nokkien väliin jäävän hihnanpätkän kireyteen koska nokkapyörän hampaat estää hihnaa liikkumasta siltäväliltä.Pumppu kuitenkin pyörii eikä remmi ainakaan lepata kun auto on käynnissä.

Kyllä sillä kuule on! jos auto seisoo vaikka jonkun aikaa päiviä viikkoja niin sillon ainakin hihna löystyy eli voit pyörittää käytännössä sormella vesipumppua ja hihna pysyy muuten paikallaan, mutta heti ku starttaat hihna kiristyy taas oikeaan kireyteen ja tämä on ihan normaali homma!

jos sulla on se lämpömittari paskana?
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Tarpeeksi kun lämpenee, niin heittää nestettä pihalle paisarin kautta, joten ei ole vika mittarissa.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Täytätkö aina paisarin sitten vai?
Paisari pitää olla kylmänä MIN-arvossa, muutoin tuuppaa kuumana aina vähän yli. Lämpösenä sitte se nousee MIN-MAX väliin (jos kylmänä on MIN-arvossa siis)
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Mulla oli suprassa tuo syylärinkorkin tiiviste/jousihässäkkä entinen, ei siis pitänyt --> puski kuumana nestettä paisuntasäiliöön josta pihalle. Myöskin lämmöt nousi koska järjestelmä ei paineistunut kunnolla.

Tosin, kun katsoo tuota videota...vaikka laitoitikin että nesteet/öljyt ei sekaisin, just samoin pulputtaa kuin kaverin nissan josta kannentiiviste oli mennyt. Varsinkin kierroksia kun antoi tyhjäkäynnillä niin johan alkoi tulla kuplaa. Mut se nyt oli todettavissa jo aiemminkin tuolta pakoputken puolelta (kone päästi valkoisen savun ulos)

Miten olet tuon todennut että nesteet/öljyt ei ole sekaisin? Jollain aineella vai "visuaalisesti"?
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

kaahari sanoi
Mulla oli suprassa tuo syylärinkorkin tiiviste/jousihässäkkä entinen, ei siis pitänyt --> puski kuumana nestettä paisuntasäiliöön josta pihalle. Myöskin lämmöt nousi koska järjestelmä ei paineistunut kunnolla.

Hyvä huomio, kannattaa koittaa toisel korkilla.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Jos on mahdollisuus, niin pakokaasumittarin pilli jäähdytysnesteiden sekaan hetkeksi.
Kertoo kyllä jos pahvi vuotaa.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Ihan öljytikusta katsonut, ettei ole sekaisin. Painekorkki on vaihdettu, eikä mitään muutosta asiaan tullut. Tämä auto ei savuta. Hassuinta tässä on se, että välillä voi ajaa pitkääkin, ilman että nostaa lämpöjä ja välillä rupee nostaa lämpöä 10 min ajon jälkeen.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Teki sitä jo ennen termarin vaihtoo. Alunperin autossa ei ollut termarista kun kehys.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Tansku sanoi
Teki sitä jo ennen termarin vaihtoo. Alunperin autossa ei ollut termarista kun kehys.


ahaa.. elikkä aikasempi omistaja on tehny jonku virityksen koska lämmöt ei pysy kurissa. :eek:

Samanlaisen virityksen teki yks tyyppi jolta halkesi lohko pakkasella, sinne sitte työnnettiin kaikenmaailman paikka kemikaaleja + hitsattiin joku räkä sauma mikillä, vuoto loppu mutta lämmöt ei tahtonu pysyä kurissa ::)

Jos nyt VESIPUMPPU toimii
SYYLÄRI on kunnossa
lämmöt nousee vaikka ei termostaattia???

sulla on se lohko joko valettu täyteen betonia tai muuten vaan tukossa vesikanavat en mää kyllä muuta enää keksi.... :eek:
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Termarin riepaleita on siellä jossain kierrossa... Otappa se termari uudellee auki, josko ne ois siihe tukkeutuneet ny.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Lämmöillä pystyy leikkii kaasulla. Eli kun lämmöt alkaa nousta, niin vähän lisää kierroksia ja lämmöt laskee taas. Eikös se kuluttaja suoja laki mene sillee, että jos auton ostaa liikkeestä, on siinä 3kk takuu moottorille ja laatikolle? Viel ois vajaa kuukaus takuuaikaa jäljellä.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Tansku sanoi
Lämmöillä pystyy leikkii kaasulla. Eli kun lämmöt alkaa nousta, niin vähän lisää kierroksia ja lämmöt laskee taas. Eikös se kuluttaja suoja laki mene sillee, että jos auton ostaa liikkeestä, on siinä 3kk takuu moottorille ja laatikolle? Viel ois vajaa kuukaus takuuaikaa jäljellä.

Äkkiseltään tuo kuullostais siltä että vesipumpussa on nyt jotain vikaa. Kuluttujan suoja laista en tiedä mitään, nuo on ikäviä juttuja kun tulee vikoja heti auton oston jälkeen . Itsellä aikoinaan petti kiristin jakopäästä pari kk auton oston jälkeen, mut yksityisten välisessä kaupassa varsinkin aika turha valittaa myyjälle.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Nyt oikeesti se auto stop ja jakopää auki. Veikkaan et hydr.kiristin on antautunut. Napsuttaako kone vähän kun nostajat rallattais?
Ja tosta 3kk "takuusta" en sano mitää. Toivottavasti oot ainaki ollu jo myyjää yhteydessä etkä oota enää?
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Tansku sanoi
Lämmöillä pystyy leikkii kaasulla. Eli kun lämmöt alkaa nousta, niin vähän lisää kierroksia ja lämmöt laskee taas. Eikös se kuluttaja suoja laki mene sillee, että jos auton ostaa liikkeestä, on siinä 3kk takuu moottorille ja laatikolle? Viel ois vajaa kuukaus takuuaikaa jäljellä.

http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/hakutulokset.aspx?word=autoilu

Ostin kaksi viikkoa sitten autokaupasta käytetyn auton, jossa olikin kaikenlaisia vikoja. Voinko perua kaupan?

Kaupan purku tulee aniharvoin kysymykseen käytettyjen autojen kohdalla. Ja mitä vanhemmasta, halvemmasta ja ajetummasta autosta on kysymys, sitä harvemmin. Jos auto todetaan virheelliseksi, käytännössä suurin osa tilanteista hoidetaan sillä, että myyjä korjaa vian tai hinnanalennuksella.

Käytetyssä autossa voi olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä. Virheen arviointi perustuu kokonaisharkintaan. Huomioon otetaan mm. kauppahinta, käyttöolosuhteet ja ajoneuvon ikä, ajettu kilometrimäärä sekä miten autoa on hoidettu ja huollettu.

Pääsääntö on, että autossa on virhe, jos auto ei vastaa myyjän antamia tietoja, myyjä ei ole kertonut tiedossaan olleista auton ominaisuuksia tai käyttöä koskevista olennaisista seikoista ja auto on huonommassa kunnossa kuin mitä oli perusteltua edellyttää auton hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Kone nakuttaa välillä enemmän ja välillä vähemmän.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

ton videopätkän mukaan käy todella karkea äänisesti. oisko kuitenkin jääny ilmakupla jonnekkin kiusaksi? oireet viittais että ei kierrä vesi kunnolla
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

En o viel kuunnellu videoo (koitan huomen kuunnella koneel josa äänet ;D)
Mut jos on karkee käynti ni viittais hydr.kiristimen pettämiseen...samal jakohihna löystyy ja voi olla ettei vesipumppu pyöri kun hihna luistaa siin kohdalla.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Harri K sanoi
En o viel kuunnellu videoo (koitan huomen kuunnella koneel josa äänet ;D)
Mut jos on karkee käynti ni viittais hydr.kiristimen pettämiseen...samal jakohihna löystyy ja voi olla ettei vesipumppu pyöri kun hihna luistaa siin kohdalla.

ihan turhaa kuubtelet täysin normaali käyntiääni paskoilla vakio nostajilla joita ei ole päivitetty 99 malliin.....
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

mitsumikko sanoi
ihan turhaa kuubtelet täysin normaali käyntiääni paskoilla vakio nostajilla joita ei ole päivitetty 99 malliin.....
se "kalkatus" on vaa todella liki meinaa nostajien ääntäkin...tiiän ku iteltä petti sillo se kiristin kerran.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Nyt ilmeni uusi oire ja kun oli jakopäästä puhetta, niin viittais, hyvin pitkälti siihen, että jako on hypänny jopa hieman. Auto nykii aivan mahdottomasti ja tuntuu kun omat sisuskalut lähtis lentoon. Pari päivää sitten alkoi tuo nykiminen ja eilen ajoin noin 3km matkan ja koko matkan 1 ja 2 vaihteella, koska auto ei meinaa pysyy käynnissä muilla vaihteilla. Soitin kaverillekki ja se kertoi että älä aja enää metriäkään, jos siel on jako pieles, niin kohta olisi vielä isompi remppa edessä. Koitin katsoa niitä kiristimiä, mutta ne taitaa jäädä sen alemman suojan alle, joten pitäisi yrittää ottaa ne irti. Miten sen huomaa, että kiristin olisi pettänyt (tarkoitan näkemällä ja kokeilemalla)?
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Ei sitä selvitä muute ku purkamalla jakopään. Ja sitteku painat sitä hydr. kiristintä pöytää vasten ni jaksat sen painaa sisään. Jos on ehjä niin et jaksa painaa itse sitä sisään (ehjä kiristin pitää painaa sisään viilapenkissä ½ kierrosta kerrallaan ja odottaa hetki ja taas puoli kierrosta)
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

jos jako pieles ja se on edes käynyt se kone,saati ajeltu.niin varaudu siihen että venoja on kierossa :seina


edit.onko niin että tässä koneessa vesipumppu on hihnan selkäpuolella vai? muut mallit mitä on tullu availtua niin se pumppu on hampaiden puolella.sillonhan se ei niin helposti jää pyörimättä mukana.

toki koskaan löysä hihna jakopäässä ei ole hyvästä :peukku
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

mikko412 sanoi
j

edit.onko niin että tässä koneessa vesipumppu on hihnan selkäpuolella vai? muut mallit mitä on tullu availtua niin se pumppu on hampaiden puolella.sillonhan se ei niin helposti jää pyörimättä mukana.

on selkäpuolella nimenomaan...
http://www.tamparacing.com/forums/attachments/mitsubishi-sale/107517d1215981853-new-3000gt-vr-4-engine-sale-motor-only-motor.jpg
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Koitan tän päivän aikana saada sen jakopään purettua, sitten ollaan viisaampia.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Tansku sanoi
Koitan tän päivän aikana saada sen jakopään purettua, sitten ollaan viisaampia.
lukitse nokat sitte enneku avaat remmin pois.

jotain ohjeentynkää ellet omista WSM:ää:
http://www.team3s.org/60k.htm

ja kysy ihmeessä. Ellet ikänä ole hydr. kiristimen kanssa pelannut niin kysy.
Ensin hihnan esikiristys apurullalla ja sitte vasta lukitus auki tosta hydr.kiristimestä. Tarkemmat ohjeet saat kysymäl ja löytyy ehkä foorumiltakin.
 
Vs: 3000GT nostaa lämpöjä

Jakopään puoleisessa muovissa on pieni aukko josta näkee kiristin rullan. Voi olla että siin on joku luukku edessä. Jos rulla värisee/elää niin hydrauli kiristin rikki.

Se piti sellasen metelin ettei voinut olla huomaamatta. Kiristin oli niin löysä että sen tapin pystyi peukalolla painamaan sisään.

Tarkemmat ohjeet annan kun tarvit.
 
Takaisin
Ylös Bottom